POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla liikennesäännöt

Autolla Espanjassa - nopeusrajoitukset, liikenneympyrät ja havaintoja liikennekulttuurista

lauantai 01.02.2020 Avainsanat: Autolla ulkomailla , Liikennesäännöt , Reissut

Työpaikan etätyöviikoilla Espanjassa ja Teneriffalla pääsin tutustumaan espanjalaiseen liikennekulttuurin, kun ajelimme vuokra-autoilla katsomaan nähtävyyksiä, syömään ja ruokakauppoihin. Erityisesti mieleeni jäivät monenlaiset liikenneympyrät ja ihmisten tapa pysäköidä auto mihin tahansa hetkeksi hätävilkut päällä. Kadulle - check. Torille - check. Keskelle katua - check. Ei se ole niin justiinsa, kun vaan kertoo, että ei tässä kauan mene! 

Espanjan nopeusrajoitukset ja ajonopeudet

Espanjan teillä taajaman yleisrajoitus on 50 km/h, moottoriliikennetiellä 90 km/h ja moottoritiellä 120 km/h. Kätevä liikennesääntö on, että muualla kuin moottoriteillä hitaasti ajavan auton saa ohittaa ihan laillisesti 20 km/h ylinopeudella. 

Molemmilla reissuilla tuntui, että nopeusrajoitukset ovat lähinnä suosituksia, sillä niitä noudatettiin hyvin vaihtelevasti. Juuri kukaan ei malttanut ajaa 30 km/h alueella 30 km/h. Yöllä taksimme puolestaan painoi reilua 150 km/h moottoritiellä, kun rajoitus oli 120 km/h. 

Ilmeisesti ymmärsin myös väärin jotkin taajamien nopeusrajoitusmerkit. Jäin esimerkiksi ajamaan välillä 30 km/h koska liikennemerkki näytti niin, jolloin paikalliset painoivat ohi. Kun katsoin myöhemmin vastaavia merkkejä tarkemmin, osassa luki alla "50 m”. Ilmeisesti alempi nopeusrajoitus oli voimassa vain 50 metriä esimerkiksi koulun kohdalla ja palasi sitten taas yleisrajoitukseen eli 50 km/h:iin. 

Havaintoja moottoriteiltä

Moottoriteillä ajonopeudet vaihtelevat paljon. Välillä liikenne hidastuu ihan randomisti ja välillä taas mennään kovempaa. Huomasin kyllä välillä myös oman nopeuteni pumppaavan. Moottoriteillä voi olla huimia korkeuseroja, mitä ei välttämättä huomaa ennen kuin auton nopeus on tipahtanut ylämäessä tai auto on kiihtynyt alamäessä ylinopeuteen.

Osa moottoriteiden erkanemiskaistoista ilmoitetaan samaan tyyliin kuin Suomessa rautatien lähestyminen: 300, 200, 100 m liittymään. Ehdottomasti hyödyllinen ominaisuus, kun tiessä on mutkaa ja mäkeä, eikä poistumisliittymää muuten havaitsisi riittävän aikaisin. 

Heti erkanemiskaistan alussa saattaa olla  moottoritietä puolet alempi nopeusrajoitus 60 km/h. Seuraava rajoitus saattaa olla jo 40 km/h ja saman tien edessä on liikenneympyrä. Poistuessa motarilta saa siis jarruttaa ihan huolella.

Ajovalojen käyttö Espanjassa ei ole pakollista päiväsaikaan autoille muuten kuin tunneleissa, mitä ennen niistä muistutetaan liikennemerkillä. Tunnelien jälkeen puolestaan kerrotaan liikennemerkillä, että valoja ei tarvitse enää käyttää.

Liikennemerkki muistuttaa valojen sytyttämisestä.

Tunnelin jälkeen ei tarvita enää ajovaloja.

Liikenneympyröitä joka lähtöön

Espanjassa liikenneympyrässä ajavilla on etuajo-oikeus ympyrään tuleviin nähden kuten Suomessakin. Suuntamerkkiä kuuluu myös käyttää samalla tavalla ympyrästä poistuessa kuin Suomessa, vaikka näin sitä tapaa tosi vähän. 

