Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla

lauantai 24.11.2018 Avainsanat: BEVModel 3sähköautoTesla

Teslan kansanautomalli Model 3 on vihdoin saatu ihmeteltäväksi myös Suomeen Teslan Vetokujan liikkeeseen. Auto on USA-malli ja on vain 30.11. saakka näytteillä Suomessa. Pitkä on ollut odottavien aika. Kirjoitin maaliskuussa 2016 ensin Model 3 ennakkotietoja ja sitten 31.3.2016 seurattuani Model kolmosen julkistus eventtiä kirjoitin, että Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X. Tuon eventin jälkeen heti varauksia tehtiin valtaisat määrät ympäri maailman, myös Suomessa. Itse tein tuolloin aktiivisen päätöksen olla varaamatta tätä autoa, koska halusin pitää mieleni täysin riippumattomana milloin sitten haluankin sähköautoani päivittää uuteen.

Minäkin kävin Model 3:sta nyt sitten kylmätyyppäämässä Vetokujalla. Lauantaina 24.11.2018 heti aamusta alkaen paikalla oli väkeä kahdessa jonossa autoa katsomassa. Toisessa jonossa oli ne, joilla on tehtynä varaus Model3:sta ja toisessa sitten me, joilla ei varausta ole. Ensinmainittu jono oli tuntuvasti pidempi koko käyntini ajan, vaikka siitä otettiin useammin vuorollaan autoa ihmettelemään. Koeajomahdollisuuksia ei tällä USA-mallilla ollut.

 

Model 3 näytti S:n takaa pilkottaessaan hiukan pieneltä, vaikka ei se nyt niin kovin pieni auto olekaan. Pituutta sillä on 4694 mm, joka on Audi A4:n ja vastaavien kokouokassa. Leveyttä autolla on 1933 milliä peilit taitettuina. 

Lyhyydestä johtuen Model 3 on menettänyt isomman S-mallin linjakkuudesta ulkomuodoissaan aavistuksen, mutta ainakin minun silmiini näytti edelleen hyvin miellytävän menevältä. Keulassa lokasuojien ja valaisimien muodostamia pyöreitä muotoja hallitsee Teslan tyyliin perinteisten autovalmistajien suosiman jäähdyttimengrillin puuttuminen kokonaan. Vain puskurin alla spoilerissa on matala ilmanottoaukko auton nestejäähdytykselle.

Tuulilasi jatkuu yhtenäisenä kaarevana lasina katon puoliväliin saakka josta saman tien alkaakin jo takalasi yhtä kaarevana ja yhtenäisenä. Alkuvaiheen autot on varustettu suurilla kiinteillä kattoikkunoilla. Pitäisin uskottavana, että edullisimpiin versioihin tulisi tarjolle myös peltikatto. Kattotelineet mahdollistavaa versiota ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, eikä vetokoukkuakaan.

Ovenkahvat eivät ole tässäkään Teslassa kovin perinteistä mallia. Kahvasta painetaan ensin peukalolla paksumpi pää oven sisäänpäin, jolloin kahvan toinen pää taittuu ulos ja oven voi vetäistä auki. Yllättävän luonteva tapahtuma tuo tuntui olevan. Kaikissa Teslan malleissa on ikkunakarmittomat ovet. Ne ovat näyttävän näköiset, mutta valitettavan usein merkistä riippumatta talvella aiheuttavat harmeja käyttäjlleen.

Istuin autoon sisälle ensin takapenkille kuljettajanpenkin taakse ja ihmettelin hetken tosi pientä jalkatilaa. En meinannut mahtua millään sinne, mutta kun menin kuljettajan paikalle huomasin että istuin oli käytännössä taaimmaisessa asennossaan. Minua ennen kuljettajan istuimen oli itselleen säätänyt joku huomattavasti pidempi, koska noin 176 senttisenä en oikeastaan edes ylettynyt polkimille. Minun mittaiseni taakse tässäkin autossa jää riittävät jalkatilat suurimmalle osalle ihmisistä.

