POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla reissut

Autolla Espanjassa - Jennin kootut seikkailut

tiistai 11.02.2020 Avainsanat: Autolla ulkomailla , Jenni , Reissut

Malagan ja Teneriffan etätyöviikoilla tuli suhattua vuokra-autoilla paljon ympäri lähiympäristöä. Paljon siistejä maisemia, mutkia ja mäkiä, tulvivia teitä ja mielenkiintoisia liikennejärjestelyjä tuli kohdattua. Tässä kohokohdat!

Mutkaa ja mäkeä

Espanja on varsin vuoristoista seutua. Malagan reissun villa Fuengirolan ja Torremolinoksen välissä oli sellaisessa rinteessä, että oksat pois: mutkaa ja mäkeä oli vaikka muille jakaa! Ja vaikka villasta poistuessa noustiin ylemmäs, vietti tie silti välillä myös alas alas. Kaverini mietti, että miten päissään tiet on oikein suunniteltu, kun ne olivat tällaisia! :'D 

Alamäkeä ylämäessä.

Jyrkimmät ylämäet matkalla villaan piti välillä ajaa ykkösellä. Kakkosella diesel-Touranimme yksinkertaisesti puutui, ellei sitä muistanut yllättää ottamalla vauhtia ennen mäkeä. Mutta miten otat vauhtia, kun tulet jyrkästä mutkasta, josta et näe yhtään tuleeko muita autoja vastaan? Kyllä olisi automaattivaihteinen auto ollut poikaa!

Jyrkkien ylämäkien vastakohtana oli tietysti jyrkät alamäet. Moottorijarrutus ei riittänyt alkuunkaan, vaan jarrua saa painaa ihan reippaasti ettei vauhti kiihtynyt liikaa. Mitenköhän pitkään jarrut kestävät laahaamista ennen kuin kuumenevat liikaa? Sähköauto olisi kyllä oivallinen tällaisissa ympyröissä!

Mäkien välissä tiet tekivät jopa 180 asteen mutkia. Teitä reunustivat talojen kivimuurit, eikä mutkien taakse ollut toivoakaan nähdä. Moniin paikkoihin oli onneksi laitettu kuperia peilejä, joista pystyi näkemään mutkan taakse. Joillain paikallisilla oli lisäksi tapana antaa lyhyt äänimerkki mutkaa lähestyessä. Näitä tööttäilyjä kuului aina välillä villaammekin saakka. 

Pyöreä peili paljastaa hyvin näkymät mutkan toiselle puolelle ja toimii myös selfiepeilinä.

Alussa ajoin lähiön mutkissa ja mäissä kuin vanha mummo: hitaasti ja varovaisesti. Reitin käydessä tutuksi ajotyylikin reipastui ja pääsin jopa joskus kaikki mäet ylös kakkosella. Porukan kuskeista olin silti taatusti se rauhallisin ja kun lähdimme mihin tahansa, oli minun seurueeni paikalla aina viimeisenä… Puolustukseksi tosin sanottakoon, että viimeisenä lähtijänä jouduin myös etsimään aina kauimmaisen parkkipaikan!

Teneriffalla villamme sijaitsi vuoren rinteellä noin 600 m korkeudella merenpinnasta. Rinne oli hyvin karu, eikä siinä kasvanut paljon muuta kuin kituliaita pensaita ja kaktuksia. Taloja oli harvakseltaan siellä täällä, ei siis mitään tiivistä kuten Malagan reissulla. Mitä ylemmäs rinteeseen noustiin, sitä kapeammaksi tie kävi ja paikoitellen oli aika kuumottava ajaa, kun kaiteita ei ole missään ja jos lipeät tieltä, kierit vuoren rinnettä alas. Sitä vain toivoi, ettei tule muita autoja vastaan.

Ensimmäisenä iltana minulla oli aikamoisia haasteita päästä autolla pihaan, kun juuri ennen porttia piti kääntyä todella tiukka (joku 30 astetta) mutka ja sen jälkeen kääntyä jyrkästi oikealle portin aukosta sisään niin ettei keula viistä itse porttia. Tämä kaikki tietty vielä jyrkkään ylämäkeen ja pimeässä.

Muutaman kerran jouduin yrittämään mäkilähtöä kun bensakäyttöinen Jeep Compass vaan sammui uudestaan ja uudestaan. Kesken kaiken myös jo villaan ehtinyt työkaveri soitti kertoakseen että avaavat portin meille mutta tiuskaisin vaan puhelimeen, että “Nyt on vähän huono hetki!” Ei sillä että olisin ollut stressaantunut! Lopulta hullulla kytkimen luistatuksella selvisin pihaan. Kyllä, automaatti olisi ollut tälläkin reissulla poikaa!

Seuraavina päivinä taisin päästä pihaan joka kerta sammuttamatta autoa, mutta vauhtia sai silti ottaa ja olla tarkkana sen portin kanssa.

Kohtuullisen jyrkkä nousu villan portille (vasemmassa reunassa) ja siitä vielä villaan.

Villan portti myös ihan riittävän jyrkässä mäessä. Kuvassa työkaveri odotti että portti avataan, itse sammutin auton yöllä enemmän oikealle ja poikittain enkä hahmottanut pimeässä missä rautaportti on.

Autoilua ukkosmyrskyssä

Malagan reissun ensimmäisenä aamuna lähdimme pienemmällä porukalla retkelle Espanjan ex-vaarallisimmalle polulle El Caminito Del Rey’hin, joka nykyisin on kunnostettu turvalliseksi matkailukohteeksi. Kuvien perusteella paikka olisi uskomattoman hieno!

Tällä matkalla sain olla ihan vain kyytiläinen, mikä oli enemmän kuin hyvä 1,5 h yöunien jälkeen. (Lento oli törkeästi myöhässä!) Joukon pienimpänä kipusin Opel Insignian takapenkin keskipaikalle, joka ei kyllä ollut mikään erityisen hyvä paikka istua. Kova ja kapea. Tai ehkä miehet vieressäni olivat vain liian raavaita...

Keli ei luvannut hyvää retkipäivällemme, sillä pian lähdön jälkeen alkoi sataa ja ukkostaa. Noin puolen tunnin ajon jälkeen liikenne isolla maantiellä pysähtyi. Olisiko siellä tapahtunut iso kolari, kun autoja ei tullut yhtään vastaankaan? Kun lopulta pääsimme liikkeelle, paljastui, että sadevesi oli tulvinut ja katkaissut viereisen tien ja sen maamassat olivat valuneet meidän tiellemme. Jonkinnäköinen tiepartio sitä siellä siivosi.

Rankkasateen aiheuttama tulva katkaisi maantien.

Epäilyksemme retken onnistumisesta kasvoivat, kun käännyimme kohteeseen vievälle tielle. Se oli osittain rikkoutunut ja kaivuri oli siellä korjaushommissa. Peruutimme pois ja päätimme vielä yrittää pohjoista reittiä.

