POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella lokakuu

Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019

keskiviikko 09.10.2019 Avainsanat: Ecorun , Sähköauto , Taloudellinen ajo , Volkswagen

Lahdessa viime viikonloppuna ajettu taloudellisuusajokilpailu paljasti lajista ihan uuden puolen, mikä ei ole perinteisillä polttomoottoriautoilla ole tullut esiin. Taloudellisuusajo sähköautoilla on nimittäin todella kylmää touhua!

Valmistautuminen kilpailuun

Osallistuin kilpailuun maahantuojan lainaamalla Volkswagen e-Golf sähköautolla, jonka range on 229 km WLTP:llä mitattuna. Kilpailumatkaksi oli ilmoitettu 216 km, joten autolla pitäisi päästä maaliin, mutta hyvin pitäisi pihistellä, ettei akku lopu kesken matkan!

Ajoin illalla Vantaalta Lahteen Sipoon, Pukkilan ja Orimattilan kautta samanlaisia pienempiä teitä, joilla kisatkin ajetaan ja testailin, millaisiin kulutuslukemiin autolla on mahdollista päästä. Kulutus tällä matkalla oli reilu 14 kWh/100 km, mikä oli e-Golfin 15,9 kWh/100 km WLTP-kulutukseen nähden varsin kohtuullinen, mutta ajotietokoneen näyttämä range sen sijaan huoletti. Testilenkin kulutuksella olisin päässyt vain hieman yli 200 km. Ja minulla oli jo käytössä eco-ajotila ja ilmastointi minimissä!

Kulutuslukemia seuraillessani mietin, että onneksi olen Autoliiton Plus-jäsen, niin saan tarvittaessa hinauksen latauspisteelle, jos akku loppuu kesken matkan. Paitsi että hetkinen - mähän en ole muistanut maksaa pari viikkoa sitten tullutta jäsenmaksulaskua, vaan se on hautautunut johonkin lehtipinoon! Laitoin äkkiä kotiin viestiä miehelle, joka lähetti minulle kuvan laskusta ja sain maksettua sen. Olisipa ollut nolo juttu jäädä tien varteen enkä olisikaan saanut matkanjatkamispalveluita…

Lahteen saavuttuani kävin lataamassa e-Golfin akun Kauppakeskus Karisman K-Latauksessa suht täyteen, minkä jälkeen suuntasin kisapaikalle. Sähköautot sai tuoda sinne yöksi latautumaan schukoon, jolloin akku olisi aamulla reitille lähtiessä ihan täysi. Lataus lämpimässä korjaamohallissa takaisi myös parhaat mahdolliset lähtökohdat kisaan, sillä huoneenlämpöinen akku antaa ja ottaa virtaa optimaalisimmin. Bonuksena myös kabiini olisi lämmin.

Luksusta, auto pääsi yöksi lämpimään halliin piuhan päähän. 

Kilpailun kulku

Kilpailupäivä valkeni sateisena - kirjaimellisesti! Vähän ennen reitille lähtöä nimittäin satoi räntää. Matkan varrella pelloilla oli paikoitellen lunta maassa, mutta tiet olivat sentään sulia. Olin silti hyvin tyytyväinen, että olin pyytänyt e-Golfiin kitkarenkaat. Sitä paitsi ne ovat taloudellisemmat kuin kesärenkaat.

Alkumatkasta oli tosi hyvä fiilis, auto kulki ja kulutus oli matala. Toisella jaksolla oli niin paljon hyviä alamäkiä, että tuli rullailtua niitä hyvin vauhdikkaasti ja oltiin parhaimmillaan pari minuuttia aikataulua edellä. Ennakosta oli se etu, ettei tarvinnut kaahata tahmean liukkaalla soratiellä, vaan köröttelin siellä hyvin rauhalliseen tahtiin. Ja silti oltiin ajoissa AT:lla!

Kolmannella jaksolla oli edellisiä (52,9 km/h ja 55,3 km/h) selkeästi korkeampi keskinopeuspyynti 61,3 km/h, mutta minulle oli jäänyt päälle ajatus, että ei ole mikään kiire mihinkään ja ajelin 70 km/h jaksot pikkaisen alinopeutta. Se kostautui.

