Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?

tiistai 15.10.2019 Avainsanat: BEV , kattotaakka , sähköautomatkailu , sähköpyörä

Otin lasten syyslomalle itsellenikin lomaa ja lähdimme mökkeilemään 280 km päähän Viitasaarelle. Kyydissä oli nuorin lapsistani, kaksi espanjanvesikoiraa sekä paljon tavaraa ja katolla Thulen kattotelineissä sekä pyörätelineessä yksi Haibiken Sduro Fullseven 5.0 -sähköpyörä. Alla siis Nissan Leaf 40 kWh vuosimallia 2018 ja akun kuntoisuus enää 92,72% uudesta, kun autolla on ajettu noin 82 000 kilometriä.

Pääseekö tuolla yhdistelmällä siis mökille syyskelissä?

Kelihän oli oikeastaan sähköautoiluun varsin hyvä lämpömittarin näyttäessä noin +3 °C ja tien ollessa vain vähän kostea tai osittain kuiva, eikä tuultakaan ollut oikeastaan laisinkaan.

Lähtö kotoa tapahtui kello 11.56 täydellä akulla, joka siis tarkoitti 35,6 kWh:n energiamäärää. Matkaa taitettiin koko matka aivan normaaleita nopeusrajoitusten tai liikennetilanteiden sallimia nopeuksia käyttäen ja normaalit lämmöt autossa pitäen. Katolla kuljetettava pyörä kasvattaa kulutusta tuntuvasti ja 153 km matka Jyväskylään 76 km/h kokonaiskeskinopeudella ajaen kerrytti 19,0 kWh/100 km keskikulutuksen. Jyväskylästä siis piti saada pikalatausta.

 

Yhden pysähdyksen taktiikka -tällä kertaa epäonnistunut valinta hidasti matkaa

Jyväskylää lähestyessä oli täysin itsestäänselvää, että siellä pitäisi pikaladata koska akku ei riittäisi Äänekosken pikalaturille. Nälkäkin oli jo kova ja vessataukokin tulisi tarpeeseen. Ajattelin, että maanantaina päivällä vähän ennen kahta Palokan Lidl olisi paras reitin kannalta ja uskoin että siellä olisi hyvällä tuurilla tyhjää. Ohitin siis Jyväskylän keskustan Kivääritehtaankadun ja Seppälän Citymarketin tuplapikalaturit ajatellen säästäväni aikaa kun matkaan tulisi pienempi mutka.

Toisin kävi! Lidlissä oli Teslan Model3 liruttelemassa viimeisiä hitaita Wattituntejaan 79 - 100% lataustasoon asti. Itselläni oli akussa vain 5,3 kWh:n verran energiaa, josta uskaltaisin enintään noin 4 kWh käyttää, joten en lähtenyt ajamaan takaisinpäin Jyväskylään, vaan jäin odottamaan laturin vapautumista. Lidlin pikalaturista ei nimittäin voi ladata kahta autoa DC-latauksessa samaan aikaan, vaikka Model3 käyttikin CCS:ää ja oma autoni käyttää CHAdeMOa. Noin 40 minuutin odotuksen jälkeen Teslan kuski saapui ja vapautti laturin käyttööni. Me kävimme Lidlistä ostamassa matkaevästä, mutta vessatauko ja lounas piti käydä kävelemässä lähellä olevissa muissa yrityksissä. Emme siis valitettavasti kokonaisuudessaan toteuttaneet tällä kertaa maksuttoman latauksen tarjoajan mukaista ajatusta, että voi ladata asioinnin ajan. 

Itse arvostan toki Lidlin tapaa tarjota maksutonta latausta, mutta pääsääntöisesti valitsen jatkossakin mieluummin maksullisen pikalaturin. Hinnalla ei ole mitään olennaista merkitystä autoilun tai edes yksittäisen matkan kustannuksiin. Sen sijaan aikaveloitetuissa pikalaruteissa voi luottaa siihen, että ne vapautuvat nopeammin. Keskolle pitää antaa täydet pinnat siitä, että pääsääntöisesti heidän pihoissaan on tuplat pikalaturit ja esimerkiksi Jyväskylässä ne ovat pihalla käytettävissä vaikka kauppa olisi jo mennyt kiinnikin.

Autoni otti täyttä noin 45 kW:n tehoista latausta ja noin 55 minuutin latauksen jälkeen minulla oli itselläni akussa 33,3 kWh:n verran energiaa, eli mittariston mukaan noin 91% varaustaso. Se riittäisi hyvällä marginaallla perille mökille. Näin lyhyellä matkalla akkujen ylikuumenemisestakaan ei ole haittaa, vaikka akuston lämpötila oli latauksen jälkeen 37,8..46 °C, koska perille pääsee yhdellä välilatauksella.

Perillä mökillä olimme kello 17.07 ja akussa oli vielä mittaristonkin mukaan 15% varaus, eli todellisuudessa erittäin reilulla marginaalilla saavuttiin. Tämä jälkimmäisen osuuden 124 km 81 km/h keskinopeudella kulutus oli sama 19,0 kWh/100km, kuin oli ensimmäisenkin osuuden.

Mökille siis pääsi aivan hyvin jo nykymittapuun mukaan hiukan pieniakkuisellakin Leafilla vaikka katolla oli vielä ilmanvastusta tuntuvasti lisäävä pyöräkin. Matkaan tuli 40 minuuttia ylimääräistä odottamista tällä kertaa omasta typerästä laturivalinnasta johtuen. Tuo oman latauksen vajaa tunti meillä olisi tyttären kanssa mennyt muutoinkin taukoiluun ja lounastamiseen. 62 kWh Leafille tai Konan 64 kWh:lle tämä matka olisi ollutkin sitten vain pelkkää ajamista perille asti, vaikka katolla olisikin tuo pyöräkin ollut. Kona olisi varman heittänyt tämän reissun ilman yhtään välilatausta jopa kahden pyörän kattokuormalla.

