Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu kuukaudella elokuu

Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä

keskiviikko 30.08.2017 Avainsanat: BEV , eGolf , Hyundai , Ioniq Electric , Leaf , sähköauto , Zoe

Tekniikan Maailma julkaisi lehdessä 15/2017 historiansa ensimmäisen sähköautovertailun ja mielestäni hyvää työtä olivat tehneetkin. Olen aika hyvin perehtynyt sähköautoihin, mutta tuota vertailua oli silti mielenkiintoista lukea ja se tarjosi jopa hieman lisätietoakin. Nimittäin en ollut koskaan edes ajatellutkaan, mitä kaikkea Leafissani tapahtuu, kun painan jarrupoljin painettuna virtanappia, eli käynnistän autoni. Nyt tiedän sitten tuonkin, kiitos TM:n. 

Nämä vertailut tarjoavat varmasti monille lukijoille hyvää pohjaa oman seuraavan autonsa valinnan tueksi, kunhan näitä osaa tulkita omat henkilökohtaiset painotuksensa huomioiden myös rivien välistä, kuten varmasti TM:kin haluaakin. Tämän blogitarinan tarkoitus ei ole millään tavalla kyseenalaistaa TM:n vertailua tai sen tuloksia, vaan haluan vain kirjoittaa omat kokemukseni näistä autoista.

Volkswagen e-Golf ansaitusti vertailuvoittoon

Hyvin odotetusti VW eGolf voitti vertailun. Yhdyn mielelläni kaikkiin kehuihin sen ajo-ominaisuuksista sekä saksalaisuuden mukanaan tuomasta positiivisesta jämäkkyydestä. Toki omassa arvioinnissani se jää hännille yksinkertaisesti varusteltuna korkeaksi nousevan hintansa johdosta. Toinen lievästi itseäni eGolfissa häiritsevä seikka, joka ei vertailussa tullut vertailussa ilmi, on sen liian vähäinen sähköautomaisuus. Tarkoitan tällä sitä, että siitä ei mitenkään kovin järkevästi nähnyt pikavilkaisulla esimerkiksi latauksen tilannetta tai akun varausta prosentteina ajon aikana. Olen itse koeajanut täsmälleen saman autoyksilön toukokuussa 2017 ja kirjoittanut siitä oman raporttini. (e-Golf koeajoraportti) Kulutuksissa en päässyt eGolfilla kovin lähelle TM:n mittaamia kulutuksia, vaan minulla sen keskikulutus asettui 13,9 kWh/100 km tasolle lähes 800 km matkan ajalta.

Hyundai Ioniq Electricin siis nostaisin itse lähelle kärkisijaa vertailussa. Etenkin sen pienen kulutuksen johdosta. Koeajoin itse vertailussa ollutta kyseistä autoyksilöä (Ioniq Electric koeajoraportti) jo maaliskuussa 2017, eli merkittävästi kylmemmissä olosuhteissa. Ajoin Ioniqilla yli 1000 km talvisissa olosuhteissa ja moottoritienopeuksiakin käyttäen. Silti kulutus jäi vertailussa e-Golfin saadun tasolle. Vertailussakin todetuista seikoista kuitenkin yksi on sellainen, joka kokeneelle sähköautoiijalle on isompi ärsytys. Ainakaan toistaiseksi sen lämmitystä ja ilmastointia  ei nimittäin voi Euroopassa etäohjata kännykkäsovelluksella ja tuota seikkaa on jo oppinut Leafissakin arvostamaan korkealle. Nimittäin auto on aina liikenteeseen lähtiessä mukavan lämmin tai viileä. Yllättävän usein on myös tilanteita, että olen jättänyt Leafin johonkin hieman pidemmälle latautumaan hitaasti ja haluan kännykän sovelluksella katsoa akun varaustason. Tätäkään ei siis Ioniq tue.

Renault Zoe on vertailun autoista pienin kooltaan, mutta akkunsa kapasiteetilta suurin. Myös omassa koeajossani Zoen kulutus oli korkeampaa tasoa suhtessa Ioniqiin, jopa lähempänä omaa Leafiani, kuin mihin TM oli päässyt. Kuten vertailussakin todetaan, tämä rajoittaa hieman jopa 40 kWh akun mahdollistamaan toimintamatkaa suhteessa Ionioqiin tai e-Golfiin. Hintansa ja sähköautona käytettävyytensä asiosta siis Zoe kamppailee omassa arvioinnissani hyvin tasaväkisesti Ioniqin kanssa kärkisijoista.

Nissan Leafin malli-ikä näkyy ja mielestäni ansaitusti se jää vertailussa useissa kohdissa muiden jälkeen. Tilanne korjautunee kuitenkin pian, sillä 6.9.2017 esitellään täysin uusi Leaf, jonka on ennakoitu omaavan 40 kWh akun ja pienentyneen kulutuksen kautta runsaasti kasvaneen toimintamatkan. Nissan Leaf 30 kWh koeajoraporttini

Hieman harmillisena pidän, että vertailusta puuttui BMW i3 sekä uusin tulokas Kia Soul EV. Näistä olen Bemarin ajanut ja kirjoittanut koeajoraporttini http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/bmw-i3-koeajoraportti

Kaikkien autojen ajo-ominaisuudet riittävät ainakin minulle

Itselläni on sellainen käytännön kokemus näistä kaikista autoista, että näiden vertailun autojen ajo-ominaisuudet ovat omaan käyttööni täysin riittävät. Toki allekirjoitan TM:n havainnoiman VW:n alustan erinomaisuuden, mutta en koe VW:n paremman alustan tuovan omaan käyttööni mitään lisäarvoa.

