Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla ego

Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät

tiistai 06.02.2018 Avainsanat: Ego , Energica , Sähkömoottoripyörä

Vuonna 2019 starttaa sähkömoottoripyörien GP-sarja, Moto-e. Dorna on valinnut tähän luokkaan yksinoikeudella laitteistotoimittajaksi Italialaisen Energican. Kirjoitin Energica pyöristä lyhyen tarinan vuonna 2017.

Kilpapyörä tulee perustumaan Energigan Ego-malliin, mutta sitä luonnollisesti edeleeen kehitetään kilpakäyttöön. Kilpapyörä tulee tuntemaan nimen Energica EgoGP. Energican tuotekehittelyosasto on jo pitkällä kilpapyörän kehittelyssä ja sitä testataan jo 2018 MotoGP-kisojen ohessa. Kilpapyörällä kerrotaan olevan runsaasti yhtymäkohtia tuotantomallin kanssa.

Kilpapyörässä tulee olemaan CCS-pikalataus, jolla akku latautuu tyhjästä 80% tasolle 20 minuutissa. Myös kilpapyörän lähteenä olevassa Ego-mallissa on CCS-lataus vakiona, kuten myös 3 kW:n tehoinen Type2-liittimestä toimiva AC-laturi.

Moottorissa on tehoa 110 kW ja vääntöä 200 Nm. Pyörä kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen kolmessa sekunnissa ja saavuttaa 248 km/h huippunopeuden. Pyörässä ei ole lainkaan vaihteistoa, eikä siten kytkintäkään.

Akun kokoa Energiga ei kertonut nettisivuillaan, mutta lähteenä olevassa Ego-mallissa akku on 11,7 kWh. Myöskään pyörän painoa ei kerrottu, mutta Ego-malli painaa 258 kg, joka on kieltämättä kyykkypyörälle aika paljon. Saattaa olla, että kilpaversion painosta on onnistuttu tinkimään jonkin verran.

Toivotan todella lämpimästi tervetulleeksi tämän uuden sarjan sekä ennen kaikkea kaikkea hyvää koko Energican tehtaalle. 

kuvat: http://www.energicamotor.com/myegogp/

MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin

sunnuntai 05.02.2017 Avainsanat: Ego , Energica , hybridipyörä , Moottoripyöränäyttely , MP 2017 , Sähkömoottoripyörä , sähköpyörä

Kävin tutustumassa Sähköautoilevan Motoristin silmin MP 17 moottoripyörämessujen antiin

 
Olen toki lähes joka vuonna aiemminkin MP-messuilla käynyt ja tutustunut innolla pyörien ja varusteiden uutuusantiin.
 
Tänä vuonna mielenkiintoni oli nähdä, miten sähköinen liikenne näkyy MP 17 moottoripyörämessuilla.
 

Sähkömoottoripyöriä on jo markkinoilla ja lisää on tulossa Suomenkin tarjoomaan

Nyt on Suomessa maahantuontiohjelmassa jo muutamia sähkömoottoripyöriä olemassa. Epäilemättä ne ovat kuitenkin vielä hyvin marginaalinen ilmiö markkinaosuuksia tarkasteltaessa. 

TTGreen -maahantuo ja jälleenmyy sähköpyöriä ja moottoripyöriä

TTGreen tuo jo useita sähköavusteisia polkupyöriä, sähköskoottereita sekä Volta-merkkisiä sähkömoottoripyöriä maahan. Heidän valikoimiinsa kuluu myös sähköperämoottoreita ja aurinko- ja tuulivoimaa. Nyt he ovat juuri laajentaneet tuontivalikoimaansa myös Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörien maahantuontiin. Energicat eivät ehtineet vielä MP 17 esille, mutta toivottavasti niitä nähdään esimerkiksi American Car Showssa, johon maahantuoja niitä esille kaavaili alustavasti.
Energica Eva street fighter, jonka rakensin tehtaan configuraattorilla. Näitä ei ollut kuitenkaan ehtinyt esille messuille.


