POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019

keskiviikko 13.11.2019 Avainsanat: EcorunSähköautoTaloudellinen ajoVolkswagen

Sähköautot olivat tänä vuonna ensimmäistä kertaa virallisena luokkana EcoRun-taloudellisuusajokilpailuissa yli 20 vuoden tauon jälkeen. Kulutus katsottiin suoraan autojen ajotietokoneista eikä lataamalla, koska se olisi nykyisellä infralla mahdotonta järkevässä ajassa.

Luokkia sähköautoille oli kaksi; alle ja yli 2000 kg painoiset; koska isommilla autoilla ei ole mitään jakoja pieniä vastaan. Näissäkin luokissa tosin kevyemmät pääsääntöisesti voittivat painavammat eikä esimerkiksi elokuussa isojen luokassa ajamallani jättimäisellä Audi e-tronilla ollut mitään jakoja yli 300 kg kevyempää Jaguar i-Pacea vastaan. Pienempien luokassa pikkuinen BMW i3 puolestaan meni pääosin menojaan, ja vain kauden ekassa kisassa sain ajettua Hyundai Ioniqilla saman kulutuksen kuin se.

Miten siis taata kaikille osallistujille tasavertaiset lähtökohdat kilpailuun? Kuka haluaa osallistua kisaan jos tietää jo valmiiksi, että oman auton kulutus on liian suuri, vaikka olisi itse todella taloudellinen kuski? 

Lokakuussa järjestettiin sähköautoille taloudellisuusajon harjoituskilpailu, jossa kilpailukulutuksen laskennassa huomioitiin auton paino suhteessa luokan painavimpaan autoon. Näin isommat autot saivat kompensaatiota massastaan ja pienten piti ajaa todella pienellä kulutuksella, jos mielivät voittaa.

Kilpailun tavoitteena oli paitsi sähköautoilijoiden innostaminen taloudellisuusajon pariin niin myös kerätä ison autojoukon kulutuslukemat seuraavan kauden tuloslaskentaperiaatteiden päättämisen tueksi. Seuraavan kauden tuloksia ei välttämättä lasketa samalla tavalla kuin tässä kilpailussa, vaan lukemien perusteella lajiryhmä kehittää tuloslaskentakaavan, joka tekee kisaamisesta mahdollisimman tasaväkistä autosta riippumatta.

Kilpailutapahtuma

Kilpailun lähtönä ja maalina toimi Espoon Automuseo, jossa uudet sähköautot kohtasivat historialliset kulkupelit. 

Kisaan osallistui 18 sähköautoa, jotka edustivat seitsemää eri merkkiä ja kahdeksaa eri malia. 

Suosituin malli oli Tesla Model S:n eri variaatiot (6 kpl) ja toiseksi suosituin Volkswagen e-Golf (3 kpl), jollaisella itsekin ajoin. BMW i3, Renault Zoe ja Tesla Model 3 oli kutakin kaksi kappaletta ja lisäksi vielä yksittäiset Hyundai Ioniq EV (facelift), Jaguar i-Pace ja Nissan Leaf  e+. Toinen Tesla Model 3 veti peräkärryä, joten saatiin samalla selvitettyä, miten paljon se vaikuttaa kulutukseen.

Keli oli taloudellisuusajoon haastava, sillä vettä satoi pitkin päivää välillä kaatamalla ja välillä tihkuna. Aurinko pilkahti muutaman kerran, mutta tiet olivat kuitenkin koko ajan märkiä, mikä lisää kulutusta huomattavasti.

Ruuhkaa lähdössä Espoon automuseon pihassa.

Miten kilpailu meni omalta osaltani?

Ajoin kisan samalla 36 kWh akulla varustetulla e-Golfilla, jolla ajoin Lahdessa edellisen viikon Vesijärven Auto EcoRunin.

Lahden kisassa oli hyvä keli ja akku lähtiessä ihan täynnä. Rangea oli 219 km kisamatkan jälkeen jäljellä vielä 20 km. Keskikulutus oli silloin 12,8 kWh/100 km.