Vaikka kartturini oli laskenut tiekirjaan aikoja, milloin pitäisi olla missäkin ja kertoi monesti, että oltiin kituminuutilla (sillä minuutilla jonka lopussa viimeistään pitää olla lasketussa pisteessä, tai lopussa AT:lla) niin siinä vaiheessa ei ollut hirveästi mahdollisuuksia enää kuroa aikaa umpeen, kun ei ollut 80 km/h rajoituksia. 70 km/h alueella keskinopeus nousi tuskallisen hitaasti. Jakson lopulla oli vielä yhteensä yli kymmenen kilometriä 50 km/h rajoitusta, mikä sai aikataulun pettämään ja myöhästyimme AT:lta 4 sekuntia, mikä tiesi 2% sakkoa.

Ennen taukoa saatin ajaa talvisissa maisemissa.

Tauolta neljännelle jaksolle lähtö meni vielä enemmän säädöksi ja taisimme myöhästyä lähdöstä minuutin. Sano minun sanoneen, 20 minuutissa ei ehdi käydä vessassa, syödä sämpylää ja valmistautua taas baanalle. Olin kyllä tietoinen tiukast aikataulusta, mutta kaakaokupin pohjia ryystäessä ja toppahousuja jalkaan vetäessä pari minuuttia katosi jonnekin ja kun olin menossa ulos, kartturini oli jo huutelemassa minua lähtöön.

Jakson ajoaika 22 min oli koko kisan lyhin ja keskinopeus 67,2 km/h suurin, joten siinä sai oikeasti piiskata e-Golfia ja ajaa 100 km/h rajoitettu alue satasta, että saatiin lähdössä menetetty minuutti kiinni. Mutta saatiin! Jakson kulutus oli kyllä sen mukainen eikä tilannetta auttanut yhtään se, että oli satanut ja tie tosi märkä. Kun tauolta lähtiessä range oli 88 km, se oli kymmenen kilometrin jälkeen enää 65 km. Tauolle tullessa vaikutti hyvin siltä, että akku riittää maaliin, mutta nyt sen riittävyys alkoi taas epäilyttää.

Jakson loppupuolella saavutimme 30 km/h ajavan traktorin, jonka perässä ajoi jo yksi auto. Ja tie oli tietysti kapea ja mutkainen enkä voinut ohittaa. Olin ajanut satasta aiemmin niin paljon, että olimme jo aikataulusta edellä, mutta puoli kilsaa traktorin perässä sulatti etumatkan tehokkaasti. Lopulta tuli hieman pidempi suora ja kenkäisin ohi molemmista. Kulutukselle kiihdytys ei tehnyt hyvää, mutta eipä myöhästytty AT:lta. Vähän tiukille vain meni.

Traktorit ovat vihoviimeisiä liikkujia mitä haluaisi saavuttaa ecorunissa...

Viimeinen jakso vaati hieman keskinopeuden keräämistä varastoon, koska se sisälsi muutamat liikennevalot ja niissä voi pilata helposti aikataulun, jos joutuu pysähtymään useampiin pitkäksi aikaa. Se tuli viimeksi tänä keväänä todistettua Kuopiossa! Pari minuuttia taisimme seistä valoissa, mutta se ei aiheuttanut ongelmia, koska olimme varautuneet.

Maalin lähestyessä saatoimme huokaista helpotuksesta. Akku riitti! Maalissa e-Golfissa rangea oli jäljellä peräti 20 km, joten ei mennyt tiukillekaan.

Kilpailun tulokset

Kilpailuun osallistuneiden sähköautojen määrä oli minulle pienoinen pettymys. Kevään AL Helsinki EcoRunissa niitä oli peräti seitsemän, joten odotin tähän melkein pääkaupunkiseudulla ajettuun kisaan ainakin viittä, mutta sähköautoja olikin vain kolme. (Pitkästä aikaa perinteisiä bensa-autoja oli kisaamassa peräti viisi! Vertaa viime vuoden kevät, jolloin oli vain kaksi...)

Jaguar i-Pace oli jälleen yksin isojen sähköautojen luokassa ja voitti tietysti sen.

