Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköautomatkailu

Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?

tiistai 15.10.2019 Avainsanat: BEV , kattotaakka , sähköautomatkailu , sähköpyörä

Otin lasten syyslomalle itsellenikin lomaa ja lähdimme mökkeilemään 280 km päähän Viitasaarelle. Kyydissä oli nuorin lapsistani, kaksi espanjanvesikoiraa sekä paljon tavaraa ja katolla Thulen kattotelineissä sekä pyörätelineessä yksi Haibiken Sduro Fullseven 5.0 -sähköpyörä. Alla siis Nissan Leaf 40 kWh vuosimallia 2018 ja akun kuntoisuus enää 92,72% uudesta, kun autolla on ajettu noin 82 000 kilometriä.

Pääseekö tuolla yhdistelmällä siis mökille syyskelissä?

Kelihän oli oikeastaan sähköautoiluun varsin hyvä lämpömittarin näyttäessä noin +3 °C ja tien ollessa vain vähän kostea tai osittain kuiva, eikä tuultakaan ollut oikeastaan laisinkaan.

Lähtö kotoa tapahtui kello 11.56 täydellä akulla, joka siis tarkoitti 35,6 kWh:n energiamäärää. Matkaa taitettiin koko matka aivan normaaleita nopeusrajoitusten tai liikennetilanteiden sallimia nopeuksia käyttäen ja normaalit lämmöt autossa pitäen. Katolla kuljetettava pyörä kasvattaa kulutusta tuntuvasti ja 153 km matka Jyväskylään 76 km/h kokonaiskeskinopeudella ajaen kerrytti 19,0 kWh/100 km keskikulutuksen. Jyväskylästä siis piti saada pikalatausta.

 

Yhden pysähdyksen taktiikka -tällä kertaa epäonnistunut valinta hidasti matkaa

Jyväskylää lähestyessä oli täysin itsestäänselvää, että siellä pitäisi pikaladata koska akku ei riittäisi Äänekosken pikalaturille. Nälkäkin oli jo kova ja vessataukokin tulisi tarpeeseen. Ajattelin, että maanantaina päivällä vähän ennen kahta Palokan Lidl olisi paras reitin kannalta ja uskoin että siellä olisi hyvällä tuurilla tyhjää. Ohitin siis Jyväskylän keskustan Kivääritehtaankadun ja Seppälän Citymarketin tuplapikalaturit ajatellen säästäväni aikaa kun matkaan tulisi pienempi mutka.

Toisin kävi! Lidlissä oli Teslan Model3 liruttelemassa viimeisiä hitaita Wattituntejaan 79 - 100% lataustasoon asti. Itselläni oli akussa vain 5,3 kWh:n verran energiaa, josta uskaltaisin enintään noin 4 kWh käyttää, joten en lähtenyt ajamaan takaisinpäin Jyväskylään, vaan jäin odottamaan laturin vapautumista. Lidlin pikalaturista ei nimittäin voi ladata kahta autoa DC-latauksessa samaan aikaan, vaikka Model3 käyttikin CCS:ää ja oma autoni käyttää CHAdeMOa. Noin 40 minuutin odotuksen jälkeen Teslan kuski saapui ja vapautti laturin käyttööni. Me kävimme Lidlistä ostamassa matkaevästä, mutta vessatauko ja lounas piti käydä kävelemässä lähellä olevissa muissa yrityksissä. Emme siis valitettavasti kokonaisuudessaan toteuttaneet tällä kertaa maksuttoman latauksen tarjoajan mukaista ajatusta, että voi ladata asioinnin ajan. 

Itse arvostan toki Lidlin tapaa tarjota maksutonta latausta, mutta pääsääntöisesti valitsen jatkossakin mieluummin maksullisen pikalaturin. Hinnalla ei ole mitään olennaista merkitystä autoilun tai edes yksittäisen matkan kustannuksiin. Sen sijaan aikaveloitetuissa pikalaruteissa voi luottaa siihen, että ne vapautuvat nopeammin. Keskolle pitää antaa täydet pinnat siitä, että pääsääntöisesti heidän pihoissaan on tuplat pikalaturit ja esimerkiksi Jyväskylässä ne ovat pihalla käytettävissä vaikka kauppa olisi jo mennyt kiinnikin.

Autoni otti täyttä noin 45 kW:n tehoista latausta ja noin 55 minuutin latauksen jälkeen minulla oli itselläni akussa 33,3 kWh:n verran energiaa, eli mittariston mukaan noin 91% varaustaso. Se riittäisi hyvällä marginaallla perille mökille. Näin lyhyellä matkalla akkujen ylikuumenemisestakaan ei ole haittaa, vaikka akuston lämpötila oli latauksen jälkeen 37,8..46 °C, koska perille pääsee yhdellä välilatauksella.

Perillä mökillä olimme kello 17.07 ja akussa oli vielä mittaristonkin mukaan 15% varaus, eli todellisuudessa erittäin reilulla marginaalilla saavuttiin. Tämä jälkimmäisen osuuden 124 km 81 km/h keskinopeudella kulutus oli sama 19,0 kWh/100km, kuin oli ensimmäisenkin osuuden.

Mökille siis pääsi aivan hyvin jo nykymittapuun mukaan hiukan pieniakkuisellakin Leafilla vaikka katolla oli vielä ilmanvastusta tuntuvasti lisäävä pyöräkin. Matkaan tuli 40 minuuttia ylimääräistä odottamista tällä kertaa omasta typerästä laturivalinnasta johtuen. Tuo oman latauksen vajaa tunti meillä olisi tyttären kanssa mennyt muutoinkin taukoiluun ja lounastamiseen. 62 kWh Leafille tai Konan 64 kWh:lle tämä matka olisi ollutkin sitten vain pelkkää ajamista perille asti, vaikka katolla olisikin tuo pyöräkin ollut. Kona olisi varman heittänyt tämän reissun ilman yhtään välilatausta jopa kahden pyörän kattokuormalla.

Perillä mökillä auto sai jäädä saamaan 10A:n latausvirtaa suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta punaisesta kolmivaihevirtarasiasta. Täynnä akku olikin sitten jo aamulla aamupalan jälkeen.

