Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella marraskuu

Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista

lauantai 25.11.2017 Avainsanat: BEV , sähköauto

Liikenteen päästöjen alentaminen on tärkeä tavoite ja siihen Suomessakin panostetaan jo monella eri tavalla. Hyvä niin. Myös autolijoiden mielenkiinto vähäpäästöisiin ajoneuvoihin on jo herännyt tai heräämässä kiihtyvällä tahdilla. Vaikka itse kirjoitan tähän blogiini vain sähköautoista (BEV), niin tosiasia on se, että vähäpäästöisiä autoja on useita muitakin, kuten plugin hybridit tai biokaasuautot. Melko runsaasta sähköautoilun kokemuksestani pystyn rehellisesti tunnistamaan, että merkittävästi isommalle joukolle autoilijoita plugin hybrid on toimivampi ratkaisu kuin täyssähköauto vielä toistaiseksi. Rajaan kaasuatot tästä blogikirjoituksesta ulos, koska en tunne niitä riittävän hyvin. Sen kuitenkin tiedän, että kaasuautoihin varmasti saa vetokoukkuja, koska ne taitavat olla usein "normaaleita" polttomoottoriautoja vastaavia muulta tekniikaltaan.

Automerkkien internetsivustot tarjoavat vaikeasti löydettävästi autoista tarkkoja tietolehtiä, joista näkisi esimerkiksi perävaunulle sallitun massan. Tälläkin tiedolla on useille autoilijoille Suomessa merkitystä. Sähköautoistahan tällä hetkellä vetokoukun, jolla saa jotain vetääkin, voi asentaa vain Teslan Model X -malliin. Se onkin hinnaltaan sitten jo hyvin kallis, eikä ole aivan kansanautoksi siten luokiteltavissa. Myös Teslan Model 3 -malliin on tulossa vetokoukku mahdollisuus ennakkotietojen mukaan, mutta sitähän ei vielä ole saatavilla.

Plugin hybrideissä on sitten jo hieman enemmän tarjontaa, mutta tieto siitä on mielestäni hieman vaikeasti saavutettavissa sekä maahtantuojien nettisvuilta että myös autojen myyntisivuistoilta.

Avoin pyyntöni automyyntialustoille: päivittäkää hakukriteeristöä

Toivoisin, että netissä autokauppasivustoina toimivat alustat (useita erilaisia) päivittäisivät hakukriteeristöä ajan tasalle vastaamaan ihmisten hakutarpeita. Uusia tarpeita tunnistan sähköautoilijana myös plugin hybrideitä koskien seuraavasti:

  • Polttoaine/käyttövoima -valintaan olisi hyvä saada mukaan myös erillinen valinta plugin hybridille, koska useat autoa etsivät haluavat rajata nimenomaan ei lataushbyridit pois haustaan. Nettiautossa tämä löytyy www-sivuilla ainakin hyvin alhaalta melko epäloogisesta paikasta, mutta kyllä ko. rasti siis löytyy. Oikeampi paikka mielestäni olisi siis polttoainevalinta-kohdassa.
  • Ajoakun kapasiteetti kWh olisi hyvä lisätä tietoihin myös, jotta silläkin voisi hakea. Tämä alkaa nyt etenkin korostua, kun useista sähköautoista alkaa olla eri akkuversioita tarjolla. Auton ostoa harkitsevalle on olennaista löytää tehokkaasti juuri haluamansa auto, esimerkiksi 41 kWh Zoe tai 30 kWh Leaf. Myös plugin hybridin ajoakun koko olisi monille hyvä hakukriteeri. Nettiauton mobiilisovelluksessa tämä rajaus jo tokin onkin ja sen saa näkyviin kun valitsee käyttövoimaksi sähkön tai hybridin. Sama toiminto toimii Nettiauton nettisivuillakin. Tästä pisteet sinnepäin siis!
  • Toimintamatka sähköllä/kaasulla olisi kenttä, joka tuottaisi lisäarvoa useille. Tämä siis toisi lisäarvoa sähköautoa, plugin hybridiä, kuin myös kaasuautoa harkitsevalle. Tietona tämä on rinnasteinen sähköautoissa ja plugineissa osittain akun kokoon, mutta sähkön kulutuksessa on niin suuria eroja, että tälläkin lisätiedolla on arvoa.
  • Akun kunto uudesta (SOH%) on ehkä vaikeasti toteutuva tai useista autoista löydettävä tieto, mutta olisi sähköautoa harkitsevalle erityisen merkityksellinen tietoruutu.

