Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin

lauantai 02.06.2018 Avainsanat: kaasuautosähköauto

Olen aina edustanut avoimesti sitä näkemystä, että sähköauto ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin, vaikka minulle sopiikin ja pidän sähköautoilla ajamisesta suuresti. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja pienentää autolla ajamisestaan aiheutuvia päästöjä sekä kuluja.

Auto, johon sain tutustua on minulle hyvin läheisellä ihmisellä, jolle sähköauto ei ole vaihtoehto, koska hän usein vetää satojen kilometrien matkoja peräkärryä. Eikä Teslan Model X:n hintaa pysty perustelemaan kovin helpolla, tulee nimitäin vetokoukun kiinnitysalustalle aika paljon lisähintaa siinä :-) Onneksi kaasuautoista löytyy vastaavat veto-ominaisuudet, kuin diesel- ja bensiiini sisaristaan.

Nyt sain itsellenikin tilaisuuden tutustua ensi kerran kaasuautoon. Tämän blogitarinan kohdeauto on Seat Leon ST 1,4 TGI DSG. Ei autossa on 81 kW:n tehoinen moottori ja sen jatkona VW Groupin 7-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto farmarimaisessa korissa. Tästä tarinasta tulee nyt ennemminkin kevyttä vertailua kaasuauton ja sähköauton välillä, vaikka autot ovatkin varmasti eri kohderyhmän tavoitteina.

Yleissilmäily kaasu-Seattiin

Omaan silmääni auton ulkomuodot näyttävät hyvin sopuisilta. Pieni mittojen ja painojen vertailu Seatin ja Leaf 40 kWh:n välillä:

  • Pituutta ST-Leonilla on 4,549 metriä, eli 6,4 senttiä enemmän kuin Leafillani
  • leveyttä Leonilla on 1,816 metriä, eli 2,6 senttiä enemmän, kuin Leafillani
  • korkeutta Seatilla on 1,54 metriä, eli tasan saman verran kuin Leafillani
  • akseliväli on farkkukorisessa Leonissa 2.636 metriä, eli 6,4 senttiä Leafiani vähemmän.
  • Omapainoa kaasukäyttöisellä DSG ST Leonilla on 1421 kg, eli tuohon nesteet ja kaasut päälle niin ollaan jonkin verran yli 1500 kg painossa ajokuntoisella autolla. Leafini on siis noin 40-55 kg painavapi, kuin tämä Seatti.

ST-korisen Seatin tavaratila on selkeä ja suuren oloinen. Kaasuversiosssa pohja on noin 10 senttiä diesel- ja bensiiniversioita korkeammalla. Yllättävän vähän kaasusäiliöt pienentävät tavaratilaa. Bensiiniversion tavaratilan kooksi löysin 585 litraa, eli tämä kaasuversio lieneee jotan vähän alle 500l vedoltaan. Leafini suuren tuntuinen ja 435 litran vetoinen tavaratila jää siis selkeästi toiseksi farmarimalliselle Seatille kaasuversionakin. Itse sanoisin, että tässä ST-koppaisessa Seatissa tuo tavaratilan pieni madaltuminen ei ainakaan minua haittaisi millään tavalla.

Sisätilat tässäkin tuotteessa ovat jo tutun tutuisia useista VW Groupin tuotteista. Vaikka minulla on ollut Volkkari itselläni noin kymmenen vuotta sitten viimeksi, niin silti joka kerta, kun näiden kuljettajan penkille istun, niin kaikki vain tuntuu olevan heti oikeilla paikoillaan ja toimivan jotenkin luotettavan ja laadukkaan oloisesti. 

Kuljettajan istuin tuntuu napakalta ja kohtuullisen hyvin tukevan vartaloani. Reisituki on tässäkin autossa jo minun mittaiselleni kuljettajalle hiukan lyhyt. Ohjauspyörä säätyy vähintään riittävästi pysty- sekä pituussuunnassa. Hyvän ajoasenon tähän siis saa varmamasti useampi kuljettaja, kuin omaan Leafiini, josta puuttuu ratin pituussäätö kokonaan.