Volta -kevytmoottoripyörät

Volta moottoripyörä esillä TTGreenin osastolla
TTGeenin maahantuomat ja Espanjasta tulevat Volta-merkkiset  sähkömoottoripyörät, jotka menevät meillä A1-luokkaan, koska niiden moottoritehot ovat 11 kW (hetkellinen 25kW). Toimintamatkaa luvataan 70 - 100 km ja huippunopeutta 120 km/h. Pyörässä on 3 kWh akku ja se painaa 135 - 150 kg versiosta riippuen. Sport-mallin hinta on 11490 euroa ja City-mallin saa tonnin halvemmalla. Pyörän sisäisella normaalilla pistorasiavirralla toimiva laturi lataa akun kahdessa tunnissa täyteen.
 

Bike and Boat World myy sähkömoottoripyöriä

Otto Brandt tuo maahan ja Bike and Boat World jälleenmyy Zero moottoripyöriä sekä Bultaco sähköpyöriä. 
 

Zero sähkömoottoripyörät

Olen kirjoittanut Zero-moottoripyörän koeajon jo kesällä 2016, niinpä en jäänyt MP 17 moottoripyörämessuilla jonottamaan pyörän koeajoa hallissa. 
 
Kuvassa Zero DSR
Zero S -sähkömoottoripyörä on hinnoiteltu Bike And Boat Worldissa 18 655 euron hintaiseksi. Silloin pyörässä on 13 kWh akku ja sen toimintamatka on jopa yli 300 km. Zeron koeajot vakuuttivat minut erityisesti pyörän toimivuudella sekä alhaisella kulutuksella, jonka ansiosta niillä pääsee jo melko hyviin toimintamatkoihin.
 

KTM E-Ride

KTM E-Ride tarjoaa sähkömoottoripyöriä crossi-, enduro- sekä supermotoluokkiin. Pyörille on useitakin myyjiä ympäri Suomen. Electric Arena on Suomessa ainutlaatuinen myynti- ja palvelukokonaisuus. Heidän palveluidensa kautta kuka tahansa pääsee turvallisesti kokeilemaan sähkömoottoripyörällä ajamisen iloa. Ensi kesänä pitää itsekin pyrkiä tutustumaan käytännössäkin.
KTM E-Ride
 
 
KTM E-Ridellä pääsi messuilla harjoittelmaan myös turvallista etupyörän ylöskytkemistä :-)
Koeajohallin kupeessa oli yhdellä osastolla myös mahdollisuus kokeilla KTM E-Ridellä keulimista. Siinä yhden nuoren miehen treenatessa ajattelin, että sähkömoottoripyörien yleistyminen tuo tulevaisuuden MP -messuille paljon uusia mahdollisuuksia, kun erilaisia koeajomahdollisuuksia pystyy tarjoamaan sisätiloissa täysin ilman ilmansaasteongelmia.
 

Bultaco sähköpyörät

Bike And Boat World myy myös Bultaco-pyöriä. Oikeastaan Bultaco ei ole sähköavusteinen polkupyörä, vaan jotain vähän enemmän. Ensinnäkin ne ovat kaltaselleni tekniikasta pitävälle kiehtovan näköisiä ja luottamusta herättävillä osilla varustettuja.
 
