Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa

tiistai 01.01.2019 Avainsanat: BEV , sähköauto

Mitä vuosi 2018 toi sähköautoiluun Suomessa? Pohdin asiaa tähän blogi-kirjoitukseeni muutamalta kantilta oman sähköautoilukokemukseni kautta.

1. Pikalatausverkoston laajentuminen

Suurin ja tärkein kehitys on tapahtunut pikalatausverkoston laajentumisessa, jota vauhditti myös investointituki. Konkreettisimmat uudet toimijat asiassa ovat olleet Lidl ja etenkin Kesko, joista jälkimmäinen on tuonut Suomeenkin ensimmäiset tuplapikalaturien latauspaikat. Pikalatausverkosto onkin laajentunut etenkin eteläisessä Suomessa todella hyvin, mutta katveita on edelleen liian paljon. Esimerkiksi Keski-Suomessa Jyväskylän ja Pihtiputaan väli on aivan käsittämätön sähkötön autiomaa-alue. Sama asia vaivaa oikeastaan koko itä-Suomea ja vielä pahempi sähkötön katvealue on koko koillis-Lappi. Toivottavasti vuosi 2019 toisi näillekin seuduille lisää pikalatausverkostoa. Oma tulkintani on, että nämä katvealueet ovat edelleen osaltaan hidastamassa sähköautojen yleistymistä. Suomessa on paljon sähköautoa harkitsevia, joiden pitää päästä näillekin alueille säännöllisesti, tai he asuvat itse juuri näillä alueilla.

Vuonna 2018 avattiin myös Suomen ensimmäinen suurteho CCS-pikalatausasema. Suurteholaturista voi ladata nyt jo enimmillään 150 kW:n teholla ja teho on tuostakin vielä mahdollista tuplata 300 kW:n tasolle. Tällä hetkellä tuota 150 kW:n lataustehoa ei vielä hyödynnä CCS:stä yksikään sähköauto, mutta näitä malleja on kyllä tulossa markkinoille. Näillä nopeammin latautuvilla autoilla ja latureilla tulee olemaan aikanaan yksi suuri käänteentekevä vaikutus sähköautoilun yleistymiseen. Tämä yksi suurtehoalaturi ei nyt vielä muuta mitään, mutta toivottavasti näitä nähdään nopeasti lisää päätieverkostossa etenkin etelästä pohjoiseen vievillä teillä. Fortum.fi

Kuvassa alla Suomen pikalatausverkosto 1.1.2019 tilanne (CHAdeMO + CCS), lähde www.plugshare.com

2. Asiointilatausverkoston laajentuminen

Type2 ja sukopistorasioihin perustuva asiointilatausverkosto on myös kasvanut vilkkaasti vuoden aikana. Toki tässä asiassa ollaan jatkuvasti latausautojen yleistymisen ja latauspaikkojen lisääntymisen suhteen tasapainottelutilanteessa. Oma kokemukseni vuoden varrelta on, että latausautot ovat yleistyneet omilla pysäköintipaikoillani huomattavasti nopeammin kuin latauspaikat ja vuonna 2018 jäinkin aikaisempaa useammin ilman pysäköinnin aikaista asiointilatausta. Tällä ei ole enää itselleni suurta merkitystä, koska 40 kWh Leafini harvoin tarvitsee akuutisti type2-latausta.

Vuonna 2018 on lisääntynyt hienosti myös mm. Parkkisähkö Oy:n kautta kWh-hinnoiteltujen asiointilatauspaikkojen määrä. Tämä on ainoa oikea hinnoittelumalli asiointilataukseen esimerkiksi julkisen liikenteen liityntäpysäköinnissä. Pidempiaikaisessa pysäköinnissä useimmiten suko-latauksen latausteho riittää. Älysähköverkkoon perustuvassa suko-latausleitteistossa investointi pysyy huomattavasti edullisempana, joten latauspaikkojen määrää voi kasvattaa helpommin.

3. Uudet sähköautomallit

Sähköautojen yleistymisen keskeisin jarru on ollut erittäin rajallinen ja kahtia jakautunut tarjooma. Vuosi 2018 toi pientä helpotusta asiaan. Uusia malleja Suomeen jo toimituksiinkin saatiin Hyundai Kona Electric ja Jaguar I-PACE, joista molemmista tosin merkittävät asiakastoimitukset alkavat vasta vuoden 2019 puolella. Näistä kahdeasta Konan rooli voi nousta todella suureksi jos auton saatavuus on kunnossa, koska se tarjoaa hinta-toimintamatka -suhdetta aivan uudella paremmalla tasolla. Tuulilasi-lehti valitsi Hyundai Konan aivan oikein vuoden 2018 sähköautoksi. 