Takaistuimella on myös hyvin ryhdikkäällä istuimella riittävästi tilaa 176 senttiselle miehelle joka suunnassa. Jälleen takapenkin leveydessä on tyypillinen tilanne, että kolmatta aikuista sinne ei viitsi pistää pitkää matkaa istumaan. Takapenkin keskellä on kyynärnoja ja siitä aukeaa suksiluukku, jota Leafissani ei ole. Takapenkit kääntyvät tässäkin autossa 1/3 ja 2/3 suhteessa ja tavaratilasta tulee kaasu-Seatissa tasainen, toisin kuin Leafissani.

Kun sähköautoilija lähtee kaasu-Seatilla ajamaan

Nopeasti sitä tottuu pieniin elämän helpotuksiin. Ensialkuun ihmettelin, että mitäs nyt tehdään kun ei starttinappulaa löydy. Omistaja valisti, että käytetään sitä avainta starttaamiseen. Pienen etsinnän jälkeen löysin ohjauspylväästä avaimelle paikan ja käänsin vähän matkaa. Hetken aikaa auton tietotekniikkaan perehdyttyäni kytkin R-vaihteen automaattilaatikkoon ja nostin jalkani jarrulta sekä painoin hieman kaasua peräyttääkseni tallista ulos. Mitään ei tapahtunukaan. Mitäs nyt? Omistaja valisti, että en tainnut laittaa autoa käyntiin. Nolona käänsin avaimesta lisää ja moottori pörähti käyntiin. Toinen kohta jo, johon sähköautolla on ehtinyt tottua. Nimitäin täydelliseen hiljaisuuteen ja värinättömyyteen ja vaivattomuuteen ajoon lähdössä. No totuuden nimissä, ei näissä kaaasu-Seatinkaan lähtömanöövereissä mitään dramaattisen vaikeita asioita takaisinopittavana olisi.

Seatissa ja Leafissa on samanlaiset automaattisesti toimivat sähköiset käsijarrut. Seatissa on myös paikallaanpitonappi, joka päälle asetettuna pitää auton paikallaan valoissa, eikä se pyri valumaan tai ryömimään. Kiva siis löytää pieni lisäyhtäläisyys Leafiini, vaikka ePedal yhden polkimen tekniikka onkin paljon enemmän.

Pian ajoon lähdettyäni totesin, että 7-nopeuksinen DSG-automaatti vaihtelee todella huomaamatta ja nopeasti isompaa vaihdetta. Ainakin hiljaisilla nopeuksila ylämäkeen saavuttaessa voi havaita pienen viiveen ja nykäyksen, kun vaihde vaihtuu pienempään, mutta ylöspäin vaihdot voi havaita oikeastaan vain kierroslukumittarista, ainakin kevyellä kaasuttelulla ajellessa. Silti itse arvostan suuresti sähkömoottorin ja kiinteän perävälityksen tuomaa välitöntä vetoa ja täydellistä vedon tasaisuuden tunnetta. Tosin, ei tuo Seattikaan ole ollenkaan paha.

Kaasu-Seatin suorituskyky

Tässä autossa on 1,4 litrainen ja 81 kW:n tehoinen moottori 7-portaisella DSG kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehdas lupaa autolle 0-100 km/h kiihtyvyydeksi 11,0 sekuntia, joka on aivan riittävä perheautolle. Tosin itse nautin suunnattomasti Leafin vain vähän yli 7 sekunnin kiihtyvyydestä ja sähköauton välittömöstä lähdöstä arjen tilanteissa. Vääntöä kaasu-versiossa on 200 Nm, joka riittää normaalikäytössä erittäin hyvin etenkin kiitos hyvin toimivan DSG:n Tosin Leafin 320 Nm on jotain aivan toista voimallaan.

Kaasun kulutus ja kulut

Tämä auto on nyt niin vähän aikaa ollut ajossa, että vielä ei pääse tekemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kaasulla ajamisen kuluista. Todennäköisesti omistajalleen tulee edullisemmaksi tankata kilohintaista kaasua, kuin Gasumin 89e/kk kiinteällä hinnoittelulla tulisi. (vuonna 2019 kiinteä tarjous on 65e/kk ja se sisältää yhteensä 1000 kg kaasua, eli vastaa Gasumin ilmoituksen mukaan noin 25 000 km ajoa.)

