Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa

keskiviikko 09.10.2019 Avainsanat: BEVRekisteröintitilastosähköauto

Sähkökäyttöisiä henkilöautoja oli suomessa liikennekäyttöön rekisteröityinä Q3/2019 lopussa yhteensä 4204 kappaletta, jolla ne edustivat 0,15% osuutta kaikista henkilöautoista. Vaikka sähköautojen osuus on edelleen marginaalisen pieni, on niiden osuuden ja määrän kasvun käyrä kuitenkin merkittävä: lapa on kääntynyt jo jonkin aikaa sitten nousuun, eikä loppua tuolle suunnalle ole näkyvissä.

Uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä on jatkanut jo pidempään kehitystään ylöspäin etenkin Tesla-vetoistesti, mutta myös uudet tulokkaat kuten Audin E-Tron ja MB:n EQC ja tulevat Volkswagenin ID3:set tulevat ottamaan oman roolinsa. On uskottavaa, että sähköautojen uusia malleja alkaa vyöryä markkinoille vuoden alusta alkaen uudella tahdilla. Samoin on uskottavaa, että useiden jo olemassa olevien saatavuudeltaan voimakkaasti rajoitettujen, kuten Hyundain ja Kian mallien saatavuus parantuu tuntuvasti alkuvuoden aikana. Syynä tähän on EU:n päästömääräykset ja niiden tiukentuminen vuoden vaihetteessa.

kaikkien lukujen lähde: Traficom / Tilastotietokanta

Sähköautoista yleisin oli Q3 lopussa Tesla 1859 kappaleellaan ja toiseksi yleisin oli Nissan 927 kappaleellaan. Teslan määrä tulee todennäköisesti loppuvuonna ylittämään ensimmäisen kerran Suomessa 2000 kappaleen rajan tämän vuoden loppuun mennessä.

Ladattavat hybridihenkilöautot jatkavat etenkin käytettyinä tuonnin suosion ansiosta voimakasta yleistymistään teillämme. Niitä olikin liikennekäyttöön rekisteröityinä yhteensä 20 829 kappaletta, joka edusti 0,75% kaikista autoistamme syyskuun lopussa.

Kaasukäyttöisiä henkilöautoja oli Q3 lopussa liikennekäyttöön rekisteröityinä maassamme yhteensä 8114 kappaletta, eli 0,29% kaikista henkilöautoistamme. Kaasuautojen voimakas lisääntyminen selittyy samanaikaisella runsaalla käytettyjen tuonnilla sekä VW Groupin kaasuautojen uusina hyvin kaupaksi käymisellä.

Yhteensä nämä puhtaamman energiamuodon autot muodostivat 1,2% osuuden kaikista uusista liikennekäytössä olevista henkilöautoistamme ja käyrä jatkaa jyrkällä kulmalla ylöspäin. Näitä autoja oli rekisterissä yhteensä 33 147 kappaletta syyskuun lopussa.

Yhteensä kaikilla liikenne-energiamuodoilla varustettujen henkilöautojen lukumäärä oli 2 770 233 kappaletta ja se on pysynyt lähes ennallaan tai vain lievästi kasvanut reilun parin vuoden ajan. Nyt Q3:lle oli bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen määrässä pientä laskua. Pidempi trendi kuitenkin näyttää dieselkäyttöisille autoille vieläkin noususuuntaa, joka johtuu runsaasta käytettyjen tuonnista.

Kun samaan kuvaajaan laitetaan kaikkia liikenne-energiamuotoja käyttävät autot, huomataan kuinka pientä osuutta sähköautot, ladattavat hybridit ja kaasuautot voimakkaasta yleistymisestään huolimatta vielä toistaiseksi edustavat liikennekäytössä olevasta henkilöautojen ajoneuvokannastamme. Tilanne tulee kuitenkin vääjäämättä muuttumaan.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Jani Ikävalko - 9.10.2019 klo 16:59

    Kansansähköautojen myynti ei oikein näytä vetävän, jää jopa viime vuotta alhaisemmaksi tätä menoa, koko sähköauton määriä kannattelee Tesla? Montako alle 50 000e Model 3:sta on myyty mitkä menee kansanautosta vielä?