Pienten luokassa oli kauden kaikki aiemmat kisat voittanut BMW i3 ja minä e-Golfilla. Bemarin WLTP kulutus on 12,2 kWh/100 km, joten kilpailun lopputulos oli selvä jo lähtöviivalla. E-Golfin 15,9 kWh/100 km WLTP:llä ei nimittäin pärjäisi mitenkään sitä vastaan, mutta parhaani toki tekisin.

Oikeasti minulle olisi voitto jo se, että akku ei loppuisi ja pääsisin maaliin. Ja pääsin, eli olin voittaja!

Volkswagen  e-Golfin lopullinen kulutus oli 12,8 kWh/100 km, mikä ei ollut mielestäni ollenkaan hullumpi! Jos sen satasen jakson olisi voinut ajaa vähän rauhallisemmin niin olisi voinut säästää ehkä hieman, mutta muuten en tiedä, miten ajaa taloudellisemmin.

E-Golf selvisi kilpailusta 12,8 kWh/100 km kultuksella.

Suurin yllätys kisassa oli BMW i3:n ja Golfin kulutuksien ero. Luulin, että i3 menisi pari kilowattia e-Golfia pienemmällä, mutta sen kulutus olikin 12,5 kWh/100 km - eroa oli siis  vain 0,3 kWh/100 km! 

En ymmärrä, miten ero voi olla noin pieni. Toki e-Golf sai etua lähtemällä kisaan lämpimästä hallista, kun taas i3 saapui kisapaikalle vasta aamulla ja oli siis koko ajan ulkona. Mutta ei kai se lähtölämpötila voi niin paljon vaikuttaa, kun kokonaisajoaika on kuitenkin nelisen tuntia?

En voi tietää. Mutta tyytyväinen voin kyllä olla. :)

Pienten sähköautojen lopulliset kilpailun kulutuslukemat olivat sakkojen jälkeen i3 12,88 kWh/100 km ja e-Golf 13,06 kWh/100 km. Molemmat saivat yhden sakon; minä 2% myöhästymisestä ja i3 3% ylinopeudesta.

Pihistelyn optimointia

Taloudellisuusajokilpailuissa pelataan aina kaikilla mahdollisilla korteilla, millä kulutusta voi alentaa. Auton pitää olla normaali rakenteeltaan ja rengaspaineet saavat olla maksimissaan 2,8 bar (tai korkeampi, jos valmistaja on niin määritellyt). Muuten kaikki keinot on sallittuja, kunhan liikennesäntöjä noudatetaan. 

2,8 barin kilpailupaineet renkaisiin, niin auto rullaa paremmin.

Ilmastoinnin sammuttaminen kisoissa on ihan normikauraa, mutta nyt sähköautoissa on syytä sammuttaa myös lämmitys.

Nimittäin siinä missä polttomoottorin hukkalämmöllä pitää ohjaamon mukavan lämpöisenä, ei sähköautoissa ole olemassa käsitettä hukkalämpö. Lämmityksen käyttäminen kuluttaa samaa akkukapasiteettia, jolla autoa liikutetaan. Se ei ole tietenkään vaihtoehto kun taloudellisuusajosta puhutaan, joten miehistön on pukeuduttava samaan tyyliin kuin etelänavalle hiihtäessä.

Ennen taukoa pidin puhalluksen ja lämpötilan minimissä eli +16 c, minkä valitsin sillä perusteella, että olimme lähteneet sisältä eikä autolla pitäisi olla tarvetta jäähdyttää eikä lämmittää tuohon asteeseen.

Tauolla auto jäähtyi, joten sen jälkeen laitoin lämmityksen LOW-asentoon eli nyt hyttiin tuli noin kaksiasteista ulkoilmaa. Minimipuhalluksella toki, mutta voin kertoa, että toppahousut ja untuvatakki eivät olleet yhtään liikaa! Varpaiden sulatteluun meni kisan jälkeen muutama tovi, vaikka käytin talvikenkiä. Kartturini puolestaan harmitteli, ettei ottanut mukaan mielensäpahoittaja-karvalakkiaan.

Ajomoodina käytin eco, jossa auton tehot eivät ole ihan huipussaan, mutta se kulkee silti vielä ihan mukavasti ja traktorin ohituskin onnistui rivakasti. Taloudellisinta olisi ollut käyttää superpihiä eco++ moodia, mutta se teki autosta niin laiskan, että ajaminen muuttui turhan vaikeaksi.

