Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Tulossa olevia sähköautoja

perjantai 01.01.2016

Keräilen tälle sivulle tulossa olevia sähköautoja.

Ensin kuitenkin listaa autoista, jotka ovat jo markkinoillemme tulleet. Linkint perässä koeajoraportteihin niistä autoista, joista olen itse kirjoittanut jo koeajanutt:

 No siinäpä ne jo Suomen markkinoille saapuneet sitten jo olivatkin :-) 

 

Joten sitten aikajana-ajattelulla uutuuksia:

Kuitenkin tässä vielä ensin taulukkomuotoon koottuina joitain perustietoja. Päivittelen tietoja jossain vaiheessa hiukan lisääkin.

Katso taulukosta kooste tulossa olevista sähköautoista Google Docs spreadsheet -muodossa

2017 kevät Ford Focus saa yli 160 km toimintamatka päivityksen 

Ford on itse nyt uutisoinut, että Focus Electric on saamassa toimitamatkaa kasvattavaa akkupäivitystä. Uusi akku on 33,5 kWh ja  nestejäähdytetty. Syksyn päivityksessä Focus Electric tulee saamaan myös CCS DC-pikalatauksen. Auton tiedot ovat jo nähtävillä Ford USA -sivuilla ja autoa voi jo myös tilata alkaen 29 120 USD hintaan.

Onko Ford kehittämässä pidemmän toimintamatkan sähköautoa vai ei?

Autoblog.com arvioi huhtikuun tekstissään, että Ford ei ole tällä hetkellä edes kehittämässä pidemmän toimintasäteen sähköautoa. Jos väittämä pitää paikkaansa, on se hyvin harmillista.

Toisaalta sitten taasen Greencarreports.com kirjoitti 29.5.2016 että Ford CEO Mark Fields on nimenomaan kertonut Fordin kehittävän yli 300 km (200mile) toimintamatkan omaavaa sähköautoa.

Kilpailijoista Leaf tarjoaa jo pidemmän toimintamatkan ja uskottavasti tekee edelleen kehitystyötä voidakseen vastata Chevrolet Boltin ja Teslan Model3 asettamiin haasteisiin. Itse uskon että Fordilla on tuo pidemmän toimintamatkan Model e kehitteillä.

 

2016 Smart ForTwo (4.gen)

Vielä tänä syksynä Smartista tullan julkaisemaan 4. sukupolven sähköversio. En uskalla kovinkaan toiveikas olla tämän näkemisestä Suomen markkinoilla. 

Nykyisen Smart FowTwon teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: 145 km (EPA)
  • Akku: arvioni 17,6 kWh perusmallissa, suurempiakin tulossa optioiksi
  • Lataus: SuperCharger-pikalataus ja jopa 3x32A AC
  • Moottori: 54 kW 130Nm
  • Suorituskyky: 0-100km/h alle 11,5 s
  • Sähkönkulutus: Arvioni 13-18 kWh/100km
  • Omapaino:  tämä on puhdas arvaukseni, n. 950 kg
  • Muut mitat: tilat 2 aikuiselle henkilölle ja tavaratila.
  • Vetokoukun asentaminen ei ole mahdollista

 

2016 Rimac Concept One

Kroatiasta ponnistaa supernopeita autoja pienissä sarjoissa ja yksilöllisesti valmistava Rimac. Yksi asia Rimacin autoissa on varmaa: ne ovat supernopeita.

Nyt heiltä on voinut jo tämän vuoden puolella tilata myös täyssähköistä Rimac Consept One urheiluautoa.

Autossa on neljä moottoria ja niiden yhteisteho on yli 1000 hv ja vääntöäkin riittää peräti 1600 Nm. Tehdashinnaksi on sanottu 850000 euroa, mutta autot räätälöidään aina asiakaskohtaisesti, joten hintakin voi olla varmasti jotain aivan muutakin.

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: 330 km (EPA)
  • Akku: arvioni 82 kWh
  • Lataus: 22 kW AC
  • Moottori: 1088 hv 1600Nm
  • Suorituskyky: 0-100km/h alle 2,6 s
  • Sähkönkulutus: Arvioni yli 30 kWh/100km
  • Omapaino:  tämä on puhdas arvaukseni, 1850 kg
  • Muut mitat: tilat 2 aikuiselle henkilölle.
  • Vetokoukun asentaminen ei ole tarpeellista :-)

 

2017 Renault Zoe 41 kWh, saadaan vihdoin Suomeenkin!

(Päivitetty 28.9.2016)

Renaultin Zoe on Suomeen tulevaksi odotettu jo pitkään. Zoe on Nissan Leafin rinnakkaistuote. Tästä johtuen spekseissä on paljon samaa, mutta on myös olennaista eroavuuttakin. Nyt Renault on jo ennen Pariisin autonäyttelyä antanut vuotaa tietoja tulevasta 41 kWh akulla varustetusta mallista.

Tämä tarkoittaisi noin 300 km todellista toimintamatkaa. Oman kokemukseni perusteella noin 270-290 km toimintamatka on erittäin todennäköinen Pirkanmaalta Viitasaarelle päin matka-ajossa. Tuo tarkoittaa sitä, että esim 275 km mökkimatkallani tarvitsen vain hyvin lyhyen välilatauksen. Zoessa on vieläpä tarjolla nopea sisäinen laturi Type2-rasiasta lataamiseen, joten edes pikalaturilla asiointi ei olisi välttämätön. Pikalataus on annettujen ennakkotietojen perusteella lisävaruste. Erityislaatuisen tästä päivityksestä tekee sekin, että akkupaketti on saman tilavuuksinen ja painoinen, kuin vanha 22 kWh akku.