Ehkä tärkein sääntö on, että liikenneympyrästä saa poistua vain uloimmalta kaistalta. Jos kaistaa ei ehdi vaihtaa ennen poistumista, on suositeltavaa kiertää ylimääräinen kierros. Liikenneympyrässä ja -ympyrään saa ajaa mitä kaistaa tahansa, mutta jos aikoo poistua vasta kolmannesta (vasemmalle) tai neljännestä (U-käännös) liittymästä, on suositeltavaa ajaa ensin sisäkaistalla ja poistumisliittymää lähestyessä vaihtaa ulkokaistalle.

Espanjan liikenneviraston tekemä kuva kiertoliittymän oikeista (Bien) ja vääristä (Mal) ajolinjoista. (Tässä koko artikkeli kiertoliittymissä ajamisesta espanjaksi.)

Suomessa liikenneympyrät ovat keskenään aika samanlaisia, mutta Espanjassa niitä oli vaikka millaisia. Pieniä, suuria ja jättimäisiä. Jostain luin, että Espanja on liikenneympyröiden luvattu maa, jossa on peräti 38 000 ympyrää. Väkilukuun suhteutettuna niitä on kolmanneksi eniten euroopassa.

Pienimmässä bongaamassani liikenneympyrässä oli yksi vaivainen palmu keskellä, kun taas suurimmat olivat todellisia kiertoliittymiä. 

Pikkuinen liikenneympyrä palmun ympärillä.

Teneriffalla yksi ympyrä oli maalattu vain katuun ja ajoin siitä vahingossa suoraan yli, kun en hahmottanut mitä kadussa olevat maalaukset olivat. Hups!

Toisella kertaa pysähdyin kuvaamaan liikenneympyrän, josta olin ekalla kerralla ajanut suoran viivan mukaista ajolinjaa suoraan läpi.

Eräs kiertoliittymä Malagan lähellä oli erityisen jännä, sillä sitä halkoi useampikaistainen tie. Liikennevalot määrittivät, kierrettiinkö ympyrän kehää vai mentiinkö siitä läpi.

Parissa kiertoliittymässä kiertäjän piti puolestaan väistää ympyrään tulijoita. Bongasin ainakin yhden ympyrän kehältä liikennevalot ja toisesta kolmion väistämisvelvollisuutta osoittamaan. Jossain ympyrässä oli puolestaan liikennevalo-ohjaus ympyrään saapuessa tavallisen kärkikolmion sijasta. 

Eräs liikenneympyrä Malagan lähellä oli tukittu: sitä ei voinut kiertää ympäri, vaan oli poistuttava viimeistään siihen suuntaan mistä tulikin. Kokonaisen kierroksen ajaminen oli estetty yksinkertaisesti muoviporsailla (betoniporsaiden kevyempi versio :).

Kiertoliittymiä käytetään Espanjassa moni paikoin yhdistämään moottoritie ja seututiet. Jättimäinen kiertoliittymä kiertää joko moottoritien yli tai ali ja ja siitä voi poistua moottoritielle vievälle kaistalle.

Vasemmalla moottoritien päällä oleva kiertoliittymä ja oikealla moottoritien alla kiertävä kiertoliittymä Teneriffan Adejessa.

Isoissa kiertoliittymissä kaistoja saattoi olla kolmekin. Osassa kaistoja ei näkynyt, vaan ympyrän kehä oli vain todella leveä. Tiedä sitten, olivatko kaistaviivat kuluneet pois vai oliko niitä koskaan maalattukaan. 

Kun kerran ajoin nätisti ympyrän ulointa kaistaa tarkoituksenani ajaa ulos kolmannesta liittymästä, meinasin saada sisäkaistalta ulkokaistalle vaihtavan auton vasempaan kylkeeni juuri ennen poistumista ympyrästä. Kuskille taisi tulla yllätyksenä, että en ajanutkaan suoraan ympyrän läpi. Onneksi huomasin auton ja hidastin, niin emme poistuneet ympyrästä kylki kyljessä vaan nätisti peräkanaa.  