Auton kaasutankki on nyt ensimmäisen kerran lähes tyhjä ja ajotietonkone näytti kulutukseksi tankkauksesta 3,9 kg/100 km kaasulla. Bensiiniä ei ole poltettu vielä lainkaan. Tuolla kulutuksella ja Gasumin maakaasun 1,24 e/kg hinnoittelulla liikenne-energian hinnaksi muodostuu 4,84 euroa/100 km ja biokaasun 1,45 e/kg hinnalla hinnaksi tulisi 5,66 e/100 km. Nuo ovat bensiiniin tai dieseliin verrattuna edullisia, mutta sähköautoiluni noin 1,6 euroa/100 km verrattuna kovin korkeita. Silti uskon vahvasti, että tällä kaasu-Seatilla ajo tulee omistajalleen tuntuvasti edullisemmaksi, kuin olisi tullut diesel- tai bensiiversiolla ajo.

Ja ei tuolla kaasu-Seatilla ajaminen minun ymmärryksen mukaan mitenkään onnistu bensa- tai dieselversioita kalliimmaksi muodostumaan, koska vaikka esimerkiksi nyt kaasutankin tyhjennyttyä bensiinillä ajoa tulee ehkä pari sataa kilometriä, niin on silti ehkä noin 60% ajettu halvemmalla sekä etenkin ympäristöystävällisemmällä kaasulla.

Kaasun tankkaaminen ja toimintamatka

Autolla on nyt ajettu noin 300 km ja ajotietokone kehoittaa toistuvasti hakeutumaan kaasutankille. Noin 330 km toimintamatka on nyt toteutumassa kaasutankkauksesta ennen, kuin ajo vaihtuu bensiinille. Sen jälkeenhän autossa on vielä peräti 50 litraa bensiiniä, eli matka ei suinkaan katkea. 

Todella iso harmi vain on se, että kaasutankkausasemia on jopa vielä säälittävämmin tarjolla kuin sähköautojen pikalatauspaikkoja. Esimerkiksi nyt minun koeajoni jäi lyhyeksi ja vaille kaasutankkauksen kokemusta, koska lähimmälle kaasutankkausasemalle on matkaa yli 130 km ja seuraavasi lähin olisi 160 km päässä. Ei kauhean kätevää, kun vertaa siihen, että sähköautoni latautuu nytkin tätä kirjoittaessa tuossa mökin vieressä suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta punaisesta kolmivaihe työmaapistokkeesta täyteen asti ennen seuraavaa ajoon lähtöä.

Kaasu-Seatin hinta

TGI DSG Seatti on hinnaltaan lähes samaa tasoa tai halvempi, kuin vastaava diesel-tai bensiinisisarensa automaattivaihteistolla. Vähän riippuu haluaako verrata 1,0 bensaan vai 1,4 bensaan, jossa on enemmän tehoa. Vai dieseliin. Hinnastohinta tälle autolle oli 24735 euroa. Jos huomioidaan, että saadaan lähellekään Leafiani vastaavaa tasoa, niin hintaa pitä lisätä Eberi päälle ja silti jää puutumaan adaptiivisuus vakkarista, älykkäät led-valot, ajoavustin, 360-kamerat jne jne. Niinpä itse rankaan auton mielessäni samoilla varusteilla ehkä noin 5000 euroa Zero2.0 Leafini noin 35900 euron kauppahintaa halvemmaksi. Eli kyllä, edelleen hankintahinta perustelee mm kaasuauton ostoa. Sitten on eri asia, mitä ajaminen maksaa ja kuinka paljon kukin ajaa sekä se, että mikä on oletettu jälleenmyyntihinta niille, jotka omiksi autoja ostavat. Jotenkin minun on helppo povata näille 15kg kaasutankilla ja 50 litran bensiinitankilla varustetuille kaasu-Seateille hyvää jälleenmyyntiarvoa. Nimittäin jatkossa nämä on varustettu hieman suuremmalla kaasutankilla ja vaivaisella 15 litran bensatankilla.

Yhteenveto kaasu-Seatin ensitunnelmistani

Erinomainen autohan tuo Seatti on ja ehdottomasti suosittelen kaasuversiona kaikille niille, joille sähköauto ei ole realistinen vaihtoehto. Ja tosiaan kovin useille sähköauto ei vielä sitä ole. Kannustan rohkeasti tutustumaan. Silti itse pysyn vielä hyvin tyytyväisenä sähköautoilijana.