Toinen tulvan katkaisema tie.

Vaan eipä yritetty. Tien alittava oja olikin päättänyt ylittää tien ja tie lainehti. Kävelimme katsomaan paikkaa lähempää, sillä siitä ei uskaltaisi ajaa yli, kun ei yhtään tiedä mitä alla on! Veden voima oli kyllä ollut huima: se oli huuhtonut mukanaan sillan kaiteet ja liikennemerkit. Pahin tulva oli mennyt jo ohi, mutta vesi virtasi tien reunoilla ja ali edelleen vuolaasti.

Tuossa oli kai sillan kaide...

Nyt jo hieman rauhallisemmin tulviva pelto tien vasemmalla puolella.

Totesimme, että kyllä tämä retki oli tässä. Mutta päivä oli vasta aluillaan! Emme halunneet palata vielä villaan, vaan päätimme ajaa Ronda-nimiseen kaupunkiin, jossa olisi nähtävänä upea silta kaupunginosien välillä. Matkalla kyllä mietimme, että olisiko pitänyt sittenkin kääntyä takaisin, kun ukkonen ja sade voimistuivat. Kertaalleen jouduimme pysähtymään tien sivuun odottamaan sateen laantumista, kun eteen ei meinannut nähdä ja oli vaara, että ajaisimme vahingossa liian syvän veteen. Jouduimme myös paikoitellen väistelemään tielle valunutta mutaa ja kiviä.

Lounaan jälkeen lähdimme suuntaamaan takaisin rannikkoa kohti, nyt vuoriston halkovaa A-397 -tietä pitkin. Siinä olikin mutkaa mutkan perään! Olisi ollut kiva ajaa itsekin, joskin vesisade latisti fiilistä. Kun sade lopulta lakkasi, pysähdyimme ihailemaan maisemia yhdelle lukuisista mutkiin tehdyistä levikkeistä. Osalle levikkeistä ei tosin meinannut uskaltaa ajaa, sillä kynnys asfaltin reunalla oli niin korkea.

Vuokraamamme Opel Insignia vuoristotien levikkeellä.

Vuoristomaisema levikkeeltä eteenpäin katsottuna.

Rannikolle päästyämme keli oli jotain ihan muuta. Aurinko pilkisti pilvien takaa ja myrskystä ei ollut tietoakaan. Villassa ei ollut satanut tippaakaan ja porukka oli viettänyt päivän uima-altaalla!

Pysäköinti

Muutaman kerran viikon aikana suuntasimme illalliselle Malagan keskustaan. Auton pysäköimme Plaza de la Marina pysäköintitaloon, joka sijaitsee ihan vanhan kaupungin kupeessa. Hallin sisällä on itse asiassa osa jotain historiallista muuria! 

Vanha muuri parkkihallin sisällä.

Parkkihallissa oli tosi kapeat ruudut, joten ovien osumiselta viereisten autojen kylkiin voi olla vaikea välttyä. Tämä olisi ihan painajainen minulle, jonka autoon ei saa osua koskaan mikään.

Kerran meidän automme viereen oli pysäköinyt toinen auto niin lähelle, että jouduin väkisin asettelemaan auton ovet toisen auton kylkeä vasten enkä siltikään meinannut mahtua sisään oviaukosta. 

Mietin vain, että mitenköhän toisen auton kuski pujottautunut pois tuosta välistä vai oliko hän kenties könynnyt apparin puolelta? Auto oli nimittäin peruutettu ruutuun niin, että kuskien paikat olivat vierekkäin.

Mahtuu, mahtuu!

Harhailu = seikkailu

Lähdetään siitä, että se ei ole reissu eikä mikään, jos en aja vähintään kerran harhaan. Vaikka on kuinka navigaattori, oikealle tielle ei aina tajua, huomaa tai muista kääntyä. Joskus harvoin syy voi olla myös apukuskin. Kaikki tuli testattua, vaikka kokonaisuudessaan pysyin yllättävänkin hyvin reiteillä. Harhaanajot voivat kuitenkin muuttua seikkailuiksi!

Alkuviikosta Benalmadenan keskustasta takaisin villaan ajaessa kännyin liikenneympyrästä pois väärästä liitymästä. Onneksi, sillä liittymä vei suoraan näköalapaikalle, josta oli upea maisema yli pimeän rannikon.

Benalmadenan buddhalaismonumentin näköalapaikka.

Eräs ilta Malagasta lähtiessä missasin ensimmäisen moottoritielle vievän liittymän ja Google Maps reititti meidät uudelle reitille. Uusi reitti olikin jännittävä, kun ihan pimeässä sain ajaa pientä maantietä. Silloin tie tuntui pitkältä, mutta kartalta katsottuna se oli vain kilometrin. Sitten yhtäkkiä: töyssy! Onneksi ehdin huomata sen ajoissa, enkä ajanut siihen 60 km/h, sillä espanjalaiset töyssyt ovat todella korkeita.

En tiedä yhtään, mikä nopeusrajoitus oli ennen töyssyä, mutta heti sen jälkeen astui voimaan 70 km/h, mikä tuntui hassulta, kun ainakin Suomessa töyssyjä on lähinnä taajamassa ja tuo paikka tuntui siltä kuin olisi keskellä mitään. Myöhemmin katsoin paikkaa Google Street Viewistä ja siinä näkyi vajaa kilsa ennen töyssyä, että 60 km/h rajoitus päättyi eli muuttuiko se sitten 90 km/h:iin? Ennen töyssyä oli myös kaksi varoitusta siitä, mutta niitä en huomannut yöllä.

Satunnaisia havaintoja

Minusta ulkomailla on hirveän kivaa, kun ihmiset hymyilevät takaisin, kun heitä katsoo ja hymyilee. Suomessa vastaantulija yleensä näyttää nyrpeältä tai painaa äkkiä katseensa takaisin maahan, jos joku kehtaa katsoa. 

Jollain kertaa kun istuin kyydissä auton takapenkillä, kuskimme ohitti moottoritiellä rauhallisesti toisen auton. Katselin siinä samalla ikkunasta millaisen auton ohitimme ja hymyilin kuskille. Ja tämä ehti hymyillä vielä takaisin! Ei tapahtuisi ikinä Suomessa!

Yhteenveto

Olipa hauskaa ajella ympäriinsä uusissa paikoissa! Olin porukan hovikuski, ja ajoin meidät melkein joka päivä jonnekin. Vähintäänkin kotiin illalliselta, kun muut olivat nauttineet olutta ja viiniä. Itse valitsen yleensä aina mieluummin autoilun kuin prosenttipitoiset juomat.

Toissa syksynä jäin vahingossa yksin Prahan keskustaan auton kanssa ja olin hieman paineessa siitä. Epämukavuusalue muuttui kuitenkin mukavuusalueeksi, kun huomasin pärjääväni siellä.

