Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle

tiistai 10.12.2019 Avainsanat: Energiankulutussähköauto

Sähköautojenkin energiatehokkuuksissa on eroja, jotka eivät selity esimerkiksi autojen välisillä painoeroilla. Tästä saatiin jonkin verran konkreettista näyttöä myös Suomen ensimmäisessä sähköautoille suunnatussa Ecorun-kilpailussa lokakuussa 2019. Hyvän ja tarkan kuvauksen kilpailusta kirjoitti Jenni Poloinen-blogissaan, joten minä keskityn nyt enemmän pohtimaan autojen kulutuksien eroja ja niiden merkitystä.

Kuva Poloinen-blogista

Itse tarkastelen ensisijaisesti tällä tarkoin vakioidulla  kilpailureitillä saavutettuja todellisia kulutuksia. Nekin tosin ovat auton mittaristosta otettuja, mutta sähköautoissa ne ovat yllättävän tarkkoja lukemia.

Pienimmällä kulutuksella kulki Bemarin i3:nen 10,9 kWh/100km, mutta hienona saavutuksena pidän Hyundain 12,4 kWh/100km sekä etenkin Teslan Model 3:sen 13,8 kWh/100km lukemia.  Nämä kaikki peittosivat minun ajamani Nissan Leaf e+:ssan 14,2 kWh/100km lukeman jopa merkittävällä tasolla. Hyundai ja etenkin Tesla ovat vieläpä huomattavasti painavampia kuin käyttämäni Leaf. Hyundain alhainen kulutus tuli todettua myös jo vuotta aiemmassa Ecorun-kilpailussa ja nyt sama toistui uuden Ioniqin aiempaa isommalla akullakin. Jotain siis Hyundai ja Tesla ovat osanneet Nissania paremmin.

Ioniq siis kulutti tällä kertaa 12,7% ja Teslan Model 3 2,8% vähemmän kuin ajamani Leaf e+. Kiinnitän huomioni erityisesti Ioniqiin, koska i3 on niin paljon pienempi auto ja Model kolmonen on huikean paljon tehokkaampi nelivetoinen auto.

Kulutuksella merkitys ajamisen hintaan on pieni

Sähköauton kulutuksella on tietenkin merkitystä liikenne-energiasta tuleviin kuluihin. Itse olen ajanut 1-11/2019 noin 45600 kilometriä ja sähköä on kulunut 7585,7 kWh:n verran. Jos olisin ladannut kaiken kotona, olisi tuolle kertynyt hintaa kaikki sähkökulut huomioiden (osto+siirto+kaikki verot noin 17c/kWh) 1290 euroa, eli 2,83 euroa/100km. Jos olisin ajanut tuon matkan Ioniqilla ja sen kulutus olisi toteutunut 12,7% pienempänä, niin olisi sähköä kulunut noin 6622 kWh ja sille olisi kertynyt hintaa noin 1125 euroa, eli noin 2,47 e/100km. Tuolla nyt ei ole juurikaan merkitystä ajamisen kuluihin. Tässä ei ole se olennainen seikka, johon pienemmällä kulutuksella on merkitystä.

Kulutuksen merkitys toimintamatkaan on olennainen

Vuosittainen noin 50 000 kilometrin ajoni koostuu 99% alle 350 km/pv ajoista. Tyypillinen ajo on työpäivän aikana tapahtuva käynti Tampereelta Helsinkiin ja takaisin, eli 176 kilometriä suunta. Tie on koko matkalta moottoritietä ja ajan mieluiten nopeusrajoitusten mukaan ja normaalit mukavuustoiminnot päällä, kuten lämpimällä tai jäähdytetyllä autolla. Leafini kuluttaa tuolla reitillä hyvällä talvikelillä noin 18 kWh/100 km, eli noin 31,7 kWh yhteen suuntaan ajaessa ja saman takaisin tullessa. Leaf e+:n akku ei siis aivan riittäisi työpäivän edestaikasieen ajoon, koska ilmoitetusta 62 kWh:sta on käytettävissä noin 58 kWh. Ioniqin Ecorunissa saavuttamalla kulutuksella energiaa kuluisi 21,8 kWh yhden suuntaisella matkalla, eli yhteensä 43,6 kWh. Uuden Ioniqin akku on vain 38,8 kWh, joten silläkään en tätä päiväreissua tekisi yhdellä latauksella.