Oikeampi on näissä puhua hybridipolkupyörästä, hybridimoposta ja hybridicrossipyörästä. 
  • Bringo R hybridicrossipyörästä on jätetty turhat katuliikennelainsäädännön vaatimat härpäkkeet pois ja sen huippunopeus on rajoittamaton 60 km/h. Crossiversion hinta on 5495 euroa.
  • Bringo RE, C ja S -pyöristä on olemassa polkupyöräversiot sekä mopoksi rekisteröitävät versiot.  
    • Hybridipolkupyörien huippunopeus on rajoitettu lainsäädännön määrittelemään 25 km/h ja niissä on lainsäädännön vaatimat varusteet katuliikenteeseen. Polkupyöräversiot maksavat 
    • Hybridimopojen huippunopeus on rajoitettu lain sallimaan 45 km/h ja niissäkin on sitten tietenkin katulaillisuuden edellyttämät valot ja muut tarvittavat varusteet.
  • Polkupyörä- ja mopoversiot ovat aina keskenään samanhintaisia, mutta niitäkin on kahtaa eri hintaista.
    • RE ja C -mallit maksavat 5990 euroa ja ovat varustettuja sportti-istuimella. 
    • S-mallisina ne maksavat 6195 euroa ja ovat varustettuja comfort istuimella, touring ohjaustangolla sekä katurenkailla.
Bultaco Bringo R, eli hybridicorssipyörä

 

9-nopeuksinen ratasvaihteisto

 

2 kW ja 60 Nm napamoottori sekä hydraylinen levyjarru takapyörän keskiössä.

 

 
Bultaco Bringo S combort istuimella, touring ohjaustangolla sekä katurenkailla
 
Moottori on kaikissa sama 60 Nm vääntävä ja 2 kW tehoinen napamoottori takapyörän keskellä. Tuo 60 Nm vääntö sähkömoottorista antaa erinomaisen voiman käytännön tilanteisiin. Pyörissä on 1,3 kWh akku jonka sanotaan tarjoavan jopa 100 km toimintamatkan. Käytännössä tämän kaltaisen laitteen toimintamatka voi olla lähes mitä vain. Jatkuvalla täyden tehon käyttämisellä 2 kW tehoinenkin moottori saa kyllä 1,3 kWh akun tyhjenemmään merkittävästi nopeamminkin, mutta toisaalta polkimilla avustamalla voi toimintamatkaa venyttää varmasti hyvinkin paljon.
 
Pyörissä on hydrauliset levyjarrut edessä ja takana ja jousitusosat ovat kuin kevyestä moottoripyörästä, mutta harvemmin kevareissa on näin hyviä säätömahdollisuuksia ja joustovaraakin on reilusti. Kaikissa on 9-nopeuksinen ratasvaihteisto takapyörällä ja S-mallia lukuunottamatta on myös ylivaihdeominaisuus tarjolla.
 
Tämän pyörän haluan päästä keväällä koeajamaan!
Uskon, että tämänkaltaiset pyörät ovat tekemässä kokonaan uutta luokkaa liikenteeseen.
Jos työmatkani olisi alle 30 km, niin varmasti ostaisin näiden mopoversion ja kävisin sillä hyvin usein töissä. Samalla saisi pientä kuntoilua polkemalla avustamalla.
 
Nykyinen työmatkani on niin pitkä, että siitä syntyikin toive. Voi kun näistä olisi kevariversiokin. Hieman vielä järeämmät jarrut ja ohjausgeometria ja runko tarkistettuna noin 100 km/h nopeuksiin asti riittäväksi. Sitten 11 kW napamoottori ja tuo keveys. Haluaisin. No ehkä siihen on syynsä, ettei tuollaista ole tarjolla. Mikähän se on?
 

Sähköpyöriä oli useita muitakin esillä

Esimerkiksi Electrobike tarjoaa useita erilaisia sähköpolkupyöriä. Electrobiden pyörävalikoima on laaja eri kategorioihin ja ne on laatuosista koottuja. Useat hyvät pyörät ovat noin 2000 - 4000 euron hintaluokissa, mutta halvempiakin löytyy. Toisaalta tarjonnasta löytyy myös yli 15 000 euron hintainen hiilikuitupyörä.
 
Electrobiken valikoimistakin löytyy myös 45 km/h versioita, 25 km/h versioita sekä suljetun tien versioita.