Nissan Leaf 40 kWh:n toimitukset alkoivat helmi-maaliskuussa ja se nousi heti kirkkaaseen kärkeen uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastoissa. Leaf on erittäin varma valinta sähköautoa suunnittelevalle, vaikka paljon ajavalle siinä on haasteena #rapidgate-nimellä tunnettu akun ylikuumenemisongelma etenkin kesäkuumilla.

Myös i3 päivittyi vuoden aikana i3S-versiolla ja sen suosio rekisteröintitilastoissa nousi aiemmista vuosista selkeästi. 

Muita uusia sähköautomalleja ei vuoden aikana Suomeen asti saatukaan kuin nähtäväksi. Hienoa oli kuitenkin etenkin loppuvuodesta saada ikäänkuin uudenvuoden ennakkolupauksina maahantuojilta uusia ensi vuoden sähköautoja nähtäville. Auto 2018 messuilla oli esillä Audin e-tron, joka tulee olemaan suosittu sähköauto ja kilpailee ennenkaikkea polttomottoriautojen kanssa olemalla sopivan konservatiivinen sähköautoksi. Teslan Model3 oli myös loppuvuonna esillä maahantuojan tiloissa Vetokujalla sekä muuallakin. Model kolmosen tilauskirjat avattiin varauksen tehneille jo loppuvuonna ja toivottavasti pian nähdään Suomenkin kaduilla Model kolmosia. Tesla Model 3 kylmätyypit

Volkswagen Group on pitkin vuotta uutisoinut suurista investoinneistaan sähköautotuotantoon ja akkutuotantoon. Malleja on esitelty tuhkatiehään. Itse uskon vasta kun näen mitä sieltä on tulossa, mutta jotain on varmuudella tulossa muidenkin kuin Audi-brändin alle.

4. Tukea ja veroa sähköautoille

Sähköautoihin annettu 2000 euron hankintatuki yksityisille asiakkaille on on ollut aika mitätön kannustin. Toivottavasti sen suuruutta kasvatettaisiin ja se laajennettaisiin kattamaan myös työsuhdeautot. Toki sähköautojen hankintaa tuetaan jo nytkin merkittävästi, koska autoverotus on päästöjen suhteessa.

Latausverkoston investointituki on ollut merkittävä vaikutin sen kehittymiseen. Tämä on lisännyt selkeästi 2018 vuonna julkisten pikalatauspaikkojen sekä asointilatauspaikkojen lukumäärää.

Taloyhtiöt ovat saaneet investointitukea latausinfran rakentamiseen. http://www.ara.fi Tätä on kuitenkin kuulemani mukaan käytetty toivottoman vähän. Lisäksi loppuvuonna tehdyn linjauksen mukaan sähköjärjestelmän kapasiteettia voidaan nostaa yhtiökokouksessa yksinkertaisella enemmistöllä myös silloin, kun se tehdään yksinomaan latauspisteiden takia. Tuolla pitäisi olla jo positiivista vaikutusta taloyhtiöissä asuville latausautoilijoille. Lisää asiasta: Motiva.fi

Aivan loppuvuonna uutisoitiin heti 1.1.2019 voimaan astuvasta työpaikalla mahdollistetun ja työnantajan tarjoaman lataussähkön verotusarvosta. Se on 30 euroa kuukaudessa. Tämä on sikäli hyvä muutos, että se mahdollistaa erikokoisten yritysten latauksen tarjoamisen työntekijöilleen helposti ja ilman riskiä tahattoman verovilpin aiheuttamisesta. Haasteena tässä päätöksessä on, että se on niin yksipuolinen ja 30 euron verotusarvo on hiukan yläkanttiin. Jos latausautolla ajava saa päivittäin ladattua työpaikallaan ajoneuvonsa, niin melko lyhyelläkin työmatkalla verotusarvo on jo hyvin kannattava ottaa käyttöön. Sensijaan niiden työntekijöiden, jotka saavat ns vakiotyöpaikallaan autonsa latukseen vain harvoin, ei tätä sopimusta kannata ottaa ja silloin etenkin pluginhybiridin idea helposti katoaa.

