Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti

sunnuntai 06.03.2016 Avainsanat: BEVkoeajoraporttiLeafNissan

Nissan uudisti vuodelle 2016 Leafiaan.

Merkittävin muutos on 30 kWh akku aiemman 24 kWh sijaan.
 

Ulkoisesti autossa ei ole muutoksia havaittavissa. 

Auto on edelleen etenkin edestä katsoen kapean ja korkean ja hiukan mulkosilmäisen näköinen. Takaa ja takaviistosta auton muodot ovat mielestäni kestäneet paremmin ajan hammasta. Nämä tosin ovat aina makuasioita. Koeajoautossa ollut väri oli hyvin toimiva Leafissa. Valitettavasti en keleistä johtuen saanut siitä puhtaana yhtään kuvaa.
 

Sisätilojen mitat ovat Leafissa ennallaan. 

Auto tarjoaa edelleen hyvät tilat neljälle aikuiselle. Jos takapenkillä matkustaa kolme henkilöä pidemmän aikaa, niin on keskimmäisellä paikalla istuvan on syytä olla mieluummin pienempi lapsi, koska takapenkillä auton kapeus tuntuu ensimmäisenä.
 
Koeajoautossa oli mielestäni hieno ja toimiva nahkaverhoilu.
 

Tavaratila Leafissa vetää yllättävän hyvin tavaraa sisäänsä. 

Hattuhyllyn poistamalla saadaan tavaraa lastattua korkealle. Tavaratila on laajennettavissa kahdessa eri suuruisessa osassa kaadettavien takaistuinten ansiosta. Laajennetuun tavaratilaan jää kuitenkin korkea porras istuinten kohdalle. Suksiluukkua takapenkin selkänojassa ei ole.
 

Leafin moottori ja voimansiirto ovat ennallaan. 

Moottorin 80 kW teho antaa kaupunkiliikenteessä jopa sporttiautomaisen käytännön suorituskyvyn liikennevalolähtöihin. Sähköauton tasainen ja joka tilanteeseen riittävä vääntö on kaupunki- ja taajamaolosuhteissa ylivertainen verrattuna polttomoottoriautoihin. 
 
Koska Leafissa ei ole lainkaan perinteisten vaihteistojen tarvetta, on mukana myös automaattivaihteisena auton ajamisen vaivattomuus.
 
30 kWh akulla varustettu auto painaa muutaman kymmenen kiloa enemmän, kuin 24 kWh mallinen.
 
 

Leafin konehuoneessa näyttää yllättävän paljon samalta kuin polttomoottoriauton konetilassa.


 

Leafin konepellistä ei löydy pumppuja, vaan se tuetaan tangolla ylös. Tällä pienellä seikalla ei olisi merkitystä, jos vihdoin autovalmistajat olisivat tajunneet lasinpesunestesäiliön täytön sijoittaa helpommin saavutettavaksi. Muuta asiaa Leafin konepellin alle ei nimittäin juurikaan tule. Huolto-ohjelman mukaisesti auto huolletaan 30 tkm välein, ja silloinkin huoltokohteista merkittävin on Suomen talviolosuhteissa herkistelyä vähäisen käyttötarpeen vuoksi tarvitsevat jarrut.
 
Moottoritilan perinteistä polttomoottoriautoa muistuttavan ulkomuodon ei kuitenkaan pidä antaa hämätä. Päällimmäisenä oleva perinteistä venttiilikopan/ruiskun ym suojusta muistuttava harmaa laatikko on Leafissa laturi.
 
Tässä 30 kWh mallissa auton sisäinen laturi on aina 6,6 kW tehoinen. Edullisemmissa malleissa se on vakiona 3,3 kW -teholtaan. Omasta kokemuksesta suosittelen painokkaasti valitsemaan lisävarustelistalta 6,6 kW laturin. Tehokkaampi laturi osaa hyödyntää nopeasti laajenevan Type2-latauslaitteiden verkoston suomaa nopeampaa latausta. Latauksen nopeus on suoraan verrannollinen latauksen tehokkuuteen, eli 6,6 kW laturi puolittaa latausajan 3,3 kW:n tarvittavasta ajasta.
 
Leafista löytyy myös 12V akku, jonka virralla käytetään ajovaloja ja kaikkia apulaitteita. Tätä 12V akkua ladataan ajon aikana auton ajokakuista sekä latauksen aikana tarpeen mukaan. Tässäkin mallissa on takaspoilerissa pieni aurinkokenno, joka kykenee myös pieneen 12V akun ylläpitolataukseen.
 

Leafin lämmitys edullisinta mallia lukuunottamatta hoidetaan energiatehokkaalla ilmalämpöpumpulla. 

Omasta kokemuksesta voin todeta, että sen tuottama lämpö riittää erinomaisesti noin -22C keleihin asti. Sitä voimakkaammilla pakkasilla maantieajonopeuksilla kannattaa lämmityslaite laittaa käsisäädöllä pienelle puhallusnopeudelle, koska automaattiasetus yrittää korvata puuttuvaa lämmöntuottoa puhaltamalla täydellä nopeudella hieman liian kylmää ilmaa.

