Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina

keskiviikko 19.06.2019 Avainsanat: #rapdigateAkkuBEVLeaf40kWh

Kirjoitin muutama päivä sitten ensikokemuksiani Nissan Leaf 40 kWh -2018 sähköauton toiminnasta pikalatausten suhteen. BMS päivitys helpotti #rapdigate haittaa mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa.

Nyt ajoin ensimmäisen kerran autolla päivän työkeikan kotoa Kangasalta Helsinkiin ja takaisin Tampereelle yhden päivän aikana. Tässä pitkän kaavan mukaan kirjoitettu kokemus tuosta matkasta. Jos haluat oikaista, voit siirtyä suoraan loppuun otsikkoon yhteenveto. 

Matkatarina Kangasalta Helsinkiin ja takaisin Tampereelle päivän työmatkana

Lähdin kotoa kello 6.20 täydellä Leafin akulla. LeafSpy juorusi akussa olevan 37,4 kWh energiaa ja akun kuntoisuus eli SOH (State Of Health) oli 96,63% matkamittarin näyttäessä 61 580 km lukemaa. Ajoakuston lämpötila oli 19,5..21,4°C ja ulkolämpömittari näytti aurinkoisessa aamussa +15°C lukemaa. Mukava matkatyöpäivä siis voisi alkaa ja auton nokka kääntyi kohti Helsinkiä.

Kangasala - Hämeenlinna maantieajoa

Alkumatka sujui jouheasti vähäisessä liikenteessä nopeusrajoitusten sallimia nopeuksia käyttäen. Ainoastaan pari tietyötä keskeytti matkan teon kiusallisen pitkäksi aikaa. Alkumatkahan on Hämeenlinnaan asti 80-100 km/h nopeusrajoitettua tietä ensimmäisten 70 kilometrin matkalla. Tällä reitillä keskinopeus jäi 65 km/h tasolle johtuen pitkistä tietyöpysähtymisistä ja keskikulutus näytti 13,9 kWh/100km lukemaa.

Ulkoilma pysytteli edelleen viileässä +16°C lukemassa ja ajoakut olivat tässä vaiheessa lämmenneet vasta sopivalle ajolämmölle +23,9..26,5°C tasolle. 

Matka jatkui Hämeenlinnasta suoraan moottoritielle ilman välipysähdyksiä koska akussa oli vielä 74% energiaa ja toimintamatka-arviokin näyti 200 km lukemaa.

Hämeenlinna - Hyvinkään ABC moottoritieajoa kesänopeusrajoituksilla

Hämeenlinnasta on yhtäjaksoista suomalaista moottoritieajoa noin 50 kilometriä Hyvinkään ABC:lle. Paria hyvin lyhyttä poikkeusta lukuunottamatta adaptiivinen vakionopeussäädin pystyi pitämään navigaattorilla tarkistetun suurimman sallitun, eli 120 km/h nopeuden mittarissa.

Hyvinkään ABC:lle olin ajoittanut menomatkan ainoan vessa- ja kahvitauon, koska olin päättänyt siinä samalla myös tehdä pikalatauksen. Tarvitsin pikalatausta päästäkseni työpalaverini jälkeen sujuvasti kotimatkalle, nimittäin kohteessa minulla ei olisi latausmahdollisuutta.

Keskinopeudeksi moottoritieosuudella muodostui 119 km/h ja kulutus tuolla nopeudella oli 19,4 kWh/100km. Akut olivat tuolla vain noin 50 kilometrin moottoritieosudella lämmenneet tuntuvasti lisää, eli 28,1..31,2 °C tasolle. 

 

Autoon tehdyn BMS-päivityksen jälkeen latausteho 43% varaustasolla ja 18,5 kWh energiaa sisältävään akkuun oli vielä täydet 44 kW:n verran. Annoin akkuun virrata omalta aurinkolataustililtäni energiaa 67% tasolle, eli 26,6 kWh asti. Aurinkolataustililtäni tämä lataus velotti 2,60 euron verran rahaa.

Ulkona lämpötila oli edelleen vasta +18°C tasolla, mutta tämä lyhyt lataustauko nosti auton akuston lämmöt jo +35..39,0°C tasolle asti.

Lyhyen vessatauon jälkeen matka kuitenkin jatkui kohti Helsinkiä aivan normaalisti muun liikenteen mukana ja pääosin sallittua 120 km/h nopeutta käyttäen.

Hyvinkää - Helsinki moottoritieajoa ja kaupunkiliikennettä

Hyvinkään ABC:ltä oli perille palaveripaikkaani Helsinkiin enää noin 55 kilometriä. Hiukan ennen Helsinkiä odotetusti liikenne ruuhkautui. Perille kuitenkin ehdin aikatauluni mukaan ennen yhdeksää.