Edellä mainituillani lisähakukriteereillä auton vaihtoa suunnitteleva voisi siis jatkossa helposti hakea sellaiset autot, jotka toimivat vaikka sähköllä päivittäisen 40 km työmatkan ja silti voi vetää tarvittaessa peräkärryn mökille.

 

Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille

lauantai 18.11.2017 Avainsanat: BEV , Roadster , sähköauto , Tesla

Eikä tässä vielä kaikki...

Tänään 17.11.2017 Teslan Semin esittelyn perään tuli innokkaalle sähköautoilijalle todellinen uutis-pommi, nimittäin uusi Tesla Roadster.

kuva: https://www.tesla.com/presskit#roadster ja lisää kuvia https://www.tesla.com/roadster/

Auto näyttää todella hyvältä, on äärimmäisen suorityskykyinen sekä omaa huikean 1000 kilometrin toimintamatkan. Lisäksi sillä on superauton suorityskyky, mutta hinta ei ole aivan totutulla superautotasolla kuitenkaan.

Roadster on tärkeä malli Teslalle ja koko sähköiselle liikenteelle. Tesla aloitti tuotannon vuonna 2008 ostamalla Lotukselta 2500 rullaavaa Lotuksen urheiluautoa ja teki niistä sähköautoja, eli Tesla Roadstereita myyntiin yhteensä vain 2400 kappaletta. Lue myös Tesla Roadster Sport koeajoni. Roadsterista alkoi Muskin missio liikenteen sähköistäiseksi edetä vaihe kerrallaan.

Uutta Roadsteria on huhuiltu jo pitkään, mutta arvelen Semin yhteydessä tapahtuneen julkistuksen päässeen yllättämään iloisesti lähes kaikki sähköautoilijatkin.

Huikea suorituskyky

Roadster on ensimmäinen tuotantoauto, joka tulee alittamaan 0-100 km/h kiihtyvyydessä kahden sekunnin rajan. Roadster lyö pöytään ennätyslukemat: 1,9 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen sekä 4,2 sekuntia 0-160 km/h nopeuteen ja varttimaili 8,9 sekunnissa.  Nuo ovat todella vaikuttavia aikoja, nimittäin vielä ei mikään tuotantoauto ole varttimaililla alittanut yhdeksää sekuntia. Voin vain kuvitella tuon repäisyn tunnetta, kun Model S -mallinkin kiihdytys meinaa mennä käsityskyvyn yläpuolelle. Huippunopeutta Roadsterille luvataan yli 400 km/h verran. Ja nuo Roadsterille luvatut kiihtyvyys arvot ovat perusmallille. Mitähän onkaan luvassa vielä lisää?

Lähes 1000 km toimintamatka

Roadsterissa on 200 kWh akku ja sillä saavutetaan jopa tuhanen kilometrin (620 mailia) toimintamatka maantienopeuksia käyttäen. Tuo yhtälö on jopa erityisen uskottavan tuntuinen, koska se tarkoittaisi peräti 20 kWh/100 km keskikulutusta ja noin virtaviivainen auto pystyy taatusti pienempäänkin. 

Kolme moottoria

Roadsterin suorituskyky saadaan aikaan kolmella sähkömoottorilla ja nelivedolla. Autosta ilmoitettiin esittelytilaisuudessa vääntö pyöriltä, joka on pökerryttävän iso 10 000 Nm, mutta se ei ole suoraan verrannollinen yleisesti ilmoitettuun moottorin vääntömomenttilukemaan.

Nelipaikkainen supersähköauto saatavilla vuonna 2020

Roadster on siis jälleen sähköautot uuteen luokkaan vievä, nelipaikkainen supersuorituskyvyn omaava helposti ajettavissa oleva huikea matkailuato, jossa on jopa tavaratilaakin. Musk lupaili Roadsterin olevan tuotannossa vuonna 2020 ja tähän on jopa helpompi uskoa, kuin Model 3:sen aikatauluun oli alunperinkään.