Kuukautta myöhemmin olleella ekalla etätyöviikolla ajelin jo ihan suvereenisti myös yksinäni Malagan kaduilla, mihin en olisi ehkä lähtenyt ennen tuota Prahan temppua. Oli hienoa huomata, että pärjään autolla paikassa kuin paikassa! Tarvitaan vain sopiva sekoitus rohkeutta ja varovaisuutta. Ja puhelimeen Google Maps navigaattoriksi.

Teneriffan etätyöviikolla ulkomailla ajaminen oli jo enemmän rutiinia, kiitos viime reissun sekä kevään Italiaan vieneen roadtripin. Yksinään Tenellä ei tullut ajettua ja muutenkin kilsat jäi vähemmälle.

Sitä mietin, että olisipa siistiä, jos näissä maisemissa pääsisi ajamaan ecorunia. Vuorilla ja kujilla punnittaisiin taloudellisen ajon taidot ihan eri tyyliin kuin meidän tasaisilla teillämme. Tsekkikin on pelkkää pannukakkua näihin vuoriin verrattuna. :D

 

Autolla Espanjassa - nopeusrajoitukset, liikenneympyrät ja havaintoja liikennekulttuurista

lauantai 01.02.2020 Avainsanat: Autolla ulkomailla , Liikennesäännöt , Reissut

Työpaikan etätyöviikoilla Espanjassa ja Teneriffalla pääsin tutustumaan espanjalaiseen liikennekulttuurin, kun ajelimme vuokra-autoilla katsomaan nähtävyyksiä, syömään ja ruokakauppoihin. Erityisesti mieleeni jäivät monenlaiset liikenneympyrät ja ihmisten tapa pysäköidä auto mihin tahansa hetkeksi hätävilkut päällä. Kadulle - check. Torille - check. Keskelle katua - check. Ei se ole niin justiinsa, kun vaan kertoo, että ei tässä kauan mene! 

Espanjan nopeusrajoitukset ja ajonopeudet

Espanjan teillä taajaman yleisrajoitus on 50 km/h, moottoriliikennetiellä 90 km/h ja moottoritiellä 120 km/h. Kätevä liikennesääntö on, että muualla kuin moottoriteillä hitaasti ajavan auton saa ohittaa ihan laillisesti 20 km/h ylinopeudella. 

Molemmilla reissuilla tuntui, että nopeusrajoitukset ovat lähinnä suosituksia, sillä niitä noudatettiin hyvin vaihtelevasti. Juuri kukaan ei malttanut ajaa 30 km/h alueella 30 km/h. Yöllä taksimme puolestaan painoi reilua 150 km/h moottoritiellä, kun rajoitus oli 120 km/h. 

Ilmeisesti ymmärsin myös väärin jotkin taajamien nopeusrajoitusmerkit. Jäin esimerkiksi ajamaan välillä 30 km/h koska liikennemerkki näytti niin, jolloin paikalliset painoivat ohi. Kun katsoin myöhemmin vastaavia merkkejä tarkemmin, osassa luki alla "50 m”. Ilmeisesti alempi nopeusrajoitus oli voimassa vain 50 metriä esimerkiksi koulun kohdalla ja palasi sitten taas yleisrajoitukseen eli 50 km/h:iin. 

Havaintoja moottoriteiltä

Moottoriteillä ajonopeudet vaihtelevat paljon. Välillä liikenne hidastuu ihan randomisti ja välillä taas mennään kovempaa. Huomasin kyllä välillä myös oman nopeuteni pumppaavan. Moottoriteillä voi olla huimia korkeuseroja, mitä ei välttämättä huomaa ennen kuin auton nopeus on tipahtanut ylämäessä tai auto on kiihtynyt alamäessä ylinopeuteen.

Osa moottoriteiden erkanemiskaistoista ilmoitetaan samaan tyyliin kuin Suomessa rautatien lähestyminen: 300, 200, 100 m liittymään. Ehdottomasti hyödyllinen ominaisuus, kun tiessä on mutkaa ja mäkeä, eikä poistumisliittymää muuten havaitsisi riittävän aikaisin. 

Heti erkanemiskaistan alussa saattaa olla  moottoritietä puolet alempi nopeusrajoitus 60 km/h. Seuraava rajoitus saattaa olla jo 40 km/h ja saman tien edessä on liikenneympyrä. Poistuessa motarilta saa siis jarruttaa ihan huolella.

Ajovalojen käyttö Espanjassa ei ole pakollista päiväsaikaan autoille muuten kuin tunneleissa, mitä ennen niistä muistutetaan liikennemerkillä. Tunnelien jälkeen puolestaan kerrotaan liikennemerkillä, että valoja ei tarvitse enää käyttää.

Liikennemerkki muistuttaa valojen sytyttämisestä.

Tunnelin jälkeen ei tarvita enää ajovaloja.

Liikenneympyröitä joka lähtöön

Espanjassa liikenneympyrässä ajavilla on etuajo-oikeus ympyrään tuleviin nähden kuten Suomessakin. Suuntamerkkiä kuuluu myös käyttää samalla tavalla ympyrästä poistuessa kuin Suomessa, vaikka näin sitä tapaa tosi vähän. 

Ehkä tärkein sääntö on, että liikenneympyrästä saa poistua vain uloimmalta kaistalta. Jos kaistaa ei ehdi vaihtaa ennen poistumista, on suositeltavaa kiertää ylimääräinen kierros. Liikenneympyrässä ja -ympyrään saa ajaa mitä kaistaa tahansa, mutta jos aikoo poistua vasta kolmannesta (vasemmalle) tai neljännestä (U-käännös) liittymästä, on suositeltavaa ajaa ensin sisäkaistalla ja poistumisliittymää lähestyessä vaihtaa ulkokaistalle.

Espanjan liikenneviraston tekemä kuva kiertoliittymän oikeista (Bien) ja vääristä (Mal) ajolinjoista. (Tässä koko artikkeli kiertoliittymissä ajamisesta espanjaksi.)

Suomessa liikenneympyrät ovat keskenään aika samanlaisia, mutta Espanjassa niitä oli vaikka millaisia. Pieniä, suuria ja jättimäisiä. Jostain luin, että Espanja on liikenneympyröiden luvattu maa, jossa on peräti 38 000 ympyrää. Väkilukuun suhteutettuna niitä on kolmanneksi eniten euroopassa.

Pienimmässä bongaamassani liikenneympyrässä oli yksi vaivainen palmu keskellä, kun taas suurimmat olivat todellisia kiertoliittymiä. 

Pikkuinen liikenneympyrä palmun ympärillä.

Teneriffalla yksi ympyrä oli maalattu vain katuun ja ajoin siitä vahingossa suoraan yli, kun en hahmottanut mitä kadussa olevat maalaukset olivat. Hups!