Perillä mökillä auto sai jäädä saamaan 10A:n latausvirtaa suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta punaisesta kolmivaihevirtarasiasta. Täynnä akku olikin sitten jo aamulla aamupalan jälkeen.

Sähköpyörällä nautiskelua syksyn pakkasaamuna

Kävin illalla jo heittämässä pienen lenkin sähköpyörälläni pimeillä maaseudun pikkuteillä. Tuo onnistui hienosti todella tehokkaiden valaisinten avulla. Aamulla sitten pakkasenpuremassa maalaismaisemassa auringon vielä paistaessa alhaalta oli hieno pyöräillä. Nytkin lenkki oli sellainen pikkulenkki jääden hieman alle 20 km pituiseksi. Enempää ei malttanut käyttää nyt aikaa tuohon omaan harrastukseen.

Haibike Sduro Fullseven 5.0 täysjousitettu sähköpyörä toimii erinomaisesti myös näillä maalaismaiseman sorateillä. Se ei piittaa yhtään siitä, onko tie kovaksi polkeentunutta soraa vai juuri lanattua kivikkoa. Sähköavustuksella jaksaa kaltaiseni heikompikuntoinenkin ajella ilolla ja silti vähän avustuksen tasoa pudottamalla ja kovempaa polkemalla saa aikaan samanaikaisesti kunnon hien sekä vauhdin ja jopa jännityksen tunteita mutkaisemmilla pikkuteillä.

 

Alla kuvassa minun vanha mummola. Niin paljon hienoja muistoja sieltä nuoruusvuosilta.

Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa

keskiviikko 09.10.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Sähkökäyttöisiä henkilöautoja oli suomessa liikennekäyttöön rekisteröityinä Q3/2019 lopussa yhteensä 4204 kappaletta, jolla ne edustivat 0,15% osuutta kaikista henkilöautoista. Vaikka sähköautojen osuus on edelleen marginaalisen pieni, on niiden osuuden ja määrän kasvun käyrä kuitenkin merkittävä: lapa on kääntynyt jo jonkin aikaa sitten nousuun, eikä loppua tuolle suunnalle ole näkyvissä.

Uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä on jatkanut jo pidempään kehitystään ylöspäin etenkin Tesla-vetoistesti, mutta myös uudet tulokkaat kuten Audin E-Tron ja MB:n EQC ja tulevat Volkswagenin ID3:set tulevat ottamaan oman roolinsa. On uskottavaa, että sähköautojen uusia malleja alkaa vyöryä markkinoille vuoden alusta alkaen uudella tahdilla. Samoin on uskottavaa, että useiden jo olemassa olevien saatavuudeltaan voimakkaasti rajoitettujen, kuten Hyundain ja Kian mallien saatavuus parantuu tuntuvasti alkuvuoden aikana. Syynä tähän on EU:n päästömääräykset ja niiden tiukentuminen vuoden vaihetteessa.

kaikkien lukujen lähde: Traficom / Tilastotietokanta

Sähköautoista yleisin oli Q3 lopussa Tesla 1859 kappaleellaan ja toiseksi yleisin oli Nissan 927 kappaleellaan. Teslan määrä tulee todennäköisesti loppuvuonna ylittämään ensimmäisen kerran Suomessa 2000 kappaleen rajan tämän vuoden loppuun mennessä.

Ladattavat hybridihenkilöautot jatkavat etenkin käytettyinä tuonnin suosion ansiosta voimakasta yleistymistään teillämme. Niitä olikin liikennekäyttöön rekisteröityinä yhteensä 20 829 kappaletta, joka edusti 0,75% kaikista autoistamme syyskuun lopussa.

Kaasukäyttöisiä henkilöautoja oli Q3 lopussa liikennekäyttöön rekisteröityinä maassamme yhteensä 8114 kappaletta, eli 0,29% kaikista henkilöautoistamme. Kaasuautojen voimakas lisääntyminen selittyy samanaikaisella runsaalla käytettyjen tuonnilla sekä VW Groupin kaasuautojen uusina hyvin kaupaksi käymisellä.

Yhteensä nämä puhtaamman energiamuodon autot muodostivat 1,2% osuuden kaikista uusista liikennekäytössä olevista henkilöautoistamme ja käyrä jatkaa jyrkällä kulmalla ylöspäin. Näitä autoja oli rekisterissä yhteensä 33 147 kappaletta syyskuun lopussa.

Yhteensä kaikilla liikenne-energiamuodoilla varustettujen henkilöautojen lukumäärä oli 2 770 233 kappaletta ja se on pysynyt lähes ennallaan tai vain lievästi kasvanut reilun parin vuoden ajan. Nyt Q3:lle oli bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen määrässä pientä laskua. Pidempi trendi kuitenkin näyttää dieselkäyttöisille autoille vieläkin noususuuntaa, joka johtuu runsaasta käytettyjen tuonnista.

Kun samaan kuvaajaan laitetaan kaikkia liikenne-energiamuotoja käyttävät autot, huomataan kuinka pientä osuutta sähköautot, ladattavat hybridit ja kaasuautot voimakkaasta yleistymisestään huolimatta vielä toistaiseksi edustavat liikennekäytössä olevasta henkilöautojen ajoneuvokannastamme. Tilanne tulee kuitenkin vääjäämättä muuttumaan.

Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019

keskiviikko 09.10.2019 Avainsanat: BEV , Käytetty sähköauto , sähköauto

Sähköautot yleistyvät kovalla vauhdilla. Uusia malleja on tullut ja tulee lisää etenkin ensi vuoden aikana. Osa näistä uusista malleista tarjoaa 50-64 kWh akuillaan erinomaista toimintamatkaa alle 50 000 euron hintaluokassa. Monille sähköautosta haaveilevalle nämäkin ovat tarpeettoman tai liian kalliita hankittaviksi, jolloin käytetty sähköauto olisi vielä houkuttelevampi. Jotta olisi käytetettyjä edullisempia sähköautoja ostettavissa, pitäisi ensin kuitenkin niitä rekisteröidä uusina. Tai sitten tuoda lisää valmiiksi käytettyinä edullisesti myytäväksi tai itselle omaan käyttöön.