5. Uutisointi ja valeuutisointi sähköautoista

Vuoden 2018 loppua kohden sähköautoista ja sähköisestä liikenteestä uutisointi kasvoi suorastaan räjähdysmäisesti. Epäilen isona vaikuttimena tähän olleen lähestyvät vaalit. Sähköisestä liikenteestä on uutisoitu positiiviseen sävyyn aiempaa enemmän, kun suunnitelmia tai panostuksia sen edistämiseksi on julkistettu. Valitettavasti vuosi jää mieleen myös todella voimakkaaksi kasvaneen sähköautoilun valeuutisoinnin takia. Toistuvasti klikkiotsikot on tehty harhaanjohtavasti siten, että huolimaton medialukija saa väärän käsityksen sähköauton koko elinkaaren puhtaudesta.

Tämä uutisointi on uponnut niin hyvin muutosta pelkäävien polttomoottoriautoilijoiden mieliin, että harhaluuloja sähköautoista ja niiden ympäristövaikutuksista toitotetaan toistuvasti mielipidekirjoituksissa ja sosiaalisen median kanavissa. 

Muutamat asiaan syvemmin vihkiytyneet pyrkivät toisinaan vastailemaan isoimpien medioiden virheuutisointeihin ja tämä tiedon kiihkoton jakaminen on ollut tärkeä asia sähköisen liikenteen kehittymiselle vuonna 2018. Ohessa esimerkinomaisesti yksi hyvä vastine näihin jatkuvasti kumpuaviin mielipidekirjoituksiin. Tässä on hyvin korjattu useita harhaluuloja. https://www.ilkka.fi/mielipide/

6. Sähköautotapahtumia

Sähköautoiluun liittyy useita sosiaalisia yhteenliittymiä. Facebookissa on vilkas Sähköautot -Nyt! -ryhmä, Tesla Club Finlandin toiminta on erittäin monipuolista ja mielenkiintoisia tapahtumia täynnä. Vuoden mittaan pidettiin esimerkiksi sähköautomessut Långvikissa, joka huipentui latausautojen drive-in leffaan. Näitä sähköisen liikenteen tapahtumia jatkuu edelleen vuonna 2019 ja ensimmäinen on heti 5.1 Lempäälän Ideaparkissa pidettävä sähkömessut.

7. Sähköautuojen rekisteröinnit 2018

Uusia sähköautoja rekisteröitiin vuonna 2018 ennätysmäärä Suomessa. Näiden lisäksi lataushybridien määrä rikkoi jälleen aiemmat ennätykset. Myös kaasuautojen rekisteröintimäärät ovat kasvaneet. Loppuvuodesta 2018 uusien bensiini ja etenkin diesel-autojen ensirekisteröinnit ovat kääntyneet laskuun. Tämä on hyvä merkki tulevasta.

Uusia sähköautoja ensirekisteröitiin vuonna 2018 yhteensä 805 kappaletta, joka on peräti 55% enemmän kuin viime vuoden 521 kappaletta. (minun tilastossani olen laskenut BMW i3 REX -mallin sähköautoksi tämän poikkeusen tarve poistuu nyt kun REX-malli jää pois tuotannosta).

Myydyin sähköauto koko viime vuonna Suomessa oli NIssan Leaf 245 kappaleellaan, mutta suuren nousun teki VW e-Golf päätyen 129 kappaleeseen.

Uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä on kasvanut pari viimeistä vuotta voimakkaasti vuoden 2016 notkahduksen jälkeen.

Näiden uutena maahantuotujen lisäksi Suomeen yksittäismaahantuotiin vuonna 2018 yhteensä 212 sähköautoa käytettynä. (158 kpl ed.v).

8. Latausautojen rekisteröinnit 2018

Kaikkia ladattavia autoja, eli täyssähköautoja sekä lataushybridejä rekisteröitiin vuonna 2018 yhteensä 5708 kappaletta, joka oli 86% kehityksellä edelliseen vuoteen. Koko vuoden ajalla myös kaasuautojen rekisteröintimäärät nousivat huomattavasti. Diesel-autot olivat suurella laskulla. 