Auto on vaikka heti varattavissa. Hinnat alkaen malli on 200 000 USD ja Ennakkotilattavissa on ilmeisesti myös jokin varustellumpi rajoitetun sarjan malli 250 000 USD hintaan.

 

Tesla Semi on mullistava kokonaisuus

perjantai 17.11.2017 Avainsanat: Tesla

Tesla esitteli 17.11.2017 raskaan kalustonsa suorassa internetlähetyksessä. Kuten Teslalta odottaa saattoikin, on Tesla Semi paljon muutakin kuin pelkästään sähköistetty raskaan sarjan ajoneuvo.

Kuva: https://www.tesla.com/.../tesla-press-semi ja lisää kuvia löytyy https://www.tesla.com/semi/

Täysin uudenlainen raskaan sarjan ajokokemus ja turvallisuus

Sähkömoottorien tarjoaman tasaisen ja vahvan väännön ja vaihteiston sekä kytkimen puuttuminen tuovat uudentasoisen helppouden ja vaivattomuuden raskaaseen kalustoon. Kuormattunakin auton ajaminen on vaivatonta, kuin millä tahansa sähköautolla. Tietenkin Semin suuret mittasuhteet ovat raskaaseen kalustoon tottumattomalle mahdottomat hallita. Myös Teslan mobiiliapplikaation tuoma tieto ja käytettävyys ovat uutta raskaassa sarjassa, vaikka Tesla-kuskeille niissä ei mitään uutta olekaan.

Jokainen Tesla Semi tulee olemaan vakiona varustettu autopilottitoiminnoilla, joten se valvoo automattisesti myös tiellä pysymistä ja jarruttamista.  Kuljettajan turvallisuutta lisää myös hänen paikkansa sijoittaminen keskelle ohjaamoa. Vetoauton painopiste on erityisen alhaalla koska akusto sijaitsee tasaisena pohjassa, joten kaatumisen riski laskee tuntuvasti. Ajossa linkkuuntumisen riski on poistunut käytännössä kokonaan, koska auton neljää taka-akselistossa sijaitsevaa moottoria säädetään täysin yksilöllisesti ja tarkasti sekä automatisoidusti, eli Semi oikaisee yhdistelmän automaattisesti havaitessaan riskin linkkuun joutumisesta.

Ohjaamokin on toteutettu erilaisella tavalla ja kuljettaja istuu keskellä ohjaamoa. Ratin molemmin puolin on Teslan suuret kosketusnäytöt, joihnn on integroitu kaikkien auton toimintojen ohjaamiset. Hytin etuosaan on jopa mahdutettu Teslan tyyliin pieni etutavaratila eli frunkki.

Suorituskyky, toimintamatka sekä kulutus

Tesla Semi kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen tyhjänä viidesssä sekunnissa ja täydellä kuormalla 20 sekunnissa. Mäennousukyky on myös uudella tasolla. 5% nousussa parhaimmat diesel-veturit pystyvät 72 km/h nopeuteen, kun Tesla Semi kykenee noin 100 km/h nopeuteen. Tämä ennen kokematon raskaan kaluston suorituskyky on saatu aikaan neljällä taka-akselistolle sijoitetulla sähkömoottorilla.

En osaa sanoa mikä on näiden aikahyöty sekä sen kautta taloudellinen hyöty Suomessa, jossa käsittääkseni raskaalla kalustolla ei saa ajaa yli 80 km/h. Arvoa ja merkitystä on varmasti vuoristoisemmissa maastoissa. (kursivoidut ovat omaa tulkintaani)

Elon Musk kertoi julkistustilaisuudessa Semin toimintamatkaksi peräti 800 km täydellä lastilla ja maantienopeuksilla.

Tuo toimintamatka tarkoittaisi Suomessa sitä, että autolla pystyisi viemään lastin helposti esimerkiksi Kotkan satamasta vaikka Pihtiputaan mummon mökkiin ja ajamaan vielä takaisin satamaan ilman välilatausta. Toki tuo on varmasti vielä Suomessa lyhyt matka kuljetuksille.