Mietin jälkeenpäin, että tilannetta olisi voinut selkiyttää maassa yleinen sisäänpäin vilkutus, mistä kaveri itse asiassa huomautti minulle jo alkumatkasta. Tämän tapauksen jälkeen otinkin tavakseni käyttää vasenta vilkkua niin kauan kuin olin liikenneympyrässä, vaikka se jälkeenpäin tekemäni selvityksen mukaan se ei ole suositeltavaa. (Yksikaistaisissa, sillä monikaistaisessa se merkitsisi kaistanvaihtoa!) Omaksuin tavan itse asiassa niin hyvin, että kun palasin Suomeen, vilkku vasemmalle meinasi napsahtaa päälle useampaankin kertaan. Tapa on mielestäni ihan hyvä, sillä ympyrään saapuja näkee vasemmasta vilkusta, että ympyrässä ajava aikoo vielä pysytellä siinä.

Ovatko liikennesäännöt vain suuntaa antavia? 

Olin yllättynyt siitä, miten rauhallista liikenne oli Malagan seudulla. Joukosta löytyi toki kaahareita ja punaisia päin ajajia, mutta pääosin espanjalaiset ajoivat ihan nätisti. Myös kaistaa vaihtaessa tilaa annettiin ihan hyvin, kun vaan pisti vilkun päälle. Yleisimmät virheet olivat ikivanhoilla vihreillä risteykseen ajaminen sekä naurettavan pienet turvavälit moottoritiellä. 

Eräänä iltana Malagassa lähestyin valo-ohjattua risteystä, johon oli samaan aikaan tulossa oikealta pyöräilijä. Jostain syystä minulle tuli sellainen olo, että tuo ei välttämättä pysähdy punaisiin valoihin. Hyvin aavistin, sillä pyöräilijä kaahasi samoilla vauhdeilla päin punaisia valoja ja sain oikeasti hypätä jarrulle, etten ajanut hänen päälleen. Pojilta kyydissä tuli vähän noottia, koska en huomannut töötätä pyöräilijälle kuuluvasti. En selkeästi ollut omaksunut maan tapoja riittävän hyvin, kun unohdin tämän tärkeän seikan ja pysähdyin vaan. :D 

Maan tavoille pääsin itse Malagan keskustassa, kun ajoin vahingossa päin punaisia valoja. Ne olivat jotenkin oudossa kohdassa ja tajusin ne vasta kun olin risteysalueella. Hups! 

Jollain kadulla Malagassa liikennevalot oli sijoitettu puoleen väliin korttelia turvaamaan jalankulkijoiden tienylitys. Pysähdyin niihin nätisti viereisen kaistan autoilijan kanssa ja kävelijät tallustivat tien yli. Kun jalankulkijat olivat menneet viereinen autoilija totesi, että ei tässä jaksa pidempään seistä ja jatkoi matkaansa, vaikka valot olivat edelleen punaiset. Että näin heillä... 

Espanjassa risteysalueelle on monin paikoin maalattu keltainen ruudukko. Sen päälle ei saa pysähtyä, ettei estä muista suunnista tulevien autojen kulkua. Mielestäni fiksu sääntö, mitä voisi käyttää Suomessakin! 

Benalmadenassa erään parkkipaikan keskelle oli myös maalattu keltainen ruudukko. Sen olisi voinut kuvitella kertovan, että siihen ei saa pysähtyä ettei estä muiden kulkua. Ilmeisesti espanjalaisilla oli kuitenkin jotkut muut säännöt, koska ruudukon päälle oli pysäköity autoja melkein aina, kun ajoin siitä ohi. 

Kerran olin kääntymässä vasemmalle kaksikaistaisessa risteyksessä, jonka risteysalue oli ruudutettu. Koska seuraavan risteyksen liikennevalot olivat punaiset ja väli täyttynyt autoista, en ajanut risteysalueelle, koska olisin joutunut muuten pysähtymään ruudukon päälle. Mitä tekivät espanjalaiset? Tööttäsivät minulle ja kiersivät viereisen kaistan kautta, jotta pääsivät seisomaan sinne ruudukon päälle! 

Tunnollinen turisti seisoi ruudukon ulkopuolella kun paikalliset tunkivat siihen.

