Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle

tiistai 19.07.2016 Avainsanat: BEVLeafNissan

Nissan Leafiin uudet kesärenkaat: olennaista on pieni vierintävastus





15.7.2016 tuli vastaan 54000 km ajettuna alkuperäisten kesärenkaiden kulutuspinnan laillinen alaraja.

Edelleen olen hieman hämilläni siitä, miten nopeasti saan Leafissa renkaat kulumaan. Ilmeisesti vahva moottorin vääntö ja kokoisekseen suuri paino kuluttavat ylipaineissa olevia renkaita totuttua merkittävästi nopeammin.

Michelin Energy Saver+
Autossa oli aiemmin Michelinin Energy Saver -renkaat tehtaan asennuksen jäljiltä. Vanhat Michelin renkaat omasivat etenkin korotetuilla rengaspaineilla ajaessa erinomaisen alhaisen vierintävastuksen, mutta rengasmelussa ne eivät tuntuneet mitenkään erityisen eteviltä.





Vianorin partner-liikkeestä tarjous ja renkaan vaihtoon

Siispä renkaiden vaihtoon suuntautuu matka.
Lähestyin Vianorin partneria sopivalta etäisyydeltä ensin puhelimella.
Pyysin tarjoamaan sähköautooni kesärenkaita. 
Halusin autoon uudet kesärenkaat, jotka täyttävät seuraavat ehdot (vähintään)
- mahdollisimman alhainen vierintävastus
- nykyisiä alhaisempi rengasmelu maantienopeuksissa.

Pian sainkin soiton takaisin, että seuraavana päivänä olisi renkaat saapuneet ja vaihtoaika olisi heti aamulla.
 
 

Nokian Hakka Green2 205/55R16 94H XL -kesärenkaat eivät sovi Leafiin!

 
Valinta Vianor-partnerin kanssa keskusteltuani päätyi TM testivoittaja Nokian Hakka Green2 205/55R16 94H XL renkaisiin. Halusin ilman muuta antaa Suomalaiselle rengasvalmistajalle mahdollisuuden näyttää etevyyttään sähköautossa.

Valinnan varaahan tämä hyvin yleinen rengaskoko olisi antanut vaikka kuinka paljon. Houkutteleva ajatus oli myös muuttaa rengaskoko 195/60-16, jolloin rengas olisi hieman kaventunut, mutta vierintäkehä olisi aavistuksen kasvanut. Tästä olisi seurannut kaksi mahdollisuutta hyviin seurauksiin: 1. kapeus kuluttaa lähtökohtaisesti vähemmän energiaa. 2. Suurempi kehä olisi hieman edes pienentänyt mittarivirhettä. Päätin kuitenkin jättää tällä kertaa tämän toteuttamatta.
 
 
Autossani on alkuperäisrengaskoko 205/55 -16", joka on hyvin yleinen, joten valinnanvaraa olisi ollut reilusti.
 
Autooni asennettiin siis ensin nopeusluokan H (210 km/h) Nokian Hakka Green 2 renkaat, joissa oli EU-kulutusarvio kohdassa B.
 
Rengasmelun osalta tuli heti pettymys. Korvakuulolta ja mittaustenkin tukemana Nokian Hakka Green 2 -renkaat tuottavat maantienopeudessa yhtä paljon melua suosituspaineilla, kuin loppuunajetut Michelinit tuottivat korotetuilla paineilla. Heikko alku, mutta toisaalta en voi tästä kovinkaan suoraviivaisesti rengasta syyttää, koska Leafissa on äänieristys aika heikko etenkin hintaansa nähden.  Tämän asian kanssa olisin pystynyt elämään, koska melu ei suoranaisesti kasvanutkaan. Myöskään paineiden nosto ei kasvattanut merkittävästi melutasoa.
 

Toimintamatkakatastrofi!

Suosituksen mukaisilla rengaspaineilla tapahtui todellinen toimintamatkakatastrofi. Kulutus nousi kaikilla nopeuksilla tuntuvasti ja keskimäärin 10-15% ja tämä on ennestään lyhyelle toimintamatkalle myrkkyä!