Nyt keli oli raskas ja olin aamulla käyttänyt rangesta jo 10 km kisapaikalle ajaessa, joten pikkaisen jännitti riittäisikö sähkö koko 217 km pituiselle reitille.

Energian säästämiseksi valitsin e-Golfin ajotilaksi eco+, joka säästää energiaa kaikista eniten laittamalla mukavuudet ja tehot minimiin. Viime kisan ajoin tavallisella ecolla, koska pidin eco+:aa liian lussuna, mutta nyt oli otettava kaikki keinot käyttöön, että pääsisin maaliin.

Ensimmäisellä jaksolla tuli harhailtua pahemmin, kuin ecorunissa pitkään aikaan! 

Reilun 14 km kohdalla olisi pitänyt kääntyä vasemmalle Y-risteyksestä, mutta emme huomanneet tien haarautumista, vaan jatkoimme matkaa päätietä pitkin. Noin 15 km kohdalla totesimme että mittari ei voi heittää näin paljon ja lähdimme palaamaan jälkiämme. Käännyin heti ensimmäisestä mahdollisesta risteyksestä, mutta sehän vei jollekin ulkoilualueelle. Missä hitossa me ollaan?

Onneksi reitistä oli annettu poikkeuksellisen tarkat kartat ja vertaamalla niitä Google Mapsiin oikea risteys löytyi lopulta. Olisi kyllä ollut kiva, että tiekirjaan olisi laitettu tienviitta, niin se olisi ollut jotain, mitä etsiä maastosta. 

Tästä olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, mutta emme tajunneet että tätä risteystä voisi pitää Y:n muotoisena. Kuvassa näkyvää edellistä kilpailijaa en ehtinyt livenä huomata, vaan bongasin sen vasta kojelautakameran videosta. Pari sekuntia kun olisi ollut aikaisemmassa niin olisi voinut seurata sitä!

Vaikka löysimme takaisin reitille, niin ihan helppoa sillä pysyminen ei loppujakson aikana ollut. Parin kilometrin harhailu nimittäin sekoitti trippimittarin ja tiekirjan matkoihin piti muistaa laskea koko ajan harhaillun matkan verran ekstraa. Muutamissa risteyksissä kuumotti, että olimmeko ajaneet ohi, kun kilsat eivät täsmänneet. Kunnes taas muistimme, että ei hätää, mittari näyttää pari kilsaa ylimääräistä.

Ylimääräiseen seikkailuun ja reitin selvittämiseen tuhraantui kuusi minuuttia aikaa, mikä aiheutti jaksolle aikamoisia aikataulupaineita. Kuinka monta minuuttia mahtaisimme myöhästyä AT:lta? Onneksi jakso oli pitkä (70 min, 63 km, keskinopeuspyynti 54,7 km/h), niin sain ajettua aikataulun kiinni ja ehdimme juuri ajoissa AT:lle. Akun varausta reipas ajo söi kyllä pahemman kerran. Kulutus oli peräti 14,1 kWh/100 km, mikä oli huolestuttavan paljon.

Toisella jaksolla ajaminen muuttui taas rennoksi, kun ei ollut enää aikataulupaineita ja matkamittarikin oli oikeassa. E-Golfin toimintamatka sen sijaan huolestutti. Vaikka sainkin ajettua 61 km pitkän jakson kohtuullisen matalalla kulutuksella (12,2 kWh/100 km) niin tauolle tullessa range oli enää 94 km. Maaliin oli vielä matkaa 92 km, joten tiukille menisi!

Tauko pidettiin Hirvihaaran kartanossa, jonka parkkipaikalta bongasin lämmitystolppia. Voisikohan niistä ottaa pikkuisen sähköä autoon? Joku ehti saman tien tsekkaamaan, että kello pyörii ja virtaa tulee, joten ei muuta kuin auto töpselin päähän. Range kasvoi 20 minuutin latauksen aikana 4 km verran 98 km:iin, mikä ei ole juuri mitään, mutta nyt muutamakin lisäkilometri voisi siivittää maaliin!

