Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla model 3

Tesla Model3 koeajo

maanantai 05.08.2019 Avainsanat: BEV , Model 3 , sähköauto , Tesla

Teslan Model3 on muodostunut maailmalla ja Suomessakin erittäin suosituksi sähköautoksi. Itsellenikin se on potentiaalinen seuraava sähköautoni useista syistä. Kävin siksi koeajamassa auton Vetokujalla ja kirjoitan tähän tiiviin kokemukseni autosta.

4694 mm pitkässä, 1885 mm leveässä ja 1435 mm korkeassa autossa on 2870 mm pitkä akseliväli ja se tarjoaa viidelle henkilölle valoisassa ja avarassa matkustamossa hyvät sisätilat. Tosin vaikka takapenkin päätilaa on haettu lisää jopa lasikatolla, tulee pidemmillä matkailijoilla varmasti ahdasta takaraivolle.

Kuljettajan paikalla sai helposti istuimelle hyvän ajoasennon ja ratin pallokytkimistä keskinäytön kanssa sai ratin yllättävän vaivatta oikealle kohdalle. Samoilla ratin palloilla ja keskinäytön avulla säätyvät myös esimerkiksi sivupeilit. Esimmäisellä käyttökerralla kuluu suurella todennäköisyydellä uudelta kuljettajalta hetki jos toinenkin keskinäytön ja ratin pallojen avulla säätöjen löytämisessä. Minua helpotettiin Vetokujan edustajan toimesta ja huomasin, että säädöt riittävät ruhtinaallisesti ainakin minun 176 cm normaalirakenteiselle vartalolleni. 

Navigaattoriin oli helppo syöttää kohde, joten pääsemme koeajolle. Teslallahan liikkeellelähtö tapahtuu yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla. Valitaan vain ratin oikeanpuoleisesta viiksestä D ja painetaan vauhtipoljinta hieman niin auto lähtee äänettömästi ja kevyen tasaisesti liukumaan eteenpäin.

Suuntasin koeajon Vetokujalta taajaman läpi kohti moottoritietä. Taajamassa jo huomasin hauskan yksityiskohdan auton keskinäytössä. Se toistaa ympäristön muuttujia, kuten vieressä ajavat raskaan kaluston autot, moottoripyörät ja henkilöautot hyvin tunnistettavina hahmoina, mutta myös kun pysähdyin suojatien eteen antamaan tietä, näkyi monitorissa kävelevän ihmisen hahmo. Moottoritielle kiihdyttäessäni totesin jälleen, että onhan Teslan suorityskyky ja sen helppous koukuttavan mukava tunne. Koeajoauto oli dualmotor-versio long range -akulla, eli auto kiihtyy paikaltaan 4,6 sekunnissa satasen nopeuteen. Itselleni harkitsisin lähinnä Standard range -versiota, jossa on yksi moottori, takaveto ja se kiihtyy aivan riittävän nopeasti, eli 5,6 sekuntia nollasta sataseen.

Olin pyytänyt koeajoon tarkoituksella nimenomaan version, joka ei ole Performance, koska Performancen mukanaan tuomalla vielä paremmalla kiihtyvyydellä ei ole minulle mitään arvoa, mutta sen matalaprofiilinen rengastus meluaa turhaan enemmän kuin standard-mallin 235/45 -18" renkaat tekevät. Korkeampiprofiiliset renkaat yhdistettynä performancea pehmeämpään jousitukseen ovat minun mieleeni. En kuitenkaan saanut yksimoottorista Standar-mallia koejoon vaan dual-moottorisen Long rangen.

Dual moottorisen Long range -Model 3:sen kyyti tuntui matalammasta 235/40 -19" rengastuksesta huolimatta heti ensimetreiltä omaan makuuni riittävän pehmeältä, ei kuitenkaan yhtä luksusmaiselta kuin Model S:n ilmajousitetuissa versiossa olen kokenut.

