Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!

tiistai 14.01.2020 Avainsanat: BEV , evlapland , evwintertour , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Yhdeksän kokenutta sähköautoilijaa ajaa viidellä sähköautolla etelä-Suomesta Ruotsin Lappiin talvikelissä. Matkalle lähdetään Tampereelta 30.1.2020 puolen päivän aikaan ja kohteeksi otetaan Jokkmokk Ruotsissa, jonne matkaa Haaparannan kautta ajaen tulee noin 900 kilometriä

Matkalla on tarkoitus yöpyä kerran Oulussa, jotta ajoaika lepotaukojen välissä pysyy kohtuullisena. Perillä kauniissa Jokkmokissa ollaan 31.1.2020

Kulkupeleinä meillä on uudenmallisia sähköautoja eri hinta- ja kokoluokista. Autojen akkukapasiteetit  ja latausnopeudet eroavat toisistaan merkittävästi. Akkuja on 52 kWh:sta lähes 100 kWh:n tasolle asti ja latausnopeudet vaihtelevat tuntuvasti. Mukana hyvinkin eri nopeudella lisää matkaenergiaa antavia DC-latauksia ja AC-lataustenkin tehot vaihtelevat yksivaiheisesta 7 kW:sta kolmivaiheiseen 22 kW:hen asti. Toimintamatkoissa ja latausnopeuksissa tulee siis olemaan suuria eroavuuksia näin pitkässä kylmän kelin matka-ajossa.

Tämän pitkän, talvisen matkan aikana saadaan kokemuksia näiden sähköautojen todellisista kulutuksista matka-ajossa. Mikäli tästä vielä tulee kunnon talvipakkaset, saadaan selville autojen toimivuutta nykyisin harvinaisemmissa kylmissä olosuhteissa.

Autot esittelyssä

Mercedes Benz EQC on vuoden 2019 uutuus, jota en ole aikaisemmin ehtinytkään ajamaan ja kokemuksista raportoimaan, niinpä odotan sitä innolla. Mersu on varustettu kahdesta yhteensä 300 kW:n tehoisesta sähkömoottorista otetulla nelivedolla. Ajoakun 85 kWh:n energiamäärällä luvataan WLTP-toimintamatkaa 417 kilometriä, joka tarkoittanee normaalissa arkiajossa noin 300 - 350 kilometriä ja talvella sitten ehkä hieman vähemmänkin kelistä riippuen. Hinnat alkavat noin 82 000 eurosta.

https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/explore.html

Jaguar I-PACE on vuoden 2018 sähköautouutuus ja ajoin sitä lyhyen koeajolenkin prototyyppiautolla. Hieno saada nyt kokemuksia jaettavaksi pidemmältä matkalta. Jaggessa on myös kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto ja tehoa 294 kW. Ajoakussa on energiakapasiteettia 94 kWh ja WLTP-toimintamatkaa luvataan 470 kilometriä, josta toteutunee 370 kilometriä arkisissa ajoissa ja meidän talvimatkalla ehkä vähemmän. I-Pacen hinnat Suomessa alkavat hiukan yli 84 000 eurosta.

Jaguar I-PACE koeajoraporttini

Jaguar I-PACE maahantuojan sivustolla

Renault Zoesta on todella kuuma uutuusmalli matkassa mukana. Nimittäin DC-pikalatauksella ja isommalla akulla varustettua mallia ei vielä ole Suomessa aiemmin nähtykään. Renault on reissumme autoista ylivoimaisesti matalimmassa hintaluokassa, nimittäin poistuvan mallin hinnat alkavat noin 29 000 euron tasosta, johon sisältyy 2000 euron sähköautojen hankintatuki. Uusi ZE 50 -malli on varmastikin hieman kalliimpi, mutta vastaavasti uusi 52 kWh:n akku tarjoaa myös pidemmän toimintamatkan. Zoe kulkee yhden sähkömoottorin 80 tai 100 kW:n tehon ja etuvedon turvin taatusti riittävän nopeasti Suomen nopeusrajoituksiin nähden. WLTP-toimintamatkaa Zoelle luvataan 386 kilometriä tehokkaammalla ja 395 kilometriä pienempitehoisella moottorilla. Edelleen Zoen erityisyys on peräti 22 kW:n tehoinen kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus.

Uusi Renault Zoe maahantuojan sivustolla

Teslan Model 3 on vuoden 2019 suurin sähköautouutuus ja omasta mielestäni ylipäätään viime vuosikymmenen viiden merkittävimmän autouutuuden kärkikahinassa, joten sekin pääsee mukaan matkantekoamme jouduttamaan. Model kolmosen hinnat alkavat noin 50 000 eurosta Suomessa, jolloin auto on takavetoinen ja vähintään riittävän tehokas Teslan tapaan. Hurjimmillaan kolmonenkin on Performance-mallina. Tesla ei ilmoita enää ajoakkujen kWh-lukemia, mutta toimintamatkat ilmoitetaan selkeästi tilaussivustolla ja ne alkavat Standard Range -mallin 409 kilometristä ja korkeimmillaan ovat Long Range -version 560 kilometrin tasolla.