Parkkihalliin auton pysäköityäni havainnoin, että akut olivat hieman ehtineet kaupunkiajelun aikana jäähtyä pikalatauksen jäljiltä. Lämmöt näyttivät 32,7..37,1°C lukemia. Matkaa oli kertynyt yhteensä 173 kilometriä 71 km/h keskinopeudella ja koko matkan kulutus oli ollut 15,8 kWh/100km. Auto jäi parkkihalliin palaverin ajaksi ilman latausta.

Palaveri päättyi siten, että noin 14.30 olin lähdössä kotimatkalle. Auton akut siis saivat jäähtyä viileässä parkkihallissa 5,5 tuntia. Silti paluumatkalle lähtiessä akut olivat edelleen 28,9..32,7°C lämmöissä.

Paluumatka alkoi Helsingistä Hyvinkään ABC:lle pidempään pikalataukseen

Paluumatka alkoi menomatkaan nähden käänteisesti ajamalla kaupunkiliikenteestä moottoritielle ja sitä pitkin Hyvinkään ABC:lle saamaan tarvittavan pikalatauksen loppukotimatkaa varten. Tiedossa oli huomattavasti menomatkaa pidempi lataustauko, jotta sähkö riittäisi perille asti.

ABC:lle päästyäni ulkoilma oli lämmennyt jo mukavaan +25°C ja akut olivat jälleen lämmenneet tuntuvasti näyttäen 35,1..39,2°C lukemia. Tästä huolimatta 12% varausta näyttävään (7,7 kWh) akkuun upposi vielä 40 kW:n teholla pikalatausta. Tämä on BMS-päivityksen ansiota. Ennen päivitystä latausteho olisi ollut noin 31 kW:n tasolla, eli lähes 25% alhaisemmalla tasolla.

Latasin akun 80% ja 30,2 kWh:n varaustasolle asti. Samalla tuli dokumentoitua LeafSpylla, että BMS-päivityksen jälkeen Leaf 40 kWh lataa noin 68%  tasolle asti täydellä teholla, kunnes akun täyttymisestä johtuen lataustehoa aletaan laskea. Ennen BMS-päivitystä tuo raja oli noin 10 prosenttiyksikköä alempana.

Latauksen loppuessa akut olivatkin jo melkoisessa paistolämpötilassa 48,4..53,7°C tasoilla. Latausta otin 40 minuutin ajan ja tämä lataus vei aurinkolataustililtäni 8 euroa rahaa.

Hyvinkäältä Tampereelle moottoritietä alennetulla moottoriteholla

Hyvinkään ABC:n pikalaturilta matkaa jatkaessani huomasin, että moottorin tehoa on alennettu kuumien akkujen takia. Auto antoi noin 90 kW:n moottoritehon. Tuolla ei kuitenkaan ollut havaittavia haittavaikutuksia. Ainoastaan kaikkein terävin kiihtyvyys leikkautui pois.

Jatkoin siis matkaa normaalisti vakionopeussäätimeen 128km/h nopeus asetettuna, jolloin todellinen nopeus on sallitussa 120 km/h moottoritienopeudessa. Lempäälän paikkeilla auto antoi jo virheilmoituksen, että EV-systeemi on liian kuuma, että ajelepas hitaammin. Tuolloin moottoriteho oli rajoitettu noin 40 kW:n tasolle. Silti täysi moottoritienopeus pysyi vaivatta vakionopeussäätimellä voimassa, joten jatkoin entiseen tahtiin matkaa. Akusto jatkoi kuumenemistaan ja hiukan ennen Tamperetta moottorista sai enää 28 kW:n tehon ulos. Kummasti Leafi jaksoi silläkin teholla pitää 120km/h nopeuden yllä, mutta kiihtyvyys oli tietenkin sangen verkkaista.

Erittäin hidasta pikalatausta Tampereen Laukontorilla

Perille Tampereelle päästyäni akussa oli 7%, eli 5,6 kWh energiaa ja akkujen lämmöt olivat nousseet jo 47,7..56,0°C tasolle. Tiesin jo valmiiksi, että nyt tulisi hitaasti pikalatausta Leafiin BMS-päivityksestäkin huolimatta.

Laitoin auton Laukontorilla olevaan virtapisteen pikalaturiin ja totesin, että tottatosiaan, ainoastaan 9 kW:n teholla saan latausta 45 kW:n sijaan. Annoin auton hetken olla latauksessa ja huomasin pian LeafSpysta, että akkuhan itseasiassa jäähtyy latauksen aikana. Niinpä hetken päästä keskeytin latauksen ja aloitin uudestaan. Tällä toimenpiteellä latausteho nousi 11 kW:n tasolle, jolla jätin auton saamaan latausta tästä kWh-perusteisesti hinnoitellusta laturista. 