Edes rengaspaineiden nosto kumien suurimpaan sallituun eli 3,5 Bar ei tuonut toivottua parannusta. Auto ei enää tuntunut koko ajan kulkevan tervassa, mutta kulutus oli edelleen 10-15% suurempi kuin aiemmin!
 
 

Vianorin tyytyväisyystakuu toimii

18.7.2016 kävin muilla asioilla toisessa Vianorin liikkeessä ja kysyin samalla että onko Leafilleni nyt mitään tehtävissä (muuta kuin ostaa omalla rahalla uusi rengassarja).

Liikkeessä oli heti selvyys, että renkaat vaihdetaan tyytyväisyystakuun nimissä ne minulle myyneessä partneriliikeessä toisiin.
 
Samalla selvisi, että kyseessä olevasta Nokian Hakka Green renkaasta on olemassa myös nopeusluokan W-versio, jossa on tarrassakin ilmoitettu taloudellisuusluokka A. Ne siis asennetaan alla seuraavaksi.
 
Tyytyväisyystakuun ehtoina on mm 14 pv aikana tehty vaihto ja kaikkien kulutusmerkkien piti olla vielä näkyvissä. Itsellä tuo meni kyllä jo häpeän ja kunnian rajalle tuon kulutusosoittimen osalta, kun viikonloppuna ehti tulla niin paljon ajoa.
 

Nokian Hakka Green 2 205/55R16 94 W XL AA -kesärenkaissa on ilmoitettu pienempi vierintävastus

 
Menin 19.7.2016  sovittuna uutena renkaiden vaihtoaikana Vianorin partner-liikkeeseen.
Nyt alle asennetut renkaat ovat siis edelleen Nokian valmistamat ja samaa Hakka Green2-mallia, mutta niiden nopeusluokka W (270km/h) ja samalla enegergiamerkintä on A-tasolla.
 
Toivottavasti näiden renkaiden vierintävastus palauttaa kulutuksen aiemmalle tasolleen.
Eihän se kai sitten haittaa, että Leafin renkailla saisi ajaa vaikka 270 km/h :-)
 
 
Renkaiden hintaero on aika suuri, W-nopeusluokan ja A-energialuokan versio on 67 euroa kalliimpi 566 euroa/4kpl hinnallaan kuin H- tai V- nopeusluokan renkaat, joissa on energialuokka B.
 
Hinnoissa täytyy muistaa se, että niistä saa aina hyviä tarjouksia. Tuo kuvassa näkyvä Vianorin nettikauppakin näyttää koriin lisättynä renkaille edullisempaa hintaa.
 

Toimintamatkan normalisoituminen :-)

Ensivaikutelma näiden W-nopeusluokan A-energialuokan Nokian Hakka Green renkaista on hyvä.
Melutaso ei noussut korvakuulolla eikä mittarin mukaan lainkaan H-nopeusluokan renkaista.
 
Kulutus on ensimmäisten koeajojen perusteella ainakin hyvin lähellä samaa tasoa, kuin oli ensiasennuksena olleilla Michelineillä. Myös ajotuntumaan on palannut samaa herkkyyttä. Nämä tuntuvat itseasiassa suosituspaineilla samalta, kuin B-energialuokan renkaat tuntuivat maksimipaineilla. 
 
Nostan paineita lähemmäs renkaiden maksimiarvoa, 3,2 Bariin ja aika näyttää tarkemmin kuinka kulutuksen muutos asettuu matkan karttuessa.
 

Vianorin palvelu on ollut erinomaista

Haluan todeta, että olen ollut koko ajan erittäin tyytyväinen Vianorin liikkeiden palveluun.
 
En myöskään halua syyllistää renkaat minulle myynyttä liikettä tai henkilöä. On päivänselvää, että nämä sähköautot ovat vielä niin uusi asia Suomessa, että ei rengasliikkeissä voi olla vielä käsitystä mitä renkaita niihin kannattaisi suositella. Ei sähköautoa koskaan omistamaton ihminen voi ymmärtää, kuinka herkkiä nämä ovat hyvän hyöytysuhteensa takia kulutuksellaan reagoimaan liikettä vastustavien voimien muutoksiin.
 