Tesla Model3 maahantuojan sivustolla

Koeajoraporttini Tesla Model3:sta

Hyundai Kona on omasta mielestäni kiinnostavin sähköauto 64 kWh akullaan ja maltillisella kulutuksellaan, etenkin kun vuodelle 2020 on luvassa kolmivaihevirtaa hyödyntävä AC-lataus uutuutena. 64 kWh Konan hinnat Suomessa alkavat noin 43 000 euron tasosta. Konalle vauhtia antaa yksi 150 kW:n tehoinen sähkömoottori etuvedon kautta. WLTP-toimintamatkaksi luvataan 449 kilometriä.

Hyundai Kona Electric maahantuojan sivustolla

Arkisten ajo tarinaani Konalla

Matkatarinaani blogissani Konalla ajelusta

Tesla Club Finlandin jääratatapahtuma Jokkmokkissa

Ryhmämme kohteena on Tesla Club Finlandin kokoontuminen Jokkmokk-nimisessä Ruotsin Lapin kaupungissa. Teemana tässä tapahtumassa on Teslailijoiden jäärataharjoittelu, johon on tarjolla myös pitkäpiikkisillä renkailla varustettu Tesla.  Paljon muutakin ohjelmaa on tarjolla ja vietämmekin hienon helmikuun ensimmäisen päivän talvikelistä, autoista ja luonnosta nauttien. Toivottavasti saadaan myös näköhavainto ja kuva renvontulista ja lumisesta maisemasta.

Tämä Jokkmokk -tapahtuma löytyy: Facebookissa Tesla Club Finland -ryhmässä Drivers Paradise, Ruotsi -tapahtuma ja sinne mahtuu edelleen mukaan ilmoittautumaan 20.1.2020 saakka lisääkin sähköautoilijoita. Tuosta linkistä löytyy myös hinta- ja lisätietoa itse Drivers Paradise -tapahtumasta.

Paluumatka koukkaa Suomen Lapin kautta

Paluumatkalle lähdetään sunnuntaina 2.2 ja tarkoitus on koukata Suomen Lapin laskettelukohteen kautta. Pyhällä (kuten myös jo Jokkmokissa) pääsemme testaamaan kaikilla autoilla Walle-sähköauton latauslaitteita ja tulen kirjoittamaan tästäkin kokemuksesta erillisen blogitarinan. Walle tarjoaa esimerkiksi yksivaihelaturilla varustetuille sähköutoille omakotitaloissa mahdollisuutta nopeampaan lataukseen yhdistämällä kaksi vaihetta yhteen tehokkaampaan.

Takaisin etelä-Suomessa ollaan 4.2.2020 mukanamme runsaasti uusia sähköautojen talvisia kokemuksia repuissamme. 

Seuraa matkaamme

Tulemme monella eri kanavalla dokumentoimaan matkaamme. Seurueessamme on useampiakin bloggaajia ja ihan oikeita toimittajia. Me pidätämme tietenkin kaikki oikeudet muuttaa matkasuunnitelmaa ja sen sisältöä oman mielemme, sattuman, kelin ja sähköautojen oikkujen mukaan. 

Seuraa siis matkaamme ja osallistu siihen kommentoimalla ja esittämällä runsaasti kysymyksiä ja mielipiteitä sähköautoista ja sähköisestä liikenteestä.

Voit seurata matkaamme ainakin:

  • #evwintertour
  • #evlapland
Sähköautoilijat ry:

 

Facebook @sahkoautoilijat

Tesla Club Finland:

Facebook @TeslaClubFinland

Internetsivut http://teslaclub.fi/

Sähköautoileva motoristi:

Blogi https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi

Facebook @sahkoautoilevamotoristi

Instagram @sahkoautoileva.motoristi

Twitter: @sahkoautomotoris

Somewelho:

Instagran @somewelho

 

Kuvassa viime vuoden sähköisen talvitourneen autoja ja kuljettajia pohjoisen pakkasissa

 

Sähköautoilun vuosi 2019 Suomessa

tiistai 07.01.2020 Avainsanat: BEV

Mitä vuosi 2019 toi sähköautoiluun Suomessa? Pohdin asiaa tähän blogi-kirjoitukseeni muutamalta kantilta oman sähköautoilukokemukseni kautta.

1. Pikalatausverkoston laajentuminen hidastui

Vuosi 2019 ei tuonut kovinkaan merkityksellistä uutta pikalatausverkoston kattavuuteen suhteessa autojen yleistymisen määrään, toisin kuin sitä edeltävä vuosi. Omassa liikennöinnissäni ehkä merkittävin uusi pikalaturi oli Äänekosken Virtapiste, mutta edelleen Jyväskylän ja Pihtiputaan väli kaipaa lisää pikalatausta.  Sama asia vaivaa yhä koko itä-Suomea ja vielä pahempi sähkötön katvealue on koko koillis-Lappi. Toivottavasti vihdoin vuosi 2020 toisi näillekin seuduille lisää pikalatausverkostoa.

Suurteho CCS-pikalatausasemien verkosto on laajentunut 2019 aikana hitaasti. Suurteholaturista voi ladata nyt jo enimmillään 150 kW:n teholla ja teho on tuostakin vielä mahdollista tuplata 300 kW:n tasolle. Tällä hetkellä tuota 150 kW:n lataustehoa hyödynrää vasta CCS:stä muutama sähköauto, mutta näitä malleja on kyllä tulossa markkinoille. Näillä nopeammin latautuvilla autoilla ja latureilla tulee olemaan aikanaan yksi suuri käänteentekevä vaikutus sähköautoilun yleistymiseen. 