Kaikkiaan latausautojen historia Suomessa on vielä melkoisen nuori. Ensi rekisteröintimäärien nousu on ollut voimakasta muutaman viimeisimmän vuoden ajan.

Lisään tähän analyysini koko vuoden sähköautojen ajoneuvokannasta ja käytettyinä tuoduista autoista, kunhan ne julkaistaan. 

9. Sähköautojen kanta nousi

Sähköautojen kanta on noussut viime vuodet kiihtyvässä tahdissa Suomessa. Viime vuoden lopussa Suomessa oli yhteensä 2404 täyssähköistä henkiöautoja ja 256 täyssähköistä pakettiautoa. Yleisin täyssähköinen henkilöauto teillämme on Tesla ja toiseksi yleisin on Nissan.

 

Kaikkia ladattavia henkilöautoja, eli sähköautoja, ladattavia bensiinihybrideitä ja ladattavia dieselhybrideitä oli vuoden 2018 lopussa yhteensä 15 499 kappaletta Trafin ajoneuvokannassa. Näistä suurin osa oli ladattavia bensiinihybrideitä (12 061 kpl). Yleisin ladattava automerkki teillämme on Volvo.

 

 

10. Vuoden 2018 sähköautoilun kehittymisen vaikutus käytännössä

Vuosi 2018 toi aiempaa pidempiä toimintamatkoja sähköautoihin myös alle 50 000 euron hintaluokkaan. Samalla pikalatausverkosto laajeni, kuten myös asiointilatausverkosto. Näillä on yhteisvaikutuksena se, että yhä useammalla on mahdollisuus hankkia oma sähköauto. Uusilla sähköautoilla matkailee siis laajentuneessa latausverkostossa aiempaa merkittävästi jouheammin.

Oma mielipiteeni on, että vuosi 2018 jää sähköautoilun historian kirjoihin hiukan harmillisen hiljaisena vuotena useista hyvistä asioista huolimatta. Alkaneelta vuodelta 2019 odotan paljon uusien automallien ja edelleen kehittyvän latausverkoston ansioista. Toivottavasti taloyhtiölataamiseen saataisiin merkittävä helpotus osakkaille vuoden aikana.

Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa

sunnuntai 23.12.2018 Avainsanat: Akku , BEV , Leaf , Nissan , sähköauto

Sain yhdeltä lukijaltani hiljattain pitkän kirjeen, jossa hän kertoi haasteista 30 kWh Leafinsa osalta. Katson velvollisuudekseni kirjoittaa siitä nyt hyvin lyhyen tarinan blogiini, koska haluan antaa aina mahdollisimman realistista kuvaa sähköautoista.

Kyseisellä lukijalla oli ollut huomattavasti keskimääräistä suuremmalla vuotuisella ajomäärällä Suomessa 30 kWh Leaf. Ajoja oli hänellä ollut niin paljon, että toistuvia DC-pikalatauksia tuli usein. Hänen havaintonsa oli, että 30 kWh Leafin BMS ei rajoittanut DC-latauksen tehoa vaikka akku ylikuumeni aika pahasti.

(huom kuvan tilanteessa akku ei ole vielä lähellekään ylikuumentunut)

Lukijani oli ollut asiasta useita kertoja yhteydessä maahantuojaan ja jokin päivityskin oli autoon tehty, mutta varsinainen ongelma ei ollut poistunut. Ilmeisesti toistuvista akun ylikuumenemisista johtuen akun SOH oli laskenut merkittävästi. Oma tulkintani: Akkujen kuumenemisen vaikutus SOH:n lasksemiseen on uskottavasti merkittävä, kun katselee yleisesti käytettyjen Leafien SOH-tasoja Suomessa ja vertaa niitä kuumien maiden autojen SOH-lukemiin.

Sanaselitys: SOH, State Of Healt, kuvaa ainakin Nissan Leafissa akun kuntoisuutta suhteessa uuteen. Luku ilmaistaan prosenttilukuna.

Akun SOH laski lukijani Leaf 30 kWh autossa tasolle 82%, mutta lukijani kertoman mukaan todellinen toimintamatka laski merkittäväst vieläi enemmän.Arvailuani: Leafin BMS toiminee siten, että jos akustossa on joitain merkittävästi heikompia kennoja, antaa akku käytettäväksi vain näiden heikoimpien kennojen mukaisesti virtaa. Joka tapauksesa tästä käytännön toimintamatkan voimakkaasta laskusta johtuen lukijalleni tuli kohtuuttomia ongelmia työnsä suorittamiseen autollaan. Kilometrejä autossa oli kuitenkin jo enemmän kuin akun takuu kattaa.