Sähköpyörällä nautiskelua syksyn pakkasaamuna

Kävin illalla jo heittämässä pienen lenkin sähköpyörälläni pimeillä maaseudun pikkuteillä. Tuo onnistui hienosti todella tehokkaiden valaisinten avulla. Aamulla sitten pakkasenpuremassa maalaismaisemassa auringon vielä paistaessa alhaalta oli hieno pyöräillä. Nytkin lenkki oli sellainen pikkulenkki jääden hieman alle 20 km pituiseksi. Enempää ei malttanut käyttää nyt aikaa tuohon omaan harrastukseen.

Haibike Sduro Fullseven 5.0 täysjousitettu sähköpyörä toimii erinomaisesti myös näillä maalaismaiseman sorateillä. Se ei piittaa yhtään siitä, onko tie kovaksi polkeentunutta soraa vai juuri lanattua kivikkoa. Sähköavustuksella jaksaa kaltaiseni heikompikuntoinenkin ajella ilolla ja silti vähän avustuksen tasoa pudottamalla ja kovempaa polkemalla saa aikaan samanaikaisesti kunnon hien sekä vauhdin ja jopa jännityksen tunteita mutkaisemmilla pikkuteillä.

 

Alla kuvassa minun vanha mummola. Niin paljon hienoja muistoja sieltä nuoruusvuosilta.

Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua

perjantai 30.08.2019 Avainsanat: BEV , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Miten sujuisi lomamatka Rukalle Nissan Leaf + -sähköautolla? Tätä pyysi minulta nyt useampikin lukijani kun julkaisin pari tarinaa isomman akun saaneesta Leafista.

Sikäli nämä pyynnöt sattuivat hauskasti, että olen talvelle tehnyt alustavan varauksen juuri Kuusamoon ja aihe pitäisikin selvittää. Koska pyynnöt liittyivät tähän 62 kWh Leatiin, niin teen matkasuunnitelmat nyt ensin sille autolle, vaikka omassani on vain 40 kWh akku.

Kuusamoon Viitasaaren mökiltä

Realistinen asiahan on se, että minun varsinainen Kuusamon reissuni alkaa Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Sinne voi ajaa vaikka kuinka paljon aikaisemin tai vaikka edellisenä iltana. Menomatkalla vajunnut akku ehtii täyttyä aamun lähtöön joka tapauksessa illan saunomisen ja yöllä nukkumisen aikana autoni peräkonttivarustukseen kuuluvalla 6 - 10 - 16 A säädettävällä matkalatauskaapelilla, joka ottaa virtansa punaisesta ns työmaapistokkeesta. Mökillä on turvallinen ratkaisu 16A laaamiseen suoraan sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta voimavirtapistokkeesta.

Matkaa Rukalle mökiltä kertyy reittivalinnasta riippuen noin 460 - 490 kilometriä, eli välilataus reitille tarvitaan 62 kWh Leafillakin.

Matkasuunnitteluun on nykyisin erittäin hyvä apuväline, A Better Routeplanner, johon voi asettaa autokohtaiset lähtötiedot ja sitten voi hyvinkin tarkasti muutella parametrejä, joten teen suunitelmat sen ja oman kokemukseni avulla. Muutoin erittäin luotettavan oloinen reittisuunnittelija näyttäisi mielestäni olettavan Leaf +:lla olevan käytettävissä 62 kWh, mutta näihän ei todellisuudessa ole. Siksi asetin auton akulle 7% kuntoisuuden laskun, jotta akun kapasiteetti vastaisi noin 58 tasoa, joka sieltä on realistisemmin ulos otettavissa.

Case 1: Kesällä ilman kattotaakkaa

Kesällä ilman kattotaakkaa suomalaisilla maanteillä ajellessa Leafilla pääsee helposti noin 16 kWh / 100 km kulutukseen ilman erityisiä säästelytoimia, joten sähköä 469 km reittivalinalla kuluisi noin 75 kWh.  Leafin toimintamatka toteutuisi noin 350 kilometrin mittaiseksi, eli noin 110 - 120 kilometrin matkaa vastaava lisälataus vähintään tarvitaan lisää. 

Ensinnä voisi aihetta lähestyä siten, että tuo noin 120 km lisätarve tarkoittaa noin 19,5 kWh:n lisätarvetta ja se tulee akkuun 44 kW:n pikalatausteholla noin 28 minuutissa. Kun tuohon huomioidaan latauksen aloittamiseen ja lopetamiseen kuluva aika, ollaan A Better Routeplannerin kanssa samassa, eli noin 32 minuutin mittaisessa lataustauossa. Akku on latauksen lopussa 74% varaustasossa, joten latautuminen ei edes ehdi merkittävästi hidastua lopussakaan.

Matkaa on ehditty taittaa ennen ensimmäistä latausta noin 3 tuntia ja kilometrejä on kertynyt yli 220  matkamittariin lisää. Niinpä lataamisen aikana onkin hyvä käydä lounastamassa vaikka Prismalla tai Citymarketissa, kumman nyt sitten latauspaikaksi valitseekin. Tosin noin nopea lounas ja vessatauko ei ole realistinen matkaillessa, joten akkuun ehtii kertyä tarpeettoman paljon energiaa, mutta eipä se onneksi siellä akussa paina yhtään mitään. 

Tuollaisella kesäkelillä siis Leaf + menee Rukalle eittä heilahtaa. Perillä sitten voikin laittaa auton latautumaan mökin pihaan ja sen jälkeen mökin ja Rukatunturin väliset reititkin sujuvat muitta mutkitta sähkön voimalla.

Case 2: lisätään kesäkelissä katolle kattotaakkateline, pyörätelineet ja polkupyörä

Jos ajaisin Rukalle kesäkelissä, niin menisin sinne DH-pyöräilyä harrastamaan. Vaikeutetaan siis haastetta sen verran, että laitetaan samaiseen A Better Routeplaneriin speksit näyttämään kasvaneen ilmanvastuksen kasvattamaa kulutusta.