Tesla lupaa nettisivuillaan autolle kulutukseksi alle 2 kWh/maili, eli alle 125 kWh/100km. Tähän vaikuttavat pieni ilmanvastus sekä vahva regenerointi vauhtia hiljennettäessä. Ilmanvastuskertoimen kerrottiin olevan vain 0.36 tasolla, kun se perinteisesti rekkavetureissa on 0.65 ja 0.70 välillä. Tähän matalaan ilmanvastuskertoimeen on päästy keulan luotimaisella muotoilulla sekä kylkien muotoilulla ja täysin sileällä pohjalla. Musk väitti, että moottorijarrutus on niin voimakas, että jarrupalat kestävät lähes ikuisuuden.

Nopea lataus Tesla MegaChragereista

Teslan Semiin luvataan nykymittapuussa huikea 640 km lataus puolessa tunnissa Teslan uusista MegaChargereista, joita Musk lupaili SuperChargereiden tapaan maailmanlaajuisesti tulevan käyttöön.

Tässä on yksi kohta, jonka toteutustavan kuulemista odotan mielenkiinnolla. Nimittäin 640 km matkalla rekka-auton kulutusta vastaavan latauksen saaminen 30 minuutissa edellyttää jo aika vahvaa virtaa  (A) sekä suurta jännitettä (V), jotta tarvittava teho lataukseen saadaan aikaan. Nimittäin Teslan internetsivuilla ilmoittama 2 kWh/maili kulutus tarkoittaisi noin 125 kWh/100 km kulutusta jolloin 640 km matkan taittamiseen tarvittaisiin noi 800 kWh energiamäärä. Ja jos tuo halutaan siirtää akkuihin puolessa tunnissa, tarvittanee käsittääkseni noin 1600 kW:n latausteho.

Tuollainen latausteho saattaa vaatia jo aika vankkaa kaapeliakin. Amatöörisähköautolijana mietin, että voisiko tuollainen latausteho olla toteutettu useammalla kaapelilla tai muulla vastavalla tavalla?

Luvattu latausnopeus ja puolessa tunnissa saavutettu toimintamatka ovat kuitenkin kova asia käytännön rahtiliikenteen kannalta.

Luvatulla puolen tunnin latauksen lisätoimintamatkalla tulee kuljettajalle vastaan lakisääteiset ajotauot ja myös rahdin purku tai lastaus, joiden aikana auton ehtii ladata seuraavaa siirtymää varten. Vertailukohtana voi myös pitää sellaista seikkaa, että ilmeisesti diesel-rekan tankkaamiseen saa kulumaan helposti 15 minuuttiakin, kun Tesla Semin latautuminen voi sen sijaan tapahtua kuorman purkamisen tai lastaamisen aikana.

Luotettavuutta ja alhaisia käyttökuluja

Tesla Semissä on huomioitu myös raskaan kaluston käyttämisen ja ansainnan kannalta olennainen seikka eli luotettavuus. Tesla takaa autolle 1 600 000 kilometrin toimivuuden. Yksi keskeinen apu on tässä myös neljällä itsenäisellä moottorilla. Musk naurahti esittelytilaisuudessa, että vaikka kaksi moottoria olisi pudonnut pelistä pois, niin on Semi edelleen yhtä tehokas kuin diesel-rekka. Huoltovapautta lisäävät myös jarrujen vähäinen kuluminen, vaihteiston, kytkimen, tasauspyöröstöjen puuttuminen. Myös tuulilasi on panssarilasia, jotta urakoitsijan auton arvokasta aikaa ei kulu lähes jokavuotisiin rekkojen tuulilasin vaihdoihin.

Diesel-rekan käyttökustannukset ovat 20% suuremmat, kuin Tesla Semin käyttökustannukset kilometrille heti ensimmäisestä käyttöpäivästä alkaen. Teslan älykkäällä ohjausjärjestelmällä voi muodostaa rekkajonoja, joiden myötä Semilllä raskaasta kuljettamisesta tulee vieläkin turvallisempaa sekä edullisempaa. Tesla Semit kilpailevat rekkajonoja muodostaessaan jopa raideliikenteen kanssa taloudellisuudessaan.

Näitä olisi helppo nähdä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta lähtevillä pitkillä moottoriteillä.