Around View -kamerat

Leafiin ei ole saatavilla jo moniin muihin autoihin tarjottavia pysäköintiavustimia. Mutta tässä parhaiten varustellussa mallissa on mukana 360-kameranäkymä. Järjestelmän kamerat sijaitsevat keulassa, sivupeilien alla sekä peräluukun avauskahvassa. Etenkin takimmainen likaantuu erittäin nopeasti. 

 
 

Älyavainjärjestelmä on vakiona jo edullisimmassa Visia-varustelutasossakin. 

Se toimii siten, että avain voi olla aina taskussa. Oven voi avata ja lukita kahvoista löytyvistä painikkeista. Sellainen löytyy myös peräluukun aukaisukahvasta. Auto käynnistyy kun virtanappia painaa ja auto tunnistaa avaimen olevan auton sisällä, kunhan muistaa painaa samalla jarrua, kuten missä tahansa automaattivaihteisessa autossa.
 
Tekna-varustus tuo keulalle LED-ajovalot, joiden antama valoteho oli silmämääräisesti arvioiden parempi kuin oman Leafini lähivalohalogeenien. Kaukovaloihin itse kaipaisin lisää valotehoa.
 
 

Leaf on erittäin miellyttävä talviauto. 

Se lämpiää muutamassa minuutissa miellyttävän lämpimäksi, ja nopeasti lämpiävää matkustamoa tukevat lisäksi sähköllä lämpiävät ratti, etupenkit sekä takaistuin.

Auton lämmitystä ohjataan normaalisti kätevimmin kännykkään ladattavan mobiiliapplikaation kautta. Tosin nyt tekstin kirjoittamisen ja koeajon aikaan Nissanilla on ollut pitkään jatkuneita pahoja ongelmia näissä yhteyksissä, ja mobiiliyhtydet on kokonaan katkaistu.

Auton lämmitystä pystyy edelleen ohjaamaan auton näytön kautta ajastintoiminnoilla.
 
 

Leaf on mukava myös matkailuautona

Istuinmukavuus on Leafin kuljettajan paikalla ainakin 176 cm miehelle sopivaksi säädettävissä, vaikka ratista löytyykin vain korkeussäätö. Matkustusmukavuus Leafissa on kohdallaan. Autosta näkee hyvin ulos myös takapenkiltä. Leaf on kohtuullisen hiljainen myös maantieajossa, kunhan alla on kitkarenkaat. Rengasmelu ja soran ropina paljastavat, että useimpiin muihin saman hintaluokan autoihin nähden on säästetty äänieristyksessä. Niin mukava matkailuautona Leaf on, että päätin heti laittaa sen todelliseen matkailuajotestiin ja ajoin sillä noin 470 km matkan Espoosta Viitasaarelle.
Tässä linkki koko tarinaan

Sekä alla videokooste matkasta.

Muutama nosto matka-ajotestistä:

Uudella 30 kWh akulla varustetulla Leafilla matka Espoosta Tampereelle on aivan yhtä nopea kuin olen koskaan ko. matkan ajanut polttomoottoriautolla. En ole koskaan sitä halunnutkaan ajaa ilman yhtään pysähdystä. Nyt yksi 15 minuutin kahvin osto ja vessapistäytyminen riitti lataamaan tarvittavan lisäsähkön määrän.

Uudella Leafilla pääsee Espoosta helposti jopa 470 km matkan Pihtiputaalle asti käyttäen ainoastaan julkisia sähköautojen latauspisteitä reitillä! (toki joutuu vielä kiertämäään Tampereen kautta)

Talvisissa maantieajon olosuhteisssa uuden 30 kWh Nissan Leafin toimintamatka oli noin 156 km.

Matkailukäytössä 30 kWh Leaf on jopa 100% parempi auto kuin 24 kWh akkuinen.

Nissan Leaf kulutus

Mittasin moottoritiellä Leafin energian kulutuksen kahdella hieman yli 25 km matkalla. Täysin tarkkoja tulokset eivät ole useiden avoimiksi jääneiden muuttujien vuoksi.
 
Ne olivat kuitenkin linjassa aiempien kokemusteni kanssa.
 
Mittarivirhe Leafissa on niin suuri, että kuljettajan on hyvä olla siitä tietoinen. Tässä yksilössä noin 109 km/h mittarinopeus vastasi noin 100 km/h navigaattorin nopeutta. Omassa autossani on vielä hieman suurempi.
 
Nopeuden ollessa 80 km/h navin mukaan Leaf kulutti 13,8 kWh/100km.
 
Nopeuden ollessa 100 km/h nousi kulutus lukemaan 19 kWh/100 km.
 
Eli Leafilla nopeuden nosto yhtään yli 80 km/h nostaa kulutusta voimakkaasti.

Nissan Leaf toimintamatka

Tehdas lupaa uudelle Leafille jopa 250 km toimintamatkan. Omasta aiemmasta 24 kWh Leafin kokemuksesta sanoisin, että kesäkelissä realistinen maksimi on noin 185 km. 
 