Olen sähköautoillut viitisen vuotta ja kirjoitellut aika paljon sähköautoista ja kirjoitan tähän muutamia tämän hetken ajatuksiani vihjeiksi käytettyjen autojen maahantuojille. Saa käyttää vapaasti soveltaen tai olla käyttämättä. Vastuuta en suostu kuitenkaan ottamaan, koska nämä ovat tunnepitoisia omia tulkintojani.

Tuokaa näitä autoja meille ostettaviksi etenkin ykkösautokäyttöön tai ainoaksi talouden autoksi:

  • BMW i3 on erinomainen auto Suomen oloihin etenkin koska se ei ruostu eksoottisten materiaaliensa ansiosta. Uudemman 120Ah -mallin toimintamatka on sellainen, että se on varmasti kiinnostava auto jos löydät hyviä yksilöitä järkevään hintaan, eli noin 30 000 euron pintaan. Toinen todennäköisesti kiinnostava i3-versio on 94 Ah REX -malli.
  • Hyundai Ioniqit menee varmasti kaupaksi. Katso kuitenkin että on varusteltu meidän tarpeisiin ilmalämpöpumpulla. Vaikka autossa on vain 28 kWh:n akku, niin sen todella alhainen kulutus tekee siitä mielenkiintoisen monelle perheelle ainoaksi autoksi myös.
  • Hyundai Kona 64 kWh autot menevät suurella varmuudella kaupaksi niin hyvin, että tuo vaikka kaikki mitä saat yli 6000 kilometriä ajettuna järkihintaan ostettua. En kannusta tuomaan sitä pienempi akkuista Konaa lainkaan.
  • Jaguar I-Pacet saattaisivat käytettyinä kiinnostaa ostajia jopa uusia enemmän, koska niitä alkaa Euroopassa saada jo alle 70 000 euron hintaan hyvillä varusteilla.
  • Kia e-Nirossa sama juttu kuin Kona 64:ssä. Jos läydät käytettyinä, niin varmasti menee täällä kaupaksi. Valitettavasti on kuitenkin sen verran yksisarvinen, että tuskin löytyy.
  • Nissan Leafin 40 kWh-mallit ovat edullisia Suomessakin käytettyinä, mutta kiinnostusta niille varmasti riittää kun vain hinta on alle 30 000 euroa.
  • Renault Zoe 40 on myös useille hyvä ykkösautoksi, vaikka siitä Suomi-malleissa pikalataus puuttuukin. Zoe on kuitenkin hieman haastavampi tuotava ja autoa on syytä tuntea hyvin. Nimittäin siitä on olemassa useita erilaisia versioita myynnissä ja osaa niistä ei ole tuotu uusina Suomeen koska maahantuojan kommenttien mukaan niistä puuttui pohjoisen kylmiin oloihin vaaditut ominaisuudet. Lisäksi lähes kaikki Zoet ovat Euroopassa vuokra-akuilla.
  • Teslat menevät varmasti kaupaksi Suomessa, jos saat ehjiä ja hyviä yksilöitä myyntiin alle 50 000 euron hinnalla. Hienoa olisi nähdä myös alle 40 000 euron Tesloja myynnissä. Kalliimmatkin varmasti menee, mutta niille taitaa olla suoraan hakijoitakin aika paljon. Tesloissa on syytä olla tarkkana, että autossa on Teslan takuu ja muu tuki voimassa Euroopassa. Nimittäin esimerkiksi USA-malleja on aika ajoin ollut kaupan edullisella hinnalla ja hiukan harhaanjohtavilla ilmoituksilla.
  • VW:n e-Golf isommalla akulla on varmaan kanssa ihan ok ykkösautoksi, jos saa edullisesti tuotua.

Audia tai MB:n EGC:tä ei taida vielä olla käytettyinä tarjolla. (saattoi joku hyvä jäädä mainitsematta, ei ole tarkoitus mitään automallia oikeusmurhat ja mielelläni täydennän listaa lukijoiden kommenttien perusteella)

Kakkosautoiksi sopivia tuotavia mielestäni olisivat esimerkiksi:

  • BMW i3 60 Ah -versiot, jos niitä myyntiin Suomessa selkeästi alle 20 000 euron hinnalla Suomalaisille asiakkaille asti. Tarjontaa Euroopassa tuohon noin 15 000 euron hintaan näkyy riittävän runsaasti. Näissä kakkosautoksikin tuotavissa kannattaa varmistua, että autoissa on pikalatausominaisuudet varusteena.
  • Nissan Leaf 30 kWh on hyvä kohde tuoda kakkosautoa suunnittelevalle, jos sen löytää hyväkuntoisilla akuilla ja sopuhintaan. Pienemmille 24 kWh akulla varustetuille on myös käyttöä kakkosautoina, mutta ne pitäisi jo pystyä myymään alle 10 000 euron hinnalla asiakkaalle Suomessa.

Ostitpa mitä tahansa sähköautoa myyntiin, varmistu aina sen ajoakun kuntoisuudesta, jos se mitenkään on mahdollista. Näin vältyt mahdollisilta kallillta kuluriskeiltä rikkinäiseen ajoakkuun liittyen.

