Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla nastarenkaat

Rakkauden renkaanvaihto

tiistai 04.04.2017 Avainsanat: autohuolto , kitkarenkaat , liikenneturvallisuus , nastarenkaat , Saab 9-5 , talvi , Tieliikenne , Tieliikennelaki

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Renkaidenvaihtosesongin iskiessä päälle haluan tarjota näkökulmaa, joka vuodenaikojen vaihtuessa usein jää huomioimatta liittyen omatoimiseen renkaiden vaihtoon. Omatoiminen renkaidenvaihto ei pelkästään säästä rahaa ja aikaa, vaan antaa mahdollisuuksia syventää ihmissuhteita ja tehdä kontakteja mielenkiintoisiin ihmisiin. Renkaiden vaihdon voi nimittäin antaa huomionosoituksena kuten mikä tahansa muunkin lahjan.

Yksinkertaisimmillaan tällaisen lahjan on helpointa antaa sinkkumieheltä sinkkunaiselle. Jos vapaa mies omistaa auton, pyytää vain sydäntään miellyttävän naishenkilön kaartamaan pihaan kesärenkaineen samalla, kun itse on vaihtamassa renkaat lainkirjaa mukaileviksi. Miehiseltä tuntuvan toiminnan yhteydessä saa naiseen helposti intiimin, rennon ja välittömän keskusteluyhteyden. Katsekontaktista ja keskustelunaiheista ei tarvitse kantaa huolta, kun tilanne pakottaa huomion työvälineisiin ja keskustelu luontevasti pyöriin naisen auton ympärillä.

Jos ei omista autoa, mutta haluaa kuitenkin antaa erityisesti sydäntä lähellä olevalle autoilevalle naiselle renkaiden vaihdon lahjaksi ja tätä myötä osoittamaan huomiota ja omaa miehisyyttä, suosittelen kaupasta ostamaan tukevan tunkin, kättä miellyttävän rengasavaimen sekä päälle sopivat asialliset renkaanvaihtovaatteet. Selityksenä autoton mies voi luovia, että tottunut vaihtamaan äidilleen, siskolleen, tädille tai mummolleen renkaat ja siksi omistaa välineet.

Kummassakin edellä mainitussa sinkkumiehen tapauksessa kannattaa harjoitella jonkun tuttavan autoon renkaidenvaihtoa etukäteen, jos renkaiden vaihdosta ei ole kokemusta tai kokemus hyvin vähäistä. Hyviä vinkkejä ja ohjeita voi löytää netin videopalveluista sekä keskustelufoorumeilta. Tositilanteessa tulisikin välttää tahattomia koomisia juonenkäänteitä, esimerkiksi tilannetta, jossa nainen itse joutuu vaihtamaan autonsa renkaat loppuun kyllästyttyään miehen sähellykseen, ähkimisiin, kyykyssä pään raapimiseen ja heikkoihin selityksiin. Tämä siitä huolimatta, että yllättävät tilanteet osaamattomuuden johdosta olisivatkin mahdollisesti vuosikymmeniä jaettuja ikimuistoisia tarinoita. Naisen muistiin jää ikuinen merkintä tilanteesta, mikä ei ole miehelle eduksi, vaikka kömpelöstä työsuorituksesta huolimatta tulevaisuus jaettaisiinkin yhdessä.

Renkaidenvaihdon hyödyn korkein taso saavutetaan, kun jo naisen kanssa pariutunut mies saa puhuttua itsensä vaihtamaan anopille renkaat. Välittömänä hyötynä on luonnollisesti runsas kestitys työsuorituksen yhteydessä, mutta todellinen palkkapäivä miehelle odottaa toisissa tiloissa naisensa kanssa. Lisäksi miehen on helpompi sovittaa omavalintaisia menoja muutamien tulevien viikkojen aikana, ja ehkä joku mielipidekin yhteisissä keskusteluissa saattaa osua oikeaan vaimonkin mielestä.