Tuotantoon 2019

Musk lupasi Tesla Semin tuotannon alkavan vuonna 2019. 

Edelleen suhtaudun itse pienellä varauksella hänen aikataululupauksiin. Ässä, Äxä ja Model 3 kaikki ovat tulleet aika paljon myöhässä. Toisaalta, vaikka tämä Tesla Semi tulisi jonkin verran myöhässäkin markkinoille, on se varmuudella hyvin vahvasti toimialaa mullistava kokonaisuus. Väitän, että Semi on paljon enemmän kuin vain sähköistetty rekka.

Hienoa Tesla ja Elon Musk!

edit: lisätty seuraava kappale 18.11.2017 kello 9.00 illan ja aamun aikana saamieni hyvien kommentien johdosta.

Hämmentävä kokonaisuus

Teslan Semin esittely oli niin paljon uutta ja erilaista sekä ennenkaikkea uuteen käyttöön esiteltyä sähköisen liikenteen ratkaisukokonaisuutta, että sitä on ainakin itseni hiukan vaikea nyt arvottaa. Sama tuntuisi koskevan ainakin joitain muitakin saamieni kommenttien perusteella.

Kirjoitin tähän blogitarinan pääosin siis suoraa referointia Teslan eventistä. Omat tulkintani tekstin lomassa olen nyt merkinnyt kursiivilla fontilla. Korostan, että en ole logistiikan ammattilainen, enkä pysty ottamaan kantaa kovin tarkasti siitä näkökulmasta. Sen verran kuvittelen tietäväni, että rahtiliikenne on jo nyt hiottu Suomessakin äärimmäisen tehokaaksi.

Teslan esitellessä Roadsterin saati Model S:n tai vaikka SuperChargerin riitti epäilijöitä. Oli runsaasti arvioijia, ettei tuo voi toimia ja sitten oli useita perusteltuja syitä olevinaan miksi ei. Itsekin muistin hyvin olleeni hieman skeptinen vielä muutama vuosi sitten SuperCharger verkoston Suomeen rantautumisesta. Niin vain sekin on hienosti levinnyt ja leviämässä lisää maahamme ja on ylivoimaisesti parasta mahdollista helppoutta ja nopeutta sähköauton lataamisen tarjoamassa.

Myöhässähän Teslan tuotteet ovat olleet. Muskin tapaan tuntuu kuuluvan luvata aina aivan liian tiukkoja aikatauluja. Onko Musk tai Tesla joskus aiemmin sitten luvanneet jotain, mikä ei olekaan tullut tuotantoon lainkaan? Minä en muista (ei toki tarkoita etteikö sellaista olisi voinut tapahtua).

  • Roadster I,
  • perinteisen jakelukanavaton ohittaminen,
  • Model S kaikkine tehoversioineen,
  • SuperCharger,
  • Autopilotitoiminnot,
  • Model X
  • Gigafactory
  • Model 3

Kaikki nuo on siis myös tuotu luvatusti tuotantoon ja käyttöön. Tosin Model 3:n ja ilmeisesti myös Gigafactoryn osalta tuotannon ylösnosto on nyt pian saatava lunastettua. Niissä puhutaan sitten jo Teslan kassavirran kannalta kynnyskysymyksistä. Mutta siis eivät aiemmat ennusmerkit mielestäni anna aihetta sanoa, ettei Semi onnistuisi.

Mutta silti siinä on jotain niin isoa uutta, että on sitä vaikea itsekään uskoa aivan tältä istumalta. Tosin toivon kovasti onnistuvan.

Olen aina blogissanikin kertonut avoimesti että en usko itse sähköauton olevan nyt kaikille tai kaikkiin tilanteisiin sopiva ratkaisu. Enkä toivo sellaista tulevaisuudenkuvaa, jossa kaikki autot olisivat sähköautoja. Esimerkiksi biokaasulla on toivottavasti oma vahva roolinsa. Sama mahdollisuus uskomukseni mukaan koskee myös raskasta liikennettä. Varmasti sähköinen kalustokin sijansa löytää. Tosin raskaasssa kalustossa erityisesti toivon nopeasti löytyvän puhtaampia ja meluttomampia vaihtoehtoja dieselin tilalle aina katukuvaan asti. Ratkaisut tulevat varmasti olemaan nyt esitelty Teslan Semiä monimuotoisempiakin, sitä pidän täysin selvänä.