Moottoritiellä auto kiihtyi tietenkin vaivatta 120 km/h nopeuteen ja kytkin Autopilotin päälle vetäisemällä oikeaa viikseä kaksi kertaa alaspäin. Autopilotti otti hyvin ohjat haltuunsa ja kevyt ratista kiinni pitäminen riitti autolle sen seuraillessa muun liikenteen nopeuksien mukaan ajokaistoja. Ohittaminen hoitui kytkemällä vilkku vasemmalle ja auto vaihtoi kaistaa ja kiihdytti ohitukseen itsekseen kun sopiva kolo löytyi ja paluu omalle kaistalle samalla kaavalla. Jälleen totesin, että Teslan ajoavustus on aivan omaa luokkaansa mihinkään muuhun vastaavaan koeajamaani verrattuna. Ajolinja pysyy loogisen tuntuisesti ja ohjausliikkeet ovat miellyttävän pehmeitä, kuten myös muun liikenteen nopeuksiin reagointi.

Rengasmelua autossa oli mielestäni jopa vähän huomioiden jopa auton noin 50 000 euron hankintahinta ja muita ääniä autossa ei sitten oikeastaan ollutkaan. Tuulen suhinat ja muut ajohälyt loistivat poissaolollaan koeajoautossani ainakin, joten keskustelu takapenkkiläisen kanssa kävi kuin kahvipöydässä kasvotusten olisi oltu.

Keskelle vaakatasoon sijoitettu suuri ja ainoa auton näyttö toimi yllättävän hyvin koeajolla. Nopeuden seuraaminen vasemman yläkulman numeronäytöstä oli luontevaa poiketen aiemmista kokemuksistani keskelle sijoitetuista mittaristoista. Navigointi ja muiden toimintojen käyttäminen oli näytöltä helppoa hyvin intuitiivisesti ajon aikana. 

Ajaminen Model 3:lla siis on niin helppoa kuin olla voi ja standard range -versiolla ajaa uskottavasti vähintään 350 - 400 kilometriä ilman välilatauksia. Toki Long range -version yli 500 kilometrin todellinen toimintamatka olisi vielä houkuttelevampi, mutta reilun kymppitonnin kalliimpi hinta on ainakin minulle tuosta toimintamatkaerosta liikaa, koska tuo vähäisempikin riittää kaikkiin tarpeisiini erinomaisesti.

Koeajoni oli lyhyt, mutta se riitti vakuuttamaan minut, että Tesla Model 3:lla kelpaisi matkaa tehdä ja se on mielestäni jopa enemmän kuin hintansa väärti ajolleen ja suorituskykynsä sekä toimintamatkansa puolesta. Tavaratilaakin on riittävästi takana ja edessä vielä hieman lisää ja autoon saa kohtuullisella korvauksella kattotelineen ja vetokoukun ja vetomassa sekä kattotaakkakin on rekisteriotteessa sallittu käyttööni riitävällä tasolla.

Sitten ajon aikana mieleeni nousi kuitenkin on omalta osaltani pari "muttaa". Menin kyllä koeajamaan autoa ihan vakavissani ostohousut jalassa, mutta auto jäi ostamatta. Mitkä siis olivat minulle ne syyt, etten vielä ainakaan autoa ostanut?

Ensimäinen ja isoin seikka, joka sai jatkamaan mietintäaikaa oli auton takuu. Tesla myöntää autolle neljän vuoden takuun, mutta siinä on 80 000 kilometrin raja ja minulla se valitettavasti täyttyisi noin 1,5 vuoden ajoilla. Standard range -version akulla ja voimansiirrolla on sentään 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuu, mutta kyllä Korealaisista ainakin Konan 7 vuoden kilometrirajoittamaton takuu + akun 8 vuoden tai 200 000 kilometrin takuu vievät mielessäni melkoisen vahvan voiton.

Toinen mietintämyssyn päähän takaisin saanut seikka oli yllättäen aiemmat Model S -mallien ajokokemukset. Olisiko sittenkin houkuttelevampi vaihtoehto hakea esimerkiksi Belgiasta käytetty Model S:ssä samalla noin 50 000 euron hinnalla? Vaikka Model 3 oli hyvä auto ajaa, kuten aiemmin kirjoitin, niin jäin yllättäen kaipaamaan Model S:n älykästä ilmajousitusta. Käytetyssä S:ssä olisi myös alumiininen kori, joka ei ruostu. Siinä olisi koirille sopivampi liftback- mallinen tavaratila ja kuin karkkina kakun päällä rajoittamattomat Supercharger-lataukset. Mobile.de -sivustoa selailemalla näyttäisi tuohon hintaan löytyvän 2015 ja 2016 vuosienkin autoja tarjolle.

