Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua

perjantai 30.08.2019 Avainsanat: BEVSähköauto talvellasähköautomatkailu

Miten sujuisi lomamatka Rukalle Nissan Leaf + -sähköautolla? Tätä pyysi minulta nyt useampikin lukijani kun julkaisin pari tarinaa isomman akun saaneesta Leafista.

Sikäli nämä pyynnöt sattuivat hauskasti, että olen talvelle tehnyt alustavan varauksen juuri Kuusamoon ja aihe pitäisikin selvittää. Koska pyynnöt liittyivät tähän 62 kWh Leatiin, niin teen matkasuunnitelmat nyt ensin sille autolle, vaikka omassani on vain 40 kWh akku.

Kuusamoon Viitasaaren mökiltä

Realistinen asiahan on se, että minun varsinainen Kuusamon reissuni alkaa Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Sinne voi ajaa vaikka kuinka paljon aikaisemin tai vaikka edellisenä iltana. Menomatkalla vajunnut akku ehtii täyttyä aamun lähtöön joka tapauksessa illan saunomisen ja yöllä nukkumisen aikana autoni peräkonttivarustukseen kuuluvalla 6 - 10 - 16 A säädettävällä matkalatauskaapelilla, joka ottaa virtansa punaisesta ns työmaapistokkeesta. Mökillä on turvallinen ratkaisu 16A laaamiseen suoraan sähköpääkeskuksen kyljessä olevasta voimavirtapistokkeesta.

Matkaa Rukalle mökiltä kertyy reittivalinnasta riippuen noin 460 - 490 kilometriä, eli välilataus reitille tarvitaan 62 kWh Leafillakin.

Matkasuunnitteluun on nykyisin erittäin hyvä apuväline, A Better Routeplanner, johon voi asettaa autokohtaiset lähtötiedot ja sitten voi hyvinkin tarkasti muutella parametrejä, joten teen suunitelmat sen ja oman kokemukseni avulla. Muutoin erittäin luotettavan oloinen reittisuunnittelija näyttäisi mielestäni olettavan Leaf +:lla olevan käytettävissä 62 kWh, mutta näihän ei todellisuudessa ole. Siksi asetin auton akulle 7% kuntoisuuden laskun, jotta akun kapasiteetti vastaisi noin 58 tasoa, joka sieltä on realistisemmin ulos otettavissa.

Case 1: Kesällä ilman kattotaakkaa

Kesällä ilman kattotaakkaa suomalaisilla maanteillä ajellessa Leafilla pääsee helposti noin 16 kWh / 100 km kulutukseen ilman erityisiä säästelytoimia, joten sähköä 469 km reittivalinalla kuluisi noin 75 kWh.  Leafin toimintamatka toteutuisi noin 350 kilometrin mittaiseksi, eli noin 110 - 120 kilometrin matkaa vastaava lisälataus vähintään tarvitaan lisää. 

Ensinnä voisi aihetta lähestyä siten, että tuo noin 120 km lisätarve tarkoittaa noin 19,5 kWh:n lisätarvetta ja se tulee akkuun 44 kW:n pikalatausteholla noin 28 minuutissa. Kun tuohon huomioidaan latauksen aloittamiseen ja lopetamiseen kuluva aika, ollaan A Better Routeplannerin kanssa samassa, eli noin 32 minuutin mittaisessa lataustauossa. Akku on latauksen lopussa 74% varaustasossa, joten latautuminen ei edes ehdi merkittävästi hidastua lopussakaan.

Matkaa on ehditty taittaa ennen ensimmäistä latausta noin 3 tuntia ja kilometrejä on kertynyt yli 220  matkamittariin lisää. Niinpä lataamisen aikana onkin hyvä käydä lounastamassa vaikka Prismalla tai Citymarketissa, kumman nyt sitten latauspaikaksi valitseekin. Tosin noin nopea lounas ja vessatauko ei ole realistinen matkaillessa, joten akkuun ehtii kertyä tarpeettoman paljon energiaa, mutta eipä se onneksi siellä akussa paina yhtään mitään. 

Tuollaisella kesäkelillä siis Leaf + menee Rukalle eittä heilahtaa. Perillä sitten voikin laittaa auton latautumaan mökin pihaan ja sen jälkeen mökin ja Rukatunturin väliset reititkin sujuvat muitta mutkitta sähkön voimalla.