    Tilanne on ikävän patti just nyt, Nissanilla odotellaan, Zoeta odotellaan, Hyundai omaa rajotetut toimitusmäärät ja Model 3 alle 50 000€ pitää lähtä vielä rekisteröinnit laukkaan. Kansanautojen kautta se läpimurto kuitenkin tulee.

    Euroopasta uutena hankittavat kaasuautot:

    https://www.ngva.eu/wp-content/uploads/2019/08/NGVA-Europe_VehicleCatalogue_2019.pdf

  • Sähköautoileva motor - 9.10.2019 klo 17:10

    Morjens Jani
    edullisemmista sähköautoista Leafia ja Ioniqia on myyty enemmän kuin viime vuonna.
    Kona on tullut samaan luokkaan uutena. Vain Golfin ja Zoen myynti on merkittävästi ollut laskussa ja molemmista on tulossa menekkimallit tosiaan ensi vuonna toimituksiin.

  • Random - 21.10.2019 klo 16:24

    Peugeot 3008 gt hybrid4:sta odotellaan 7 vuotta vanhan Amperan korvaajaksi.

    Ihme ettei suomen lehdistö pukahda tästä ollenkaan, käytkö koeajamassa jossain?

  • Kari Hällström - 21.10.2019 klo 20:07

    Hei!
    Kovasti keskustellaan, siitä, että latauspisteitä tulisi lisätä runsaasti; 2030 mennessä 171 000 latauspaikkaa ja valmiudet latauksen järjestämiseen 621 000 paikkaan.
    Varmastikin saa kannatusta pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla ja Turun seudulla, koska näillä alueilla on sähköautoista 74%, mutta mites, saakohan kannatusta muualla Suomessa?
    Pelkään, että tällaisella vaan hidastetaan sähköön siirtymistä.
    Itsellä ollut ladattava plugari vuoden ja kaksi kertaa olen nähnyt toisen auton laturissa täällä Kainuussa, jossa sähköautoja on 0,02% henkilöautoista ja ladattavia h-autoja 0,2% h-autoista.
    Uskon, että Kainuun polttomoottoriautoilijat eivät ole innostuneita, jos Kainuuseenkin esitetään rakennettavaksi kymmeniä/satoja latauspaikkoja ja satoja/tuhansia valmiuksia.
    Muualla Suomessa pks, Pirkanmaa, Turku poislukien tilanne aika sama.

    Kuinka paljon mielestäsi jarruttaa laturien puute sähköautoon siirtymistä?

  • Sähköautoileva motor - 22.10.2019 klo 6:42

    Moi Kari,
    Latauspaikkojen lisääminen, riittäminen sekä niiden suhde sähköautojen houkuttelevuuteen on aika monisyinen kokonaisuus, jossa varmasti on jonkin verran haittaa lautauspaikkojen vähäisyydestä. Ehkä isompi haitta sähköautojen nopeammalle yleistymiselle on kuitenkin edelleen vielä toistaiseksi pienen hetken ajan kovin suppea autotarjooma, joka on vieläpä hinnaltaan hieman yläkanttiin useille autonostajille.

    Olennaisinta sähköautoilijalle on sujuva ja järkevästi hinnoiteltu kotilataus (tällä hetkellä mielestäni kohtuuhinta on noin 15-20 senttiä/kWh). Tähän on yllättäen ruuhka-Suomen suurimpien kaupununkien ulkopuolella parhaat mahdollisuudet koska omakotitalouksien osuus on korkea ja niissä on käytännössä aina helppo toteuttaa riittävä 8-20A:n kotilataus oman sähkön hinnalla. Isojen kaupunkien vanhoissa taloyhtiöissä tämä kotilataaminen on toistaiseksi vielä iso jarru. Tästä syystä meidänkin talouden toinen auto kulkee biokaasulla. Sinänsä tuo taloyhtiölataamisen järjestäminen on yllättävän usein edullisempaa ja halvempaa kuin yleisesti kuvitellaan, jos taloyhtiössä on jo olemassa autoille ns lohkolämppäritolpat. Ne on kohtuullisella hinnalla modattavissa esim. Parkkisähkön toimesta älysähköverkon avulla riittäväksi latausverkostoksi, jossa samalla saadaan myös autojen lämmittäminen kustannusperusteisesti laskutettavaksi.