Lisäksi tarjolla oli erilaisia sähköskoottereita. Löytyipä jopa jonkinlainen sähköinen potkulaudan ja sähkömopon risteytyskin. Velocifero-tarjoaa ajokortittakin sähköllä liikkumisen iloa jopa 25 km/h nopeudella ja 25-30 km päähän asti. Varmasti tämäkin lelu löytää haluajiansa, en yhtään epäile. Itse jätän ehkä jopa koeajamatta.

Velocifero


Yhteenveto sähkömoottoripyöristä, onko tulossa uusia genrejä?

MP 17 moottoripyörämessuilla oli tosiaan muutamia sähkömoottoripyöriä esillä. Ei kovin paljoa, mutta on hienoa, että näitä on kuitenkin tarjolla jo muutamia ja lisää on siis tulossa. On päivän selvää, etteivät nämä vielä uhkaa millään tavalla perinteisten polttomoottoripyörien suosiota.
 
Oikeastaan arvelen, että sähkömoottorit saattavat luoda perinteisten luokkajakojen väleihin jotain aivan uutta. Tästä oli jo näkyvillä merkkejä vahvasti. Nimittäin polkupyörän, mopon ja kevyimpien moottoripyörien välimaastoon on vahvasti kiinnittymässä sähköpyörien luokka.
 

eTolppa edusti lataamisen tekniikkaa

Messuilla oli eTolpan edustujana Tehomen oy:n Timo Jäntti kertomassa näiden sähkömoottoripyörien lataamisen vaihtoehdoista. eTolppahan tarjoaa älykkäitä lataamisen järjestelmiä, jotka voi asentaa vaikka vanhoihin auton lämmitystolppiin taloyhtiöissä. Taloyhtiöissä on usein tarpeen myös eTolpan tarjoama sähkönkulutuksen seuranta.
 
 

Muut moottoripyörät messuilla

Niin, olihan MP 17 moottoripyörämessuilla tietenkin huikea kattaus perinteisempiä polttomoottorisia pyöriä. Niistä kuitenkin varmasti muut kirjoittelevat laajemmin, joten minä jätän niistä kirjoittamatta.
 
Keväällä ja kesällä aion palata koejojen merkeissä asiaan.
 
 
 
 
 
 
 
 

Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON

tiistai 31.01.2017 Avainsanat: Ego , Energica , Eva , Sähkömoottoripyörä

Energica Motor Company S.p.A on Italialainen sähkömoottoripyöriä valmistava yritys.

Italia ja moottoripyörät: on helppo tuntea intohimon määrä.
 
(edit 1.2.2017 kello 13.29 TTgreen vastasi blogiini aloittavansa maahantuonnin)

Näille alkaa Suomen maahantuonti! Mahtavaa!
Pyörät ovat erittäin houkuttelevia.
TTgreen alkaa tuomaan näitä maahan ja pyöriä on näytillä MP2017-moottoripyörämessuillakin.
Ainoa harmi on, että itse olen täysin estynyt pääsemästä MP2017. No pitää sovitella koeajo keväälle.
 
Tein Energican pyöränrakennusohjlemalla omat haavepyöräni ja haluan ne nyt tässä esitellä.
 

Energica EVA 

kuvan lähde Energica pyörän rakentaja http://configurator.energicamotor.com/start/EA
 
EVA on street fighter, jonka lähtöhinta on Italiassa 25 400 euroa.
Omaan makuuni rastittelin varustelistalta:
  • Eva Electric Green -värin. Se oli omaan silmääni juuri oikean raikkaan näköinen. Lisähinta 0 euroa
  • OZ Pinnavanteet, kulta/musta. Tämä on minun fighteriini The juttu! Lisähinta 1725 euroa
  • Tavarataline ja pehmeät sivulaukut sopisivat arkiseen kruisailuun ja saahan ne sitten aina pois. Lisähinta 490 euroa
  • DC Pikalataus, jotta saa julkisista pikalatauspisteistä 30 minuutissa akun 85% täyteen matkaillessa hiukan pidemmälle. Lisähinta 1200 euroa.
Yhteensä 29 265 euroa. Siis olisi Italiassa.
En edes osaa kuvitella, mitä maksaisi Suomeen tuotuna ja verotettuna.