Sen sijaan tiedän jo kokemuksesta, että Hyundai on onnistunut Kona 64 kWh:ssa myös olemaan Nissania taloudellisempi, joten tämä matka menee sillä talvellakin ilman yhtään latausta koko päivän aikana. Konalla 340 km päiväreissu ilman yhtään välilatausta talvella. Tässä on se merkittävin vaikutus pienemmästä kulutuksesta. Samalla akkukapasiteetilla pääsee pidemmälle ja joillekin meistä sähköautoilijoista tuolla on suurta lisäarvoa.

Pienempi kulutus - nopeampi lataus tai alhaisempi latausteho

Toinen merkityksellinen vaikutus voi olla joillekin yön aikana saadun latauksen tuomasta lisämatkasta. Peilaan ajamani Leaf e+:ssan kulutusta joka siss oli 14,2 kWh/100km omaan 40 kWh Leafiini ja vertaan sitä Ioniqin 12,4 kWh/100km kulutukseen samalla reitillä. Näissä autoissa on suunnilleen saman kokoinen noin 38 kWh käytettävissä oleva akkukapasiteetti. Jos molemmilla autoilla tulee illalla kotiin 200 kilometrin taipaleelta, on akku kovin tyhjä. Leafin akussa on noin 9,6 kWh ja Ioniqin akussa noin 13,2 kWh. Autot laitetaan saamaan 8A latausvirtaa pistorasialataskaapelilla, eli ne saavat 1,84 kW:n tehoista latausta ja autot ehtivät olla yöllä latauksessa 10 tuntia, eli molempiin ehtii kertyä 18,4 kWh lisää energiaa ennen aamun lähtöä. 

Leafin akussa on siis aamulla 28kWh energiaa ja Ioniqin akussa on 31,6 kWh. Tästä aihetuu sellainen tilanne, että Ioniq pystyy heti aamulla lähtemään samanpituiselle 200 kilometrin käynnille ja palata ilman välilatauksia, kun taasen Leaf ei siitä suoriutuisi ilman välilatauksia.

Eli isomman kulutuksen takia osalle sähköutoilijoista tuo Leafin 12,7% suurempi kulutus aiheuttaisi tarvetta joko kasvattaa lataustehoa investoimalla arvokkaampaan ja nopeampaan latauslaitteistoon tai välilataustarvetta. Tämä sama tilanne toistuu jatkuvasti arkiajossa, jos ajaa paljon.

Tästä johtuen itse arvostan sähköautoissa erityisen paljon pientä kulutusta. 

Mistä kulutuserot sitten johtuvat autojen välillä? Sähköauton energiatehokkuus on korkea. Kun sain tilaisuuden kuunnella Nissanin Formula e -tallin päällikköä, minulle valkeni että korkealla energiatehokkuudella jo oltaessa pienelläkin prosentuaalisella parannuksella on iso merkitys. Hän esimerkiksi sanoi, että tiimi joka onnistuu muita paremmin ratkaisemaan energiatehokkuuden voittaa koko sarjan suurella todennäköisyydellä. Teslan Raven-malli on onnistunut uskottavasti parantamaan merkittävästi energiatehokkuutta aiempiin malleihin verrattuna. Olisi mielenkiintoista lukea kommentteja Raven Teslan ja aiemman välisistä kulutuseroista sekä jotain tarkempaa tietoa, että mistä tämä energiatehokkuuden ero on syntynyt.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Jani I. - 10.12.2019 klo 11:42

    Ei sähköauton elinkaaren energiatehokkuus ole sen korkeampi kuin polttomoottoriautoillakaan kun huomioon otetaan autossa käytetyn polttoaineen valmistus ja auton valmistus ja kierrätys.

    Sähköauton ajonakainen parempi energiatehokkuus lähinnä tasaa puntit muiden teknologian autojen kanssa mutta ei ole asiana kovinkaan olennainen.

  • gxchhvjn - 11.12.2019 klo 3:02

    En kyllä pidä tuon testin tuloksia mitenkään vertailukelpoisina keskenään koska tulokset otettiin autojen ajotietokoneista.