Satunnaisia havaintoja

Taajamassa osa teiden reunoista on merkitty tiestä kohollaan olevilla heijastimilla, jotka loistavat oikeassa reunassa valkoisena ja vasemmassa oransseina. Joihinkin korotettuihin suojateihin oli myös upotettu ledejä, jotka vilkkuivat pimeässä. Tämä on minusta oivallinen keino herättää autoilijoiden huomio! Suomessa ne eivät ihan toimisi, vaan ensimmäinen lumiaura raastaisi heijastimet pois… 

Kadun reunan heijastimet loistavat hienosti autojen valossa.

Yhteenveto

Espanjan liikenneympäristö tuntui alkuun ajatuksena hieman jännittävältä, mutta kun sekaan pääsi, niin ei se mielestäni ollut hirveän haastava, vaan siellä pärjäsi hyvin normaalilla varovaisuudella. 

Liikenneympyröiden vilkunkäyttötavat olivat moninaisia ja oikeiden tapojen selvittäminen reissun jälkeen netistä yllättävän vaikeaa. Teneriffalla tarkkailin pitkään yhtä liikenneympyrää ja koitin vetää johtopäätöstä oikeasta vilkun käytöstä, mutta tapoja oli melkein niin paljon kuin autojakin. Turistikohteessa tosin on varmaan paljon ulkomaalaisia kuskeja, jotka kukin vilkuttavat omalla tyyillään.

Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?

sunnuntai 18.02.2018 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Liikennesäännöt

Mikä kysymys tämä nyt on? Tietysti pitää! Kotini lähistöllä Jyväskylän Palokassa olevassa risteyksessä tosi monet kuitenkin jättävät käyttämättä, koska he ajavat risteyksessä etuajo-oikeutettuun suuntaan. 

Kyseessä on tietyön ajaksi rakennettu T-risteys, jossa T:n hatusta vasemmalle kääntyvä suunta on merkitty etuajo-oikeutetuksi. Normaaleissa olosuhteissa risteys on myös T-kirjaimen muotoinen, mutta silloin päätie kulkee suoraan.

Seppäläntien ja Heinälammentien risteys tietyön aikaan vs. normaalisti. 

Ilmeisesti autoilijat kuvittelevat, että tiessä on nyt vain väliaikaisesti vasemmalle kääntyvä mutka, jossa ei tarvitse näyttää vilkkua. Kyseessä on kuitenkin selkeä risteys, josta kertoo liikennemerkki ja vielä varoitus muuttuneista liikennejärjestelyistä.

Etuajo-oikeutettua suuntaa osoittava merkki ei muuta sitä tosiasiaa, että kääntyvän auton on aina näytettävä suuntamerkkiä. Ajoi risteystä sitten mihin suuntaan tahansa!

Vilkun käyttämiseen pakottaa lakipykälän lisäksi myös maalaisjärki. Miettikääpä tilanne kolmion takana vuoroaan odottavan silmin!

Häntä vastaan on tulossa auto, joka ei näytä vilkkua vasemmalle. Jatkaako se suoraan, jolloin kolmion takana seisova pääsee risteykseen? Tähän pitäisi pystyä luottamaan, mutta monet autoilijat kääntyvät silti tuosta risteyksestä muina miehinä (ja naisina) vasemmalle etuajo-oikeutettuun suuntaan. Ymmärtääkseni paikassa on tapahtunutkin jonkin verran vaaratilanteita tämän takia.

Vasemmalle kääntyvä taksi ei näyttänyt vilkkua. Kolmion takaa tuleva Peugeot olisi voinut kuvitella, että taksi jatkaa suoraan ja hänellä olisi vapaa pääsy risteykseen. 

Jotkut päätien suunnasta tulevat autoilijat näyttävät vilkkua oikealle, kun ajavat suoraan T:n hattua pitkin. Eihän siinä mihinkään käännytä, eikä ketään tarvitse edes väistää. Kenties autoilijat näyttävätkin suuntamerkkiä vanhasta tottumuksesta. Tai sitten he viestittävät vastaantulijoille, etteivät ole kääntymässä heidän eteensä. 

Sinänsä tämä on ihan ystävällistä, eikä vaaranna mitään. Vaan eipä sitä tarvitsisi, jos kaikki käyttäisivät suuntamerkkiä asianmukaisesti.

Suoraan ajava Honda näytti vilkkua oikealle, jotta kolmion takaa vastaan tuleva auto tietäisi varmasti, että hänellä on vapaa pääsy risteykseen.