Olen mitannut, että kattotaakkatelineet ja yksi DH-pyörä kasvattavat kulutusta noin 18% kasvaneen ilmanvastuksen myötä.  Teen asetukset kuitenkin +20% kasvavalla kulutuksella ja lisään vastatuulta pari metriä/sekunti koko matkalle, ette ammu suunnitelmalla itseäni kovin pahasti jalkaan. Nimittäin tämä kokoonpano on todennäköinen kesäiselle ajolle.

Lähtö jälleen Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Ajoa ensin esimerkiksi 221 kilometriä Ouluun Kaakkurin CM:ään latailemaan. Laturille saapuessa akussa pitäisi olla vielä noin 7% lataustaso. Jos väli menee yhtään tiukille, niin on siinä useita pikalatureita tarjolla, jossa voi ottaa pikatäydennyksen. 

Oulussa on hyvä saada akku lähes täyteen, jotta perillepääsy varmistuu. Nimittäin Oulu - Ruka välillä ei enää ole yhtään pikalaturia ja jälkimmäinen ajo-osuus on 248 kilometrin mittainen. Kun Oulussa ottaa 96% varauksen, pitäisi perille kuitenkin päästä normaalisti ajamalla ilman välilatausta ja perillä on vielä ruhtinaallinen 5% ylimääräinen varaus akussa jäljellä. Noin iso lataus ottaa aikaa vähintään hieman yli tunnin ja pidän A Better Route Plannerin 1h6min latausaika-arviota realistisena.

Ouluun on tultu jälleen sen reilun muutaman tunnin siirtymä ja yli 220 kilometriä, joten tunninkin tauko on lounaan ohessa erittäin tervetullut.

Jos Oulusta Rukalle 248 km meinaa mennä tiukille, kannattaa pitää pieni tauko ja ottaa Type2-latausta reitiltä. Perillä sitten auto saakin jälleen latausta varatun mökin pihassa ja ajelut kohtessa on mukava kulkea sähköautolla.

Case 3: Talvella -10°C kelissä mökiltä Rukalle

Lisätäänpäs jälleen Leafille haastetta. Otetaan case tällä kertaa talvella laskettalemaan meno ja pakkastakin on noin kymmenen astetta. Laskelma näyttää ensivilkaisulta yllättävänkin samankaltaiselta kuin kesällä fillari katolla ajaen. On kuitenkin uskottavaa, että pakkanen haittaa jopa vähemmän toimintamatkaa, kuin pyörä katolla.

Siispä jälleen Oulussa noin tunnin lataus ja perille. Perillä jälleen auto lataukseen ja sen jälkeen parasta ja mukavinta paikallisliikkumista aina lämpimällä ja pakkasesta kangistumattomalla autolla.

 

Case 4: Talvella -10°C kelissä suksiboksi katolla mökiltä Rukalle

Talvella pidän erittäin todennäköisenä, että Rukan matkani tekisin kattotaakkatelineet ja suksiboksi katolla. Lisätään siis 20% jälleen kulutusta ja oletetaan -10°C keli. Talvilaskelmissa laskin matkan keskinopeutta jonkin verran, vaikka noin pohjoisessa talvinopeusrajoituksilla ei kovin paljoa taidetakaan nopeuksia laskea. Kyse on ennemminkin talvikelin realismista sekä liikenneturvallisuudesta.

Nyt A Better Route Plannerkin lisää ennen Oulua Siikalatvan Hesburgerille lyhyen noin 12 minuutin lataustauon. Sieltä kyllä kelpaa ottaa kuppi kahvia, käydä vessassa ja samalla ottaa ilmaista latausta.

Toinen tauko on jälleen Oulussa ja syytä on varautua noin 1h3min lataamiseen, koska jälleen on yli 240 km pitkä loppusiirtymä Rukalle ilman yhtään välilatausta. Onneksi välillä on kuitenkin Type2-sähköä tarjolla jos tarve yllättääkin.

Ja perillä jälleen auto saa latausta mökin pihasta.

#Rapdigate tuskin ongelma, mutta talven kelivaihtelut voivat tuoda muuttujia

Leafin akuston jäähdytyksen puutteellisuus on maailmalla laajasti tiedossa ja siitä tulee #Rapdigate-nimitys. Auton akku kuumenee jatkuvassa 120 km/h ajossa tai toistuvissa pikalatauksissa. Näissä mökiltä Rukalle ajosuunnitelmissa missään en usko 62 kWh Leaf +:ssan kohtaavan minkääntasoista #rapidgate-ongelmaa. Nimittäin tuolla pohjoisessa ei ole sellaisia moottoriteitä, jossa ongelma tulisi vastaan, vaan matkanopeus on alhaisempi. Lisäksi vain case 4, eli talvella suksiboksi katolla ajaen tarvitaan enemmän kuin yksi pikalataus ja noin kovalla pakkasella akku ei tule kuumenemaan liikaa millään noin lyhyellä matkalla.

Talven kelivaihtelut kuitenkin voivat olla se suurempi muuttujien mukaan tuoja. Oulusta Kuusamoon -välillä ei ole tarjolla yhtään pikalatausta, eikä koko koillis-Lapissa oikeastaan muutoinkaan. Sähköauton kulutus voi nousta nyt käyttämiäni parametrejä vielä pari kymmentä prosenttiakin korkeammalle esimerkiksi raskaan sohjokelin takia. Kovemman pakkasen vaikutusta voi sen sijaan hallita merkittävästi taitavalla lämmityslaitteen käytöllä palelematta kohtuuttomasti. Tosin jos pakkenen kipuaa johonkin kolmenkymmen asteen kieppeille, niin varmuudella tuolla välillä saa kulumaan aikaa Type2-latauksessa jonkin aikaakin.

Vaikka lähtö olisi Tampereelta, ei suunnitelma muuttuisi mitenkään olennaisesti. Vain yksi lyhyt lataus lisää Jyväskylässä.

Koillis-Suomi kaipaisi kipeästi pikalatauspisteitä

Koillis-Suomi kaipaisikin kipeästi pikalatausta. Tiedän sillä jo olevankin sähköautoilijoita ja lisää olisi tulossa, mutta jopa vielä isompi merkitys on ruuhka-Suomen lomasuunnitelmien osalta. Sähköautot tulevat yleistymään. Sähköautojen kanta on jo noussut jyrkkään lätkämailan lapakulmaan ja tulee kiihtymään lähivuodet. Koillis-Lapin matkailun kannalta olisikin erittäin tärkeää hoitaa pikalatausverkosto kuntoon. Tämä olisi myös matkailuyrittäjien edun mukaista. Toivottavasti sieltä löytyy rohkeita investoijia, jotka haluavat olla ympäristöystävällisen liikenteen kehittämisen asialla.

