Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautoilun vuosi 2019 Suomessa

tiistai 07.01.2020 Avainsanat: BEV

Mitä vuosi 2019 toi sähköautoiluun Suomessa? Pohdin asiaa tähän blogi-kirjoitukseeni muutamalta kantilta oman sähköautoilukokemukseni kautta.

1. Pikalatausverkoston laajentuminen hidastui

Vuosi 2019 ei tuonut kovinkaan merkityksellistä uutta pikalatausverkoston kattavuuteen suhteessa autojen yleistymisen määrään, toisin kuin sitä edeltävä vuosi. Omassa liikennöinnissäni ehkä merkittävin uusi pikalaturi oli Äänekosken Virtapiste, mutta edelleen Jyväskylän ja Pihtiputaan väli kaipaa lisää pikalatausta.  Sama asia vaivaa yhä koko itä-Suomea ja vielä pahempi sähkötön katvealue on koko koillis-Lappi. Toivottavasti vihdoin vuosi 2020 toisi näillekin seuduille lisää pikalatausverkostoa.

Suurteho CCS-pikalatausasemien verkosto on laajentunut 2019 aikana hitaasti. Suurteholaturista voi ladata nyt jo enimmillään 150 kW:n teholla ja teho on tuostakin vielä mahdollista tuplata 300 kW:n tasolle. Tällä hetkellä tuota 150 kW:n lataustehoa hyödynrää vasta CCS:stä muutama sähköauto, mutta näitä malleja on kyllä tulossa markkinoille. Näillä nopeammin latautuvilla autoilla ja latureilla tulee olemaan aikanaan yksi suuri käänteentekevä vaikutus sähköautoilun yleistymiseen. 

Kuvassa alla Suomen pikalatausverkoston tilanne vuoden 2018 ja 2019 lopussa havainnollistaa, että merkittävimmillä katvealueilla ei ole tapahtunut verkoston kehittymistä. (CHAdeMO + CCS), lähde www.plugshare.com

2. Asiointilatausverkoston laajentuminen

Type2 ja sukopistorasioihin perustuva asiointilatausverkosto on kasvanut vilkkaasti vuoden aikana. Toki tässä asiassa ollaan jatkuvasti latausautojen yleistymisen ja latauspaikkojen lisääntymisen suhteen tasapainottelutilanteessa. Oma kokemukseni vuoden varrelta on, että latausautot ovat yleistyneet omilla pysäköintipaikoillani huomattavasti nopeammin kuin latauspaikat ja vuonna 2019 jäinkin aikaisempaa useammin ilman pysäköinnin aikaista asiointilatausta. 

Vuonna 2019 on lisääntynyt hieman myös kWh-hinnoiteltujen asiointilatauspaikkojen määrä. Tämä on ainoa oikea hinnoittelumalli asiointilataukseen esimerkiksi julkisen liikenteen liityntäpysäköinnissä. Pidempiaikaisessa pysäköinnissä useimmiten suko-latauksen latausteho riittää. Älysähköverkkoon perustuvassa suko-latausleitteistossa investointi pysyy huomattavasti edullisempana, joten latauspaikkojen määrää voi kasvattaa helpommin.

3. Tukea ja veroa sähköautoille

Sähköautoihin jatkunut 2000 euron hankintatuki yksityisille asiakkaille on on ollut aika mitätön kannustin ja 50 000 euron kattohinta vieläpä rajaa houkuttelevimman sähköauton, eli Teslan Model kolmosen tuen ulkopuolelle lähes kaikissa mallivariaatioissa. Toivottavasti tuen suuruutta kasvatettaisiin ja se laajennettaisiin kattamaan myös työsuhdeautot sekä kattohintaa korotettaisiin.

Taloyhtiöt ovat saaneet investointitukea latausinfran rakentamiseen. http://www.ara.fi Tätä on kuitenkin kuulemani mukaan käytetty toivottoman vähän. Pidän yhtenä suurimmista sähköautojen vieläkin nopeamman yleistymisen esteistä juuri taloyhtiöissa asuvien ihmisten vaikeuksia saada kotilatausta järjestymään.

4. Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit 2019

Uusia sähköautoja ensirekisteröitiin vuonna 2019 ennätysmäärä 1897 kappaletta Suomessa. Ensirekisteröintien käyrä näyttääkin nyt jaakiekkolavalta, joka tulee aiheuttamaan nopeaa ja näkyvää muutosta.

Näiden lisäksi lataushybridien määrä 5966 rikkoi jälleen aiemmat ennätykset. Myös kaasuautojen rekisteröintimäärät rikkoivat oman rekisteröintiennätyksensä 2142 kappaleella. Vuonna 2019 uusien bensiini ja etenkin diesel-autojen ensirekisteröinnit laskivat, joka on hyvä merkki tulevasta.