 

Energica EGO


kuvan lähde: Energica Ego rakentaja http://configurator.energicamotor.com/start/EO
 
Energica Ego on tämän Italialaisen prätkätehtaan sähköinen kyykkypyörä.
Tämä sulatti motoristisydämeni täysin kun varustelin seuraavasti:
  • Ego Italian Flag -väritys. OIH! Sen mukana tulee myös parempi jakkara, hiilikuitua vähän sinne sun tänne sekä pikkuisen nätimpiä pulttien päitä. Mutta itselle merkitys on tuolla värityksellä. Lisähinta hiukan suolaiset 3000 euroa.
  • Öhlins jousitus taakse. Näin nätti kyykkä ansaitsee Öhlarit, eikä ne yleensä ainakaan pahenna rata-ajon ajo-ominaisuuksia. Lisähinta 720 euroa
  • Öhlins etupumput. Sama perustelu kuin takaselle. Lisähinta 2200 euroa.
  • DC-Pikalataus. Saa Apparallaa kierrellessä haettua vähän nopeammin lisää sähköä Tiiriön ABC:ltä. Lataa 30 minuutissa 85% täyteen. Lisähinta 1200 euroa.
  • Sport-ohjelmointi koneelle 350 euroa. Ei se nyt pahaakaan voi kyykässä tehdä :-) Lisähinta 350 euroa.
Yhteensä varusteltuna pyörän hinnaksi muodostui 32 870 euroa. Jälleen siis Italiassa. Mitähän olisikaan Suomeen tuotuna...

 

Pikalataus lisävarustelistalta tuo CCS-latausliittimen DC-pikalataamiseen

Esimerkiksi Robb report on kirjoittanut erinomaisen erinomaisen englanninkielisen esittelyn Enegicasta sekä erityisesti kuvittanut juttunsa hyvillä kuvilla. Täältä löysin hyvän kuvan, josta selkeästi näkee, että pyörässä on CCS-standardin mukainen DC-pikalataus, jos sen on lisävarustelistalta ruksinut päälle 1200 euron (Italiassa) hintaan.

 



 
Itselleni tuo olisi aivan ehdoton asia. DC-pikalataus tekee matkailukäytöstä merkittävästi jouheampaa sekä antaisi ratapäivälle hiukan lisää ratakierroksia. Tämä tarkoittaa noin 20 kW lataustehoa, perustuen tehtaan ilmoittamaan 30 minuutin latausajasta 85% tasolle asti. Tuo 85% taaasen tarkoittaa noin 9,9 kWh energiamäärää akussa. 
 

3,3 kW sisäinen laturi Type2-liittimellä

Pyörässä on vakiona 3,3 kW tehoinen sisäinen laturi, jota käytetään Type2-latausliittimen kautta. Tämä on suoraan sanoen pyörässä pahin pettymys. Type2-liittimen kautta menisi helposti jopa 22 kW latausteho kolmivaihelaturiin. 
 
Nyt pyörän 11,7 kWh akun lataaminen täyteen kestää 3,5 tuntia, mutta nopealla kolmivaihelaturilla se olisi vähän yli puolessa tunnissa täynnä ja tuota 3*32A latausvirtaa alkaa olla jo tarjolla melko laajalti esimerkiksi kauppojen parkkipaikoilla.
 

11,7 kWh akku tarjoaa noin 200 km toimintamatkan.

Pyörässä on 11,7 kWh akku. Rehellinen mielipiteeni on, että sen pitäisi olla mieluummin 16-18 kWh.
Tämä lisäys olisi järkevintä toteuttaa Zero-sähkömoottoripyörän PowerTankin mukaisella lisäakulla.
 