564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa

sunnuntai 25.08.2019 Avainsanat: BEV , Leaf , Leaf+ , Leaf62kWh , sähköauto , sähköautomatkailu

Tein uudella Leaf +, eli 62 kWh:n akun saaneella Nissan Leafilla blogilleni jo perinteikkääksi muodostuneen matka-ajon testin ajamalla sillä Viitasaarelle mökkeilemään ja takaisin. Kirjoitan matkasta tähän tarinaan kokemukseni.

Todellakin kaukaisilta tuntuivat ajat 24 kWh Leafilla tehdyistä mökkimatkoista ja tuntien kestoisista lataustauoista matkan varrella. Nyt uudella Leafilla toteutuu seuraavan sähköautoni tavoite, että pääsen mökille ilman yhtään välilatausta. Sen puoleen tämä matkatarina on lyhyt: Lähdin täydellä akulla ja ajoin perille. Latasin yön ajan ja lähdin takaisin täydellä akulla ja ajoin perille. Eikä siinä sitten mitään sen kummempaa. Avaan silti tähän alle muutamia muita kokemuksia.

 

Liikkeelle lähtö Klingendahlin Type2:sta

Tällä kertaa mökkimatka starttasi noin kello 16.40 aikoihin Tampereen Klingendahlin pihassa olevalta Type2-laturilta, jossa akku oli Espoosta tulon jälkeen ehtinyt latautua 98% tasolle. LeafSpy kertoi akussa olevan tuolloin 57 kWh energiaa. Auton antama toimintamatka-arvio näytti 397 kilometriä. Taustalla oli siirtymä kesäisiä moottoritienopeuksia käyttäen Espoosta Tampereelle. En siis kokenut mitään epäilystä, etteikö akku riittäisi noin 280 kilometrin mökkimatkaan täysin huolettomastikin ajellen.

Leaf on tilava auto matkailukäyttöön

Ennen matkaan lähtöä on kuitenkin lastattava auto. Leafin tavaratila on 420 litran vetoinen tässä Bosen sisältävässä versiossa ja selkeän mallisena ja se vetää helposti viidenkin hengen mökkimatkatavarat. Eikä tämä 62 kWh versio tee itään poikkeusta tilojen suhteen aiempin versioihin nähden.

Meitä oli tosin nyt matkalla vain kaksi aikuista, yksi 10-vuotias lapsi ja kaksi Espanjan vesikoiraa, joten meidän matkatavaroiden kanssa ei ollut sovittelemisen tarvetakaan. Sijoittelimme tällä kertaa koirat peräkonttiin, josta oli hattuhylly poistettu ja tavarat sijoitettiin turvallisuus huomioiden takajalkatilaan sekä osittain istuimelle. Aiemmilla kerroilla olen huomannut, että peräkonttiin mahtuu neljän hengen mökkitarvikkeet ja sen päälle voi laittaa hattuhyllyn, jonka päällä koirat matkustavat vielä riittävän tilavasti sekä mukavasti.

Kuljettajalla on uusimmassakin Leafissa hyvät säätövarat, jos hänen vartalonsa sattuu olemaan Leafille sopivaa sorttia. Nimittäin autossa on niukalti säätömahdollisuuksia. Istuinta voi säädellä omin voimin eteen, taakse, yläs tai alas. Samoin hoituu myös selkänojan kallistuksen säätö. Muita säätöjä ei istuimessa ole tarjolla. Ohjauspyörä säätyy ylös ja alaspäin, muttei edelleenkään eteen ja taaksepäin. Itselleni Leafin ohjaamo tarjoaa onneksi sopivat säädöt, mutta nyt pidentyneen toimintamatkan ansiosta ristiselän tuen puuttuminen muodostui itselleni ensimmäisen kerran ongelmaksi ja jouduin hakemaan muutaman kymmen kilometrin ajan parempaa tukea muotoilemalla hupparin alaselkäni tueksi.

Moottoriteho noussut 160 kW:n tasolle

Leaf+ on saanut vahvemman 160 kW:n suuruisen moottoritehon aiemman ollut 110kW:n tehon sijaan.  Vääntökin on noussut 320 Nm:stä 340 Nm:ään. Kasvanut voima antaa aiempaa paremman suorityskyvyn etenkin ohituksiin. Jostain syystä itselle tuli sellainen tunne, että paikaltaan lähdöissä uusi Leaf antaa jopa aiempaa mallia maltillisemmin voimaa ja täysi 160 kW:n teho tuleekin vasta noin 60 km/h:n nopeudessa, jos eco-moodi ei ole päällä. Vastaavasti noin 100 km/h nopeudessa maksimiteho alkaa laskea vauhdin nousun myötä.

Tämän uudenkin Leafin suorituskyky on kuitenkin ainakin itselle kaikkiin tilanteisiin vähintään riittävä. 

Bosen poppivehkeet jytää

Koeajoauto on varustettu Bosen äänentoistolaitteilla, joista perheautoon riittää mukavan kuuloista äänentoistoa minun mielestä tarpeeksi hyvin. Radion herkkyys sen sijaan ei ole ainakaan oman mökkireissuni perusteella parantunut, vaan edelleen heikommin kantavat kanavat katoavat kohta Jyväskylän jälkeen. 

Poppia kelpaa maantienopeuksissa kuunnellakin, koska Leaf on kuitenkin miellyttävän hiljainen auto. Tiedän toki, että tällä hintaa saa vielä hiljaisempiakin. 

Matkailua antaen pikalatureillekin lomaa

Menomatkalla oli pakko pitää pieni tauko. Ei auton lataamisen takia, vaan matkalaisten nälkä ja vessatarve pakottivat pysähtymään Hirvaskankaan ABC:lle.

F**k off Tesla Super Charger Hirvaskankaalla tai jotain sinnepäin voisin sanoa tällä Leaf +, eli 62 kWh Leafilla mökille ja takaisin matkaillessani.