    Pikalatausta tarvitaan pitkillä matkoilla sähköautoille. Konalla pääsee helposti noin 400 km yhdellä latauksella, joka vähentää pikalatauksen määrää tuntuvasti. Pikalatauspaikkoja pitäisi valtion tukiohjauksella ohjata tuntuvasti ja nopeasti nyt itä- ja pohjois-Suomeen, etenkin koillis-Lappiin. Alueille, joissa asuu vähemmän ihmisiä, mutta joissa asuvien ihmisten olisi hyvä myös pystyä matkailemaan ja ruuhka-Suomenkin ihmiset pääsisivät mummolaan ja mökeilleen.

  • Kari Hällström - 22.10.2019 klo 10:53

    Moi!

    Tarkoitin, että onko mielekästä rakentaa samalla kaavalla latauspaikkoja esimerkiksi Helsinki vs. Kajaani, niin kuin on ehdotettu. Oletetaan, että kauppakeskuksen parkkipaikat Hesassa ja Kajaanissa joissa pysäköintiruutuja 500 kpl ja velvoite rakentaa 10% latauspaikoiksi eli 50 kpl molempiin. Hesassa sähköautoja 805 kpl ja Kajaanissa 6 kpl.
    Pirkanmaan suunnalta katsottuna on varmasti mukavaa, että latauspaikkoja on riittävästi esimerkiksi Kajaanissa, kun menette esim. Rukalle tai Lappiin muutaman kerran vuodessa. Kajaanilaisen kannalta katsottuna meillä olisi suunnaton määrä tyhjiä latauspaikkoja suurimman osan vuotta ja niiden tyhjän panttina olevien latureiden kiinteät kustannukset maksaisimme me kainuulaiset veroissamme, sekä kärsisimme vähentyneistä pysäköintipaikoista.

  • Marko - 22.10.2019 klo 20:19

    Jos kauppakeskuksessa saa 11-22kWh tökkään johdon kiinni. Jos alle en edes harkitse. Jos olen töissä ja saan about 3kW niin tökkään kiinni. Mielestäni on ihan sama onko Kajaanissa vai Helsingissä, sähköautot tulevat ja latausasemia pitää tulla lisää. Parhaat palvelut ovat ilmaisia, Ideapark esimerkkinä joten matkaan siis sinne. Kyllä parkkipaikan haltija näkee ihan livenä kuinka paljon ladataan, kun alkaa tulla ruuhka tarvitaan lisää sähköä. Aika yksinkertaista. Ja ehdotushan sisälsi nimenomaan valmiuden asentamista.

  • Kari Hällström - 25.10.2019 klo 11:55

    Moi !

    Ehdotus koski 620 000 paikkaa, mutta rakennusvaatimus koski 171 000 laturia. En lähde täältä Kainuusta Lempäälän Ideaparkkiin lataamaan, vaikka siellä lataus on ilmaista. Olen kuitenkin ladannut Lempäälän Ideaparkista 3-4 kertaa. Jos menen Kajaanin Citymarkettiin, lataan maksullisesta nopeasta, enkä hitaammasta ilmaisesta, vaikka se sähkö maksaa minulle enemmän kuin bensa maksaisi. En ole vaihtanut polttista ladattavaan plugariin siksi, että säästäisin, vaan siksi, että olen huolissani ilmastosta. Mulla on ollut auto vuodesta 1974 ja yksikään niistä kymmenistä autoista ei ole säästänyt, vaan on ollut huomattava kuluerä.
    Kajaanissa pitäisi olla satoja latauspaikkoja, että sähköautoilijat pääsisivät esim. hiihtolomalla/Pääsiäislomalla Rukalle; kukas niiden kiinteät kulut maksaa muulloin?
    Särkänniemellä pitäisi olla satoja latauspaikkoja (kävijöitä taitaa olla lähes miljoona kesässä); kukas niiden kiinteät kulut maksaa talvisin? Pelkkä polttoaineen myynti ei ole kannattavaa, vaikka sitä myydään 24/7 ja 12 kk vuodessa. Miten sähkön myynti olisi kannattavaa, jos sitä myydään muutama viikko vuodessa tai vain kesäisin/talvisin?
    Polttomoottorin "kuolema" on vielä tosi kaukana; mulla on tuossa rannassa vene, johon ei ole olemassa edes vastaavaa sähkömoottoriprotoa. Pihassa on henkilöauto, josta en ole nähnyt myöskään protoa sähköisenä, enkä itse edes keksi, miten sellaisen voisi tuosta rakentaa nykyisillä akuilla.
    Sähköautoilu on valitettavasti vielä marginaalinen asia, eikä sitä edistä, että ko. marginaaliryhmä alkaa suureen ääneen vaatia kaikkia suomalaisia osallistumaan latausasemien kustannuksiin, tästä olet varmaan samaa mieltä.