Toisella kertaa pysähdyin kuvaamaan liikenneympyrän, josta olin ekalla kerralla ajanut suoran viivan mukaista ajolinjaa suoraan läpi.

Eräs kiertoliittymä Malagan lähellä oli erityisen jännä, sillä sitä halkoi useampikaistainen tie. Liikennevalot määrittivät, kierrettiinkö ympyrän kehää vai mentiinkö siitä läpi.

Parissa kiertoliittymässä kiertäjän piti puolestaan väistää ympyrään tulijoita. Bongasin ainakin yhden ympyrän kehältä liikennevalot ja toisesta kolmion väistämisvelvollisuutta osoittamaan. Jossain ympyrässä oli puolestaan liikennevalo-ohjaus ympyrään saapuessa tavallisen kärkikolmion sijasta. 

Eräs liikenneympyrä Malagan lähellä oli tukittu: sitä ei voinut kiertää ympäri, vaan oli poistuttava viimeistään siihen suuntaan mistä tulikin. Kokonaisen kierroksen ajaminen oli estetty yksinkertaisesti muoviporsailla (betoniporsaiden kevyempi versio :).

Kiertoliittymiä käytetään Espanjassa moni paikoin yhdistämään moottoritie ja seututiet. Jättimäinen kiertoliittymä kiertää joko moottoritien yli tai ali ja ja siitä voi poistua moottoritielle vievälle kaistalle.

Vasemmalla moottoritien päällä oleva kiertoliittymä ja oikealla moottoritien alla kiertävä kiertoliittymä Teneriffan Adejessa.

Isoissa kiertoliittymissä kaistoja saattoi olla kolmekin. Osassa kaistoja ei näkynyt, vaan ympyrän kehä oli vain todella leveä. Tiedä sitten, olivatko kaistaviivat kuluneet pois vai oliko niitä koskaan maalattukaan. 

Kun kerran ajoin nätisti ympyrän ulointa kaistaa tarkoituksenani ajaa ulos kolmannesta liittymästä, meinasin saada sisäkaistalta ulkokaistalle vaihtavan auton vasempaan kylkeeni juuri ennen poistumista ympyrästä. Kuskille taisi tulla yllätyksenä, että en ajanutkaan suoraan ympyrän läpi. Onneksi huomasin auton ja hidastin, niin emme poistuneet ympyrästä kylki kyljessä vaan nätisti peräkanaa.  

Mietin jälkeenpäin, että tilannetta olisi voinut selkiyttää maassa yleinen sisäänpäin vilkutus, mistä kaveri itse asiassa huomautti minulle jo alkumatkasta. Tämän tapauksen jälkeen otinkin tavakseni käyttää vasenta vilkkua niin kauan kuin olin liikenneympyrässä, vaikka se jälkeenpäin tekemäni selvityksen mukaan se ei ole suositeltavaa. (Yksikaistaisissa, sillä monikaistaisessa se merkitsisi kaistanvaihtoa!) Omaksuin tavan itse asiassa niin hyvin, että kun palasin Suomeen, vilkku vasemmalle meinasi napsahtaa päälle useampaankin kertaan. Tapa on mielestäni ihan hyvä, sillä ympyrään saapuja näkee vasemmasta vilkusta, että ympyrässä ajava aikoo vielä pysytellä siinä.

Ovatko liikennesäännöt vain suuntaa antavia? 

Olin yllättynyt siitä, miten rauhallista liikenne oli Malagan seudulla. Joukosta löytyi toki kaahareita ja punaisia päin ajajia, mutta pääosin espanjalaiset ajoivat ihan nätisti. Myös kaistaa vaihtaessa tilaa annettiin ihan hyvin, kun vaan pisti vilkun päälle. Yleisimmät virheet olivat ikivanhoilla vihreillä risteykseen ajaminen sekä naurettavan pienet turvavälit moottoritiellä. 

Eräänä iltana Malagassa lähestyin valo-ohjattua risteystä, johon oli samaan aikaan tulossa oikealta pyöräilijä. Jostain syystä minulle tuli sellainen olo, että tuo ei välttämättä pysähdy punaisiin valoihin. Hyvin aavistin, sillä pyöräilijä kaahasi samoilla vauhdeilla päin punaisia valoja ja sain oikeasti hypätä jarrulle, etten ajanut hänen päälleen. Pojilta kyydissä tuli vähän noottia, koska en huomannut töötätä pyöräilijälle kuuluvasti. En selkeästi ollut omaksunut maan tapoja riittävän hyvin, kun unohdin tämän tärkeän seikan ja pysähdyin vaan. :D 

Maan tavoille pääsin itse Malagan keskustassa, kun ajoin vahingossa päin punaisia valoja. Ne olivat jotenkin oudossa kohdassa ja tajusin ne vasta kun olin risteysalueella. Hups! 

Jollain kadulla Malagassa liikennevalot oli sijoitettu puoleen väliin korttelia turvaamaan jalankulkijoiden tienylitys. Pysähdyin niihin nätisti viereisen kaistan autoilijan kanssa ja kävelijät tallustivat tien yli. Kun jalankulkijat olivat menneet viereinen autoilija totesi, että ei tässä jaksa pidempään seistä ja jatkoi matkaansa, vaikka valot olivat edelleen punaiset. Että näin heillä... 

Espanjassa risteysalueelle on monin paikoin maalattu keltainen ruudukko. Sen päälle ei saa pysähtyä, ettei estä muista suunnista tulevien autojen kulkua. Mielestäni fiksu sääntö, mitä voisi käyttää Suomessakin! 

Benalmadenassa erään parkkipaikan keskelle oli myös maalattu keltainen ruudukko. Sen olisi voinut kuvitella kertovan, että siihen ei saa pysähtyä ettei estä muiden kulkua. Ilmeisesti espanjalaisilla oli kuitenkin jotkut muut säännöt, koska ruudukon päälle oli pysäköity autoja melkein aina, kun ajoin siitä ohi. 

Kerran olin kääntymässä vasemmalle kaksikaistaisessa risteyksessä, jonka risteysalue oli ruudutettu. Koska seuraavan risteyksen liikennevalot olivat punaiset ja väli täyttynyt autoista, en ajanut risteysalueelle, koska olisin joutunut muuten pysähtymään ruudukon päälle. Mitä tekivät espanjalaiset? Tööttäsivät minulle ja kiersivät viereisen kaistan kautta, jotta pääsivät seisomaan sinne ruudukon päälle! 

Tunnollinen turisti seisoi ruudukon ulkopuolella kun paikalliset tunkivat siihen.

