Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?

keskiviikko 27.07.2016

Kirjoitan tätä tarinaa Kreikan Skiathos saarella lomaillessani. Viikon nettierakkona olemisen tavoite toteutui noin 70% tasolla. Mukaan ottamani tiede-painoitteiset lehdet tulivat luetuiksi kannesta kanteen ja vielä on kokonainen päivä jäljellä matkaa. Matka on sujunut hienosti koko viikon ajaksi käyttöömme vuokraamani 330-kuutioisen mönkkärin ansiosta. Erityisesti saaren luoteispuolella olevat hiekkatiet ja rannat tarjosivat rauhallista luonnon vihreää ja jylhää kauneuttaan matkoillamme rannoille.

Älä lukija huolestu, tämä ei ole muuttumassa matkablogiksi. Rannalla ja altaalla jouten ollessa ajatus lähti taas lentoon. Tämä on Kreikan saarista toiseksi vaikuttavin vaimoni ja minun makuun, heti Santorinin jälkeen. Mutta kokemus voisi olla vielä merkittävästi puhtaampi ja aidompi, jos vain Kreikka ja sen saaret heräisivät sähköisen liikenteen ja uusiutuvan energian, erityisesti aurinkoenergian käyttöön.

Aurinkoenergian potentiaali huikea

Täällä paistaa aurinko voimakkaasti ja lähes koko ajan päivittäin nimenomaan turistisesongin ajan, eli suurimman kulutuksen ajan. Sähkön keräämiseen edullistuneilla aurinkopaneeleilla riittäisi loputon määrä kohteita, joissa ne eivät olisi haitaksi kulttuurillisesti tai maisemallisesti arvokkaissakaan kohteissa.

Rakennusten katot, teiden pinnoitteet, uusien rakennusten rappuset sekä aurinkokatokset muutamia esimerkkejä mainitakseni. Lista on lähes loputon. 



Yksi itseä kiehtovista ajatuksista on rantojen (yli 60kpl!) aurinkovarjojen toimiminen aurinkokeräiminä. Samalla kun ne rantavuoteitaan siirteleville auringon palvojille tarjoaisivat niin halutessa varjon suojaa, ne voisivat yhtä hyvin tuottaa sähköä. Tässä kohteessa jos jossain sähkön tarvetta on vain silloin kun aurinko paistaa! Siinä sitten varjon lisäksi voisi tarjota vaikka kännykän, tabletin tai vaikka kameran akun lataamismahdollisuutta varjon tolpasta. Ylimääräinen sähkö kannattaisi kerätä rantakahvilan esim 10 kWh akkuun ja ravintolan käyttöön. Ylimääräistäkin jäisi varmasti verkkoon myytäväksi.

Kahvila voisi myös tarjota sähköajoneuvoille latausta sopivaksi katsomaansa korvausta vastaan ja samalla saada investoinnilleen lisätuottoa.

Sähköpolkupyörien vuokraamo

En nähnyt viikon aikana saarella yhtään sähköautoa, -moottoripyörää tai -mopoa. Yksi kolmipyöräinen sähköpolkupyörä sentään tuli Skiathoksen vanhassa satamassa vastaan. Tuon pyörän äänetön kohtaaminen ja jatkuva liikenteen melu sekä pakokaasu saivat innostumaan tämän tarinan kirjoittamiseen.






Kuinka paljon vielä viihtyisämpiä nämä saaret voisivatkaan olla?

Saaren maasto on vuoristoinen. Pitkittäin lähes saaren päästä päähän kulkee yksi asfaltoitu ja vilkkaasti liikennöity tie, jossa kevyt liikenne sekoittuu vaarallisesti ylinopeutta ajavien autojen ja moottoripyörien sekä mönkäreiden kanssa. Pääosin muut tiet ovatkin hyvinkin vaikeakulkuisiakin hiekkateitä.

Näille vuoristoiselle teille sopisi sähköpolkupyörä erinomaisesti. Toiveena siis olisi sähköpolkupyörien vuokraamo. Itse ajattelen, että ne voisivat olla etupyörän napamoottorilla varustettuja. Pyöristä tulisi näin samalla kaksipyörävetoisia parantaen vuoristoisella tiellä jyrkimmissä nousuissa nousukykyä.