Päivityksen myötä Zoesta tulee ainakin hetkellisesti yksi kiinnostavimmista sähköautoista markkinoilla.

Autovouhotukseen Zoesta kirjoitti Teemu Granström

Teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 400 km NEDC. Real life noin 300 km.
  • Akku: 41 kWh
  • Lataus: 22 kW AC Type2, lisävarusteena pikalataus
  • Moottori: 88 kW, 250 Nm (ihan riittävä)
  • Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: 1468 kg
  • Muut mitat: riittävät 4 aikuisen - 5 (jos osa lapsia) henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • ei mahdollista asentaa vetokoukkua

 

2017 Tesla Model 3 

(kirjoitettu 26.1.2016, päivitetty 4.4.2016 Model 3 julkistuksen tiedoilla sekä insideevs.com Teslan Twiiteistä poimimilla spekseillä)

Model 3 julkistustilaisuus oli 1.4.2016 aamulla. Auto on erittäin houkutteleva paketti.

Model 3 ilmoitettiin kykenevän 215 mailin toimintamatkaan ja maksavan silti uskottavasti Suomessakin noin 40000 euroa.  Itse uskoisin hyvin todennäköiseksi, että hinnat alkaen mallissa on fyysisesti 60 kWh akku, joka on softalla downgradettu 45 kWh tasolle. Täysi 60 kWh olisi saatavilla noin 9900 euron lisähintaa.

Jo perusmallin autossa on mukana myös autopilotin tarvitsemat osat. Myös SuperChargerin rauta on mukana perusmallissa, mutta hinnat alkaen mallissa se ei ole varmastikaan aktivoituna, vaan on ostettavissa lisähintaan. Nyt elokuussa 2016 on uutisoitu huhuja, joiden mukaan Model3:sta varten Tesla olisi päivittänyt nettisivuilleen kWh maksamisen mahdollisuudet.

Nelivedon lisäkustannus olisi 5000 USD -luokkaa. Ilmajousitus on dynaamisesti ajokorkeutta säätävää mallia. Auton ilmanvastuskertoimeksi on ilmoitettu 0.21, joten on uskottavan kuuloista, että ilmoitettu 344 km toimintasäde voidaan saavuttaa 50-60 kWh akulla.

Auton leveydestä jotain kertoo se, että Elon Musk on twiitissään ilmoittanut sen sopivan alle 244 cm leveään talliin vaivattomasti. Toisaalta sen takaistuimelle kerrotaan sopivan vaivatta kaksi normaalia tai kolme kapeampaa lastenistuinta. Saadakseen riittävästi jalkatilaa on Tesla siirtänyt ohjaamoa merkittävästi eteenpäin. Autossa on silti kaksi tavaratilaa. Takaistuimet tulevat kääntymään tavaratilan laajentamiseksi. Vaikka auto on viistoperäisen näköinen, ei se kuitenkaan ole 5-ovinen, vaan peräluukku on melko pieni.  Autoon tulee saamaan jopa vetokoukun!

Ennakkomyynti alkoi 31.3.2016 ja ensimmäisen vuorokauden aikana autoa myytiin lähes 200000 kpl 1000 euron ennakkovarausmaksulla. Elon Musk ilmoitti, että auton toimitukset alkavat vuonna 2017. Itse pidän uskottavana, että sitä on saatavilla Suomesta 2018-vuoden puolella.

Model 3 tulee olemaan yksi käänteen tekevistä sähköautoista. Tuolla on tarina blogissani joka pitää sisällään mm. referointia julkistustilaisuudesta: Teslalla nyt vaan on automallisarja joka on S?X!

lisäys 29.1.2016:

Nyt jalopnik.com sivusto väittää saaneensa tietoa, että Teslalta olisi tulossa kerralla kaksi mallia Model3:sta. Toinen olisi oletetumman mukainen sedan/viistoperäinen ja toinen olisi Model X:ää pienempi SUV. Eli huhut, joiden mukaan mallit olisivat jatkossa S, 3, X ja Y olisivat saaneet vahvistusta. Olisihan tuo aika s?xy -juttu Teslalta.

UK hinta on evobsession.com mukaan vahvistettu 30000 £, joka on linjassa USA 35000 $ hinnan kanssa. Uskottavaa siis on että Suomessakin liikutaan veroineen 40000 euron kahden puolen.

Teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 344 km (EPA), myös suurempia tulossa rinnakkaismalleksi
  • Akku: arvioni 50-60 kWh perusmallissa, suurempiakin tulossa optioiksi
  • Lataus: SuperCharger-pikalataus ja jopa 3x32A AC
  • Moottori: ?Nm (taatust riittävä)
  • Suorituskyky: 0-100km/h alle 6 s jo parusmalli, tulossa nopeampiakin :-)
  • Sähkönkulutus: Arvioni 16-18 kWh/100km
  • Omapaino:  tämä on puhdas arvaukseni, n. 1500 kg
  • Muut mitat: erinomaiset tilat 5 aikuiselle henkilölle ja kaksi tavaratilaa.
  • Vetokoukun asentaminen on mahdollista

 

2017 Volkswagen e-Golf isommalla akulla

(muokattu 21.2.2017)

Volkswagenin lehdistötiedote kertoi helmikuussa, että uuuden isommalla akulla varustettu e-Golf on nyt tilattavissa. Ainakin Saksassa. Suomen maahantuoja vahvisti nettisivujensa chattipalvelussa minulle, että Suomeenkin se saadaan hetimiten polttomoottoristen versioiden vanavedessä. Hinnoista ei kuitenkaan vielä ole tietoa.