Uuden Model 3:sen plussia omassa käytössäni käytettyyn Model S:ään verrattuna olisivat ainakin:

  • Uusi auto ja sen toimivuus sekä ylläpitokulujen alhaisuus ja alla mm uudet renkaat.
  • Pienempi kulutus
  • Alhaisemmat käyttökulut kulutusosien, kuten renkaiden osalta
  • Ulkomitoiltaan kompaktimpi auto ketterämpi käyttää vs iso Model S
  • Itselle olisi myös merkityksellinen Teslan tarjoama osamaksurahoitusmalli uudelle autolle

Käytetyn Model S:n etuja omassa käytössä uuteen Model 3:seen verrattuna olisi

  • Parempi varustelu (mm ilmajouset)
  • Vapaa Supercharger-käyttö (ainakin toistaiseksi)
  • Avoin tavaratila mahdollistaa koirien kuljettamisen tavaratilassa
  • Alumiininen kori
  • Hinta jo valmiiksi pudonnut merkittävästi

Vai olisiko Korealaisista Kona Electric tai Kian e-Niro sittenkin minulle osuvampi valinta? Rehellisesti sanoen niidenkin suorituskyky riittää minun tarpeisiini täysin. Konan sisätilatkin riittävät täysin. Jatkan selvittelyäni ja palaan pian asiaan Kia e-Niron koeajoraportin merkeissä.

Pari keskeistä valttia Teslalla ja uudella Model kolmosella kuitenkin on frunkissaan Korealaisiin verrattuna: Teslaa saa nopeasti toimituksiin ja arvostan Supercharger verkoston toimintavarmuutta ja käytön helppoutta jopa maanrajoista riippumatta todella korkealle. Kiaa lupailtiin jonnekin ensi kesälle, kun kysäisin ja sillä pitää pärjätä ilman TSC-verkostoa.

Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan

keskiviikko 08.05.2019 Avainsanat: BEV , Model 3 , Tesla

Tesla lisäsi 8.5.2019 Model3 malliinsa valinnaisvarusteeksi vetokoukun. Tämä on useiden pitkään odottama seikka, nimittäin tähän asti sähköautoista vain kalliimman hintaluokan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-PACEen on saanut vetokoukun sallitulla vetomassalla.

Teslan Model3:sen hinta alkaa toukokuussa 2019 Suomessa Standard Range Plus -mallin 51 473 euroasta ja tähän tämän hetken "hinnat alkaen" -malliin on saatavilla myös vetokoukku ja siihen kerrotaan tilaussivustolla sallitun 900 kg:n vetomassan. Tilaussivustolta ei asia ilmene, mutta oletan tuon tarkoittavan jarrullisen kärryn vetomassaa, koska Suomessa jarruttoman suurin sallittu vetomassa on 750 kg.

Hintaa koukulle kertyy uuden ajoneuvon tilauksen yhteydessä ruksittuna 1110 euroa ja jälkiasennus ei ole mahdollinen.

Koukun saa samaiseen 1110 euron hintaan valittua myös 63 696 euron hintaiseen Long Range -versioon. Sen sijaan 72 921 euron hintaiseen Performance-versioon koukkua ei ole saatavilla.

Uskottavasti vetokoukulla tulee olemaan suosiota Suomalaistenkin sähköautojen tilausten yhteydessä, eikä pelkästään Norjalaisten lukuisissa sähköautotilauksissa.

lähde: www.tesla.com

Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla

lauantai 24.11.2018 Avainsanat: BEV , Model 3 , sähköauto , Tesla

Teslan kansanautomalli Model 3 on vihdoin saatu ihmeteltäväksi myös Suomeen Teslan Vetokujan liikkeeseen. Auto on USA-malli ja on vain 30.11. saakka näytteillä Suomessa. Pitkä on ollut odottavien aika. Kirjoitin maaliskuussa 2016 ensin Model 3 ennakkotietoja ja sitten 31.3.2016 seurattuani Model kolmosen julkistus eventtiä kirjoitin, että Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X. Tuon eventin jälkeen heti varauksia tehtiin valtaisat määrät ympäri maailman, myös Suomessa. Itse tein tuolloin aktiivisen päätöksen olla varaamatta tätä autoa, koska halusin pitää mieleni täysin riippumattomana milloin sitten haluankin sähköautoani päivittää uuteen.