    Jos kiinnostaa niin käy katsomassa esim. seuraava linkki. Nissan ladattiin täyteen 236 mailia ja Teslaa ei ladattu täyteen mutta ajotietokoneen mukaan siihen ladattiin 236 mailia eli täsmälleen sama kuin Nissaniin. Perillä Nissan 84 jäljellä, Tesla 83. Matkalla Nissanin lukemat muuttuivat rajusti kuormituksen mukaan, jos takana oli pitkä pätkä nousua laskettiin loppumatkankin toimintamatka kuin se olisi nousua. Tesla taas ennusti akun kulumista joko korkeuskäyrien mukaan tai siinä ennen ajaneiden Teslojen kulutusdatan mukaan.

    https://www.youtube.com/watch?v=a90pI-8xibw

  • Sähköautoileva motor - 13.12.2019 klo 8:32

    Moi Jani,
    En käsittääkseni puhunut koko elinkaaren energiatehokkuudesta?

    Mutta sinulla on varmaan näyttää jokin tuore laskelma ja lähde tuolle väittämällesi, ettei sähköauto olisi koko elinkaarensa aikana energiatehokkaampi?

    Onko sillä sitten kuinka paljon merkitystä, jos sähköauto valmistetaan CO2-neutraalisti ja merkittäviltä osin esim. aurinkovoimalla ja sen ajonaikainen energia ladataan uusiutuvilla energioilla?

    Joka tapauksessa sähköauto on dramaattisesti energiatehokkaampi ajossa kuin polttomoottoriautot.

  • Sähköautoileva motor - 13.12.2019 klo 8:38

    Morjes nimim: gxchhvjn

    sähköautojen toimintamatka-arvio on eri asia kuin kulutusmittari. Kulutusmittarit näissä näyttävät yllättävän tarkasti oikein. Olen sen useita kertoja eri sähköautoilla tarkastanut myös ajomatkan ja ladatun energian kautta.

    Mutta tosiaan absoluuttisen tarkkoja ne sähköautojenkaan kulutusmittarit eivät ole. Lisäksi jos mitataan ladatun energian kautta saadaan laskettua myös latauksen energiahukka mukaan kulutukseen. Sitten se on eri asia, mitä halutaan vertailla ja mitata. Jos ajonaikaista kulutusta halutaan vertailla, jolla on nimenomaan sähköautoilijalle merkitystä toimintamatkan näkökulmasta, niin latauksen aikaista häviötä ei pidä huomioida. Jos taasen halutaan vertailla sähköautoilijalle melko pienellä merkityksellä olevaa liikenne-energiaan kuluvan hinnan merkitystä, niin kannattaa mitata lataushäviöt huomioiden.

    Sen sijaan toimintamatka-arvio perustuu aina jonkun mittaisen aiemman ajamisen kulutukseen. Se päivittyy koko ajan ajamisen aikana. Itselle on Leafilla käynyt useita kertoja siten, että olen ajanut ensin kesäistä moottoritietä TRE-HKI-TRE päiväreissun 120 km/h todellista navi-nopeutta käyttäen.

    Sitten kun akku on latautunut yön aikana täyteen, näyttää toimintamatka-arvioksi noin 190 km. Kun olen ajanut kotiin 40 kilometrin matkan, saattaakin jäljellä olla vielä 195 km toimintamatkaa.

  • Teukka - 13.12.2019 klo 22:02

    Taitaa jäädä muistiin aiemman ajon data. Mulla myös näyttänyt eri ajomatkoja latauksen jälkeen. Riippuu kaasujalasta ja onko lämmitys päällä ??

  • Sähköautoileva motoristi - 14.12.2019 klo 12:39

    Moi Teukka,
    Joo rangearvio huomioi lämmityslaitteen hetkellisen kulutuksen varmaan kaikissa kun laskee toimintamatkaa.

  • Jani I. - 15.12.2019 klo 20:11

    Onhan minulla kun olen vuoden asiaa tutkinut pyynnöstä ja tehnyt seikkaperäisen taulukon. Se on edelleenkin facebookryhmässäni, ja eipä sitä koskaan oikein kukaan kommentoi - luultavasti koska ei näytä haluttuja tuloksia vaan totuuden sellaisenaan.

    Paikallisladattu tuulisähkö olisi hyvä, mutta laskelmissa käytin tietenkin suomen sähköntuotannon energiatehokkuutta mikä on erityisen huono ja tulee huonontumaan entisestään kun OL-3 otetaan käyttöön.