Välilataus lämpötolpasta. Takana hassu kolmipyöräinen sähköauto.

Tauon jälkeisen 39 km pituisen jakson sain ajettua edelleen kohtuu pienellä kulutuksella, 12,5 kWh/100 km. Voisin edelleen päästä maaliin! 

Neljäs jakso otti kuitenkin luulot pois. Se oli 35 km pitkä ja lähes yksinomaan 100-120 km/h rajoitettua moottoritietä. Keskinopeuspyynti oli 83,4 km/h eli siinä olisi pakko ajaa ihan kunnon vauhtia.

En tosin ajanut kuin 90 km/h nopeudella, sillä eco+ ajotila ei antanut mennä kovempaa. Alussa olisi ollut vielä mahdollista valita suorituskykyisempi ajotila, mutta pian auto ilmoitti mukavuuksien vähentämisestä ja vähän myöhemmin suorituskyvyn tippumisesta. Eli 90 km/h oli oikeasti maksimi mitä pystyin ajamaan. Siltikin toimintamatka hupeni silmissä.

Moottoritieltä poistuessamme olimme hidastelusta huolimatta aikataulussa ja riemuitsin, että ei tule myöhästymistä ja e-Golfin akku riitti sittenkin koko kisan! Maalin nähdessäni paljastui kuitenkin karu totuus: eihän se vielä ollutkaan maali, vaan viimeinen aikatarkastusasema ennen maalia! Jäljellä ollut 8 km range vain sai minut kuvittelemaan, että ollaan jo perillä. 

AT:lta oli matkaa maaliin vielä 18 km ja range 8 km, joten päätin pakko luovuttaa. Jos auto olisi tutumpi ja tietäisin miten paljon sillä pääsee vielä rangen saavutettua 0 km, olisi sillä voinut ehkä päästä vielä maaliin, mutta nyt en uskaltanut riskeerata etenkään kun maalissa ei ollut latausmahdollisuutta vaan suuntasin lähimmälle laturille. Oli kyllä todella harmillinen päätös hyvälle kilpailulle!

Latasimme ensin 5 km päässä olevalla hitaalla type 2 -latauspisteellä vartin ja jatkoin sitten 4 km päähän pikalaturille Hämeenkylän K-Supermarketllle. Olisi sinne varmaankin päässyt suoraan viimeiseltä AT:lta oikein pihistelemällä, mutten uskaltanut kokeilla, ettei auto jätä tielle. Yllätykseni laturilla oli jo toinen kilpailun e-Golfeista. Ja kun olimme itse lähdössä sieltä, tuli sinne vielä kilpailun kolmas e-Golf. Se on hirveän hyvä auto ajaa, mutta akku on vähän liian pieni! 

Nyt kävi näin!

Saapuessamme maaliin kaikki muut kilpailijat olivat jo lähteneet ja paikalla oli enää järjestäjiä. Vaikka olimme kiertäneet ylimääräisen lenkin, annoimme kuitenkin aikakorttiin koko kilpailun kulutuksen. Se oli sama 13,4 kWh/100 km kuin viimeiselle AT:lle tullessakin.

Kulutukset aikatarkastusasemittain. Viimeisellä en muistanut nollata mittaria.

Koko päivän keskikulutus 13,4 kWh/100 km.

Tulokset

Autot oli jaettu kilpailussa massan perusteella kahteen luokkaan; alle 2000 kg painoisiin ja yli 2000 kg painoisiin.

Kilpailun tulokset laskettiin niin, että kunkin auton kulutus jaettiin auton massan suhteella luokan painavimpaan autoon. 