Kojelaudassa silmiinpistävää on perinteisen mittariston puuttuminen kokonaan ja muutoinkin korostetun pelkistetty olemus. Toiminnot on keskitetty ratissa oleviin pariin pallukkaan, kahteen viikseen ratin takana sekä suureen ja hyvin näkyvään keskinäytöön. Keskinäytöstä siis paitsi ohjaillaan lähes kaikkia auton toimintoja, myös seurataan nopeutta ja se toimii myös erittäin suurena ja selkeänä navigaattorina. Säilytystilaa matkustamossa on reilusti. Keskikonsolista löytyy syvää lokeroa toisensa perään ja kun niiden kannet laittaa kiinni, muodostuu siisti ja tasaisen pelkistetty pianolakkausta muistuttava keskikonsolin pinta.

Ratin säätökin tehtiin keskinäytöstä ensin ratin pyörylöiden toiminnallisuuden valitsemalla ja sitten niitä pyöryläitä pyörittelemällä ja painelemalla. Pienen kokeiluhetken jälkeen aika intuitiivisesti käytettävissä ja ajoasennon sain sähkösäädöillä erinomaiseksi. Kuljettajan istuin oli mukavuuspainotteisen oloinen tueltaan ja pehmusteiltaan, mutta istuinosan pituus näyttää siltä, että minua pidemmät saattaisivat kaivata enemmän reisitukea.

Peräkontti on saranoitu ylhäältä kattopilareista ja se poistuu vähintään riittävän kauas pois kuormauksen tieltä. Tavaratilan aukko ei ole liftback-mallinen, vaan ennemminkin sedanmallinen ja saattaa rajoittaa joidenkin kaikkein suurimpien kappaleiden kuljetettavuutta. Itse tavaratila on suuri ja pohjan alla on vielä syvä ja tilava lisälokero. Tavaratilan kyljessä on myös syvennys esimerkiksi latauskaapelin säilyttämiseen. Lisää tavaratilaa löytyy auton keulapellin alta, eli frunkista. Sinnekin sopii helposti yksi lentomatkustamolaukku. Frunkin takaosassa lähellä tuulilasia on lasinpesunesteen täyttöaukko. 

Latausluukku tässäkin Teslan mallissa löytyy takavalon sivusta. Koska kyseessä oli USA-malli, oli autossa sikäläinen latausliitin. Suomeen tuotavat mallit tulevat olemaan CCS-liittimellä varustettuja. Tesla päivittää Superchargerit kahdelle kaapelille Euroopassa, joten latailun sujuvuus säilyy jatkossakin Teslailijoille.

Vakiona autossa on 18 tuuman vannekoko, mutta esittelyauto oli varustettu järeämmällä rengastuksella. Tekniikaltaan näytteillä ollut auto oli käsittääkseni Dual motor, All-wheel Drive, Long range -versio. Eli kaksimoottorinen ja pidemmän toimintamatkan auto. Tämä tarkoittanee mm seuraavia speksejä:

  • noin 496 kilometrin toimintamatka
  • noin 230 km/h huippunopeus
  • Hiukan yli 4,6 sekuntia 0-100km/h nopeuteen kiihtyvyys.

Model 3:ssa urheiluautotasoista kiihtyvyyttä ja huippunopeutta riittää kaikkiin tilanteisiin Suomen oloissa yllin kyllin. Pidemmän toimintamatkan autossa on arveltu olevan noin 74 kWh:n akku ja lyhyemmän toimintamatkan autossa on ilmeisesti 62 kWh:n akku. Näistä en löytänyt Teslan omilta sivuilta faktaa. Toimintamatkakin näyttäisi hyvältä, kun käyttäjät ovat kirjoittaneet maantienopeuksissa noin 488 kilometrin todellisesta toteutuvasta toimintamatkoista ja moottoritienopeuksissakin noin 450 kilometrin toimintamatkoja ovat käyttäjät kertoneet kesäisissä olosuhteissa toteutuneiksi.

Kokonaisuutena Model 3 on sellainen auto, että sitä on helppo haluta jo ennen kuin on päässyt edes koeajamaan ja nauttimaan sen voiman tunteesta ja ajettavuudesta saati autopilottiominaisuuksista.