  

Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!

lauantai 11.11.2017 Avainsanat: BEV , Latauslaite , Leaf , Pikalataus , sähköauto , sähköautomatkailu , Sähköauton lataaminen

Sähköautoilu sai keskiviikkona 8.11. merkittävän parannuksen, kun Tampereelta vihdoin avautui pikalatausverkoston kattava sähköautotie Jyväskylään. Teboil Patalahdelle avattiin silloin ensimminen pikalaturi tällä välillä.

Ajan itse lähes viikoittain tätä Tampere - Jyväskylä väliä vuoden 2015 mallia olevalla Nissan Leafillani, jossa on 24 kWh akku. Tähän asti tuo matka on ollut mahdollista vain Jämsän Neste Jämsänportissa olevan Type2-latauslaitteen avulla. Talven pakkaskeleillä lataustauko on venähtänyt helposti parin tunninkin mittaiseksi. Vaikka elämän asenteeni onkin "kannattaa nauttia matkasta, koska perillä ei aina ole yhtään sen kivempaa", niin kyllä noin pitkä matka-ajan kasvu on usein myös sujuvan siirtymisen este. 

Koeajo Nissan Leaf 24 kWh sähköautolla Tampereelta Jyväskylään 10.11.2017

Lähdin perjantaina töistä suoraan täydellä akulla taittamaan 154 km matkaani kohti Jyväskylää. Keli oli mitä mainioin sähköautoiluun, eli kuiva ja noin +3..+4 ºC lämmintä. Leafini akku on edelleen yli 100 000 km ajettunakin 100% uuden veroisessa kunnossa, joten sinne oli varastoitunut 21,9 kWh energiaa. Tuo on hyvin tyypillinen uuden 24 kWh Leafin akusta ulos antama energiamäärä. 

Jo lähtiessä oli selvää, että pieniakkuisella Leafillani ei pääse perille Jyväskylään ilman välilatausta. Tällä kertaa ei kuitenkaan mitään huolta tai ennakoimisen tarvetta ollut, koska Jämsään Patalahden Teboilille on vihdoin avattu reitille ensimmäinen pikalatauspiste. Patalahden Teboilille on Tampereella olevalta työpaikaltani matkaa 99 km ja sen Leafini menee näin hyvällä kelillä aivan normaaleita maantieajonopeuksia käyttäen ja silti voi pitää normaalin  lämpötilan autossa sisällä.

Työpaikan päässä valitsin hieman pidemmän reitin, joten matkaa kertyi todellisuudessa 102 km ja sähköä kului tuolla välillä 15,4 kWh, joten perillä akussa oli 6,5 kWh, eli noin 29%. Tuolla varauksella ei olisi tietenkään ajanut perille Jyväskylään. Siis auto saamaan CHAdeMOsta DC-pikalatausta.

Teboililla on Fortum Charge&Driven pikalatauslaite, jossa on CCS ja CHAdeMO latausmahdollisuudet. Lisäksi on tarjolla kahdesta Type2-rasiasta 3x32A -tehoista AC-latausta. Joten käytännössä kaikki sähköautot hyötyvät tästä latauspisteestä. Fortumin latauslaitteet voi aktivoida RFID-avaimenperällä, internetsivuston kautta tai SMS-viestillä. Tällä ensimmäisellä kokeilukerralla en saanut aktivoitua kuin SMS-viestillä, mutta vika on ilman muuta vain tilapäinen häiriö ja raportoin sen jo palvelun tarjoajalle.

Pikalataaminen on nopeaa etenkin vajaaseen ja ajolämpöiseen akkuun ja Leafini nautti 42,7 kW:n tehoisesta latauksesta. Lataus hidastuu akun täyttyessä ja etenkin tässä 24 kWh Leafissa tuo vaikutus korostuu. Fortum Charge&Drive latauspisteet on täälläkin hinnoiteltu aikaperusteisesti. Pikalataaminen Patiksella maksaa 20 senttiä minuutilta ja AC-lataaminen neljä senttiä minuutilta. Joten turhan täyteen ei  kannata akkua ladata, koska siinä kuluu vain turhaan aikaa sekä rahaa. 