Lähteen mukaan eGolf olisi saamassa 35,8 kWh akun, jolla se saavutta 300 km NEDC toimintamatkan, eli noin 200 km real life -toimintamatka on siis luvassa. Toimintamatkaa talvikäytössä jatkaa hieman myös nyt vakiovarusteeksi tuleva lämpöpumppu lämmittimenä.

Aikaisemmin löytämäni lähteen mukaan autoon olisi tulossa pikalatauksen lisäksi vain 7,2 kW AC-lataus, jota pidän kovin kummallisena ratkaisuna. Kyllä esim. 22 kW 3-vaihelataus olisi ollut kova juttu.

 

2017 Chevrolet Bolt / Opel Ampera-e

(kirjoitettu 25.1.2016. Lisätty 26.1.2016 ABSF kommentti Opelista, lisätty Opel Ampera-e 11.2.2016)

Chevrolet on jo julkistanut tuovansa markkinoille 2017-vuonna Bolt-täyssähköauton. Bolt tulee olemaan markkinoille tullessaan yksi käänteentekevistä uutuuksista 320 km toimintasäteellään noin 40000 euron hintaluokassa.Pidän itse Boltia sopusuhtaisen näköisenä sähköautona. Autossa on kerrottu olevan CCS-pikalataus sekä 7,2 kW Type2-lataus. 

Opel julkaisi 11.2.2016 nettisivuillaan tiedon, että Opel Ampera-e merkillä Boltia vastaavan auton myynti alkaa Euroopassakin 2017-vuonna. Auotcar-jutun mukaan auto olisi hyvin identtinen Boltin kanssa, myös akkukapasiteetin osalta. Autobild Suomi 1/2016 s.20 kirjoituksen mukaan Opel-merkkisenä siinä olisi kustannussyistä pienempi akku ja vain 200 km toimintasäde. Siitä, milloin olisi Suomessa saatavilla en ole lukenut mistään arvioita. Toisalta, jos tuo AB SF väittämä pienemmästä akusta pitää paikkaansa, ei auto enää edes kiinnosta ainakaan minua. Uskon ja toivon, että Autocar on oikeassa.

Teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 320 km, ja USA:n ilmoitustavan mukaan pitänee paikkaansa myös käytännössä
  • Akku: 60 kWh
  • Lataus: CCS-pikalataus ja 7,2 kW Type1-lataus (vai onko sittenkin Type2?)
  • Moottori: 150 kW, 360 Nm (jopa yli riittävän tason)
  • Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
  • Sähkönkulutus: tehtaan ilmoitus 12,9 kWh/100 km (väittäisin että noin 16 kWh/100km on realistisempi)
  • Omapaino: en löytänyt tietoa
  • Muut mitat: varmasti riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.

Boltista on jo luettavissa lisätietoa Chevroletin virallisilta internetsivuilta.

Lisätietoja on jo Chevroletin omilla sivuilla.

 

2017 Smart for four electric

Smartin pikkuinen kahden hengen sähköauto on saamassa uutisten mukaan nelipaikkaisen sähköversion myös, Smart For Four Electricin.

Auton tekniikka on todennäköisesti tulossa Nissan/Renault suunnalta ja on ilmeisimmin sama kuin Zoessa. Aku on tulossa Daimlerin Kamenzin toimittajalta.

Auto on todennäköisesti tulossa ensin USA-markkinoilla ja vasta myöhemmin Eurooppaan. Suomeen tuloa hieman uskallan epäillä, mahtaako olla tulossa laisinkaan.

Aiheesta muilla sivuilla:

Evobsession

Autoblog.com sisältää koko lehdistötiedotteenkin aiheesta.

 

2017 Kia Soul EV rangeboost

(kirjoitettu 28.1.2016)

Kia Soul ei henkilökohtaisesti jaksa sykähdyttää. Ainoa syy siihen on se, että jostain syystä en usko sen Suomeen tuloon kovin paljoa. Toivottavasti kuitenkin maahantuonti aloitettaisiin. Soul EV:llä olisi omaa annettavaa sähköautoihin täälläkin.

Etenkin kun Insideevs.com arvioi siihen olevan tulossa toimintasäteen laajennusta. Heidän arvionsa on, että EPA-range nousisi 2016 Soulin 93 mailista jopa 132 mailiin. Eli se oisi kyllä jo kova lukema, yli 200 km EPA-range, joka on varmasti lähellä käytännön toimintasädettäkin.

teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 149 km (EPA), 2017-vuodelle huhuttu lisäystä
  • Akku: 27 kWh. 2017-vuodelle huhujen mukaan tulossa lisäystä
  • Lataus: pikalataus ja 6,6 kW Type2-lataus
  • Moottori: 81,4 kW, 285 Nm (ihan riittävä)
  • Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: n. 1490 kg
  • Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • ei mahdollista asentaa vetokoukkua

Volkswagen e-Crafter 2017

Volkswagen on ilmoittanut tuovansa vuonna 2017 myyntiin sähköisen pakun.

E-Crafterissa on kerrottu olevan 43 kWh akku ja 200 km toimintamatka.

Ilolla toivotan tämän kaltaiset sähköajoneuvojen uutuusmallit tervetulleiksi markkinoille. Toivottavasti nähdään pian Suomessakin.

 

Karma Revero 2017?

Syyskuussa 2016 Karma järjestää Revero-sähköautonsa esittelytilaisuuden. Auto tulee jatkamaan 2013 kaatuneen Fisker Karman jalanjäljissä uudella vauhdilla.

http://www.karmaautomotive.com nettisivuilta löytyy lähtölaskenta tuohon esittelyyn.

Hyvin todennäköistä on, että auto tulee olemaan sangen arvokas ja suorituskykyinen.