Tarkkaa hintaa tai toimitusaikaa ei vielä Suomeen kerrottu, mutta uskon itse toimitusten alkavan ensi vuoden kevään aikana. Hinta ei taida kuitenkaan jäädä ihan yleisesti Suomessa mielletylle kansanauton tasolle. Tein hiukan vertailua USA:n ja Suomen Model S P100D hinnoilla ja itse lähtisin ennakoimaan hinnoille hiukan seuraavan suuntaista:

  • Model 3 kaksimoottorinen, nelivetoinen, pidemmällä toimintamatkalla maksaa USA:ssa ennen paikallisia alennuksia 53 000 USD. Kun suhteutan tuon Model S:än eurohintojen perusteella, se saattaisi Suomessa maksaa noin 63 000 euroa. Kun auton varustaa vielä autopilotilla ja vaikka esittelyauton punaisella erikoisvärillä, niin hinta saattaisi olla noin 72 000 euroa.
  • Keskipitkän toimintamatkan malli, maksaa perus-mustalla värillä ja ilman mitään lisävarusteita, kuten Autopilottia ennen paikallisia alennuksia 46 000 USD ja sille uskottava hinta Suomessa voisi olla noin 55 000 euroa.
  • Näiden lisäksi Elon Musk on Twiittaillut perusmallista, joka tulisi olemaan 35 000 USD-hintaluokassa.

Miten tämä Model 3 nyt sitten avartaa Suomalaisten autonostajien kukkaron, rahoituksen, leasingin tai muiden auton hankkimisen nyörit? Se nähtänee parin seuraavan vuoden aikana. Helppo olisi kuitenkin uskoa hintaluokkaansa nähden melko suurta suosiota.

Tarjoaahan tämä nyt merkittävästi edullisempaan hintaluokkaan Teslan suorituskykyä, hifistelijä-tason teknologiaa ja supercharger-verkoston käytön vaivattomuuden myös ulkomaanmatkailuun. Tällä hetkellä lähin kilpailija sähköautoissa on Hyundai Kona EV 64 kWh akullaan. Kona maksaa alkaen noin 43 000 euroa ja paremmin varusteltu versio on noin 47 000 euroa. Autot ovat kuitenkin niin eri tyylisiä ja tarjoavat niin erilaisia ominaisuuksia, että hintaerokin on varmasti useimpien Model 3:sta harkitsevien mielestä perusteltu. 

Pidän melko varmana, että Model 3 tulee olemaan Suomessakin kova kilpailija useille polttomoottorisille autoille. Juuri nyt WLTP-säädöissään kiemurtelevien polttomoottoriautojen valmistajien nettisivuilta oli oikestaan mahdoton edes löytää varteenotettavia kilpailijoita. Mutta esimerkiksi BMW:n 300-sarjan nelivetoinen malli Teslaan verrattuna laiskalla moottorilla maksaa alkaen noin 56 000 euroa ja sähköautolla kannattaa myös aina huomioida ajamiseen kuluvan liikenne-energian säästöpotentiaali.

Omasta noin 40 000 euron kipurajasta Model 3:sten hinnat karannevat sen verran, että taidan jäädä odottelemaan joskus saataville tulevia käytettyjä long range -versioita autopiloteillaan. 

Tervetuloa pian Model 3 Suomeen!

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Keijo - 24.11.2018 klo 23:18

    Luulin otsikon perusteella, että kyse on arviosta, mutta tämähän oli silkkaa fanboy-kamaa: Kaikki oli hienoa ja mahtavaa! Ehkä pohjanoteeraus tällä palstalla. ??

  • Marko - 24.11.2018 klo 23:42

    Pieni korjaus hintaan,

    Mid range,premium 46000$
    Stardard range, standard 35000$

  • Sähköautoileva motor - 24.11.2018 klo 23:52

    Hei Keijo,
    kiitos palautteestasi. Sinulla toki on oikeus tulkita lukemaasi kuten haluat. Jostain syystä Tesla tuntuu olevan sellainen auto, että jos siitä kirjoittaa näin neutraalisti, niin aina joku pahoittaa mielensä. Ja juu, kyllä tunnustan pitäväni Teslan autoista useista syistä, mutta olen tuonne kyllä kirjannut myös asioita, jotka arveluttavat myös.

  • Sähköautoileva motor - 24.11.2018 klo 23:59

    Hei Marko,
    iso kiitos korjauksesta. Niin olikin minulla lipsahtanut virhe hinnan määrittelyyn. Korjaan ja lisään kuvakaappaukset jenkki-sivustolta.

  • Puh - 25.11.2018 klo 10:01

    Keijoseni, lue otsikot tarkemmin. Ja jos et halua Teslaa niin mene Elon Muskin Twitteriin, hän suosittelee siellä muita sähköautoja niille joille Tesla ei kelpaa.