Kuvassa alla Suomen pikalatausverkoston tilanne vuoden 2018 ja 2019 lopussa havainnollistaa, että merkittävimmillä katvealueilla ei ole tapahtunut verkoston kehittymistä. (CHAdeMO + CCS), lähde www.plugshare.com

2. Asiointilatausverkoston laajentuminen

Type2 ja sukopistorasioihin perustuva asiointilatausverkosto on kasvanut vilkkaasti vuoden aikana. Toki tässä asiassa ollaan jatkuvasti latausautojen yleistymisen ja latauspaikkojen lisääntymisen suhteen tasapainottelutilanteessa. Oma kokemukseni vuoden varrelta on, että latausautot ovat yleistyneet omilla pysäköintipaikoillani huomattavasti nopeammin kuin latauspaikat ja vuonna 2019 jäinkin aikaisempaa useammin ilman pysäköinnin aikaista asiointilatausta. 

Vuonna 2019 on lisääntynyt hieman myös kWh-hinnoiteltujen asiointilatauspaikkojen määrä. Tämä on ainoa oikea hinnoittelumalli asiointilataukseen esimerkiksi julkisen liikenteen liityntäpysäköinnissä. Pidempiaikaisessa pysäköinnissä useimmiten suko-latauksen latausteho riittää. Älysähköverkkoon perustuvassa suko-latausleitteistossa investointi pysyy huomattavasti edullisempana, joten latauspaikkojen määrää voi kasvattaa helpommin.

3. Tukea ja veroa sähköautoille

Sähköautoihin jatkunut 2000 euron hankintatuki yksityisille asiakkaille on on ollut aika mitätön kannustin ja 50 000 euron kattohinta vieläpä rajaa houkuttelevimman sähköauton, eli Teslan Model kolmosen tuen ulkopuolelle lähes kaikissa mallivariaatioissa. Toivottavasti tuen suuruutta kasvatettaisiin ja se laajennettaisiin kattamaan myös työsuhdeautot sekä kattohintaa korotettaisiin.

Taloyhtiöt ovat saaneet investointitukea latausinfran rakentamiseen. http://www.ara.fi Tätä on kuitenkin kuulemani mukaan käytetty toivottoman vähän. Pidän yhtenä suurimmista sähköautojen vieläkin nopeamman yleistymisen esteistä juuri taloyhtiöissa asuvien ihmisten vaikeuksia saada kotilatausta järjestymään.

4. Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit 2019

Uusia sähköautoja ensirekisteröitiin vuonna 2019 ennätysmäärä 1897 kappaletta Suomessa. Ensirekisteröintien käyrä näyttääkin nyt jaakiekkolavalta, joka tulee aiheuttamaan nopeaa ja näkyvää muutosta.

Näiden lisäksi lataushybridien määrä 5966 rikkoi jälleen aiemmat ennätykset. Myös kaasuautojen rekisteröintimäärät rikkoivat oman rekisteröintiennätyksensä 2142 kappaleella. Vuonna 2019 uusien bensiini ja etenkin diesel-autojen ensirekisteröinnit laskivat, joka on hyvä merkki tulevasta.

Yhteensä vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien autojen ensirekisteröintien määrä ylsi jopa noin 9% tasolle kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

5. Uudet sähköautomallit ja heikko saatavuus

Sähköautojen yleistymisen keskeisin jarru on ollut erittäin rajallinen tarjooma sekä etenkin kohti loppuvuotta olemassa olevien mallienkin kehno saatavuus tai kohtuuttoman pitkät toimitusajat. Uusista malleista tärkeimmäksi Suomessakin nousi Teslan Model 3. Muita vuoden aikana Suomen toimituksiinkin ehtineitä sähköautouutuuksia olivat Audin E-Tron ja MB:n EQC.  Kia e-Niroa ei ehditty saada maahamme viime vuonna kuin muutamia kappaleita.

Aivan loppuvuodesta saatiin Volkswagen Groupilta kuitenkin ehkä suurimmat yllätykset sähköautojen tarjoomaan, kun Seat Mii Electriciä myytiin jopa noin 17.000 euron hintaluokassa runsaat määrät alkuvuoden 2020 toimituksiin. Myös e-Golfin hintaa pudotettiin loppuvuonna merkittävästi.

Muilta osin etenkin loppvuotta kohden sähköautojen ensirekisteröintimääriä varjosti vuonna 2020 voimaan astuvat EU:n päästösakkouhat valmistajille. Loppuvuotta kohden oli selkeästi nähtävissä, että valmistajat panttasivat jo julkaistujen sähköautojen toimituksia uuden vuoden puolelle.

6. Käytettyinä tuotiin runsaasti latausautoja

Käytettyinä yksittäin maahantuotuja sähköautoja rekisteröitiin viime vuonna 459 kappaletta. Lataushybridejä rekisteröitiin peräti 5876 kappaletta käytettyinä maahantuotuina.