Oma kokemukseni Zero sähkömoottoripyörän koeajosta todisti sähköprätkän menevän arkisessa ajelussa uskomattoman pienellä energiankulutuksella. Sain Zeron kuluttamaan vain 5,77 kWh/100 km. Toki Energicassa on tehokkaampi moottori ja voiman käyttö kuluttaa sitten enemmän sähköä. Kuitenkin tuolla koeajokokemuksella minun on helppo uskoa arkiajossa tuon 200 km toimintamatkan olevan jopa saavutettavissa. Nopeuden nosto ja kova kiihdyttely lyhentää sitä merkittävästi.
 

Vahvasti ja tasaisesti vääntävä moottori

sähkömoottori tarjoaa täydellisen tasaisen 195 Nm väännön ja tuo tekee sähköprätkästä erittäin nautinnollisen ajettavan. Sähkömoottorisissa ajoneuvoissa ei kannata verrata hevosvoimia tai kilowatteja polttomoottorisiin. Energica tarjoaa numeroina vain 100 kW tehoa, mutta voin vannoa, että jos et ole koskaan koeajanut sähköajoneuvoa, tulet hämmästymään käytännön suorituskyvystä.
 
Ego-mallin huippunopeus on rajoitettu 240 km/h tasolle ja 0-100 km/h pyörä kiihtyy kolmen sekunnin luokassa. Lähes siis Teslan nopeimman perheauton tahtiin :-)
Moto Ciclimon nettisivuilla on erittäin mielenkiintoinen kiihdytystestivideo, joka havainnollistaa Egon kyllä lähtevän reippaasti viivalta.

 

Runko ja alusta

Pyörässä on putkirunko. Jousitukseksi voi tilatessa valita vaikka Öhlinsit molempiin päihin. Ei ole mitään syytä epäillä näiden toimivuutta vähintään riittävän hyvin esimerkiksi minun kaltaiselle harrastelijalle. Edessä on nelimäntöiset Brembot ja 330 milliset levyt. Takana on 2 mäntäinen Brembo ja 240 mm levy. Taatusti riittävät ainakin normikuskeille.
 

Kyykkypyöräksi hieman ylipainoinen

Energica Ego painaa 258 kg, joka on esimerkiksi kilon kyykkyihin verrattuna paljon. Oma Bemarini painaa vielä enemmän, joten tiedän, että tuolla painolla ei ole arkiajossa mitään merkitystä, etenkin kun sähköpyörässä painopiste saadaan rakennettua alas. Radalle tämä on kieltämättä selkeämmin läski yhtään enemmän harrastaneiden makuun. Jälleen tämä on niin subjektiivista, nimittäin minun ajollani silläkään ei ole merkitystä.
 

Käyttö ratapyöränä Ahvenistolla

 
Kuvassa minä matka-Bemarillani Ahvenistolla joitain vuosia sitten
Valitsen mielikuvitusratapäiväni paikaksi Ahveniston moottoriradan kahdesta syystä. Ensinnäkin tuo "mikkihiirirata" tiukkoine mutkineen ja korkeuseroineen on ehdoton lempparini Suomen radoista. Toisekseen Apparalla jos joku hyötyisi meluvalittajien takia sähköprätkistä.
 
Pitäisin arjen realismina, että esimerkiksi Ahveniston moottorirataa kierrellessä kulutus kasvaa helposti nelinkertaiseksi ja toimintamatka kutistuu jopa 50 km pintaan. Riippuen toki täysin ajotavasta. Omassa käytössäni muutos ei olisi noin raju, koska en ole taitava ratakuljettaja ja silloin on opettavaisempaa, turvallisempaa ja ennenkaikkea nautinnollisempaa ajaa tasaisemmalla tyylillä. Siinä tyylissä on ideana, että suorilla ei revitä täysiä kiihdytyksiä, vaan sovitetaan seuraavaan mutkaan aina oma optiminopeus valmiiksi. Mielellään jopa ilman jarrua ja tässähän moottorin regenerointi tulee mukavasti mukaan hidastamaan sekä parantamaan toimintamatkaa. Väitän täysin kylmiltään, että omassa käytössä Ahvenistolla toimintamatka olisi noin 100 km luokkaa. Tämä tarkoittaisi noin 35 kierrosta yhdellä latauksella.
 