Minulla oli vielä 59 km matkaa jäljellä perille, joten arvioin tarvitsevani noin 6 kWh lisää energiaa, ja silloin jäisi vielä runsaasti virtaa jäljelle. Latasin siis vain noin 56% tasolle asti akun. Aikaa tuohon 6 kWh:n energiamäärän lataamiseen kuluu noin 9 minuuttia aikaa ja hinnaksi muodostuu hieman alle 2 euroa.

Loppumatka meneekin sitten aivan normaalin liikennevirran mukana ja autossa täydet mukavuuslämmöt päällä.

Yhteenveto koeajosta Tampereelta Jyväskylään, kun pikalatausverkosto on saatu kattamaan tämänkin välin: Edes 24 kWh Leafilla tuossa matkassa ei ole enää mitään erityisiä ponnisteluita tai aikaa vieviä lataustaukoja. Pikalatauksen hinnallakaan ei ole mitään käytännön merkitystä.

Leaf 24 kWh on varmasti pienimmän toimintamatkan sähköauto, jolla matka-ajoa kannattaa edes yrittää ja tämäkin jo edellyttää melkoista sähköautoharrastuneisuutta. Tarkennan vielä, että esimerkiksi 30 kWh Leaf, i3 94Ah, Zoe 40, Ioniq Electric menevät tässä kelissä heittämällä tuon välimatkan ilman välilatauksia. Niillekin kuitenkin voi tulla välilatauksen tarvetta tälläkin välillä erilaisista syistä. Kova pakkanen edellyttää jo esim. 30 kWh Leafille yhden välilatauksen. Myös oma seuraava sähkaöutoni, eli Nissan Leaf 40 kWh menee tuon matkan hyvissä olosuhteissa jopa edes takaisin ilman välilatauksia. Silti varmasti tulee tarpeita käyttää reitillä myös pikalatausta.

Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle

Paluumatka Jyväskylästä Tampereelle tällä yhdellä pikalatauspisteellä aiheuttaisi edelleen 24 kWh Leafille aika runsasta lisäaikaa laturilla ja pikalataaminen tulisi melko kalliiksi. Tämä johtuu siitä, että Jämsän Patalahdelta on vielä noin 100 km matkaa Tampereelle, ja pieni akkuiseen Leafiin tarvitaan lähes täysi varaus perille päästäkseen. Leafin 24 kWh-mallissa pikalataamisen hidastuminen korostuu uudempia sähköautoja enemmän, koska se alkaa hidastella viimeistään 65% varaustason kohdalla. 

Onneksi huomasin ABC Oritupaa lähestyessäni aseman eteläpäädyssä jotain hienoa sähköautoilijan näkökulmasta. Sinne pihalle oli ilmestynyt myös Fortum Charge&Driven pikalatausasema! Vielä siinä ei ollut sähköjä kytketty, mutta epäilemättä pian ensi viikon alussa sekin on käytössä.

Jatkossa siis tuo paluumatka toimii täysin käänteisesti ja yhtä jouheasti, kuin Tampereelta Jyväskylään päin. Silloin vain matkan ainoa pikalatauspaikka on Orituvalla.

Kiitos Fortum Charge&Drive

Kiitos Fortum Charge&Drivelle hienosta panostuksesta sähköautoiluun Suomessakin. Eikä Fortum Charge&Drive ole todellakaan mikään kasvoton organisaatio, jossa asiat tapahtuisivat itsestään. Tekemisten takana on aina upeita ihmisiä. Heistä pari vaikuttaa aktiivisesti ja taitavasti myös sähköautoilijoiden sosiaalisen median kanavissa, kuten Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä.

Sähköautoileva Motoristi kiittää suuresti iloiten sähköautotien avaamisesta Tampere - Jyväskylä -välille. Kiitos.

 

Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta

sunnuntai 05.11.2017 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

 

Lokakuussa oli täyssähköautojen (BEV) ensirekisteröinneissä kovinta niukkuutta tämän vuoden aikana. Syinä on selkeästi esimerkiksi Ioniqin heikko saatavuus ja Nissan Leafin uuden mallin lanseeraus, josta johtuen vanhaa mallia ei ole enää edes ollut saatavilla. Renault Zoenkin osalta on raportoitu viimeaikoina pitenevistä odotusajoista, joten nyt on vaikea sanoa mistä on kyse Zoen nollakuukausissa toisensa perään.