50 km rangen paikkeilla auto ilmoitti, että tehoa on rajoitettua ja myöhemmin, että mukavuutta on rajoitettu, koska akku alkaa olla tyhjä. Se ei vaikuttanut mitenkään, koska meillä oli jo kylmä ja ecomoodi. Jos range olisi pudonnut lähelle nollaa, olisi ilmastointilaite sammunut kokonaan ja auto mennyt eco++:aan.

Jarrutusenergian talteenoton eli regeneroinnin pidin kilpailussa enimmäkseen pois päältä. En ole vielä sähköautoilun ammattilainen, mutta näkisin, että on taloudellisempaa päästää ajoissa irti kaasupolkimesta ja rullata vapaalla kuin painaa kaasua pitkään ja hidastaa sitten nopeasti voimakkaalla latausjarrutuksella. Sama juttu kuin polttomoottoriautojenkin vapaarullauksessa! 

Mielestäni on myös turha ladata akkua loivissa alamäissä ja käyttää pian taas energiaa vauhdin ylläpitämiseksi, koska siirrettäessä energiaa akkuun tai pyörille osa siitä häviää aina.

Ihan ilman regenerointia en sentään ajanut, eikä se olisi tarkoituksenmukaistakaan. 

Pienet hidastukset tein jarrupolkimella, jonka kevyt painaminen jarruttaa sähkömoottorilla ja lataa samalla akkua. 

Jyrkissä alamäissä ja reilumpaa hidastumista tarvittaessa laitoin päälle automaattisen jarrutusenergian talteenoton, mistä oli valittavana kolme eri voimakkuutta. Nämäkin jarrutukset olisi voinut periaatteessa tehdä jarrupolkimella, mutta koska en tiennyt, miten paljon jarrupoljinta voi painaa ennen kuin auto omat jarrut aktivoituvat niin oli turvallisempaa turvautua automatiikkaan. Sitten kun matka taas jatkui, otin regeneroinnin pois päältä, ettei auto vahingossakaan jarruta turhaan.

Espoo EV-Challenge 2019

Kuluvan viikon lauantaina 12.10.2019 ajetaan Espoossa taloudellisuusajon harjoituskilpailu, jo onkin tarkoitettu vain sähköautoille! Kuulemani mukaan sinne on jo toistakymmentä ilmoittautunutta ja e-Golfejakin on tulossa ainakin kolme. Itse ajan kisan tällä samalla e-Golfilla, johon olen nyt saanut tuntumaa. Hauskaa päästä kisaamaan kokeneita sähköautoilijoita vastaan!

Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!

tiistai 01.10.2019 Avainsanat: Audi , Leonidas , Renkaat , Seat Leon , Talvi

Siis voi vitsi, missä vaiheessa kesä muuttui syksyksi? Yöpakkasia on ollut täällä Jyväskylässä jo useampana aamuna, joten alkaa olla aika vaihtaa autoon talvirenkaat.

Erityisesti kitkarenkaat kannattaa laittaa alle nyt, kun ilmat ovat viilenneet, vaikka pakkasta ei välttämättä vielä olisikaan. Rengasliikkeissä ei ole vielä ruuhkaa, joten vaihtamalla nyt ei tarvitse sitten ensimmäisten lumien aikaan ottaa itkupotkuraivaria, kun kaikki muutkin ovat jonottamassa renkaanvaihtoon.

Nastarenkaita saa käyttää lain mukaan 1.11. - viikko pääsiäisestä, mutta kelin niin vaatiessa muulloinkin. Jyväskylän korkeudella se "muulloinkin" toteutuu käytännössä joka syksy, kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Jos autolla ajaa paljon ja on pakko lähteä säännöllisesti aamusta jonnekin, kannattaa vaihtaa myös nastarenkaat ajoissa. Toisaalta jos ajaa vähän, niin miksipä silloinkaan viivyttelemään vaihdon kanssa, sillä eipä se vähäinen ajo paljon kuluta niin renkaita kuin teitäkään.

Tänä syksynä minulle ei riittänyt talvirenkaiden alle laitto, vaan sekä omaan Seat Leoniin että firman Audi A4:ään piti hankkia uudet talvirenkaat.

Neljävuotiaat kitkarenkaat ovat liukkaat!