Esimerkiksi Motorg ry:n ratapäivillä on aina käydessäni ajettu kolmessa ryhmässä 20 minuutin lähtöjä. Itse olen aina suosiolla halunnut nautiskella hitaassa ryhmässä. En ole koskaan kellottanut kierrosaikaani, mutta voisin hyvin perustellusti uskoa sen olevan tyypillisesti hiukan päälle 2 minuuttia. Jos lasken kahdella minuutilla, niin ehdin ajaa kymmenen kierrosta lähdöllä. Siispä matkaa kertyisi 28,4 km lähtöä kohden. Akku siis riittänee minun ajollani vain kolmeen lähtöön. 
 
Siis ehdottomasti tarvitaan lisää energiaa päivän aikana. Koska pyörässä on vain 3,3 kWh sisäinen laturi, riittää lähes minkä tahansa pistorasian sulakkeet lataamiseen. Ongelma vain on siinä, että 40 minuutin lepovuorolla ehtii akkuun tulla aina vain 2,1 kWh lisää sähköä, eli kolmen ekan tauon aikana käytännössä yhteensä enintään 6 kWh lisää. Tuohan sitten taasen riittäisi kahteen uuteen lähtöön. Näiden jälkeen olisi ehkä aika käydä syömässä Tiiriön ABC:lla ja ottaa sillä aikaa DC-pikalatauksena se vähän alle 10 kWh. Ja taas iltapäivän ajot voisivat jatkua.
 

Yhteenveto mielikuvitusratapäivästä:

Kyllä minä kävisin. Vaikka siitä olisi ylimäräistä vaivaa. Monien mielestä liikaa. Minusta ei.
Kovasti toivon, että joku tekisi sähköprätkiä, joissa olisi esim 10 kWh akku vaihdettavissa nopeasti ja myös ulkoinen laturi, joka mahdollistaisi esimerkiksi kahden akun vuorolataamisen 20 kW kolmivaihelaturilla. Näin voisin keskittyä ratapäivällä sähköprätkällä ajamisesta nauttimiseen.
Vieläkään ei siis ole aivan valmista tuotetta tarjolla.

Käyttö arkiajossa ja matkailussa

Energican 11,7 kWh akku riittää arkisessa ajossa varmasti jopa luvattuun 200 km toimintamatkaan. Siten arkinen taajamien välinen ja kaupunkipyörittely on kohtuullisen helppoa sähkön riittävyyden suhteen. Lisää sähköä saa tuollaisen ajon kulutukseen suhteutettuna monista pysäköintipaikoista ilmaiseksi noin 50 km ajoa vastaavan määrän tunnin pysäköinnin aikana. Tarvittaessa, jos on valinnut DC-pikalatauksen, voi käydä pikalaturista ottamassa 30 minuutissa noin 150 km matkaa vastaavan energiamäärän. Pikalataus on kuitenkin todellisuudessa tähän pyörään hyvin kallista energiaa. 20 kW latausteholla tuo noin 10 kWh lisäsähkö tulisi maksamaan noin kuusi euroa. Kotona se tulisi maksamaan noin kymmenen senttiä (riippuen oman sähkön hinnasta tietenkin).