Sisätilojen riittävyys on henkilökohtaista

Kaikkien autojen sisätilat ovat omaan käyttööni täysin riittävät tai jopa ruhtinaalliset huomioiden myös tavaratilat. Toki tämä on seikka, joka jokaisen on helppo todeta omalla koeajollaan. Mahtuvatko perheen jäsenet mahdollisine lastenistuimineen ja rattaineen kyytiin? Sen verran on pakko todeta omasta käytöstä, että Leafin tavaratila on käytännössä yllättävän tilava.

Latausajoissa eroja

Vertailu ei suuresti käsitellyt sähköautojen latausaikoja. Näistä kaksi nousee omilla tavoillaan korkealle. Ioniqin CCS-liittimellä tapahtuva DC-pikalataus on jopa 100 kW:n tehoista, kunhan kohdalle sattuu sellainen pikalaturi. Volkswagen ja Nissan saavat DC-latureista enimmillään 40-50 kW:n tehoista latausta. Zoesta DC-lataus puuttuu kokonaan. DC-latauksessa on myös sellainen piirre, että se hidastuu akun täyttymisen myötä jonkin verran. Vertailun autoista kuitenkin kaikki lataavat kokemusteni mukaan noin esimerkiksi 80% varaustasoon asti vielä vahvalla nopeudella.

TM:n vertailussa saavuttamilla maantieajon kulutuksilla nämä tarkoittavat esimerkiksi latausaikoina seuraavaa kuvitteellisella 400 km ajomatkalla. Ioniq tarvitsee tuolla matkalla vain 13 minuutin lataustauon olettaen, että reitille sattuu 100 kW tehoinen CCS-pikalaturi. VW e-Golf tarvitsee toiseksi lyhyimmän lataustauon, noin 19 minuuttia. Leaf ja Zoe kamppaillevat pidemmästä lataustarpeesta. Todellisuudessa Leaf jää merkittävästi heikommaksi, koska olen laskenut nämä käyttäen TM-vertailussa käytettyjä akkukapasiteetteja. Leafin 30 kWh akusta on todellisuudessa käytettävissä vain 28 kWh, kun väittäisin kokemuksellani muissa olevan täydet kapasiteetit myös todellisuudessa käytettävissä. Lisäksi Leafia joudutaan lataamaan ainoana kahdesti tuolla matkalla, ja lataamisajan lisäksi kertyy siis kaksinkertainen siirtymäosuus aikaan lisää.

 

Tuo oli siis teoreettinen lähestyminen matka-ajon tarvitsemiin pikalatauksiin TM:n saamien kulutuslukemien perusteella. Käytännössä asiassa on kuitenkin useampia muuttujia. Jos näillä kaikilla autoilla lähdettäisiin Helsinki-Vantaan lentoasemalta täydellä akulla kohti pohjoista, vaikka Pihtiputaalle (n. 400km), niin latauspaikkojen sijainnit muuttaisivat jo hieman kuviota. Autoista TM:n kulutuksen perusteella VW e-Golf ja Zoe pääsisivät Jyväskylän Kivääritehtaankadun pikalaturille ensimmäiseen ja ainoaan tarpeelliseen pikalataukseen. Leaf ja Ioniq pitäisi ladata jo Hartolan Nesteellä ja siitä on vielä 221 km Pihtiputaalle. Ioniq pääsisi tuon ilman toista välilatausta, jos sen lataisi 100% täyteen Hartolassa. Leaf siis tarvitsee joka tapauksessa Jyväskylästä sen toisen latauksen. 

Ja vielä käytännön kokemuksen sanelema rehellinen toteamus. Nämä TM:n mittaamat kulutukset tulevat ylittymään todella helposti matka-ajossa. Vantaalta lähtiessä on moottoritietä, jossa nopeusrajoitus on 120 km/h kesällä, eikä näistä yksikään auto kulje moottoritienopeutta läheskään noin pienellä kulutuksella. Sade ja talven kylmyys myös nostavat kulutusta merkittävästi. 

Zoe taasen erottuu edukseen 22 kW:n tehoisella AC-laturilla. Lataamisen helppous ja nopeus kääntyy toisin päin, jos auton käyttö on pääosin sellaista, että päivittäiset ajot jäävät alle 300 km. Zoen saa ylivertaisen nopeaa AC-latausta minkä tahansa marketin laturista vaikka kaupassa käynnin aikana ja sen akku on erittäin nopeasti aina uudelleen täynnä ihan normaalien asiointilatausten kautta.

Pieniä asiavirheitä vertailussa

Sähköautovertailuun oli lipsahtanut myös yksi pieni asiavirhe sivun 38 kuvatekstiin. Toisin kuin kuvatekstissä kerrotaan, niin kyllä Suomessakin jo saisi yli 40 kW-teholla AC-pikaladattua Zoe-sähköautoa. kyse on siitä, että Suomen maahantuoja ei tuo tällä tehokkaammalla sisäisellä laturilla varustettua versiosta Zoesta Suomeen. Kysyessäni sain perustelun, että tässä mallissa on kuluttavampi moottori, eikä siinä ole kylmiin olosuhteisiimme vaadittuja varusteluita.

Toinen todennäiköinen sisältövirhe on sivun 29 toimintamatkakuvaajassa. Siinä Nissan Leafille on esitetty vain kahden kilometrin ero toimintamatkaan taajamassa ja maantiellä. Tämä ei ole kokemukseni mukaan lainkaan Linjassa Leafin kulutuksen kanssa, kuten tämän toimintamatkakuvaajan yläpuolella oleva kulutuskuvaajakin osoittaa. Siinä ylemmässä kuvaajassa on uskottavat kulutukset Leafille.