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Pekka - 7.6.2018 klo 18:20

    Hintojen suhteen vertailu ei ole reilu. Leafin nykyhinnaston mukaan halvin on acenta 37900€:n hinnallaan. Tuohon saa 2000€:n valtion tuen, eli hinnaksi jää noin 36k€. Acentassa ei ole mm LED valoja, eikä 360 asteen kameroita.
    Seat Leon TGI DSG hinnat alkaen on noin 23k€ ja ST-mallina noin 24,5k€. Kun adaptiivinen vakkari sisältäen aktiivisen turvatekniikan (Front Assist) maksaa noin 0,5k€, stylepack (ACC ja tutkat eteen ja taakse) noin 0,5k€, niin lohkolämmittimen kanssa hintaeroa on 10k€. LEDit Leoniin saa alle tonnilla.

  • Sähköautoileva motor - 8.6.2018 klo 17:36

    Kiitos Pekka kommentistasi.
    Laskeskelin vieläkin uudelleen Leon ST TGI:n hintaa lisävarusteilla ja kyllä sille edelleen ihan riittämiin kertyy hintaa varusteltuna ja kauko-ohjattavalla Eberilä varustettuna. Kuitenkin, tuossa tarinassa tuo hintavertailu nyt ei ole olennaisin asia, koska Seattia ei juuri nyt oikeastaan ole edes tarjolla ennen, kuin uusittu malli 15 litraan pienennetyllä bensatankilla tulee myyntiin.

  • Jani Ikävalko - 9.6.2018 klo 11:25

    Eipä tuo tankkausverkosto nyt niin säälittävä ole, kun Etelä-Suomi on kokonaan katettu ja Keski-Suomi omaa vielä katvealueita. Yhteensä tankkausverkosto kattaa 2,6 miljoonaa suomalaista. Nyt puhutaan kuitenkin uusiutuvan energian tankkausverkostosta mikä on se tulevaisuus, se näyttää 0kpl sähkölle tällä hetkellä. Olisitpa kertonut että missä päin Suomea ajelet? Yleensä tieto tankkausasemista ei aina ole tavoittanut kaikkia.

    Kaasun kotitankkausasemiakin on saatavilla jos haluaa putkiverkon alueelle. Muutoin maatilakäytössä biokaasua tankataan kohta jo siellä täällä, ja esim. Kalmarin maatila on jo vuodesta 2002 tankannut itse tuottamaansa biokaasua ajoneuvoihinsa ja työkoneisiinsa, koska maatilakohtasen liikennekaasun tuotto alkaa yleistymään enemmänkin lähivuosina. Sinälläänhän kotitankkausasema nyt ei ole niin pakollinen kaasuautoilla koska ei ole ajomatkaongelmaa näissä koskaan ollutkaan.

  • Sähköautoileva motor - 10.6.2018 klo 8:09

    Moro Jani,
    kiitos kommentistasi tähän kaasuauto-tarinaani. Viitasaarella ajelin. Siitä lähimmät Laukaa, Vaajakoski ja sitten vielä kauemmas pitää ajaa pohjoiseen. Näin ainakin ne mitä löysimme. Ja se on ainoa joka ratkaisee. Etelä-Suomen kaasutankkausverkostolla ei ole mitään merkitystä tuolla ajellessa.

    Eli vain niillä kaasutankkausasemilla on merkitystä, jotka ovat NYT käytettävissä kohtuumatkan päässä ja jotka löytää mieluiten jopa täysin intuitiivisesti, mutta vähintään kohtuullisella auton navin ja googlettamisen avulla. Ja se tulos oli kirjaimellisesti säälittävä, tai oikeastaan vielä huonompi. Toimintamatka kaasulla noin 320-339 km ja lähimmälle kaasutankkausasemalle matkaa 130 km. Edestakainen tankkauskäynti ja tankki olisi jo yhden kaupassa käynnin jälkeen taas tyhjä.

    Tuo maatilojen biokaasuvarannon hyödyntämminen olisikin saatava ymmärrykseni mukaan Suomessa aivan toisenlaiselle tasolle, koska potentiaalia ymmärtääkseni olisi vaikka kuinka. Ja siis toivottavasti mahdollisimman pian kaasutankkausverkosto laajenisi nimenomaan pääteiden varsilla myös. Ja huom, onneksi siis tämä ongelma ei koske etelä-Suomea ainakaan yhtä pahasti.

    Kirjoitan jossain vaiheessa hiukan lisää, kunhan ehdin käydä vähän enemmän tutustumassa mm. kaasun tankkaukseen.