Lukijani kirjoitti vielä, että tässä vaiheessa hänen oli tehtävä ratkaisunsa ja hän vaihtoi toisen sähköauton, jolla pystyy työmatkansa suorittamaan.

Tärkeä viesti siis 30 kWh Leafia suunnittelevalle (ja yhtäläilla mielestäni muillekin): Tarkistakaa aina akun todellinen kunto ennen ostopäätöstä LeafSpylla ja käytännön toimintamatkatestillä ajamalla akku pari kertaa täydestä mahdollisimman tyhjäksi.

Tärkeä havainto 30 kWh Leafien omistajille: Tämä esimerkkitapaus antaa olettaa jälleen vahvemmin, että akun kuumeneminen aiheuttaa helposti SOH:n laskua. Vältä siis omalla latauksien hallinnalla ylikuumentamasta akkua toistuvasti. Eli älä anna auton ladata DC-latauksessa liian pitkään jos akku kuumenee liikaa. Tämä sama on toki pyrittävä nyt jatkossa huomioimaan tarkemmin myös omassa 40 kWh #rapdigage -Leafissanikin.

Huomautus: en halua yleistää tätä yhtä lukijani kokemusta. En siis väitä että vastaavaa ongelmaa olisi säännön mukaisesti kaikissa 30 kWh Leafeissa, vaan kehoitan tarkkuuteen asian suhteen.

Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?

keskiviikko 19.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto

Minulla oli Hyundai Kona Electric viikon verran koeajolla. Tein sillä pitkänmatkan ajokokeen ajamalla Vantaalta suoraan Viitasaaren mökille, eli 408 km matkan ja siitä Kona suoriutui erinomaisesti.

Mutta miten Kona suoriutuisi jatkuvasta arjestani, jos sellaisen ostaisin. Otan tutkittavaksi vähän reilun viikon mittaisen ajanjakson ensi vuoden puolelta. Ajankohta on siis kuvitteellinen ja ajotarpeita olen hiukan muokannut aidoista, mutta sangen tyypillinen viikko tuo voisi olla minulle ajojeni suhteen.

Maanantaina 7.1.2019

Töihinlähtö aamulla kello 7.00 täydellä akulla, ajomatka 42 km ajastimella valmiiksi lämmitetyllä autolla. Käytän joka aamu töihin lähtiessä sekä töistä lähtiessä ajastettua lämmitystä, koska Konassa ei vielä ole tarjolla kännykkäohjausta. Uskottava kulutus tuolloin olisi noin 17 kWh/100 km hieman haastavasta kelistä ja maantienopeuksista johtuen. Sähköä matkalla kului 7,14 kWh, eli perillä töissä akussa olisi siis noin 56 kWh. Saan auton työpaikan 3x32A Type2 latauslaitteeseen, josta Kona ottaa 7,2 kW:n teholla latausta. Työpaikalla on 1.1.2019 alkaen käytössä 30 euron latausedun verotusarvo.

Tunnin päästä on lähtö työkeikalle Parkanoon. Akku on jälleen täysi. Matkaa kertyi yhteensä 188 kilometriä edestakaisin ja kulutus oli jälleen tuon saman 17 kWh/100 km, joten sähköä kului noin 32 kWh ja takaisin töihin saapuessa akussa on siis 50%, eli noin 32 kWh energiaa. Kello 14.00 työpaikalle saavuttuani saan auton jälleen lataukseen. Kello 16.30 lähden kotiin ja auton akussa on 50 kWh energiaa, eli noin 78% lataustaso.

Kotimatka 42 km kuluttaa akusta jälleen 7 kWh energiaa, joten kotona on jäljellä 43 kWh, eli noin 67% energiaa. En jaksa laittaa autoa lataukseen, koska illalla ei ole enää ajoa ja akku riittää seuraavan päivän tarpeisiin.