Sähköautojen myyntiin vinkkejä

Sähköauton hinnan ilmoittaminen ja laskeminen osamaksuksi sekä vertailu liikenne-energiakuluihin:

  • Sähköauton myyjällä olisi kova myyntivaltti, kun netti-ilmoituksiin ja auton tuulilasilappuun laskisi valmiiksi sopivan osamaksuerän korkeammalla, mutta vielä järkevän suuruisella viimeisellä erällä. Näin saisi näytettyä ostamista suunnittelevalle esimerkiski: "Osta tästä Kona 64 kWh alkaen 175 euroa kuukaudessa (*huomioitu säästöt polttonesteissä 25 000km/vuosi ajolla).
  • Tuo ei ehkä ole tyylikästä eikä kestävää markkinointia, mutta sähköauton kaupankäyntiä edistäsii varmasti vaikka ilmoitukseen laittaisi: "Osamaksu alkaen 350e/kk ja 25 000 vuotuisilla ajoilla saatat säästää bensiinissä jopa yli puolet kuukausierästä liikenne-energiassa! Eli *Teslamainen hintailmoitus.

Käyttäkää sähköautoja, ladatkaa niitä ja ajakaa niillä. Sähköautot pitävät käyttämisestä, eivätkä niiden akut pidä pitkästä arkistoinnista. Samalla kun ajatte itse niillä tustustte niiden toimintaan paremmin. 

  • Ladatkaa sähköautojen akut aina 100% täyteen asiakkaalle koeajoa varten. Jos sähköauto on aktiivisessa ajossa, voi sen ladata oman kokemukseni perusteella aina täyteen asti. (en ota tästä kommentista vastuuta, koska niin paljon näkee toisensuuntaisiakin kommentteja, mutta omat kokemukset tukevat aina täyteen lataamisen olevan aivan ok. Sähköauton akussa on runsaasti piilossa olevaa reserviä joka tapauksessa, jota ei käyttäjä pääse käyttämään.)

Tunne myynnissä olevat sähköautosi. On huomattavasti mukavampi myydä kohdetta, kun aidosti tuntee sen mahdollisuudet sekä rajoitteet. Olisi hyvää palvelua, jos autokauppias olisi niin valistunut, että osaisi tehdä käytettyä autoa ostavalle yhdessä asiakkaan kanssa luovutuksen yhteydessä autoon mahdollisesti kuuluvien internet- ja mobiilisovelluspalveluiden rekisteröinnit ja käyttöönotot.

Tarjotkaa ja antakaa sähköautoa vähänkin harkitsevalle mahdollisuus pitkään koeajoon hänen omissa olosuhteissaan. Ensimmäistä sähköautoa suunnittelevalle on tärkeää päästä kokeilemaan, miten se auto toimii hänen työmatkoillaan tai vaikka jopa mökkireissulla. 

  • Varautukaa ennalta miten teidän vakuutukset ja muut tekniset seikat mahdollistavat viikonlopun yli koejot.

Ja sitten aina ilmoituksiin netissä ja tuulilasissa näkyvilleä vähintään seuraavat tiedot sähköauton ollessa kyseessä:

  • Akun kapasiteetti ja toimintamatka WLTP
  • Akun kuntoisuus uudesta, jos millään saat selville, vaikka sitten ajokokeella, joka ehdottomasti pitäisi myyntiin ostaessakin selvittää enne kaupan tekoa, koska muutoin voi tulla kallis auto kauppiaalle.
  • Sisäisen laturin tiedot: kW ja onko 1-, 2- vai kolmivaihelataus.

Varusta myymäläsi keskeisimmillä sähköautojen latauksen mahdollistavilla RFID-lukijoilla. Näitä on ainakin Fortum Charge&Drive, Virtapiste, K-lataus. Alueellisesti on olemassa muitakin. Näitä on hyvä olla 2-4 nippua, jotta ne voi aina antaa koeajoauton mukaan.

Varusta myymäläsi sisältä sekä ulkoa sähköutojen latauslaitteilla. Sisälle riittää todennäköisesti pistorasialataus, mutta varmista, että niitä on riittävästi käytettävissä. Ulos on hyvä varustaa Type2-latauslaite tai laitteita, joista saa 3x32A:n latausvirtaa. Jos liiketoimintasi on oikeasti suurella mittakaavalla, kannattaa selvittää myös DC-pikalaturin asennuttamisen mahdollisuutta, mutta ne ovat sitten hyviin arvokkaita investointeja.

  • Olennaista on saada omassa myynnissä olevat autot sekä asiakkaiksi tulevien sähköautoilijoiden autot ladattua helpolla ja luotettavasti.

Jos haluat olla todella pro-luokan sähköautokauppias, niin varusta myymäläsi myös sähköautotarvikkeilla. Silloin myymälästäsi voisi löytyä aina pieni käsivarasto mm:

  • Type2 -latauskaapeleita
  • Type2-Type1 -latauskaapeli
  • Jokin perusmalli Type2-latauslaitteesta
  • Suko (eli normaali pistorasia) latauskaapeli Type2-autolle sekä toinen Type1-autolle.
  • 3-vaihe, eli voimavirtapistorasiasta virtansa ottava matkalatauslaite tai kaapeli.

Olen aiemmin kirjoittanut vähän samaan aiheeseen mm:

Jos haluat tutustua tarkemmin sähköautosanastoon, niin tuolta löytyy amatöörisähköautoilijan tekemää sähköautosanastoa muutaman vuoden takaa 

 

Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia

perjantai 04.10.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Sähkö- ja latausautot saavuttavat tällä kehitystahdilla lähivuosina enemmistön osuuden kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

Syyskuussa 2019 uutena ensirekisteröityjen lataus- ja kaasuautojen osuus ylitti peräti 11% tason kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä ja niiden määrä 973 kappaletta kehittyi jopa 173% edellisestä vuodesta.