Leonin kitkarenkailla on ajettu vasta noin 15 tkm ja niiden urasyvyys on vielä reilu 6 mm, mutta neljän talven jälkeen niissä alkaa jo ikä painaa.

Viime kevättalvena havaitsin, että renkaiden pito ei ole entisellään. Nollakelissä auto nuljui maantiellä 80 km/h ajaessa ja samana iltana eräs liikenteenjakaja lähestyi uhkaavasti jo 30 km/h nopeudessa, kun auto ei mennytkään sinne minne renkaat osoittivat.

Toisena päivänä +2,5 c lämpötilassa Leon olisi tahtonut liikenneympyrässä pyörimisen sijaan matkaa jatkaa tangentin suuntaan. Ympyrän jälkeen testasin jarruttaa 40 km/h nopeudesta eikä autolla ollut mitään kiinnostusta pysähtyä, luisti vaan.

Syytin aluksi liukastelusta säätä, mutta muiden mielestä tiet eivät olleet mitenkään poikkeuksellisen liukkaat. Kun vielä rengasliikkeessä muuten asioidessani jutustelin tutuille myyjille ja sanoivat, että sun renkaat on kuule vaan loppu, niin uskottava se oli.

Muutama vuosi sitten Moottori-lehti vertaili eri ikäisten kitkarenkaiden pito-ominaisuuksia ja 3-vuotiaan ja 5-vuotiaan ero oli huomattava! Siinä missä 3-vuotias kitkarengas oli vielä ihan turvallinen, 5-vuotias oli muuttunut todella liukkaaksi. Kitkarenkaan pito perustuu kumin pehmeyteen ja rengas kovettuu viidessä vuodessa vaihtokuntoon. 

Olisin toivonut, että Leonin kitkarenkaat olisivat kestäneet viisi talvea, mutta kun ne kerran alkoivat tuntua luistimilta jo neljäntenä talvena, niin viidettä en kyllä aja vaan hankin uudet. Turvallisuus ennen kaikkea!

Uudet kitkarenkaat omaan autoon

Nastarenkaisiin paluuta en ole toistaiseksi harkinnut. Kitkarenkaat riittävät hyvin, koska ajan vähän, ennakoin riittävästi ja lisäksi ei ole koskaan pakottavaa tarvetta lähteä autolla liikenteeseen jos keli on tajuttoman huono. En siis tarvitse nastarenkaiden ekstraturvallisuutta, vaan otan mieluummin kitkojen hiljaisuuden.

Mutta mitä hankkisin hyvin palvelleiden Goodyear UltraGrip Ice 2 -kitkojen tilalle? 

Ensimmäinen ehdokas oli sama Goodyear UltraGrip Ice 2 kitkarengas. Minulla oli samanlaiset yhden talven Polo Juniorissa ja olen tykännyt niistä myös Leonin alla. Vaikka malli on jo vanha, rengas oli tuoreessa Tekniikan Maailman kitkarengasvertailussa kolmantena eli edelleen laadukas tapaus. Hinta on myös muita huippukitkoja edullisempi.

Toinen ehdokas oli viime talvena esitelty Nokian Hakkapeliitta R3 kitkarengas. Sen mainoksissa esitellyt Cryo Crystal 3 -pitokiteet kuulostivat vähän siltä, kuin olisi nastoja kitkarenkaassa! Ajoin viime talvena Nissan Leafilla, jossa oli R3:t ja ne tuntuivat tosi hyviltä. Tekniikan Maailman vertailussa 2. sijalle päässeen renkaan arvio siitä, että rengas vaati uraisella tiellä ohjailua kuitenkin epäilytti. Muutamat Audi A3:lla ja Volkswagen Golfilla ajavat tutut valittivat, että Nokian R2 -kitkarenkaat vetelevät urissa ja TM:n kuvaus viittasi siihen, että R3 saattaa käyttäytyä samalla tavalla.

Kolmantena ehdokkaana oli TM:n viime ja tämän vuoden vertailun ykkönen; pisteissä jopa muutamat nastarenkaat voittanut Continental ContiVikingContact 7. Lehden mukaan "tällä renkaalla on ilo ajaa [jäällä ja lumella]". Renkaan suurin minut miinus on isohko vierinvastus. Se ei minun ajomäärilläni juuri kukkarossa tunnu, mutta taloudellisuusajajan sydäntä kirpaisee aina, jos valitsee jotain mikä heikentää taloudellisuutta. 