Tiistaina 8.1.2019

Jälleen rutiininomainen työmatka samoihin aikoihin samoja reittejä. Töissä akussa on jäljellä 36 kWh, eli noin 56% energiaa. Laitan auton jälleen saamaan latausta. Tänään minulla ei ole työkeikkaa, joten auton akku täyttyy noin viidessä ja puolessa tunnissa. Kotiin lähtö siis täydellä akulla kello 16.15.

Tiistaisin on tyttären partiopäivä. Kotona siis pikainen päivällisen valmistus ja syönti. Auto saa olla pihassa ilman latausta, koska akussa on vielä 56 kWh, eli noin 88% lataustaso. Vien tyttären partioon ja käyn tekemässä loppuviikolle ostokset Kangasalan Prismasta ja haen paluumatkalla pikku-partiolaisen pois. Matkaa kertyy yhteensä 70 kilometriä ja energian kulutus toteutui nyt hiukan matalampana alhaisempien nopeuksien takia, 15 kWh/100km. Energiaa siis kului yhteensä 10,5 kWh ja akussa on kotiin saapuessa noin 45 kWh, eli noin 70%. En jaksa taaskaan laittaa autoa lataukseen.

Keskiviikkona 9.1.2019

Arki toistaa itseään. Ajan töihin ja akussa on noin 37 kWh:n, eli noin 57% varaus. En saanutkaan tänään autoa töissä lataukseen, koska paikat olivat varattuina, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, koska tänään on niin vähän työajoa, vain yksi käynti Tampereen keskustassa. Tuolla keikalla energiaa kului vain 1 kWh ja akussa on 36 kWh. En laita töihin palatessa autoa latautumaan.

Kotiin lähden kello 16.00 ja perille saapuessa akussa on 28,86 kWh eli 45 kWh:n lataus. Tänään menemme Sappeen rinteisiin laskettelemaan, joten laitan auton katolle suksiboksin ja pakkaan sinne lasketteluvarusteet itselle ja kahdelle mukaan lähtevälle lapselleni. Edestakaisella laskettelureissulla mittariin kertyy 36 kilometriä lisää. Suksiboksi lisää kulutusta 18kWh/100km tasolle, joten sähköä kului matkalla 6,48 kWh ja kotiin takaisin saapuessa akussa on vielä 22 kWh:n verran, eli 34% ajoenergiaa. Laitan auton kello 20.30 saamaan kotona 20A:n latausvirtaa, eli noin 4,6 kW:n tehoa antavasta latauslaitteestani latausta.

Torstaina 10.1.2019

Tänään on päivän työkeikka Helsinkiin. Lähden kotoa liikenteeseen kello 6.00, eli yön aikana akkuun on ehtinyt latautua noin 30 kWh lisää energiaa, eli akku on lähtiessä 81% varaustasolla ja energiaa siellä on 51,9 kWh. 

Olen päättänyt käydä Helsingissä junalla ja lähteä matkaan Hämeenlinnan rautatieasemalta, koska sinne on helpoin ajaa kotoani ja siellä on ilmainen pysäköinti. Asiointilatausta parkkipaikalla ei ole tarjolla, mutta eipä sille ole tarvettakaan. Matkaa Hämeenlinnan rautatieasemalle ja takaisin kotiin kertyy yhteensä 148 kilometriä ja sillä matkalla energiaa kului yhteensä 23,68 kWh. Kotiin työkeikalta palatessa akussa on siis noin 28 kWh, eli 44% verran sähköä.

Torstai-iltapäivän ohjelmaan kuuluu tyttären tanssitunti Kangasalan keskustassa ja päätän käydä tuon harrasteen aikana Kangasalan Prismalla kahvilla ja täydentämässä hiukan ruokavarastoa. Prismalla on latauslaite, jonka tehoa on hieman rajoitettu ja Kona saa siistä 5 kW:n tehoista latusta asiointi, eli yhden tunnin ajan. 

Matkaa tuolta keikalta kertyi yhteensä 47 kilometriä ja energiaa kului 6,58 kWh ja toisaalta Prismassa käynnin aikana sain 5 kWh lisää, joten kotona akussa on noin 26 kWh energiaa, eli noin 41% verran. En jaksa laittaa autoa lataukseen.

Perjantaina 11.1.2019

Jälleen vuorossa normipäivä. Töihin saapuessa saan auton lataukseen ja akussa on silloin noin 18 kWh, eli 29% lataus. Akku ehtii täyttyä työpäivän aikana ja lähden siis täydellä akulla kotiin kello 16.00.