  • Satunnainen - 26.10.2019 klo 9:21

    Sinällään ihmettelen "maalaisten" hitautta/vastaisuutta hankkia sähköauto. Itse asun eteläisessä Suomessa pienellä paikkakunnalla ja ajan liki 150km päivässä työmatkaa.

    Kona latautuu suko-laturilla yön yli ja täällä helppo järjestää lataus autolle. Sitten jos menee Turku/Hki/Tre niin osaan pääsee ees-taas ilman latausta ja aina löytyy asiointilatureita.

    Kainuussakin kun etäisyydet pitkiä näen tärkeäksi juuri kauppojen jne asiointilaturit. Tällöin syrjäkylällä voi myös sen edullisen pikkuakkuisen hankkia kun pääsee eestaas.

  • Kari Hällström - 27.10.2019 klo 18:41

    Satunnainen, sulla on aika pitkät yöt, valmistaja lupaa Konalle tavallisesta sukosta latausajaksi 31 tuntia. Kajaanissakin vaan on ne asiointilaturit hinnoiteltu aikaperusteisiksi. Täyssähköautoja on koko Kainuussa 10 kpl, ladattavia plugareita 80 kpl. Jos lataus olisi kWh perustainen, niin moni pikkuakkuinen sähköauto ja plugari lataisi, aikaperusteisena ei kannata ainakaan plugareiden ladata, tulee kalliimmaksi kuin bensa. Suomessa on (30.09.19) 4200 täyssähköautoa ja 20 000 plugaria ja nyt halutaan lisää pikalatureita, jotka suurimmaksi osaksi ovat aikaperusteisia ainakin täällä periferiassa ja sopivat ainoastaan isoakkuisille täyssähköautoille. Etelässä taasen, missä on paljon ilmaisia ja kWh perustaisia latureita plugarit on täyssähköautoilijoiden vihaamia. Viime viikollakin Kuopiossa sain moitteet täyssähköautoilijalta, kun pistin plugariani Ikean ilmaiseen lataukseen.
    Minun mielestä plugari kuuluu sähköautoihin ja kannattaisi pitää yhtä.

  • Sähköautoileva motor - 28.10.2019 klo 8:29

    Moi Kari,
    en nyt millään pysty tunnistamaan saati yhtymään jos sinulla on tässä sähköautojen ja niiden latauspaikkojen lisääntymisen tavoitteistamisessa jokin ongelma. Minä en pysty siinä näkemään millään tavalla mitään ongelmaa oltiinpa sitten kehä 1 sisällä, Pirkanmaalla tai Kainuussa. Sikäli, jos aiotaan sitä Kainuutakin edes yrittää pitää asuttuna jatkossakin.

    Itse toivoisin, että latausinfran pikalatausverkostoon tehtäisiin vielä kertaalleen uusiksi suunniteltu tuki. Tämä tuki olisi tieverkostosta tarkastellen katsottu siten, että tukea saisi ensisijaisesti vain kohdat, joilla katetaan päätieverkoston pikalatausverkoston katveita. Esimerkiksi min 75 kilometriä lähimmälle pikalatauspaikalle päätieverkostossa. Ja silloin tuki saisi olla niin merkittävä, että investointi tapahtuisi. Tuolla saataisiin koillisenkin verkosto kuntoon.