Satunnaisia havaintoja

Taajamassa osa teiden reunoista on merkitty tiestä kohollaan olevilla heijastimilla, jotka loistavat oikeassa reunassa valkoisena ja vasemmassa oransseina. Joihinkin korotettuihin suojateihin oli myös upotettu ledejä, jotka vilkkuivat pimeässä. Tämä on minusta oivallinen keino herättää autoilijoiden huomio! Suomessa ne eivät ihan toimisi, vaan ensimmäinen lumiaura raastaisi heijastimet pois… 

Kadun reunan heijastimet loistavat hienosti autojen valossa.

Yhteenveto

Espanjan liikenneympäristö tuntui alkuun ajatuksena hieman jännittävältä, mutta kun sekaan pääsi, niin ei se mielestäni ollut hirveän haastava, vaan siellä pärjäsi hyvin normaalilla varovaisuudella. 

Liikenneympyröiden vilkunkäyttötavat olivat moninaisia ja oikeiden tapojen selvittäminen reissun jälkeen netistä yllättävän vaikeaa. Teneriffalla tarkkailin pitkään yhtä liikenneympyrää ja koitin vetää johtopäätöstä oikeasta vilkun käytöstä, mutta tapoja oli melkein niin paljon kuin autojakin. Turistikohteessa tosin on varmaan paljon ulkomaalaisia kuskeja, jotka kukin vilkuttavat omalla tyyillään.

Autolla Espanjassa - auton vuokraaminen

lauantai 25.01.2020 Avainsanat: Autolla ulkomailla , Reissut , Vuokraus

Työpaikkani on kahtena edellisenä syksynä viettänyt etätyöviikon Espanjan auringossa. Koska asuimme erillisissä villoissa poissa kaupunkien keskustoista vuokrasimme niihin kulkemiseen kolme autoa. Minä tietysti ilmoittauduin vapaaehtoiseksi kuskiksi, koska mikäs sen hauskempaa kuin päästä autoilemaan uusissa ympäristöissä! 

Työkaverini hoitivat varsinaisen vuokraamisen, mutta olin mukana allekirjoittamassa kakkoskuskin papereita. Seuraavassa hieman sivusta seuraajan kokemuksia auton vuokraamisesta.

Juttusarjan seuraavissa osissa pääsette lukemaan Espanjan liikennekulttuurista ja omista seikkailuistani näillä reissuilla. Pysykää kuulolla! :)

Auton vuokraaminen Malagassa

Syksyllä 2018 vietimme viikon Malagan lähellä Benalmadenassa. Reissun autot vuokrattiin Discover Cars -sivuston kautta Delpaso-nimisestä vuokraamosta. Paikan päällä kävi ilmi, että vuokraamo ei sijaitse kävelymatkan päässä Malagan lentokentältä, vaan vähän syrjemmässä. Vuokraamoon pääsi soittamalla heille, jolloin pikkubussi tuli hakemaan matkalaiset ja karautti muutamassa minuutissa vuokraamoon.

Etujoukot olivat hakeneet kaksi muuta autoa jo edellisenä päivänä ja me noudimme saapuessamme vain yhden auton. Lentomme oli tosi myöhässä ja pääsimme vuokraamoon vasta neljän maissa yöllä. Siitä seurasi lisämaksu, koska vuokraamo ei ole normaalisti auki klo 4. Mutta onneksi sentään saimme auton silloin!

Paikan päällä selvisi, että vuokra-autojen välittäjäsivulta ostettu Full Coverage -vakuutus ei ollut riittävä, joten mielenrauhan turvaamiseksi autolle päätettiin ottaa täysvakuutus vuokraamon kautta. 

Vuokraamossa suosittelivat, että auto kannattaa jatkossa ottaa ennemmin suoraan heiltä, koska se on siten halvempaa. Vähän samoja kokemuksia siis kuin saman syksyn auton vuokrauksesta Tsekissä. Ei hirveästi kannata hankkia autoa välityspalvelusta, vaikka se kuinka tuntuisi kätevämmältä. 

Auto oli varattu D-kokoluokasta eli se olisi voinut olla esimerkiksi Ford Focus ST, mutta vuokraamo antoikin meille seitsenpaikkaisen Volkswagen Touranin (luokka J1). Se oli tosi kiva juttu, sillä seitsemän istuinta oli käytössä useammankin kerran viikon aikana. Lentokentältä talolle ajaessa puolestaan oli helppo ahtaa kaikkien matkalaukut takakonttiin, kun takimmaiset istuimet sai käännettyä piiloon.

Volkswagen Touran Delpason autojen palautuskatoksessa.

Auton vuokraaminen Teneriffalla

Viime syksynä vietimme viikon Teneriffan Adejessa. Autot vuokrattiin edellisvuodesta oppineena ilman välikäsiä. Vuokraamoksi valikoitui Sixt, jolla oli edullisimmat hinnat. 

Etujoukot olivat tällä kertaa vuokranneet pikkubussin ja me vuokrasimme vielä kaksi henkilöautoa.

Sixtin tiski sijaitsi Reina Sofian lentokentän saapuvien aulassa. Sen näytti valinneen myös suurin osa muista samalla lennolla saapuneista ihmisistä. Siinä missä muiden vuokraamoiden luukuilla oli ihan hiljaista, Sixtillä oli kunnon jono, joka vielä eteni superhitaasti, koska kaikilla asiakkailla tuntui olevan jotain säätöä.

Kun lopulta tuli meidän vuoromme, pääsimme mekin säätämään, koska netissä ostettu vakuutus ei lopulta kattanut paljon mitään. Vuokraamon edustaja varoitteli kovasti, että jokaisesta vahingosta on oma 2000 e omavastuu, mutta ylimääräiset vakuutukset jätettiin silti hankkimatta, sillä ne olisivat nostaneet vuokrauksen hintaa todella paljon. 

Mietin mielessäni, että jos mällää koko auton niin sen korjaaminenhan on halvempaa kuin naarmut eri puolilla (olettaen tietysti, että molempien korjaaminen maksaisi 2000 e), koska koko auton rututhan olisivat yksi iso vahinko… 

Työkaverini mukaan Espanjassa vuokraamot koittavat myydä ylimääräisiä vakuutuksia paljon enemmän kuin muissa maissa missä hän on autoja vuokrannut. Muualla tyytyvät kertomaan vaihtoehdot, mutta Espanjassa myyminen on paljon aktiivisempaa. Saatuamme lopulta autojen paperit (kaksi Jeep Compassia) työkaveri puuskahti, että aina vaan autojen vuokraamisesta jää kusetettu olo.

Vuokrasopimusten mukaan tuli pitkä tuloste kaikista autossa sillä hetkellä olleista vaurioista. Pieniä naarmuja ja jälkiä siellä täällä. Koska meillä ei ollut nyt kaiken kattavia vakuutuksia, yritimme käydä Jeepit tarkkaan läpi ennen kuin lähdimme liikenteeseen. Muuten voisi olla vaara, että palauttaessa meiltä laskutettaisiin edellisten asiakkaiden kolhuja. Kunnollinen tutkiminen oli kuitenkin vaikeaa, koska oli pimeää ja autot katoksessa, johon katuvalot eivät osuneet. 