Case 2: lisätään kesäkelissä katolle kattotaakkateline, pyörätelineet ja polkupyörä

Jos ajaisin Rukalle kesäkelissä, niin menisin sinne DH-pyöräilyä harrastamaan. Vaikeutetaan siis haastetta sen verran, että laitetaan samaiseen A Better Routeplaneriin speksit näyttämään kasvaneen ilmanvastuksen kasvattamaa kulutusta.

Olen mitannut, että kattotaakkatelineet ja yksi DH-pyörä kasvattavat kulutusta noin 18% kasvaneen ilmanvastuksen myötä.  Teen asetukset kuitenkin +20% kasvavalla kulutuksella ja lisään vastatuulta pari metriä/sekunti koko matkalle, ette ammu suunnitelmalla itseäni kovin pahasti jalkaan. Nimittäin tämä kokoonpano on todennäköinen kesäiselle ajolle.

Lähtö jälleen Viitasaaren mökiltä täydellä akulla. Ajoa ensin esimerkiksi 221 kilometriä Ouluun Kaakkurin CM:ään latailemaan. Laturille saapuessa akussa pitäisi olla vielä noin 7% lataustaso. Jos väli menee yhtään tiukille, niin on siinä useita pikalatureita tarjolla, jossa voi ottaa pikatäydennyksen. 

Oulussa on hyvä saada akku lähes täyteen, jotta perillepääsy varmistuu. Nimittäin Oulu - Ruka välillä ei enää ole yhtään pikalaturia ja jälkimmäinen ajo-osuus on 248 kilometrin mittainen. Kun Oulussa ottaa 96% varauksen, pitäisi perille kuitenkin päästä normaalisti ajamalla ilman välilatausta ja perillä on vielä ruhtinaallinen 5% ylimääräinen varaus akussa jäljellä. Noin iso lataus ottaa aikaa vähintään hieman yli tunnin ja pidän A Better Route Plannerin 1h6min latausaika-arviota realistisena.

Ouluun on tultu jälleen sen reilun muutaman tunnin siirtymä ja yli 220 kilometriä, joten tunninkin tauko on lounaan ohessa erittäin tervetullut.

Jos Oulusta Rukalle 248 km meinaa mennä tiukille, kannattaa pitää pieni tauko ja ottaa Type2-latausta reitiltä. Perillä sitten auto saakin jälleen latausta varatun mökin pihassa ja ajelut kohtessa on mukava kulkea sähköautolla.

Case 3: Talvella -10°C kelissä mökiltä Rukalle

Lisätäänpäs jälleen Leafille haastetta. Otetaan case tällä kertaa talvella laskettalemaan meno ja pakkastakin on noin kymmenen astetta. Laskelma näyttää ensivilkaisulta yllättävänkin samankaltaiselta kuin kesällä fillari katolla ajaen. On kuitenkin uskottavaa, että pakkanen haittaa jopa vähemmän toimintamatkaa, kuin pyörä katolla.

Siispä jälleen Oulussa noin tunnin lataus ja perille. Perillä jälleen auto lataukseen ja sen jälkeen parasta ja mukavinta paikallisliikkumista aina lämpimällä ja pakkasesta kangistumattomalla autolla.

 

Case 4: Talvella -10°C kelissä suksiboksi katolla mökiltä Rukalle

Talvella pidän erittäin todennäköisenä, että Rukan matkani tekisin kattotaakkatelineet ja suksiboksi katolla. Lisätään siis 20% jälleen kulutusta ja oletetaan -10°C keli. Talvilaskelmissa laskin matkan keskinopeutta jonkin verran, vaikka noin pohjoisessa talvinopeusrajoituksilla ei kovin paljoa taidetakaan nopeuksia laskea. Kyse on ennemminkin talvikelin realismista sekä liikenneturvallisuudesta.

Nyt A Better Route Plannerkin lisää ennen Oulua Siikalatvan Hesburgerille lyhyen noin 12 minuutin lataustauon. Sieltä kyllä kelpaa ottaa kuppi kahvia, käydä vessassa ja samalla ottaa ilmaista latausta.

Toinen tauko on jälleen Oulussa ja syytä on varautua noin 1h3min lataamiseen, koska jälleen on yli 240 km pitkä loppusiirtymä Rukalle ilman yhtään välilatausta. Onneksi välillä on kuitenkin Type2-sähköä tarjolla jos tarve yllättääkin.

Ja perillä jälleen auto saa latausta mökin pihasta.