Nyt talvitestissä ajoin Tampereelta Jyväskylään 156 km matkan, jonka olisin päässyt ilman välilatausta. (tein Jämsässä 1,9 kWh latauksen, mutta Jyväskylässä oli 2 kWh jäljellä).
 
Talvista moottoritieajoa olisin päässyt Leafilla yli 110 km yhdellä akullisella.
 
 
 

Edullista ja ei niin edullista ajamista sähköautolla

Jos lasketaan, että sähkö maksaa 0,12 e / kWh siirtokuluineen ja veroineen, tulee ajamisen kustannukseksi siis 1,66 e/100km kun käytetään alle 80 km/h nopeuksia. Jos kyseessä on moottoritieajo, nousevat ajamisen kustannukset 2,28 e/100 km tasolle.

Pikalataaminen on kalliimpaa, toisaalta hyvin usein edelleen sähköautoon saa myös ilmaista latausta.
Toistaiseksi vielä sähköautolla ajaminen on tuntuvasti edullisempaa kuin diesel- tai bensamoottorisella autolla. Fortumin Charge & Drive hinnoittelee lataamisen 20c/minuutti.

Tiiriössä latasin 14 min 28 s ajassa 10,78 kWh ja sen hinnaksi muodostui noin 2,90 euroa. Tuolla latauksella 100 km hinnaksi muodostuu 4,5e, joten ei edelleenkään mitenkään kohtuuttoman hintaista.
 
 

Jyväskylässä latasin pikalaturista akun lähes tyhjästä täyteen 38 minuutissa. JKL Energia tarjosi Virtapisteen pikalaturilla vielä Jyväskylässä ilmaisen latauksen. Fortumin hinnoittelulla tämä olisi tullut maksamaan 7,60 e. Tuossa ajassa sain 25,4 kWh sähköä akkuun. Tuolla latauksella ajaa noin 145 km, eli 100 km ajon hinnaksi muodostuu yli 5 euroa.
 
Tässä piilee sellainen sähköautoilijan matkailussa käyttämä nyrkkisääntö, että akkua ei kannata ladata yli 60-70% tason pikalaturilla, jos vähemmällä pääsee perille tai seuraavalle laturille. Akun latautuminen nimittäin hidastuu voimakkaasti tuossa kohtaa.
 

Nissan Leaf lataaminen

Nissan Leafia voi ladata kolemella tavalla:

  1. Nopeimmillaan CHAdeMO pikalataus
  2. Keskinopea Type2 -rasiasta tai kiinteästä type1 kaapelista
  3. Hidas pistoriasia, eli schuko lataus
 
Uusi 30 kWh akku toi matkailukäyttöön Leafille uutta nopeutta kahdella tavalla. Isomman akun mahdollistama matkailukäyttö tuo uusia mahdollisuuksia esimerkiksi TRE - JKL välille, ja vaikkapa Jyväskylästä eri suuntiin.  Toinen, jopa vielä merkittävämpi muutos on erittäin paljon nopeutunut CHAdeMO pikalataaminen.

Kotikäyttöön oman kokemukseni perusteella kannustan hankkimaan kiinteällä kaapelilla olevan Type1 latauslaitteen. Tästä linkistä voit katsoa tarkemmin omia näkemyksiäni latauslaitteen valintaan: Sähköauton latauslaitteen valinta


Nissan Leaf ohiajovideo maalaistiellä talvella


 

Nissan Leaf hinnat 2016

Tämä nyt koeajettuna ollut 30 kWh auto maksaa Tekna varusteisena 42 850 euroa.
Edullisempi 30 kWh Acenta jo riittäisi omiin tarpeisiini ja olisi 39 850 euron hinnallaan niukasti alle 40 tuhannen euron kipurajani.
 
Edullisimmillaan 24 kWh akulla varustettu Visia malli lähtee 34 990 euron hintaan. Jos autolla ajetaan kakkostauton virassa kiinteää työmatkaa, niin tuo on varmasti järkevin vaihtoehto.
 
Jos taasen autolla on tarkoitus edes satunnaisesti tehdä myös pidempiä matkoja, on 30 kWh akku ehdoton valinta, koska se nopeuttaa niin paljon matkailuajoa.
 


Yhteenveto

Aikaisemman 24 kWh Leaf kokemuksen sekä tämän 30 kWh uuden mallin koeajon perusteella uskallan kannustaa yhä useampia autoilijoita koeajamaan Leaf omissa käyttötilanteissaan.
 
Uusi 30 kWh Leaf toimii ainakin jos:
  • Säännöllinen työmatkasi on alle 120 km ja saat molemmissa päissä auton lataukseen.
  • Jos säännöllisesti toistuvat vuosittaiset mökki/mummolamatkat ovat alle 150 km tai alle 200 km jos reitille sattuu yksi pikalaturi tai alle 300 km jos retille sattuu sopivasti kaksi pikalaturia.
 
 
 
 
Kiitos vielä kerran Nissan Nordic Europe Ali-Tuomas Vuori maahantuojan lehdistöauton koeajooni järjestämisestä.
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (55)
joulukuu (5)
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!