Minäkin kävin Model 3:sta nyt sitten kylmätyyppäämässä Vetokujalla. Lauantaina 24.11.2018 heti aamusta alkaen paikalla oli väkeä kahdessa jonossa autoa katsomassa. Toisessa jonossa oli ne, joilla on tehtynä varaus Model3:sta ja toisessa sitten me, joilla ei varausta ole. Ensinmainittu jono oli tuntuvasti pidempi koko käyntini ajan, vaikka siitä otettiin useammin vuorollaan autoa ihmettelemään. Koeajomahdollisuuksia ei tällä USA-mallilla ollut.

 

Model 3 näytti S:n takaa pilkottaessaan hiukan pieneltä, vaikka ei se nyt niin kovin pieni auto olekaan. Pituutta sillä on 4694 mm, joka on Audi A4:n ja vastaavien kokouokassa. Leveyttä autolla on 1933 milliä peilit taitettuina. 

Lyhyydestä johtuen Model 3 on menettänyt isomman S-mallin linjakkuudesta ulkomuodoissaan aavistuksen, mutta ainakin minun silmiini näytti edelleen hyvin miellytävän menevältä. Keulassa lokasuojien ja valaisimien muodostamia pyöreitä muotoja hallitsee Teslan tyyliin perinteisten autovalmistajien suosiman jäähdyttimengrillin puuttuminen kokonaan. Vain puskurin alla spoilerissa on matala ilmanottoaukko auton nestejäähdytykselle.

Tuulilasi jatkuu yhtenäisenä kaarevana lasina katon puoliväliin saakka josta saman tien alkaakin jo takalasi yhtä kaarevana ja yhtenäisenä. Alkuvaiheen autot on varustettu suurilla kiinteillä kattoikkunoilla. Pitäisin uskottavana, että edullisimpiin versioihin tulisi tarjolle myös peltikatto. Kattotelineet mahdollistavaa versiota ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, eikä vetokoukkuakaan.

Ovenkahvat eivät ole tässäkään Teslassa kovin perinteistä mallia. Kahvasta painetaan ensin peukalolla paksumpi pää oven sisäänpäin, jolloin kahvan toinen pää taittuu ulos ja oven voi vetäistä auki. Yllättävän luonteva tapahtuma tuo tuntui olevan. Kaikissa Teslan malleissa on ikkunakarmittomat ovet. Ne ovat näyttävän näköiset, mutta valitettavan usein merkistä riippumatta talvella aiheuttavat harmeja käyttäjlleen.

Istuin autoon sisälle ensin takapenkille kuljettajanpenkin taakse ja ihmettelin hetken tosi pientä jalkatilaa. En meinannut mahtua millään sinne, mutta kun menin kuljettajan paikalle huomasin että istuin oli käytännössä taaimmaisessa asennossaan. Minua ennen kuljettajan istuimen oli itselleen säätänyt joku huomattavasti pidempi, koska noin 176 senttisenä en oikeastaan edes ylettynyt polkimille. Minun mittaiseni taakse tässäkin autossa jää riittävät jalkatilat suurimmalle osalle ihmisistä.

Kojelaudassa silmiinpistävää on perinteisen mittariston puuttuminen kokonaan ja muutoinkin korostetun pelkistetty olemus. Toiminnot on keskitetty ratissa oleviin pariin pallukkaan, kahteen viikseen ratin takana sekä suureen ja hyvin näkyvään keskinäytöön. Keskinäytöstä siis paitsi ohjaillaan lähes kaikkia auton toimintoja, myös seurataan nopeutta ja se toimii myös erittäin suurena ja selkeänä navigaattorina. Säilytystilaa matkustamossa on reilusti. Keskikonsolista löytyy syvää lokeroa toisensa perään ja kun niiden kannet laittaa kiinni, muodostuu siisti ja tasaisen pelkistetty pianolakkausta muistuttava keskikonsolin pinta.