Sähköautot jatkavat jyrkällä kasvukäyrällään ja niitä ensirekisteröitiin uusina syyskuussa 262 kappaletta, jossa oli kehitystä peräti yli 200%. Ladattavien hybridiautojen ensirekisteröinnit piristiyivät syyskuussa pitkän taantuman jälkeen ja niitä ensirekisteröitiin uusina peräti 474 kappaletta, jossa oli kehitystä viime vuoteen 92%. Kaasukäyttöisiä uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin syyskuussa yhteensä 237 kappaletta, joka oli 210 kappaletta viimevuotta paremmin ja siten prosentuaalinen kehitys näyttää melkoisen tähtitieteelliseltä. Syyskuussa myös bensiiniautojen ensirekisteröinit piristyivät pitkästä aikaa ja kaikkien autojen ensirekisteröinnit yhteensä olivat myös pitkästä aikaa kehityksellä.

Syytä on siis jatkaa maassamme aktiivisesti sähköautojen latausverkoston kehittämistä sekä kaasuautojen tankkausasemien lisäämistä. Sähköautot tarvitsevat jatkuvasti ja kiihtyvällä tahdilla lisää pikalatauspaikkoja. Niitä pitää alkaa etenkin ruuhka-Suomessa tuplaamaan jo olemassa olevilla latauspaikoilla. Lisäksi tarvitaan lisää asiointilatauspaikkoja sekä kaupunkien asuntokäytössä olevien taloyhtiöiden pihoihin asukkaiden käyttöön. Kaasun tankkausasemia tarvitaan etenkin itä- ja pohjois-Suomeen kipeästi. Lisäksi kaasun tankkausasemilla pitää alkaa saada paineet sellaiseen kuntoon, että autot saa useammin tankattua täyteen asti.

Tarvitaan enää Volkswagen ID3:sen toimitukset ja Teslan Model Y:n toimitukset, niin Suomessakin näiden matalan päästötason autojen osuus ylittää heittämällä dieselien osuuden ja alkaa jo hätyytellä bensiiniautojakin.

Merkkikohtaisesti kaikkien vähäpäästöisten henkilöautojen syyskuun ensirekisteröintien suosituin oli Volvo 223 bensiinihybridiautollaan. Toiseksi suosituin oli Tesla, jonka 156 autoa olivat tietenkin kaikki täyssähköautoja. Teslan Model3 oli syyskuussa 15. eniten ensirekisteröity uusi henkilöauto Suomessa. Pidän tuota melko merkittävänä saavutuksen, kun sähköauto, jonka hinnat alkavat 50 000 eurosta alkaa lähestyä ensirekisteröintien top 10-listaa.

Kaasuautot olivat kaikki VW-Groupin merkkejä, koska muita ei maahan edes tuoda, eikä juuri taideta enää tehdasvalmistaakaan. Kolmanneksi suosituimmaksi merkiksi nousi Skoda 137 kaasuautollaan.  

Uusista sähköautoista ylivoimaisesti suosituin oli jälleen kerran Tesla Model3 -mallillaan, joita ensirekisteröitiin syyskuussa 128 kappaletta. Hyundain Konaa on saatu maahan syyskuun ensirekisteröinteihin kerrankin hieman isompi pompsi, joten niitä kertyi yhteensä 54 kappaletta. Sähköautomallien kestosuosikki Nissan Leaf selkeästi nyt kärsii uuden Leaf e+ -mallin saapumisen odottelusta. Edelleen hämmästelen Renaultin kyvyttömyyttä Zoen myyntiin jatkuvasta ja näkyvästä kampajoinnista huolimatta. Ehkä se on edelleen suomalaisten mieleen liian kallis pikkuauto jopa sähköautoon muuten vihkiytyneelle.

Uusien autojen lisäksi syyskuussa rekisteröitiin yhteensä 700 kappaletta käytettyinä tuotuja vähäpäästöisiä henkilöautoja. Käytettyinä tuoduista ylivoimaisesti suosituimpia olivat ladattavat hybridit 511 kappaleellaan ja toisena tulivat kaasuautot 148 kappaleellaan. Täyssähköautojakin tuotiin käytettyinä syyskuussa 41 kappaletta. Käytetyinä tuoduista suosituin auto oli jälleen Mitsubishin Outlander PHEV.

Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?

tiistai 10.09.2019

Kummalla autolla talvella Rukalle? Sähköautolla vai biokaasulla?

Olen tehnyt lopputalvelle mökkivarauksen Kuusamoon. Perheessä on sähköauto ja uudenkarhea Seat Leon farmariauto, jossa poltetaan tietenkin biokaasua. Kun minulla oli koeajossa maahantuojan 62 kWh akulla varustettu Nissan Leaf +, niin kirjoitin lukijoiden pyynnöstä matkasuunnitelmasta kyseisellä autolla Rukalle. 62 kWh Leafilla matkassa ei olisi mitään ihmeellistä, vain pari välilatausta ja perillä loppulataus. Matka sujuisi aivan normaaleissa matkailun ajankäytön nimissä.

No entäs sitten ihan oikeassa omassa reaalimaailmassani? Kuinka tämä noin 468 km siirtymä tulee onnistumaan käytännössä, koska oma autoni on lähes 100% varmuudella silloin vielä nykyinen 40 kWh Leaf ja toinen automme on tämän vuoden mallia oleva kaasu-Seat.

  • 40 kWh Leafin haasteen muodostaa se, että Oulun jälkeen ei ole tarjolla pikalatausta ja matka perille on pidempi, kuin akku talvikelissä kantaa normaalilla matka-ajolla.
  • Kaasuautolla haaste on samankaltainen, koska Oulun jälkeen ei ole kaasua tarjolla ja bensiinitankin vetoisuus on vain 9 litraa.
  • Miten niillä tuo matka sujuisi? Kummalla lähtisimme, jos emme tarvitse molempia autoja reissussa? Tai sitten menemme matkustajamäärästä johtuen molemmilla autoilla.

Teen tähän blogipostaukseen hieman teoreettisia ennakkosuunnitelmia matkasta molemmilla autoilla, koska minun on tämä pohdinta aidosti tehtävä ennen pitkää. 

