Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla sähköauto talvella

Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua

perjantai 30.08.2019 Avainsanat: BEV , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Miten sujuisi lomamatka Rukalle Nissan Leaf + -sähköautolla? Tätä pyysi minulta nyt useampikin lukijani kun julkaisin pari tarinaa isomman akun saaneesta Leafista.

Sikäli nämä pyynnöt sattuivat hauskasti, että olen talvelle tehnyt alustavan varauksen juuri Kuusamoon ja aihe pitäisikin selvittää. Koska pyynnöt liittyivät tähän 62 kWh Leatiin, niin teen matkasuunnitelmat nyt ensin sille autolle, vaikka omassani on vain 40 kWh akku.

Kuusamoon Viitasaaren mökiltä

Realistinen asiahan on se, että minun varsinainen Kuusamon reissuni alkaa Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Sinne voi ajaa vaikka kuinka paljon aikaisemin tai vaikka edellisenä iltana. Menomatkalla vajunnut akku ehtii täyttyä aamun lähtöön joka tapauksessa illan saunomisen ja yöllä nukkumisen aikana autoni peräkonttivarustukseen kuuluvalla 6 - 10 - 16 A säädettävällä matkalatauskaapelilla, joka ottaa virtansa punaisesta ns työmaapistokkeesta. Mökillä on turvallinen ratkaisu 16A laaamiseen suoraan sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta voimavirtapistokkeesta.

Matkaa Rukalle mökiltä kertyy reittivalinnasta riippuen noin 460 - 490 kilometriä, eli välilataus reitille tarvitaan 62 kWh Leafillakin.

Matkasuunnitteluun on nykyisin erittäin hyvä apuväline, A Better Routeplanner, johon voi asettaa autokohtaiset lähtötiedot ja sitten voi hyvinkin tarkasti muutella parametrejä, joten teen suunitelmat sen ja oman kokemukseni avulla. Muutoin erittäin luotettavan oloinen reittisuunnittelija näyttäisi mielestäni olettavan Leaf +:lla olevan käytettävissä 62 kWh, mutta näihän ei todellisuudessa ole. Siksi asetin auton akulle 7% kuntoisuuden laskun, jotta akun kapasiteetti vastaisi noin 58 tasoa, joka sieltä on realistisemmin ulos otettavissa.

Case 1: Kesällä ilman kattotaakkaa

Kesällä ilman kattotaakkaa suomalaisilla maanteillä ajellessa Leafilla pääsee helposti noin 16 kWh / 100 km kulutukseen ilman erityisiä säästelytoimia, joten sähköä 469 km reittivalinalla kuluisi noin 75 kWh.  Leafin toimintamatka toteutuisi noin 350 kilometrin mittaiseksi, eli noin 110 - 120 kilometrin matkaa vastaava lisälataus vähintään tarvitaan lisää. 

Ensinnä voisi aihetta lähestyä siten, että tuo noin 120 km lisätarve tarkoittaa noin 19,5 kWh:n lisätarvetta ja se tulee akkuun 44 kW:n pikalatausteholla noin 28 minuutissa. Kun tuohon huomioidaan latauksen aloittamiseen ja lopetamiseen kuluva aika, ollaan A Better Routeplannerin kanssa samassa, eli noin 32 minuutin mittaisessa lataustauossa. Akku on latauksen lopussa 74% varaustasossa, joten latautuminen ei edes ehdi merkittävästi hidastua lopussakaan.

Matkaa on ehditty taittaa ennen ensimmäistä latausta noin 3 tuntia ja kilometrejä on kertynyt yli 220  matkamittariin lisää. Niinpä lataamisen aikana onkin hyvä käydä lounastamassa vaikka Prismalla tai Citymarketissa, kumman nyt sitten latauspaikaksi valitseekin. Tosin noin nopea lounas ja vessatauko ei ole realistinen matkaillessa, joten akkuun ehtii kertyä tarpeettoman paljon energiaa, mutta eipä se onneksi siellä akussa paina yhtään mitään. 

Tuollaisella kesäkelillä siis Leaf + menee Rukalle eittä heilahtaa. Perillä sitten voikin laittaa auton latautumaan mökin pihaan ja sen jälkeen mökin ja Rukatunturin väliset reititkin sujuvat muitta mutkitta sähkön voimalla.

Case 2: lisätään kesäkelissä katolle kattotaakkateline, pyörätelineet ja polkupyörä

Jos ajaisin Rukalle kesäkelissä, niin menisin sinne DH-pyöräilyä harrastamaan. Vaikeutetaan siis haastetta sen verran, että laitetaan samaiseen A Better Routeplaneriin speksit näyttämään kasvaneen ilmanvastuksen kasvattamaa kulutusta.

Olen mitannut, että kattotaakkatelineet ja yksi DH-pyörä kasvattavat kulutusta noin 18% kasvaneen ilmanvastuksen myötä.  Teen asetukset kuitenkin +20% kasvavalla kulutuksella ja lisään vastatuulta pari metriä/sekunti koko matkalle, ette ammu suunnitelmalla itseäni kovin pahasti jalkaan. Nimittäin tämä kokoonpano on todennäköinen kesäiselle ajolle.

Lähtö jälleen Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Ajoa ensin esimerkiksi 221 kilometriä Ouluun Kaakkurin CM:ään latailemaan. Laturille saapuessa akussa pitäisi olla vielä noin 7% lataustaso. Jos väli menee yhtään tiukille, niin on siinä useita pikalatureita tarjolla, jossa voi ottaa pikatäydennyksen. 

Oulussa on hyvä saada akku lähes täyteen, jotta perillepääsy varmistuu. Nimittäin Oulu - Ruka välillä ei enää ole yhtään pikalaturia ja jälkimmäinen ajo-osuus on 248 kilometrin mittainen. Kun Oulussa ottaa 96% varauksen, pitäisi perille kuitenkin päästä normaalisti ajamalla ilman välilatausta ja perillä on vielä ruhtinaallinen 5% ylimääräinen varaus akussa jäljellä. Noin iso lataus ottaa aikaa vähintään hieman yli tunnin ja pidän A Better Route Plannerin 1h6min latausaika-arviota realistisena.

Ouluun on tultu jälleen sen reilun muutaman tunnin siirtymä ja yli 220 kilometriä, joten tunninkin tauko on lounaan ohessa erittäin tervetullut.

Jos Oulusta Rukalle 248 km meinaa mennä tiukille, kannattaa pitää pieni tauko ja ottaa Type2-latausta reitiltä. Perillä sitten auto saakin jälleen latausta varatun mökin pihassa ja ajelut kohtessa on mukava kulkea sähköautolla.

Case 3: Talvella -10°C kelissä mökiltä Rukalle

Lisätäänpäs jälleen Leafille haastetta. Otetaan case tällä kertaa talvella laskettalemaan meno ja pakkastakin on noin kymmenen astetta. Laskelma näyttää ensivilkaisulta yllättävänkin samankaltaiselta kuin kesällä fillari katolla ajaen. On kuitenkin uskottavaa, että pakkanen haittaa jopa vähemmän toimintamatkaa, kuin pyörä katolla.