Painotettu kulutus = kulutus / ( massa / painavimman massa ) 

Painavimman auton tulos on sama kuin sen kulutus. Mitä kevyempi auto on, sitä pienempi jakaja on ja sitä enemmän kilpailukulutus (tulos) on. Tällä tavalla suhteuttamalla eri painoisten autojen kulutukset tulokset saadaan tuotua lähemmäs toisiaan eikä luokan kevyin ja pienikulutuksisin auto voita automaattisesti.

Lopputuloksiin lisätään myös ylinopeuksista, ennakoista ja myöhästymisistä saadut rangaistukset prosentteina. Ennakosta ja myöhästä saa kultakin alkavalta minuutilta 2 prosenttiyksikköä sakkoa.

Lopputulos = painotettu kulutus + ( painotettu kulutus x rangaistusprosentit / 100 )

Pienten sähköautojen luokan voitti Tesla Model 3 tuloksella 14,08 kWh/100 km. 

Sen absoluuttinen kulutus oli 13,8 kWh/100 km, mutta yhdestä myöhästymisestä saadun 2 % sakon takia sen lopputulos 14,08 kWh/100 km:iin. Model 3 oli 1931 kg massalla luokan painavin auto, joten painokerroin ei vaikuttanut tulokseen.

Isojen luokan voitti Tesla Model S 90D tuloksella 16,79 kWh/100 km. 

Sen painokerroin oli 0,971, mikä saadaan jakamalla auton massa 2223 kg luokan painavimman auton (Tesla Model S raven) massalla 2290 kg. Jakamalla S 90D:n absoluuttinen kulutus 16,3 kWh/100 km painokertoimella saadaan lopputulokseksi 16,79kWh/100 km.

Ajoin e-Golfilla maaliin laturin kautta, joten minut hylättiin. Laskin kuitenkin mielenkiinnosta kilpailun lopputuloksen myös itselleni. E-Golfin painokerroin oli 0,836 (1615 kg / 1931 kg), joten absoluuttinen kulutus 13,4 kWh/100 km muuttuu lopputuloksissa lukemaan 16,03 kWh/100 km. Sillä olisi sijoittunut kevyiden autojen luokan viidenneksi

Alla olevassa taulukossa ja kaaviossa on koko kisan tulokset. Ne on lajiteltu pienimmän lopputuloksen mukaan luokittain. Kaaviossa siniset palkit edustavat absoluuttisia kulutuksia ja vihreät painotettuja. Laitoin mukaan myös diskatut autot harmaalla taustalla. 

Yhteenveto

Oli tosi kiva nähdä niin paljon uusia sähköautoilijoita mukana kisassa. Meitä EcoRun-cupia ajaneita harrastajia oli kisassa 5 ja loput 13 oli ensikertalaisia tai satunnaisia harrastajia.

MTV Uutiset teki kilpailusta kivan ennakkojutun ja haastatteli järjestäjiä netti-tv:seen kisan jälkeen. Hienoa että saatiin lajille näkyvyyttä!

Missasin latausepisodin takia harmillisesti kilpailun loppuseremoniat. Olisi ollut hauska päästä juttelemaan uusien kisaajien kanssa siitä, miten kisa meni. Taloudellisuusajokisojen yksi tärkeä osa on kisan jälkeinen spekulointi ja pohdinta, miten olisi voinut ajaa paremmin! Ymmärtääkseni ihmiset kuitenkin tykäsivät tosi paljon kisasta ja toivon kovasti, että he innostuisivat osallistumaan ensi vuonna EcoRun Cupiin!

Harmitti myös, etten saanut virallista tulosta kilpailusta. Jos emme olisi eksyneet alussa ja joutuneet ajamaan aikataulua kiinni, range olisi saattanut riittää maaliin, mutta tiukille se olisi silti mennyt. Mulla olisi tosin pettänyt koko loppuillan aikataulu jos olisin tullut miinuslukemilla maaliin, koska lataaminen schuko-töpselistä olisi ollut sairaan hidasta ja piti ehtiä vielä palauttaa auto ennen junaa kotiin, joten ehkä parempi näin.

