Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella joulukuu

Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin

lauantai 13.01.2018 Avainsanat: BEV , sähköauto

Helmikuussa 2017 kirjoitin, että sähköautoilun mielenkiintonen vuosi on jo käynnistynyt. Pohdin nyt vuoden lopussa tuohon tarinaani verraten sekä muutoin tapahtumia sähköautojen rintamalta.

Sähköautojen suosio nousi vahvasti vuoden mittaan

Sähköautoilun vuosi 2017 alkoi Bernerin liikennekaaren varjostamassa autokaupan haasteilmastossa. Siitä huolimatta uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärät lähtivät heti tammikuusta alkaen aivan uudelle nousu-uralle. Toki vastassa oli kovin niukka edellinen vuosi. Koko vuoden sähköautojen ensirekisteröintien määrä kasvoikin peräti 120% päätyen 521 kappaleeseen.

Uusien rekisteröintimääriä rajoitti edelleen tarjolla olevien mallien vähäisyys sekä etenkin niidenkin vähäisten mallien huono saatavuus. Virkistymistä sähköautojen suosiolle toi tietoisuuden lisääntyminen sekä varmasti myös yksityisille sähköautoja leasingratkaisuina tarjoavien konseptien yleistyminen. Etenkin runsaammin ajavat sähköautoa suunnittelevat pystyivät laskemaan, että säästyvät pottoainekulut ovat suuremmat, kuin leasingmaksun nousu vastaavasta bensiiniautosta autoa vaihtaessa.

Uusia sähköautoja toimituksiin, tai ainakin jonotettavaksi

Hyundai Ioniq Electric saatiin Suomeen heti alkuvuodesta ja minäkin julkaisin tuosta erinomaisesta sähköautosta koeajoraportin maaliskuussa. Päällimmäisenä Ioniqista jäi mieleen pieni kulutus, jonka ansiosta 28 kWh akku riitti talvisessa koeajossa Vantaalta Tampereelle moottoritienopeuksia käyttäen ilman säästelytoimia. Ioniq oli alle 50 000 euron hintaluokassa ensimmäinen sähköauto, jolla tuo onnistui. Lisäksi Ioniq oli muihin vastaavan hintaisiin sähköautoihin nähden erinomaisesti varusteltu. Harmi vain, että aika pian Ioniqin toimitusten viive kasvoi jopa noin vuoteen, joka olikin sitten luonnollisesti paha myynnin jarru.

Renault Zoen maahantuonti käynnistyi uuden 40 kWh akulla varustetun mallin myötä maaliskuussa ja itse sain kunnian päästä aivan etunojassa koeajamaan vasta maahan tulleen automallin. Julkaisin koeajoraportin Renault Zoe Z.E 40 Intens -sähköautosta huhtikuussa. Zoen vahtuutena oli selkeästi 40 kWh akun lisäksi todella nopea AC-lataus. Peräti 22 kW:n tehoisen Type2-latauksen ansiosta Zoesta tuli ylivoimaisesti kätevin kaupunki- ja taajama-ajon sähköauto. Tunnin kauppareissulla ehtii tulla pitkästi yli 100 km matkan verran lisää latausta ja useimmiten vielä ilmaiseksi. Zoen myynti olisi myös voinut olla suurempikin, mutta senkin menekkiä rajoitti hetkellinen toimitusviiveen kasvaminen sekä myynnin keskittyminen todella harvoihin paikkoihin.

Muista uusista sähköauttoista Kia Soul ja Smart eivät ole nousseet merkittävään menestykseen. Tesla jatkoi koko vuoden suosituimpana sähköautona. Vaikka Teslalta ei varsinaisia sähköautouutuuksia Suomen markkinoile saatukaan, niin uudistuvat Teslan mallit jopa useamman kerran vuoden aikana. Osa uudistuksista saadaan etäyhteydellä ohjelmoitua vanhoihin jo omistajilla käytössä oleviin autoihin.

