Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Tesla Model3 koeajo

maanantai 05.08.2019 Avainsanat: BEVModel 3sähköautoTesla

Teslan Model3 on muodostunut maailmalla ja Suomessakin erittäin suosituksi sähköautoksi. Itsellenikin se on potentiaalinen seuraava sähköautoni useista syistä. Kävin siksi koeajamassa auton Vetokujalla ja kirjoitan tähän tiiviin kokemukseni autosta.

4694 mm pitkässä, 1885 mm leveässä ja 1435 mm korkeassa autossa on 2870 mm pitkä akseliväli ja se tarjoaa viidelle henkilölle valoisassa ja avarassa matkustamossa hyvät sisätilat. Tosin vaikka takapenkin päätilaa on haettu lisää jopa lasikatolla, tulee pidemmillä matkailijoilla varmasti ahdasta takaraivolle.

Kuljettajan paikalla sai helposti istuimelle hyvän ajoasennon ja ratin pallokytkimistä keskinäytön kanssa sai ratin yllättävän vaivatta oikealle kohdalle. Samoilla ratin palloilla ja keskinäytön avulla säätyvät myös esimerkiksi sivupeilit. Esimmäisellä käyttökerralla kuluu suurella todennäköisyydellä uudelta kuljettajalta hetki jos toinenkin keskinäytön ja ratin pallojen avulla säätöjen löytämisessä. Minua helpotettiin Vetokujan edustajan toimesta ja huomasin, että säädöt riittävät ruhtinaallisesti ainakin minun 176 cm normaalirakenteiselle vartalolleni. 

Navigaattoriin oli helppo syöttää kohde, joten pääsemme koeajolle. Teslallahan liikkeellelähtö tapahtuu yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla. Valitaan vain ratin oikeanpuoleisesta viiksestä D ja painetaan vauhtipoljinta hieman niin auto lähtee äänettömästi ja kevyen tasaisesti liukumaan eteenpäin.

Suuntasin koeajon Vetokujalta taajaman läpi kohti moottoritietä. Taajamassa jo huomasin hauskan yksityiskohdan auton keskinäytössä. Se toistaa ympäristön muuttujia, kuten vieressä ajavat raskaan kaluston autot, moottoripyörät ja henkilöautot hyvin tunnistettavina hahmoina, mutta myös kun pysähdyin suojatien eteen antamaan tietä, näkyi monitorissa kävelevän ihmisen hahmo. Moottoritielle kiihdyttäessäni totesin jälleen, että onhan Teslan suorityskyky ja sen helppous koukuttavan mukava tunne. Koeajoauto oli dualmotor-versio long range -akulla, eli auto kiihtyy paikaltaan 4,6 sekunnissa satasen nopeuteen. Itselleni harkitsisin lähinnä Standard range -versiota, jossa on yksi moottori, takaveto ja se kiihtyy aivan riittävän nopeasti, eli 5,6 sekuntia nollasta sataseen.

Olin pyytänyt koeajoon tarkoituksella nimenomaan version, joka ei ole Performance, koska Performancen mukanaan tuomalla vielä paremmalla kiihtyvyydellä ei ole minulle mitään arvoa, mutta sen matalaprofiilinen rengastus meluaa turhaan enemmän kuin standard-mallin 235/45 -18" renkaat tekevät. Korkeampiprofiiliset renkaat yhdistettynä performancea pehmeämpään jousitukseen ovat minun mieleeni. En kuitenkaan saanut yksimoottorista Standar-mallia koejoon vaan dual-moottorisen Long rangen.

Dual moottorisen Long range -Model 3:sen kyyti tuntui matalammasta 235/40 -19" rengastuksesta huolimatta heti ensimetreiltä omaan makuuni riittävän pehmeältä, ei kuitenkaan yhtä luksusmaiselta kuin Model S:n ilmajousitetuissa versiossa olen kokenut.