Yhteensä vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien autojen ensirekisteröintien määrä ylsi jopa noin 9% tasolle kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

5. Uudet sähköautomallit ja heikko saatavuus

Sähköautojen yleistymisen keskeisin jarru on ollut erittäin rajallinen tarjooma sekä etenkin kohti loppuvuotta olemassa olevien mallienkin kehno saatavuus tai kohtuuttoman pitkät toimitusajat. Uusista malleista tärkeimmäksi Suomessakin nousi Teslan Model 3. Muita vuoden aikana Suomen toimituksiinkin ehtineitä sähköautouutuuksia olivat Audin E-Tron ja MB:n EQC.  Kia e-Niroa ei ehditty saada maahamme viime vuonna kuin muutamia kappaleita.

Aivan loppuvuodesta saatiin Volkswagen Groupilta kuitenkin ehkä suurimmat yllätykset sähköautojen tarjoomaan, kun Seat Mii Electriciä myytiin jopa noin 17.000 euron hintaluokassa runsaat määrät alkuvuoden 2020 toimituksiin. Myös e-Golfin hintaa pudotettiin loppuvuonna merkittävästi.

Muilta osin etenkin loppvuotta kohden sähköautojen ensirekisteröintimääriä varjosti vuonna 2020 voimaan astuvat EU:n päästösakkouhat valmistajille. Loppuvuotta kohden oli selkeästi nähtävissä, että valmistajat panttasivat jo julkaistujen sähköautojen toimituksia uuden vuoden puolelle.

6. Käytettyinä tuotiin runsaasti latausautoja

Käytettyinä yksittäin maahantuotuja sähköautoja rekisteröitiin viime vuonna 459 kappaletta. Lataushybridejä rekisteröitiin peräti 5876 kappaletta käytettyinä maahantuotuina.

7. Sähköautojen kanta nousi merkittävästi

Sähköhenkilöautojen kanta on noussut viime vuodet kiihtyvässä tahdissa Suomessa. Viime vuoden lopussa niitä oli liikennekäyttöön rekisteröitynä yhteensä 4661 kappaletta. Myös lataushybridien määrä nousi voimakkaasti. Yhteensä latausautojen määrä kaikista liikennekäyttöön rekisteröityistä henkilöautoista ylitti prosentin rajan (1,08%).

Yleisin täyssähköinen henkilöauto teillämme on Tesla ja toiseksi yleisin on Nissan.

7. Vuoden 2019 sähköautoilun kehittymisen vaikutus käytännössä

Vuosi 2019 toi aiempaa pidempiä toimintamatkoja sähköautoihin myös alle 60 000 euron hintaluokkaan. Samalla pikalatausverkosto laajeni, kuten myös asiointilatausverkosto. Näillä on yhteisvaikutuksena se, että yhä useammalla on mahdollisuus hankkia oma sähköauto. Uusilla sähköautoilla matkailee siis laajentuneessa latausverkostossa aiempaa merkittävästi jouheammin.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • TH - 9.1.2020 klo 20:07

    En ymmärtänyt juttua. Onko tämä vuoden 2018 vai 2019 juttu? Vaikuttaa vanhalta.

  • Sähköautoileva motor - 9.1.2020 klo 22:43

    Moi TH,
    iso kiitos kommentistasi!
    Tämä on todellakin versio, joka ei pitäisi näkyä kenellekään.

  • Sähköautoileva motoristi - 10.1.2020 klo 11:46

    Moi uudelleen. Sain nyt edes alustavasti julkaisukuntoon, niin julkaisin. Muokkaan kyllä edelleen mm lisäämällä tietoa 2019 lopussa liikennekäyttöön rekisteröidyistä ajoneuvoista.

  • TH - 10.1.2020 klo 17:20

    Peukku!

  • Kari Hällström - 11.1.2020 klo 14:13

    Hei!
    Se on kuitenkin huono juttu, että täyssähköautot on edelleen Uudenmaan juttu. 61% s-autoista rekisteröitiin Uudellamaalla, kun kaikista henkilöautoista vain 46% rekisteröitiin muualla Suomessa 2019.
    77% sähköautoista (täys) rekisteröitiin Uudellamaalla, Varsinaissuomessa ja Pirkanmaalla, eli muualla Suomessa sähköautot tosi marginaalinen ryhmä. Plugareissa ei ole sen paremmin tilanne 74% rekisteröinneistä Uudellamaalla, Varsinaissuomessa ja Pirkanmaalla. Kainuussa, missä itse asun rekisteröitiin tasan 3 sähköautoa ja 24 plugaria.