Olen vuosia yrittänyt saada houkuteltua eri toimijoilta pikalatureita Jyväskylän ja Viitasaaren välille ja siellä on ollut vain TSC. Jos rehellisesti sanon, kuten tapoihin kuuluu, niin onhan se vähän ärsyttänyt, että siinä on saanut markkinoiden parhaita ja pisimpien toimimintamatkojen autoja ladata, mutta ei sitten näitä pienempiakkuisia laisinkaan. Huom huom: ei tietenkään ole Teslan saati yhdenkään Teslailijan vika tuo asia! Eikä oikeasti itsellä ole mitään tarvetta negatiivisuuteen, nimittäin nythän on jo tullut CHAdeMO/CCS DC-laturi myös Äänekoskelle.

No nyt sitten oli kyllä kiva ajella lähes 600km mökkimatka ees taas lataamatta kertaakaan kummallakaan matkalla reitiltä. Tämä varmisti sen, että seuraavan autoni akku on minimissään 60 kWh ja sen toimintamatka on kesällä vähintään 350 kilometriä.

Perille mökille saapuessa akussa vielä energiaa noin 75 kilometrin ajoa varten

Mökille 20.50 aikohin saapuessani akussa oli jäljellä 12,4 kWh:n verran energiaa. Matkaa oli kertynyt 284 kilometriä, joten keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 16,3 kWh/100km. Ajaminen tehtiin täysin lain sallimia korkeimpia nopeusrajoituksia käyttäen tai muun liikenteen mahdollistaman mukaan, eli matkalla oli runsaasti ajoa 100 km/h nopeudella.  

Menomatkan keskikulutuksella toimintamatkaa olisi toteutunut Leaf +:ssalle noin 359 kilometrin verran. Ajomatkan aikana keli oli sähköautolle melko suotuisa, noin +15..+19°C ja kuivat tiet muutamia sateita lukuunottamatta.

Auto latautumaan 16A:n latausvirralla mökin sähköpääkeskuksesta

Laitoin auton latautumaan omalla säädettävällä matkalatauskaapelillani. Se ottaa sähkön punaisesta kolmivaihepistorasiasta ja kun sellainen rasia on mökin sähköpääkeskuksen kyljessä, niin uskalsin ottaa huoletta 16A, eli noin 3,3 kW:n teholla latausta. 

Akkuun mahtui siis mökillä latautumaan 45,7 kWh:n verran energiaa. Auton mukana tulevalla 8A:n latauslaitteella, jolla pistorasiasta voi ladata lataaminen täyteen olisi kestänyt vähän reilun vuorokauden eli 24 tuntia. Me olimme perillä mökillä tällä kertaa 17 tuntia, joten tuolla pistorasialatauskaapelilla akkuun olisi ehtinyt 31,7 kWh lisää energiaa. Akussa olisi siis lähtiessä ollut 44,19 kWh:n verran energiaa.  Se on aavistuksen vähemmän, kuin paluumatkalla kului sähköä. Jos siis olisin halunnut olla näin lyhyen aikaa mökillä ja käyttää vain 8A:n latausvirtaa, olisin tarvinnut vain Orituvan ABC:llä muutoinkin tehdyn pysäyksen ajan pikalatausta.

Paluumatkalle seuraavana päivänä kello 14.00

Paluumatkalla lähtö koitti seuraavana päivänä kello 14.00 ja auton akku olikin jo 100% latautunut. Nyt LeafSpy kertoi siellä olevan 58,1 kWh:n verran energiaa. Tässä siis vahvistus arviolleni, että Nissan jatkaa edelleen bruttokapasiteetin ilmoittamista akuistaan, koska autolle ilmoitetaan 62 kWh:n akkukapsiteetti. Toimintamatka-arviota auto antoi 369 kilometriä, joten paluumatkallakaan ei luonnolisesti tarvittaisi lataustaukoja.

Maalaismaiseman hiekkateillä tein havainnon, että uuden Leafin kaistallapitoavustin oli kyseisellä alustalla melkoisen neuroottinen ja jatkuvasti kuvitteli auton ajautuvan johonkin päin pois tieltä pitäen äänimerkkiä, täristäen rattia ja sekä pyrkien ohjaamaan takaisin tielle. Siis turhaan, joten kytkin kyseisen avustimen ratin vasemmalla puolella alhaalla olevasta napista pois päältä.' 

Paluumatkallakin matkalaisten jano ja kauppatarve pakotti pysähtymään lataamatta autoa. Tällä kertaa ABC Orituvalle, josta matka jatkui Tampereelle kaupunkiasunnollemme ja auto jäi siellä Laukontorin pikalaturiin saamaan loppulataustaan ennen päivän muiden ajojen jatkumista. Akussa oli vielä 13,3 kWh energiaa ja sillä olisi ajanut vielä noin 80 kilometrin verran.

Paluumatkalle kertyi pituutta 280 kilometriä ja sähköä kului 44,8 kWh. Auton mittaristo ilmoiti keskikulutuksen olevan 16,4 kWh. Laskemalla kulutetun energian määrästä saadaan 16 kWh/100 km keskikulutus, eli ajotietokone näyttää aavistuksen todellisuutta suurempaa kulutusta tässä autossa olevalla rengastuksella.

Paluumatkan perusteella kokonaistoimintamatkaa Leaf + olisi kerännyt 360 kilometrin verran.

Yhteenveto: edullista ja vaivattominta mahdollista matkailua

Leaf + on 62 kWh akullaan erinomainen sähköauto pidempääkin matkaa tekevälle. Autolla ajaa helposti tuollaisia noin 300 kilometrin suuntaansa olevia mökki- ja mummolamatkoja ilman yhtään välilatausta kumpaankaan suuntaan ajaessa. Kovin edullistakin tuollainen mökki- ja mummolamatkailu on. Itse maksan hetki sitten nousseellakin sähkön hinnalla noin 14 senttiä / kWh, joten tuon 564 kilometriä pitkän edestakaisen mökkimatkan 89,4 kWh liikenne-energiakuluiksi muodostuu noin 12,52 euroa. Vertailun vuoksi todettakoon, että dieselautolla hintaa olisi kertynyt noin 40-50 euroa ja kaasuautolla biokaasun kilohinnalla noin 27-30 euroa (kiinteähintaisten/maksuttoman vuoden kampanjan jälkeen). Totuuden nimissä on kirjoitettava vielä, että halusin tällä kertaa ottaa pikalatauksen Laukontorilta kaupunkikotimme vierellä, vaikka sille ei olisi edes tarvetta ollut. Tuo Laukontorin DC on inhimillisesti hinnoiteltu 20 senttiä / kWh, jolla loppulataukselle tuli hintaa hieman enemmän tällä kertaa.