Maantiellä matka-ajossa ilmanvastuksen nousu kasvattaa sähkömoottorin kulutusta suhteessa enemmän, kuin polttomoottorisen verrokin, koska sähkömoottori käy niin hyvällä hyötysuhteella, eikä energiaa missään olosuhteissa mene hukkalämpöön juuri lainkaan. Väittäisin, että reippaassa maantieajossa toimintamatka on noin 100 km luokkaa, joten moottoritiematkailuun en tätäkään sähköpyörää näinkin pienellä akulla ja hitailla latauksilla voisi suositella. Rauhallisempaan, nopeusrajoituksia kunnioittavaan mutkatiekruisailuun kuitenkin sähköprätkä on jo nyt minun mieleeni paras mahdollinen valinta. Siellä toimintamatka on helposti 150 - luvattu 200 km ja ainakin minä pidän sen jälkeen mielelläni taukoa. Sähköpyörän lataaminen on sikäli helppoa, että sähköä on joka puolelta saatavissa. Ainakin tähän asti on aina ollut suhtautuminen kysyessäni erittäin myönteinen ja kovin harvoin on rahani edes kelvanneet korvaukseksi.

Yhteenveto Energican pyöristä

Upean näköisiä pyöriä. Kumpa saisin joskus jollain keinolla tilaisuuden koejaa!
Tämä oli siis kylmätyypit tarinaa. Innostuin.

Kuitenkin on jotain, mitä tiedän sähköauto ja moottoripyöräilykokemuksellani vielä kaipaavan lisää.
11,7 kWh akku on jo hyvä, mutta ehdottomasti toivoisin Zeron kaltaisen lisäakkumahdollisuuden ja ratailua varten pikavaihdettavat akut. Pyörässä on hyvää DC-pikalataus CCS-liittiminen kautta, mutta olennaista olisi olla sisäinen 20 kW tehoinen kolmivaihelaturi.

Ostaisin jos pari ehtoa ensin toteutuisi. Ensinnäkin turha haaveilla, kun ei ole rahaa. Toisekseen olisi tarpeen saada Suomeen maahantuonti.

Shortly in englis to Energica Motor Company S.p.A

Hello to Energica,
I'm writing this finish BEV-blogg. I love motorcycles, electric vehicles and now I found out your magnificent electric bikes.

I just wrote "cold test drive report" on my livingroom from both of your main products.
I made my wonder bikes with configurator and OMG! I loved these bikes.
EVA with Electric green color and spokes wheels.
EGO with Italian colors.

I've already test driven Zero and Brammo electric bides here in Finland and been driven a lot of electric cars. So I can really know, that electric motor makes bike flying fast with nearly 200 Nm.

So, shortly what I wrote about your bikes:

  • They look magnificent
  • obviously they are fast enough
  • I've all reasons to believe, they are great to drive atleast with Öhlins.
  • I believe your promised range with 11,7 kWh battery is realistic on daily cruising with lower speeds.
  • EGO makes me to want to take it to one very classic race circuit in Finland. It's Ahvenisto at Hämeenlinna. Very small tight curves and hips up and down, only about 2,5 km long. In middle of town! 
  • I've usually driven at slow-group enjoying and trying to find best curves. Not maximum speeding between curves. So I calculated, that 11,7 kWh battery gives me about three 20 min stints and charging between each of them at 40 minutes. 
  • These 40 minutes charging gives two more 20 minutes stints. Then I should drive to nearest petrol station to take DC-fast charge.
  • This is only thing I stay hoping you to think, if you could offer something even more. Could these beautiful bikes be offered with: 
    • 20 kW inner 3-phase charger. It makes so much more faster charging, and here in Finland is well offered 3*32A Type2 chargingpoints on shopping centers etc.
    • EGO could be extremely great race circuit bike to have fun, if you could find out possible to make it with fast changing battery. And optional outer 20 kW 3-phase charger to charge one battery wile other is on ride.
In so much hoping to have some day, some reasonable way to test drive your great bikes.
edit 1.2.2017: My blog just got message, which told that TTGreen is going to start importing Energica motorcycles to Finland. GREAT!
 
Thanks of these revolutionary bikes. 
All good for all of you.
 
 

 
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!