Liikenne on yhteispeliä. Jos autoilija kääntyisi vieraalla paikkakunnalla tällaisesta etuajo-oikeutetusta risteyksestä, hän todennäköisesti näyttäisi vilkkua, jolloin kaikki tietäisivät hänen kääntymisaikeensa. Suoraan ajava vain ajaisi suoraan eikä edes miettisi vilkuttamista. Miksi tutussa paikassa tilanne on niin vaikea?

Ps. Toki vilkkua kuuluu käyttää kaikkiin muihinkin suuntiin kääntyessä. Nostin esiin vain tämän eniten muille autoilla vaivaa tuottavan ajosuunnan.

Milloin U-käännös on kielletty?

maanantai 18.04.2016 Avainsanat: Liikennesäännöt

Meillä oli työkaverini kanssa taannoin erimielisyyttä siitä, onko U-käännös sallittu, jos vasemmalle kääntyminen on kielletty. Mielestäni ei ollut, kaverin mielestä oli. Asia oli selvitettävä!

Minulle on jäänyt mieleen jo lukioajoilta tilanne, jossa oltiin tultu porukalla autolla kaupunkiin opintomessuille. Olimme ajaneet oikean paikan ohi ja jossain risteyksessä kuskina toiminut luokkakaveri teki uukkarin kommentoiden, että "uukkari on sallittu, jossei se oo kielletty". Tarkoittaako se sitä, että U-käännös on kiellettävä aina omalla liikennemerkillään (334), kuten työkaverini väitti? Ei tarkoita.

Tieliikenneasetus sanoo vasemmalle kääntyminen kielletty -merkistä (332) yksiselitteisesti, että "Merkillä kielletään vasemmalle kääntyminen ja U-käännös risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta." Tämä on mielestäni hyvin loogista, koska sisältäähän uukkari aina vasemmalle kääntymisen.

On myös muita tilanteita, joissa U-käännös on kielletty:

Ajokaistat erottavaa sulkuviivaa ei saa ylittää, joten sen kohdalla ei voi myöskään tehdä uukkaria. (Katkeamaton keltainen tai valkoinen viiva ajoradan pinnassa.)

Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei saa kääntää autoa eikä siten missään nimessä myöskään tehdä uukkaria edes eri suuntaan vievät ajoradat yhdistävillä poikittaisteillä. Useasti poikittaistiet on varmuuden vuoksi vielä merkitty vasemmalle kääntyminen kielletty -merkillä.

Tunnelissa, joka on osoitettu liikennemerkillä (565), ei saa tehdä uukkaria.

Pakollista ajosuuntaa osoittavat määräysmerkit kertovat minne saa ajaa, joten ne myös estävät U-käännöksen. (Pyöreä merkki, jossa valkoinen nuoli sinisellä pohjalla 411-415.) Mutta saako U-käännöksen tehdä, jos pakollinen kääntyminen onkin vasemmalle? Tämä aiheutti minulle hieman päänvaivaa ja käännyinkin asiassa Facebookin Liikenneopetus-ryhmän ammattilaisten puoleen. Pari eriävää mielipidettä oli, mutta ehdoton enemmistö painotti, että ainoastaan nuolen suuntaan saa ajaa. Eli pakollinen kääntyminen vasemmalle eisalli U-käännöstä.

Yhteenvetona voitaneen todeta, että U-käännös on sallittu aina, kun sitä ei ole erikseen kielletty. Kielto voi olla omalla liikennemerkillään tai jokin muu liikennemerkki sisältää kiellon. Suurin osa kielletyistä tilanteista on ihan maalaisjärjellä pääteltäviä.

Harkitessa U-käännöstä on syytä aina huomioida, että sen tekee turvallisessa paikassa, jossa on riittävästi näkyvyyttä molempiin suuntiin. Navigaattorit saattavat käskeä tekemään U-käännöksen missä tahansa riippumatta siitä, onko se sallittua tai turvallista. Kaarteet ja mäet ovat pahoja paikkoja ja esimerkiksi maantiellä on tapahtunut useampia onnettomuuksia, kun uukkarin tekijä on ajanut vastaan tulijan eteen. Mielestäni maantiellä onkin parempi käydä kääntämässä auto jollain sivutiellä ja sen risteyksestä sitten kääntyä päätielle takaisin tulosuuntaan. Kaupungissa puolestaan on usein helpompaa ajaa korttelin ympäri kuin tehdä uukkari jossain vilkkaassa risteyksessä.