Kolmas virhe on sivun 25 tekniikkaa-taulukossa. Siinä on vapaan autoedun verotusarvot laskettu huomoimatta Vero.fi sivulla näkyvää kohdan 7.5.4 Sähköauto käyttökustannukset kohtaa. "käyttökustannusten osuudesta vähennetään 0,08 euroa kilometriltä tai 120 euroa kuukaudessa, jos auton ainoa mahdollinen käyttövoima on sähkö (luontoisetupäätös 17 § 3 momentti)." Edelle kopioimani teksti koskee täyssähköautoja. Esimerkiksi Ioniq Electricille Vero.fi sivun autoetulaskuri antaa vapaan autoedun verotusarvoksi 605 euroa 500 euron lisävarusteilla. TM:ssä on ilmoitettu 745 euroa.

Yhteenveto

TM:n vertailu oli kaikin puolin kirjoitettu mielestäni taitavasti ja sähköautojen erityisominaisuuksiakin huomioiden sortumatta kuitenkaan aliarvioimaan niiden käytettävyyttä.

Hienoa, että TM on nyt siis siirtynyt myös sähköautoaikaan. Ehkä nämä pian eivät enää ole useimmille kummajaisia, joita pitää monien esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa henkeen ja vereen vastustaa.

Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan

perjantai 18.08.2017 Avainsanat: BEV , Käytetty sähköauto , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Sähköautoja tuodaan edelleen kovin vähäisiä määriä käytettyinä maahan. Selkeästi runsaampaa on ollut lähimpänä sähköautoa olevan "epäsähköauto" Opel Amperan käytettynä maahantuonti. Sitä on tuotu tammi-heinäkuussa 2017 maahan käytettyinä 89 kappaletta, joka on enemmän kuin kaikki maahantuodut BEV-autot yhteensä. Opel Amperaa ei tule sotkea juuri markkinoille tulleeseen Opel Ampera-e:hen, joka taasen on täyssähköauto ja niiden toimitukset Eurooppaankaan eivät ole vielä alkaneet siinä määrin, että niitä olisi voitu tuodakaan käytettyinä.

Leafieja on tuotu käytettyinä eniten tämän alkuvuoden aikana, yhteensä 22 kappaletta. Itse pidän hiukan typeryytenä sitä, että näistä suurin osa on 24 kWh-mallisia. Nimittäin 30 kWh malli olsi huomattavasti houkuttelevampi kauppatuote käytettynä Suomessa. 30 kWh mallisia Leafeja saa Euroopasta jo noin 22000 euron hintaan ja veroahan näistä ei paljoa peritä. Esimerkiksi 2015 vuoden lopussa rekisteröidystä noin 20 tkm ajetusta Leafista on peritty noin 1000 euroa autoveroa maahantuodessa. Näissä 30 kWh Leafeissa on tuntuvasti hintaeroa Suomessa ja euroopassa. Toki pitää muistaa, että Suomeen uutena rekisteröidyissä on kaikissa vakiona akunlämmitys, jota ei etelämmästä juuri voi löytää. Jos harkitset käytetyn Leafin ostoa, saattaa olla apua Opas käytetyn Nissan Leafin ostajalle

BMW:n i3 -malleja on tuotu heinäkuun loppuun mennessä 20 kappaletta. Näissäkin toivoisin ammattimaisten maahantuojien tuovan enemmän 94 Ah-malleja, kuin pienempiakkuisia.

Teslan Model S -malleja on tuotu alkuvuoden aikana 17 kappaletta ja uskon tuon vielä kasvavan muita nopeammin, koska nyt alkaa Euroopasta jo saada selkesti alle 60 000 eurolla Tesloja valittavaksi asti. Näissä kannattaa olla aina tarkkana, että ei sekaannu ainakaan tiedostamattaan USA-tuontimalliin. Kannustan tutustumaan myös Opastusta käytetyn Teslan ostamiseen

Uskon, että tulemme loppuvuonna tai viimeistään ensi vuoden alussa näkemään myös käytettyjen Ioniq Electric -sähköautojen maahantuontia, nimittäin auto on uutena niin suosittu, että sitä jonotetaan jo lähes vuosi.

lähde Vero.fi:  https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/taulukoita_ajoneuvojen_sovelletuista_ve/

HUOM! Nostokuvan auto ei ole käytettynä maahantuotu, vaan on aiemman juttuni kuvitusta.

Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian

torstai 10.08.2017 Avainsanat: BEV , Model S , moottoriurheilu , Tesla

Marraskuussa 2017 starttaa Ranskan Paul Ricard -moottoriradalla kaikkien aikojen ensimmäinen Electric GT -ratasarjan kilpailu. Tarkemmat tiedot rataviikonlopun ohjelmasta kertovat, että lauantaina 25.11 kello 9.00 ajetaan ensimmäiset harjoitukset ja sunnuntaina 26.11 starttaa viikonlopun viimeinen kisalähtö.

kuvan lähde: Electric GT Press&Media/Pictures/Test Paul Ricard

Suomalainen Emma Kimiläinen mukana sarjassa

Hienoa, että heti alusta alkaen tähän uuteen autosarjaan saadaan mukaan Suomalaista rataosaamista. Nimittäin kuljettajaksi on ilmoittatunut Emma Kimiläinen.  Emma on kisannut käytännössä koko ikänsä ja menestynyt useissa eri autosarjoissa hienosti. Emman lisäksi sarjassa nähdään enemänkin naisosaamista, nimittäin Leilani MünterVittoria "Vicky" Piria ja Alice Powell ovat myös ilmoittatuneet sarjan kilpa-ajajiksi. Toivon kovasti menestystä etenkin Emmalle!

Tasaväkiset autot lisäävät kilpailuun tapahtumia

Luvassa on mielenkiintoista ja tapahtumarikasta rata-ajoa, koska Electric GT -autot ovat tasaväkisiä. Autoissa on 585 kW tehoa ja 995 Nm vääntöä, joiden avulla ne kilpa-autoksi suuresta painosta huolimatta kiihtyvät peräti 2,1 sekunnissa nollasta 100 km/h nopeuteen. Autojen huippunopeus on 250 km/h. Rata-autot siis pohjautuvat Tesla P100Dl -mallisiin sähköautoihin, jotka vakiona jo kiihtyvät 2,3 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen.