Etupyörän napaan ajattelen moottorin siksi, etteivät aloittelevammatkaan maastopyöräilijät keuli niin helposti pyörää ympäri jyrkimmissä nousuissa.

Saarella on pisimmillään tietä pitkin matkaa päästä päähän noin 16 km. Maastosta ja paahtavassa kuumuudesta johtuen perinteisiä polkupyöriä voin suositella vain vahvasti jo aiemmin harrastaneille pyöräilijöille.

Meille muille sähköpolkupyörä voisi olla sopiva vaihtoehto. Epäilen, että täkäläinen lainsäädäntö ei rajoita pyörän tehoa tai huippunopeutta yhtä ahtaasti kuin Suomessa. Pyörä voisi siis kulkea esim 50 km/h asti sähkömoottorilla tai yhdistäen polkemista ja sähkömoottorin apua.

Noin kova vauhti ja röykkyinen vuoristotie asettavat vaatimukset pyörän rungolle ja alustalle. Tukeva (vahvistettu) täysjousitettu maastopyörän runko olisi hyvä lähtökohta. Kun siihen vielä lisätään molempiin renkaisiin tehokkaat levyjarrut ja hyvä säädettävä jousitus pysytään jo tiellä paremmin ja turvallisemmin kuin useimmilla nykyisillä vuokralaitteilla, eli kehnoilla skoottereilla ja mönkkäreillä.

Näin hyvä kulkupeli ansaitsee tukevan tarakan eteen ja taakse sekä neljä tukevaa laukkua. Ja näin kulkevat rannalle vaivatta mukana pyyhkeet, rasvat, juomat ja muutkin tarpeet.

Akku pitäisi olla mitoitettu esim Skiathoksella siten, että se riittää näillä vuoristoisilla teillä kerran edes takaisin päästä päähän, eli noin 30 km matkaan. Uskoisin tuollaisen laitoksen kulkevan selkeästi alle 4 kWh/100 km keskikulutuksella, joten akkua tarvittaisiin noin 1 kWh verran. Tuo on jo aika iso akku pyörään ja sen sijoittelu pitää huomioida jo rungon suunnitteluvaiheessa.

Akku pitäisi tietenkin olla pikavaihdettavissa. Vuokraamon kannattaisi tehdä hotellien ja suosituimpien rantabaarien kanssa akun vaihtopalvelun sopimus. Pientä korvausta vastaan pyörän vuokrannut käy vain vaihtamassa aina uuden akun, ellei oma latausaika ole riittänyt kulutukseen.

Uskoisin tämän korvaavan noin puolet skoottereiden ja pienimoottoristen mönkäreiden vuokrauksista. Lisäksi tämä toisi uutta asiakaspotentiaalia liikkumaan saarilla pois hotelleistaankin.

Jokainen kadulta poistunut meluava ja käryävä skootteri tai mönkkäri lisää Skiathoksen kaltaisen kauniin saaren nautittavuutta. Sähkön riittävyys, toimintamatka tai latauksen kestokaan eivät olisi esteinä.


Sähkömönkkäreiden vuokraus





Miksi nämä täällä vuokrattavat mönkkärit edes ovat polttomoottorilla varustettuja? Ne toimivat näissä käyttötarpeissa erittäin huonosti. Huoltoasemia on harvassa ja ne menevät yöksi kiinni. Moottori on ehdottoman huonosti toimiva näissä vuoristonousuissa ja energian hukkaaminen pitkissä alamäissä lämpönä jarrujen kautta on tolkutonta. Nyt käytössäni oleva vähän ajettu laite osoittaa senkin, ettei näiden kytkimet kestä tätä käyttöä kovin pitkään. (Variaattori tms voimansiirto vetelee jo viimeisiään).

Kaksi tai neljä pientä älykkäästi ohjattua sähkömoottoria tuollaisessa laitteessa tekisi siitä huikeasti miellyttävämmän ajaa vaikeissakin maastossa. Huippunopeudeksi riittää 70-80 km/h, koska saarella ei voi turvallisesti ajaa missään tuota kovempaa millään maantieajoneuvolla.

Alamäissä moottorit regeneroivat merkittävästi energiaa takaisin akkuihin säästäen samalla jarruja erittäin paljon.