7. Sähköautojen kanta nousi merkittävästi

Sähköhenkilöautojen kanta on noussut viime vuodet kiihtyvässä tahdissa Suomessa. Viime vuoden lopussa niitä oli liikennekäyttöön rekisteröitynä yhteensä 4661 kappaletta. Myös lataushybridien määrä nousi voimakkaasti. Yhteensä latausautojen määrä kaikista liikennekäyttöön rekisteröityistä henkilöautoista ylitti prosentin rajan (1,08%).

Yleisin täyssähköinen henkilöauto teillämme on Tesla ja toiseksi yleisin on Nissan.

7. Vuoden 2019 sähköautoilun kehittymisen vaikutus käytännössä

Vuosi 2019 toi aiempaa pidempiä toimintamatkoja sähköautoihin myös alle 60 000 euron hintaluokkaan. Samalla pikalatausverkosto laajeni, kuten myös asiointilatausverkosto. Näillä on yhteisvaikutuksena se, että yhä useammalla on mahdollisuus hankkia oma sähköauto. Uusilla sähköautoilla matkailee siis laajentuneessa latausverkostossa aiempaa merkittävästi jouheammin.

 

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:llakin onnistuu Tampere - Helsinki -välin säännöllinen työmatkailu

tiistai 31.12.2019 Avainsanat: sähköautokokemus , sähköautomatkailu

Ajan usein Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani päivän työreissuja Kangasalta tai Tampereelta Helsinkiin ja takaisin. Otin loppuvuodelta 2019 parin kuukauden ajalta toteutuneet kilometrit ja kululutukset Nissanin Carwings -sivustolta ja syötin ne Exceliin nähdäkseni kulutuksen vaihtelua eri matkakerroilla. 

Ajan lähtökohtaisesti aina nopeusrajoitusten mukaan tai liikenteen ja kelin mahdollistamaa nopeutta käyttäen ja en käytä mitään erityisiä säästelytoimia. Ainoastaan Leafin typerän lämmityslaitteen automatiikan ohitan asettamalla pakkaskeleillä manuaalipuhalluksen sopivaksi. Käytän siis aina mukavuuslämpöjä autossa ja ajan aina ilman kenkiä ja takkia. Tämän seurantajakson keleihin ei ole sattunut yhtään kovan pakkasen keliä. Enimmillään on tainnut olla noin -6°C aamulla kotoa lähtiessä.

Tilastotietoa matkoista

Matka on alkanut jokaisella mittauskerralla joko Kangasalan Sahalahdelta tai Tampereen keskustasta 100% täyteen ladatulla akulla ja suutautunut joka kerta Helsingin keskustaan. Kohteessa Helsingissä on satunnaisesti mahdollisuus ladata 10A pistorasiasta. Tästä johtuen lähden paluumatkalle aina vajaalla akulla.

Matkaa siis kertyy 172 - 180 kilometriä suuntaansa joka kerta. Kangasalta on hieman lyhyempi matka kuin Tampereelta Helsinkiin. Kangasalta tai Kangasalle matka on toteutuntu aina Hämeenlinnasta Pälkäneen kautta.  Tampereelle matka tapahtuu aina koko matkalla moottoritietä pitkin.

Näissä mittauskerroissa on ollut yhtäläistä talvinopeusrajoitukset ja alkutalven kelit, jotka ovat vaihdelleet kuivasta sateeseen ja loskaan tiellä. Kulutuserot johtuvat siis lähinnä ajokelien raskaudesta. Tosin pientä eroa syntyy myös siitä, että Hämeenlinnasta Kangasalle on hieman pienempää nopeusrajoitusta kuin moottoritiellä.

Kulutus on vaihdellut 15,7 - 20,17 kWh/100 km välillä. Hajonta on suuri ja korkein kulutus on ollut kun tiellä on ollut loskaa ja vastatuulikin oli kohtalaisen kova.

Energiaa on kulunut näillä matkoilla 27 - 35,8 kWh yhteen suuntaan ajaessa. Kun huomioin, että noin 100 000 kilometriä ajetun autoni akun kuntoisuus, eli SOH-lukema on 92%, niin voin olettaa akustani saatavan käytettäväksi noin 34 kWh:n verran energiaa. 

Joten kolmena kertana täysi akku ei olisi riittänyt matkan suorittamiseen. Muinakin kertoina matkan tekeminen olisi mennyt turhaan jännittäväksi ilman välilatausta, joten olen aina suorittanut yhden välilatauksen matkan aikana.

Huomion arvoista mielestäni on, että 60 kWh akku olisi riittänyt joka kerta ilman yhtään välilatausta.

Matkojen sujuvuus

Ajoaika Tampereelta tai Kangasalta Helsinkiin talvinopeusrajoituksia noudattaen on noin 2,5 tuntia riippuen Helsingin pään ruuhkista. Lähden yleensä matkaan siis viiden aikaan aamulla ja syön aamupalan vasta Hyvinkään ABC:llä, jossa on tarjolla minun makuuni riittävän monipuolinen noutopöytäaamupala puuroineen. Aamupalani kestää yleensä noin puoli tuntia, jonka aikana jo ehdin tehdä ensimmäisä työtehtäviäkin.  Tuolla aikaa autoon ehtii kertyä noin 20 kWh:n verran energiaa Fortumin laturista. 