Ratin säätökin tehtiin keskinäytöstä ensin ratin pyörylöiden toiminnallisuuden valitsemalla ja sitten niitä pyöryläitä pyörittelemällä ja painelemalla. Pienen kokeiluhetken jälkeen aika intuitiivisesti käytettävissä ja ajoasennon sain sähkösäädöillä erinomaiseksi. Kuljettajan istuin oli mukavuuspainotteisen oloinen tueltaan ja pehmusteiltaan, mutta istuinosan pituus näyttää siltä, että minua pidemmät saattaisivat kaivata enemmän reisitukea.

Peräkontti on saranoitu ylhäältä kattopilareista ja se poistuu vähintään riittävän kauas pois kuormauksen tieltä. Tavaratilan aukko ei ole liftback-mallinen, vaan ennemminkin sedanmallinen ja saattaa rajoittaa joidenkin kaikkein suurimpien kappaleiden kuljetettavuutta. Itse tavaratila on suuri ja pohjan alla on vielä syvä ja tilava lisälokero. Tavaratilan kyljessä on myös syvennys esimerkiksi latauskaapelin säilyttämiseen. Lisää tavaratilaa löytyy auton keulapellin alta, eli frunkista. Sinnekin sopii helposti yksi lentomatkustamolaukku. Frunkin takaosassa lähellä tuulilasia on lasinpesunesteen täyttöaukko. 

Latausluukku tässäkin Teslan mallissa löytyy takavalon sivusta. Koska kyseessä oli USA-malli, oli autossa sikäläinen latausliitin. Suomeen tuotavat mallit tulevat olemaan CCS-liittimellä varustettuja. Tesla päivittää Superchargerit kahdelle kaapelille Euroopassa, joten latailun sujuvuus säilyy jatkossakin Teslailijoille.

Vakiona autossa on 18 tuuman vannekoko, mutta esittelyauto oli varustettu järeämmällä rengastuksella. Tekniikaltaan näytteillä ollut auto oli käsittääkseni Dual motor, All-wheel Drive, Long range -versio. Eli kaksimoottorinen ja pidemmän toimintamatkan auto. Tämä tarkoittanee mm seuraavia speksejä:

  • noin 496 kilometrin toimintamatka
  • noin 230 km/h huippunopeus
  • Hiukan yli 4,6 sekuntia 0-100km/h nopeuteen kiihtyvyys.

Model 3:ssa urheiluautotasoista kiihtyvyyttä ja huippunopeutta riittää kaikkiin tilanteisiin Suomen oloissa yllin kyllin. Pidemmän toimintamatkan autossa on arveltu olevan noin 74 kWh:n akku ja lyhyemmän toimintamatkan autossa on ilmeisesti 62 kWh:n akku. Näistä en löytänyt Teslan omilta sivuilta faktaa. Toimintamatkakin näyttäisi hyvältä, kun käyttäjät ovat kirjoittaneet maantienopeuksissa noin 488 kilometrin todellisesta toteutuvasta toimintamatkoista ja moottoritienopeuksissakin noin 450 kilometrin toimintamatkoja ovat käyttäjät kertoneet kesäisissä olosuhteissa toteutuneiksi.

Kokonaisuutena Model 3 on sellainen auto, että sitä on helppo haluta jo ennen kuin on päässyt edes koeajamaan ja nauttimaan sen voiman tunteesta ja ajettavuudesta saati autopilottiominaisuuksista.