Huomio, tämän blogipostauksen tarkoitus ei ole dissata kumpaakaan ympäristöarvot täyttävän liikenne-energiamuodon autoa, sähköautoa tai biokaasuautoa, vaan kuvaan vain rehellisen avoimesti aidon tilanteeni mukaista matkasuunnitelmaa.

Matkan aloituspisteen asetan Viitasaaren mökille, josta lähtö varmasti tapahtuukin yhden tai useamman yön mökkeilyn jälkeen. Kuusamossa käynti ajoittuu huhtikuun puoliväliin, joten teen kelistä olettamuksen, että se on vastaava kuin viime vuoden viikon 9 mökkimatkalta palatessa. Noin +1°C ja navakka sivuvastainen tuuli, jolloin Leafin kulutus toteutui 17,1 kWh/100km. (menomatka tuolloin toteutui noin 16,5 kWh/100km).

 

Seatin talvikulutuksesta ei ole vielä omakohtaista kokemusta, mutta kesäkelin matka-ajossa se toteutuu noin 3,2 kg/100km, joten pidän perusteltuna olettaa talviajossa kuluvan kaasua noin 3,5-4,0 kg/100km.

Leaf 40 kWh -sähköautolla Viitasaarelta Kuusamoon mökkeilemään

Leafilla lähtö mökiltä tapahtuu akku täynnä, eli siellä on noin 37,5 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Kun asettelin A Better Route Planneriin (myöh. ABRP) speksit siten, että sain uskottavan 17,6 kWh/100km kulutuksen reitille, antoi reittisuunnittelija ehdotuksen ajaa Oulun kautta kahdella pikalatausta ja yhdellä AC-latauksella. Haasteen tuolle ehdotetulle reittivainnalle tekee se, että Oulu - Kuusamo -välin type2 on vain 11 kW kolmivaiheinen ja silloin Leaf saa siitä vain 3,3 kW:n tehoista latausta ja lataustauko venyisi turhaan aika pitkäksi. Reitillä olevan toinen latausmahdollisuus on voimavirtapistorasia, josta saisin täsmälleen saman tehoista latausta.

Jostain syystä ABRP ei tunnistanut toista kautta ajettaessa Suomussalmen Jaloniemitalon 32A:n Type2-latausta eikä siksi halunnut millään sieltä kautta ehdottaa reittiä. Sain kuitenkin uskottavan ja järkevämmän reitin tätä kautta suunniteltua, kun manuaalisesti määrittelin reittipisteiksi sekä Kajaanista pikalatauksen, että Suomussalmen Type2:sen.

Lauantaiaamuna mökiltä lähtö tehdään kello 8.45. Ensimmäinen pysähdys on Kärsämäellä Juustoportilla jo 101 kilometrin ja tunnin ja 18 minuutin ajon jälkeen, eli pyöreästi noin kello 10.00. Juustoportille saapuessa akussa on uskottavasti noin 47% lataus jäljellä ja toisin kuin reittisuunnittelija ehdottaa, niin ottaisin täällä latauksen noin 80% tasolle. Aikaa lataaamiseen ja taukoiluun kuluisi noin 16 minuutin verran. Tuo on sopiva aika ostaa pari kuppia kahvia autoon mukaan ja hoitaa mahdollisesti tarvittavat vessatauot. Matka jatkuisi siis noin kello 10.20 eteenpäin.

(kuva kesältä 2018, Juustoportti Kärsämäki Charge & Drive)

Toinen pikalataus olisi Kajaanissa, jossa on useampia mahdollisia vaihtoehtoja pikalataamiseen. Mittariin olisi tullut noin 109 kilometriä lisää, eli yhteensä lähdöstä 210 kilometriä. Kello olisi juossut jälleen tunnin ja 20 minuuttia eteenpäin, joten Kajaanissa olisimme noin kello 11.40, eli sopivasti lounasaikaan ravintola Anorakissa. Akussa olisi vielä noin 22% energiataso vedettyäni edellisen latauksen "pitkäksi" tarkoituksella. Lounastusaikaa olisikin sitten runsaasti, nimittäin akku pitää saada aivan täyteen helpottaaksemme loppua matkaa, jolla ei sitten enää olekaan tarjolla yhtään pikalaturia. Reittisuunnittelija sanoo, että akku olisi sen suunnitelman mukaan 22%:sta 98% asti ladattu 44 minuutissa. En usko kokemuksellani aivan noin nopeaan toimitukseen, koska Leafin lataus hidastuu merkittävästi akun täyttyessä ja etenkin yli 85% tasoilla. Aivan 100% tasolle akku ei edes täyty pikalaturissa, vaan se pysähtynee noin 98% tasolle. Matka Kajaanista siis jatkuisi noin kello 12.45 eteenpäin.

(Kuva kesältä 2018, Ravintola Anorak, Kajaani)

Sitten matkaa onkin jäljellä vielä 269 kilometriä ja tuota ei ole realistista tavoitella talvikelissä 40 kWh Leafilla normaaleilla matka-ajonopeuksilla ja normaalisti lämmityslaitetta käyttäen ilman välilatausta. Koska tällä välillä ei ole yhtään pikalaturia tarjolla, täytyy käyttää yhtä reitin Type2-latauspaikoista.

Valitsin siihen Suomussalmelta Jaloniemitalon Type2:sen, johon saapuessa matkaa olisi kertynyt noin 106 kilometriä lisää, eli yhteensä 316 kilometriä lähdön jälkeen. Kello olisi jälleen siirtynyt noin 1h 13 minuuttia eteenpäin, eli Suomussalmella olisimme noin kello 14.00. Nyt meillä olisikin runsaasti aikaa tutustua tähän pikkukylään, nimittäin tarvitsemme noin 17-20 kWh lisää energiaa ja tämä laturi antaa Leafille vain 6 kW:n lataustehoa. Tuo energiamäärä tulee akkuun realistisesti vähän alle kolmessa tunnissa. Tuossa ajassa kannattaisi käydä esimerkiksi lähellä olevassa S-marketissa tekemässä mökille ruokaostokset ja ulkoilla sekä reippailla talvisessa ulkoilmassa. Matka siis jatkuisi noin 90% täydellä akulla noin kello 17.00.