Edullisemman sarjan sähköautojen akkukoko kasvoi 28-40 kWh välille

Vuoden 2017 aikana myyntiin asti tulleiden sähköautouudistusten yhdistävä tekijä tuntui olevan alle 50 000 euron hintaluokissa, että akkukooksi vakioitui 28 - 40 kWh. Aiemmin se tuntui olevan 18-28 kWh. BMW:n i3:sta, Volkswagenin e-Golfista tuli myös isommat akut markkinoille jo aiemmin mainittujen uutuuksien lisäksi. Näistä koeajon myös e-Golf 35,8 kWh -mallin ja kirjoitin koeajoraportin toukokuussa. VW e-Golf 35,8 kWh akullaan osoittautui erinomaiseksi autoksi, enkä kyllä muuta odottunutkaan. Siinä oli Golfille tuttu jämäkkyyden ja laadun tuntu kaikessa. Hinta valitettavasti kiipeää kilpailijoitaan korkeammaksi varustelun myötä. Myös e-Golfia vaivasi viime vuoden ajan heikko saatavuus sekä se, että autoa myytiin erittäin rajatusti verkostossa.

Nissanin 30 kWh akkuisen mallin myynti sen sijaan päättyi käytännössä elokuussa uuden 40 kWh -mallin odotuksen alla.

Käytettyjen sähköautojen tuonti kiihtyy

Käytetyt sähköautot myös lisäsivät kiinnostusta vuoden mittaan ja kirjoitin tammikuussa käytetyn Nissan Leafin ostajan oppaan sekä hiukan myöhemmin sain valmiiksi myös käytetyn Teslan ostajan oppaan. Ilahduttavissa määrin vuoden aikana onkin yksittäin tuotu käytettyinä maahan sähköautoja, yhteensä 198 kappaletta. Silmiinpistävää näissä käytettyinä tuoduissa oli BMW i3, joita tuotiin enemmän käytettyinä kuin myyntiin uusina.

Silti sähköautot ovat edelleen marginaalinen ilmiö uusien ja käytettyjen autojen markkinoilla. Merkille pantavaa on esimekirksi se, että hybridiauto Opel Amperaa tuotiin käytettynä maahan vuonna 2017 yhteensä 202 kappaletta, eli enemmän kuin täyssähköautoja yhteensä. Alkuvuonna ihmettelin myös innokkuutta tuoda käytettyinä esimerkiksi pienellä 24 kWh akulla olevia Leafeja maahan eikä 30 kWh-malleja näkynyt lainkaan. Myöhemmin vuoden mittaan myös isompiakkuisten maahantuonti kiihtyi.

Julkinen latausverkosto kasvoi räjähdysmäisesti TEM-tuen vauhdittamana

Sähköautojen julkisten latauspaikkojen investointeihin sai heti alkuvuodesta alkaen TEM-tukea. DC-pikalataus sekä AC Type2-latauspisteiden määrä alkoikin todella nopeasti nousta. Silti haasteena koko vuoden ajan oli edelleen se, että päätieverkostossamme oli useita liian pitkiä osuuksia, joissa ei ollut lainkaan julkista latausta tarjolla saati pikalatausta.

Itsekin vielä kesäkuussa kirjoitin tuskaisuuttani, kun ketään ei tuntunut kiinnostavan Tampere - Jyväskylä -välin sähköistäminen. En tiedä kuinka paljon omalla erittän aktiivisella asian julkituomisella oli vaikutusta, mutta vihdoin loppuvuonna sain riemusta kiljuen kirjoittaa, että sähköautotie Tampereelta Jyväskylään oli vihdoin avautunut! Tästä iloisesta blogikirjoituksesta ilmeisesti johtuen päädyin asiasta antamaan myös haastattelu sanomalehti Keskisuomalaiseen, joka julkaisikin M.Varosen kirjoittaman erinomaisen jutun autoliitteessänsä.

Latausoperaattorit ovat olleet aktiivisina vuoden mittaan

Suomessa on kaksi isoa pikalatausta tarjoavaa operaattoria, eli Virta ja Fortum Charge & Drive. Toki nämä kaksi tarjoavat myös laajan Type2-latauspisteverkoston. Edellämainittujen lisäksi esimerkiksi Parkkisähkö tarjoaa hidaslataukseen erinomaisia palveluitaan. Parkksähkö tuo etenkin pitkäaikaispysäköintiin kaivattua pistorasialatausta kätevästi käytettäväksi. Olennaisia kohteita voi olla esimerkiksi juna- ja lentoasemien pysäköintialueet.

Messuilta uutta sähköajoneuvotarjontaa luvassa

MP17 messuilla pystyi kokemaan, että sähkötekniikka tekee nyt vahvasti tuloaan myös kaksipyöräisiin. Esillä oli useita uutta genreä rakentavia, polkupyörän, mopon ja moottoripyörän ominaisuuksia yhdisteleviä tuotteita. Esimerkiksi Bultacon pyörän saa polkupyörä-, mopo- tai corssiversioksi rekisteröitynä ja tuote tuntui kovin vakuuttavalta koeajolla. Hintaa toki on enemmän kuin normaalilla mopolla. Myös isompia sähkömoottoripyöriä oli luvassa, joista Energica oli kyllä herkullisin ja Zero onkin itsellekin jo tuttu koeajoltakin aiemmilta vuosilta.