Pysäköinti Jyväskylän satamassa

lauantai 30.01.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Pysäköinti

Viime viikonloppuna oli hyvä keli, joka houkutteli porukkaa luistelemaan ja hiihtämään Jyväsjärvelle sankoin joukoin. Autot pysäköitiin luistinradan kupeeseen sataman kärkeen minne nyt saatiin mahtumaan. Tämä kostautui: lopputuloksena aika moni joutui maksamaan luistelureissustaan 60 e pysäköintivirhemaksun.

Ihmiset olivat tietysti närkästyneitä pysäköinninvalvojien toiminnasta. Monet ottivat asian tiimoilta yhteyttä Keskisuomalaiseen, joka julkaisikin aiheesta jutun sunnuntai-iltana. Ihmisten mielestä pysäköinninvalvojilla pitäisi kuulemma olla vähän pelisilmää, milloin sakottaa. Ollaan on hyvällä mielellä nauttimassa talvisäästä ja siitä saa palkkioksi virhemaksun. Vaikka ei oltu edes kenenkään tiellä! Sitä paitsi satamankärjen pysäköintipaikat on merkitty hyvin epämääräisesti eikä siellä ole selkeää kieltomerkkiä.

Viikolla Keskisuomalainen julkaisi vielä kaksi juttua lisää sataman pysäköinnistä. Ensimmäisessä annettiin ymmärtää, että koko satamankärjessä pysäköinti on kielletty, mutta toisessa korjattiin, että siellä saa kyllä pysäköidä merkityillä paikoilla. 

Kävin eilen luistelemassa Jyväsjärvellä ja päätin siinä sivussa suorittaa hieman tutkivaa journalismia: onko pysäköintipaikat oikeasti ilmoitettu niin vaikeasti, kuin mitä lehdessä haastatellut ihmiset antoivat ymmärtää?

Ajoin Leonidaksen satamaan neljän tunnin kiekkopaikalle, nappasin luistimet mukaani ja kävelin viereiselle helikopterien laskeutumispaikkanakin toimineelle kentälle. Heti kentän sisääntuloväylän reunassa oli pysäköintialueen merkki ja sen alla lisäkilpi "Pysäköinti sallittu vain merkityille paikoille". Eli vaikka missasin sataman sisääntuloväylällä olleen pysäköintikieltoaluemerkin, niin tämä kyllä muistuttaa, että autoa ei saa jättää mihin tahansa.

Satamassa on voimassa aluepysäköintikielto.

Sataman kärjessä muistutetaan vielä erikseen, että pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla.

Mihin auton sitten saa pysäköidä? Noh, ensinnäkin ihan alueen reunaan saa pysäköidä vain matkailuautoilla. Sen jälkeen kentälle on merkitty on kolme kaistaletta, mihin auton saa jättää pysäköintikiekon kanssa neljäksi tunniksi. Kunkin kaistaleen molemmissa päissä on P-merkki, autojen pysäköintiasennon kertova kilpi ja lisäkilvet, jotka kertovat, että pysäköidä saa 4 h kiekolla tai vapaasti asukaspysäköintilupa B:llä. Matkailuautoparkin jälkeiseen kohtaan saa laittaa vain yhden rivin autoja, mutta sitä seuraaviin kohtiin autoja saa pysäköidä kahteen riviin.

Pysäköinti sataman kärjessä. Pysäköintikieltoalue on voimassa koko sataman alueella, mutta erikseen merkityillä paikoilla saa pysäköidä.

Helikopterikentän lisäksi ilmaista tilaa on sataman sisääntulon vasemmalla puolella (2 h kiekolla) ja ennen kenttää (4 h kiekolla, mutta vain talvisin, koska paikat on kesällä varattu sataman työntekijöille). Jos kaikki merkityt ilmaiset paikat ovat loppu, ei auta kuin viedä auto esimerkiksi sataman sisääntuloväylän oikealle puolella olevalle maksulliselle paikalle tai Paviljongin pysäköintialueelle/halliin.