Kilpa-autossa on myös samankokoiset, eli 100 kWh energiamäärän sisältävät Teslan akut auton alustassa. Rata-ajossa 100 kWh akulla kerrotaan päästävän 90 km matkan yhdellä latauksella. Akuston energiatiheys on 285 Wh/kg.

Auton alusta ja aerodynamiikka on muokattu ratakäyttöön soveltuvaksi.  Kisassa käytetään kuivalla kelillä Pirellin P Zero sliksejä ja sadekelillä Pirellin sadekelin renkaita. Renkaiden koko on edessä 265/655 R18 ja takana 305/665 R18.  

Siivekkeillä saadaan runsaasti lisää pitoa suurissa nopeuksissa. Massiivinen takasiiveke painaa 250 km/h nopeudessa autoa 900 Nm ja etuspoileri 500 Nm voimalla maan pintaa kohti. 

Kilpa-autossa on luonnollisesti täydellinen turvakaarivarustus sekä kuppipenkit asianmukaisilla kisavöillä varustettuina.

Kalenterissa yhdeksän kisaviikonloppua

Electric GT:n ensimmäisen kauden kalenterissa on 9 kilpailuviikonloppua eri puolilla Eurooppaa. 

  • 25.-26.11.2017 Ranska, Paul Ricard
  • maaliskuu 2018 Portugal
  • huhtikuu 2018 Italia
  • toukokuu 2018 Saksa
  • kesäkuu 2018 Belgia
  • heinäkuu 2018 Hollanti
  • syyskuu 2018 Englanti
  • lokakuu 2018 Espanja
  • tammikuu 2019 paikka on vielä avoin.

Kisaviikonloput sisältävät runsaasti katsottavaa. Jokainen kisaviikonloppu pitää sisällään:

  • 1. päivän harjoitusajot
  • 1. päivän aika-ajot
  • 1. päivän 1. kilpalähdön
  • 1. päivän 2. kilpalähdön
  • 2. päivän harjoitusajot
  • 2. päivän aika-ajot
  • 2. päivän 1. kilpalähdön
  • 2. päivän 2. kilpalähdön

Esimerkiksi Paul Ricard -radan pituus on 3,841 km ja sillä ajetaan kilpailuisssa yhteensä 261,2 km viikonlopun aikana. Yhdessä lähdössä siis ajetaan 17 kierrosta, eli 65 km.

Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla

maanantai 07.08.2017 Avainsanat: BEV , Leaf , Nissan , sähköauto , sähköautomatkailu , Sähköauton lataaminen

Tähän blogitarinaan olen kirjoittanut kokemuksia lähes 800 kilometrin mittaiseksi muodostuneesta onnistuneesta sähköautomatkailusta Itä-Suomessa.

Automatkan suunnittelu latausverkoston ehdoilla

Tarkoitus olisi siis kesälomamatkailla Suomessa nimenomaan sähköautollani. Lisätarkenteena oli: mihin Leafillani voi Jyväskylästä mennä. Päätin asettaa lisärajoitteita suunnitteluun siten, että päivämatkojen aikana ladataan vain pikalatureilla. Nimittäin pikalataus hoituu normaalien matkataukojen, kuten lounaan puitteissa. Sen sijaan Type2, eli puolinopea lataaminen tekee helposti muutaman tunnin tauon matkaan. Pistorasia, eli schuko-lataaminen aiheuttaa sitten jo useampien tuntien taukoja. Kaksi jälkimmäistä lataustapaa siis soveltuvat yöpymisten aikaiseen lataamiseen matkalla. 

Kun kartoitin mihin Jyväskylästä pääsee kesällä 2017 Leaf 24 kWh:lla edellä mainittujen raamien puitteissa, jäi vain kaksi mahdollisuutta. 

  • Tampereen suuntaan ei pääse, koska siihen suuntaan  on jopa 150 km matka lähimmälle pikalaturille. 
  • Myöskään länteen ei pääse, koska lähin pikalaturi on ABC Alavus ja sinnekin on matkaa noin 140 km.  
  • Pohjoiseenkaan ei pääse, koska seuraava pikalatauspiste on vasta Pihtiputaalla noin 150 km päässä. 
  • Lahteen pääsisi, mutta siellä ei tällä kertaa ollut meitä kiinnostavia kohteita. 
  • Kuopion suuntaan pikalatureita on tarjolla sopivilla väleillä. Aiemmin työmatkoilla oli jo tullut tietoon, että siellä kiinnostuksen kohteitakin olisi runsaasti.

Olin silti valinnoista hetken kauhuissani. Leafissani on vain 24 kWh akku, ja sen suomalla toimintamatkalla sitä ei ole tarkoitettu matkailukäyttöön. Vaikka reitillä Pohjois-Savon keskukseen onkin hyvin pikalatureita tarjolla, niin kokemuksestani tiedän, että pikalaturit eivät välttämättä aina toimikaan. Mitä siis tapahtuisi, jos yhteisellä lomamatkallani ilmoittaisin jo ennen Kuopiota, että nyt tuli sitten ylimääräinen yöpyminen Leafin peräkontissa latausongelmien takia?

Jyväskylästä Kuopioon 151 km kahden pysähdyksen taktiikalla

Tiistaina 18.7 illalla kello 19 tapahtui lähtö Jyväskylästä kohti Pohjois-Savon sydäntä, Kuopiota. Akku oli ehtinyt täyttyä pistorasialatauksessa päivän muista ajoista, joten tällä vähän reilun 56 km siirtymällä ei ollut mitään tarvetta säästellä täyden akun kulumista. Ajoin siis aivan normaaleita nopeusrajoituksia ja liikenteen sallimia nopeuksia ja ilmastointi koko ajan automaatille kytkettynä.