Uskoisin tällaisen mönkkärin täällä käytettynä kuluttavan alle 10 kWh/100km, joten 7kWh akkukapasiteetti jo riittäisi suurimmalle osalle vuokraajista. Vielä kun akusto koostuisi samoista 1kWh moduuleista, joita käytettäisiin sähköpölkupyörissä, olisi akkujen pikavaihtoverkostokin jo samassa paikassa olemassa.

Uskoisin että tämä poistaisi loputkin jatkuvasti ja kovaäänisesti paukkuvat mönkkärit saaren teiltä. Rauhallisuus näillä kulttuurillisesti ja maisemallisesti arvokkaissa maisemissa olisi paljon nautinnollisempi.

Zero -sähkömoottoripyörien vuokraus

Olen kirjoittanut koeajoraportin Zero S -sähkömoottoripyörästä. 
Saman tekniikan omaavia pyöriä on tarjolla myös enduromallisina. Tässä olisi vuokraamoni kolmas tuote. Zeron alle 10 kWh akku riittää kokemukseni mukaan jokaiselle pyörän täällä vuokranneelle vähintään kolmeksi päiväksi.

Meille, jotka vuokraamme kulkupelin aina matkoillamme koko viikoksi kerralla olisi hyvä olla tarjolla isompi akkuinen malli PowerTankilla. Silloin akku olisi minun tämänkin viikon noin 300 km ajoihin riittänyt ilman välilatausta. Ja jos sille tarve olisi ilmennyt, niin PowerTankin saa ladattua Type1-kaapelilla kohtuullisella nopeudella. Hyvä olisi siis perustaa saarelle pari aurinkovoimasta energiansa saavaa Type2-latausrasialla varustettua latauspistettä. Mielellään hyvien ravintoloiden ja rantojen yhteyteen tietenkin.

Sähköauton vuokraus

uusilla isommilla akuillaan riittävät täkäläiseen vuokraajan tarpeeseen pääosin ilman välilatauksia. Näiden autojen keskikulutus pysyy näillä teillä jopa alle 12 kWh/100km, koska saarella ei missään voi ajaa turvallisesti yli 60 km/h kuin pienen hetken.

Näiden autojen akku siis riittää täällä helposti 250 km matkaan. Silti pidemmän vuokran tehneille olisi hyvä tarjota type2-rasiallisia latauspisteitä. Eli niitä lisää muutamiin uusiin ranta- ja ravintolakohteisiin sekä aiheesta ja asiakaspotentiaalista kiinnostaviin hotelleihin. Sähkön tuotto kaikkiin näihin tietenkin auringosta sesonkiaikana.

Sähköveneet

Huikea kehityslukunsa olisi vesille nykyisiä vesibusseja ja pienristeilijöitä korvata akkukäyttöisillä sähköveneillä. Nyt satamissa ja venelaitureilla haisee diesel- ja bensiinipolttoaineet sekä dieselin pakokaasu.


Sähköveneet voisivat toimia vesitakseina ja vesibusseina. Vesibussit kiertävät saarta satamasta satamaan aikataulun mukaan, kuten nyt tekevät diesel-veneet. Vesitkaksit voisivat toimia samalla periaatteella mutta puhtaasti asiakastilausten perusteella.

Sähköbussit

Ja viimeisin ja suurin muutos liikenteen mukavoittamiseen täällä olisivat nykyisten pahasti käryävien diesel-bussien korvaaminen sähköisillä busseilla. Tuohon olisi jo useitakin hyviä vaihtoehtoja näin lyhyille reiteille tarjolla.

Ihana saari voisi olla vieläkin parempi

Lopuksi haluan sanoa, etteivät nuo käryt ja meteli lomaani pilanneet. Ellen olisi sähköautoilijana tullut hiukan kriittiseksi ympäristöni havainnoijaksi, en olis kiinnittänyt mitään huomiota edes asiaan. Mutta voin jo aistia tässä hotellin altaalla tarinaani kirjoittaessani, kuinka paljon vielä nautinnollisempi tämä matka on joskus vuosien päästä toistuessaan. Tällä hetkellä täällä ei ole havaittavissa mitään merkkejä liikenteen sähköistyminen tai aurinkoenergian keräämisen kehittymisen suuntaan. Silti muutos on vääjäämätöntä täälläkin. 