Työäivän ajaksi pysäköin auton Helsingissä parkkihalliin, jossa on vain kaksi suko-latauspaikkaa ja nekin usein täynnä. Jos ne ovat täynnä, niin laitan toki oman autoni saamaan siihen 10A:n latausta. Paikalla on kuitenkin neljän tunnin parkkikiekko, joten enimmillään saan työpäivän aikana noin 9,2 kWh:n verran energiaa. Niinpä tuo Hyvinkään ABC:n lataus on minulle tärkeä ja pääsen aamulla saamallani energialla Hämeenlinnan ABC:lle saakka, vaikka en saisi työpäivän aikana yhtään latausta.

Hämeenlinnan Tiiriön ABC:llä on sitten hyvä syödä päivän ruoka, nimittäin runsaan aamupalan ja päivän aikana nauttimieni hedelmien ansiosta jaksan tänne asti hyvin. Hämeenlinnassakin on Fortumin laturi ja päivälliseni noin 30 minuutin keston aikana akkuun ehtii jälleen noin 20 kWh:n verran lisää energiaa, mikä on selkeästi enemmän kuin todellisuudessa edest tarviteisin, mutta ei siitä mitään haittaakaan minulle ole.

Yhteensä näille päivän latauksille kertyy yleensä hintaa noin 14 euroa, mutta merkittävän osan siitä kattaa omalta maaseutukotini katolta Fortumin Aurinkolataussopimukseni. Tarjolla olisi myös maksuttomia vaihtoehtoja, mutta en oikeastaan viitsi edes käydä niitä katsomassa, koska ne on useimmiten varattuina.

Huomioitavaa on, että jos kohteessa saa auton 32A-lataukseen, pääsee nämä matkat 40 kWh Leafillakin hyvin lyhyillä, noin 10 minuutin pikalatauspysähdyksillä. 

Peräkkäiset matkapäivät korostavat kotilatauksen nopeuden tärkeyttä

Minulla myös toistuu peräkkäisiä matkapäiviä. Silloin on olennaista saada kotona riittävän tehokas lataus. Jos tulen kotiin esimerkiksi kello 19.00 (käytyäni tulomatkalla kaupassa) ja lähden aamulla kello viisi jälleen matkaan, jää autolle enimmillään kymmenen tuntia aikaa latautua. 8A:n latausvirralla akku ei ehtisi täyttyä, koska se on yleisimmin kotiin saapuessa noin 20% varaustasossa. Sen sijaan maaseutukotini kiinteästi asennettu 20A:n latausvirtaan säädetty KEBA antaa 4,6 kW:n lataustehon, joten akku on 100% täynnä hieman reilun kuuden tunnin jälkeen. 

Kaupunkikotimme lähellä saan auton Virtapisteen AC-latauspaikalle ja 6,6 kW:n latausteholla akku on vielä nopeammin täynnä. Tuo lataus maksaa 20 senttiä/kWh.

Talvella #rapidgate ei vaivaa

Talvella kylmempi ilma ja matalammat ajonopeudet ovat armollisia Leaf 40 kWh:n perisynnille, eli akun ylikuumenemiselle, joka siis #rapidgate-ongelmana maailmanlaajuisesti tunnetaan. Talvellakin akku kyllä lämpenee jälkimmäisen, eli paluumatkan latauksessa yli 40 °C lämpöihin, mutta ehtii yöllä jäähtyä riittävästi. Kesällä tilanne on täysin toinen.

Suosittelen jotain muuta sähköautoa säännölliseen Tampere-Helsinki -välin ajoon

Tiedän olevani keskivertoa harrastuneempi sähköautoilija ja minulle tämä 40 kWh Leafilla pendelöinti on ok, mutta tiedostan haluavani itsellenikin seuraavaksi sähöautoksi sellaisen, joka suoriutuisi tuosta välistä ilman yhtään latausta päivän aikana. Olen Kona 64 kWh:lla noin onnistuneesti tehnytkin talviolosuhteissa. 

Siksi suositteleisin mieluummin uutta Ioniqia, Kona 64:ää tai vaikka Teslan Model kolmosta, jos Tampereen ja Helsingin välillä ajaminen on arkipäivää. Noissa kaikissa autoissa on pienempi kulutus ja etenkin Ioniqiin ja Teslaan ero vielä korostuu kesänopeusrajoituksilla. Kaikissa mainitsemissani autoissa on myös toimiva akuston lämmönhallinta.

Mielenkiinnolla itse odotan myös tulossa olevia Peugeotin ja Opelin sähköautouutuuksia.

Taidan tehdä vastaavan vetailujakson seuraavan kerran, jos tältä talvelta saan dataa kunnon pakkaspäiviltä sekä sitten ensi kesänä myös kesänopeusrajoituksilla.

 

 

Leaf 40 kWh sähköautoni akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin

torstai 19.12.2019 Avainsanat: Akku , sähköauto

Getoab julkaisi tutkimuksen tulokset, joista ilmenee, että sähköauton akku menettää kokonaiskuntoisuudestaan keskimäärin 2,3% vuosittain. Tämä on hyvä uutinen sähköauton hankintaa suunnitteleville. Esimerkiksi Kona 64 kWh:n ostajalla olisi silloin pitkäksi aikaa riittävästi käytännön toimintamatkaa tarjolla ennen kuin akun päivittäminen alkaisi olla ajankohtaista.