Jari-Pekan pihaan saapuessa tunsin jälleen alavatsassa tutun jännityksen hetken. Missä täällä on se laturi ja kunpa se toimisi tällä kertaa. Uusinta mallia oleva Fortumin Charge&Driven operoima pikalaturi löytyi helpolla ja lataus käynnistyi erittäin helposti RFID-avaimenperää näyttämällä. Tätä laturia osaa käyttää varmasti ensikertalainenkin. 

Jo etukäteen oli päätös illallistaa ensimmäisenä lomamatkan päivänä matkan varrella, joten kello 19.54 Jari-Pekka Hankasalmelle saapuessa Koti-Pizzan Kotzonet maistuivatkin erittäin hyviltä. Ravintolasali ja toiletit olivat siistit ja tunnelma paikassa oli tähän tarpeeseen sopivan viihtyisä.

Ruokailun aikana Leafiin ehti latautua sähköä jo ylimääräistäkin loppumatkaa varten, joten ei muuta kuin jatkamaan matkaa auton kyydissä.

Hankasalmen Jari-Pekasta on 87 km siirtymä Kuopion Pitkälahden ABC:lle. Suomalainen kesäilta tarjoili mitä mainiointa ajokeliä, joten helposti olisi reilun 90% lataustasolla päässyt perille hotellille asti normaaleita nopeuksia käyttäen. Tein kuitenkin vielä yhden pysähdyksen, koska en ollut etukäteen selvittänyt hotellilla lataamisen mahdollisuuksia. 

Pitkälahden ABC:llä voi ihastella virvokkeiden nauttimisen ohessa tyypillisiin ABC-yksiköihin verrattuna erilaista liikennemyymälämiljöötä. Olin ensin hieman varautunut valtavan hallin ja sinne sijoitettujen jättiläismäisen suurikokoisten sisustuselementtien viihtyisyydestä, mutta hetken katseltuani totesin ne juuri tähän halliin sopiviksi. Kahvittelun ja jäätelön lomassa auton akkuun ehti jälleen tulla runsaastikin virtaa, joten vuorossa oli viimeinen lyhyt siirtymä Sokos Hotel Puijonsarveen.

Hotellin vastaanotossa oli vastassa hyvin mukava savolaistunut nuori mies, joka otti tehtäväkseen varovaisen kysymykseni jälkeen selvittää sähköautolleni latauksen hotellin parkissa. Pistorasiapaikka pihalta löytyikin ja vieläpä ilman kellokytkintä, joten auto lataukseen ja kohti illanviettoa kauniissa Kuopion kesässä.

Kuopio, viehättävä Pohjois-Savon sydän

Kuopiossa on niin paljon koettavaa ja nähtävää, että pian varasin toisenkin yön Sokos Hotellista. Päivässä ehtii risteillä Kallavedellä Suomen vanhimmalle marjaviinitilalle, jossa voi illallistaa esittelyn ja viinimaistelun lisäksi. Kuopiossa voi toki syödä myös mukavissa ravintoloissa satamassa sekä keskustassa. Keskustasta on kiva kävelylenkkimatka Puijon Tornin juurelle ja tornista voi käydä ihailemassa Kuopion näkymiä. Keskustan alueella kannattaa ihailla myös vanhoista rakennuksista koostuvia alueita sekä upeaa tuomiokirkkoa. 

Matkan idean mukaisesti kuitenkin oli nopeasti uuden valinnan aika. Mihin päin matka jatkuisi sähköautolla. Plugshare-latauspistekarttapalvelun selailun jälkeen ymmärsin, että pidemmälle itään, esimerkiksi Joensuuhun ei pääse. Samoin pohjoiseen päin itärajan tuntumassa ei pääse.  Joten Savonlinna olisi hyvä suunta, johon riittäisi muutoinkin tutustumisen arvoisia kohteita seuraavaksi. Savonlinnaan pääsee erinomaisesti Kuopiosta pikalatausverkostoa hyödyntäen.

Heittäytymistä ja epämukavusalueelle siirtymistä jouduin kuitenkin harjoittelemaan Savonlinnassa. Hotellit olivat Oopperajuhlien takia täynnä ja ainoa vapaa huone löytyi kesähotellista, joka luultavimmin on talvisin opiskelija-asuntola. Tunnustan, että en ole koskaan aiemmin vastaavissa yöpynyt, joten en voinut kuin kuvitella mitä olisi edessä.

Kuopiosta 163 km yhdellä pysähdyksellä Savonlinnaan

Puikkarin ystävällisen latausjärjestelyn johdosta auton akku oli jälleen täynnä matkaan lähtiessä, joten noin 93 km siirtymä Joroisten Jari-Pekkaan lataamaan ei ollut mikään ongelma. Jälleen pystyi matkaamaan normaaleita matkanopeuksia käyttäen ja ilmastointi automaattisesti mukavuutta lisäämässä.

Joroisten Jari-Pekan kohdalla sähköautoilijan kauhukuva alkoi toteutua. Vielä on jäljellä pitkä matka kohteeseen, eikä pikalaturi suostu toimimaan! Silloin hän sai kokea minun toimintatapani äkillisessä painetilanteessa. Tuossa tilanteessa keskityn voimakkaasti ja vain yhteen asiaan sekä tuskastun nopeasti tekniikan toimimattomuuteen. Puhelu Fortumin helppiin sai aikaiseksi soittopyynnön minulle päin. Laitoin auton varmuuden vuoksi saamaan Type2-rasiasta 6,6 kW tehoista latausta. Informoin myös seuralaistani, että nyt on olemassa todellinen riski, että parin kymmenen minuutin lataustaukomme saattaakin muuttua pariin tuntiin.