Alun tarkkaavaisuus oli kyllä melko turhaa, sillä autoa palauttaessa vuokraamon työntekijät kävivät auton läpi tosi suurpiirteisesti - ja ihan yhtä hämärässä kuin mekin alussa. Mutta ei näistä koskaan tiedä!

Villassa asustavat kissat viihtyivät Compassin alla.

Autolla eurooppaan - mistä löytää maakohtaiset liikennesäännöt ja muut tiedot?

keskiviikko 08.01.2020 Avainsanat: Autoliitto , Autolla ulkomailla , Kirja , Reissut

* Kirjan arvostelukappale saatu Autoliitolta

Saadessani keväällä kutsun sähköautojen roadtripille euroopan halki mietin, että mitähän kaikkia liikennesääntöjä minun pitäisi tietää eri maissa. Onko jossain matkan varrella ruuhkamaksuja tai ympäristövyöhykkeitä? Onko autoissamme kaikki varusteet, mitä vaaditaan eri maissa ajamiseen? Entä mitä pitää maksaa siltojen ylityksistä ja moottoriteistä?

Vastaukset näihin ja moniin muihin automatkailijaa mietityttäviin kysymyksiin löytyvät Autoliiton julkaisemasta “Autoillen Euroopassa” kirjasta, josta ilmestyi viime vuonna jo 49. uusittu painos. 

Autoliiton julkaisema Autoillen Euroopassa kirja on sen verran tuhti lukupaketti, että kaikkea tietoa ei pysty mitenkään sisäistämään yhdellä lukukerralla.

Kirjassa on ihan järjettömästi tietoa liittyen eri maissa ajamiseen. Alussa on yleistä asiaa automatkailusta (ja myöskin matkailuauto- moottoripyörämatkailusta!) ja turvallisuusohjeita ja vinkkejä mm. vuoristossa ja tunneleissa ajamiseen sekä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen. Myös autonvuokraukselle on oma kappale ja siinä listataan lyhenteitä erilaisista lisäturvista, mitä autonvuokraussopimukseen tarjotaan.

Perustietojen jälkeen kirjassa esitellään aakkosjärjestyksessä euroopan 35 suosituinta automatkailumaata. 

Jokaisessa maassa toistuvat samat aihekokonaisuudet, joita ovat mm. perustiedot maasta, tiedot tiestöstä ja tärppejä hyvistä reiteistä sekä ruuhkautuvista ajankohdista, autojen maahantuloasiakirjat ja pakolliset varusteet, rajanylityspaikat, lemmikkien säädökset ja tietoa maan yleisestä turvallisuustasosta. Lisäksi kirjassa kerrotaanmm. leiriytymisestä, polkupyöräilystä ja julkisesta liikenteestä.

Polttoaineista esillä on enimmäkseem vain bensa, diesel ja kaasu. Kirjassa kerrotaan niiden nimet eri maiden kielillä, huoltoasemien yleiset aukioloajat ja maksutavat. Sähköautojen latauspisteistä kerrotaan lähinnä miten paljon niitä on kussakin maassa, mutta ei juuri muuta.

Jokaisen maan osio alkaa perustiedoista, joissa kerrotaan fiksusti myös palvelumaksuista ja maan sähköpistokemalli. Olisin tuohon kaivannut lisäksi tietoa vesijohtoveden juomakelpoisuudesta.

Liikennesäännöistä käydään läpi mm. yleiset nopeusrajoitukset, väistämissääntöjä, valomääräyksiä ja rengasmääräyksiä. Monista maista on esitelty myös muutama erikoisempi liikennemerkki ja suomennoksia liikennemerkkien lisäkilvistä, jotka voivat aiheuttaa satunnaiselle kulkijalle hämmennystä.

Onneksi monet liikennmerkit ovat yleismaailmallisia, kuten vaikka nämä vieriviä kiviä ja kuoppia osoittavat. Edempänä oleva lumiketjumerkki on myös hyvin ymmärrettävissä, mutta lisäkilvestä sen alla ei ota tolkkua ilman Google kääntäjää.

Liikennesäännöistä olisin kaivannut paikoitellen tarkempaa tietoa. Esimerkiksi miten vilkkua kuuluu käyttää eri maiden liikenneympyröissä? Ja missä saa vaikka tehdä U-käännöksen? (Sveitsiläinen poliisi pysäytti minut uukkarin jälkeen…) Toisaalta kirja kasvaisi Raamatun mittoihin jos säännöt olisi joka maasta tosi tarkat. Nyt kerrotaan lähinnä yleisimmät, millä estetään peltiä rypistymästä.

Jos peltiä kuitenkin pääsee rypistymään tai auto jättää tielle, niin jokaisen maan sivukokonaisuuden alussa kerrotaan hätänumerot ja tiepalvelun yhteystiedot, neuvotaan miten toimia liikenneonnettomuuden sattuessa ja kerrotaan minkälaisia vakuutusmuodollisuuksia kyseisessä maassa on.

Erilaiset tie-, tunneli- ja siltamaksut sekä ympäristövyöhykkeet ovat automatkailijalle tärkeää tietoa. Ne on koostettu kirjaan selkeästi ja lisäksi kerrotaan, miten maksut hoidetaan ja mistä mahdolliset tuulilasitarrat saaa hankittua.

Ruotsin ja Tanskan yhdistävän Juutinrauman sillan ylittäminen henkilöautolla maksaa 52 euroa paikan päällä maksettuna ja 47 e verkossa etukäteen ostettuna. Me saimme reissullamme kaupan päälle upean auringonlaskun!

Uloasajoportit italialiselta maksulliselta moottoritieltä eli autostradalta. Ensimmäinen ajokerta näiden läpi olisi ollut paljon jännittävämpi, jos en olisi lukenut etukäteen käyttöohjeita kirjasta.

Jokaisen maan liikennerangaistuksista on kerrottu esimerkkejä, joten matkailija voi etukäteen katsoa, mitä maksaa jos töppäilee tai kannattaako yleensäkään töppäillä. Lisäksi monista maista kerrotaan miten sakot pitää maksaa.

Osasta maista on kirjassa kartta, mutta se ei ole niin tarkka, että sen mukaan voisi juurikaan suunnistaa. Eli kannattaa hankkia reissuun erikseen kohdemaan kartta, jos ei pärjää Google Mapsilla. Me pärjäsimme roadtripillä ihan hyvin Google Mapsilla, mutta voisin kuvitella, että paperisesta kartasta hahmottaa paremmin etäisyydet.

"Autoillen Euroopassa" on melko raskasta luettavaa, sillä teksti on ladottu hyvin tiiviisti. Siitä olisi toisaalta tullut varmaan aikamoinen tiiliskivi väljemmällä taitolla, kun asiaa on nytkin yli 300 sivua. Toisaalta kirja onkin enemmän hakuteos kuin kannesta kanteen luettava opus.