Toinen aihepiiriin liittyvä hyvä uutinen on, että Suomessakin on jo tehty Leaf-sähköautoihin akkujen vaihtoja ja kunnostuksia maahantuojan muistaakseni noin 6500 euron hintaa merkittävästi edullisemminkin.

Itse ajan omalla Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani aika paljon keskivertotaloutta enemmän vuosittain, joten vuoden 2018 autoon ehtinyt kertyä mittariin jo lähes 100 000 kilometriä.

Tuossa 40 kWh Leafissa ainakin oman autoyksilöni perusteella näyttäisi akku kuluvan merkittävästi tuota 2,3% vuodessa nopeammin.  Nyt kun autolla on ajettu 91 000 kilometriä 21 ajokuukauden aikana, on akun kuntoisuutta osoittava SOH-lukema (State Of Health) 92,52 % tasolla. 

Akun kuntoisuus on laskenut Leafissani siis 7,45% 21 kuukaudessa, eli 4,3% vuosittain. Toisaalta autolla on ajettu 91 000 kilometriä joten pudotus on noin 8,2 % / 100 000 kilometriä. Ei aivan kohtuuton, mutta saisi toki pienempikin olla.

Pudotus ei ole ollut omassakaan autossani lineaarinen, vaan alussa pudotus oli korkeampi ja tasoittui sen jälkeen. Kuitenkin merkittävin osa SOH-lukeman pudotuksesta tulee kahdessa minulle mysteeriksi jääneestä syystä tapahtuneessa kertaluonteisessa nopeassa putouksessa. Lisäksi SOH-käyrää tarkemmin katsellessa on nähtävissä, että SOH-lukema tippuu nopeammin kesällä kuin talvella. 

Oma ajoprofiilini saattaa myös jonkin verran nopeuttaa akun kuntoisuuden laskua. Ajan paljon ja usein on päiviä, jolloin teen 2-3 DC-pikalatausta. Olenkin 91 000 kilometrin matkalla pikaladannut autoani 228 kertaa. Tuosta tulee laskennallisesti 2,8 DC-latausta/1000km. Sain lukijakommenteista, että tuo ei ole kuitenkaan edes tavattoman paljon DC-latauksia. Olen usein saanut lukea, että jatkuva DC-lataaminen kuluttaa akkua, mutta tämäkin havainto kuitenkin tukee arveluitani, että Leafin tapauksessa on kyse ennemminkin olemattomasta akuston lämmönhallinnasta. Olen myös lukenut 30 kWh Leafista, jonka ajoakku oli sulanut käytännössä käyttökelvottaksi vähän alle 200 000 kilometrin ajolla. Kun kyseisen auton akku avattiin suomalaisen Leaf-taitajan toimesta, ilmeni että nimenomaan takaistuimen alla olevan korkeamman osan alueella akuston kennot olivat loppu. Nämä uusimalla jatkaa kyseinen auto nyt samalla akulla matkaansa uudenveroisen akun turvin.

Ajoakun uusimisesta aiheutuu kuluja ja ympäristövaikutuksia

Jos ajatteleisin, että ajoakulla ajaisi 300 000 kilometriä, jolloin tämän hetken pudotuksen kautta laskien akun kuntoisuus olisi 75,4% uudesta, niin akku olisi erinomainen kunnostuksen kohde tai houkutteleva 30 kWh:n energiamäärän omaava kiinteistöakku. Ajoakun kulumisesta ei siis koidu missään nimessä uuden akun vertaa ympäristöhaittaa vielä tuolloinkaan.

Pystyn hyvin kuvittelemaan, että akun saisi kunnostettua noin 2000 euron hintaluokan kuluilla tai päivitettyä samankokoiseen kunnostettuun noin 3000 euron hintaluokkaa olevalla kululla Suomessa. Silloin akun kulumiselle voisi laskea alle euron kuoletushinnan jokaista sataa kilometriä kohden. Tai oikeastaan haluaisin laskea tuon kuoletuksen 600 000 kilometrille, koska uskottavasti sillä kunnostetulla akulla ajaa toiset 300 000 kilometriä ja sitten auto alkanee muutoinkin olla melko valmis kierrätykseen, joten kertaalleen tuo 2000 - 3000 euroa 600 000 kilometrille tekee alle 0,5 euroa/100 km akun ylläpitokulua. Ei kovinkaan paha huomioiden sen, mitä kaikkea vastaavalla ajomäärällä olen joutunut käyttämään rahaa muinoin diesel-autoilla ajaessani moottoritekniikan ja etenkin sen apulaitteiden korjauksiin ja kunnostuksiin, kuten turbojen uusimisiin jne.

Ajoakun kulumisella on vaikutusta auton käytettävyyteen

Nyt kun autoni ajoakun kuntoisuus noin 100 000 kilometriä ajettuna on noin 92% uudesta, saan täydestä akusta käytettäväksi noin uuden n0in 38 kWh:n sijaan noin 35 kWh:n verran. Jos lasken koko 91 000 kilometrin matkan 16,5 kWh/100 km keskikulutuksella toimintamatkan muutoksen, niin se näyttää laskeneen noin 230 kilometristä noin 212 kilometriin. Tuolla ei vielä ole omassa ajossani mitään merkitystä. 