Pensasaidalla reunustetulla alueella saa pysäköidä talviaikaan 4 h kiekolla.

Satamakadun kupeessa olevalla parkkipaikalla saa pysäköidä 2 h kiekolla. Sataman sisääntuloväylän oikealla puolella (kuvassa taka-alalla) oleva parkkialue on sen sijaan maksullinen.

Mihin autoa sitten ei saa pysäköidä? Ei mihinkään muualle, sillä sataman alueella vallitsee aluepysäköintikielto. Jos auto on vaikka P-merkin etupuolella, se on pysäköity väärin. Tai jos auto on ihan sataman kärjessä kotakahvilan vieressä, missä on kyllä ihan kivasti tilaa, niin se on silti pysäköity väärin. 

Tähän ei saa pysäköidä, koska satamassa vallitsee aluepysäköintikielto.

Pyörittyäni eilen satamassa ja tänään vielä uudestaan kameran kanssa tulin siihen tulokseen, että pysäköintipaikat on merkitty niin selkeästi, että jos niitä ei tajua, niin sietääkin saada virhemaksun. Ainut bongaamani epäselvyys oli se, että ekan pysäköintikaistaleen toisesta päästä puuttui aluepysäköinnin salliva lisäkilpi, vaikka toisessa päässä se olikin.

Keskisuomalaisessa joku kommentoi, että "Ymmärrän, että he (=parkkipirkot) tekivät vain työtään, mutta nyt kohde on kyllä väärä." Mikä sitten olisi oikea kohde? Säännöt ovat samat kaikille eikä niitä voi muuttaa päivästä riippuen, vaikka kuinka olisi hieno keli, hyvä fiilis ja auto täynnä luistelemaan haluavia lapsia. Ei poliisikaan taida hyväksyä punaisia päin ajamista sillä verukkeella, että oli kiire tai vähän muuta liikennettä?!

En ollut todistamassa viime viikon pysäköintihärdelliä, mutta täytyy sanoa että tänään homma oli aika hyvin hanskassa. Vapaan parkipaikan etsijöitä pyöri sataman kärjessä tasaiseen tahtiin, mutta vain muutama auto oli erehdytty jättämään kielletylle alueelle. Parille miehelle vinkkasinkin, että ei muuten kantsi jättää siihen... Jotkut oppivat kantapään kautta, mutta ehkä se meni perille.

Rullahiihto liikenteessä

maanantai 22.09.2014 Avainsanat: Kevytliikenne , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Moottoripyöräily , Muiden käyttäytyminen , Omat mokat , Pohdiskelu

Olen kohdannut rullasuksilla hiihtäjän tänä kesänä kahdesti liikenteessä. Kummallakin kerralla tilanteessa oli vaaran tuntua, joten ajattelin pohdiskella asiaa ääneen hieman täällä blogin puolella.
 
Ensimmäinen rullahiihtäjän kohtaaminen tapahtui heinäkuussa, kun moottoripyöräilin Puuppolantietä kaupunkiin 60 km/h alueella. Tiellä ei ole pientareita ja sen reunassa menee kevyenliikenteenväylä. Ehkä kevyenliikenteenväylän halkeamista johtuen rullahiihtäjä oli päättänyt luistella tietä pitkin. Siinä hän luisteli tyytyväisenä vastaan tien oikeaa puolta (hänestä katsottuna vasenta) vieden koko kaistan eikä tehnyt elettäkään väistääkseen. Mitä hittoa!? Onneksi tiellä ei ollut muuta liikennettä, joten pystyin väistämään hänet vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Jos kohtaaminen olisi tapahtunut vain hetkeä myöhemmin, autoja olisi tullut vastaan hänen kohdallaan enkä olisi tiennyt minne väistää, jos hän ei anna tietä.
 