Tietoja autosta ei ole vielä juurikaan saatavilla.

 

Borgward sähköauto 2017

(kirjoitettu 4.4.2016)


Perinteikäs Saksalaismerkki on heräämässä henkiin. Ja nyt on kerrottu että se on tehnyt pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen SAP, LG Electronicsin ja Boschin kanssa kehittääkseen täyssähköauton. 

Auton on määrä tulla saksan-kielisissä maissa myyntiin jo vuonna 2017. Auton kerrotaan omaavan 250 km toimintasäteen ja olevan houkuttelevasti hinnoiteltu.

Tervetuloa Borgwardkin mukaan sähköautokisaan mukaan! Lisää tietoa asiasta heidän nettisivuillaan:  http://www.borgward.com/en/news/

Asiasta uutisoinnin huomasin: electriccarsreport.com sivuston uutisoinnista ensimmäisen kerran.

 

2017 NanoFlowcell Quantino 

NanoFlowcell Quentino on mielenkiintoinen sähköautokonsepti. Auto perustuu poikkeukselliseen 48V-akkutekniikkaan. Siinä on jokaisella pyörällä 25 kW moottori, eli yhteensä 100 kW ja neliveto.

Autossa kerrotaan olevan hyvin mullistavaa sähköautotekniikkaa. Nanoflowcell on jonkinlaista tankattavaa sähkövarausta sisältävää nestettä. Quantinossa kerrotaan olevan 2 x 175 l tankit tälle nanoflow-nesteelle, ja sillä saavutetaan yli 1000 km toimintasäde.

Joidenkin lähteiden mukaan autosta olisi tulossa jokin pieni sarja tuotantoonkin asti. Auto on jopa jo nähty liikenteessä Zurichssä.

 

2017 Solo Meccanica

Kanadasta ponnistaa Electra Mecanica tehdas ja heidän ensimmäinen yksipaikkainen sähköautonsa. Sen arvioidaan tulevan markkinoille vuonna 2017. Toivottavasti näkisimme sen joskus Suomenkin tarjonnassa. Kovin korkealle en uskalla toiveitani valitettavasti siinä kuitenkaan asettaa.

Tällainen selkeästi alle 20000 euroa maksava sähköauto jopa yksipaikkaisena saattaisi löytää työmatkaliikkujista Suomessakin ostajia.

450 kg painoisen ja pienen korin matalan ilmanvastuksen ansiosta on helppo uskoa luvatun 160 km toimintamatkan pitävän paikkaansa 16,1 kWh akulla. Tämähän tarkoittaisi noin 10 kWh/100 km keskikulutusta toteutuakseen ja se on todennäköisesti Zero sähkömoottoripyörien koaejon perusteella jopa mahdollista. 

Kyse ei ole mistään mopoautosta. Auto kiihtyy noin 8 s 0-100 km/h ja huippunopeus on 130 km/h. Itse toivoisin tästä rinnalle 1+1 paikkaisen version, jossa istuttaisiin peräkkäin, kuten prätkissä.

teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 160 km (EPA)
  • Akku: 16,1 kWh
  • Lataus: arvioni noin 6 kW Type1-lataus (3h 220V)
  • Moottori: 61 kW, noin 190 Nm (erittäin riittävä noin kevyeen autoon)
  • Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: n. 1490 kg
  • Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • ei mahdollista asentaa vetokoukkua

 

2018 Kia Niro EV

kuva: http://www.kiamedia.com/us/en/models/niro/2017/photos#niro

Esimerkiksi insideevs.com uutisoi, että Kia Nirosta tulee vuonna 2018 täyssähköinen versio, jossa on sama tekniikka, kuin Hyundai Ioniqissa on. Myös akku on arvioitu saman 28 kWh kokoiseksi. Koska Niro on Ioniqiin verrattuna melkoinen perunalaatikko muotoilultaan, on uskottavaa, että toimintamatka jää merkittävästi Ioniqia pienemmäksi.

 

2018 Faraday Future FF91

Kuva: https://www.ff.com/en/media/ff-91-press-release/

(kirjoitettu 4.1.2017)

Faraday Future on julkistanut FF91 sähköautossa CES-tapahtumassa. Autoissa on 1050 hv ja se kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 2.39 sekunnissa.

teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 700 km (NEDC)
  • Akku: 130 kWh
  • Lataus: arvioni noin 22 kW Type2-lataus ja DC
  • Moottori: 1050 hv
  • Suorituskyky: 0-100 km/h 2,39 s
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: n. ?kg
  • Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • ei tietoa vetokoukkumahdollisuudesta

Alla FF91 esittelyvideo.

Faraday Future | Flagship Vehicle Reveal

549 t. näyttökertaa

 

2018 Jaguar I-PACE

Jaguar on vahvistanut tuovansa sähköauton vuoden 2018 puolivälissä markkinoille. Kyseessä on SUV-auto, jossa 90 kWh akku ja sille luvataan 500 km toimintamatka. Moottorissa on 700 Nm ja se kiihtyy 0-100 km/h 4 sekunnissa.

 

2018 BMW 300-sarjaan eDrive 90 kWh

insideevs raportoi BMWn tulosa olevasta sähkö autosta, jossa olis jopa 90 kWh akku. Hieman rohkean oloinen ajatus 3-sarjan kokoiseen autoon. Autossa kerrotaan hyödynnetyn i3:ssa harjoiteltuja ja jo uudessa 700-sarjassa käyttöön otettuja hiilikuiturungon kokemuksia. Hiilikuituinen runko säästää huomattavasti painoa, jota toisaalta parhaallakin tekniikalla tehty 90 kWh akku sitten toisaalta kasvattaa varmuudella jonkin verran. Toivottavasti tämä uutinen on oikeassa ja BMW näyttäisi tällä mallilla olevansa tosissaan sähköautojen kisassa ja olisi vasta alkusoittoa koko malliston sähköistämiseen.