Autonäyttely toisensa perään lupaili uusia sähköautoja lähivuosille useilta toimijoilta. Itse kävin Frankfurtin autonäyttelyn sähköutotarjontaa kokemassa. Vakuutuin ehkä eniten VW Groupin saavan pian mm Skoda-bränkin alla sähköutoja tuotantoon. Toki myös VW ID-sarjaa varmasti tullaan näkemään lähivuosina liikenteessä. Sähkö-Jaguar kuitenkin oli ehkä kaikkein valmiimman oloinen myyntiin saatavaksi. Bemarin i Vision Dynamics -prototyyppi oli omaan silmään hienoin esillä ollut sähköauto.

Toiveita uusista edullisista pitkän toimintamatkan sähköautoista kiteytyy ja murskautuu

Teslan Model 3 mallin tuotanto alkoi heinäkuussa, joskin aika pian uutisissa alkoi kantautua huhuja tuotannon ylösajon hidastumisesta sekä mahdollisista vaikeuksista joiden alihankkijoiden kanssa. Silti Tesla Model 3:sen tuotantoa on koko ajan viety kohti suurempia määriä, joten uskon vahvasti sen olevan nähtävissä Suomessakin teillämme viimeistään vuonna 2020. 

Myös Opel Ampera-e:n tilauskirjat avattiin heinäkuussa euroopassa, Saksassa. Pian kuitenkin vahvistuivat GM:n kauppa-aikeet Opelin myynnistä Ranskalaisille. Tämän huomattiin pian olevan viimeinen niitti sille, että Opel Ampera-e:tä ei varmaan koskaan nähdä Suomessa. Sinänsä se on kovin harmillista, koska Frankfurtissa aikani autossa istuessani tulin siihen tulokseen, että se olisi ollut kovin varma menestyjä meillä Suomessa. Pieniin ulkomittoihin oli saatu erittäin hyvät sisätilat ja peräti yli 350 km toimintamatka sekä hyvä suorituskyky.

Perinteisten autolehtien kiinnostus herää sähköautoihin

Ensimmäinen Suomalaisen autolehden sähköautovertailu julkaistiin Tekniikan Maailman numerossa 15/2017 ja itsekin sen luin ja kirjoitin pienen vastineenkin asiasta. Erinomainen vertailu ja vain pari pientä virhettä.

Moottori-lehti aloitti lokakuussa vuodenmittaisen sähköautokoeajon ja raportoi siitä ahkeraan Instagramissa ja nettisivuillaan blogipostauksin ainakin. Heillä testiajossa on Hyundai Ioniq Electric. Harmillista tuon testin kannalta on se, ettei Korealaista tehdasta tai maahantuojaa ole kiinnostanut mahdollistaa kännykkäsovelluiksen käyttöä Euroopan alueella, eikä siis Suomessakaan.

Tuulilasi-lehden vuoden mittainen testi taisi alkaa vasta vuoden 2018 puolella. Tämä on nyt hyvä merkki, että perinteiset automediat ovat ottamassa sähköautot vakavasti otettavina vaihtoehtoina ja huomioivat niitä jutuissaan. Vielä harmillisen usein tosin näkee, että sähköautoja tutkitaan ja niistä kirjoitetaan polttomoottoriautoihin tottunein silmin. Muutos on kuitenkin tältäkin osin vääjäämättä alkanut.

Nissan Leaf 40 kWh vuoden kuumin sähköautojulkistus

Nimitän vuoden 2017 uusien sähköautojulkistusten kuumimmaksi uutiseksi Nissanin 40 kWh:n Perustan tämän väittämän siihen, että Nissanin kyseessä ollessa voitiin heti luottaa siihen, että auto saadaan kohtuu ajalla ja erittäin varmasti Suomesakin myyntiin. Uuden Leafin muotoilu on nyt sellainen, että se ei kirku erikoisuuttaan. Autoon tuli 40 kWh akun ja pienentyneen kulutuksen myötä uskottavasti yli 300 km toimintamatka todellisuudessakin. Lisäksi auton varustelua laitettiin kerralla aivan uudenlaiseen kuosiin.