Lentoni tänne ja takaisin taitavat olla ja pysyä pitkään eniten saastuttavina matkani vaiheina. Enkä halua meressä tekemieni uintiretkien välissä edes ajatella näiden saarien jätevesien puhdistusta tai veneiden ja laivojen wc:n ympäristövaikutuksia.



Ei sähköinen liikenne maailmaa yksin edelleenkään pelasta, mutta on se silti merkittävä edistysaskel. 

Ja kyllä, haluan jatkossakin säännöllisesti matkailla saadakseni kokemuksia erilaisista paikoista ja rentoutuakseni samalla.

Sama koskee muitakin Kreikan saaria, kuten Santorinia ja vaikka Kreetaa.

Entäs jos Skiathokselle ajaisikin sähköautolla Suomesta?

(edit 2.8.2016 lisätty reittisuunnittelua)

Supercharge.info -sivuston mukaan lyhyintä reittiä ei vielä pääse SuperCharger verkostoa hyväkis käyttäen, eikä Kreikassa ole vielä lainkaan verkostoa.

Tesla.com -sivustolla kuitenkin näkyy, että vielä tämän vuoden puolella asian laidan pistäisi korjaantua. Baltiaan ja Kreikkaan on tulossa kattava verkosto.

No matkaa kertyisi noin 3300 - 3500 km.
Teslallahan tuon matkan polttoaineet maksaisivat tasan nolla euroa! Toki sitten vastaavasti yöpymiset ja matkan muut kulut varmasti tekevät suunnilleen lentomatkaa vastaavan summan.

Aikaahan tuo matka ottaisi millä tahansa autolla.  Tesla Club Finlandin Facebook -sivuilta olen saanut lukea useista menestyksekkäistä Euroopan reissuista Teslalla.  Super Chargerissa Tesla lataa noin puolessa tunnissa jopa 270 km matkan tarpeen lisää energiaa!
Ja omalta kohdalta ainakin voin sanoa, että tuo puolen tunnin tauko on erittäin tarpeen noin 200 - 250 km välein.

SuperChargerilla lataaminen on myös yhtä vaivatonta ja toimintavarmaa joka maassa. Ei tarvitse mietiä eri maiden latauslaittesiin tunnustautumisen tapoja. Sen kuin kytkee kaapelin, odottaa ja jatkaa matkaa. 

Vaikka Teslalla ei matkan aikana tapahtuva lataaminen mikään ongelma olisikaan, silti itse ehkä pätkisin reitin kolmeen noin tuhannen kilometrin mittaiseen päivään, jolloin Tesla saisi latautua öisin myös hotellissa. Tai sitten neljään noin 875 km päivään, jolloin ehtisi hiukan paremmin nauttia matkan antimista.

Oma ajorytmini olisi todennäköisesti seuraava:


  • 1. Päivä, pitkä ajopäivä
  • noin kello 7.00 Tallinnasta täydellä akulla liikenteeseen
  • 200 - 250 km ajomatka, eli noin 3 - 4 tuntia
  • noin kello 10.30 - 11.00 lounastauko ja auton akku täyteen TSC:stä (auto tarvitsee 30 min, matkustajat 45 min)
  • noin 11.45 täydellä akulla liikenteeseen uudelleen
  • 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 400 - 500 km), eli 3-4 tuntia
  • noin kello 15.30 - 16.00 päivällinen ja auton akku täyteen TSC:stä (auto 30min, ihmiset 45min)
  • noin kello 16.30 täydellä akulla jälleen liikenteeseen
  • 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 600 - 750 km)
  • noin kello 20.15 - 21.00 iltapalatauko (auto 30min, ihmiset 45 min)
  • noin kello 21.30 täydellä akulla pitkän päivän viimeiselle etapille
  • 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 800 - 1000 km)
  • puolen yön aikaan majoittuminen ja yöpuulle Puolan Warsztawassa.