 

Rengaskulujen laskentaa Leafille

Ainakin minun ajossani Leaf kuluttaa nopeasti renkaita. Kesärenkailla ajoin noin 30000 km ennen vaihtoa.  Vianorin nettikaupan antama tarjoushinta 469 euroa + 23 euroa alle asennus, yhteensä 492 euroa. Tämä tekee rengaskuluiksi noin 1,64 senttiä/km.
 
Ei kuulosta paljolta, mutta kun sitä vertaa liikenne-energian kuluihin (sähkö), niin huomaa jälleen kerran kuinka halpaa sähköautolla ajaminen onkaan. Tuo 1,64 euroa/100 km on melko tarkalleen saman verran, kuin maksan Leafin kotilataamisesta sadalle kilometrille.
 
 
 

Miten tuo A-energialuokan renkaan 67 euroa kalliimpi hinta ansaitaan takaisin?

Tuo hintaero tekee noin 0,22 euroa/100km lisäkulun.
Leafini kuluttaa noin 16 kWh/100km (yli 54000 km keskikulutus)
Koska nuo halvemmat B-energialuokan renkaat nostivat kulutusta noin 15%, olisi kulutus noussut noin 2,4 kWh/100km. Tuo tarkoittaisi 30000 km oletetulla uusienkin renkaiden kestoajalla noin 720 kWh lisää kulunutta energiaa, joka maksaisi kotona ladattuna noin 80 euroa.
 
Jos taasen olisi uskottavampi 10% pysyvä kulutuksen nousu. Olettama siis olis, että uuden renkaan korkeampi kuviointi kuluttaisi loppuun ajettua enemmän, olisi lisäenergian kulu B-energialuokan renkaalla noin 40 euroa.
 
Totuus on varmasti jostain tuolta väliltä.
Kuitenkin ainoa itselle ratkaiseva seikka on se, että tuolla B-energialuokan renkaalla Keski-Suomen olemattomassa pikalatausverkostossa ajaminen olisi pitänyt lopettaa. Nyt se voi jatkua.
 

Yhteenveto:

Sähköautossa rengasvalinnoilla on suuri merkitys, joka korostuu näillä low-range autoilla.
 
Vianorille ja muille rengasliikkeille ehdotan, että suositelkaa aina painokkaasti sähköautoihin vain parhaan A-energialuokan renkaita varmistaaksenne asiakastyytyväisyys.
 
Sähköautoilijana olen nyt erityisen tyytyväinen, että asioin liikkeessä, jolla oli tyytyväisyystakuu. Jos olisin asioinut jossain muualla, niin olisi ollut kyllä pitkä mieliharmi sekä isot lisäkulut kuitenkin ennen pitkää renkaiden ennenaikaisen vaihdon takia.
 
Kiitos Vianorille. Tämä oli oikeastaan siis positiivinen asiakaspalaute!
 
 
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Jarkko - 7.10.2017 klo 5:39

    Uudet renkaat jo lähtökohtaisesti vierivät 20% huonommin uutena. Kulutuksen normalisoitumiseen menee muutama kuukausi.
    Löysit jo alussa hyvin rullaavat renkaat, mutta pahoin pelkään että melu tulee kasvamaan huomattavasti ajan mittaan. Otahan mittauksia myöhemminkin!

  • Sähköautoileva motor - 7.10.2017 klo 18:38

    Kiitos Jarkko kommentistasi.
    Ajoin jo tässä tarinassa kerrotun kesärengassarjan vaihtokuntoon asti. Suurimpana syynä oli väärät ohjauskulmat, koska renkaat kuluivat ulkosyrjistä sakoille kesälomareissun aikana. Jostain olin siis varmaan ottanut osumaa hiukan.

    Ostin täsmälleen samat kumit jälleen. Kyllä melu hiukan tosiaan kasvoi renkaiden kuluessa. Suurempi vaikutus meluun on kuitenkin useimmiten käyttämilläni renkaiden sallimilla maksimipaineilla. Tällä on myös vaikutus toimintamatkaan ja siksi siis korotan paineet Keski-Suomen reissuilleni.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!