Toinen rullahiihtäjän kohtaaminen oli viime viikolla, kun ajoin moottoripyörällä mutkaista pientareetonta maantietä Isolahdesta kaupunkiin päin 70 km/h alueella. Tällä kertaa saavutin tien oikeassa reunassa kanssani samaan suuntaan luistelevan rullahiihtäjän. Samaan aikaan vastaan oli tulossa auto, mutta ajattelin että pääsisin silti hiihtäjän ohi, koska hän varmaan vetäytyisi tien reunaan nähdessään auton ja kuullessaan moottoripyöräni. Hiihtäjällä ei kuitenkaan ollut silmiä eikä korvia selässään eikä hän tehnyt elettäkään väistääkseen, joten jouduin jarruttamaan moottoripyörän vauhtia reilusti. Tämä oli kyllä totaalinen virhearvio minulta! Olisi pitänyt hidastaa jo paljon kauempaa, kun näin vastaantulevan auton. Heinäkuun tapaus oli selkeästi jo unohtunut.
 

Saavutin oikeassa reunassa luistelevan rullahiihtäjän takaapäin. (Kuva on kaapattu VillaCartouchen YouTube-videosta.)

Kaksi kohtaamista, kaksi konfliktia, kaksi syyllistä. Molemmista tilanteista selvittiin turvallisesti, mutta viimeviikkoisen jälkeen jäin miettimään, miten rullahiihtäjät olisi turvallisinta ohittaa ja kummassa reunassa rullahiihtäjien pitäisi kulkea. Haastavaksi rullahiihtäjien ohittamisen tekee se, että luistelutyylillä etenevä hiihtäjä vie ainakin kapeammilla teillä lähes koko kaistanleveyden.
 
Liikenteessä rullasuksilla hiihtäjät (kuten myös rullaluistelijat, rullalautailijat, potkukelkkailijat, pyörätuolit ja polkupyörän taluttajat) lasketaan jalankulkijoiksi, joiden ensisijainen paikka ajoradalla on sen vasemmassa reunassa. Oikeaa reunaa saa käyttää, jos se on kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa.
 
Koitin miettiä, kumpi reuna on turvallisempi rullahiihtäjälle ja kallistuin aavistuksen vasemmalle. Vasen reuna siksi, että rullahiihtäjä näkee vastaan tulevan auton ja pystyy tällöin väistämään reunaan. (Heinäkuun tapaus oli tällainen, tosin hiihtäjä ei väistänyt.) Jos vasemmassa reunassa hiihtävän takaa tulee ajoneuvoja, ne pääsevät ajamaan ohi rauhassa omaa kaistaansa pitkin. Oikeassa reunassa luisteleva rullahiihtäjä ei sen sijaan näe takaansa tulevia ajoneuvoja eikä osaa välttämättä varoa niitä. (Viime viikon tapaus oli tällainen.) Silloin takaa tulevan auton on väistettävä hiihtäjää ja tarvittaessa myös jarrutettava.
 
Jos molemmilla kaistoilla tulee samaan aikaan auto rullahiihtäjän (tai polkupyörän tai jalankulkijan) kohdalla, niin tilanne on todella inhottava etenkin, jos tiessä ei ole pientareita. Pidän tuplakohtaamistilanteessakin turvallisempana sitä vaihtoehtoa, että hiihtäjä näkee vastaantulijan ja tietää mennä kasempaan eikä niin, että takaa tulija humauttaa yllättäen hiihtäjän ohi hihaa hipoen. Jos vain mahdollista, tuplakohtaamisen välttämiseksi hiihtäjän takaa omaa kaistaansa ajavan auton kannattaa mielestäni hidastaa, jotta hiihtäjän kanssa samalla kaistalla vastaantuleva pystyy vähän väistämään hiihtäjää. Kapeilla teillä kohtaamiset ovat ikäviä, mutta koitetaan selvitä niistä yhteispelillä!
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2020 (5)
helmikuu (3)
Kuusi vuotta ecorunia - tänä vuonna en aja taloudellisesti
Autolla Espanjassa - Jennin kootut seikkailut
Autolla Espanjassa - nopeusrajoitukset, liikenneympyrät ja havaintoja liikennekulttuurista
tammikuu (2)
Autolla Espanjassa - auton vuokraaminen
Autolla eurooppaan - mistä löytää maakohtaiset liikennesäännöt ja muut tiedot?
2019 (17)
joulukuu (1)
Poloisen vuosi 2019 - Leonidas lepäsi kun Jenni ajeli sähköautoilla
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!