  • Sähköautoileva motoristi - 11.1.2020 klo 18:05

    Moi Kari,
    Tuo on aivan totta. Syitäkin on useita ja osan niistä pystynee helposti päättelemään.
    Ainakin se, että monia sähköautoja ei ole edes nähtävillä myyjillä kuin etelä-Suomessa. Lisäksi latausverkoston puutteet edelleen saattavat joillain alueilla olla jarru. Lisäksi todellisuutta on se, että sähköautot ovat edelleen kalliimpia ostaa ja maassamme on maantieteellisiä eroja tukitasoissa sekä työttömyysasteessa.

  • Juhani Varemo - 12.1.2020 klo 9:25

    Toisaalta pohjoisemman Suomen välimatkat ovat pitkiä, talvi kovempi ja autotiheys kaikkineen huomattavasti pienempi kuin tuolla Uudenmaan alueella. Vaikkapa pikalatausasemaa voi olla haastavaa saada kannattavaksi Kainuussa kun asiakkaita ei jonoksi saakka taitaisi ilmestyä vaikka ladattavat autot siellä yleistyisivätkin? Pitkät välimatkat ja rankan talviset olosuhteet aiheuttavat sen että kotilatauksella ei taida oikein pärjätä ellei käytössä ole hyvin suurella akkukapasiteetilla olevaa autoa (jotka taas ovat turhan arvokkaita).

    Olisiko Kainuussa paremmin kaasun tai uusiutuvan biodieselin paikka? Ei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua. Isoakkuinen PHEV (onko sellaisia)?

  • JT - 16.1.2020 klo 19:27

    Pieni korjaus, Suomen suosituin sähköauto eli Model 3 lataa kyllä yli 150 kW teholla. Maksimit Ionityn tolpista taitaa olla 190-195 kW tienoilla.

  • Vesa-Matti Kurtti - 16.1.2020 klo 20:06

    Yleisin sähköauto Suomessa on Tesla. Teslan ainoa huolto sijaitsee Vantaalla Uudellamaalla. Voisiko tällä olla myös yhteys sähköautojen parempaan myyntiin Uudellamaalla? Esim Oulussa asuva joutuu ottamaan töistä vapaata saadakseen ajettua autonsa huoltoon. Tämä toki vain yksi syy. Varmasti muitakin syitä on.

  • Esa Rauhala - 17.1.2020 klo 12:43

    Kiitos hyvistä blogeista ja helpossa muodossa esitetyistä tilastoista...

    Tosin taas tuli todistettua väite, että tulevaisuuden ennustaminen on vaikeata etenkin jostain lillukan varsista tehdyistä päätelmistä tehtynä. Mielenkiintoinen vuosi 2019 takana ja vois olettaa plugareille kiihtyvää vuotta 2020...

    "Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa"

    http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/meniko-lataushybridien-aika-jo-ohi-suomessa-uusien-sahkoautojen-ensirekisterointien-maarat-vahvassa-kasvussa

  • Sähköautoileva motoristi - 17.1.2020 klo 15:10

    Moi,
    blogitarinani muuten päättyi silloin näin:
    ”Kysyin tämän tekstini otsikossa, että menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa. Ehkä tämä käytettyinä maahantuotujen suosio auttaa ymmärtämään asiaa paremmin.
    Eli kiinnostusta lataushybridiautoihin tuntuu ajoneuvohankintaa suunnittelevilla olevan, mutta hinnoittelu ja verotusratkaisut taitavat ohjata päätökset nimenomaan lataushybridien osalta käytettyinä tuomiseen. Ylivoimaisesti suosituin käytettyinä tuotu lataushybridi on Mitsubishin Outlander ja sitä saisi myös uutena Suomesta alkaen noin 43500 euroa hintaan. Toukokuussa maahantuoduista käytetyistä Outlandereista suurin osa oli vuosimallia 2013 ja 2015 (50 ja 51 kpl) ja niiden hinnat näkyvät olevan Mobile.de -palvelussa hieman yli kymppitonnista alkaen. Lataushybridit siis kiinnostavat selkeästi, mutta asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan niistä niin paljoa, kuin Suomen myyntihinnat ovat. En siis usko lataushybridienkään ajan menneen ohi Suomessa.”
    Eli en ennakoinutkaan niiden ajan olleen ohi, vaan otsikko oli tarkoituksellinen pohdinta.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2020 (2)
tammikuu (2)
Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!
Sähköautoilun vuosi 2019 Suomessa
2019 (58)
joulukuu (8)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:llakin onnistuu Tampere - Helsinki -välin säännöllinen työmatkailu
Leaf 40 kWh sähköautoni akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!