Mihin renkaaseen sitten päädyin? 

Epäilykset vetelystä vaikuttivat niin paljon, että hylkäsin alunperin kovasti kiinnostaneet Nokian R3 -kitkat. Goodyearin ja Continentalin välillä en sen sijaan osannut päättää.  Goodyearit olisivat tutut ja halvemmat, mutta toisaalta kiinnosti kokeilla jotain uutta eli Continentalia.

Kun pohdintani ei tahtonut tuottaa tulosta, luottorengasmyyjäni tarjosi ässää hihasta: mitä jos laitetaankin Leoniin vielä sen vanhat kitkat! Ne eivät ole niin loppu etteikö niillä ajelisi turvallisesti syksyä ja sitten kun tulee oikea talvi, voisin vaihtaa uusiin ja todeta oikeasti kuluneen ja uuden kitkarenkaan eron.

Innostuin ideasta heti ja niinpä Leonin alle iskettiin vanhat tutut talvirenkaat. Katsellaan uusia sitten joulu-tammikuussa, miten nyt oikea talvi kerkeää tänne.

Ajattelin ajella Leonin vanhoilla kitkoilla vielä tämän syksyn.

Vaara katsastuksessa hylkäämiseen loppuun ajettujen kitkarenkaiden takia

Minulla on nykyisin huolehdittavana myös toinen auto; nimittäin työpaikkani Audi A4 2.0 TDI quattro. En tarvitse autoa koskaan työssäni, mutta hoidan sen renkaat, katsastukset ja huollot kun on sattumoisin tätä autoharrastuneisuutta.

Eräs työkaveri meinasi liukastella Audilla kaiteeseen viime keväänä loskassa ajaessaan enkä kyllä ihmettele. Kevään katsastuksessa sen kitkarenkaat paljastuivat käytännössä loppuunajetuiksi: eturenkaiden urasyvyys oli enää reilu 2 mm ja takana vähän alle 6 mm. 

Eturenkaiden urasyvyys n. 2 mm.

Takarenkaiden urasyvyys n 6 mm.

Jos olisin katsastanut auton talvella, se olisi hylätty tai voinut joutua ajokieltoon, sillä talvirengaspakon aikaan minimiurasyvyys on 3 mm. Kesärenkaiden minimi on 1,6 mm, joten kitkat olivat toukokuussa ihan lailiset, joskaan eivät suositeltavat.

Ero etu- ja takarenkaiden urasyvyyksissä oli kyllä hämmästyttävän suuri! Mistä se johtuu?

Eturenkaat ovat kovemmalla kuormituksella, koska ne ohjaavat, vetävät ja ovat myös enemmän vastuussa jarrutuksesta ja lisäksi isompi osa auton painosta on eturenkailla. Dieselmoottorin voimakas vääntö lisää vielä entisestään eturenkaiden kulumista.

Renkaiden kulumista saa tasattua vaihtamalla etu- ja takarenkaiden paikkaa säännöllisesti. Vähän ajaville se riittää kausivaihdon yhteydessä, mutta paljon ajaessa se kannattaa tehdä kesken kauden; n. 8000 km välein.

Mikäli urasyvyyksien ero on kasvanut pariin milliin, on vähemmän kuluneet renkaat laitettava taka-akselille. Tämä siksi, että jos etupää lähtee luistoon, tilanne on vielä korjattavissa, mutta takapään luistellessa muututaan täysin matkustajiksi.

Olisi kiinnostavaa tietää, missä kunnossa Audin renkaat olivat viime syksynä. Olivatko ne tasaisesti kuluneet vai oliko ero jo syntynyt? Autolla ajettiin viime talvena noin 15 tkm, joten luulen, että ero ehti syntyä sinä aikana. Täytyy uusien renkaiden kanssa seurata ajomääriä ja kulumista ja vaihtaa renkaiden paikkaa kesken talven jos kilsoja kertyy paljon.

Uudet nastarenkaat työpaikan autoon

Pidin töissä gallupin, että haluavatko työkaverini Audiin kitkarenkaat vai nastarenkaat ja äänestyksen tulos oli selvä: kaikki halusivat nastarenkaat.