Moottoritiellä auto kiihtyi tietenkin vaivatta 120 km/h nopeuteen ja kytkin Autopilotin päälle vetäisemällä oikeaa viikseä kaksi kertaa alaspäin. Autopilotti otti hyvin ohjat haltuunsa ja kevyt ratista kiinni pitäminen riitti autolle sen seuraillessa muun liikenteen nopeuksien mukaan ajokaistoja. Ohittaminen hoitui kytkemällä vilkku vasemmalle ja auto vaihtoi kaistaa ja kiihdytti ohitukseen itsekseen kun sopiva kolo löytyi ja paluu omalle kaistalle samalla kaavalla. Jälleen totesin, että Teslan ajoavustus on aivan omaa luokkaansa mihinkään muuhun vastaavaan koeajamaani verrattuna. Ajolinja pysyy loogisen tuntuisesti ja ohjausliikkeet ovat miellyttävän pehmeitä, kuten myös muun liikenteen nopeuksiin reagointi.

Rengasmelua autossa oli mielestäni jopa vähän huomioiden jopa auton noin 50 000 euron hankintahinta ja muita ääniä autossa ei sitten oikeastaan ollutkaan. Tuulen suhinat ja muut ajohälyt loistivat poissaolollaan koeajoautossani ainakin, joten keskustelu takapenkkiläisen kanssa kävi kuin kahvipöydässä kasvotusten olisi oltu.

Keskelle vaakatasoon sijoitettu suuri ja ainoa auton näyttö toimi yllättävän hyvin koeajolla. Nopeuden seuraaminen vasemman yläkulman numeronäytöstä oli luontevaa poiketen aiemmista kokemuksistani keskelle sijoitetuista mittaristoista. Navigointi ja muiden toimintojen käyttäminen oli näytöltä helppoa hyvin intuitiivisesti ajon aikana. 

Ajaminen Model 3:lla siis on niin helppoa kuin olla voi ja standard range -versiolla ajaa uskottavasti vähintään 350 - 400 kilometriä ilman välilatauksia. Toki Long range -version yli 500 kilometrin todellinen toimintamatka olisi vielä houkuttelevampi, mutta reilun kymppitonnin kalliimpi hinta on ainakin minulle tuosta toimintamatkaerosta liikaa, koska tuo vähäisempikin riittää kaikkiin tarpeisiini erinomaisesti.

Koeajoni oli lyhyt, mutta se riitti vakuuttamaan minut, että Tesla Model 3:lla kelpaisi matkaa tehdä ja se on mielestäni jopa enemmän kuin hintansa väärti ajolleen ja suorituskykynsä sekä toimintamatkansa puolesta. Tavaratilaakin on riittävästi takana ja edessä vielä hieman lisää ja autoon saa kohtuullisella korvauksella kattotelineen ja vetokoukun ja vetomassa sekä kattotaakkakin on rekisteriotteessa sallittu käyttööni riitävällä tasolla.

Sitten ajon aikana mieleeni nousi kuitenkin on omalta osaltani pari "muttaa". Menin kyllä koeajamaan autoa ihan vakavissani ostohousut jalassa, mutta auto jäi ostamatta. Mitkä siis olivat minulle ne syyt, etten vielä ainakaan autoa ostanut?

Ensimäinen ja isoin seikka, joka sai jatkamaan mietintäaikaa oli auton takuu. Tesla myöntää autolle neljän vuoden takuun, mutta siinä on 80 000 kilometrin raja ja minulla se valitettavasti täyttyisi noin 1,5 vuoden ajoilla. Standard range -version akulla ja voimansiirrolla on sentään 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuu, mutta kyllä Korealaisista ainakin Konan 7 vuoden kilometrirajoittamaton takuu + akun 8 vuoden tai 200 000 kilometrin takuu vievät mielessäni melkoisen vahvan voiton.

Toinen mietintämyssyn päähän takaisin saanut seikka oli yllättäen aiemmat Model S -mallien ajokokemukset. Olisiko sittenkin houkuttelevampi vaihtoehto hakea esimerkiksi Belgiasta käytetty Model S:ssä samalla noin 50 000 euron hinnalla? Vaikka Model 3 oli hyvä auto ajaa, kuten aiemmin kirjoitin, niin jäin yllättäen kaipaamaan Model S:n älykästä ilmajousitusta. Käytetyssä S:ssä olisi myös alumiininen kori, joka ei ruostu. Siinä olisi koirille sopivampi liftback- mallinen tavaratila ja kuin karkkina kakun päällä rajoittamattomat Supercharger-lataukset. Mobile.de -sivustoa selailemalla näyttäisi tuohon hintaan löytyvän 2015 ja 2016 vuosienkin autoja tarjolle.