Pian sain kuitenkin Fortumilta soiton, että pikalaturi on nyt etäkäynnistetty uudelleen, joten lähdin kokeilemaan latausta uudelleen. Edelleenkään lataus ei suostunut käynnistymään. Laturi väitti vain, että auton on käynnissä, vaikkei ollutkaan. Muistin lukeneeni, että Teslan CHAdeMO-sovittimet saattavat painaa ohuet tunnistinpinnit liittimestä sisään, joten tein testin uudella tavalla. 

Kytkin CHAdeMO-latauskaapelin autooni ja kampesin kaapelin kahvasta voimakkaasti ylöspäin kädelläni samalla, kun käynnistin kännykälläni latauksen. Tämä tepsi ja lataus alkoi. Hienoa. Nyt menin jatkamaan kahvin juontia ja jäätelön syöntiä tiedostan matkan jatkuvan pian.

Matka jatkuikin jälleen yli 90% lataustasossa olevan akun turvin seuraavat 79 kilometriä Savonlinnaan asti.

Kesähotelliin saapuessa sain huoneen avaimen lisäksi ohjeet latauspaikan löytämiseksi. Hienoa palvelua siis jälleen.  Päätin kuitenkin toteuttaa kohdelatauksen tällä kertaa Savonlinnan keskustassa, koska hotellilta oli noin neljän kilometrin siirtymä keskustaan ja siellä olisi PlugShare-latauspisteverkostoa opastavan sovelluksen mukaan hyvin sähköä tarjolla. 

Hotelli oli yhden makuuhuoneen, keittiön ja suihkun sekä vessan koti, jossa oli siistiä ja fiksut vuoteetkin pedattuina. Hetken virkistäytymisen jälkeen siis suunta siis aistimaan Savonlinnan ilmapiiriä ja auto sai jäädä latautumaan sataman laturiin.

Kaunis Savonlinna Saimaan ytimessä

Savonlinnassa olisi tietenkin ollut kulttuurillisesti hyvin hienostunutta käydä kokemassa oopperajuhlaa, mutta tällä kertaa ei ollut aikaa kokea niin korkeaa kulttuuria. Sen sijaan voi iloita täysin rinnoin illallisella Saimaan rannalla Olavinlinnaa kohti suunnistavien tyylikkäiden ihmisten luomasta tunnelmasta, maisemista, kauniista kelistä sekä tietenkin illallisesta.

Lomamatkailun spontaaniin luonteeseen sopien satuin illallisen jälkeen kuin tilauksesta illan viimeisen Saimaan risteilylaivan kohdalle juuri sen tehdessä lähtöään. Tein jälleen tuttavuutta hyvin mukavan savolaisen ihmisen kanssa ja ostin häneltä liput risteilylle. Savonlinnan noin tunnin risteilyllä kiertävä laivareitti vakuutti entistä vahvemmin Saimaan maisemien kauneudesta.

Illalla syntyi päätös jatkaa seuraavana päivänä matkaa kohti Lappeenrantaa, koska sekin edusti itä-Suomalaisia kaupunkeja, joissa työmatkoillamme en ole ehtinyt tutustua riittävästi kaupungin tunnelmaan.

Savonlinnasta 156 km kahdella pysähdyksellä Lappeenrantaan

Aamulla lenkkeilin hakemassa auton Savonlinnan keskustasta ja suuntasin takaisin satamaan aamupalaa nauttimaan ja samalla sain vielä kertaalleen auton akun 100% täyteen ennen kuin matka jatkuisi.

Päivän ensimmäinen etappi oli 54 km Savonlinnasta Punkaharjun läpi Parikkalaan ABC Särkisalmelle lataamaan pikalaturista. Kävimme Punkaharjun kohdalla myös hieman autoilemassa maisemareitillä, mutta rehellinen mielipiteeni on, että itse vaikutun enemmän tiellä 314 olevan Pulkkilanharjun maisemista.

Edelleen nämä siirtymät pikalatureiden välillä olivat niin lyhyitä, että ne sujuivat täysin vailla minkäänlaisia sähkönsäästelytoimia. Parikkalan ABC:llä kesti tovin löytää laturi ja kun se löytyi, oli vain toinen parkkiruuduista vapaana ja toiseen oli pysäköity bensa-Volvo. Tämä on epäilemättä ollut puhdasta ajattelemattomuutta auton kuljettajalta ja hän poistuikin sillä välin kun kävin itse sisällä ABC:llä vessatauolla ja kahvia ostamassa. Mekin pääsimme noin 15 minuutin tauon jälkeen jatkamaan matkaa riittävä lataustaso akussa.

Päivän toinen etappi oli Särkisalmelta vain 69 km matka Imatran ABC:lle, joten edelleenkin ajaminen sujui ilman mitään toimintamatkan riittävyyden pelkoja. Särkisalmelta olisi voinut ajaa suoraan Lappeenrantaankin, mutta tällä 24 kWh akkuisella Leafilla on nopeampi kokonaisratkaisu tehdä kaksi lyhyttä latauspysähdystä, joilla molemmilla voi keskeyttää latauksen noin 70% kohdalla, kuin vedättää lähelle 100% lataustasoa. DC-lataaminen nimittäin hidastuu niin merkittävästi jo 60% kohdalla. Tämä lyhyt siirtymä sujui nopeasti ja pian olimme päivän viimeisellä lyhyellä lataustauolla Imatralla sekä sen jälkeen Lappeenrannassa.

Ilmastopääkaupunki Lappeenranta

Lappeenranta on palkittu ilmastonsuojelun edelläkävijänä kansainvälisessä kilpailussa, jossa arvioitiin kaupunkien toimia ilmastonsuojelun edistämiseksi. Tämänkin johdosta Lappeenranta sopi erinomaisesti sähköautolla tehdyn lomamatkamme kaukaisimmaksi pisteeksi. Toki pääasiallinen halumme oli tutustua käytännössä Lappeenrannan kauniiseen kaupunkiin ja linnoitukseen.