    Mutta ko. asia ei siis ole periaatteessa edes olennainen koska resursseja on kyllä yllin kyllin. Lähinnä viihteellistä knoppitietoa jos jotakuta kiinnostaa.

  • Juhani Varemo - 17.12.2019 klo 10:02

    En naamakirjaa käytä... mutta miten lasketaan ydinvoiman energiatehokkuus? Tuskin sentään lähtökohtana E=mc²... onko lähtökohtana reaktorissa vapautunut lämpöenergian määrä vai mikä? Voidaan myös kysyä mitä merkitystä tässä tapauksessa hyötysuhteella on kun 'polttoaine' ei kuitenkaan ole suurin kustannustekijä? Ei se tuulivoimalakaan ota laajemmalla alueella puhaltavasta tuulesta kuin pienen murto-osan hyödyksi ja loppu puhaltaa ohi, mutta eihän sillä ole muuta merkitystä kuin korkeintaan tuotantotaloudellinen merkitys. Ydinvoiman kohdalla tietysti huono hyötysuhde lisää vähän syntyvän ydinjätteen määrää.

    Yleensä jonkin energiamuodon täydellinen kokonaishyötysuhde on aika hankala asia selvittää. Jos öljyn suhteenkin otetaan huomioon esim öljynporauslauttojen ja -kenttien, tankkerien sekä jalostamojen rakentaminen ja käyttö, putkien tai maantiekuljetusten kautta aina mittarikentän rakentamiseen, talvikunnossapitoon ja jopa sen käyttämään sähköön; ja lopulta siirrytään polttomoottorin parhaimmillaankin noin alle 50% hyötysuhteeseen niin aika pieneen prosenttilukuun päädytään. Prosessin sisäinen hyötysuhde voi olla hyväkin, mutta minusta mukaan pitää huomioida myös prosessin rakentamisen ja ylläpidon käyttämä energia. Ehkä jopa purkaminenkin elinkaaren lopussa - niinhän sähköautojakin arvostellaan. Vähän aikaa sitten seurailin kun yhtä vanhaa huoltoasematonttia siivottiin - noin viikon taisivat kaivinkoneet kaivaa pilaantunutta maata ja kuorma-autot ajoivat ainakin osan siitä noin 100 km:n päähän EkoKemille. Vähän meni energiaa 'hukkaan' siinäkin, lasketaanko mukaan kokonaishyötysuhteeseen?

  • Markku K - 21.12.2019 klo 12:08

    On virhe väittää, että sähkömoottorin hyötysuhde on kaikissa tilanteissa hyvä. Mikäli moottoria kuormittaa riittävästi, niin hyötysuhde voi olla tätä, mutta jos 100kW moottoria kuormitetaan esim 15kW teholla, niin hyötysuhde voi olla jo paljon huonompi. Toki hyötysuhde on varmaankin näissäkin tilanteissa parempi kuin polttomoottorilla. Tästä puhutaan mielestäni aivan liian vähän. Ilmanvastus voi myös selittää tuloksia melko paljon.
    Jotta ei jäisi liian vihamielistä kuvaa, niin sanon, että olen tilannut mercedes benz A250e sedan auton itselleni aerovanteilla ja odotan saavani auton ensi keväänä. Imanvastus lienee pienimmästä päästä.

  • Sähköautoileva motoristi - 21.12.2019 klo 13:42

    Moi,
    Nyt kaipaan hiukan lisää lähdettä ja faktaa, että ajaessani Leafillani osateholla, siis lähes aika! Sen energiatehokkuus olisi jotenkin heikompi. Mikään oma havaintoni ei tue tuota mahdollisuutta. Sen sijaan polttomoottoreissa nimenomaan osateholla käyttäminen käsittääkseni tyypillisesti heikentää ennestään energiatehokkuutta. Tosin ajonaikaisella energiatehokkuudella ei ole sitten suurtakaan merkitystä kuin sähköautoissa toimintamatkaan.

    Onnea sähkö-Mersullesi!