En usko, että vielä lokakuun rekisteröintimääriin kovin paljoa ehti vaikuttaa tieto tulevasta ensi vuoden sähköautotuesta johtuen pitkistä toimitusajoista sähköautoissa.

Uuden Leafin tilausvirta on ollut ympäri maailman melko vilkasta jo tässä vaiheessa ja onkin mielenkiintoista nähdä alkuvuoden rekisteröintimääriä.

Jo tässä vaiheessa vuotta 2017 ensirekisteröintien määrä on silti lähes kaksinkertainen koko viime vuoden määrään nähden. 

Teslan molemmat saatavilla olevat mallit, eli S:sä 111 kappaleella ja X:sä 82 kappalella ovat suvereenisti suosituimpia sähköautoja ja tämä kertoo vahvaa kieltään sähköautojen houkuttelevuudesta. Nimittäin Tesla on kuitenkin selkeästi uusien autojen keskihintaa kalliimpi investointi.

Nissan Leaf on vielä kolmanneksi suosituin sähköautomalli. Samalla Leaf on edullisemman hintaluokan suosituin sähköauto Suomessa tämän vuoden kumulatiivisesssa tilastossa 63 kappaleellaan. Tämä tilanne kuitenkin todennäköisesti muuttuu loppuvuoden aikana, koska vanhaa Leafia ei enää toimiteta ja uusi saapuu maahan vasta alkuvuonna 2018. Henkilöautorekisteröintien lisäksi tänä vuonna Leafia on rekisteröity 6 kappaletta pakettiautoiksi.

Nissan e-NV200 sähköautoja on rekisteröity henkilöautoksi koko alkuvuonna ainoastaan 4 kappaletta, mutta pakettiautoiksi peräti 31 kappaletta.

Hyundai Ioniq Electric menee uskottavasti loppuvuoden aikana vielä Leafin ohi, mikäli vain autoja saadaan toimituksiin. Tällä hetkellä niitä on rekisteröity 52 kappaletta.

Tietojen lähteet: www.trafi.fi/tietopalvelut/.../sahkokayttoiset_autot sekä BMW i3 määrä www.trafi.fi/tietopalvelut/.../ensirekisterointien_merkki-_ja_mallitilastot koska BMW:n REX-mallit eivät rekisteröidy Trafin tilastoissa sähköautoiksi.

Diesel-käyttöisten sähköautojen rekisteröintimäärät laskevat voimakkaimmin ja bensiini-käyttöiset myös menettävät määriään tuntuvasti. Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien autojen määrät ovat sen sijaan vahvalla kehityksellä.

Käytettyinä maahan tuotujen sähköutojen verotuspäätöksia oli lokakuulle 2017 kirjattu 23 kpl, joka on jopa enemmän kuin uusien rekisteröintiejä oli lokakuussa. Näiden sähköautojen lisäksi Amperoita rekisteröitiin lokakuussa peräti 36 kappaletta. lähde: https://www.vero.fi/.../taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/

Maakunnittain tarkasteltuna Uusimaa on arvatusti ylivoimaisesti korkeimmalla rekisteröintiäärällä, 282 kappaletta 1-10/2017 ajalla. Väestön keskittymä ja suotuisimmat olosuhteet, kuten tiheä latausverkosto tukevat siellä nopeinta liikenteen sähköistymistä.

Varisinaissuomi 29 kappaleella ja Pirkanmaa 24 kappaleella ovat seuraavina vuorossa. Myös Pohjois-Pohjanmaan 14 kappaletta nousee muiden maakuntakeskittymien yläpuolelle.

Esimerkiksi Keski-Suomi, jossa on ollut täysin olematon latausverkosto aiemmin on rekisteröity vain 2 sähköautoa koko alkuvuonna. Eikä ole ihmekään. Onneksi nyt juuri on alkanut sielläkin latausverkosto kehittyä.

lähde: trafi.fi/ajoneuvotilastot.fi

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!