  • 2.päivä, lyhyt ajopäivä
  • noin kello 7.00 Puolan Hotellista Warszawasta täydellä akulla liikenteeseen
  • 200 - 250 km ajomatka, eli noin 3 - 4 tuntia
  • noin kello 10.30 - 11.00 lounastauko ja auton akku täyteen TSC:stä (auto tarvitsee 30 min, matkustajat 45 min)
  • noin 11.45 täydellä akulla liikenteeseen uudelleen
  • 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 400 - 500 km), eli 3-4 tuntia
  • noin kello 15.30 - 16.00 päivällinen ja auton akku täyteen TSC:stä (auto 30min, ihmiset 45min)
  • noin kello 16.30 täydellä akulla jälleen liikenteeseen
  • 200 - 250 km ajomatka (kumul noin 600 - 750 km)
  • noin kello 20.15 - 21.00 iltapala ja yöpuulle Itävallan Wienissä

  • Wienissä voisikin viettää matkasta vapaapäivän ja olla toisenkin yön. Sitten toistuu todella pitkä päivä esim. Bulgarian Sofiaan ja lyhyt päivä vielä, jolloin ehtisi Kreikan Volokseen satamaan yöpuulle ja aamulaivalle kohti Skiathosta...
Eli neljä - viisi päivää meno ja samat paluuseen. Samalla tulisi nähtyä Eurooppaa aika pitkä läpileikkaus. Jos matkaan ottaisi yhdet lisäpäivät/suunta, ehtisi reilummin poikeata ihailemassa maisemiakin.

Olisiko tuossa mitään järkeä? No tuskin! Mutta lomalla ei kaikessa tekemisessä tarvitse järkeä ollakaan. Itse haluan siirtää painopistettä kokemuksille.

Tämä kaikki oli tietenkin pelkkää spekulointia. Minulla ei ole Teslaa, eikä SuperCharger-verkosto vielä ole Baltiassa eikä Kreikassa. (ovat vasta Teslan sivuilla lupauksina)

Joten nyt ei auta omalta osalta kuin odottaa pari vuotta käytettyjen Model S -mallien hinnan laskua. Sitten voin toteuttaa sen pitkään haaveilemani Euroopan automatkan.


supercharge.info
tesla.com

tesla.com

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Aiheeseen liittyviä juttuja

Keskustelu

  • suorama - 28.7.2016 klo 14:14

    Saman kaltaisia ajatuksia herää mm. Espanjan matkoista (tosin itse en ole päässyt käymään, mutta eräs ystävä jatkuvasti houkuttelee minua muuttamaan sinne ja aloittaa aurinkoenergian taltenotto). Sielläkään ei ilmeisesti juurikaan aurinkoenergiaa hyödynnetä. Korkeintaan mustaksi maalattuja tynnyreitä katolla jotta saadaan vettä lämmitettyä. Kaverini vuokraa usein erilaisia mökkejä joissa monenlaista varustelutasoa. Aurinkoenergialla tuolla saisi helposti katettua kaiken "ylimääräisen" energiantarpeen tuolla. mm. uima-altaan voisi lämmittää aurinkoenergialla ja kiertovesipumppu hyvinkin voisi toimia aurinkosähköllä. Ilmalämpöpumppu toimisi varmasti aurinkoenergialla, niinkuin itse nytkin kotonani viilennän asunnon aurinkoenergialla. Kuinka helppoa olisikaan laittaa vuoren kylkeen jokunen aurinkopaneeli keräämään sähköä ja lämpöä. Tai sitten niinkuin sanoit, mahdollisesti koko asunnon katto voisi olla paneelia sekä kaikki muut katot sekä varjot. Ja miksi ei vaikka uima-allaskin, ainakin pohjastaan.
    Välillä kyllä houkuttelisi tuollainen muutto / matka johonkin pieneen kylään / saareen ja aloittaa kehitystyö. Veikkaan, että ulkopuolisen "apua" vaaditaan muutoksen tapahtumiseen. Niinkuin täälläkinpäin maailmaa.
    Se mitä ajattelit latauspisteistä.
    Niitä akkujahan kannattaisi pitää latingissa kokoajan. Eli periaatteessa hotelleilla voisi olla itsellään vaikka "kasa" kulkuvälineitä jotka voidaan ottaa käyttöön vaikka hotellin avaimmella, jos on sellaisen palvelun hotellia tilatessa valinnut. Ja aina kun kulkuneuvolla tulee takaisin, palautetaan se "varastoon" eli lataukseen. Tällöin kulkuneuvot olisivat aina käyttövalmiina. Eli erillistä latausoperaatiota ei tarvittaisi. Toki "kioskeilla" voisi olla vara-akkuja siltävaralta, että ajellaan enemmän kuin on varausta olemassa. Ja niinkuin sanoit, mm. rannoilla voisi olla vaikka varjoissa latauspiste kulkuneuvolle ja muillekin tarvitseville laitteille. Varjot luonnollisesti olisivat aurinkosähköpaneeleita joko varsutettuna kohtuullisilla akuilla, tai niin, että rannalla on kiinteät varjopaikat joista menee sitten latausjohdotus isompaan pääakkuun josta sitten ladataan ja ravintola pitää juomat viileänä. =)