Vielä pidemmillä matkoilla akuston jäähdytys näyttäisi edelleen olevan liian heikko toistuviin pikalatauksiin tai moottoritiellä helteessä 120 km/h nopeudella jatkuvaan ajamiseen. Suomalaiseen maantieverkostossa ajelemiseen Leaf on kuitenkin jo mainio matkalainen pidemmällekin. Jos vaikka ajatellaan Tampereelta Ruka-tunturille ajamista, niin tarvitaan vain yksi pikalataus ennen perille pääsyä. Jos taasen lähtö olisikin Espoosta, niin kaksi pikalatausta tarvitaan matkalla ja ne eivät ole ongelma etenkään, jos kuljettaja malttaa ajaa moottoritiellä alkumatkan 100 km/h nopeudella. 

Lisäys kokeneiden kanssa-sähköautoilijoiden kommenteista johtuen:

Kirjoitin ylläolevat esimerkit kesällä toteutettaviksi. Mutta jopa kesällä on hyvä lisätä Tampere-Ruka -väliin yksi lyhyt lisälataus, ettei mene jännitäväksi. Vastaavasti Espoo - Ruka -välille olisi hyvä lisätä kaksi lyhytä lisälatausta turhan toimintamatkakammon välttämiseksi. Ja talvella kulutus tietenkin kasvaa ja toimintamatka lyhenee. Kirjoitin aiheeseen liittyen juuri äsken toisen tarinan:

http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/nissan-leaf-kattotelineet-lisaavat-kaytettavyytta-harrastavilla-omistajilla

 

 

Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?

maanantai 15.07.2019 Avainsanat: BEV , Pikalataus , sähköautomatkailu , Sähköauton lataaminen

Latausautojen kanta kasvaa räjähdysmäisesti. Vuoden 2019 toisen neljänneksen lopussa latausautojen määrä henkilöautojen ajoneuvokannassa ylitti jo 20 000 kappaleen rajan. Lue tästä lisää: Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä

Olen itse jo useita kertoja törmännyt varattuihin latauspaikkoihin lähinnä Helsingin ja Tampereen välillä. Teslan Superchargereita ja Keskon tuplalatauspaikkoja lukuunottamatta toistaiseksi ainoastaan yksittäisiä DC-pikalatureita käytettävissä Suomessa. Norjassa on jo runsaasti useamman auton latauspaikkoja. 

Kuvassa alla jo tyypilliseksi osoittautunut tilanne Hämeenlinnan ABC:lta. Leaf oli latauksessa kun saavuin. Jatkoin tällä kertaa matkaan Riihiäen Citymarkettiin, jossa pääsinkin heti lataamaan.

Latauspaikan ruuhkasta tulee iso lisä sähköautoilijan matkantekoon, koska yksittäinen auto saattaa olla helposti 10 - 45 minuuttia pikalaturilla ja sitä ei voi käyttää kuin yksi kerrallaan (pl ne Keskon tuplapaikat ja Teslan Superchargerit). Jos jonossa on lataajan lisäksi jo yksikin auto, pettää matka-aikataulu useimmiten jo kohtuuttomasti.

Latauspaikkojen ruuhkan kehittymiseen lähivuosina liittyy muutama vahva muutosvoima, jotka vaikuttavat eri suuntiin:

  • Latausautojen kanta kasvaa nopeasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin pikalarureista kilpailee pääsääntöisesti ainoastaan täyssähköautot, joita on nyt rekisterissä 3 523 kappaletta sekä joskus harvemmin pluginhybrideistä niitä käyttävät Mitsubishin Outlanderit. Latausautojen määrä tulee kuitenkin kasvamaan räjähdysmäisellä nopeudella ja on vain ajankysymys, kun tarjolla on myös lataushybrideitä, joita kannattaa ladata maksullisista DC-pikalatureista.
  • Täyssähköautojen toimintamatkat kasvavat nopeasti. Kun täyssähköautoilija valitsee autokseen yli 60 kWh akulla varustetun auton, tarvitsee hänen vain aniharvoin ladata matkan aikana autoaan. Tuollaisella autolla ajaa nimittäin jopa 400 kilometriä ilman välilatausta. Silloin sähköauton käyttö on tyypillisimmillään sitä, että lähdetään täydellä akulla ja ladataan perillä.
  • Latauspisteverkosto kasvaa koko ajan. Olemassa olevat latausoperaattorit lisäävät koko ajan lataupisteiden määrää ja uusia on tullut ja tulee varmasti lisää. Viimeisimpinä hyvinä kaupallisten latauspaikkojen tarjoajina on mukaan tullut Lidl sekä Kesko. On helppo ennustaa, että muutkin kaupalliset toimijat aktivoituvat lisää ja alkavat tarjota pikalatauspaikkoja runsaammin.
  • Latauspaikkojen määrää voidaan kasvattaa olemassa olevilla latauspaikoilla. 

Kuva Tiiriön ABC:ltä, jossa oli jälleen latausruuhkaa, kun palasin autolleni jatkaakseni matkaani. Laturilla jo AC:stä latasi Ioniq ja Leaf oli jonossa. Lisäksi parkissa oli toinenkin Leaf. Itse sain tuolla kertaa latauksen jonottamatta.

Latauspisteoperaattorit ovat vakuutelleet vuosia, että latausverkosto tulee kasvamaan ajoneuvokannan ja tarpeen mukaan. Näin varmasti tapahtuukin, mutta ennakoin seuraavan vuoden - kolmen aikana tulevan tilapäisiä ja alueelisia pullonkauloja. Tällaisia alkavat olla jo nyt esimerkiksi Hämeenlinna ja Hyvinkää. Epäilemättä myös muiden Helsingistä poisvievien moottoriteiden varret. 