Siispä jälleen Oulussa noin tunnin lataus ja perille. Perillä jälleen auto lataukseen ja sen jälkeen parasta ja mukavinta paikallisliikkumista aina lämpimällä ja pakkasesta kangistumattomalla autolla.

 

Case 4: Talvella -10°C kelissä suksiboksi katolla mökiltä Rukalle

Talvella pidän erittäin todennäköisenä, että Rukan matkani tekisin kattotaakkatelineet ja suksiboksi katolla. Lisätään siis 20% jälleen kulutusta ja oletetaan -10°C keli. Talvilaskelmissa laskin matkan keskinopeutta jonkin verran, vaikka noin pohjoisessa talvinopeusrajoituksilla ei kovin paljoa taidetakaan nopeuksia laskea. Kyse on ennemminkin talvikelin realismista sekä liikenneturvallisuudesta.

Nyt A Better Route Plannerkin lisää ennen Oulua Siikalatvan Hesburgerille lyhyen noin 12 minuutin lataustauon. Sieltä kyllä kelpaa ottaa kuppi kahvia, käydä vessassa ja samalla ottaa ilmaista latausta.

Toinen tauko on jälleen Oulussa ja syytä on varautua noin 1h3min lataamiseen, koska jälleen on yli 240 km pitkä loppusiirtymä Rukalle ilman yhtään välilatausta. Onneksi välillä on kuitenkin Type2-sähköä tarjolla jos tarve yllättääkin.

Ja perillä jälleen auto saa latausta mökin pihasta.

#Rapdigate tuskin ongelma, mutta talven kelivaihtelut voivat tuoda muuttujia

Leafin akuston jäähdytyksen puutteellisuus on maailmalla laajasti tiedossa ja siitä tulee #Rapdigate-nimitys. Auton akku kuumenee jatkuvassa 120 km/h ajossa tai toistuvissa pikalatauksissa. Näissä mökiltä Rukalle ajosuunnitelmissa missään en usko 62 kWh Leaf +:ssan kohtaavan minkääntasoista #rapidgate-ongelmaa. Nimittäin tuolla pohjoisessa ei ole sellaisia moottoriteitä, jossa ongelma tulisi vastaan, vaan matkanopeus on alhaisempi. Lisäksi vain case 4, eli talvella suksiboksi katolla ajaen tarvitaan enemmän kuin yksi pikalataus ja noin kovalla pakkasella akku ei tule kuumenemaan liikaa millään noin lyhyellä matkalla.

Talven kelivaihtelut kuitenkin voivat olla se suurempi muuttujien mukaan tuoja. Oulusta Kuusamoon -välillä ei ole tarjolla yhtään pikalatausta, eikä koko koillis-Lapissa oikeastaan muutoinkaan. Sähköauton kulutus voi nousta nyt käyttämiäni parametrejä vielä pari kymmentä prosenttiakin korkeammalle esimerkiksi raskaan sohjokelin takia. Kovemman pakkasen vaikutusta voi sen sijaan hallita merkittävästi taitavalla lämmityslaitteen käytöllä palelematta kohtuuttomasti. Tosin jos pakkenen kipuaa johonkin kolmenkymmen asteen kieppeille, niin varmuudella tuolla välillä saa kulumaan aikaa Type2-latauksessa jonkin aikaakin.

Vaikka lähtö olisi Tampereelta, ei suunnitelma muuttuisi mitenkään olennaisesti. Vain yksi lyhyt lataus lisää Jyväskylässä.

Koillis-Suomi kaipaisi kipeästi pikalatauspisteitä

Koillis-Suomi kaipaisikin kipeästi pikalatausta. Tiedän sillä jo olevankin sähköautoilijoita ja lisää olisi tulossa, mutta jopa vielä isompi merkitys on ruuhka-Suomen lomasuunnitelmien osalta. Sähköautot tulevat yleistymään. Sähköautojen kanta on jo noussut jyrkkään lätkämailan lapakulmaan ja tulee kiihtymään lähivuodet. Koillis-Lapin matkailun kannalta olisikin erittäin tärkeää hoitaa pikalatausverkosto kuntoon. Tämä olisi myös matkailuyrittäjien edun mukaista. Toivottavasti sieltä löytyy rohkeita investoijia, jotka haluavat olla ympäristöystävällisen liikenteen kehittämisen asialla.

Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä

keskiviikko 20.03.2019 Avainsanat: BEV , sähköauto , Sähköauto talvella

Kiitos Tekniikan Maailmalle ensimmäisestä sähköautojen talvitestistä lehdessä 5/2019.

Olen huomannut, että esimerkiksi Sähköautot Nyt! Facebook-ryhmässä aika usein suhtaudutaan kriitisesti TM:n sähköautokirjoituksiin. Haluan kirjoittaa oman ja jo kokeneen sähköautoilijan vastineeni tekemäänne testiin. Vastineeni on lyhykäisyydessään: "Teitte odotusteni mukaisesti ammattitaitoisen testin, joka on kirjoitettu laadukkaasti".

Toisinaan toki aiheelliselle kritiikille on sijaakin, mutta pitää muistaa myös antaa positiivista palautetta ansioiden mukaan. Niin, tuohon oikeastaan voikin jo lopettaa halutessaan tämän blogikirjoituksen lukemisen. Siis vilpittömään positiiviseen palautteeseen.

Jatkan kuitenkin kirjoittamalla muutaman oman kokemukseni ja niiden suhteen TM:n testituloksiin. Keskityn vertailun analysoinnissa lähinnä kärkipään Hyundaihin sekä häntäpään Leafiin.

Arvasin voittajan jo etukäteen oikein

Suoritin Hyundai Kona Electricille pitkän koeajon loppuvuonna 2018 ja kirjoitin siitä muutaman kokemuksenkin:

Olen vahvasti sitä mieltä, että Kona on ansainnut voittopaikkansa. En ole vertailussa olevaa Kia Niro EV:tä päässyt vielä ajamaan, mutta saman konsernin tuotteena se varmasti on ollut tasaväkinen kilpailija. Enkä yllättynyt lainkaan Teslankaan kärkipaikasta.

Omankin kokemuksen mukaan Hyundai ansaitsee energiataloudellisuudestaan täyden kympin. Sen sijaan itse en antaisi lämmityslaitteesta täyttä kymppiä, koska Hyundaihin ei vieläkään saa Euroopassa lämmityslaitteen kauko-ohjausta mobiililaitteiden kautta. Kun lämmityslaitteen ja latauksen etähallintaan kännykällä on sähköautoillessa tottunut, ei siitä halua enää luopua vapaaehtoisesti.

Jotain samaa kehitettävääkin Konasta löysimme TM:n kanssa, nimittäin luvattoman helposti tukkoon asti lumettuvan latausluukun sekä jopa latausliittimet. Kirjoitin itsekin aiheesta joulukuussa 2018: Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen ja maahantuojalta sain kirjoitukseeni vastineen, että tieto on mennyt jo tehtaalle. 