  • Tumppi - 25.11.2018 klo 12:47

    Hyvä katsaus kolmoseen! Toivottavasti nähdään myös koeajojuttu tulevaisuudessa.

  • Antifanboy - 26.11.2018 klo 0:59

    https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

    Kannattaa vilkaista, jos ihan oikeasti haluatte ekotekoa tehdä niin mitä isompi akku sen huonompi ekoteko. Yhdysvalloissa jotakuinkin puolessa osavaltioista ympäristöystävällisempää ajaa sähköautolla, loput meni pluginhybrideille ja hybrideille.

    Teslasta sen verran että oli taas kerran konkurssipisteessä kunnes Elon Musk kaivoi omista rahoistaan jatkoaikaa omalle lapselleen. En laittaisi euroakaan omia rahojani Teslaan, voi olla että koko firma on jo poissa ennen kuin varausmaksettu Tesla on toimitettu tai ennen kuin takuu mennyt umpeen. Tesla oli kyllä tuiki tarpeellinen firma koko sähköautoilun imagon luomisen kannalta, paljon muuhun sitä ei sitten ole tarvittukaan, täsmennän nyt vielä että Tesla ei todellakaan ole luonut mitään uutta teknologiaa, Teslan avainkomponentit löytyy akkuporakoneesta ja älypuhelimesta.

    Jos nyt Teslan ostatte niin älkää helvetissä laittako henkeänne sen autopilotin varaan, erään huippuasiantuntijan mukaan itsenäisesti liikkuvassa ajoneuvossa kameroiden ja muiden antureiden joukossa pitää olla lidar että autopilotti voi ylipäätään luotettavasti toimia. Teslassa ei ole.
    Itse työskentelen firmassa jossa robotteja ohjataan kameroilla, tunnitettavat kappaleet on hyvin yksinkertaisen muotoisia, kappaleiden muodossa on hyvin pientä vaihtelevuutta muodon ja kiiltelevyyden mukaan, kuvaussoftaa säätäessä toimintakuntoon samasta paikallaan olevasta kappaleesta ensimmäinen kuva voi olla "varmuudeltaan" 98% ja seuraava 70%. Tämmösellä varmuusvaihtelulla se pystyy operoimaan ja luotettavasti havaitsemaan tunnistettavan kappaleen sijainnin. Olisi näin ammatillisesti mielenkiintoista tietää että miten usein Teslan autopilotti tekee 1/0-ratkaisuja "huonoilla tiedoilla"

  • Sähköautoileva motor - 26.11.2018 klo 6:44

    Hei Antifanboy,
    Teslan Gigafactoryn katolle on nousemassa valtaisa aurinkovoimala, joka muuttaa auton valmistuksen päästöjä huomattavasti. Onneksi me asumme Suomessa ja täällä sähkön tuotannon päästöt ovat merkittävästi pienemmät. Esimerkiksi itse teen ajoittain laskelmia sähköautollani ajamiseen kuluvan liikenne-energian päästöistä. Ja ihan kohtuullisen pieniä ne ovat. http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoautoiluni-co2-paastot-syys-ja-lokakuussa-2018-olivat-alle-18g-km

    Tesla ei ainakaan vielä ole konkurssissa, toisin taisi käydä suurimmalle osalle USA:n perinteisistä autovalmistajista joitain vuosia sitten. Onneksi meidän kuluttajien ei tarvitse vielä murehtia mahdollisesti myöhemmin pahenevia autonvalmistajan taloudellisia ongelmia. Vaan voimme ostaa ja nauttia vaikka Teslan autoista yhä edelleen.

    Itse pidän uskottavana, että jos vaikka joskus Teslan talous kaatuisi, niin sille löytynee uusi omistaja jatkamaan. Merkillä on jo olemassa ajoneuvoja, joilla on jatkuvuutta sekä supercharger-verkosto, jolle pystyy myös helposti kaupallistamaan liikearvoa. Minä koen, että Teslan vaikutus sähköautojen tulemiseen on ollut merkittävä. Kun Tesla alkoi autojaan tehdä, olivat muut sähköautot kovin eri tasoisia. Teslan kunniaksi on laskettava se, että se älysi ja uskalsi tehdä sähköautosta haluttavan näköisen, suorituskykyisen sekä kokoisen. Teslahan laittoi patenttinsa todella nopeasti avoimiksi, jotta muutkin voisivat kehittää vastaavia sähköautoja (toki niissä varmasti on Teslalle hyvät ehdot, jos joku käyttää). Toivottavasti saadaan kaupallisesti kannattavaan vaiheeseen muuallakin kuin Kiinassa ja kiinalaisten omistamia sähköautomerkkejä lähivuosina.