Pääkaupunkiseudulta lähtevien moottoriteiden varrella olevien latauspisteiden määrän kasvua paineistaa suuren liikennemäärän lisäksi myös moottoritienopeuden kulutusta kasvattava vaikutus sekä etenkin pääkaupunkiseudulla oleva kotitaluksien kotilataamisen mahdolisuuksien todennäköisyyden pienempi määrä.

Tulemme näkemään pian tämän muutoksen todellisuudessa ja toivon keskeisimpien operaattoreiden Fortum Charge & Drive sekä Virtapisteen laittavan näille väylillä lisää tarjontaa latauspaikkohin nopeasti.

 

 

Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla

torstai 28.02.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Vielä viime vuonna tein lasten hiihtolomaviikon, eli viikon 9 mökkimatkan edellisellä 24 kWh Leafillani. Silloin matka toteutui 280 kilometrin mittaisena, eli hiukan suorempana ja aikaa siihen kului yhteensä 7h45min. Tänä vuonna 40 kWh Leafilla matka oli jo huomattavasti joutuisamman tuntuista.

(kuvat, joissa näkyy Leafini ovat aiemmilla mökkireissuilla otettuja. Nyt minulla ei ollut aikaa kuvailla mökillä autoa)

Kangasalta Tampereen kautta Viitasaarelle 323 kilometriä

Tällä kertaa mökkimatkaan kuului pikkulenkki Tampereen kautta, josta kyytiin tuli vielä rakkaani sekä pari ihmisen parasta ystävää, eli koiraa. Meitä oli menomatkalla autossa matkatavaroidemme lisäksi kolme ihmistä ja kaksi keskikokoista koiraa. Kattotaakkaa emme tällä kertaa tarvinneet.

Leafissahan on mainiot tilat tällaiseen matkailuun. Tavaratila on suuri ja selkeän muotoinen ja eteen sekä taakse mahtuu hyvin istumaan, kunhan matkalaiset eivät ole paljon päälle 185cm mittaisia. Meidän seurueemme on onneksi selkeästi alle tuon mittaista.

Matka-ajelussa 40 kWh Leafilla ei ole oikeastaa mitään erityistä kerrottavaa näin lyhyillä reiteillä. Matkaa tehtiin aivan normaalisti muun liikenteen mukana aurinkoisessa noin +2°C..+4°C melko tyynessä kelissä. Kaistavahti otti pääosin kuivalla tiellä osaa auton ohjailuun ja adaptiivinen vakionopeussäädin toimi kuin unelma. Lämmönsäätö oli koko ajan automaattiasennolla +17,5°C pyynnillä, jolla autossa tarkenee paremmin kuin hyvin.

Matka-ajossahan Leaf on ihan ok auto, kunhan on tottunut sen Japanilaisen makuiseen ohjautuvuuteen ja pehmeään jousitukseen. Nämä siis ovat kokemuksena lähes ääripää esimerkiksi Volkswagen Groupin tuotteille. Sähköautojen tyyliin Leaf on äänetön moottorin osalta joka tilanteessa, mutta hyvistäkin Nokian kitkarenkaista tulee selkeästi havaittavaa huminaa sisälle. Minä satun olemaan Leafin kuljettajan paikalle sopivan kokoinen, joten siinä on hyvä ajoasento pidemmillekin matkoille, mutta useimmat jäävät kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä.

Moottorissa riittää puhtia reippaisiin ohituksiinkin ja väkevä sekä tasainen vääntö yhdessä hyvin toimivan vakionopeussäätimen kanssa pitävät huolen tasaisesta matkanopeudesta. En käyttänyt tällä matkalla auton e-Pedal -toimintoa lainkaan. Ajomoodiksi oli valittu B, eli runsaammin mootorijarrutuksissa regeneroiva.

Menomatkalle kertyi pituutta yhteensä 323,4 kilometriä ja sähköä kului 51 kWh, joten koko matkan kulutukseksi muodostui 15,8 kWh/100km. Uudella 62 kWh akulla varustetulla Leafilla tai Kona Electricin 64 kWh akulla olisi siis tämän matkan tehnyt ilman yhtään välilatausta.

Nyt teimme menomatkalla yhden välilatauksen taktiikalla pysähtyen Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla. Tarjolla olisi ollut myös Palokan Lidlillä maksuton pikatalaus. Halusin kuitenkin pysähtyä jo Kivääritehtaankadulle. Kävimme latauksen aikana syömässä latauspaikan vieressä olevassa Fazer Amican ravintolassa ja akkuun ehti kertyä tarpeettomankin paljon energiaa loppumatkaa ajatellen.

Hintaa Jyväskylässä Virtapisteen latauspisteellä lataamiselle kertyi 11,2 euroa ja energiaa otin 31,5 kWh. Auto siis oli latauksessa koko 55 minuutin pysähdyksemme ajan, jolla aikaa käytimme koirat lenkillä ja kävimme syömässä maittavan lounaan. Tämäkin pikalatuspiste on hinnoiteltu aikaperusteisesti maksaen 20c/min. Tarpeettoman pitkästä latauksesta johtuen lataamisessa kertyi sähkölle turhankin paljon hintaa ja sähkön hinnaksi muodostui 35 senttiä/kWh. Lataus käynnistyi ja toimi Virtapisteen RFID-kortilla tälläkin kertaa täysin odotetulla tavalla.

Lopumatka olikin sitten muun liikenteen virrassa ajelua mökille Viitasaarelle asti. Perillä akussa oli vielä sen verran sähköä, että vaikka heti olisi päästy jatkamaan matkaa kaupoille. Nyt ei ollut tarvetta lähteä mihinkään, joten laitoin auton saamaan latausta 10A:n virralla suoraan mökin sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta kolmivaihepistokkeesta.

Nyt oli aikaa keskittyä nauttimaan mökillä saunomisesta, kauniista talvisäästä sekä rakkaiden ihmisteni ja koirien seurasta.