Koska elämme tasa-arvoista aikaa, nainenkin voi vaihtaa miehelle autoon renkaat. Sinkkunaiselle suosittelen pientä valkoista valhetta autoalan opiskeluista tai vanhojen taitojen terästämisestä, jotta miehen mahdollisine vanhoillisine ajatusmalleineen olisi helpompi antaa auto naisen huomaan. Mieheen suoritus tekee varmasti suuren vaikutuksen. Kavereille saatetaan kuitenkin valehdella renkaat vaihdetun itse tai ylimalkaisesti mainitaan vaihdatetun renkaat kiireiden takia. Suhteen mahdollisesti syvennyttyä tätä pientä salaisuutta nainen voi käyttää myöhemmin vallanvälineenä varsinkin, jos mies on kavereilleen muunnellut totuutta. Palanen toista totuutta toisaalta on, että yksikään mies ei helposti uskoisi sinkkukaverinsa suusta tarinaa, jossa ihana nainen tuli käymään ja välttämättä halusi vaihtaa autoon renkaat. Miehen on tällaisen lahjan saaneena parempi olla vain hiljaa tyytyväinen.

Suurin ja mysteerisin alue renkaiden vaihdosta löytyy avioparista, jossa nainen vaihtaa miehensä auton renkaat. Edes irrationaalisella ajattelulla villeimmissä rönsyissä on vaikeaa arvioida tämän tempauksen lopputulemaa. Suosittelen kuitenkin, että nainen asettelee miehensä toiseen käteen kupillisen kahvia ja toiseen käteen voileivän päällystettynä niin kasvi- kuin eläinkunnan tuotteilla, jotta miehelle kiusaus vallata työmaa minimoituisi. Todennäköisesti kuitenkin kuppi kuumaa ja herkkuleipä hylätään niille sijoilleen kesken gastronomisen nautiskelun miehen kuvitellessa vallalla olevan akuutti hätätilanne. Pyydänkin nyt arvon naiset, että joku testaisi skenaariota ja raportoisi tuloksista viikko renkaiden vaihdon jälkeen.

Kevään ja syksyn lain määräämät sesongit renkaidenvaihtoon luovat ihmisten välille mahdollisuuden viettää uutta ystävänpäivää, jossa kukkien, makeisten ja korttien sijaan toista ihmistä hellitään vaihtamalla vuodenaikaan sopivat kumitassut. Rohkenen myös veikata, että tässä on miehelle aidoin tapa tehdä naiseen vaikutus autoiluun liittyen, kun monien suusta on kerta kuultu, että urheiluautot tai Saab eivät herkästi tehoa.

Koeajossa: musta jää

keskiviikko 11.11.2015 Avainsanat: Koeajo , Kolari , liikenneturvallisuus , musta jää , nastarenkaat , Saab 9-5 , Tieliikenne , Vakuutusyhtiö

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Jos olet ihmetellyt, keitä ovat ne iltapäivälehtien mainostamat ihmiset, jotka talvi yllättää, niin olen yksi heistä. Talvi ei ole yllättänyt vain kerran, vaan useita kertoja. Olen huomannut, että talviyllätyksellä on tietty kaava, joka kohdalleni osuu. Talvi yllättää muutamaa päivää ennen kuin suunnitellusti olen vaihtamassa talvirenkaat. Olen kovassa räntäsateessa ajanut talvirenkaat takakontissa ja rankan lumisateen ansiosta joutunut pummimaan kyydin töihin. Tällä kertaa pääsin kokeilemaan mustaa jäätä kesärenkailla. Tämä siitä huolimatta, että vuosi vuodelta vaihdan talvirenkaat aikaisemmin.

Kokemus mustasta jäästä alkoi, kun muutaman plussa-asteen saattelemana päivän mittaan satoi vettä kastellen asfaltin. Alkuillasta työpaikalla pohdin kollegalle, että jos taivas selkeytyy, tiet voivat jäätyä. En kuitenkaan ollut huolissani, koska olin varannut renkaiden vaihdon seuraavalle maanantaille. Lähtiessäni töistä kohti kotia auton lämpömittarin mukaan oli edelleen kaksi astetta lämmintä, mutta taivas oli sees.