    Asiointilataus yleistyy joka tapauksessa myös Kainuussa, jos siellä vain on toimivaa liiketoimintaa. Yritykset laittavat kyllä nytkin jo pihoilleen asiointilatausta ja muistaakseni siihenkin on nytkin jotain tukea saatavilla joillain ehdoilla. Asiointilataus on tyypillisimmillään Type2 ja parhaimmillaan 3x32A, eli 22 kW. Tuollaisen latauksen tarjoaminen asiaikkaille on pienimmillään sen verran matalan kustannuksen asia, että se ei edes mene kirjanpidossa investointeihin, vaan kuluina läpi. Sitten jos niitä on tarkoitus laittaa useampia kerralla tai joudutaan vetämään sähköjohtoja yhtään pidemmästi, siitä kannattaa tehdä investointi ja jakaa kulua useammalle vuodelle. Tällä investoinnilla katetaan tulevaisuuden asiakkaiden asiakaskokemusta ja ko liikepaikan houkuttelevuutta.

    Tuo houkuttelevuus on jo nyt havittavissa ja se tulee kasvamaan lähivuodet todella voimakkaasti. Tämä näkyy ensirekisteröintien sekä rekisterissä olevien latausautojen suhteellisen osuuden kasvun käyrän lähes pystysuorana kehityksenä.

    Minä ainakin näen tuossa asiassa kaikki latausautot yhtä arvokkaina. Tai oikeastaan lataushybridit vieläkin arvokkaampina latauspaikkojen käyttäjinä. Minulla on jo 40 kWh Leafissa vähintään noin 200 km toimintamatkaa pelkällä sähköllä, kun plugarilla taitaa parhaillaankin olla joku noin 50 kilometriä puhtaasti sähköllä.

    Jos joku on pahoittanut mielensä latauspaikalla plugarin takia, niin sittenpähän pahoittaa. Maailma on täynnä mielensäpahoittajia ja he pahoittavat mielensä joka tapauksessa, eikä siitä pidä välittää. Latauspaikoilla on edelleen ensin ehtineen sääntö. Toki se on itsestään selvää, että latauspaikkaa ei pidä pitää varattuna kuin lataamisen ajan ja siinäkin ainakin itse vapautan mielelläni latauspaikan seuraavalle, jos todellisuudessa oma akkuenergia jo riittää seuraavaan tarpeeseeni.

    Oma lukunsa ovat maksuttomat laturit. Minun mielipiteeni on, että niitä ei tarttisi olla, mutta ei minua kyllä haittaakaan jos joku haluaa tarjota maksutonta pikalatausta. Itse vain kierrän ne lähtökohtaisesti kauempaa ja ajan seuraavalle maksulliselle, koska siellä on todennäköisemmin vapaata ja sillä hinnalle ei ole suurta merkitystä sähköautoiluni kokonaiskustannuksille. Asiointilataus näyttää pysyvän pääosin maksuttomana kauppakeskuksissa, mutta siinä tulee hajonta vain kasvamaan ja silloin jokainen voi tehdä omat päätöksensä sen mukaan myös halutessaan, että missä asioi.

  • Marko - 28.10.2019 klo 8:47

    KARI” Sähköautoilu on valitettavasti vielä marginaalinen asia, eikä sitä edistä, että ko. marginaaliryhmä alkaa suureen ääneen vaatia kaikkia suomalaisia osallistumaan latausasemien kustannuksiin, tästä olet varmaan samaa mieltä.”

    Sanoit, että hankit plugarin ympäristön takia. Siksi juuri latausinfran rakentaminen kuuluu jokaiselle suomalaiselle, jotta ympäristö. Joten en ole samaa mieltä kanssasi.

  • Marko - 28.10.2019 klo 9:12

    Täällä Pirkanmaallakin on lukemattomia kerrostaloja keskustan ulkopuolella eikä pihoissa ole edes lohkolämmitystolppia. Suomessa on kylmä siis kylmä ja näitä polttisautoja huudatetaan pihoilla epätoivoisesti lämpimäksi ja jokainen tietää hiukkasten määrän jo pelkästään hajusta. Siksi tänne tarvitaan lakeja korjaamaan asioita. Niin polttiksille kuin sähköautoille.