Automuseo kilpailun tapahtumapaikkana oli ajatuksena hyvä, mutta pienellä akulla varustettuja autoja ajatellen olisi kiva, jos kisapaikalla pystyisi lataamaan autoja. Minun mielestäni riittäisi ihan hyvin, että olisi type 2 latauspisteitä, että ennen reitille lähtöä saisi täytettyä akkuun viimeiset prosentit mitkä ovat kadonneet paikalle ajaessa. Esimerkiksi huhtikuun kisan lähtöpaikan vieressä ALD Vaihtoautojen pihassa Vantaan Koivuhaassa oli lataustolppia useammalle autolle.

Kilpailun tuloslaskennan kaava oli kokeilu (=paras arvaus miten autot saataisiin samalle viivalle). Kilpailusta saadun datan perusteella EcuRunin lajiryhmä kehittää ensi kaudelle entistä paremman laskukaavan, jonka tarkoitus on kannustaa osallistumaan kisaan sähköautolla sen massasta riippumatta. Uuden kaavan myötä autojen jakaminen isoihin ja pieniin autoihin tulee todennäköisesti poistumaan. 

Kummassa päässä sateenkaarta maali on?

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Juho - 14.11.2019 klo 12:33

    Ehdin jo vähän odotellakin tätä kirjoitusta. Näitä ecorun tarinoita on aina mukava lukea. Harmi ettei maaliin asti riittänyt range tällä kertaa. Ja olisi myös ollut kiva lukea kisan jälkeisistä fiiliksistä/spekulaatioista myös muiden autokuntien osalta.

  • Ev-kommentoija - 14.11.2019 klo 13:01

    Hei,

    Kirjoituksesi oli varsin hyvä, nostaisin kuitenkin muutaman seikan esille, joita olisi hyvä käsitellä näissä kulutuskilpailuissa ja muutenkin liittyen sähköautoihin.

    -Kilpailun aikana vallinnut lämpötila (sekä tuuliolosuhde) sekä onko automerkissä ja mallissa akuston aktiivista lämmönhallintaa, näillä seikoilla on iso merkitys kulutukseen varsinkin matalissa lämpötiloissa

    -Auton akustojen brutto-, ja nettokapasiteetit, mainitsemasi eGolffin akuston bruttokapasiteetti on 36kWh, mutta netto noin 30-31kWh jos kapasiteetti olisi 36kWh olisit päässyt kisan loppuun saakka

    -Autojen rengastukset, renkaan koko sekä rengastyyppi (talvi/kesä) nämä vaikuttavat myös kulutukseen enemmän tai vähemmän, asia tulisi huomioida myös tuloksissa ainakin informatiivisesti

  • Jenni - 14.11.2019 klo 22:56

    Juho,

    onpa mukava kuulla, että odottelit jo juttua! :) Ja pahoittelut, että pääsi viivästymään. Oltiin viime viikko Teneriffalla työpaikan kanssa ja vakaa ajatus oli kyllä julkaista sitä ennen, mutta en ehtinyt saada valmiiksi kuvaajaa ja kuvia. Mutta nyt sitten reissuta palautuneena uudella energialla. :) Olisi ollut kiva kertoa muiden kokemuksia etenkin kun oli paljon ensikertalaisia paikalla, mutta nyt kävi näin... :/

    EV-komentoija,

    kiitos hyvistä huomioistasi! :) Millä tavalla toivoisit taloudellisuusajokilpailussa huomioitavan nämä mainitsemasi asiat? Toivoisitko myös, että mainitsisin sähköautojen koeajoissa nämä asiat? Ainakin tuo brutto vs. nettokapasiteetti on tärkeä tieto ja se unohtui laittaa näihin ecorun-juttuihin ja e-Golfin kapasitteettia en totta puhuen ollut edes tajunnut tarkistaa.

    Lämmönhallinta onkin mielenkiintoinen tieto! Siinä missä kuljettaja voi valita, pitääkö lämmmityksen ja ilmastoinnin päällä akku ei voi sitä tehdä.