 

2018 Audi Q6 e-Tron

(kirjoitettu 26.1.2016, muokattu 26.5.2016)

Audi on ilmoittanut aloittavansa Belgiassa 2018-vuonna Q6-täyssähköauton tuotannon. Auto on isokokoinen SUV. 

Auto tulee olemaan varmuudella premiumlaatuinen sekä hintainen. Siinä kerrotaan olevan 590 Nm vääntävä sähkömoottori. Toimintasädettä luvataan 310 mailia.

Audi on kertonut, että vuodesta 2018 alkaen he julkaisevat vuosittain uusia sähköautomalleja, joista tämä SUV tulee ensimmäisenä.

 

2018 Emerald Automotive T-001


Englantilainen Emerald Automotive valmistaa uudet plugin-hybrid London Cabit. Samaa tekniikkaa hyödyntävä plugin-hybrid pakettiauto on luvattu nyt tehtaalta markkinoille vuonna 2018.

Tämä on nyt ensimmäinen tietooni tullut PHEV, joka lähes täyttää asettamani vaatimukset puhtaammalle hybridille. Siinä on 25 kWh akku, jolla auto saavuttaa 106 km sähköisen toimintamatkan. Vielä jään kaipaamaan tähän ajoneuvoon pikalatausta, jota siinä ei näyttänyt olevan tarjolla.

Auton vuosikapasiteetti on mitoitettu 36000 autoon. Valitettavasti en uskalla oikein edes toivoa sitä kovin nopeasti ainakaan Suomen markkinoille.

Mutta ainahan voi haaveilla. Tästä myös 7 hengen tila-autoversio ja Suomen markkinoille, CCS-pikalatauksella kiitos.

http://www.emeraldautomotive.com/news.html 

tarkempia tietoja autosta:

http://www.emeraldautomotive.com/downloads/US_Data_Sheet.pdf

 

2018 Lucid Motors

Aiemmin Atieva-nimellä tunnettu sähköautoaan kehittelevä yritys on nyt Lucid Motors.

Lucid Motors tavoittelee saavansa ensimmäisen sähköautonsa tuotantoon vuonna 2018. Autossa on kerrottu olevan 87 kWh akku ja 900 hv sähkömoottori. Auton on myös kerrottu olevan premiumtason tilava auto.

Tekniikkaansa yritys on testaillut Ednaksi nimetyllä sähkökonversiolla pakettiautosta. Tästä löytyy useita Youtube- ja Vimeo -videoita, joissa tuo pakettiauto pesee kiihdytystestissä kaikki muut autot.

https://vimeo.com/184769413

 

2018 Hyundai All-Electric SUV

insideevs uutisoi 26.4.2016 Hyundain Kiinan autonäyttelyssä julkistamasta tulossa olevasta täyssähköisestä ja täysin uudesta SUV-autosta.

Auton kerrotaan kykenevän 320 km todelliseen toimintamatkaan.

Kirjoituksen mukaan auto ei tule olemaan Kia Niron alustaa käyttävä tai sen kaltainen, vaan tulee käyttämään täysin uutta alustarakennettakin.

 

2018-2019 VW lupailee eGolfista vielä isommalla akulla olevaa versiota

Volkswagen on lupaillut 2018-2019 tienoille eGolfista versiota, jonka todellinen toimintasäde olisi jopa 300 km. Tämä tarkoittaa käytännössä jo noin 60 kWh-akkukapasiteettia.

 

2018-2020 Volvo V40 BEV

Volvo on ilmoittanut tuovansa 2017 alkaen markkinoille uuden pienen automallin V40, josta on tulossa BEV-versio tarjolle.

 

2019 uusi Tesla Roadster

Sähköautojen kantaisä Tesla Roadster on uusiutumassa ja Musk on ilmoittanut tuovansa uuden mallinmyyntiin 2019.

Auto tulee olemaan hieman nykyistä isompi ja nopeampi. Luonnollisesti Ludicrous on tulossa tarjolle. kummoinenkaan arvaaja ei tarvitse olla, kun voi arvella akkutarjonnan olevan 70 ja 100 kWh haarukassa.

 

2019 Audi A2 electric 

(kirjoitettu 26.1.2016)

Insideevs.com uutisoi Audilta olevan tulossa vielä 2019-vuoden kieppeillä täyssähköisen A2-mallin. 

Auto olisi kilpailija BMW:n i3:lle, joten se olisi noin 40000 - 50000 euron hintahaarukassa, ja sisältäisi tämän hetken tiedon mukaan noin 30 kWh akuston ja 200 km toimintasäteen. 

Tosin 2019-vuonna noilla tiedoilla auto on pahasti myöhässä, joten uskon sen tulevan isommalla akustolla ja toimintasäteellä ja käyttävän VW:n julkaisemaa uutta litteää akkualustaa.

 

2019? Bentley 12 Speed 6E

Bentley esitteli Geneven autonäytttelysä maaliskuussa 2017 vetävän näköistä kaksipaikkaista täyssähköauton prototyyppiä. Tietoja Bentleyltä ei kovin paljoa autosta herunut. Toivottavasti tämäkin nähdään joskus tuotannossa. Ja oikeastaan uskon niin käyvänkin, nimittäin Bentley kerää jo nettisivuillaan kiinnostuneiden rekisteröitymisiä.

http://www.bentleymotors.com/en/models/concept-cars/exp12-speed-6e.html?cid=HQ-M-16-CCM-ENQ-FACEBOOK&sid=FBGL070317

 

2019 Mercedes-Benz SUV sähköauto

http://www.autocar.co.uk kirjoitti 7.6.2016 että MB aikoo tuoda Teslan Model X -autolle suoran kilpailijan. Auto tullaan esittelemään Pariisin autonäyttelyssä 2016 ja se olisi tulossa markkinoille 2019.