Lappeenrannassa ajoin suoraan Sokos Hotel Lappeen parkkihalliin Fortumin kohdelatauspisteeseen parkkihallin perällä auton lataukseen laittaen pysäköiden.

Jälleen kerran oli vuorossa hotelliin kirjautuminen, virkistäytyminen huoneella ja tutustuminen kaupungin antimiin. Linnoituksen läpi käveltyä voi päätyä rantaan miellyttävään ravintolaan illallistamaan.

Aamulla ostoskeskuksessa aamupalaa nauttiessa oli aika tehdä seuraava suunnitelma kotimatkan toteutukseksi. Se pitäisi sisällään kaksi reilun 100 km mittaista osuutta. Mikkelissä olisi pysähdys, joten voisi käydä asuntomessuilla matkan varrella.

Lappeerannasta Mikkeliin 120 km ilman välilatauksia

Sokos Hotel Lappeesta lähdimme jälleen 100% ladatulla akulla kohti Mikkeliä. Mikkelin ABC Pitkäjärvelle oli navigaattorin mukaan 109 km, joten akku riittäisi, mutta päätin varmistella asiaa käyttäen hiljaisen liikenteen salliessa hypermailing-ajotyyliä. Tuossa ajotyylissä ei käytetä vakionopeussäädintä, vaan ennemminkin pidetään vakioteho säädettynä. Tämä on helppoa Leafissa, koska tehon oton näkee graafisena mittaristosta. Tästä ajotavasta on kaksi seurausta. Ensinnäkin nopeus sahaa siten, että ylämäissä vauhti hidastuu jopa noin 70 km/h tasolle, mutta alamäissä vauhti taasen kiihtyy merkittävästikin. Toinen seuraus on tuntuvasti pienempi sähkön kulutus, kuin vakionopeussäädintä käyttäessä.  Tätä ajotyyliä ei voi käyttää jos edessä tai takana on ruuhkaa.

 

Sain vähän puolimatkan jälkeen säästeltyä sen verran sähköä, että akun varausprosentti näytti varmaa riittävyyttä, mutta sitten vastaan tuli kiertotie. Onneksi se ei ollut kuin noin 10-20 km matkaa pidentävä, joten ongelmia ei tullut.

Mikkeliin saapuessa päätin käydä lataamassa Pitkälahden ABC:llä, vaikka asuntomessuille olisi akku riittänyt hyvin. Tämä johtui siitä, että epäilin mahdollisuuttani löytää messualueen latauspisteen saati, että se olisi vielä vapaana. Messuparkkiin saapuessani sain kuitenkin parkkiopastajilta ystävälliset neuvot, joilla löysin helposti vapaana olevat latauspisteet. Leaf jäi saamaan 6,6 kW-tehoista Type2-latausta.

Asuntomessuilla oli aiempia vuosia miellyttävämpää viettää aikaa, koska messualueen asemakaava oli rakennettu väljemmäksi. Muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia myös noteerasin joistain kohteista. Minut yllättäen ikuistettiin valokuvaan juuri messualueen ainoan kotilatauslaitteen luota ihmettelemästä.

Mikkelistä 118 km Jyväskylään

Matkan viimeinen osuus käynnistyi 22. heinäkuuta kello 18 paikkeilla asuntomessujen parkista täydellä akulla kohti Jyväskylää. Tämäkin 118 km pituinen matka suoriutuisi Leafillani, mutta päätin varmistella myös tällä reitillä hieman hyper-mailing -ajotapaa käyttäen. Lisäksi totesin, että jos sateista johtuen olisi tarvetta, niin Neste Jari-Pekka Hankasalmella olisi lähempänä ja voisin koukata pakon edessä sieltä hakemassa pikasähköä. En kuitenkaan tarvinnut enää ylimääräistä koukkausta, vaan pääsin perille Jyväskylään ja sähköä jäi vielä kymmenkunta prosenttia jäljellekin.

Yhteenveto sähköautoilun näkökulmasta

Itä-Suomen kierroksella auton matkamittariin kertyi yhteensä 785 km sisältäen kaikki pienet paikallisajot myös. Sähköä kului yhteensä 115 kWh ja keskikulutus oli 14,6 kWh/100km. Itä-Suomessa on jo erinomainen pikalatausverkosto sähköautoille Kuopiosta etelään päin. Myös kohdelatausta alkaa olla tarjolla jo niin paljon, ettei latauksia tarvitse etukäteen suunnitella. Tuohon matkaan kun lisään oman kodin ja Jyväskylän väliset ajot, niin kesälomamatkailulleni kertyi pituutta hieman yli tuhat kilometriä.

Lataukset tällä matkalla tulivat maksamaan yhteensä 21,92 euroa. Latauskustannukset siis olivat 2,79 euroa/100 km. 24 kWh Leafilla maksullisilla pikalatauksilla ajaen matkailulle kertyisi käytännössä dieselautoa vastaavat energiakulut. Tällä matkalla kuluja laskivat jonkin verran reitille sattuneet ilmaiset latauspisteet. Toisaalta jo 30 kWh Leaf lataa merkittävästi nopeammin DC-pikalatureista, joissa hinnoitelu on aikaperusteinen, eikä kWh-perusteinen, kuten voisi kuvitella. Uudemmilla sähköautoilla pikalataaminen on siis merkittävästi edullisempaa, kuin omalla vanhalla Leafillani.