Ajaessani valaisematonta tietä asfaltti oli tuttu syksyinen kaiken valon imevä musta rata, jonka reunoille asennetuista matalista heijastintolpista sai parhaimmat vinkit tien kaarteista, suorista ja mäistä. Ajaessani läpi syksyisen mustan maisema autoni käyttäytyi poikkeuksellisesti. Epätasaiseen tahtiin oikea takarengas muljahti. Hiljensin vauhtia ja pysäytin autoni lähimmälle bussipysäkille tarkistaakseni, ettei yksikään rengas olisi puhjennut tai irtoamaisillaan. Kännykän valossa tarkistin jokaisen renkaan, joista jokainen näytti silmiini normaalilta. Jatkoin matkaani, mutta alemmalla nopeudella. Muljahtelu katosi.

Päästyäni mäen päälle näin suuren loivan kaarteen keskellä hälytysajoneuvojen kattovilkkujen rikkovan väriloistollaan pimeyden. Hiljensin vauhtia, mutta turhaan. Jalkani meni syvemmälle jarrupolkimen mukana ja lopulta ABS kutitteli ilkeästi kengän pohjaa. Pitoa renkaiden alla ei ollut, vaan musta jää oli varastanut ison osan auton ohjauksesta. Sain ohjattua auton uudemman kerran bussipysäkin turviin. Nousin autosta ja jalkojen alla tuntui jää. Musta jää näytti juuri siltä kuin autoilijoita on valistettu: mustaa jäätä ei silmällä erota tavallisesta märästä tienpinnasta.

Jäin autoni viereen katsomaan kaukana siintävää hypnoottista väriloistoa. Kuulin kuinka takanani nastarenkaat raapivat jäätä. Tuntematon mies pysäytti autonsa autoni perään ja nousi autostaan tervehtien. Mies kertoi ensimmäisenä, että oli luullut juuri katsastettuun autoonsa tulleen vikaa, kun takarengas oli muljahdellut. Vastasin, että olin kokenut saman. Pohdin miehelle, kuinka onnistuisin jatkamaan matkaa kesärenkailla, kun tie on jäässä. Mies ilmoitti, että hänellä on nastarenkaat alla ja aikoi jatkaa matkaansa.

Istuin autooni ja mieleeni tulivat tarinat, joissa lapinmiehet osasivat ajaa uusilla kesärenkailla talviolosuhteissa sekä työkaverini kauan sitten lausumat sanat renkaiden muodostaman kitkan jään sulattavasta vaikutuksesta. Ongelmana oli, että lapinmiehistä ei kertonut lapinmies, enkä myöskään ollut varannut autooni MAOL-taulukkokirjaa tarkistaakseni termodynaamisten lakien paikkaansapitävyyttä. Vaihtoehtoina oli joko jatkaa matkaa tai soittaa joku talvirenkainen tuttu kyyditsemään loppumatka. Olin väsynyt enkä jaksanut ajatella, miten seuraavana päivänä saisin haettua autoni keskeltä metsää takaisin parkkiruutuuni. Päätin luottaa onneen ja jatkaa matkaani omin avuin. Vedin vaihteen silmään, arpa oli heitetty. Runsas alinopeus ja keskittyminen vain omaan ajamiseen olisivat valttia.

Ajoin hiljaa hälytysajoneuvojen ohi. Viranomaiset pyörivät puiden rutistaman auton ympärillä. Lapinmiehet ja termodynamiikka katosivat mielestäni, kun eteeni astui taas tuttu pimeys hälytysajoneuvojen väriloiston jälkeen. Kortit oli nyt jaettu, kolikko pyöri kiivaasti ilmassa ja pallot juoksivat kilpaa lottokoneen sisällä. Jossain pimeän metsän siimeksessä virallisina valvojina ajolleni toimisivat Peura Kiilusilmä, Liukas Jänö sekä Supi Puuntakaa. Panoksena olisivat vakuutusbonukset sekä lopputalven mielenrauha, ja päävoittona päästä kotiin tavallista myöhemmin ilman kontaktia tai tieltä luisumista.

Ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen pääsin mäen päältä pois ja tutut katuvalot loistivat houkuttelevan lämpimästi horisontissa. Mäen jälkeen lämpötila muuttui kolmeen plussa-asteeseen. Tiesin selvinneeni eikä musta jää voisi enää ottaa valtaa autosta. Pääsin omilleni tällä kertaa. Sain pitää vakuutusbonukset sekä lopputalven mielenrauhan

Päivien jälkeen mietittynä, ja jo talvirenkaallisella autolla ajeltuani, en kuitenkaan tehnyt mitään laitonta. Talvirengaspakkoon oli yli kuukausi aikaa ja viranomaisten lupa käyttää nastarenkaita alkoi vasta seuraavalla viikolla. Lisäksi suhteutin autoni nopeuden vallitseviin olosuhteisiin, niin kuin viisaammat ovat ohjeistaneet. Jos kokemuksen jälkeen saisin uudelleen valita, soittaisinko kyydin vai tekisinkö saman valinnan, soittaisin kyydin. Spagetiksi muuttuneet jalat sekä valkoiset rystyset ajo-otteena eivät olleet matkan arvoisia. Voi olla myös, että vain kyseinen mutka sekä muutama kuoppa tiessä olivat vain jäässä eikä vaaraa muuten ollut olemassa kuin mielikuvitusmaailmassani.

Musta jää on nyt koettu kesärenkailla. Arvoisat lukijat, kuuntelijat ja kuvienkatselijat: musta jää on tiestön harvinainen klassikko, mutta maineestaan huolimatta ei edes kokemuksen arvoinen.


Liukkaalta tieltä metsään suistunut autoilija selvisi paikallislehden mukaan pelkällä säikähdyksellä.

Kitkarenkaat kesällä

torstai 06.08.2015 Avainsanat: kitkarenkaat , nastarenkaat , viimeinen alfa

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Suomessa jatkuvana keskustelunaiheena autoverotuksen ja nopeusrajoitusten lisäksi ovat kitkarenkaat. Kitkarenkaat laitetaan vastakkain oikeiden talvirenkaiden, siis nastarenkaiden, kanssa, ja renkaiden välille pyritään tekemään paremmuuseroja. Joidenkin mielestä kitkarenkaat ovat kokonaisuutena paremmat, koska asfaltti kuluu kitkarenkailla vähemmän eikä nastoja lennä kanssa-autoilijoiden maalipintoihin ja tuulilaseihin. Nastarenkaiden puolestapuhujat taas painottavat nastarenkaiden turvallisuutta kaikissa talviolosuhteissa, sekä huomauttavat, etteivät nastat aiheuta arvonalennusta kanssa-autoilijoille.

Kolmas ryhmä, johon itsekin kuuluin yhden kesän, ovat autoilijat, jotka eivät vaihda kitkarenkaita edes kesäksi pois, vaan ajavat samoilla renkailla vuodenajasta toiseen. Tässä vaiheessa haluan muistuttaa, etteivät kitkarenkaat ole laittomat talvirengaspakon ulkopuolella. Suomalainen lainsäädäntö on siunannut niin kitkarenkaat kuin nastattomat nastarenkaatkin tieliikennekelpoisiksi myös kesällä.

Itselläni päätös pitää kitkarenkaat kesän läpi oli taloudellisen järkeilyn tulos. Ennen kitkarenkaita autossani kesärenkaina olivat toimineet nastattomat nastarenkaat. Uusien kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet olivat huomattavasti paremmat kuin vanhoissa nastattomissa nastarenkaissa. Auto tuntui kääntyvän ja jopa kiihtyvän paremmin kitkarenkailla. Seuraavana kesänä en halunnut palata takaisin heikompaan ajettavuuteen. Toisaalta mieltäni painoi fakta, että ostaessani uudet kesärenkaat auton renkaiden yhteisarvo olisi korkeampi kuin itse auton arvo. Tämä olisi taas rikos järkeä vastaan.

Ajossa kitkarenkaat olivat lähes äänettömät ja tunnottomat, mikä mielialan mukaan saattoi olla joko myönteinen tai negatiivinen ominaisuus. Risteyksestä ripeästi kääntyessä renkaat tekivät poikkeuksen. Liian innokas kääntyminen sai renkaat viheltämään elokuvallisesti. Renkaiden elokuvallinen ääntely oli vitsikästä muutamalla ensimmäisellä kerralla, mutta nopeasti ääntely aiheutti kevyttä häpeäntunnetta. Opin nopeasti suoriutumaan risteyksistä ilman äänimerkkiä.