    Rengastus olisi minustakin kiinnostava tieto mainita, joskaan rengastukselle ei voi mielestäni antaa mitään kerrointa vastaavasti kuin tässä kisassa tuloksia korjattiin massan suhteen. Renkaista tarvittaisiin paljon dataa, että voitaisin määrittää luotettava renkaiden kulutuskerroin. Ajoitko tätä takaa? Taloudellisuusajo on aikamoista välineurheilua ja omaan autooni esimerkiksi hanki matalan vierinvastuksen renkaat ihan taloudellisuusajoa ajatellen. Harkitsin pari vuotta sitten jopa kisakäyttöön pienemmän tuumakoon rengassarjaa, mutta siinä vaiheessa oma autoni oli jäänyt uudempien ja taloudellisempien autojen jalkoihin, että lopetinkin kokonaan sillä ajamisen. Laina-autoilla ajaessa rengastukseen harvoi nvoi vaikuttaa, paitsi nyt sain valita otanko e-Golfiin kesärenkaat vai kitkarenkaat. Kitkat tietysti sekä kelin että tulosten takia!

    Joku jutteli kisapaikalla mm. renkaista ja mittarivirheen vaikutuksesta tuloksiin. Hienoa miten uusilta kisailijoilta tulee ihan uusia nostoja mitä pitäisi huomioida kisoissa. Polttiksilla ajaessa muuttuja on ollut vain se, miten paljon tankkiin saa bensaa, käyttääkö mahdollisesti 95 vai 98 ja tankkaamista on myös pyritty virittämään huippuunsa, että se olisi luotettavaa: 5-7 minuuttia kestävät liruttelut ja tarkka paikka, missä renkaiden pitää olla tankkauksen aikana. Sähköautokisojen suurin epävarmuus on mielestäni tällä hetkellä kulutetun energian mittauksessa, koska se luetaan vain ajotietokoneesta. Se on ihan eri luokkaa kuin bensan tankkaaminen millilitran tarkkuudella. Lähitulevaisuudessa ei valitettavsti taida olla tarjolla ratkaisua miten kulutetun energian saisi mitattua nopeasti ja luotettavasti.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2019 (16)
marraskuu (1)
Mikä sähköauto on taloudellisin? Espoo EV Challenge 12.10.2019
lokakuu (2)
Kylmää kyytiä sähköautoilla - Vesijärven Auto EcoRun 5.10.2019
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Molemmat!
syyskuu (1)
Paljon muutakin kuin sähköauto! Koeajossa hiljainen jättiläinen Audi e-tron 55 quattro
elokuu (1)
Miten pieni kulutus sähköauto Audi e-tron:illa on mahdollista saavuttaa? Suurajot EcoRun 11.8.2019
heinäkuu (1)
Secto Road Trip - sähköautoilla halki euroopan + mitä lataus maksaa?
kesäkuu (1)
Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät
toukokuu (2)
Kilpailijana Gladiaattoreissa - valmistautuminen, hakeminen ja kilpaileminen
Sähköautojen pienin kulutus! AL-Helsinki Ecorun 27.4.2019
huhtikuu (2)
Taloudellisuusajoa sähköautolla - Kuopion Autokauppa EcoRun 6.4.2019
Sähköauto ilman kotilatausmahdollisuutta ja 10 muuta tarinaa sähköauton lataamisesta
maaliskuu (2)
Testissä kuljettajan pikku apuri: automaattiset kaukovalot
Kun jarrupolkimesta tuli turha - koeajossa sähköauto Nissan Leaf
helmikuu (1)
Koeajossa aito ja alkuperäinen Volkswagen Polo Junior
tammikuu (2)
Koeajot Auto 2018 -messuilla - mitä erikoisempi, sen parempi
Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua
2018 (20)
joulukuu (1)
Skoda Scala - ensifiilikset uutuudesta!
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!