Leaf 40 kWh:n häntäpäähän sijoittuminen oli myös perusteltua

Leaf on jo vanha automalli, joka ensiesiteltiin jo vuonna 2011 ja koki oikeastaan lähinnä vähän isomman faceliftin saadessaan 40 kWh akun. Edes ratin etäisyyssäätöä ei autoon tuossa muutoksessa lisätty ja koria katsellessa voi nähdä alkuperäisen rungon mitat. Tuo iän painolasti tuntuu minusta etenkin Leafin heikkona ajettevuutena maantiellä ja se korostuu talvirengastuksella. Malli-ikä alkaa siis jo painaa Leafia, mutta on siinä hiukan muutakin.

Kirjoittelin hiukan ennen TM:n vertailun julkaisua omasta kokemuksestani Leafista talviautona. Leafin pistesaldoa testissä laski etenkin lyhyt toimintamatka ja tyhmä lämmityslaite. Toimintamatka toki jää lyhyeksi pienen akun takia, mutta olennaisin ongelma on suuri kulutus etenkin Hyundaihin ja Kiaan verrattuna. Jostain minulle toistaiseksi edelleen selviämättämästä syystä Korealaiset ovat onnistuneet tekemään energiataloudellisemman voimalinjan sähköautoonsa, kuin Nissan. Vieläkin suurempi ihmetyksen aihe Nissanin suuren kulutuksen takana on kuitenkin auton tyhmä lämmityslaite. Nissanin lämmityslaitteesta siis loppuu vertailussakin kirjoitetun mukaan lämmöntuottokyky kesken pakkasen kiristyessä jonnekin -20°C tai kylmemmäksi. Älytön lämmityslaitteen automatiikka yrittää paikata tilannetta puhaltamalla täysillä ilmaa, joka siis on liian kylmää ja energiaa kuluu 5 kW:n teholla jatkuvasti lämmittämiseen. Riittävän mukavan lämmön sisälle saa, kun laittaa lämmityslaitteen puhaltamaan manuaaliasetuksella nopeudella 2-3 ja tavoitelämmän haluamakseen ja samalla energian kulutus tippuu alle puoleen. TM:n testissä ei tietenkään kuulu tehdä tuollaisia lämmityslaitteen kikkailuja yhdellä autolla, vaan siinä vertaillaan samoilla menetelmillä kaikkia autoja.

Nissan sai huonot pisteet perustellusti myös heikoista ajovaloistaan. Tähän täytyy kuitenkin sanoa, että itse olen ollut hyvin tyytyväinen Leafini LED-ajovalojen valaisutehoon, enkä oikeastaan ole parempia osannut kaivatakaan. Ennen kuin ajelin Konalla koeajojani. Eli kyllä Leafinkin ajovalot varmasti suurimmalle osalle riittävät erinomaisesti, mutta tosiasia on, että parempiakin näissä sähköautoissa löytyy.

Talvitestistä apua sähköauton ostoa suunnittelevalle

Tästäkin sähköautojen talvitestistä on apua sähköauton ostoa suunnittelevalle. Lehdessä julkaistu testin osa-alueiden pisteytys on jokaisen lukijan kohtuullisen helppoa suhteuttaa omaan painoarvotukseen. Talvitestin pistetaulukko ei ota huomioon lainkaan hintaa. Itselläni hintapisteytyksen lisääminen taulukkoon rajaa Teslan ja Jaguarin ulos omasta henkilökohtaisesta pistekärjestä. Lisäksi itselläni painavat kulutus, toimintamatka ja lämmityslaite huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi etenemiskyky.

Testissä tehdyt toimintamatkatestit ovat varsin realistisia etenkin satunnaiselle tai uudelle sähköautoilijalle. Testi tehtiin käyttämättä auton esilämmitystä ja keli oli keskimäärin -1°C, mutta pakkanen oli vaihdellut testin aikana -19°C ja -6°C välillä. Kaikki muut autot pääsivät pitkästi yli 300km toimintamatkaan, paitsi Leaf ja BMW. Hundain ja Kian 333 km toimintamatkat ovat sähköautoissa erinomaisia lukemia ottaen huomioon autojen hinnat verraten samoihin matkoihin pääseviin Teslaan ja Jaguariin verrattuna. Kokeneempi sähköautoilija toki osaa pidentää tuntuvasti talvista toimintamatkaa ilman merkittäviä mukavushaittoja, mutta tällaisessa vertailutestissä se ei missään nimessä olisi ollut vertailukelpoisuutta lisäävä tapa käyttää autoja. 

TM:n tapa mitata kulutukset ladatusta energiasta ovat myös hyvin kuvaavia, koska niissä tulee huomioiduksi myös lataushäviöt. Jos auton ostoa harkitseva haluaa laskeskella, mitä omasta kodista lataamalla sähköautolla ajaminen tulisi maksamaan, niin talvitestistä on tähänkin hiukan suuntaa-antavaa apua. 

TM:n testkinkin perusteella näkee, että nykyisillä sähköautoille pärjää erinomaisesti Suomen talvessakin pakkasten ja muiden keliolosuhteiden näkökulmasta. Suurin osa autoilijoista pärjäisi jo täysin kaikilla vertailun sähköautoista toimintamatkan puitteissa. Ei kuitenkaan kaikki, eivätkä kaikki pysty kotonaan sähköautoa lataamaan. Eikä sähköauton tarvitse kaikille sopiakaan. Edelleen on onneksi myynnissä myös kaasuautoja ja ympäristöystävällisyys toteutuu niilläkin, kunhan muistaa aina valita tankatessaan biokaasua.

Talvitesteistä tuotekehitykseen vaikutuksia?

Toivottavasti ajoneuvojen valmistajat saavat käsiinsä TM:nkin talvitestien tulokset vähintään Suomen maahantuojiensa kautta. Vielä enemmän toivon, että valmistajat ottavat opikseen tuloksista. Arktisissakin oloissa asuvat autoilijat ansaitsevat parhaita sähköautoja omiin olosuhteisiinsa. Tämä vertailu osoittaa isot erot sähköautojen käytettävyyksissä.

Leafin lämmityslaitteen tyhmyyden kaltaiset puutteet vain pitää saada kitkettyä pian pois sähköautoista. Konan latausluukun tukkoon lumettumiset pyryssä ajaessa eivät vain kuulu tämän päivän sähköajoneuvoihin. 

Talvitestistä lisää painetta lapin pikalatausverkoston kehittämiseen?

TM:n sähköautojen talvitesti osoitti myös pohjoisen Suomen puutteellisen pikalatausverkoston. Etenkin Koillis-Lappiin pitäisi saada kiireesti muutamia pikalatureita. Sähköautolla, jossa on yli 60 kWh akku ei ole enää mikään erikoistemppu ajaa Lappiin. Jotkut sinne myös silloin tällöin haluavat ajaa, joten olisi suotavaa saada sinnekin kattava pikalatausverkosto. Toki oma toiveeni olisi saada vähän etelämpäänkin kattavampi pikalatausverkosto. Jos nyt ensin vaikka edes Jyväskylä - Pihtipudas -välille saataisiin pari pikalaturia, niin olisi edes E75 täytetty kohtuullisesti pikalatureilla.