Uuden Model 3:sen plussia omassa käytössäni käytettyyn Model S:ään verrattuna olisivat ainakin:

  • Uusi auto ja sen toimivuus sekä ylläpitokulujen alhaisuus ja alla mm uudet renkaat.
  • Pienempi kulutus
  • Alhaisemmat käyttökulut kulutusosien, kuten renkaiden osalta
  • Ulkomitoiltaan kompaktimpi auto ketterämpi käyttää vs iso Model S
  • Itselle olisi myös merkityksellinen Teslan tarjoama osamaksurahoitusmalli uudelle autolle

Käytetyn Model S:n etuja omassa käytössä uuteen Model 3:seen verrattuna olisi

  • Parempi varustelu (mm ilmajouset)
  • Vapaa Supercharger-käyttö (ainakin toistaiseksi)
  • Avoin tavaratila mahdollistaa koirien kuljettamisen tavaratilassa
  • Alumiininen kori
  • Hinta jo valmiiksi pudonnut merkittävästi

Vai olisiko Korealaisista Kona Electric tai Kian e-Niro sittenkin minulle osuvampi valinta? Rehellisesti sanoen niidenkin suorituskyky riittää minun tarpeisiini täysin. Konan sisätilatkin riittävät täysin. Jatkan selvittelyäni ja palaan pian asiaan Kia e-Niron koeajoraportin merkeissä.

Pari keskeistä valttia Teslalla ja uudella Model kolmosella kuitenkin on frunkissaan Korealaisiin verrattuna: Teslaa saa nopeasti toimituksiin ja arvostan Supercharger verkoston toimintavarmuutta ja käytön helppoutta jopa maanrajoista riippumatta todella korkealle. Kiaa lupailtiin jonnekin ensi kesälle, kun kysäisin ja sillä pitää pärjätä ilman TSC-verkostoa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Jouni Kautto - 5.8.2019 klo 19:37

    Kuinka merkityksellisenä seikkana näkisit Teslan ja korealaisten välisessä vertailussa latausinfran kattavuuden? Teslalla on (maksullisillakin latauksilla) Superchargerin verran enemmän latauspisteitä käytössään. Kuinka paljon pitäisi olla suoranaista maantieajoa, jotta tuolla on väliä?

  • Sähköautoileva motor - 5.8.2019 klo 19:42

    Moi Jouni
    kiitos hyvästä kysymyksestä ja vastaus on: paljon!
    Lisään tuon itse tekstiinkin.

  • Joonas M. - 5.8.2019 klo 20:35

    Itse menin model 3:sen koeajoon innoissani, mutta kotiin palasin osittain pettyneenä. Kia e-Niroa taas koeajoin oman auton huollon aikana ja yllätyin positiivisesti. Niron ajoasento ja pitkä takuu painavat vaakakupissa paljon, eikä Teslan maaliongelmat ja pienellä säteellä toimiva huolto suoranaisesti paranna sen haluttavuutta. Lisäksi Niron range on varsin hyvä eikä kiihtyvyydessäkään ollut valittamista.

  • Kari Koivisto - 6.8.2019 klo 7:45

    Itse päädyin ässään juurikin tuon koirahaasteen takia. Itse asiassa tätä kun miettii, niin vaihtoehdot sähköautojen osalta ovat tasan 2: S tai X. Muissa on joko vääränlainen perä tai siten kontti on vaan niin pieni, ettei sinne mahdu edes normaalikokoinen koira, saati sitten kolmea, kuten meidän tapauksessa.