MB on myöhemmin tarkentanut suhtautumistaan sähköautoihin ja useaan otteeseen ilmaissut haluavansa premium-sähköautojen valmistajien ykköseksi.

 

2019 Volvo Electric car

(kirjoitettu 27.1.2016)

Volvon tulevasta täyssähköautosta tai jopa mallistosta on ollut kirjoitus mm. www.motorauthority.com -sivustolla. On väitetty, että täyssähköautoa olisi tulossa Volvolta jopa 2019 -vuonna. En ole kuitenkaan tästä merkittävämpiä vahvistuksia löytänyt.

 

2019 Jaguar e-Pace

Jaguar on vahvistanut tuovansa kompaktin SUV-kokoluokan täyssähköauton markkinoille. Auto tulee ilmeisesti olemaan mallimerkinnältään e-Pace.

Autocar uutisoi asiasta 11.9.2016

Autossa tulee todennäköisesti olemaan 70-90 kWh akku ja 280-300 mailin toimintamatka.

Uskottavasti autossa tulee olemaan kaksi moottoria, toinen etu- ja toinen taka-akselille.

 

 

2019 - 2020 PSA Peugeot/Citroen 50 kWh BEV

PSA-Group on julkaissut tiedotteen, jossa he kertovat tuovansa 2019 - 2020 välillä ensimmäisen täyssähköauton. Auton kerrotaan varustetun 50 kWh akulla ja tehdas ilmoittaa sen kykenevän 450 km toimintamatkaan, joka on epäilemättä NEDC, joten todellinen matka olisi noin 320 km. Havainnekuvan mukaan autossa on 115 hv sähkömoottori ja 7 kW sisäinen laturi.

teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 450 km (NEDC), joten real life noin 320 km
  • Akku: 50 kWh
  • Lataus: pikalataus ja 7 kW
  • Moottori: 150 hv, ? Nm
  • Suorituskyky: 
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: n. 1490 kg
  • Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • ei mahdollista asentaa vetokoukkua

2020 Nissan IDS tai Leafin 2-gen

(kirjoitettu 25.1.2016)

Nissan on julkaissut IDS-konseptiauton. Ennakoiko se tulevaa 2-gen Leafia, vai rinnakkaista sähköautoa Nissanin valikoimiin? Joka tapauksessa Nissan on vilautellut 60 kWh akkukapasiteettia ja autopilottiominaisuuksia.

Itse pidän tässävaiheessa olennaisina 60 kWh-akkujen kisaan pääsemistä sekä nykyistä Leafia modernimman sekä aerodynaamisemman muotoilun aikaansaamista. 

Lisätietoja Nissanin sivuilta

 

2020 BMW i6


Esimerkiksi BMWblog.com -sivustolla on seurattu BMW:n kolmannen i-mallin tuloa. Aiemmin on spekuloitu i5-mallilla, mutta nyt näyttäisi i6 olevan todennäköisemmin tulossa 2020-vuoden kieppeillä. Tietoja tästä mallista on vasta kovin vähän tarjolla. Uskottavaa on, että jos auto tulee joskus markkinoille, on se merkin premiunlaatuinen ja hintainen. Vastineeksi sen on syytä tarjota vähintään 90 kWh akkukapasiteettiä ja yli 500 km toimintasädettä.(kirjoitettu 27.1.2016)

 

2020 Škoda BEV

insideevs.com uutisoi 22.3.2016 Škodan tuovan aiemmin julkaistun plugin hybridin lisäksi myös täyssähköauton. Auton kerrotaan olevan koriltaan SUV-mallia ja sen on määrä tulla markkinoille vuonna 2020-2021.

Autossa kerrotaan olevan 480 toimintamatka. (tiedossani ei ole, onko kyseessä EPA vai esim. USA-autoista tuttu tarkempi tapa ilmoittaa toimintamatkaa.)

Sähköauton kuvissa esiinty Vision S -muotoilututkielma.

http://www.skoda.fi/muotoilukonseptit/pages/visions.aspx

 

2020 Audi A9 e-tron

Audin huhutaan valmistelevan premiumluokan täyssähköautoa kilpailemaan Teslan kanssa. A9:ssä arvellaan olevan sama tekniikka kuin aiemmin esitellyssä sähköisessä SUV-prototyypissä. Tämän mukaan autossa olisi yksi sähkömoottori etupyörille ja kaksi takapyörille. Akkukooksi on arveltu 95 kWh. NEDC toimintamatkaksi on arvioitu noin 500 km, joten noin 300-400 km on ehkä käytännössä lähempänä totta. 

Lähde 

greencarreports.com

 

2017-2022 Mercedes Benziltä 4 uutta sähköautoa

(kirjoitettu 27.1.2016)

Sähköajoneuvoista uutisoiva nettisivusto Evobsession kertoi MB:n aikomuksista tuoda markkinoille 2017 alkaen neljä uutta sähköautoa. Motivaattorina on varmasti mm. VW-ryhmittymän Audin aikomukset julkistaa sähköautoja.

Nähtäväksi jää, mitä ja milloin on tulossa. Itse uskoisin että niitä nähdään kaupoissa aikaisintaan 2020-vuonna. Ensimmäisenä on väitetty tulevan nykyisen C-ja E-mallien väliin kooltaan sijoittuvan sedanin.