Kovat helteet eivät olleet kitkarenkaille parkkipaikkaystävälliset. Autoni seisoi parkkipaikalla ilman ajoa helteisen viikonlopun yli. Lähtiessäni liikkeelle parkkiruutuun oli renkaiden kohdalla jäänyt musta läiskä. Kova helle ja suora auringonpaiste olivat tulkintani mukaan sulattaneet ohuen kerroksen rengasta parkkiruutuuni. Yritin jälkeenpäin etsiä renkaista sulanutta kohtaa, mutta en sellaisia löytänyt. Ajo-ominaisuudetkaan eivät muuttuneet sulamisonnettomuuden johdosta.

Jotkut väittävät, että kitkarenkaat olisivat vaaralliset kesällä. En saanut vaarantunnetta kitkarenkaista kertaakaan. Tähän voi olla osaksi syynä, että olin opetellut ajamaan kyseistä autoa nastattomilla nastarenkailla. Kitkarenkaat olivat niiden jälkeen ylellistä ajettavaa. Kitkarenkaallinen auto pysyi joka säässä ja tilanteessa haluamallani kaistalla sekä pysähtyi vaadittuun kohtaan. Tämä voi tosin johtua tavastani ajaa suurilla turvaväleillä ja alhaisilla nopeuksilla piittaamatta tulenko ohitetuksi.

Kesärenkaat kesällä ovat parhaat. Näin haluan uskoa, koska muuten autoilun maailmassa on liian suuri virhe. Kitkarenkailla vanha autonrassu selviytyi kesän ilman suurempia takaiskuja. Kitkarenkaiden suurimpana etuna on, että talvi ei pääse yllättämään, koska talvirenkaat ovat koko kesän odottaneet talventuloa valmiiksi asennettuina. Karskein mies tietenkin asentaa autoonsa kesän kynnyksellä kalleimmat nastarenkaat, nyppii nastat pois ja pyyhkii ihmettelevän naapurin otsahien ystävällisesti hihaansa.

Jotta kirjoitus ei olisi liian vakava, haluan vielä kertoa tamperelaisen vitsin käpykakun ostamisesta. Pankkiiri ja hänen rouvansa olivat viettäneet kaupungilla lauantaipäivää ostoksilla. Auton nokan kiitäessä jo kohti pariskunnan kotia rouva muisti, että heidän tilavaan kotiinsa oli tulossa vieraita kylään juomaan kahvia. Heidän muuten kattavasta ruokavalikoimastaan puuttui ihmisten kovasti suosima käpykakku, jota rouva ehdottomasti halusi tarjota vieraille. Rouva pyysi ystävällisesti pankkiirimiestään ohjaamaan auton Kaiharin automarketille, josta voisi noutaa kahvihetken iloksi käpykakun. Matkan suunta muuttuikin kohti markettia. Pankkiiri kaarsi juurihuolletun ja pestyn autonsa automarketin oven eteen, jotta rouvan kävelymatka olisi mahdollisimman lyhyt hienoissa nahkakengissä. Rouvan tehdessä ostosta mies etsisi autolleen parkkipaikan sopivan matkan päästä marketin ovesta. Astuessaan automarketin ovesta sisään rouva huomasi olonsa huonontuneen. Mahassa kiersivät päivän mittaan nautitut vaikeasti mahalaukussa sulavat ruuat. Maha hiukan turposi ja uusi kesämekkokin tuntui tiukalta. Rouva päätti ostaa käpykakun erityisellä ripeydellä, jottei hyvin kiusallinen, vaikkakin täysin luonnollinen, suolen toiminta aiheuttaisi häpeällistä hetkeä muuten hyvin sujuneeseen päivään. Tukalasta olosta huolimatta rouva sai ostettua käpykakun huomiota herättämättä. Ulko-ovella rouva näki tutun auton ja kiiruhtaen meni autoon istumaan. Auton turvassa rouva tunnusti pankkiirimiehelleen, että oli erehtyä autosta, mutta samanlaisessa autossa olikin kitkarenkaat ja osasi välttää erehdyksen nämä huomattuaan.

 

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (6)
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!