Tarkkaa hintaa tai toimitusaikaa ei vielä Suomeen kerrottu, mutta uskon itse toimitusten alkavan ensi vuoden kevään aikana. Hinta ei taida kuitenkaan jäädä ihan yleisesti Suomessa mielletylle kansanauton tasolle. Tein hiukan vertailua USA:n ja Suomen Model S P100D hinnoilla ja itse lähtisin ennakoimaan hinnoille hiukan seuraavan suuntaista:

  • Model 3 kaksimoottorinen, nelivetoinen, pidemmällä toimintamatkalla maksaa USA:ssa ennen paikallisia alennuksia 53 000 USD. Kun suhteutan tuon Model S:än eurohintojen perusteella, se saattaisi Suomessa maksaa noin 63 000 euroa. Kun auton varustaa vielä autopilotilla ja vaikka esittelyauton punaisella erikoisvärillä, niin hinta saattaisi olla noin 72 000 euroa.
  • Keskipitkän toimintamatkan malli, maksaa perus-mustalla värillä ja ilman mitään lisävarusteita, kuten Autopilottia ennen paikallisia alennuksia 46 000 USD ja sille uskottava hinta Suomessa voisi olla noin 55 000 euroa.
  • Näiden lisäksi Elon Musk on Twiittaillut perusmallista, joka tulisi olemaan 35 000 USD-hintaluokassa.

Miten tämä Model 3 nyt sitten avartaa Suomalaisten autonostajien kukkaron, rahoituksen, leasingin tai muiden auton hankkimisen nyörit? Se nähtänee parin seuraavan vuoden aikana. Helppo olisi kuitenkin uskoa hintaluokkaansa nähden melko suurta suosiota.

Tarjoaahan tämä nyt merkittävästi edullisempaan hintaluokkaan Teslan suorituskykyä, hifistelijä-tason teknologiaa ja supercharger-verkoston käytön vaivattomuuden myös ulkomaanmatkailuun. Tällä hetkellä lähin kilpailija sähköautoissa on Hyundai Kona EV 64 kWh akullaan. Kona maksaa alkaen noin 43 000 euroa ja paremmin varusteltu versio on noin 47 000 euroa. Autot ovat kuitenkin niin eri tyylisiä ja tarjoavat niin erilaisia ominaisuuksia, että hintaerokin on varmasti useimpien Model 3:sta harkitsevien mielestä perusteltu. 

Pidän melko varmana, että Model 3 tulee olemaan Suomessakin kova kilpailija useille polttomoottorisille autoille. Juuri nyt WLTP-säädöissään kiemurtelevien polttomoottoriautojen valmistajien nettisivuilta oli oikestaan mahdoton edes löytää varteenotettavia kilpailijoita. Mutta esimerkiksi BMW:n 300-sarjan nelivetoinen malli Teslaan verrattuna laiskalla moottorilla maksaa alkaen noin 56 000 euroa ja sähköautolla kannattaa myös aina huomioida ajamiseen kuluvan liikenne-energian säästöpotentiaali.

Omasta noin 40 000 euron kipurajasta Model 3:sten hinnat karannevat sen verran, että taidan jäädä odottelemaan joskus saataville tulevia käytettyjä long range -versioita autopiloteillaan. 

Tervetuloa pian Model 3 Suomeen!

 

 

Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla

maanantai 03.07.2017 Avainsanat: Model 3 , Tesla

Elon Musk on jälleen puhunut Twitterissä. Model 3 auton tuotanto alkaa tämän viikon perjantaina eli 7.7.2017 ja ensimmäiset 30 autoa toimitetaan onnellisille ensimmäisille omistajilleen 28.7.2017. Tuotannon nousua Elon Musk arvioi, että joulukuussa päästään 20 000 auton kuukausittaiseen kapasiteettiin. Seurasin Model 3 julkistustilaisuutta ja silloin Elon puhui jopa 500 000 vuosittaisen auton tuotannosta, joten vielä tehtaalla riittää töitä tahdin kirstämiseksi.

Uskon silti vahvasti, että Model 3 tulee olemaan keskeisin sähköisen liikenteen todellisen läpimurron avaimista. Auton hinnat alkaen malli tulee olemaan 35000 USD hintaluokassa, joten Suomessakin sen saanee noin 40 000 euron hintaluokkaan. Toimintamatkaa luvataan 345 km ja suorituskyky Teslan tapaan on vähintään riittävä arkiajoihin. Hinnat alkaen mallinkin luvataan kiihtyvän alle 6 sekunnissa 0-100 km/h nopeuteen.