Omalla 24 kWh akulla varustelulla Leafillani tuo matka ei ole sinänsä suositeltavaa, ellei ole valmistautunut siihen, että matkaa ohjaa joskus sähköauton käytettävyys. Mutta jo 40 kWh Zoella kaikkien päivien ajot olisivat hoituneet ilman välilatauksia. Siis pelkästään öisin hotelleissa lataamalla. 60 kWh tai sitä suuremmalla akulla varustettua sähköautoa ei olisi tarvinnut ladata kuin yhtenä yönä matkan puolivälissä.

On hyvä myös tiedostaa, että sähköautolla matkailu jo nyt voi olla hyvinkin helppoa koko Euroopan mittakaavassa. Useat Teslan omistajat ovat tehneet pitkiäkin Euroopan kierroksia autoillaan ja kulut ovat olleet erittäin maltilliset etenkin Teslan SuperCharger-verkoston hyödyntämisen johdosta.

Kun seuraava sähköautoni on varustettu todennäköisesti 40 kWh akulla, niin myös pikalatauspisteiden toiminnan epävarmuus saa pienemmän roolin. Silti haluan todeta yhteenvetona omasta Leafistani, että se suoriutui tästä testistä 1-10 asteikolla kasin arvosta. Kyllä tuollakin voi matkailla, jos vain pikalatausverkostoa on tarjolla ja matkailijoiden asenne on vapaa ja rento sekä osaa nauttia kaikesta yhdessä olosta.

Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä

tiistai 01.08.2017 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto

 

Tiedot lähteistä: Trafi.fi /merkki- ja mallikohtaiset ensirekisteröinnit taulukko sekä ajoneuvotilastot.fi 

Sähköautoen (BEV) ensirekisteröinnit heinäkuussakin yli kolminkertaiset edelliseen vuoteen verrattuna.

Heinäkuun kantaluku viime vuodelta on kovin alhainen, joten rekisteröintimäärän kolminkertaistuinen ei ollut kovinkaan suuri ponnistus. Kokonaismäärä 34 kpl oli toiseksi pienin tänä vuonna. Heinäkuun 2017 ensirekisteröintien määrä on täsmälleen sama, kuin kaksi vuotta sitten heinäkuussa. Kaksi vuotta sitten syynä vuoden toiseksi korkeimpaan rekisteröintikuukauteen oli voimakas Teslan Model S:ien toimituspiikki (32kpl).

Sähköautojen ensirekisteröintien määrä on edelleen marginaalisen pientä. Toisaalta näin pienellä ja suppealla sekä kahtia jakautuneella tarjoomalla se ei voi enempääkään olla. Etenkin, kun halutuinta edullisemman luokan sähköautoa joutuu jonottamaan jopa yhdeksän kuukautta.

Alla olevaan kuvaajaan olen päivittänyt sähköautojen ensirekisteriöintien kumulatiivisen kokonaismäärän. Heinäkuu mukaanlukien on siis tänä vuonna uutena ensirekisteröity yhteensä 318 sähköautoa. Alkuvuoden keskimääräisellä tahdilla laskettuna loppuvuoden ennuste on nyt yhteensä 543 sähköautoa.

Teslan Moldel S ja Model X ovat ylivoimaisesti eniten rekisteröityjä sähköautomalleja tänäkin vuonna. Mikäli Ioniqeja vain saadaan toimituksiin riittävästi, tulee se todennäköisesti nousemaan kolmanneksi eniten rekisteröidyksi sähköautomalliksi kahden Teslan perään ohittaen Leafin. Saattaa olla, että myös Zoe ohittaa vielä tänä vuonna Leafin, nimittäin en usko, että uutta syyskuun 6. päivä julkaistavaa Leafin mallia vielä tänä vuonna ehditään toimittamaan.

Heinäkuun mallikohtaiset BEV rekisterintiäärät

Hyundai Ioniqin kahdeksan kappaleen rekisteröintimäärä kertoo oikestaan vain siitä, kuinka monta autoa on saatu maahan. Kysyntää olisi ollut takuulla huomattavasti suurempaankin määrään.

Oikeastaan odotetusti Leafin määrä alkaa hiipua uuden mallin esittely lähestyessä ja niitä rekisteröitiin vain kaksi kappaletta. Lisäksi rekisteröitiin yksi Nissan E-NV200 henkilöautoksi.

Renault Zoen neljän kappaleen rekisteröintimäärä on jälleen minulle yllätys vähäisyydessään. Toisaalta edelleen pitää todeta, että onhan se 35 000 euroa iso hinta pikkuautosta. En myöskään osaa sanoa, miten paljon heinäkuussa määrää rajoitti saatavuus.

Teslat jatkavat edelleen sähköautojen ensirekisteröintimäärien kunkkuina. Model S:n 10 kpla ja Model X:n 6 kpl ovat jälleen korkeimmat ja yhteensä edellisvuotta paremmat Teslalla.

Erikoinen yllättäjä on yksi Ford Focus Electricin rekisteröinti! En olisi uskonut sitä enää näkeväni uusien sähköautojen rekisteröintitilastoissa ennen, kuin uusi malli saadaan Suomeen. Vai onko tämä maahantuojan versio uudesta mallista? 

Volkswagenin sähköautoja rekisteröitiin yksi kappale. 

Kian Soul EV:tä rekisteröitiin myös yksi kappale ja sen kauppa on vasta alkamassa maassamme.

Dieselautojen rekisteröintimäärä heinäkuussakin laskussa

Heinäkuussa kaikilla muilla, paitsi dieselillä käyvien ajoneuvojen ensirekisteröintimäärät kasvoivat. Kuten alla olevasta taulukosta näkyy, ovat bensiini- ja diesel-käyttöiset autot edelleen Suomessa ylivoimaisesti eniten rekisteröityjä. Näin varmasti tulee olemaan vielä melko pitkäänkin.

Taulukon lähde: Trafi Ajoneuvotilastot.fi

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!