#Rapdigate tuskin ongelma, mutta talven kelivaihtelut voivat tuoda muuttujia

Leafin akuston jäähdytyksen puutteellisuus on maailmalla laajasti tiedossa ja siitä tulee #Rapdigate-nimitys. Auton akku kuumenee jatkuvassa 120 km/h ajossa tai toistuvissa pikalatauksissa. Näissä mökiltä Rukalle ajosuunnitelmissa missään en usko 62 kWh Leaf +:ssan kohtaavan minkääntasoista #rapidgate-ongelmaa. Nimittäin tuolla pohjoisessa ei ole sellaisia moottoriteitä, jossa ongelma tulisi vastaan, vaan matkanopeus on alhaisempi. Lisäksi vain case 4, eli talvella suksiboksi katolla ajaen tarvitaan enemmän kuin yksi pikalataus ja noin kovalla pakkasella akku ei tule kuumenemaan liikaa millään noin lyhyellä matkalla.

Talven kelivaihtelut kuitenkin voivat olla se suurempi muuttujien mukaan tuoja. Oulusta Kuusamoon -välillä ei ole tarjolla yhtään pikalatausta, eikä koko koillis-Lapissa oikeastaan muutoinkaan. Sähköauton kulutus voi nousta nyt käyttämiäni parametrejä vielä pari kymmentä prosenttiakin korkeammalle esimerkiksi raskaan sohjokelin takia. Kovemman pakkasen vaikutusta voi sen sijaan hallita merkittävästi taitavalla lämmityslaitteen käytöllä palelematta kohtuuttomasti. Tosin jos pakkenen kipuaa johonkin kolmenkymmen asteen kieppeille, niin varmuudella tuolla välillä saa kulumaan aikaa Type2-latauksessa jonkin aikaakin.

Vaikka lähtö olisi Tampereelta, ei suunnitelma muuttuisi mitenkään olennaisesti. Vain yksi lyhyt lataus lisää Jyväskylässä.

Koillis-Suomi kaipaisi kipeästi pikalatauspisteitä

Koillis-Suomi kaipaisikin kipeästi pikalatausta. Tiedän sillä jo olevankin sähköautoilijoita ja lisää olisi tulossa, mutta jopa vielä isompi merkitys on ruuhka-Suomen lomasuunnitelmien osalta. Sähköautot tulevat yleistymään. Sähköautojen kanta on jo noussut jyrkkään lätkämailan lapakulmaan ja tulee kiihtymään lähivuodet. Koillis-Lapin matkailun kannalta olisikin erittäin tärkeää hoitaa pikalatausverkosto kuntoon. Tämä olisi myös matkailuyrittäjien edun mukaista. Toivottavasti sieltä löytyy rohkeita investoijia, jotka haluavat olla ympäristöystävällisen liikenteen kehittämisen asialla.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Kari Hällström - 30.8.2019 klo 17:54

    Hei!
    Hyvä kirjoitus, mutta yksi asia jäi askarruttamaan; Googlemaps näyttää kokonaisajaksi Viitasaari-Ruka 5h 12 min, kun toi sun käyttämä 6h 17 min.
    Oman kokemuksen mukaan Googlemaps näyttää ajan aika hyvin.

  • Sähköautoileva motor - 30.8.2019 klo 19:43

    Moi Kari,
    joo varmaan vähän varovaiset nuo ajoajat. Kuitenkin aina kun olen ajanut Viitasaari - Oulu -väliä, niin en ole päässyt juuri koskaan Googlemapsin aikaan johtuen muusta liikenteestä. Joo, olen vähän laiska tai sitten turvallisuushakuinen ajaja. En aja ylinopeutta, enkä kovin rohkeasti ohittele rekkoja, joita tuolla välillä on yleensä riittänyt enemmän kuin omiksi tarpeiksi.

  • Janne - 1.9.2019 klo 21:31

    Moi,
    Kiitos hyvästä blogista. Juttusi ovat avanneet arjen asioita sähköauton käytön suhteen.

    Olen lueskellut eri lähteistä Leafin kulutukseen liittyviä juttuja ja huomannut niissä eroja. Osaatko arvailla mistä erot oman kulutusseurantasi ja esimerkiksi TM:n 14/2018 kulutuslaskelman erot johtuvat? Oma kokemuksesi kulutuksesta on 16 kwh/100km, TM:n mittaama kulutus 22,5 ja 23,5 kwh/100km. Tämän lisäksi WLTP kulutus on 20,6 kwh/100km. TM:n laskema toimintamatka 40 kwh:n mallille oli noin 180km +5 asteen lämpötilassa. Miten omat kokemuksesi tässä lämpötilassa? Keskinopeus oli 77 km/h.
    Kuten arvata saattaa, olen aikeissa vaihtaa sähköautoon, Leafin ollessa listan kärkipäässä.