Jos lasku jatkuu lineaarisesti, niin 200 000 kilometriä ajettuna akku olisi 85% kuntoinen uuteen verrattuna ja varaisi siis enää noin 32 kWh:n verran energiaa, jolla toimintamatka edellämainitulla kulutuksella kutistuu 197 kilometriin. Tässä alkaa olla tulla oman käyttöni raja vastaan. Silloin olisi aika päivittää sähköautoni uuteen ja myydä vanha autoni kiertoon sellaiselle, jolle tuo toimintamatka riittää.

Ajoakun kuntoisuuden tulisi ohjata käytetyn sähköauton hintaa enemmän kuin iän tai kilometrien

Koska ajoakun kuntoisuudella on merkitystä sähköauton käytettävyyteen ja se on arvokas kunnostaa tai vaihtaa, olisi mielestäni järkevää, että autokauppiaat pyrkisivät läpinäkyvästi hinnoittelemaan käytettyjä sähköautoja akun kuntoisuuden mukaan sisäänostaessaan sekä halliin esille laittaessaan. 

Mielestäni SOH85% akulla varustetun Nissan Leafin hinnasta olisi syytä pudottaa akun kunnostuksen tai uusimisen hinnan osuudesta kuluneisuuden verran siten, että vaihtokuntoisuutena voitanee pitää noin 70% kuntoa. Silloin SOH85% olisi jo kuluttanut akusta vaihtokuntoon noin 50% osuuden.  Maahantuojalta uusi akku maksanee 40 kWh Leafiin noin 7000 euroa vaihtoineen, jolloin katsoisin oikeaksi hinnanmenetykseksi tuollaiselle SOH85 akulliselle 40 kWh Leafille noin 3500 euroa akun takia. Jos siis auton arvo muutoin kaksi vuotta vanhana olisi noin 30 000 euroa, niin tuon kuntoisella akulla sen realistinen arvo olisi silloin 26 500 euroa.

On siis hyvä, että akkujen kestosta alkaa kertyä riittävästi dataa, jotta saadaan muodostettua hankintaa suunnitteleville todenmukaisempaa mielikuvaa ajoakun kestosta ja sen aiheuttamista kuluista.

Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa

keskiviikko 11.12.2019

Teetin joulukuussa 2019 Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolleni 90 000 km huollon Tampereella merkkiliikkeessä. Tarkemmin sanottuna huollon osan 1/2 ja kirjoitan tähän nyt tuosta huoltokäynnistä ja jatkan tarinaa kun saan jälkitoimitukset myös hoidettua ensi viikon perjantaina.

Autolla on nyt siis ajettu 20 kuukautta ja 89 473 kilometriä. Pääosin kaikki on toiminut aivan kuten pitääkin, mutta pari lievää haittaa autossa on ja pari takaisinkutsuakin. Huollon varasin Autokeskuksen nettivarauksen kautta ja se on helppoa. Syötetään vain rekisterinumero ja ajokilometrit. Heti tämä jälkeen saakin jo näytille huollon hinnan, joka oli 320 euroa.

Määrittelin autoon huollettavaksi normaalin määräaikaishuollon pari takuunalaista seikkaa:

  • Ulkopuoleisten peilien sisäänkääntömoottorit aikansa pitivät karmivaa narinaa ja viimein lakkasivat käytännössä toimimasta kokonaan.
  • Kaukovaloautomatiikka toimii ajoittain luvattoman huonosti. Nissan Sähköautoilijat Facebook -ryhmästä poimin tiedon, että muilla on ollut samaa ja kuviakin vian aiheuttavasta kosteuden tiivistymisestä oli jaettuna.

kuvassa kosteuden tiivistyminen valotunnistajan eteen. kuva: @janinassu

Lisäksi tiedossani oli Facebook-ryhmän kautta pari takaisinkutsukampanjaa autoa koskien. Näistä ei nettivarauksen yhteydessä tullut tietoa, joka olisi tietysti hyvän asiakaspalvelun hengessä ollut loogista. Varmistin siksi puhelinsoitolla, että nämä tulevat samalla käynnillä hoidettua ja näin luvattiin tapahtuvan.

Miksi vuonna 2019 auton huoltoon jättäminen on näin työlästä?

Vein auton 11.12.2019 Tampereen Autokeskukseen huoltoon aamulla vähän kello seitsemän jälkeen. Jälleen kerran ihmettelin mielessäni, että miten ihmeessä autohuollossa osataan tehdä huoltotyön vastaanottamisesta ja luovuttamisesta niin hitaasti toimiva prosessi. Edessäni oli muutama henkilö jonottamassa yhdelle työnvastaanottajalle ja tiesin jo valmiiksi että nyt menee aikaa paljon.  Onneksi jono lyheni yllättävän nopeasti kun edessäni jonottanut nainen sai omalla vuorollaan kuulla ainoastaan jonottaneensa väärällä luukulla. Bemarin huollot otetaan kuulemma vastaan toisella tiskillä. Miksi ihmeessä vuonna 2019 autokaupassa pomputellaan ihmisiä autoa ostaessa tai huollossa asioidessa luukulta toiselle? Kyseessä siis oli toden totta sama autokauppa! No minulle tämä nopeutus kelpasi ja sain työmääräykseni toimeksi. Mutta miksi Nissan ja Autokeskus ei ota käyttöön mobiilikirjautumista autohuoltoon? Siellä olisi kaikki tiedot valmiina ja vain pudottaisin avaimen ja ottaisin lokerosta valmiiksi varaamani vara-auton tai huollon laina-Jopon avaimen. Kyllä on tässä asiakaspalvelun prosessissa paljon palvelumuotoilijalle tekemisten mahdollisuuksia.