 

Siis kiitos kaikille TM:n sähköautojen talvitestin 2019 tehneille ja jutun kirjoittaneille. Mielenkiinnolla jään odottamaan seuraavaa sähköautovertailuanne.

 

Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?

perjantai 01.03.2019 Avainsanat: BEV , Sähköauto talvella

Kokoan tähän blogitarinaan kokemuksiani Leaf 40 kWh -sähköautosta talvikäytössä. Kysykää ja kommentoikaa, mielelläni täydennän kokemuksia lukijoita kiinnostavista näkökulmista.

Olen ajanut kohta vuoden nykyisellä sähköautollani, joka on Nissan Leaf 40 kWh vuodelta 2018. Kyseessä on siis ns. gen2 -Leaf. Kuvaan tähän blogitarinaan omia kokemuksiani sen soveltuvuudesta talvikäyttöön. Ajan runsaasti keskivertotaloutta enemmän ja käytännössä kaikki ajot Pirkanmaan, Keski-Suomen sekä etelä-Suomen alueilla. Aiempaa kokemusta minulla sähköautoilusta jo vuodesta 2015 asti.

Toimintavarmuutta kaikissa keleissä

Lainatakseni ikivanhaa ja kulunutta sanontaa voi Leafista todella sanoa: "Sähköauto lähtee aina kuin palmupuun juurelta". Auton nopeaan lämpiämiseen palaan seuraavassa kappaleessa, mutta erityinen piirre sähköautoissa ja Leafissakin on, että ne toimivat kovallakin pakkasella täydellisellä varmuudella ja aina yhtä hyvin ja helposti sekä mukavasti.

Sähköautolla liikkeelle lähteminen tai vaikka lyhytkin kaupassa pistäytyminen kovimmallakaan pakasella ei tuota minkäänlaista tuskan tunnetta, kuten muistan joskus taannoin viimeisillä polttomoottoriautoillani tunteen olleen. Kovimmallakin pakkasella sähköauto "käynnistyy" aivan samalla tavalla käynnistysnappia painamalla jarrupoljin painettuna ilman mitään ihmeellisyyksiä. 40 kWh Leafissa ei enää kuulu edes 24kWh Leafista tuttuja starttaamisen soittoääniäään. Auto vain jää odottamaan komentoja.

Ajosuunnanvalitsin toimii samalla tavalla kuin kesän kuumilla keleillä tarjoten viiveettömän ja välyksettomän voimansiiron. Mitään moottorin tai voimansiirron kankeutta ei tunnu liikkeelle lähtiessä kylmimmälläkään kelillä. Kaikkein kovimmilla pakkasilla Leafinkin jousitus tuntuu alussa hiukan jämäkämmältä ja renkaat ovat pitkään parkissa ollessa saattaneet painua ja pyöristyvät vasta pienen matkan jälkeen lämmetessään.

Kovimmillakin pakkasilla Leafini on tarjonnut aina heti liikkeelle lähtiessä täydet tehot moottorille. Leafissahan on automaattisesti toimiva ajoakuston lämmitys, joka aktivoituu, jos akuston sisälämpötila putoaa alle -17C°, mutta en ole omassani sen nähnyt vielä kertaakaan olevan käytössä, vaikka autoni onkin aina ulkoilman armoilla. Eli ainakin Leafin akku toimii erinomaisesti Suomen talvioloissa.

Lähes aina mukavan lämmin talviauto

Leafissa on lämmityslaitteena energiatehokas ilmalämpöpumppu. Pakkasen kiristyessä, kun ilmalämpöpumpun lämmöntuottokyky alkaa käydä liian pieneksi käytetään sähkövastuksia lämmittämiseen. Leafissa on etupenkkien lämmityksen lisäksi takaistun- ja rattilämmitys.

Kuten kaikki muutkin ajamani sähköautot, niin myös Leaf on erittäin nopea lämpiämään, vaikka sitä ei olisi esilämmittänytkään. Käytännössä lämmintä alkaa puhaltaa jo ennen kuin ehdin autokatoksesta peruuttaa autoa pihatielle. Nopeaa lämpiämistä tukee miellyttävä ratinlämmitys.

Lämmintä piisaa Leafin lämmityslaitteesta todella hyvin kaikissa ajotilanteissa noin -20C° keleihin saakka, jolloin lämmityslaitteen lämmöntuottokyky etenkin maantienopeuksissa alkaa käydä liian pieneksi. Lämmityslaitteen automaattitoiminto yrittää tuolloin paikata tilannetta puhaltamalla täysillä, jolloin vaikutus on päinvastainen kuin toivoisi. Siksi kylmemmillä ilmoilla kannattaa käyttää lämmityslaitetta manuaaliasetuksilla asettaen haluamansa lämpöpyynnin ja käyttämällä esimerkiksi puhallusnopeuksia 1-3. Näin toimien en ole vielä -28C° kelissäkään palellut Leafissa koskaan. Kylmempään keliin en ole valitettavasti autollani vielä päässyt.

Monet Leafien omistajat ovat tehneet ilmalämpöpumpun putkille itse lämpöeristyksiä. Niillä pystyy käyttäjien kokemuksen mukaan pienentämään lämmityksen tarvitsemaa tehoa ja siten kulutusta merkittävästi niillä lämpötiloilla, jolloin ilmalämpöpumppu vielä on käytössä. Kylmemmille ilmoille kannattaisi tukkia puskurin alla oleva ilmanottoaukko. Itse en ole viitsinyt tehdä vieläkään kumpaakaan operaatiota omaan Leafiini, koska 40 kWh akun kantama on riittänyt ja kovia pakkasia on vähän nykyisin.

40 kWh akulla en perille asti päästäkseni ole kertaakaan joutunut pitkittämään toimintamatkaa vähentämällä lämmityslaitteen käyttöä saati sulkemalla sitä kokonaan, kuten jouduin usein tekemään edellisellä 24 kWh Leafillani Keski-Suomessa talvisin seikkaillessani.

Leafissa saa kuitenkin tottua siihen, että sivuikkunat haluavat huurtua tai jopa jäätyä. Auton lämmityslaite ei automaattiasetuksella käytä ilmastointitoimintoa lainkaan kuivatukseen, ellei sitä ulkoilman kuumuuden takia tarvita jäähdytykseen. Tästä johtuen Leafin lämmitystä tulee ohjattua usein muulloinkin kuin kovimmilla pakkasilla manuaaliasetuksilla A/C-napin päälle kytkien. A/C-toiminnon päälle kytkeminen pitää ikkunat melko hyvin avoimina kosteammillakin talvikeleillä.

Lataaminen talvella

Omassa käytössäni Leafin lataaminen talvella ei poikkea kesästä mitenkään. Kotona lataan pääosin 8A:n latausvirralla autokatoksessani normaalista (suko) pistorasiasta auton mukana tulleella latauskaapelilla, koska tuokin latausteho riittää useimmiten. Kotoani löytyy myös 20A:n latausvirralle säädetty kiinteästi asennettu kiinteällä Type2-kaapelilla varustettu latauslaite, jota käytän vain, jos pitää joskus saada nopeammin lisää toimintamatkaa. Töissä lataan 32A:n latausvirralla type2-kaapelilla latauslaitteesta. Näistä kaikista saa talven kovimmillakin pakkasilla latausta aivan samalla teholla, kuin kesällä.