  • Jani Ikävalko - 28.10.2019 klo 20:22

    Ympäristötoimet eivät saisi tulla kustannuksina - eikä eritoten kiinteinä kustannuksina jonka kansalaiset maksavat kun latausaasemia olisi paljon turhaan tyhjillään Kainuussa, näytti Kari sanoneen.

    Eikös tämä ole aika ymmärrettävästi sanottu?

  • Sähköautoileva motor - 28.10.2019 klo 20:55

    Moro Jani,
    sinne Kainuuseen olisi hyvä saada riittävästi tuettuna sähköautojen latauspaikkojen lisäksi myös biokaasun tankkausasemia. Taitaa yhden kaasutankkausaseman hinnalla asentaa myös jokusen sähköauton latauspaikan?

  • Juhani Varemo - 29.10.2019 klo 8:40

    Noista kustannuksista - taitaa nykypäivänä aika vähän olla merkittäviä asioita joita pystytään toteuttamaan ilman kustannuksia. Minunkin verorahojani käytetään asioihin joihin en todellakaan itse niitä laittaisi, mutta tämä on demokratiaa ja joskus kokonaisuus ratkaisee. Vaikka joku kokonaan autoton tähän sanoo että hän ei minkään jakeluinfran kuluihin halua osallistua, niin käytännössä lähes kaikki hyödykkeet sisältävät fossiilisen energian käytöstä ja jakelusta johtuvia kuluja. Ellei jo valmistuksen niin vähintään kuljetusten hinnan muodossa. Että sinne ne ovat kaupan hintoihin sisällytetty.

    Onneksi latausaseman perustaminen lienee kuitenkin olennaisesti halvempaa kuin perinteisen polttonesteiden aseman kun huomioidaan kaikki pohjavesiensuojelut ja muut nykyään vaadittavat rakenneratkaisut. Jos paikka on sähköverkon kannalta mielekäs niin tarpeenmukainen laajentaminen myöhemmin ei liene myöskään ylivoimaista.

    Hetkelliset suuret käyttäjämäärät samassa paikassa ovat ongelma - ei voida lähteä siitä että jossain hiihtokeskuksessa olisi hiihtolomien aikaan 300 samaan aikaan käytettävää tehokasta latauspistettä. 300 x 22 kW olisi jo 6,6 MW, puhumattakaan pikalatureista, ja sellaista tehoa ei tällä hetkellä liene järkevää sinne toteuttaa. Ehkä mieluummin hajautetusti eri teiden varsille?
    Vaikka energiamuunnoksissa aina hukkuu tehoa, niin ehkä tulevaisuudessa pystytään myös tekemään lataussähköä kannattavasti esim eri biopolttoaineista. Silloin olisi mahdollista vaikka polttokennoperustainen latausasema jolla voidaan tankata niin biopolttoaineella suoraan toimivaa kalustoa kuin sähköllä kulkeviakin. Tuollainen asema selviäisi hetkellisistä huippukuormistakin kun energialähde olisi kuitenkin säiliötavaraa ja helposti puskurivarastoitavissa. Maailmalla on tarjolla myös modulaarisia latausasemia joissa on joku sisäinen puskurivarasto (akku tms) jotka kykenevät harvakseltaan tarjoamaan tehokasta latausta heikon sähköverkon perässä. Mutta minä en ole oikea henkilö ratkomaan noita ongelmia, kunhan arvailen. Saattaa olla että raskaskin liikenne sähköistyy pieneltä osin, ja se tuo omat tarpeensa ja ratkaisunsa jotka saattavat palvella muitakin käyttäjiä.

    Ajoneuvokalusto luultavasti muuttuu ajan myötä kirjavammaksi, (sähkö)fillarista (sähkö)pillariin, ja monia eri energiamuotoja tullaan käyttämään rinnan ja eri tekniikoilla. Myös uusia ideoita varmaan vielä tulee, juuri mieleen tulleena villinä ideana vaikka rautateiden läheisyyteen voisi ehkä olla mahdollista sijoittaa tehokkaita latausasemia. Sieltä ajolankojen syötöistä varmaan löytyisi usein vähintään ½ megawattia vapaata tehoa, kun yksi veturi voi enimmillään ottaa muutaman megawatin. Siinä olisi siirtoverkkoa valmiina pienemmillekin paikkakunnille ... no tätä ei tarvitse ottaa tosissaan, kunhan nyt mieleen juolahti.