Tänään on vuorossa mökille Viitasaarelle ajo. Töistä kodin kautta mökille kertyy matkaa yhteensä 301 kilometriä. Kona on todella taloudellinen auto matka-ajossa ja tuolla reitillä energiaa kuluu 48 kWh, eli perille mökille päästessä akussa on vielä 16 kWh, eli 25%. Laitan mökille päästyäni auton saamaan punaisesta kolmivaihepistorasiasta säädettävällä latauskaapelillä 16A:n eli 3,6 kW:n tehoista latausta ja menen saunaan. Akku täyttyy mökkeillessa non 14 tunnissa täyteen asti, mutta sillä ei olsi ollut alkuunkaan noin kiire, koska lähdemme vasta sunnuntaina kotiin, enkä ajele autolla tuossa välissä.

Sunnuntai 13.1.2019

Sunnuntaina ajamme mökiltä 290 kilmetrin mittaisen reitin kautta kotiin ja olemme perillä kello 21.00 ja akussa on 20 kWh energiaa. Laitan auton latautumaan jälleen kotini kiinteästi asennettuun 20A:n latauslaitteeseen. 

Maanantai 14.1.2019

Jälleen arki koittaa kello 7.00 töihin lähdöllä. Akku on ehtinyt juuri täyttyä ennen töihin lähtöä. Uusi viikko uusine työkeikkoineen on alkanut. Tällä viikolla käymme useammin Sappeessa laskettelemassa, mutta Konan 64 kWh:n akun suoma joustavuus riittää erinomaiseti kaikkiin tarpeisiini.

Yhteenveto:

Minun arjen ja viikonloppujen ajoihin Kona 64 kWh olisi todella mukava ja täydellistä sähköauton vaivattomuutta tarjoava auto. Merkillepantavaa Konan kuvitteellisessa käytössäni on myös se, että yhtään ainoatakaan pikalatausta tai edes maksullista julkista latausta ei tarvinnut tehdä. Tuon viion aikana oli yksi maksuton hypermarket-lataus, kotilatausta sekä verotustarvollista työpaikkalataamista.

Tuohon yläpuolelle laskin kulutuksia mielestänin melko korkeillakin tasoilla. Kona on nimittäin todella taloudellinen sähköauto. Kannustan yhä useampia pyrkimään Konan koeajolle. Kun hiukan miettii omia arjen ajotarpeita, pystyy aika helposti laskemaan sähköauton soveltuvuutta omiin tarpeisiin. Facebookista löytyy oma ryhmä Hyundai/Kia -sähkautoille. Sieltä kannattaa tarvittaessa kysellä tarkemmin Konalle omistajien arjessa muodostuvista kulutuksista.

Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta

perjantai 14.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , Sähköauto talvella

Mikä olisi helpointa ja sangen edullista työmatka-ajoa vähän pidemmällekin? Miten olisi lähteä aamulla kotoa sähköautolla akku täynnä, käydä heittämässä 340 kilometrin työmatka ja palata kotiin ja laittaa auto latautumaan omaan kiinteään latauslaitteeseen yhdellä kädenliikkeellä? Hyundai Kona Electricillä tuokin onnistuu.

Tein 12.12.2018 päivän työkeikan kotoa Helsinkiin ja takaisin, yhteensä 340 kilometriä tekemättä koko päivän aikana yhtään välilatausta. Molemmissa päissä lähdöt tapahtuivat kylmällä autolla ilman esilämmitystä. Molempiin suuntiin ajoin koko matkat noudattaen navigaattorilla tarkistettuja sallittuja nopeuksia, paitsi Helsingin päässä ruuhkan hiukan hidastamana. Lämmityslaite oli asetettu 20,5C pyyntiin automaattiasetuksella ja tällä kertaa oli käytössä Driver only -toiminto koska olin matkassa yksin.

Menomatkalla kertyi matkamittariin 169,2 kilometriä ja keskikulutus oli perille päästyäni 15,4 kWh/100 km. Kotimatkalla kertyi 169,4 kilometriä ja kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Yhteensä siis matkaa kertyi 338,6 kilometriä ja energiaa kului 54,7 kWh, joten keskikulutus toteutui 16,2 kWh/100km.