  • Sähköautoileva motor - 12.6.2018 klo 20:42

    Kiitos Jani jälleen hyvästä kommentistasi, mutta en halua julkaista sitä, koska olet siinä maininnut nimeltä blogitarinaani täysin liittymättömän henkilön. Julkaisen kyllä mielelläni sen tähän alle muokaten ko. kohdan pois.

    Jani kirjoitti minulle:
    "Hei,

    Tankkausverkosto laajenee loogisesti siten että missä on eniten ihmisiä ja liikennevirtaa, sinne niitä suurinpiirtein järjestyksessä putkahtelee pl. Joensuun kunnan täydellisesti epäonnistunut politiikka jossa suositaan raakaöljyn kulutusta ja tupruttelua busseissa ja jätehuollossa asti, joten minäkin olen toistaiseksi ilman kaasuntankkausasemaa. =) - Mutta siis Gasumin toteutuskaavion mukaan mitä ovat kertoilleet.

    Käsittääkseni olet E75-valtaväylän varrella, jonka toteutus kattaa vasta Helsingistä Jyväskylään, mutta toteutus on kesken, koska sen pitäisi kattaa aina Ouluun asti asemia, joten Viitasaaren kohtalo on E75 biokaasuvaltatiehankkeen eteneminen. Ei auta kun odotella vaan kaikessa rauhassa, kyllä ne asemat tulee kun EU niin pakottaa kuitenkin direktiiveissään."

  • Sähköautoileva motor - 12.6.2018 klo 20:47

    Ja nyt vastaan Janin viestiin.
    Jep, kyllä vain E75 on sellainen pääväylä, että sen soisi saavan tosiaan kaasuntankkauksia esim Hirvaskankaan ja Viitasaaren kieppeille. Eihän siinä mitään muutakaan voi, kuin odottaa. Tuo toteamus ei vain yhtään lämmitä odotellessa.

    Eikä tämä nyt paljoa poikkea sähköautojenkaan pikalaturitarjonnassa tuolla seudulla. Toki Pihtiputaalla sentään on tarjolla. Ja sähköauton saa useampi ladattua kotonaan tai vaikka mökillään. Aika harvalla kuitenkaan on kaasuverkoston ääressä kotinsa Suomessa.

    Molempien infra tarvitsee siis edelleen pikaista täydennystä.

  • Jani Ikävalko - 13.6.2018 klo 15:27

    Hei,

    Niin siis tankkausverkosto kattaa nyt 2,6 miljoonaa Suomalaista, onhan se puolet Suomalaisista. Nämä on kuitenkin samassa taajamassa missä ihmisetkin.

    Ei ihan kehtaa sanoa että "harvalla on kaasuverkoston ääressä kotinsa", kun ei sitä kotitankkausta tarvitse kaasuautojen lyhyen tankkausajan (muutama minuutti) ja pitkien ajomatkojen vuoksi, käytöltään tuo ei eroa bensa-autoista siinä suhteessa joten parempi on julkisiin tankkausasemiin panostaa ja se riittääkin kaasuautoilijoille.

    Sähkö on erityisen hyvä kyllä siinä että uusiutuvaa puhdasta sähköä saa ladattua kotona omaan sähköautoon tai hybridiin, kaasuautokin lopulta hyötyy pienestä akustosta ja latauspistokkeesta, kunhan sellaisia alkaa tulla markkinoille. Sähköauton käyttöä helpottaa kyllä kotilataus huomattavasti ja sähköautoiluun siirtymisen kynnys alenee.

    Sitä ei olekkaan liioin tarpeeksi korostettu blogeissa tai uutisissa kuinka erityisen ympäristöystävällinen tapa liikkua on ladata kotona puhdasta sähköä! Toivottavasti tämä tilanne myöskin hiljalleen muuttuu ja hyvä sanoma alkaa leviämään - sitä minä toivoisin.

  • Sähköautoileva motor - 14.6.2018 klo 6:38

    Moro Jani jälleen,
    Juu teoreettisesti tankkausverkosto kattaa suuren osan suomalaisista. Sillä teorialla vaan ei tankata kaasua esimerkiksi Keski-Suomessa. Eiköhän tämä ole jo tullut riiittävän selväksi taasen. Kaasun tankkausverkosto kaipaa kipeästi laajentumista.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (33)
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!