    Juuri katselin videon Suomen (Euroopan?) suurimmasta avolouhoksen lastauskoneesta. Vajaa 800 tonninen, reilun 3000 kW tehoinen pistokauhakaivuri. Toimii sähköllä, ei kylläkään akuilla vaan sillä on roikka takapuolessa :-) Ilmeisesti Kevitsassa on riittävän suuret pääsulakkeet ja tukeva päämuuntaja...

    https://www.youtube.com/watch?v=k6_aIGoXyTs

  • Jani Ikävalko - 29.10.2019 klo 16:54

    Nuo ei ole keskenään vertailukelposia, jossei sähköauton latausasemista saa uusiutuvaa sähköä, kuten Fortumin Charge & Dive saa. Pelkkä sähköauton latausasema ei yksistään riitä asiana siis verrokiksi. Raha on vain rahaa, sitä saahaan aina lisää vaikka loputtomasti, kyse onkin politiikasta lähinnä, mutta kuluttajien kontolle ympäristötoimien maksattaminen ei ole oikein.

    Siispä Karin ehdotusken mukaan Ruuhka-Suomeen suhteessa eniten latausasemia ja järkevä määrä Kainuuseen uusiutuvan sähkön latausasemia joilla olisi käyttöaste hyvä. =)

  • Juhani Varemo - 29.10.2019 klo 18:10

    En ihan ymmärtänyt että kuluttajien ei tarvitse maksaa ympäristöasioista?
    Kenen sitten? Vai meinaatko että verot valtion maksettaviksi ... :-)
    Kaikkihan me olemme kuluttajia.

    Jos maksulinjalle lähdetään niin eiköhän se ole ainoa oikea tapa että se joka kuluttaa ja tuottaa päästöjä, se maksaa. Joitakin tilanteita voidaan haluttaessa kompensoida. Toinen vaihtoehto on tietysti että hyödykkeen valmistaja tai tuottaja maksaa, mutta valmistaja kyllä siirtää kulut joka tapauksessa kuluttajan (=ostajan) maksettavaksi. Molemmissa tapauksissa ostajalle (=kuluttajalle) jää useinmiten valinnanvapaus ostaako hinnalla X vaiko ei.

    Yhteiskunnan julkiset ja yhteiset kulut menevät sitten verojen ja veroluontoisten maksujen kautta nekin - kuluttajilta - tulotason ja maksukyvyn mukaan. Tietysti myös yrityksiltä, mutta yritys ei ole mikään virtuaalinen rahakasa vaan ihmisistä, heidän työstään, osaamisestaan ja sijoittamastaan pääomasta yrityksetkin muodostuvat. Ja yleensä yritysten viimeinen asiakas toimintaketjussa on - kuluttaja. Poislukien yritykset jotka palvelevat julkista sektoria tai toisten yritysten sisäistä toimintaa.

    Yhteisestä rahaläjästä on sitten päätetty pitää yllä esim hallintoa, sosiaaliturvaa, puolustusvoimia ja liikenneverkkoja. Käytit tai et.

    Järkevän latausasema/kaasuntankkaus/biopolttoaine -verkoston rakentaminen ja mahdollinen tukeminenkin voi olla ihan fiksukin toimenpide. Kokonaisuutta pitää tarkastella laajasti, huomioiden mm päästöt, kotimaan työllisyys, ulkomailta ostettavan energian osuus kauppataseessamme jne. Nämä eivät ole 'yhden asian ihmisten' juttuja vaikka siltä pikaisesti tarkasteltuna voisi näyttääkin, vaan huomattavan monitahoisia kysymyksiä.

    Ei sinne Kainuuseen varmaan ensihätään kannata rakentaa kuin hiukan ennakoidun kysynnän mukainen määrä infraa, mutta suunnittelussa varmaan kannattaa huomioida mahdollinen myöhempi laajennustarve. Turistipyydykset sun muut hiihtokeskukset joutunevat ratkomaan tarjoamansa sesonkiajan palvelut ihan itse.