Jätin auton siis työmääräyksen jälkeen huoltoon ja jatkoin matkaa töihini. Vähän neljän jälkeen sain tekstiviestin, että autoni on valmis. Satuin itseasiassa juuri sillä hetkellä kävelemään autokaupan ovesta sisään, joten aika nappi ajoitus.

Huollosta pois hakeminen ja jälkitöistä sopiminen

Nyt huollon tiskillä ei ollut ketään, joten pääsin ottamaan vastaan huollettua Leafiani. Taas alkoi pitkä ja aikaavievä paperien plärääminen ja täytteleminen sekä asioiden läpikäynti. Suurin osa asiaa, jonka olisi voinut hoitaa Nissan huollon sovelluksella. 

Huollon selvityksessä minulle selvisi, että auton peilien kääntömoottorit ovat vialliset ja peilit pitää vaihtaa toisella käyntikerralla, koska niitä ei ollut huollon varastossa. Ymmärrän kyllä tuon sikäli, että autoni saattaa olla tästä mallisarjasta vanhimmasta ja etenkin eniten ajetusta päästä, joten tuosta melko selkeästä tyyppiviasta ei vielä ollut aiempia kokemuksia eikä siksi osiakaan hyllyssä. Nyt olisi Nissanin maahantuojan ja huoltoverkoston palvelumahdollisuuden paikka. Kun joku muu pian tarjoaa vastaavaa autoa huotoon, kysytään jo netti- tai puhelinvarauksessa, että onko sivupeilien kanssa ollut mitään vaivaa havaittavissa. Jos asiakas indikoi jotain olleen, niin tilataan peilit valmiiksi huollon varastoon ja saadaan suoraan vaihdettua.

Sovimme samalla myös, että kaukovaloautomatiikan epävarmaan toimintaan huolto paneutuu seuraavalla kerralla, joka sovittiin ensi viikon perjantaille.

Muut tehtävät saatiin tehtyä. Takaisinkutsukampanjassa olleet ajoakuston maadoituslevyt oli vaihdettu, kuten myös hätäjarrutusavustimen ohjelmisto päivitetty. Myös auton avaimen patteri oli vaihdettu pyynnöstäni ja sain kuulla avaimen sisällä olleen hapettumaa. Kysyttäessä vastasin rehellisesti, etten ainakaan tiedä kenenkään kastelleen avaintani. 

Auton huoltopapereissa oli jälleen myös akun kuntoisuusarvio ja sehän näytti erinomaista tulosta. Silmiinpistävää oli kuitenkin, että ko paperi oli edelleen 24-30 kWh Leafeille tehty ja aivan en sisäistänyt muutoinkaan tekstien järkevyyttä.

Olennaisimmat normaalin huolloin työt olivat olleet raitisilmasuodattimen vaihto, jarrujen herkistely ja yleiset tarkistukset. Pidän siksi tuota yli 300 euron hintaa hiukan korkean puoleisena tästä omasta mielestäni noin 50 euron arvoisesta työmäärästä. ja varmasti jossain muualla kuin merkkihuollossa saakin sen teetettyä vähintään puolet halvemmalla.

Lievänä haittana huollon jälkeen oli ajotietokoneen palautuminen tehdasasetuksiin ja muutaman oman säätöni takaisin palauttaminen. Tuossa ei kuitenkaan mennyt kovin kauaa aikaa. Olennaisempi asiakaspalvelullinen seikka oli, että auton akkua ei ollut ladattu lainkaan 9 tunnin huoltopäivän aikana. Olisi erittäin tärkeää, että sähköauton huollon yhteydessä autoa ladattaisiin, tai ainakin asian merkityksestä kysyttäisiin asiakkaalta huoltoa määriteltäessä. Itse olisin mielelläni maksanut kyllä latauksen, jos olisin päässyt lähtemään kotiin täydellä akulla.

Nyt on kuitenkin Leaf huollettu takuu vaatimusten mukaisesti aikataulussaan ja seuraava määräaikaishuolto on 120 000 kilometrin kohdalla, mutta nyt joudun järjestelemään uuden päivän auton huollolle. Auto on hyvä, todella vaivaton ajettava ja vaikka nyt olikin hiukan jopa takuutehtäviä, niin erittäin viaton ajettava. Palaan myöhemmin laajempaan 90 000 kilometrin kokemustarinaan.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2020 (2)
tammikuu (2)
Tulossa: Sähköautojen talvinen Grand Tour Tampereelta Ruotsin Lappiin!
Sähköautoilun vuosi 2019 Suomessa
2019 (58)
joulukuu (8)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:llakin onnistuu Tampere - Helsinki -välin säännöllinen työmatkailu
Leaf 40 kWh sähköautoni akun kuntoisuus näyttää laskevan keskimääräistä nopeammin
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!