(kuva: Jaloniemitalo Suomussalmella kesältä 2018)

Nyt on sitten jäljellä viimeinen 163 kilometrin ja vähän reilun kahden tunnin ajomatka perille mökille, eli perillä olisimme vielä aivan säädylliseen aikaan noin kello 19.00. Kokonaismatkaa on kertynyt 479 kilometriä. Perillä sitten auto mökillä latautumaan 16A latausvirralla, eli noin 3,3 kW:n teholla ja sauna lämpiämään sekä illanviettoon. Aamulla auton akku onkin jo taasen täynnä.

Matkaa Rukan tuntureille laskettelemaan tulee joka kerta noin 90 kilometriä edestakaisin ajettuna. Leafilla tuo sujuu oikein mukavasti aina lämpimällä autolla ja halutessa Rukan parkkihallissa saa myös laskettelun aikana akun täyteen. Perillä sähköauto on siis ylivertainen käytössä.

Paluumatka on asteen verran sujuvampi, koska lähtö mökiltä tapahtuu 100% ladatulla akulla ja ennen Kajaania Type2-lataus on aavistuksen verran lyhyempi. Muutoin matka sujuu käänteisessä järjestyksessä.

Matkasuunnitelma sähköautolla muuttuu vielä merkittävästi, jos pakkaamme auton katolle suksiboksin, saati sen vierelle pari pyörää. Silloin sähköautolla Oulu - Kuusamo väli venyy jo niin pitkäksi, että olisi realismia muuttaa matkasuunnitelma siten, että reitillä yövytäänkin ladaten autoa.

Toinen vaihteohto siis olisi ajaa Oulun kautta, mutta silloin joutuisimme lataamaan teholtaan puolikkaalla Type2-latauslaitteella Oulun ja Kuusamon välillä, joten hylkäisin tämän vaihtoehdon 40 kWh akulla varustetulta sähköautoltani.

 

Kaasuauto Seat Leon ST:llä Kuusamoon mökkeilemään

Mites tuo matka sitten sujuisi kokonaisuutena toisella perheemme autolla, eli 17,7 kg kaasutankilla ja 9 litran bensiinitankilla varustetulla Seatilla? Nimittäin Oulun jälkeen ei ole kaasua tarjolla ja kaasulla toimintamatka ei riitä Oulusta Kuusamoon ja takaisin saati paikallisajeluihin Kuusamossa. Yhdeksän litran bensatankilla teen olettamuksen voitavan ajaan noin 150 kilometriä talvikelissä. Lisäbensiiniä siis tarvittanee käytännön syistä peräkonttiin lisätäytteeksi pari 9 litran jerrykannullista, jottei koko matka mene bensamittarilla asumiseen.

Lähtö Viitasaaren mökiltä kello 8.45 lähtee vajaalla kaasutankilla, koska mökille saapumista on edeltänyt 135 kilometrin siirtymä lähimmältä, eli Jyväskylän Vaajakosken Gasumin asemalta. Muualta tuota ei mielellän tankaa voimassa olevan maksuttoman ensimmäisen vuoden kaasutankkauskampanjan ollessa vielä voimassa. Eipä asemia kyllä käytännössä lähempää olekaan ja Vaajakosken asema on koettu pääsääntäisesti erittäin hyvän paineen omaavaksi. Tehdään siis olettamus, että Vaajakoskella olisi saatu kaasutankki täyteen, eli noin 17,7 kg kaasua olisi ollut silloin käytettävissä ja bensiini tankki on lähtökohtaisesti valmiiksi täysi, koska sitä ei juurikaan kulu tässä autossa normaaliajossa. 3,4 kg/100km keskikulutuksella kaasua olisi siis kulunut noin 4,6 kiloa ennen mökkiä ja jäljellä olisi noin 13,1 kg.

Limingantullin Gasumille on matkaa mökiltä noin 228 kilometriä ja aikaa siihen kuluu noin 2 tuntia ja 45 minuuttia. Ehdottomasti otan yhden noin 15 minuutin kahvi- ja vessatauon noin pitkällä siirtymällä. Tuolla matkalla kaasua ehtii kulua 8 kiloa, joten perille pitäisi päästä hyvin pelkällä kaasulla. Perillä Gasumin asemalla olemme siis noin kello 11.30 ja tankkaus kaikkine toiminteineen kestää noin 15 minuuttia. Prisma on lähellä, joten lounas olisi noin kello 12.00 realistinen huomioiden siirtymät ja ajoneuvon pysäköinnit.

Prismalla voi lounastaa ja tehdä samalla mökille ruokaostokset, joten matka jatkuu noin tunnin kuluttua, eli kello 13.00 täydellä kaasu- ja käytännössä lähes täydellä bensiinitankilla. Hiukan sitä bensiiniä toki on kulunut normaalissakin ajossa kaasutankkausten jälkeen auton käydessä bensiinillä hetken aikaa.

Nyt mökille on matkaa jäljellä noin 243 kilometriä, joka kestää noin kolme tuntia. Matkalle siis suunnitellaan yksi noin 30 minuutin tauko jaloittelulle ja kahvittelulle. Paikanvalinta on hyvin vapaata tietenkin. Kaasua tuolla reitillä kulunee noin 9-10 kiloa, joten perillä sitä on vielä vähän vajaa puoli tankkia, jos voidaan olettaa Oulussa saadun kaasutankkaus täyteen asti. Perillä oltaisiin siis noin kello 16.30 eli noin 2,5 tuntia sähköäauto Nissan Leaf 40 kWh:ta ennemmin. Matkaa Oulun kautta kertyisi tankkaus ja lounaspoikkeamineen noin 471 kilometriä.