Yhteenveto Leaf 40 kWh moottoritieajon kokemuksesta BMS-päivityksen jälkeen

Tämän ajon perusteella en voi suositella Leaf 40 kWh -sähköautoa, jos omistajalla toistuu usein päiväreissut moottoriteitä ajaen yli 150 kilometrin päähän ja takaisin eikä perillä ole saatavilla asioinnin aikaista Type2-latausta. Tämän 40 kWh Leafin toiminta ei ole hyväksyttävää esimerkiksi auton ammattimaisessa käytössä. Akuston kuumeneminen moottoritieajossa ja kahdella pikalatauksella niin paljon, että moottoriteho leikataan alle 30 kW:n tasolle ja niin että kolmannen pikalatauksen teho on enää 9 kW:n tasolla eivät ole vuonna 2019 sähköautolle sallittuja ominaisuuksia.

Onneksi  omassa käytössäni asiaan on kuitenkin useita hyviä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Listaan niistä tähän alle muutaman. Koko matkan kulutus oli 60,1 kWh ja matkaa kertyi 351,3 kilometriä, joten keskikulutus koko matkalla oli 17,1 kWh/100 km.

  1. Kohteessa lataaminen: Jos kohteessa olisi ollut 32A Type2-latausta tarjolla, niin perillä kulutetun 5,5 tunnin aikana autoon olisi ehtinyt latautua lisää yhteensä 36,3 kWh energiaa. Se olisi ollut enemmän, kuin menomatkalla kulutettu 27,4 kWh sähkö, joten akku olisi ollut jo hyvissä ajoin enne paluumatkalle lähtöä 100% täynnä. Silloin olisi riittänyt kun olisi vain ajanut auton takaisin Tampereelle täydellä akulla. Moottoritieajossa kuumentunut akku ei olisi siis haitannut missään vaiheessan, nimittäin AC-latausta se ei olisi hidastanut. No tällä kertaa siis kohteessa ei ollut mahdollisuutta lataamiseen, joten toiveena meillä sähköautoilijoilla on saada edelleen vain lisää kohdelatausta.
  2. Liityntäparkin käyttäminen: Minulle hyvin tyypillinen ratkaisu olisi ollut jättää auto esimerkiksi Vantaankosken tai Martinlaakson liityntäparkkiin ja mennä siitä lähijunalla Pasilan asemalle, josta olisi ollut noin 15 minuutin kävelymatka perille. Molemmissa olisi ollut myös asiointilataus tarjolla edulliseen 0,15 e/kWh hintaan. Yhtä hyvin olisin voinut jättää auton myös Hämeenlinnan rautatieasemalle ja mennä siitä junalla, mutta siellä ei olisi ollut tarjolla latausta. VR:n toivoisi todella alkavan panostaa asiakkaidensa pysäköinnin aikaiseen lataamiseen. Toisaalta akku olisi riittänyt vaivatta kotoa Hämeenlinnaan ja siitä Tampereelle. Tätä tapaa olenkin usein käyttänyt. Onhan juna jopa sähköautolla matkan taittamista ympäristöystävällisempi valinta.
  3. Yli 60 kWh akulla varustettu sähköauto: Hyundai Kona, Teslan Model 3 ja todennäköisesti pian toimituksiinkin tuleva 62 kWh Leaf olisivat kaikki suorittaneet tuon matkan ilman yhtään lataamista koko matkan aikana. Olisi riittänyt siis kotoa täydellä akulla lähteminen ja takaisin kotiin saapuessa lataaminen. Tämä on oma seuraavan sähköautoni kautta tuleva ratkaisu asiaan. 
  4. Hitaammin ajaminen moottoritiellä 40 kWh Leafilla: Samaisella matkalla Leafini kulutti maantieajossa, eli 80 - 100 km/h nopeusrajoituksia noudattaessa 13,9 kWh/100 km. Jos olisi ajanut tuon moottoritiematkankin käyttäen vastaavia nopeuksia, niin koko edestakaisella matkalla olisi kulunut sähköä 49 kWh. Akku olisi riittänyt ilman menomatkan välilatausta ja ilman kohdelatausta paluumatkalla lataamaan Hyvinkään ABC:ltä, nimittäin matkaa siinä kertyy 226,4 km ja sähköä olisi kulunut noin 32 kWh:n verran ennen paluumatkalla Hyvinkän ABC:n latauspysähdystä. Tuon ainoan latauksen jälkeen akku olisi riittänyt perille Tampereelle vaikka 120 km/h nopeutta käyttäen.  Taidan testata tämän ajotavan seuraavalla työkeikallani. Särkymäriskiä tässä testissä on kuitenkin kelivarauksen, nimittäin tällä kertaa keli oli sangen optimaalinen sähköautoiluun etenkin menomatkalla.