Pikalataamisen osalta Leafin BMS (Battery Management System = akun ohjausjärjestelmä) on tarkka akuston lämpötiloille ja BMS:n mielestä liian kylmään tai kuumaan akkuun lataustehoa lasketaan tuntuvasti. Itse en kuitenkaan ole koskaan vielä onnistunut pääsemään pikalaturille niin kylmällä akulla, että lataustehoa olisi laskettu. Tämä johtuu siitä, että käytännössä aina lähden liikkeelle täydellä tai lähes täydellä akulla ja ajoakku ehtii lämmetä riittävästi ajaessa ennen kuin akkua tarvitsee ladata ensimmäisen kerran. Talvi ja reippaat pakkaset oikeastaan sopivat Leafille hyvin, koska kesäisin autoa vaivaava akuston kuumeneminen ei ole tullut minulle kertaakaan vastaan.

GEN2 Leafissa latausluukku on edelleen keskellä auton keulalla, mutta nyt luukkua on kasvatettu ja se on enemmän vaakatasossa kuin oli ensimmäisessä korimallissa. Näistä muutoksista johtuen pari kertaa talven lumipyryt ovat löytäneet tiensä latauksessa olleen auton latausluukkuun ja kaapelin ympärille. Näistä olen kuitenkin selvinnyt nopealla hanskan pyyhkäisyllä.

Leafissa on latausluukun ympärillä kumitiiviste, joka on hyvä asia. Nimittäin tivisteen ansiosta ajaessa ei latausluukkuun ole koskaan päässyt lunta, loskaa tai kuraa, kuten esimerkiksi Konassa tapahtuu. Kumitiivisteellä on kuitenkin taipumus nopeasti vaihtelevissa talvikeleleissä toisinaan jäätyä kiinni. Tiiviste kannattaakin muistaa kuivata heti pesun jälkeen. Silti luukulla on taipumus jäätyä kiinni, koska myös luukun saranamekanismi jäykistyy pesun jälkeen pakkaskeleillä. Itse olen selvinnyt tilanteesta aina kampeamalla luukun auki autoni lumiharjan jääraapalla. En ole onneksi edes onnistunut naarmuttamaan autoa tai luukkua. Tarvetta tälle on tämän talven keleissä ollut noin 3-4 kertaa.

Lisävarusteisilla LED-ajovaloilla näkee hyvin

Autoni on varustettu lisävarusteisilla LED-ajovaloilla sekä kaukovaloautomatiikan sisältävällä valoautomatiikalla. Näillä LED-valoilla näkee hyvin, vaikka autolehtien vertailussa Leaf hävisikin kilpailijoidensa e-Golfin ja Ioniq Electricin vastaavilla ajovalopaketeilla varustettujen autojen valoille. Käytännössä näiden Leafin LED-valojen valo on kirkas ja kantama riitävä omien kokemusteni perusteella.

Kaukavaloautomatiikka toimii kohtalaisesti, jos vain sietää pienen viiveen vastaan tulleen auton kohtaamisen jälkeen ennen kuin pitkät valot kytkeytyvät. Lyhyille Leaf vaihtaa todella herkästi.

Talven kura- ja loskakelit sekoittavat helposti kaukovaloautomatiikan toiminnan ja ajoittain olen joutunut kääntämään sen pois käytöstä välttääkseni pikillä päin ajotilanteet. 

LED-ajovalojen ainoa huono puoli tulee esiin jäätävässä tihkusateessa ajaessa. Nimittäin niissä ei ole lainkaan hukkalämpöä, joten lampun päälle kertyvä jää ei sula. Ja kun lamput ovat nykyisin muovia, ei niitä oikein uskalla raapallakaan putsata, joten ajovalojen sulattamiseen on tarvinnut muutaman kerran käyttää luovia ratkaisuja.

ProPilot kaista-avustin talvella

Autoni on varustettu myös kaistallapitoavustimella, joka ohjaielee autoa pitäen sitä kaistalla kunhan vain kamerat tunnistavat kaistamaalaukset. Tämän lisäksi auto antaa äänimerkin, täristää sekä pyrkii ohjaamaan kaistalle takaisin, mikäli auto on ajautumassa kaistalta ulos. ProPilot sisältää myös adaptiivisen vakionopeussäätimen. ProPilot on erinomainen varuste ja toimii hyvin kunhan tunnistaa kaistamaalaukset. Joskin se ei ole missään nimessä Teslan Autopilotin veroinen.

Talvella kaista-avustin kytkeytyy lumisilla ja kuraisila teillä päälle merkittävästi harvemmin ja aika pian päälle kytkeytymisen jälkeen kuuluu kaistamerkintöjen heikkenemisen takia äänimerkki, joka varoittaa kaista-avustimen poiskytkeytymisestä. 

Adaptiivinen vakionopeussäädin toimii pääosin kuin ajatus. Talven tuisku- ja loskakelit tukkivat muutaman kerran vuodessa keulassa olevat tutkat ja silloin on hyvä osata kytkeä perinteinen vakionopeussäädin päälle. Se kytketään pitämällä ratissa olevaa sinistä ProPilot-nappia pitkään pohjassa ja asettamalla sen jälkeen normaalisti haluttu nopeus.

Talviharrastuksiin sopiva sähköauto varauksin

Leafiin saa kattotelineen ja sille on tyyppihyväksytty kattotaakka, joka tosin on vain 35 kg. Kyllä autolla kuitenkin sukset katolla kuljettelee. Kattotaakka tietenkin nostaa kulutusta tuntuvasti. Tein testit ja selvitin kattotaakan vaikutuksia Leafin kulutukseen

Leafin ajossa kattotaakka ei juurikaan tunnu, mutta kattotelineet ja etenkin niissä itselläni olevat pyörätelineet ujeltavat kuuluen jonkin verran häiritsevästi sisälle. 

Kulutus nousee talvella ja toimintamatka lyhenee

Ketään ei varmasti yllätä, että sähköautonkin kulutus nousee talvella. Sähköauton kulutus nousee tuntuvasti enemmän, kuin polttomoottoriautoilla. Pääosin tämä johtuu sisätilojen lämmitykseen kuluvasta energiasta, mutta myös kasvavista ajovastuksista. Jopa ilmanvastus kasvaa kovalla pakkasella. Kuitenkin monet uudet sähköautoilijat yllättää enemmän se, että kulutus kasvaa märällä tiellä sateesssa ja vastatuulessa ajaessa jopa enemmän kuin pikkupakkasella.

Olen tehnyt vakioreitillä Leafeilla kulutustestejä ja -28°C kelissä 40 kWh Leafini kulutus nousi yli kaksinkertaiseksi verratuna kesän parhaimpaan optimikeliin. Parhaimmillaan kesällä toimintamatka ko. reitin kulutuksella olisi totutunut yli 280 km mittaisena, mutta -28°C kelissä se olisi pudonut 174 km tasolle. 