Viikon aikana käydään viisi kertaa Rukalla ja jokaisella kerralla mittariin kertyy yhteensä noin 90 kilometriä lisää, eli 450 kilometrin verran. Kun tuohon lisätään muut lähiajelun tarpeet, niin puhutaan noin 600 kilometrin lähiajelun tarpeesta. Tuosta ajomäärästä kaasutankkiin jäänyt vajaa 8 kiloa kattaa noin 200 kilometrin osan. Joten lähiajeluista noin 400 kilometriä sekä 243 kilometrin paluumatka Ouluun, eli yhteensä 643 kilometrin matka talviajossa pitää saada katettua 9 litran bensiinitankilla pelaten. 

Käytännössä auto pitää siis tankata bensiinillä Kuusamossa ja Rukalla ajellessa parin ensimmäisen päivän jälkeen päivittäin kerran. Tuohon käyttöön on mielestäni kätevämpi varata vaikka pari noin 9 litran vetoista bensiinikanisteria auton perään. Näin toimiessa bensiiniasemalla voi asioida edes hieman harvemmin.

Hiukan vaivalloisen oloista siis tuo lähiajelu sekä paluumatka Ouluun asti. Oulun jälken sitten kaasulla kotimatka sujuukin varsin vaivatta.

Yhteenveto

Kuten tämäkin tarina osoittaa, niin vähäpäästöisen liikenteen tukemiseksi pitää saada pohjois-Suomeen ja etenkin koilliseen merkittävästi ja kiireellisesti lisää sähköautojen pikalatauspaikkoja sekä kaasuautojen biokaasun tankkauspaikkoja.

Tosiasiallisesti tämä lomamatka olisi merkittävästi helpommin suoritettavissa millä tahansa yli 60 kWh akkuisella sähköautolla tai vanhemman polven kaasuautolla, joissa oli vielä isot bensiinitankit. Tietenkin myös lataushybridiautolla tuo matka sujuisi helposti, mutta sen hybridiedut eivät pääse parhaisiin puoliinsa tämänkaltaisella matkalla muutoin kuin polttomoottorin voimin. Pelkällä bensiinillä tai dieselillä käyvällä autolla en haluaisi matkaa tehdä ympäristöarvojeni takia.

Kummalla tuonne sitten lähdettäisiin, kaasuautolla biokaasulla ja bensiinillä ajellen vai sähköautolla? Kaasuautollamme pohjoisen päässä kuluisi merkittävän paljon fossiilista polttoainetta ja pakokaasuja pääsisi paljon ilmaan. Sähköautolla ajaisimme tuonkin hyvinkin puhtaasti aurinkosähköä lataillen.

Sähköautolla meno- ja paluumatka kestäisivät noin 2,5-3 tuntia pidempään. Tuosta erosta vain noin puoli tuntia selittää hitaampi ajoreitti, muu runsaampi aika kuluu lataamisen aikaisiin ajotaukoihin. Onko kuluvalla lisäajalla sitten merkittävässä määrin väliä? Matkalle voi varmasti rakentaa mukavaa ajanvietettä lataamisten ajaksi ja perillä oltaisiin sähköautollakin vielä ihan siedettävissä ajoin.  Kaasuautolla ajaminen ja etenkin tauot olisi vapaammin suunniteltavissa meno- ja paluumatkoilla, mutta 9 litran bensiinitankin kanssa homma menee perillä kohteessa ja paluumatkalla hiukan bensan kanssa lotraamiseksi, eikä sitä voi ainakaan mukavammaksi kehua. Kattotaakan mukana kuljettaminen saattaa muuttaa asian ratkaisevaksi, koska se kasvattaa suhteessa enemmän sähkauton kulutusta.

Menomatkan matkakustannukset ovat kovin alhaiset kummalla autolla vaan. Otetaan ensin tarkasteluun Leafin matkan energiakulut:

  • Leafiin lataisin Juustoportilla omalta katolta 2 x pörssihinta myymääni omatuotanto sähköäni. 16 minuutin ajan ja se maksaa 20 senttiä/minuutti, joten oman aurinkolataustilini saldo laskisi 3,20 euroa.
  • Ravintola Anorakin pihassa on Plugitin pikalaturi, joka on myös hinnoiteltu 20 senttiä minuutti. Siellä lataus olisi varmasti täytön maksimoimiseksi noin 60 minuuttia, eli hintaa 12 euroa.
  • Jaloniemitalon lataus on maksuton
  • Samoin kohteessa lataus on maksuton.
  • Menomatkan hinta olisi Leafille siis 15,20 euroa.

Kaasuautolla voidaan olettaa olevan vielä jäljellä ensimmäisen vuoden 1000 kilon Seat-maahantuojan kampanjaa, jolloin kaasun tankkaukset olisivat maksuttomat. Sen sijaan bensiiniä kuluisi matkalla arviolta 50 - 70 euron arvosta. Jos kaasun kampanja on jo loppunut, niin kaasuihin kuluisi lisäksi noin 24-28 euroa. Molemille autoille sitten tietenkin vielä paluumatkan liikenne-energia kulut karkeasti sanottuna tuplaavat kustannukset, paitsi sähköautolle olisi reilua laskea vielä yhden akun verran loppulatausta kotona, eli noin 4-5 euroa.

Kummallakaan autolla siis matkan liikenne-energiakulut eivät ole olennaisin valintaperuste, vaikka sähköautolle ne edullisemmat ovatkin.

Saapas nähdä, kummalla autolla matkan suoritamme, vai päädymmekö matkustajamäärästä johtuen ajamaan molemmilla? Täytyy palata tarinaan sitten matkan jälkeen.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!