Kotiin palatessa kello 17.00 auton akussa oli vielä 12% sähköä ja toimintamatka-arvion mukaan sillä olisi ajanut vielä 45 kilometriä. Ja kävinkin pikaisen päivällistämisen ja lyhyen kotilatauksen jälkeen vielä hakemassa tyttäreni Kangasalan keskustasta, jossa kertyi sen verran lisää ajoa, että koko päivän ajoiksi ilman välilatauksia muodostui neljällä kylmälähdöllä 372 kilometriä tuolla yhdellä lyhyellä välilatauksella. Koko päivän kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Nyt kotiin saapuessa akku oli kieltämättä melko tyhjä ja toimintamatkaa auto ennusti enää noin 20 kilometriä.

Illalla laitoin auton kotona latautumaan 20A:n latausvirralla, eli 4,6 kW:n teholla. Aamulla lähdin jälleen ajamaan Vantaalle Konalla kello 6.36 ja akussa oli virtaa tarjolla 335 kilometrin ajoja varten. Vaikka akku ei siis ollut 100% täynnä, sillä ei olliut mitään merkitystä, koska aamun ajot olivat vain noin 170 kilometriä. 

Sähköautossa yhä vieläkin monille käyttäjille olennainen seikka hankintapäätöstä miettiessä on toimintamatkan soveltuvuus omaan käyttöön. Pitkä toimintamatka ei ole kiinni pelkästään isommasta akusta, vaan siinä auttaa myös alhainen kulutus. Hyundain erinomaisin ominaisuus on sen pieni kulutus ja tämä toteutuu Ioniq Electricissa sekä Kona Electricissä. Pieni kulutus myös nopeuttaa seuraavaan matkaan tarvittavan energian latausta tai vaihtoehtoisesti mahdollistaa pienemmän latausvirran käyttämisen. 

Konassa siis yhdistyy erinomainen energiatehokkuus 64 kWh:n akkuun, joten toimintamatka tarjoaa mahdollisuuksia yhä useammalle erittäin helppoon autoiluun.

Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden

maanantai 10.12.2018 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Sähköautojen ensirekisteröinnit ovat jatkaneet edelleen hyvää kehitystään. Tammi-marraskuussa 2018 on rekisteröity yhteensä 720 täyssähköautoa, joka on 55% viimevuoden vastaavaa aikaväliä enemmän. Koko alkuvuoden ylivoimaisesti suosituin sähköauto on ollut Suomessa Nissan Leaf 231 kappaleellaan.

Marraskuun ensirekiseröinnit olivat 97 kappaletta, joka on yli kaksinkertainen määrä viime vuoden marrraskuuhun verrattaessa. Marraskuussakin kärkeä piti Leaf 30 kappaleella, mutta i3 kiri yllättävän korkealle päätyen 21 kappaleeseen. Minun tilastoissani olen aina ottanut i3 REXit mukaan sähköautoihin ja niitä oli vielä näistä viisi kappaletta. Ymmärtääkseni 120Ah-versiosta ei enää ole tulossa REXiä lainkaan, joka on harmi.

Uusista malleista Konan ja I-PACEn toimitukset eivät vieläkään ole päässeet tositoimin käyntiin ja määrät ovat siksi vielä kovin alhaisia. Itse veikkaan Konasta rekisteröintitilastojen kärkituotetta, kunhan vain saatavuus riittää halukkaille.

Sähköauotojen määrä kaikista rekisteröidistä autoista on edelleen kovin marginaalisen pieni, mutta suunta oli marraskuussakin jälleen sähköauotoilla täysin päinvastainen kaikkiin autoihin nähden, nimittäin kaikkien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 10% edellisestä vuodesta marraskuussa. (tuossa 10% ja alla olevassa kuvassa i3REX on hybridi Trafin laskennan mukaisesti)

Käytettyinä tuotiin marraskuussa maahan yhteensä 27 sähköautoa ja koko alkuvuoden aikana on tuotu yhteensä 183 sähköautoa käytettyinä maahan. Tesla on noussut odotusteni mukaisesti käytettyinä tuoduissa ylivoimaisesti suosituimmaksi sähköautoksi ja niitä onkin tuotu tammi-marraskuussa yhteensä 99 kappaletta.  Näissä käytetyissä sähköautoissa ei Trafilla rekisteröidy BMW i3:sten REX-mallit mukaan ja i3:sista suurin osa on ollut niitä.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!