 

2018 - 2022 Volkswagenin uutta alustaa käyttävät sähköautot

(kirjoitettu 26.1.2016)

Volkswagenin on otsikoitu kehittelevän uutta litteää akkualustaa sähköautoille, eli hyvin Teslan kaltaista alustaa. Näitä autoja on varmasti lupa odottaa Volkswagenin hallussa olevilta merkeiltä laajemminkin. Tämä uutisointi osoittaa, että VW on ottanut päästöjupakoiden jälkeen sähköauton kehittämisen uudella tavalla ja tosissaan.

 

2020? Lada Vesta EV

AvtoVAZ on julkaissut tiedot ja kuvat uudesta Lada Vesta EV:stä. Auton kori perustuu El Lada EV ajoneuvoon.

teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: arvioni max 120 km (real)
  • Akku: 25 kWh
  • Lataus: ?
  • Moottori: 60 kW, ? Nm
  • Suorituskyky: 15,5 s
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: ?kg
  • Muut mitat: riittävät 5 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • ei tietoa onko mahdollista asentaa vetokoukkua

 

2020 Porsche Mission e

(kirjoitettu 25.1.2016)

Porsche talutti autonäyttelyihin 2015-vuoden lopussa Mission e -täyssähköauton. Auto on vielä aivan konseptiasteella, mutta todennäköisesti enteilee tulossa olevaa tuotantoamallia. He kuvaavat autossa olevan 440 kW moottorin ja kykenevän yli 500 km toimintasäteeseen. Tämä tarkoittaisi noin 90-100 kWh akkuja. Lisäksi he ovat kehuneet sen olevan erittäin nopeasti ladattavan. Aika näyttää mitä tästä tuleman pitää. 

Auto on kuvien ja annettujen tietojen perusteella erittäin kiinnostava. Tosin tällä keulamerkillä autolla tulee olemaan ehkä tavallisen autoilijan ulottumattomissa oleva hintalappu uutena, kuten myös käytettynä. Porschen sivuilla lisää tietoa

 

2020 + Audi e Tron

(kirjoitettu 27.1.2016)

Audi on esittellyt e Tron täyssähköisen urheiluauton konseptin. 

https://www.audi.co.uk/audi/audi-innovation/concept-cars/e-tron.html

En osaa pitää tätä kovin kiinnostavana konseptina.

 

2021 Subaru Crossover BEV

Subaru on ilmoittanut tuovansa 2021-vuonna täyssähköauton markkinoille.

Asiasta uutisoi mm. insideevs.com/

Tietoja autosta oli hyvin niukalti vasta saatavilla.

 

Mitsubishi eX concept

Mitsubishi esitteli Tokion autonäyttelyssä eX täyssähköauton konseptin. Huhujen mukaan Geneven autonäyttelyyn se olisi tulossa esille valmiimpana versiona.

Autossa on 2 x 70 kW tehoiset moottorit ja 45 kWh akku.

Tälle viisi paikkaiselle SUV:lle olsi nyt heti markkinoilla varmasti ostajia. Toivottavasti saavat Euroopan ja Suomenkin markkinoille auton.

Mitsubishin eX-Concpt sivuilla lisää tietoa autosta.

Teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 400 km (NEDC), todellisuus ennemmin 200 - 300 km
  • Akku: arvioni 45 kWh
  • Lataus: ?
  • Moottori: 2x70kW Nm (taatust riittävä)
  • Suorituskyky: varmasti mukava noillakin tehoilla ja nelivedolla
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino:  ?
  • Muut mitat: pituus 4240 x leveys 1780 x korkeus 1575
  • Vetokoukun asentaminen: Ei tiedossa

Volkswagen BUDD-e

Volswagen BUDD-e on konseptiauto, jossa merkki julkistaa uutta sähköautoalustaansa. En jaksa uskoa auton olevan tulossa markkinoille. Sinänsä harmillista, koska tuossa konseptissa olisi paljon houkuttelevia ominaisuuksia, kuten hieman yli 100 kWh akusto, tehokkaat moottorit ja jopa 150 kW latausteho. Kahden moottorin yhteenlaskettu 235 kW teho käytetään hyväksi nelivedon kautta.

BYD

BYD taitaa olla maailman laajuisesti suurin  BEV-valmistaja. En ole kuitenkaan nähnyt mitään merkkejä siitä, että Kiinalainen autovalmistaja saisi sähköisten henkilöautojensa tuotantokapasiteetin riittämään Eurooppaan. Kiina täyttää omia markkinoitaan tällä hetkellä voimakkaasti sähköisillä ajoneuvoilla. Hyvä niin. Toivottavasti kuitenkin jossain vaiheessa saadaan Kiinastakin markkinahaastajia Eurooppaan ja jopa tänne Suomeenkin sähköautomarkkinoille.

Apple Car

Pitkään on jo huhuttu lähes varmana tietona, että Apple olisi tuomassa markkinoille vahvaa autopilottitaitoa omaavan sähköauton. Applen on väitetty palkanneen useita suunnittelijoita ja insinöörejä mm. Teslalta. Autosta ei ole annettu mitään tarkempia yksityiskohtia tai aikatauluja Applen toimesta.   

Appleinsider.com nettisivuilla kerrottiin 25.1.2016 Applen autohankkeen olevan tienristeyksessä.  Applen autosuunnittelusta (Project Titan) vastaava johtaja ei ole enää Applen palveluksessa. Hankkeeseen palkkaamisten kerrotaan olevan jäissä. Syyksi arvellaan johdon tyytymättömyyttä autoprojektin etenemiseen/suuntaan.