Minulle tuo kovimmankaan pakkasen kulutus ja toimintamatkan pudotus ei ole suuri ongelma, koska pääsen tällä 40 kWh Leafilla pisimmät ajoni, eli mökkimatkani käyttäen pikalatusverkostoa. 

Sähköautoa harkitsevan kannattaa kuitenkin selvittää suunnittelemansa sähköauton todellinen talvitoimintamatka ja selvittää itselleen, riittääkö se omiin arjen ajoihin.

Kulutustesti 40 kWh Leafille -28°C pakkaskelissä

Kuukausittaiset kulutukset Leafillani ovat vaihdelleet heinäkuun 15,2 kWh/100km ja tammikuun 21,3 kWh/100 km välillä. Minun kulutuksissa on syytä huomioida se, että vähintään 75% ajoista tapahtuu kattotaakan kanssa. Talvella katolla on lähes aina kattotelineiden lisäksi myös suksiboksi.

Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla

torstai 28.02.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Vielä viime vuonna tein lasten hiihtolomaviikon, eli viikon 9 mökkimatkan edellisellä 24 kWh Leafillani. Silloin matka toteutui 280 kilometrin mittaisena, eli hiukan suorempana ja aikaa siihen kului yhteensä 7h45min. Tänä vuonna 40 kWh Leafilla matka oli jo huomattavasti joutuisamman tuntuista.

(kuvat, joissa näkyy Leafini ovat aiemmilla mökkireissuilla otettuja. Nyt minulla ei ollut aikaa kuvailla mökillä autoa)

Kangasalta Tampereen kautta Viitasaarelle 323 kilometriä

Tällä kertaa mökkimatkaan kuului pikkulenkki Tampereen kautta, josta kyytiin tuli vielä rakkaani sekä pari ihmisen parasta ystävää, eli koiraa. Meitä oli menomatkalla autossa matkatavaroidemme lisäksi kolme ihmistä ja kaksi keskikokoista koiraa. Kattotaakkaa emme tällä kertaa tarvinneet.

Leafissahan on mainiot tilat tällaiseen matkailuun. Tavaratila on suuri ja selkeän muotoinen ja eteen sekä taakse mahtuu hyvin istumaan, kunhan matkalaiset eivät ole paljon päälle 185cm mittaisia. Meidän seurueemme on onneksi selkeästi alle tuon mittaista.

Matka-ajelussa 40 kWh Leafilla ei ole oikeastaa mitään erityistä kerrottavaa näin lyhyillä reiteillä. Matkaa tehtiin aivan normaalisti muun liikenteen mukana aurinkoisessa noin +2°C..+4°C melko tyynessä kelissä. Kaistavahti otti pääosin kuivalla tiellä osaa auton ohjailuun ja adaptiivinen vakionopeussäädin toimi kuin unelma. Lämmönsäätö oli koko ajan automaattiasennolla +17,5°C pyynnillä, jolla autossa tarkenee paremmin kuin hyvin.

Matka-ajossahan Leaf on ihan ok auto, kunhan on tottunut sen Japanilaisen makuiseen ohjautuvuuteen ja pehmeään jousitukseen. Nämä siis ovat kokemuksena lähes ääripää esimerkiksi Volkswagen Groupin tuotteille. Sähköautojen tyyliin Leaf on äänetön moottorin osalta joka tilanteessa, mutta hyvistäkin Nokian kitkarenkaista tulee selkeästi havaittavaa huminaa sisälle. Minä satun olemaan Leafin kuljettajan paikalle sopivan kokoinen, joten siinä on hyvä ajoasento pidemmillekin matkoille, mutta useimmat jäävät kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä.

Moottorissa riittää puhtia reippaisiin ohituksiinkin ja väkevä sekä tasainen vääntö yhdessä hyvin toimivan vakionopeussäätimen kanssa pitävät huolen tasaisesta matkanopeudesta. En käyttänyt tällä matkalla auton e-Pedal -toimintoa lainkaan. Ajomoodiksi oli valittu B, eli runsaammin mootorijarrutuksissa regeneroiva.

Menomatkalle kertyi pituutta yhteensä 323,4 kilometriä ja sähköä kului 51 kWh, joten koko matkan kulutukseksi muodostui 15,8 kWh/100km. Uudella 62 kWh akulla varustetulla Leafilla tai Kona Electricin 64 kWh akulla olisi siis tämän matkan tehnyt ilman yhtään välilatausta.

Nyt teimme menomatkalla yhden välilatauksen taktiikalla pysähtyen Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla. Tarjolla olisi ollut myös Palokan Lidlillä maksuton pikatalaus. Halusin kuitenkin pysähtyä jo Kivääritehtaankadulle. Kävimme latauksen aikana syömässä latauspaikan vieressä olevassa Fazer Amican ravintolassa ja akkuun ehti kertyä tarpeettomankin paljon energiaa loppumatkaa ajatellen.

Hintaa Jyväskylässä Virtapisteen latauspisteellä lataamiselle kertyi 11,2 euroa ja energiaa otin 31,5 kWh. Auto siis oli latauksessa koko 55 minuutin pysähdyksemme ajan, jolla aikaa käytimme koirat lenkillä ja kävimme syömässä maittavan lounaan. Tämäkin pikalatuspiste on hinnoiteltu aikaperusteisesti maksaen 20c/min. Tarpeettoman pitkästä latauksesta johtuen lataamisessa kertyi sähkölle turhankin paljon hintaa ja sähkön hinnaksi muodostui 35 senttiä/kWh. Lataus käynnistyi ja toimi Virtapisteen RFID-kortilla tälläkin kertaa täysin odotetulla tavalla.

Lopumatka olikin sitten muun liikenteen virrassa ajelua mökille Viitasaarelle asti. Perillä akussa oli vielä sen verran sähköä, että vaikka heti olisi päästy jatkamaan matkaa kaupoille. Nyt ei ollut tarvetta lähteä mihinkään, joten laitoin auton saamaan latausta 10A:n virralla suoraan mökin sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta kolmivaihepistokkeesta.

Nyt oli aikaa keskittyä nauttimaan mökillä saunomisesta, kauniista talvisäästä sekä rakkaiden ihmisteni ja koirien seurasta.

Auton akku oli 100% täynnä johonkin aikaan seuraavana päivänä. En tullut edes katsoneeksi, että mihin aikaan, koska sillä ei ollut mitään merkitystä. Nopeampaa latausta tarvittaessa olisin voinut käyttää myös 16A:n latausvirtaa.

Viitasaarelta Tampereen kautta Kangasalle 330,3 kilometriä

Paluumatkalla kyydissä oli yksi lapsi lisää ja enemän matkatavaroita, kuin mennessä.  Keli oli nyt sähköautolle olennaisesti raskaampi, koska tie oli märkä ja satoi vettä ja räntää ja puuskittainen sivuvastainen tuuli oli navakka. Ilma oli noin +1°C ja jouduin pitämään autossa lämmityslaitteen manuaaliasennolla +18°C pyynnillä A/C-asetus käsin päälle asetettuna, koska kosteassa kelissä ikkunat olisivat muuten huurtuneet ikävästi. Leafin lämmityslaitteen automatiikka ei ole kovin fiksu. Se ei esimerkiksi osaa käyttää A/C-toimintoa automaattisesti sisäilman kuivaamiseen.