Toki Tesla Semin julkistus kohautti maailmalla perustellusti puhumattakaan Semin julkistuslähetyksen lopussa tullut "eikä tässä vielä kaikki" osuus. Nimittäin Teslan uuden Roadsterin esittely löi aivan uudenlaisia lukemia sähköutojen tarjoomaan. Kiihtyvyys 0-100 km/h lukema 1,9 sekuntia perusmallille ja tuhannen kilometrin toimintamatka. Kuitenkin näissä molemmissa on nyt sellainen realistinen seikka, että kumpaakaan ei tulla aivan lähivuosina Suomessa näkemään, eivätkä ne ole ns kansanautoja lähelläkään. Siksi valitsin kohauttavimmaksi uutuudeksi Leafin.

Paljon muutakin tapahtui vuoden aikana sähköautorintamalla

Paljon muutakin tapahtui vuoden 2017 aikanan sähköuatojen rintamalla. Mielelläni otan sinun kokemuksiasi vastaan lukija ja lisään tähän vuosikertomukseeni.

Näistä muista asioista itselle tulee vielä mieleen esimerkiksi Sähkö-Nysse. Jo loppuvuonna 2016 liikenteeseen saapui ainakin Tampereelle myös sähkö-Nysset, mutta lasken niiden todellisen näkyvyyden vuoden 2017 ilon aiheiksi, koska suurin osa niihin pääsi törmäämään vasta tänä vuonna. Itse käväisin tammikuussa koekyydillä ja kirjoitin siitä pienen kokemustarinankin

Sähköautot etenivät vahvasti myös autourheilurintamalla. Etenkin Formula-E nosti jatkuvasti tietoisuuttaan ja sehän eteneekin nyt jatkuvasti. Sääntöjä uudistetaan vuosittain lisäten autoihin esimerkiksi tehoja. Kuumia nimikuljettajia ilmoittautuu ja uusia talleja ilmestyy kisaan mukaan. Tesla Model S -autoon perustuvilla sähkökilpureilla ajettavan Electric GT:n varsinaista alkua olen odotellut ja olisin mennyt Ranskaan katsomaan, mutta sarjasta ei oikein ole ollut riittävästi tietoa löydettävissä, joten jätin sen vielä väliin.

Jaguar ilmoitti, että heidän I-PACE -sähköautoonsa perustuva sähköautojen kilpasarja tulee alkamaan jo vuoden 2018 aikana Formula-E kilpailujen oheiskilpailuna.

Kiitos kaikille sähköautoilua vuonna 2017 edistäneille tahoille.

Terveisin Sähköautoileva motoristi

 

Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua

perjantai 01.12.2017 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussakin vahvaa kehitystään ennakko-odutksistani huolimatta. Itse nimittäin aprikoin heikompaa kuukautta. Perustin omat olettamukseni autojen heikkoon saatavuuteen ja pitkiin jonoihin. Hienoa nähdä erehtyneensä.

Eniten rekisteröitiin jälleen Tesloja, yhteensä 21 kappaletta. Renault Zoen 9 kappaletta oli iloinen yllätys edellisen kuukauden nollatilaston jälkeen. Leafin pari kappaletta ovat vanhan varaston viimeisiä rippeitä. Ioniqin määrä taasen on sitä, mitä nyt on satuttu saamaan toimituksiin.

BMW i3:sista tässä minun tilastossani on mukana molemmat versiot, BEV sekä REX. Marraskuussa kaikki 5 kpl olivat ilman REX:iä. 1-11/2017 ensirekisteröidyistä i3:sista 22 kpl on ollut ilman REXiä ja 15 kpl on ollut kaksi sylinterisellä generaattorina toimivalla varustettua REX-mallia. Yhteensä siis molempia koko vuoden aikana 37 kappaletta. 

Yhteensä 41 rekisteröityä sähköautoja on Suomessa hyvä määrä ja on toki merkittävästi korkeampi kuin edellisvuoden 8 kappaletta.

Kumulatiivisesti sähköautoja on rekisteröity alkuvuonna 464 kappaletta ja se on pitkästi yli kaksinkertainen viime vuoden tammi - marraskuun määrään nähden.

Yhä edelleen sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on häviävän pientä. Sähkö/bensiini-hybridien määrä ainoastaan näkyy jo jonkinlaisena osuuden nousuna. Diesel-moottoristen määrät näyttäisivät laskevan kolmen vuoden trendikuvaajalla ja kiihtyvästi vuoden 2017 aikana. (viimeinen kuva)

Lähde: Trafi

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!