  • Sähköautoileva motor - 6.8.2019 klo 7:56

    Moi Kari,
    onnea S:n valinnalle!
    Tuohon koira-sähköautolistaan haluan kyllä lisätä myös Leafin.
    Meidän Leafin peräkontissa on kulkenut mökkimatkat kaksi Espanjanvesikoiraa ihan mukavasti istumakorkeudella, vaikka neljän hengen mökkimatkatavarat on niiden alle pakattuna. Koirien ja tavaroiden välissä on tavaratilan hattuhylly ja pehmikehuopa koirille. Leafin tavaratila on nimittäin yllättävän suuri ja ennenkaikkea syvä.

  • Toinen Kari - 6.8.2019 klo 22:16

    Allekirjoitan väitteen että Leafissa voi hyvin kuljettaa koiria, mutta on parempiakin autoja siihen tarkoitukseen. Aika näyttää miten Model Y siihen hommaan taipuu, semmoinen on Leafin kaveriksi tulossa kunhan niitä joskus saa.

  • Marko - 7.8.2019 klo 19:30

    Kirjoitin pienen jutun tuosta rengasmelusta jos kiinnostaa.

    https://saisto.wordpress.com/2019/07/20/tesla-model-3-ja-rengasmelu-osa-1/

  • Sähköautoileva motor - 7.8.2019 klo 19:47

    Moi Marko,
    kiitos mielenkiintoisen jutun jakamisesta.

  • Pekka - 12.9.2019 klo 12:16

    Hei ja kiitos edelleen mielenkiintoisesta blogista. Meilla n toisena autona Leaf 40 kW, mutta tilattiin juuri (aika spontaanisti) Kona, pääsääntöisesti pitkän rangen vuoksi. Mökkimatka yhteen suuntaan n 170 km, josta suurin osa moottritietä, ja Leafilla joutuu jarruttelemaan, jos vastatuulta tai talvi....
    Mutta kysymys kuuluu, onko kokemuksia ulkomaanmatkoista? Viime vuonna oltiin autolla Andorrassa (Volvo XC 60 T8), ja ensi talvena mennään Ranskaan. Onnistuuko lataaminen järkevästi ja miten maksu tapahtuisi, pitääkö olla eri maiden toimijoiden lätkiä taskut pullollaan, vai toimiiko esim luottokortilla? Tästä kun ei ole kokemusta, niin taitaa taas kallistua Volvoon...

  • Sähköautoileva motor - 12.9.2019 klo 15:28

    Moi Pekka,
    Itsellä ei ole kokemusta ulkomailla sähköautoilusta kuin Norjasta.

    Kyllä tosiasia on, että ulkomaanmatka muilla sähköautoilla kuin Teslalla vaatii huolellista suunnitelmaa ja ennakointia erittäin hyvissä ajoin. Maakohtaisesti itse lähtisin selvittämään mitä latausoperaattoreita löytyy ja mitä käyttäisin. Kirjautuisin käyttäjäksi ja tilaisin kaikkiin olennaisimpiin latausoperaattoreihin RFID:t ja asentaisin mobiilisovellukset.

    Teslalla homma on huomattavasti suoraviivaisempaa, jos näkee reittinsä olevan Superchargereiden kattama.

    Silti itse en suostuisi pelkäämään latausviidakkoa, vaan lähtisin jo ihan seikkailumielellä asiaa selvittämään. Jos siis olisi +60 kWh sähköauto ja aikaa sopivasti.

  • Nuutti - 16.9.2019 klo 21:56

    olisi mielenkiintoista jos tekisit jutun sähköautoilusta virossa. siellä on ilmeisesti ihan kohtalainen latausverkosto. itse vuokrasin siellä viime kesänä elmorent auton ja kokemus oli aika ikävä kun vanhassa leafissa oli niin pieni akku, joka ei ollut vuokratessa täynnä. piti pysähtyä latailemaan vähän väliä.

  • Sähköautoileva motor - 16.9.2019 klo 22:34

    Moro Nuutti,
    Viron matkailu omalla sähköautolla on ollut jo pitkään suunnitelmissa.
    Aina vain on tullut jotain esteitä. Toivottavasti pian pääsen kokeilemaan ja tarinoimaan. :-)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (44)
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!