    Autopilotti on kyllä huikean hyvä ajoavustin. Sellaisena se on valtavasti etevämpi, kuin muiden ajamieni vastaavat. Sitä ei pidä käyttää mihinkään muuhun! Kuljettaja on ehdottomasti vastuussa ajoneuvon hallinnasta 100% ajasta myös Autopilotilla. Siksi en pidäkään sen nimestä, mutta sellaiseksi sitä nyt Tesla kutsuu. Koeajoillani se on osannut hämmentävän hyvin ohjata pienellä mutkaisella asfalttitiellä ja moottoritiellä ja kaikenlaisella siltä väliltä. Mutta miksikään robotiksi en sitä kutsuisi siis. En pysty ottamaan kantaa sen tarkemmin Autopilotin versioiden tekniikkaan, minulle riittää että se toimii no nyt erittäin hyvänä ajoavustimena.

  • Jani Ikävalko - 27.11.2018 klo 6:23

    Tuota VW Golf R on mitattu EVO-Magazinen toimesta meneemään 4,6 sek sataseen, samaa tekniikkaa hyödyntää Seat Leon Cupra mikä maksaa sen 50 761€:

    https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/E4B8F52E1C66629AC225833F0037FA24/$file/HINN%2089%20Leon%20CUPRA%2008112018.pdf?open

    Vielä jäisi n.13 000€ hintaeroa Tesla 3:seen...Menee kyllä aika pitkään ennen kuin GTi-luokasa sähköautot voivat oikein mitenkään haastaa polttomoottorisisariaan? Tuokin on vain 0-100kmh (sähkön ja polttomoottorin osalta tasapeli ellei kaiveta sitten 60 000€- 70 000€ arvosista autoista vastuksia), sitten on huippunopeus, (polttomoottori voittaa) 100-200kmh väli (polttomoottori voittaa) ja tietenkin se tärkein eli suorituskyky radalla (ja nykyään myös toimintamatkatkin) mistä sinullakin on kokemusta että sähköautot eivät sinne vielä oikein sovi (polttomoottori voittaa)- mutta ehkä joskus sopivat? :-)

  • Sähköautoileva motor - 27.11.2018 klo 6:51

    Hei Jani taasen
    joo tuo Cupra on kyllä varmasti sellaiselle hyvä vaihtoehto, joka välttämättä haluaa ajaa polttomottorisella Seatilla ja on epäilemättä hyvä auto tai ainakin aihio rataharrastajalle. Sitä en epäile yhtään. Hyvä että löytyi nyt WLTP-hinnastokin.

    Kyllä ne sähköautot ovat kovasti radallekin tulossa, esimerkiksi Pikes Peak -voitto meni viimeksi sähkö-Volkkarille. Isompi haaste on varmasti nähdä sähköautoja kansainvälisessä ralliluokassa juuri akkukapasiteetin rajallisuuden/latausaikojen takia.

  • Jani Ikävalko - 30.11.2018 klo 15:49

    Hei,

    Kirjotin jo aiemmin että Formula E menee nyt joulukuussa alkavalla uudella kaudella ilman autonvaihtoja, joten se on ihan vakavastiotettava moottoriurheilun muoto nytten, valitettavasit suorituskyky jää kyllä kauas taakseen Formula 1:stä, mutta sähkö tulee kyllä moottoriurheiluun ihan hienosti, ja jos jossain liikkuu rahaa ja kehitysresursseja niin Formula-maailmassa kyllä.

    Pikes Peaks on millekkään polttomoottorille haasteellinen kun ne menettää ohuessa ilmanalassa lähellä huippua paljon tehoistaan, sähkö ei sitä tee joten se nyt ei ole varsinaisesti kovinkaan vertailukelpoinen tapahtuma, lähinnä näyttävä show. =) Ja akkujen painostakin voidaan pudottaa niin reilusti että sitä riittää vain tuon rykäisyn vetämiseen läpi...

  • Undertaker - 12.2.2019 klo 0:32

    Sähköautovihaajien harmiksi Model 3 Performance on ollut radalla erittäin nopea..

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (44)
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!