Kirjassa on paljon linkkejä erilaisille nettisivuille, mistä voi lukea lisää tietoa esimerkiksi liikennesäännöistä, ruuhkamaksuista, rajatarkastuksita ja niin edelleen. Pitkät linkit ovat  ikäviä kirjoittaa käsin selaimeen, mutta onneksi monet niistä löytyvät Autoliiton verkkosivuilla olevasta matkustusoppaasta. Osa tiedoista on avoinna kaikille ja osan näkee vain sisään kirjautunut Autoliiton jäsen.

Kirjan jokaiselle maalle on tehty matkustusoppaan lisäksi oma sivu, johon pyritään päivittämään kirjan julkaisun jälkeen muuttuneita tietoja.

Kaista- ja ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia ja muita liikennemerkkejä moottoritiellä Saksassa.

Yhden pikku virheen tein kirjan kanssa road tripillä. Unohdin sen Italiaan ajamisen ajaksi laukkuuni, kun painettiin vaan kaasu pohjassa ja takki auki menemään! Luin kirjan ennen reissua, mutta tietoa on niin valtavasti, ettei sitä kaikkea voi muistaa.

Oli noloa tajuta reissun jälkeen, että jaa, Sveitsissä olisi pitänyt ostaa moottoriliikennetiellä ja moottoritiellä ajamista varten auton tuulilasiin tiemaksutarra. Hupsis ja laskua odotellessa! Nooh, se ei onneksi tule minun osoitteeseeni. :D

Milanossa vältyimme ZTL ympäristövyöhykkeen sakoilta ihan vaan sillä tuurilla, että oltiin liikenteessä sähköautolla. Niillä saa ajaa Milanon ympäristövyöhykkeillä vapaasti, kun taas polttiksilla ajaessa olisi varmaan tullut jälkitoimituksena lasku tai useampi... Näistä automatkailijoiden virheistä oli Tekniikan maailman sivuilla juttukin viime kesänä. Myöskin Milanossa pysäköintiin olisi kannattanut lukea kirjasta vinkit, sillä jätimme auton sakkopaikalle.

Saako tähän pysäköidä? Riskillä jätimme auton siihen ja onneksi sitä ei hinattu pois. Kirjasta nimittäin paljastui, että keltaisella viivalla ympäröityyn ruutuun saa pysäköidä vain purkamista ja lastaamista varten. Valkoinen viiva kertoo paikan olevan ilmainen ja sininen maksullinen.

Kannattaa ehdottomasti hankkia “Autoillen Euroopassa" kirja jos suunnittelee automatkaa. Lisäksi muistaa kerrata kohdemaan liikennesäännöt, rajoitukset ja maksut vielä ennen maahan saapumista!  

 

Poloisen vuosi 2019 - Leonidas lepäsi kun Jenni ajeli sähköautoilla

maanantai 30.12.2019 Avainsanat: Audi , Autolla ulkomailla , Hyundai , Jenni , Leonidas , Moottoripyöräily , Reissut , Seat Leon , Sähköauto , Tesla , Volkswagen

Sähköinen vuosi

Vuosi 2019 oli blogissani todella sähköinen! Ajoin taloudellisuusajokisoja useilla eri sähköautoilla, minkä lisäksi voitin Nissanilta pariksi viikoksi Leafin käyttööni helmikuussa ja toukokuussa osallistuin huikealle Secton e-roadtripille Helsingistä Milanoon.

 Ajokilometrejä eri sähköautoilla kertyi yhteensä yli 8200 km!

  • Nissan Leaf 900 km
  • Hyundai Kona 640 km
  • Hyundai Ioniq 1350 km
  • Tesla Model 3 950 km
  • Audi e-tron 1170 km
  • Volkswagen e-Golf 1700 km

Oli mielenkiintoista huomata sähköautojen kilometrien karttuessa, miten alussa lataaminen oli jännittävää, mutta se arkipäiväistyi nopeasti. Vaikka toki toimimattomat ja varatut laturit aina vähän stressasivat. Myös akun toimintamatkan riittävyys stressasi aina vain vähemmän ja pieniakkuisilla autoilla totttuikin siihen, että lataa jossain 30 km rangen tietämillä, vaikka bensa-auton tankkaa yleensä jo 150 km kohdalla. Nissan Leafissa ja Volkswagen e-Golfissa 150 km rangehan on talvikelissä melkein täysi akku!

Koeajojutun ehdin kirjoittaa vain kahdesta sähköautosta; Nissan Leafista ja Audi e-tronista. Artikkeli Tesla Model 3:sta jäi kesällä kesken; pitäisiköhän se kirjoittaa loppuun? 

Ajoin Tesla Model 3:lla myös oman pikku seikkailuni serpentiinitietä pitkin Milanon läheiselle vuorelle.

Eniten kilsoja kertyi e-Golfiin, jonka sain lainaan Volkswagenin maahantuojalta peräkkäisinä viikonloppuina ajettuihin Lahden ja Espoon taloudellisuusajokilpailuun. E-Golfin akku on harmillisen pieni ja päivän pyrähdys Porvooseen uusien Hyundai sähkö- ja hybridimallien esittelytilaisuuteen vaati hieman harrastuneisuutta, koska autoa joutui lataamaan reissun aikana niin monta kertaa. E-Golf oli siltikin suosikkini näistä kaikista sähköautoista, koska se vain tuntui niin kotoisalta. Autona paras oli ehdottomasti Audi e-tron, mutta se on järjettömän kallis.

Volkswagen esitteli vastikään Golfin tulevan 8. sukupolven, mutta e-Golfin valmistus jatkuu nykyisellä korimallilla. Haluaisitteko siis lukea siitä koeajojutun? Vai jäädäänkö ennemmin odottelemaan ensi kesänä tulevaa Volkswagen ID.3 sähköautoa?

Volkswagen e-Golfin latasin työpaikkani edustalla sijaitsevalta Väre energian pikalaturilta. 

Tuntuu kyllä, että elän jonkinlaisessa sähköautoilukuplassa, kun seuraan Facebookin Tesla Club Finland ja Sähköautot Nyt! -ryhmiä. Siellä sähköautoista jutellaan joka päivä ja kuin niitä olisi kaikilla, vaikka todellisuudessa Suomessa on vasta reilu 4000 täyssähköistä henkilöautoa. Koko henkilöautokanta on 2,7 miljoonan luokkaa (2018 tieto), joten sähköautoja on vain noin 0,15 % koko autokannasta. Niiden määrä on kuitenkin tänä vuonna tuplaantunut ja ensi vuonna tahti tulee kiihtymään entisestään, kun uusia malleja puskee markkinoille lisää ja lisää.