    En tiedä sitten voisiko tuollaista lähteä ehdottelemaan vaikka johonkin "Yyteriin" Suomessa...

  • suorama - 29.7.2016 klo 20:46

    Semmoinen tuli vielä mieleen tuosta 1kWh tarpeesta pyörässä, että ei se mitenkään mahdoton ole. Esim. http://www.aliexpress.com/item/USB-port-Tail-Light-Lithium-Battery-36V-30Ah-1000W-for-Electric-Bike-Bicycle-Built-in-3000mah/32636816394.html?spm=2114.01010208.3.1.jHEru0&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10057_10056_10055_10037_10049_10033_10059_10058_10032_10017_405_404_10040_10060_10061_412,searchweb201603_8&btsid=96be49c5-d897-49e3-9933-712a34605da3
    Olisi aika mielenkiintoinen vaihtoehto. 36V 30Ah eli 1080Wh eli sen 1kWh.
    Tuon saa vaihdettua tosi näppärästi kun on teline ja lukollinen avaimella toimiva kiinnitys. 48V 20Ah (960Wh) olisi toinen vaihtoehto ja jostain syystä näyttäisi olevan pääsääntöisesti edullisempi.

  • Marko Saarenketo - 30.7.2016 klo 12:16

    Tuohan ideasihan olisi ehdoton 4-5 -tähden hotellien palvelumuoto: asiakkaiden käytössä aina latingissa olevia sähköpolkupyöriä.

  • Marko Saarenketo - 30.7.2016 klo 12:19

    No hittolainen kun olisi tonni ylimääräistä niin rakentaisin itselle sellaisen pyörän...

  • suorama - 30.7.2016 klo 21:08

    Äläs muuta sano =).
    Toimisi varmaan ympäri maailmaa. Voisi ottaa sellaisen kun haluaa lähteä kiertelemään "kylillä". Hotellin avain pyörään ja menoksi. Kun parkkeeraa pyörän johonkin, niin avain mukaan ja pyörä menee lukkoon. Ei toki estä kenties pyörän nostamista pakettiautoon. Mutta voisihan siinä olla ainakin hälyytin jos pyörää liikutellaan riittävästi kun lukossa. Eikä esim. seuranta järjestelmä mahdoton olisi.
    Pyöriä voisi olla kahdenlaisia, jonkinmoisella tavarankuljetus mahdollisuudella (esim. trike) ja tavallisempi.
    Heh, ruvetaanko suunnittelemaan jollekkin ketjulle tuollaista...

  • suorama - 30.7.2016 klo 21:14

    Totta, loppujen lopuksi konversio ei ihan kauheita maksa. Mutta itsellänikään ei ole varaa sellaista tällä hetkellä toteuttaa.
    Tosin suunnitelmani etenee pikkuhiljaa, siis se mistä kerroin.
    (täällä vähän juttua aiheesta ja muustakin: http://muistiinpanot2.blogspot.fi/)
    Eli kiilahihnapyörä on jo tekeillä ja testiä pääsen tekemään kunhan sen saan.
    Toisaalta on ajatuksissa väikkynyt kolmipyöräinenkin versio. Eli sellainen jossa on kaksi pyörää takana. Sellaiseen olisi aika yksinkertaista rakentaa isommallakin akulla varustettu versio. Samalla saisi tavarankuljetukseen mahdollisuuden. Ei vain ole tullut eteen ilmaista tai lähes ilmaista aikuisten kolmipyörää...

  • suorama - 1.8.2016 klo 23:57

    Näyttää jo aika lupaavalle tuo jälkimmäinen kartta =)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!