Olisin äänestänyt itsekin nastojen puolesta, sillä ne ovat tällaiseen yhteiskäyttöautoon ehdottomasti turvallisempi valinta. Kuljettajat ovat eri tasoisia eivätkä kaikki ole välttämättä edes ajaneet kitkoilla. Ne vaativat omanlaistaan valppautta. Lisäksi autolla pitää pystyä lähtemään liikenteeseen kelissä kuin kelissä.

Paljon vääntöä omaavissa dieselautoissa nastat saattavat olla kovilla. Autolla ei tarvitse varsinaisesti edes revitellä, vaan ihan normaalit reippaat liikeellelähdötkin tai ohituksetkin menevät helposti "revittelystä", kun vääntöä piisaa. Rengasliikkeessä kannattaakin kertoa, millaisesta autosta on kyse, jolloin ammattitaitoiset myyjät osaavat suositella siihen ominaisuuksiltaan sopivia renkaita.

Valitsin Audiin nastarenkaiksi Hankook Winter I*Pike RS2, jotka ovat selkeästi merkkirenkaita edullisemmat, mutta silti laadukkaat. TM:n nastarengastestissä ne ylsivät sijalle kolme. Moitteita Hankookit saivat rengasmelusta, mutta koska kyseessä ei ole oma autoni ja nastarenkaat nyt ovat joka tapauksessa meluisat, niin en arvottanut sitä niin korkealle.

Hankook Winter I*Pike RS2

Halutusta rengaskoosta riippuen renkaissa saattaa olla tosi iso hintaero eri valmistajien välillä tai sitten eroa ei ole juuri lainkaan.

Firman Audi A4:n renkaat ovat kokoa 225/50 R17 ja täytyy sanoa, että siinä koossa renkaat ovat jo kohtuullisen arvokkaita. Testissä menestyneiden Michelinin, Continentalin ja Nokian renkaiden hinta oli niin paljon kovempi kuin Hankookeilla, etten raskinut edes harkita niitä. Hankookien kanssa samassa hintaluokassa oli vasta Nordman 7, joka on sama rengas kuin vuonna 2009 esitelty Nokian Hakkapeliitta 7. Se oli aikoinaan testimenestyjä, mutta nyt TM:n vertailusta vasta sijalla 9.

Vaihdatin Audiin nastarenkaat jo viime viikolla, koska työkaverit lähtivät sillä tällä viikolla Lappiin. Tähän aikaan vuodesta sinne ei kannata lähteä kesärenkailla, sillä mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä todennäköisemmin on pakkasta.

Nastarenkaat vaativat noin 500 km sisäänajon, joten Lapin reissu tuli oikein oivalliseen saumaan. Renkaat ovat sitten täydessä iskussa, kun talvi tulee. Sisäänajossa nastat asettuvat lopullisesti kuoppiinsa ja sinä aikana on pyrittävä välttämään välttämään kovia kiihdytyksiä, turhia kovia jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.

Audi valmiina talven ihmemaahan!

Muista jälkikiristys!

Alumiinivanteiden pultit on syytä jälkikiristää 100-200 km ajon jälkeen, koska ne ovat saattaneet löystyä kierteisiin jääneiden epäpuhtauksien takia. Peltivanteet eivät kiristystä tarvitse, koska materiaali joustaa hieman ja kiristyy pultteja vasten eri tavalla kuin ei joustava alumiini. 

Leonissa pultit ovat aina ennen olleet kireällä, mutta tänä vuonna pultteja kiristäessä peräti kaksi liikahti aavistuksen! Ei siis ole perusteetonta kiristää niitä.

Mihin momenttiin pultit pitää kiristää? Siihen ei olekaan ihan yksiselitteistä vastausta, sillä asiaan vaikuttaa mm. auton teho, massa, ja pulttien paksuus. Tavallisten henkilöautojen, kuten jutun Seat Leon ja Audi A4, pulttien kiristysmomentti on yleensä 120-130 Nm kieppeillä.

Jos itseltä ei löydy momenttiavainta, voi pultit käydä kiristämässä renkaat alle vaihtaneessa rengasliikkeessä yleensä ilmaiseksi. 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (19)
joulukuu (3)
testi2
testijuttu
testijuttu
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!