Lataushybridejä suomalaiset ovat ostaneet tosi paljon, koska pienipäästöisinä niistä saa kivasti verohelpostusta vs. saman auton polttismalli. Ehkäpä minun pitäisi tutustua niihin ensi vuonna! Mieheni on ollut kiinnostunut Mercedes-Benz A-sarjan lataushybridistä, mikä pitäisi ainakin käydä koeajamassa.

Taloudellisuusajokilpailut

Sähköautojen lisäksi blogini aiheet pyörivät tänäkin vuonna taloudellisuusajokilpailujen ympärillä. Omalla autolla en kisannu enää koska sillä ei pärjää ja koska en jaksanut enää tankkausrumbaa, lainasin kisoihin sähköautoja. 

Ekan cup-kilpailun ajoin Hyundai Ioniq sähköautolla, joka on taloudellisuudessa omaa luokkaansa ja olisinkin voittanut kisan, ellei siinä olisi tullut sakkoja yhdestä pienestä kartanlukuvirheestä, mikä pudotti sijalle neljä. Sen jälkeen kisamotivaationi lopahti, kun totesin ettei ole enää mahiksia menestykseen kauden kokonaistuloksissa. Tosin itse asiassa jos kaksi muuta kisaa olisi mennyt hyvin, olisin sittenkin voinut sijoittua, sillä cup-tuloksissa huomioidaan vain parhaiten menneet kisat. 

Hyundai Ioniq electric latautumassa kauppakeskus Redissä.

Elokuun taloudellisuusajokisan ajoin Audi e-tronilla. Minun piti saada kisaan alunperin Volkswagen e-Golf, mutta kuukausia myynnissä ollut auto meni kaupaksi  juuri ennen kisaa. Tämä kauppa ratkaisi käytännössä myös ecorunin NEZ- eli pohjoismaiden mestaruuden.

Taloudellisuusajon NEZ-mestaruuden voittaa se, joka saa eniten yhteenlaskettuja pisteitä kauden kilpailusta. Mitä enemmän luokassa on autoja, sitä enemmän voittaja saa pisteitä. Jos olisin ajanut elokuun NEZ-kilpailun pienten sähköautojen luokassa, ko. luokan voittaja BMW i3 olisi saanut enemmän pisteitä kuin ison sarjan voittaja Jaguar i-Pace ja voittanut NEZ-mestaruuden. Nyt BMW i3 ja Jaguar i-Pace päätyivät tasapisteisiin, jolloin sääntöjen mukaan painavampi auto voittaa mestaruuden. Jaguar otti tietysti kaiken ilon irti mestaruudesta, mutta oli tuo I-Pacen voitto mielestäni vähän hassu, koska auto sinänsä ei ole mitenkään taloudellinen...

Terveisiä Audin takakontista! Ei se oikein taloudellisuusajokisaan soveltuva auto ole, mutta muuten kyllä mukava.

Kauden viimeiset kisat lokakuussa ajoin jo ylempänä mainitsemallani e-Golfilla. Se oli kylmää touhua ja toppahousut tulivat tarpeeseen, kun energian säästämisen nimessä ilmastointi ja lämmitys piti pitää pois päältä. Espoo EV-Challenge kisassa jouduin kaikesta pihistelystä huolimatta keskeyttämään, kun akku ei riittänyt maaliin...

Leonidaksen kuulumiset

Sähköautoilusta johtuen oma autoni Seat Leon vietti tosi paljon aikaa parkissa. Sen mittariin ei kertynyt vuodessa kuin hiukkasen alle 6000 km. En uskalla edes ajatella, miten paljon yksi kilometri sillä maksaa… Olisi fiksua laittaa se tarjolle johonkin vertaisvuokrauspalveluun kuten Bloxcariin, mutta en raski edelleenkään antaa sitä kenen tahansa poljettavaksi. Vaikka auto on kuinka ulkona säilytettävä käyttöesine!

Yhden sähköautoilurupeaman jälkeen olin muuten jo unohtanut niin tehokkaasti miltä polttomoottori tuntuu, että jouduin käymään kysymässä huollossa, että mitä ihmeen ääntä Leonidas pitää. Kyseessä oli kuitenkin ihan normaali käyntiääni...

Leonidas täytti keväällä jo neljä vuotta, mikä tarkoitti myös sen huolenpitosopimuksen päättymistä. Tai olisi sitä voinut jatkaa, mutta jatkovuoden kuukausihinta olisi ollut niin posketon, että päätin lopettaa sen. Kiinnostaisiko teitä lukea, miten huolenpitosopimuksen kulut jakautuivat ja kannattiko se?

Leonidaksella kävimme geokätköilemässä ja ihailemassa Himoksen maisemia elokuussa.

Eerikin kuulumiset

Ai niin, onhan mulla moottoripyöräkin! Se ei ole saanut blogissani pariin vuoteen palstatilaa, koska olen keskittynyt autoihin. Aika vähän viime kesänä tuli ajeltua ja olen taas mietinyt että pitäisikö pyörä vaan myyydä. Mutta sen vakuutukset eivät maksa kuin 170 e, talvisäilytys 200 e ja perushuolto jotain 100 e luokkaa niin aika halpaa sitä on pitää.

Luulin että kilsoja ei olisi tullut viime kesänä paljon mitään, mutta yllättäen niitä kertyi kuitenkin joku 1500 km, mikä on ihan normiajomäärä minulle. Sain myös lopulta toteutettua monta vuotta suunnittelemani matkan siskoni luokse. Ei Kuopioon ole Jyväskylästä valitsemaani kiertotietäkään kuin 200 km, mutta yleensä puudun jo 150 km kohdalla niin reissu on jäänyt tekemättä. Mutta nyt tuli käytyä ja kivoja mutkateitä oli mm. Pieksämäen ja Sorsakosken välillä.

Pääsin matkustamaan Putossalmen lossillakin Kuopion reissullani. 

Mitä ensi vuosi tuo tullessaan?

Alkuvuodesta saatte ainakin lukea automatkailijan parhaasta oppaasta sekä kokemuksia espanjalaisesta liikenteestä. Mietin myös, että pitäisikö ottaa koeajoon Toyota Corolla, jota on myyty tänä vuonna ihan älyttömästi. Mitä mieltä olette? Mistä haluaisitte lukea? 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2020 (4)
helmikuu (2)
Autolla Espanjassa - Jennin kootut seikkailut
Autolla Espanjassa - nopeusrajoitukset, liikenneympyrät ja havaintoja liikennekulttuurista
tammikuu (2)
Autolla Espanjassa - auton vuokraaminen
Autolla eurooppaan - mistä löytää maakohtaiset liikennesäännöt ja muut tiedot?
2019 (17)
joulukuu (1)
Poloisen vuosi 2019 - Leonidas lepäsi kun Jenni ajeli sähköautoilla
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!