  • Markku K - 21.12.2019 klo 23:53

    Moi
    Tuon aineiston sivulla 8 sanotaan, että jos kuorma on alle 25% niin hyötysuhde laskee. Itselleni ei ole täysin selvää, että miten kuorma määritellään. Olettaisin tarkemmin asiaa tuntematta, että olisi vääntömomentista. Tosin onhan 60% hyvä luku polttomoottoriin nähden, mutta jos kuorma on alle kymmenen prosenttia, niin toi hyötysuhdekuvaaja lakee aika jyrkän näköisesti ja kyllä uskon että on ylivoimainen polttomoottoriin nähden, mutta jos nyt mietitään sähköautojen kulutuseroja niin tällä voi olla merkitystä, jos verrataan hyvin tehokasta autoa vähemmän tehokkaaseen . Onhan sähkömoottoreissakin eroja, vaikka voisi kuvitella, että pyrkivät optimi ratkaisuihin.
    Lähde:Motiva
    file:///C:/Users/Markku/Downloads/Energiatehokas_moottorijarjestelma_KOULUTUSAINEISTO%20(2).pdf

  • Sähköautoileva motoristi - 22.12.2019 klo 9:34

    Moi,
    En saanut linkkiäsi auki.
    Kyllä sillä on tosiaan merkitystä, kuinka energiatehokas sähköinen voimalinja on. Leaf on heikoimmillaankin 85% ja sitä parempi melkein kaikissa arjen ajonopeuksissa. Mutta jos tuosta onnistuu vähänkin parantamaan, on vaikutus varmasti merkittävä.

    Eli tärkeä asia on tosiaan ja voinee kehittyä vielä paremmaksikin.

    Esim tuolla keskustelussa esiintyy Leafin energiatehokkuuskuvaaja.
    https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=5509&start=30

  • Markku K - 22.12.2019 klo 10:37

    Moi
    Tuo kuvaaja kyllä tuki sitä mitä sanoit. Yritin löytää nopeasti sähkömoottorin hyötysuhdekuvaajia, mutta en onnistunut löytämään kuin tuon motivan koulutusaineiston.
    En kyllä tiedä, että miten ne on pystynyt kiertämään sähkömoottorin hyötysuhteen laskemisen pienillä kuormilla. On niin paljon parempi, mitä tuosta motivan aineistosta saa käsityksen. Tässä on kopioitu linkin osoite. Viimeksi kopioin jotain ihan muuta. Pitäisi löytyä motivan sivulta myös hakutyökalulla.
    https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjU2-3Y6sjmAhVwo4sKHWt7CZIQFjABegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fwww.motiva.fi%2Ffiles%2F7807%2FEnergiatehokas_moottorijarjestelma_KOULUTUSAINEISTO.pdf&usg=AOvVaw3bp593y_xxwQCVa0Pu0eOJ

  • Sähköautoileva motoristi - 22.12.2019 klo 12:41

    Moro,
    Kiitos linkistä.
    En osaa enempää ottaa kantaa aiheeseen.

    Löytyisiköhän tuolta sähköautoilijat -Nyt FB-ryhmästä kiinnostunutta osaajaa avaamaan aihetta lisää? Itseänikin kyllä kiinnostaa.

  • Jani I. - 30.12.2019 klo 14:13

    Juhani V:

    Lasken vain puhtaan energian käyttövoimien autoja, eli sähkö, biokaasu ja vety. Ydinvoimalan alle 40% hyötysuhde on ihan yleistä tietoa mistä vain ja hyväksytty sellaisenaan. Knoppitietona mainittakoot että 100:ssa vuodessa öljyinfra on niin läpeensä optimoitu että sen polttoaineen tuotannon hyötysuhde on yli 80% mikä tarkoittaa sitä että energiatehokkuudessa monet bensa-autotkin on parempia kuin Suomen sekasähköllä sähköautot, siksi energiatehokkuus on harhaanjohtava topic koska se tuo kalseita faktoja esiin. Ympäristöarvojen parannus on kautta aikain perustunut energiankulutuksen kasvuun, esimerkkinä esim. EGR, katalysaattori. Energiankulutus ei ole se ongelma tai resurssien riittävyys, mutta sähköauto on taatusti ympäristöystävällisempi aina kuin bensa-auto vaikka energia kuluisi sähköautolla enemmän valmistuksessa ja sähkön tuotannossa - siksi sähköauto.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2020 (2)
tammikuu (2)
Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!
Sähköautoilun vuosi 2019 Suomessa
2019 (58)
joulukuu (8)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:llakin onnistuu Tampere - Helsinki -välin säännöllinen työmatkailu
Leaf 40 kWh sähköautoni akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!