Paluumatkalla tein kaksi latauspysähdystä, vaikka yhdelläkin olisi pärjätty. Päätin ottaa ensin Jyväskylästä Kivääritehtaankadulta sähköä sen aikaa, kun käytimme koirat lenkillä. Oli tähän Jyväskylän pysähdykseen todellisuudessa toinenkin syy, kuin koirien ulkoilutus. Nimittäin Leafin toimintamatkalaskurissa sekä akun prosenttinäytön laskennassa on ikävä laskentavirhe. Pahimmilaan auto näyttää jopa noin 10% liian alhaista akun varausta. Tiesin, että olisimme päässet Jämsän Patalahdelle saakka ilman välilatausta, mutta tiesin myös, että vankasta Leaf-kokemuksesta huolimatta olisin kohdannut turhaa toimintamatkajännitystä vähän ennen laturille saapumista. Enkä siis siis sitä halunnut matkaseurani takia kokea. Jyväskylässä lyhyen koirien lenkityksen aikana tehty lataus kesti 14 minuuttia, hintaa kertyi 3 euroa ja energiaa siirtyi akkuun 10,4 kWh:n verran. Tuossa latauksessa sähkön hinnaksi muodostui siis 28,8 senttiä/kWh.

Loppumatkaan riittävän latauksen otin Jämsän Patalahden Teboililta päivällistämisemme aikana. Muilta osin paluumatkakin sujui aivan kuten millä tahansa autolla. Ajellen muun liikenteen mukana vakionopeussäädin päällä.

Patalahdenkin lataus tuli tehtyä päivällisen keston takia turhankin ylitäyteen ja siksi hintaakin kertyi tarpeettoman paljon. Tauko kesti yhteensä 42 minuuttia ja siinä ajassa akkuun kertyi 23,78 kWh ja hintaa lataukselle kertyi 8,60 euroa, eli 36 senttiä/kWh.  Paluumatkankin lataukset toimivat kuten niiden kuuluukin, eli ensikerralla RFID:llä aktivoimalla käynnistyen.

Paluumatkalle kertyi pituutta 330,3 kilometriä, sähköä kului yhteensä 56,6 kWh ja keskikulutus oli 17,1 kWh/100km. Paluumatkallekin siis olisi riittänyt 60 kWh akkuinen sähköauto ilman yhtään välilatausta.

Matkaan kulunut aika

Tällä kertaa lataamiseen kului aikaa menomatkalla 55 minuuttia ja paluumatkalla 56 minuutia. Tuon verran olisin halunnut taukoilla joka tapauksessa näin pitkällä matkalla, joten sähköautolla ajaminen ei aiheuttanut enää mitään ylimääräistä matka-aikaan. Toki vielä 40 kWh akullisellakin sähköautolla tulee pysähdyttyä välilatausten takia paikkoihin, joissa en ehkä muutoin tulisi pysähtyneeksi. Tämä kuitenkin vain rikastuttaa elämää.

Seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla

Vaikka tällä mökkimatkalla ei ollut mitään ylimääräistä vaivaa saati haasteita tai riskejäkään välilatausten tarpeesta, niin silti olen päättänyt, että seuraava sähköautoni on varustettu yli 60 kWh akulla.

Nämä mökkimatkat ovat pisimmät minulla toistuvat ajomatkat ja haluan ne seuraavalla sähköautollani suorittaa ilman yhtään välilatauksen tarvetta. Tällä varmistan matkan täydellisen sujuvuuden vaikka sähköautojen pian tuleva räjähdysmäinen määrän kasvu ruuhkauttaisikin hetkellisesti latauspisteet. Ruuhkaahan on odotettavissa hetkittäin latauspisteille lähinnä liikenteen vilkkaimpina aikoina, eli lomien ja juhlapyhien aikaan. Kun sähköautojen määrä kasvaa voimakkaammin, on odotettavissa Suomenkin pääteiden varrelle vastaavia monen pikalaturin latauspaikkoja, joita Norjassa jo on runsaastikin. On myös realistista olettaa, että kaikissa vaiheissa pikalatausverkoston laajeneminen ei ehdi pysyä sähköautojen määrän kasvun mukana. 

Lisäksi tuollaisella yli 60kWh akulla varustetulla sähköautolla tämäkin matka olisi ollut vielä hieman edullisempi kuin se nyt toteutui. Yhteensä tälle 653,7 kilometrin mökkimatkalle kertyi nyt hintaa 22,8 euron pikalatausten lisäksi myös loppulatauksista noin 8 euroa, eli yhteensä matkalle kertyi hintaa noin 30 euroa, eli yhteensä non 4,6 euroa/100km. Taloudellisella dieselautolla olisi varmaan päässyt myös alle 40 euron tuon matkan. Mutta kun auto on varustettu yli 60 kWh akulla, niin lataan auton vain mökillä ja kotona ja silloin nyt toteutuneella 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella matkalle olisi kertynyt hintaa noin 13 euroa, eli noin 2e/100km. Ei näillä pikalatuksen hinnoilla ole todellisuudessa mitään merkitystä sähköautoiluni kuluihin, koska niitä on kuitenkin niin harvoin, mutta tulipahan tuokin nyt laskeskeltua.

Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä

tiistai 22.01.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Sähköauto talvella

Pirkanmaalla oli 21.1.2018 vihdoin edes pienen hetken vähän reilumpaa pakkasta, kun elohopea laskeutui mittarissa näyttämään -28°C lukemaa. Keli oli täysin tyyni ja kirkas. Sain siis tilaisuuden testata Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoni kulutusta vakioimallani kulutusreitillä. Kirjoitan tähän tulokset tuosta testistä. Teen vertailua samalla autolla kesäkelissä tehtyihin aiempiin testeihin, sekä kirjoitan myös vertailua aiempaan 24 kWh Leafini kulutukseen.

Testiolosuhteet, ajoneuvo sekä asetukset

Ulkolämpömittari näytti kotipihassa -25°C ja ajolenkin varrella se vaihteli -24..-28C°C välillä. Tie oli hyvässä talvisessa kunnossa, mutta kovalle lumipalanteelle painunutta lunta oli runsaasti ja pinta oli jäinen. Erittäin tyyni ilma ei tehnyt eroa meno- ja paluumatkojen kulutusten välille.

Auto on vuoden 2018 mallia oleva Nissan Leaf 40 kWh Zero2 limited edition ja siinä on talvirenkaina Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkat 205/60 -16" kokoisina. Renkaissa oli jokseenkin ajoneuvon suosituksen mukaiset paineet, mutta kova pakkanen oli hieman pudottanut paineita.

Auto oli seisonut ulkona pakkasessa viisi tuntia ennen testiajoon lähtöä. Esilämmitin autoa 15 minuuttia ja esilämmityksen tavoitelämpö oli 22°C. Tuossa ajassa autossa oli sisälle ehtinyt muodostua riittävä mukavuuslämpö ja lasit olivat sulat. (eivät olleet itseasiassa umpeen jäätyneetkään).