Auton akku oli 100% täynnä johonkin aikaan seuraavana päivänä. En tullut edes katsoneeksi, että mihin aikaan, koska sillä ei ollut mitään merkitystä. Nopeampaa latausta tarvittaessa olisin voinut käyttää myös 16A:n latausvirtaa.

Viitasaarelta Tampereen kautta Kangasalle 330,3 kilometriä

Paluumatkalla kyydissä oli yksi lapsi lisää ja enemän matkatavaroita, kuin mennessä.  Keli oli nyt sähköautolle olennaisesti raskaampi, koska tie oli märkä ja satoi vettä ja räntää ja puuskittainen sivuvastainen tuuli oli navakka. Ilma oli noin +1°C ja jouduin pitämään autossa lämmityslaitteen manuaaliasennolla +18°C pyynnillä A/C-asetus käsin päälle asetettuna, koska kosteassa kelissä ikkunat olisivat muuten huurtuneet ikävästi. Leafin lämmityslaitteen automatiikka ei ole kovin fiksu. Se ei esimerkiksi osaa käyttää A/C-toimintoa automaattisesti sisäilman kuivaamiseen.

Paluumatkalla tein kaksi latauspysähdystä, vaikka yhdelläkin olisi pärjätty. Päätin ottaa ensin Jyväskylästä Kivääritehtaankadulta sähköä sen aikaa, kun käytimme koirat lenkillä. Oli tähän Jyväskylän pysähdykseen todellisuudessa toinenkin syy, kuin koirien ulkoilutus. Nimittäin Leafin toimintamatkalaskurissa sekä akun prosenttinäytön laskennassa on ikävä laskentavirhe. Pahimmilaan auto näyttää jopa noin 10% liian alhaista akun varausta. Tiesin, että olisimme päässet Jämsän Patalahdelle saakka ilman välilatausta, mutta tiesin myös, että vankasta Leaf-kokemuksesta huolimatta olisin kohdannut turhaa toimintamatkajännitystä vähän ennen laturille saapumista. Enkä siis siis sitä halunnut matkaseurani takia kokea. Jyväskylässä lyhyen koirien lenkityksen aikana tehty lataus kesti 14 minuuttia, hintaa kertyi 3 euroa ja energiaa siirtyi akkuun 10,4 kWh:n verran. Tuossa latauksessa sähkön hinnaksi muodostui siis 28,8 senttiä/kWh.

Loppumatkaan riittävän latauksen otin Jämsän Patalahden Teboililta päivällistämisemme aikana. Muilta osin paluumatkakin sujui aivan kuten millä tahansa autolla. Ajellen muun liikenteen mukana vakionopeussäädin päällä.

Patalahdenkin lataus tuli tehtyä päivällisen keston takia turhankin ylitäyteen ja siksi hintaakin kertyi tarpeettoman paljon. Tauko kesti yhteensä 42 minuuttia ja siinä ajassa akkuun kertyi 23,78 kWh ja hintaa lataukselle kertyi 8,60 euroa, eli 36 senttiä/kWh.  Paluumatkankin lataukset toimivat kuten niiden kuuluukin, eli ensikerralla RFID:llä aktivoimalla käynnistyen.

Paluumatkalle kertyi pituutta 330,3 kilometriä, sähköä kului yhteensä 56,6 kWh ja keskikulutus oli 17,1 kWh/100km. Paluumatkallekin siis olisi riittänyt 60 kWh akkuinen sähköauto ilman yhtään välilatausta.

Matkaan kulunut aika

Tällä kertaa lataamiseen kului aikaa menomatkalla 55 minuuttia ja paluumatkalla 56 minuutia. Tuon verran olisin halunnut taukoilla joka tapauksessa näin pitkällä matkalla, joten sähköautolla ajaminen ei aiheuttanut enää mitään ylimääräistä matka-aikaan. Toki vielä 40 kWh akullisellakin sähköautolla tulee pysähdyttyä välilatausten takia paikkoihin, joissa en ehkä muutoin tulisi pysähtyneeksi. Tämä kuitenkin vain rikastuttaa elämää.

Seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla

Vaikka tällä mökkimatkalla ei ollut mitään ylimääräistä vaivaa saati haasteita tai riskejäkään välilatausten tarpeesta, niin silti olen päättänyt, että seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla.

Nämä mökkimatkat ovat pisimmät minulla toistuvat ajomatkat ja haluan ne seuraavalla sähköautollani suorittaa ilman yhtään välilatauksen tarvetta. Tällä varmistan matkan täydellisen sujuvuuden vaikka sähköautojen pian tuleva räjähdysmäinen määrän kasvu ruuhkauttaisikin hetkellisesti latauspisteet. Ruuhkaahan on odotettavissa hetkittäin latauspisteille lähinnä liikenteen vilkkaimpina aikoina, eli lomien ja juhlapyhien aikaan. Kun sähköautojen määrä kasvaa voimakkaammin, on odotettavissa Suomenkin pääteiden varrelle vastaavia monen pikalaturin latauspaikkoja, joita Norjassa jo on runsaastikin. On myös realistista olettaa, että kaikissa vaiheissa pikalatausverkoston laajeneminen ei ehdi pysyä sähköautojen määrän kasvun mukana. 

Lisäksi tuollaisella yli 60kWh akulla varustetulla sähköautolla tämäkin matka olisi ollut vielä hieman edullisempi kuin se nyt toteutui. Yhteensä tälle 653,7 kilometrin mökkimatkalle kertyi nyt hintaa 22,8 euron pikalatausten lisäksi myös loppulatauksista noin 8 euroa, eli yhteensä matkalle kertyi hintaa noin 30 euroa, eli yhteensä non 4,6 euroa/100km. Taloudellisella dieselautolla olisi varmaan päässyt myös alle 40 euron tuon matkan. Mutta kun auto on varustettu yli 60 kWh akulla, niin lataan auton vain mökillä ja kotona ja silloin nyt toteutuneella 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella matkalle olisi kertynyt hintaa noin 13 euroa, eli noin 2e/100km. Ei näillä pikalatuksen hinnoilla ole todellisuudessa mitään merkitystä sähköautoiluni kuluihin, koska niitä on kuitenkin niin harvoin, mutta tulipahan tuokin nyt laskeskeltua.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (55)
joulukuu (5)
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!