Google self driving car

https://www.google.com/selfdrivingcar/

Google kertoo omilla nettisivuillaankin kehittelevänsä autopilotti sähköautoa. Julkistetuissa kuvissa on hyvin naivistisen näköinen leikkiauton näköinen tekele. Tiettävästi autolla on jo runsaasti myös onnistuneita testikilometrejä takanaan. Saako Google autonsa joskus oikeasti markkinoille? Minkä näköinen se silloin tulee olemaan? Aika näyttää.

Dubuc Motors Tomahawk

Canadalainen Dubuc Motors on julkaissut Tomahawk prototyyppiauton. www.jokamies.fi sivuston mukaan päästäkseen protosta eteenpäin tehdas tarvitsee 25 M$ lisärahoitusta, jota he hakevat joukkorahoituksella. 

Auto on varsin menevän näköinen 2+2 paikkainen urheiluauto, joka olisi kova juttu markkinoille tullessaan, joskin on helppo arvata hintalapun olevan varsin korkealla.

Teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 480 km. 
  • Akku: ei tietoa, oltava vähintään arvioni mukaan 90 kWh
  • Lataus: ei tiedossani
  • Moottori: 2 edessä ja 2 takana
  • Suorituskyky: 3 s 0-100 km/h
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: ? kg
  • Muut mitat: varmasti sopivat 2 hlö uhreilulliseen kulkemiseen
  •  ei mahdollista asentaa vetokoukkua :-)

Toroidion concept car 

Suomen Raaseporista ponnistaa sinnikkäästi Toroidion sähköauton prototyyppi. 

http://toroidion.com

Toroidionista on kirjoitettu paljon Le Mansin 24 tunnin kilpa-ajoihin ensimmäistä voittoa sähköautoille. Tämän prototyypin aerodynamiikka tuskin siihen riittää, mutta kerrottu tekniikka kyllä varmasti on kova tekijä. Ymmärrykseni mukaan tämäkin prototyyppi tarvitseisi aimo annoksen rahoitusta jatkuakseen tästä pidemmälle.

Autosta on uutisoitu toistuvasti eri medioissa. Poimin tähän Kauppalehden nettiuutisen 1.2.2016 perusteella muutamia kerrottuja tietoja.

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 515 km. 
  • Akku: ei tietoa, oltava vähintään arvioni mukaan 90 kWh
  • Lataus: ei tiedossani
  • Moottori: 4 moottoria, yhteisteho yli 1300 hv, 12000 Nm
  • Suorituskyky: 11 s 0-400 km/h
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: 1040 kg
  • Muut mitat: taatusti tiukan napakat 2 hlö uhreilulliseen kulkemiseen
  •  ei mahdollista asentaa vetokoukkua :-)

Nicola Motor Company

En löytänyt tämän uuden yrityksen aikataulusuunnitelmia tuotteidensa markkinoille tuloon laitan siksi tänne loppuun. Yritys on lainannut Nikola Teslan etunimen yrityksensä ja tuotteidensa nimiin. Nicola Motors esitteli kaksi tuotetta.

Molemmat esitellyt autot näyttäisivät olevan vasta renderöintiasteella, joten varauksella suhtaudun, mutta mielenkiinnolla jään odottamaan lisää uutisia.

 

Nikola Zero

Nikola Zero on eräänlainen laajennettu sähkömönkkäri ja rantakirpun yhdistelmä tai vastaava. Kuitenkin niin merkittävillä spekseillä varustettu, että halusin sen tänne mukaan ottaa. Laitteessa on 50 kWh akku ja se kykenee sillä yli 160 km toimintamatkaan. Siinä on 520 hv moottori.

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 160 -240 km. 
  • Akku: 50 kWh
  • Lataus: J1772 CCS
  • Moottori: n. 388 kW, 644 Nm
  • Suorituskyky: 3-3,5 s 0-60 miles/h
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: 861 kg
  • Muut mitat: 4 paikkainen
  • Ei tiedossa vetokoukkumahdollisuutta.

Nikola One

Nikola One on nyt hiukan rajamailla, kuuluuko se tänne lainkaan. Ensinnäkin se on raskaan kalustan vetonuppi. Toiseksi onko se nyt sitten sähköauto vai kaasuauto sähkömoottoreilla vai mikä? Jokatapauksessa erittäin tervetullut keskustelun herättäjä raskaan kaluston päästöjen pienentämiseen. Autossa on kuusi sähkömoottoria, yksi jokaisella pyörällä ja yhteisteho näillä 2000 hw. Siinä on 320 kW akusto. Tähän asti kaikki on kuten sähköautoissa yleensä on totuttu. Mutta ihmettelen suuresti, että miksi ei autossa ole lainkaan akun suoraa latausmahdollisuutta!

En nopealla vilkuilulla löytänyt vastausta siihen, mitkä ovat auton ilmoitetut CO2-päästöt.

  • CO2-päästöt: ? g/km
  • Toimintamatka: tehtaan ilmoitus 1920 km. 
  • Akku: 320 kWh
  • Lataus: ei plugin mahdollisuutta, kaasutankkaus
  • Moottori: n. 1492 kW, 5016 Nm
  • Suorituskyky: erinomainen
  • Sähkönkulutus: ?
  • Omapaino: 21000 lbs
  • Muut mitat: iso jopa rekan nupiksi
  • juu varmasti saa vetopöydälle :-)

Mitä muuta uutta sinä tiedät oleva tulossa?

Kirjoita rohkeasti vinkkejä. Lisään mielelläni tulossa olevia sähköautoja tähän sivustoon.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Aiheeseen liittyviä juttuja

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!