  • Jani Ikävalko - 1.11.2019 klo 7:46

    Tällä hetkellä kuluttajat maksaisi ylimäärästä MyDieselillä ajosta vrt. fossiili, turhien sähköautojen latauspisteiden ylläpidosta, sähköautojen kalliimmasta hankintahinnasta pl. kaupunkiauto Seat Mii joka ei taas ole oikea auto tai suunniteltu sellaiseksi.

    Tämän lisäksi uusiutuvan sähkön sopimus voi olla kalliimpi kuin fossiilisähkön

    Siispä toistan - ei kuluttajien kuuluisi ympäristöystävällisyydestä maksaa yhtään ylimääräistä mitä ne maksaa jo nyt elämisestään, tai tukea toisten ihmisten ympäristöystävällisyyttä varoillaan itse siihen pääsemättä edes käsiksi, esim. puutteellisen tankkausinfran tai liian kalliiden autojen takia. Aika paljon näissä on kehitettävää. Se joka tuottaa päästöjä pitäisi maksaa, esim. kivihiilisähkön käyttö ja sen lataus sähköautoon, fossiilidieselin tupruttelu, maakaasun poltto. Se joka kuluttaa liikaa energiaa ylipäänsä, pitäisi pistää maksumieheksi ettei ulkomailta tarvitsisi tuoda energiaa meille.

  • Juhani Varemo - 2.11.2019 klo 12:27

    Tällä hetkellä valitettavasti vaan on niin että ympäristöystävälliset vaihtoehdot ovat pääsääntöisesti kalliimpia tuottaa tai valmistaa. Siksihän ne eivät oikein yleisty itsestään ilman erilaisia tuki- ja ohjaustoimia.

    Sillä ei ole merkitystä, puhutaanko sähköauton lataamisesta, kerrostalon lämmityksestä kaukolämmöllä, perunoiden ostamisesta, talon rakentamisesta. tv:n hankkimisesta vai työpaikalle matkustamisesta. Pyrittäessä mikä tahansa näistä tekemään ympäristöystävällisemmäksi se todennäköisesti maksaa enemmän kuin se halvin, vähemmän ympäristöystävällinen vaihtoehto. Ketään eivät koske nämä kaikki asiat , mutta lähes kaikessa kuluttamisessa mukana on raaka-aineiden hankinta, energia, kuljetukset ja valmistus. Ja näiden hinnan muutokset näkyvät suoraan kuluttajahinnoissa, yleensä vielä väliportaan katteilla ja ALV:llä kerrottuina.

    Jos halutaan suurempaa ympäristöystävällisyyttä ilman kulujen nousua, pitää joko

    - kuluttaa vähemmän
    - vaihtaa kulutuskäyttymistä (kulutuskohteita) tai
    - kompensoida yksilön lisääntyneitä kuluja esim verotuksella

    On sinänsä mahdollista sekin että tulee uusia ratkaisevia tieteellisiä keksintöjä, esim erityisen edullista päästötöntä energiaa, ilman hintaa nostavia suuria investointeja.
    Epätodennäköistä se lähitulevaisuudessa kuitenkin on, esim. kaupallisia fuusioreaktoreita ei toimine vielä lähivuosina. Biotalouskin on kehitysvaiheessa, ja sillä ilmeisesti ei kuitenkaan pystytä saavuttamaan riittävän suurta mittakaavaa kovinkaan helposti.

    Kuluttajan tämän hetken vaihtoehdot ovat kuitenkin joko kuluttaa vähemmän, tai maksaa enemmän. Jos siis haluaa olla ympäristöystävällinen. Lisää maksaessaankin saa olla tarkkana mihin se raha oikeasti menee, yrityksen voittoon vai muuhun.

    Joitakin suurien linjojen päätöksiä tekevät sitten päättäjät puolestamme, halusimme tai emme.

    Minä en ota kantaa siihen miten kunkin pitäisi elää, mutta nuo ylläolevat ovat talouselämän faktoja.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!