  • Sähköautoileva motor - 2.9.2019 klo 7:52

    Moi Janne,
    sähköauton kulutus reagoi todella helposti useisiin eri tekijöihin, koska hyötysuhde akusta liikenne-energiaksi on niin hyvä. Esimerkiksi pelkästään vastatuuli tai märkä tienpinta vaikuttavat aivan eri tasolla, kuin polttomoottoriautoissa, joissa hyötysuhde on onneton.

    En nyt varmaksi osaa lähteä analysoimaan TM:n kulutusmittauksia, mutta muistelen niihin liittyvän pari tulosten käytettävyyttä heikentävää tekijää tuon edellämainitsemani muuttujamäärän lisäksi. Ensinnäkin he taitavat lähteä esimeriksi kaupunkiajoon täydellä akulla kylmällä autolla. Esimerkiksi silloin hidastusten regenerointi ei toimi vielä lainkaan. Muistaakseni TM myös mittaa kulutuksen, joka sisältää latauksen aikaisen häviön, joka oman arvaukseni mukaan on 10% luokkaa. (en ole koskaan tarkasti mitannut, koska sillä ei ole oman käytön tasolla mitään merkitystä, niin vähäinen se on).

    Kylmällä kelillä etenkin Leafissa oppii omistaja varmasti pian hallitsemaan lämmityksen ottamaan energiaa auton automatiikkaa paremmin. Nimittäin Leafin lämmityslaitteen, kuten myös ilmastointilaitteen automaattitoiminnot toimivat ruokottoman huonosti. Jos Leafilla on halu tai tarve pienentää kulutusta, niin pienelläkin lämmitystarpeella, siis jo ennen nollakelejä, kannattaa laittaa lämmityslaite manuaalisäädöillä puhaltamaan 1-2 nopeudella haluttuihin suuntiin haluttua lämpöä. Silloin säästää kovemmalla pakkasella helposti 10-20% kulutuksessa, eikä silti autossa tule yhtään sen kylmempi. Olen melko varma, että esim. TM mittaa kulutuksen pitämällä lämmityslaitetta automaatti-asennossa ja se on heille perusteltua vakioidakseen muuttujia mahdollisimman paljon autojen välillä.

    Sähköautossa kulutukseen vaikuttaa myös rengaspaineet ja valitut renkaat yllättävän paljon. Nyt 40 kWh Leafissa ei ole enää tarvinnut kikkailla ja kasvattaa toimintamatkaa nostamalla rengaspaineita kumien sallimiin maksimeihin, mutta 24 kWh:lla se oli vielä pakko päästäkseni mökille perille ylipäätään. Sillä 24 kWh:lla tein vahingossa myös testin, kuinka paljon kulutus muuttui kun alle laitettiinkin A-energialuokan kumin sijaan B-energialuokan kumi, vaikka se oli sama Nokian rengas!http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/nissan-leafiin-uudet-kesarenkaat-alle

  • Sami - 20.9.2019 klo 19:42

    Tässä kolmen vuoden kokemukseni Leaf 24kWh (tod nop) kulutuksesta, joka lienee linjassa myös uudempiin genereraatioihin:

    Kesärenkailla ilman merkittävää lämmitystä tai jäähdytystä:
    120km/h: 20...22kWh/100km
    100km/h: 16...17.5kWh/100km
    80km/h: 14...16kWh/100km
    60km/h: 12.5kWh/100km

    Helteellä näihin lisätään noin 5% ilmastoinnista

    Talvella näihin ym lukemiin lisätään:
    + 10% nastarenkaista ja ilmanvastuksesta
    + lisäksi luokkaa 10% jokaisesta 0*C alittavasta 10 asteesta lämmitykseen

    Mittaamiani talvilukemia:
    100km/h: 26kWh/100km @-22*C
    80km/h: 19.5kWh/100km @-10*C

  • Sähköautoileva motor - 21.9.2019 klo 16:37

    Moi Sami,
    aika saman suuntaisia kulutuksia toteutuu itsellä.
    Onneksi huhtikuun puolella, kun tämä suunniteltu matka on tarkoitettu toteuttavaksi, ei melko suurella todennäköisyydellä ole päivällä noin kovaa pakkasta.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (47)
lokakuu (3)
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!