Tästä akun kuumentumisongelmasta huolimatta Leaf 40 kWh on edelleen erinomainen sähköauto useille talouksille. Siinä on hyvä tilat neljälle henkilölle ja kyllä kolmaskin takapenkille mahtuu. Tavaratatila on suuri ja selkeän mallinen ja kattotaakkakin on sallittu. Säännöllisiä 100 - 200 kilometrin työmatkoja autolla taittaa toimintamatkan ja latausten puolesta vaikka päivittäin, kunhan kotona ja töissä on latausmahdollisuus. Leaf on edullisemman luokan sähköautoista edelleen se, jota myös on saatavilla nopeisiin toimituksiin, toisin kuin useat kilpailijansa, joilla voi olla jopa vuoden jono toimituksiin. Kyllä Leafilla satunnaiset pidemmätkin matkat taittaa, mutta itse tosiaan tulen ostamaan seuraavan sähköautoni sellasien, jolla pääsee noin 290 kilometrin mökkimatkani ilman yhtään välilatausta. Se tekee sähköautoilustani äärimmäisen helppoa ja edullista ajamista ympäristöarvot huomioiden.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Ari S - 19.6.2019 klo 23:59

    Hyvä tarina ja testiä rajojen löytämiseen tarvitaan. Harmillisesti Leafeissa on kaikissa omat spesiaali ongelmansa. Kakkosnelosessa pieni akku, samaten toki kolmekymppisessä mutta parempi tilanne silti. Siinä vain akut tuntuvat olevan ongelmana päivityksistä huolimatta. Nelikymppisessä sitten tämä lämpiäminen, joka toki oli jo havaittavissa kolmekymppisessäkin. Kaikki kuitenkin toimii ja niillä kykenee kulkemaan. Toki pitää tiedostaa ongelmat jotta niiden kanssa pärjää, jos haluaa pärjätä.
    Parkkipaikkojen yhteydessä soisi todellakin olevan latausmahdollisuuksia. mm. satamissa joista lähdetään esim. 24h risteilyille, ei olisi ollenkaan huonompi idea laittaa vaikka muutama Parkkisähkö "tolppa"/rasia käyttöön. Jos noissa voisi rajata latauksen vaikka 8A tasolle, niin 24h aikana saisi jo yli 35kWh latausta. Samalla kuorma johdotuksille yms. pienenisi. 10A voisi tietenkin olla varmempi latureita ajatellen. Tai sitten ostetaan tietty kWh määrä ja virta voi olla vaikka 16A, mutta järjestelmä vuorottelee kelle latausta annetaan. Näpytellään kännykkä sovellukseen aika koska ollaan takaisin ja kWh tai varaustason % määrä paljonko halutaan. Näin laitteisto voisi sitten laskea milloin kellekin sähköä antaa ja kuorma pysyisi kohtuullisena. Jos vaikka 17kWh pyytäisi ja 24h olisi aikaa ja 16A, eli 3,4kW olisi latausteho, menisi tuo 5h aikana. Eli muille jäisi aikaa 19h saada akkuunsa haluttu lataus samalla paluu ajalla.

  • chademo - 22.6.2019 klo 19:42

    Turhaan hämmästelet moottoritieajon sujumista rajoitetullakin teholla. Ei se nopeuden ylläpito mitään mahdottomia tehoja vaadi.

    Itse pyrin moottoriteillä ajamaan bussien peesissä. Nopeus on sopivasti 100 km/h todellista ja hieman pitempi matka-aika tasaantuu vähemmillä latauksilla.

    Hyvinkään Apsin rinnalle on nyt tullut parikin uutta pikalaturia eli Hyvinkään Hesburger tarjoaa ilmaista virtaa Hankotien varrella ja sitten Klaukkalaan on tullut K-laturi. Toki poikkeavat vähän moottoritieltä.

    Takaisin tullessa olen yleensä ladannut Hämeenlinnan Tiiriössä tai Ideamparkin Lidleissä. Ilmaista pikalatausta ja saa samalla hoidettua kauppa-asiat.

  • Sähköautoileva motor - 24.6.2019 klo 8:14

    Morjens nimimerkki CHADEMO,
    joo eihän se toki ihme ole että jaksaa mennä alle 30 kW:n teholla 120 km/h nopeuksia, kun kulutus oli alle 20 kWh/100 km ko nopeudella ajellessa ja sähkömoottorin hyötysuhde on niin korkea.

    Ennemminkin oikeastaan hämmästelin, että jaksoi pitää sen myös ylämäissä ja kiihtyä ylipäätään ko vauhtiin.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!