En voi kuin onnitella jokaista auton rohkeasti ennakkotilannutta, kun vihdoin pitkä odotus jossain kohti palkitaan ja autojen toimitukset myös Suomessa alkavat. Itse päätin jättäytyä varaamasta ja halusin pitää itselläni täyden vapauden valita seuraavan sähköautoni, kun vaihdon hetki lähestyy.

 

Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?

lauantai 26.03.2016 Avainsanat: akun koko , BEV , Model 3 , sähköauto , Tesla

Olen sitä mieltä, että Teslan Model 3 on käänteentekevä uusi automalli.

Eniten on puhuttu 60 kWh akkukapasiteetista ja hinnoista, jotka tarkoittaisivat Suomen veroillakin jopa alle 40 000 euron hankintahintaa.

Greencarreports.com julkaisi sivuillaan Randy Carlsonin arvioita tulevista Tesla Model 3 variaatioista. Nämä ovat mielestäni niin hyviä, että ainakin haluan uskoa niiden olevan mahdollisia.

  • Hinnat alkaen mallissa olisi 40 kWh akku ja se olisi varustettu yhdellä sähkömoottorilla, jolla saavutetaan jo erinomainen suorituskyky käytännön ajotilanteisiin.
  • Huipulla olisi 60 000 USD hintainen 60 kWh kaksi moottorinen ja huikean suorituskyvyn omaava malli. Ja näiden välissäkin olisi vielä yksi malli. 
Tunnistan olevani erittäin helppo kohde uuden Tesla Model 3:n ennakovaraamiseen useastakin syystä.

 

Ajan jo nyt sähköautolla, enkä voi nähdä itselläni nyt polttomoottoriautoa

Jo ensimmäisistä Leafilla ajamisen kuukausista alkaen on ollut selvää, että minulla ei ole enää kovin pienin perustein paluuta polttomoottoriautoihin. 
  • Sähköauton voima on ylivertainen käytännön tarpeissa
  • Sähköautolla ajaminen on aina vähintään paikallisesti päästötöntä
  • Sähköautolla ajaminen käytännön arkitilanteissa on merkittävästi helpompaa ja mukavampaa kuin polttomoottoriautolla
Taloudessamme on pakko olla muista syistä johtuen kaksi autoa. Vain lompakko estää vaihtamasta toista autoa myös sähköautoon. Nimittäin jos molemmat olisivat sähköautoja, pitäisi nykyisestä tarjoomasta sen toisen olla sitten Tesla Model S ja siihen ei ole mahdollisuutta.
 
Kyllä olen siis puolueellinen tätä kirjoittamaan: Olen sähköautojen kannalla.
Mutta tiedän että nykyinen tarjooma ei tarjoa kaikille sopivia autoja. Itseasiassa aika harvalle kuitenkin.
 

Model 3 toimintasäde vs hinta on ratkaiseva jopa taloutemme ainoaksi autoksi

Tein omalla 24 kWh Leafillani talvisen hiihtolomaretken Viitasaarelle, johon ei sillä periaatteessa voi päästä, koska julkisen latauspisteverkoston kattavuus päättyy Leafin kannalta Jyväskylään. Lyhyenä yhteenvetona tuosta mukavasta retkestä voin vielä kerrata, että 24 kWh Leafia ei ole tarkoitettu matkailukäyttöön, vaan kaupunkiin ja taajamien väliseen ajamiseen. Siinä se toimii erinomaisesti.
 
Tein heti perään matka-ajotestin uudella 30 kWh Leafilla. Ja totesin tuon pieneltä kuulostavan akkukapasiteetin kasvattamisen tekevän autosta jopa 100% paremman matkailukäytössä. Ajoin siis 30 kWh Leafilla 470 km matkan Espoosta Viitasaarelle. Matkalla selvisi esimerkiksi, että talvella Espoosta Tampereelle matka taittui aivan yhtä vaivattomasti ja nopeasti kuin olen sen koskaan ajanut polttomoottoriautolla. Yksi alle 15 min lataustauko Tiiriön ABC:llä riitti erinomaisesti. 
 