Auton akuston kennot olivat reitille lähtiessä -6,5..-1,2°C lämmöissä, eli pakkasen puolella. Reitiltä palatessa ne olivat lämmenneet -2,6..+4,3°C välille.

Asetin reitille lähteissä autoon kuljettajan istuimen lämmityksen ensin täysille sekä ratinlämmityksen päälle. Lämmityslaitteen asetetin lähtiessä manuaaliasetuksella puhallusnopeudelle kaksi ja tavoitelämmöksi 18,5°C

Testireitti ja ajotapa testissä

Testireitti on vakioimani sama edestakainen reitti kotipihastani 325-tietä 30,4 kilometriä Kuhmoisten suuntaan ja sitten samaa reittiä takaisin. Edestakaisen reitin käyttämisellä pyrin vähentämään mahdollisen tuulen vaikutusta kulutukseen. Reitillä on pääosin 80 km/h nopeusrajoitusta, mutta risteysalueilla on 40-60 km/h kohtia. Korkeuseroja reitillä on jonkin verran. (alla oleva kuva on edelliseltä ajotestikerralta)

Ajan reitin joka kerta mahdollisimman tarkoin navigaattorilla tarkistettuja nopeusrajoitusten mukaisia nopeuksia käyttäen. En yritä käyttää mitään erityisiä hypermailaus-kikkoja ajon aikana, vaan ajan käyttäen vakionopeussäädintä.

Testin aikana puhallusnopeus kaksi riitti aivan vimeisiä kilometrejä lukuunottamatta pitämään täysin riittävän mukavuuslämmön, mutta noin kolme kilometriä ennen perille pääsyä nostin lämmön pyynnön 19,5°C ja puhallusnopeuden kolmoselle, koska lievää jäähtymisen tunnetta alkoi esiintyä. Istuinlämmitys ja ratinlämmitys sammutettiin muutaman kilometrin päässä lähdön jälkeen.

Kulutustestin tuloksia

Lasken kultuksen LeafSpy-mobiilisovelluksella tarkistetuista tiedoista. Lähtiessä akussa oli 82,6% varaustaso, eli 32 kWh energiaa ja 60,7 kilometrin lenkin jälkeen akussa oli 19,2 kWh energiaa ja 49,6% lataustaso. Energiaa siis kului reitillä 12,8 kWh, eli keskikulutus edestakaisella reitillä oli 21,09 kWh/100km. Auton mittaristo näytti hieman pienempää 20,6 kWh/100km kulutusta.

Olen jo aiemmin suorittanut Leaf 40 kWh:n akun kokoaiskapasiteetin selvittävän kokeen ajamalla akun täysin tyhjäksi, siis pysähdyksiin asti. Kirjoitin testistä blogitarinan: Leafissa on todellisuudessa käytettävissä 36,7 kWh energiaa. Tuolla 21,09 kWh/100 km kulutuksella Leafini toimintamatka olisi siis toteutunut 174 kilometrin mittaisena. 

Lämmityslaite käytti reitillä 2500-3000 watin tehoa, mutta pääsääntöisesti 2750W. Näin kovalla pakkasella lämmitys tapahtuu pelkästään sähkövastuksilla. Energiatehokas ilmalämpöpumppu ei tuota enää lämpöä. Puhallusnopeus 2-3 riitti koko reitin ajan pitämään mukavan lämmön sisällä ja tuulilasin täysin avoimena. Etusivuikkunat alkoivat jäätyä takareunoistaan ja takasivuikkunat olivat umpijäässä. Tämä sama tilanne olisi ollut vaikka olisin antanut auton yrittää lämmittää matkustamoa automaattiasetuksilla. Uudenkin Leafin lämmityslaitteen lämmöntuottokyky alkaa jäädä liian alhaiseksi noin -20°C kelissä maantienopeuksia ajaen vakiovarustuksella. Tiedän jo vanhasta 24 kWh Leafistani, että pelkästään puskurin alla olevan ilmanottoaukon tukkiminen poistaisi kerralla tämän lievän haitan. Lisäksi monet Leafistit ovat lämpöeristäneet lämmityslaitteen putkistot moottoritilassa ja saaneet merkittäviä energiasäästöjä lämmittämiseen. Itse en kuitenkaan ole kokenut tarvetta tehdä mitään tämän asian eteen, koska näin kovia pakkasia Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueilla on niin harvoin ja 40 kWh akku riittää joka tapauksessa arjen ajoihini erinomaisesti talvellakin.

Sähköauto Nissan Leafista voisi vielä mainita, että se on mitä mainioin talviauto kaikin puolin. Lähtee aina kovallakin pakkasella yhtä ketterästi liikenteeseen, kuin kesällä ja lämpiää tosi nopeasti. Koskaan kohta viiden vuoden ja noin 200 tkm Leafilla ajojen aikana ei ole akku ollut minulla niin kylmä, että moottoritehoa olisi rajoitettu edes liikkeelle lähtiessä.

Kulutuksen muutos kesän optimikelistä

Tein 40 kWh Leafillani kulutustestit samalla reitillä myös kesällä mitä parhaimmassa kelissä. Sillä kertaa vertailin kulutuksen muutosta kattotelineet, kattotaakat sekä ilman kattotaakkaa ajaen.

Nyt jopa -28°C kelissä ajaessa kulutus toteutui 62% korkeampana kesään verrattuna ja toimintamatka lyheni 282 kilometristä 174 kilometriin. Huomioitavaa talvisessa pakkasajossa on myös, että kulutus olisi siis ollut korkeampi, jos autoa ei olisi esilämmitetty tai lämmityslaitetta olisi pidetty automaattipuhalluksella.

Vertailu vuoden 2015 mallia olevan Leaf 24 kWh:n kulutukseen.

Vertailutarina Nissan Leaf 24 kWh:lla, josta löytyy myös linkki -22ºC kelissä tehtyyn kulutustesti videoon. Siinä 24 kWh Leafin kulutuksesksi samalla lenkillä muodostui 26,8 kWh/100km.

Tuohon "kakkosnelosen" kulutukseen verraten yllätyin 40 kWh:n pakkaskulutuksen maltillisuudesta. Olen aina välillä kuvitellut uuden Leafin kuluttavan useissa tilanteissa vanhaa merkittävästi enemmän, mutta toistuvasti saan itselleni todisteita, että näin ei ole. Ilmeisesti mielikuvani uuden Leafin korkeammasta kulutuksesta muodostuu siitä, että sillä ei tule ajettua koskaan säästellen, koska ei ole pakko. Lisäksi ajan ehkä noin 75% ajoistani taakkatelineet, suksiboksi ja vielä usein fillaritkin katolla uudella Leafillani. 

On muuten harmi, että nykyisin Pirkanmaalla tai Keski-Suomessa on niin harvoin ja vähän aikaa kunnon pakkasia, etten vielä ainakaan päässyt toistamaan testiä ilman esilämmitystä ja lämmityslaite automaattiasennolla.

 

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!