Näistä kahdesta talvisesta ajomatkasta kuitenkin heräsi ajatus laskea, miten toimisi 40 kWh akku omassa käytössäni. 
Ja lyhyellä laskemisella totesin, että 40 kWh akku olisi minun valintani, jos se olisi sopivasti edullisemmin hankittavissa sähköauton hinnat alkaen mallina. Toki 60 kWh olisi lisää luksusta, matkailun helppoutta, joustavuutta ja vaikka mitä muuta hyvää, mutta jos siitä pitää maksaa esim. 10 000 euroa lisää, niin valitsisin tuon pienemmän akun.
 

Minusta on tullut Tesla-fani

Tämän sähköautoiluvuoteni aikana minusta on pikkuhiljaa tullut Teslan ja jopa Muskin fani. En toki kuulu siihen porukkaan joka fanituksen nimissä tekee lähes mitä tahansa. Tunnustan kuitenkin ihailevani sitä, mitä Tesla ja Elon Musk tekevät määrätietoisesti autoteollisuudelle, ympäristölle, öljyteollisuuden ylimahdille sekä autokaupan perinteille.
 

Nyt tarjolla olisi lapsellisen pienellä varausmaksulla ennakkovarattavissa toiveideni mukainen auto: Varaanko?

Tesla on nettisivuillaan julkaissut ohjeet Model 3 varaamiseen:
Varaaminen on tehty helpoksi ja asiakkaalle turvalliseksi. Senkin puoleen houkutus on erittäin suuri.
 
Olen aivan oikeasti käynyt tätä painia mielessäni nyt jonkin aikaa. Päätin olla varaamatta. Tämä oli siis todellakin päätösasia. Miksi ihmeessä sitten päätin näin?
 

Model 3 toimitukset alkanevat vuonna 2018

Autosta annettujen tietojen perusteella on odotettavissa, että auton toimitukset alkavat vuonna 2018 ja sitten on vielä oma lukunsa se, että milloin niitä on Suomalaisille oikeasti toimituksissa. Sinänsä tuo ajankohta sattuu juuri sopivasti seuraavaan auton vaihtooni.

Ehdin ajaa sähköautolla 70 000 - 120 000 km ennen kuin Model 3 toimitukset alkavat

Ehdin ajaa sähköautollani yhden keskivertotalouden auton pitoajan verran ennen kuin Tesla Model 3 toimitukset alkavat. Tämä on seikka, joka saa tuon 2018 vuonna toimitusten alkamisen tuntumaan liian kaukaiselta.

En halua sitoutua edes henkisesti autoon, jonka saan vasta kahden vuoden päästä

Se todellinen syy olla varaamatta liittyy siihen, että haluan pitää kortit avoimina seuraavaan autooni. Vaikka se lähes 100% varmuudella on sähköauto, niin haluan pitää sen valmistajan loppuun saakka avoimena. Markkinoille on tulossa parin vuoden kuluessa muitakin houkuttelevia sähköautoja, kuten Chevrolet Bolt ja Nissan Leafista uusi malli.
 
Haluan kokea uusien automallien erilaisuudet itse ajamalla. Haluan tehdä järkivalinnnan tunnepohjaisesti sitten aikanaan. 
 

Seuraan tiedotustilaisuutta varmuudella 31.3.2016 kello 19.00 alkaen.

Tästä huolimatta tulen olemaan yksi niistä, jotka seuraavat erittäin suurella mielenkiinnolla Tesla Model 3 julkistustilaisuutta. Tesla on onnistunut jälleen yhdessä asiassa erinomaisen ihailtavan hyvin: tekemään uuden automallinsa julkaisusta poikkeuksellisen koukuttavan kiinnostavan. Hienoa työtä.
 
Uskon ja toivon ainakin vielä tänään 26.3.2016 esiteltävän auton olevan odotuksieni mukainen ja parhaimmillaan onnistuvan vielä hieman jopa ylittämäänkin ne.
 
Tervetuloa Tesla Model 3 ja onnea kaikille niille, jotka päättävät heti varata auton. 
 

Kirjoitin tämän koska nyt oli ensimmäinen kerta, kun jouduin aktiivisesti päättämään, että en tilaa autoa netistä!

Niin ne ajat vain muuttuvat. Onneksi.
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (55)
joulukuu (5)
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!