Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella joulukuu

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus

perjantai 16.12.2016 Avainsanat: autohuolto , Autokauppa , Autokuume , Katsastus

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.

Viides autoilun kuolemansynti on ahneus. Ahneuden synti sikiää herkästi auton myyntihetkellä, kun lankeemus narraa niin kokemattoman kuin kokeneenkin kauppiaan päähän uusia lukuja pyyntihintaan. Markkinointiin syntyy mielenkiintoisia ideoita logiikalla, jota vain vanhan liiton alkemisti tai astrologi voi ymmärtää. Ahneuden synti saakin autoa myydessä kolmea eri muotoa: tunnearvo, harhaanjohtava markkinointi sekä vikojen vähättely. Parhaimmassa tapauksessa näiden kolmen pahan akseli on liittoutunut samaan myynti-ilmoitukseen.

Tunnearvo

Tunnearvon saastuttaman myynti-ilmoituksen voi erottaa asiallisista ilmoituksista, kun myyjä painottaa miten autoa on säilytetty, millaisia tärkeitä matkoja autolla on tehty tai kuinka auto ei ole pakkomyynnissä. Myyjä voi yrittää nostattaa auton arvoa kertomalla edellisen omistaja iän ja sukupuolen tai korostaa edellisen omistajan yhteiskunnallista asemaa. Tientukko ja autojen saloista tietämätön vanhempi nainen muuttuukin myynti-ilmoituksessa autoilun sankariksi. Tunnepitoisesti rakasta vanhaa rouskuaan voi myös paremman puutteessa ennustaa tulevaksi klassikoksi ja uhkailla syntisen myynti-ilmoituksen ääreen eksynyttä, ettei näitä autoja enää tehdä uusia. Poikkeava hinta menee myyjän omassa mielessä läpi ilman omantunnon kolahdusta. Tosin sähköiset yhteydenpitovälineet saattavat saada saman rauhan poisluettuna muutamaa vaihtoehdotusta mopoon tai ruohonleikkuriin.

Harhaanjohtava markkinointi

Myydessä autoa kaupankäyntiä vauhdittaakseen on hyvä laitattaa auto mahdollisimman edustavaksi. Tällaista hienosäätöä on esimerkiksi auton siivous ja pesu. Joillakin ahneuden synti voi saada niskaotteen ja runsassanaisen myynti-ilmoituksen lopussa puolihuolimattomasti mainitaan, etteivät kuvan vanteet tai stereot kuulu hintaan. Jossain säilytystilojen hämärästä nurkasta löytyvätkin kauppaan kuuluvat oikeat varusteet, jotka ilmeisesti ovat niin vaatimattomat, etteivät tartu modernin valokuvauskaluston linssien läpi tallennusmediaan. Syvimmän syntisen synkkyyden tilanne saa, kun kahden tonnin autoon kuvassa poseeraavat vanteet ja stereot saa tuhannen euron lisähintaan. Vastaava tilanne yritysmaailmassa saattaisi jo olla sellainen, että kuluttajasuojaviranomaiset lähettäisivät ohjeita, kuinka markkinoidaan ilman asiakkaan harhaanjohtamista.

Ongelmien vähättely

Kaikki viathan autosta ovat helposti korjattavissa: rikkinäinen osa otetaan pois ja ehjä osa laitetaan tilalle. Toisten osien vaihtaminen vie vain enemmän aikaa. Vikaa, joka on korjattavissa nopeasti pienellä rahalla, kutsutaan pikkuviaksi. Markkinoidessaan käytettyä koslaansa saattaa tulla kiusaus järkeillä myynti-ilmoitukseen, että jokainen autoon liittyvän ongelma on vain pikkuvika eikä katsastukseenkaan pitäisi olla mitään, koska edellinenkin on jo hyväksytyksi luettu. Luonnollisesti voi kysyä, että miksi myyjä ei ensin korjaisi näitä pyyntihintaan vaikuttamattomia pikkuvikoja ja katsastaisi autoa, jonka jälkeen askellus olisi kevyempää niin ostajan kuin myyjänkin puolella. Todellisuudessa sitä pikkuviallista takaovea ei ole kukaan osannut avata vuosiin. Kova kolahdus pienimmästäkin töyssystä ei välttämättä johdu irtonaisesta tavarasta takakontissa, vaan jostain sellaisesta, jonka haluaa mieluummin toisen ihmisen autoon katsastushetkellä.

Tavallisessa arkikäytössä ollut tavallinen käyttöauto on lopulta ymmärrettävä myyntihetkellä käyttötavaraksi, joka spontaaneista arvonnostatusyrityksistä huolimatta tekee lopulta Talbotit. Auton kohtalo on kadota menneen maailman autojen katalogiin yhdeksi lisäriviksi, mutta poikkeuksia löytyy. Rättisitikoiden ja kuplavolkkareiden arvo pysyy vakaana ilman, että myyjän tarvitsee runoilla Tabermannin lailla myynti-ilmoitukseensa houkutellessaan ostajia puoleensa. Hysteria näiden automaailman muumimukien ympärillä ei näytä laantuvan. Oma ohjenuora näiden ns. klassikkoautojen parissa on vain olla ajattelematta koko asiaa. Toisaalta aavistelen, että usealla menestyneellä sijoitusneuvojalla on autotallissa pressun alla rättäri täynnä muumimukeja, vaikka itse kieltäisivätkin näiden kahden tuotteen sijoituspotentiaalin.

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus

perjantai 09.12.2016 Avainsanat: jalankulkijat , liikenneturvallisuus , liikennevalvonta , Tieliikenne , Tieliikennelaki

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.

Neljäntenä kuolemansyntinä on laiskuus. Harmittomalta haiskahtava leppoisuus irrottaa tosiasiassa kuljettajan yhteisön konventioiden hellästä huomasta ja palauttaa tämän alkukantaiseksi eläimeksi.

Autoilun maailmassa laiskuus ilmenee kaikkine harmaansävyineen välinpitämättömyytenä. En tarkoita välinpitämättömyydellä pelkästään turvavälinpitämättömyyttä, vaan myös ylinopeutta huolimattomuuttaan tai muiden painostuksesta, auton huoltamisen laiminlyöntiä sekä auton ajamista vireystilan ollessa heikko. Laiskuus ilmenee haluttomuutena kunnioittaa itseään ja muita autoilijoina. Laiskuutta kuolemansyntinä voisi kutsua kansankielellä myös munattomuudeksi.

Myös valtiovalta liikennesuunnitteluun liittyvine ammattilaisineen voi langeta laiskuuden syntiin. Tästä esimerkkinä ovat satunnaisten koulujen ympärille ripotellut ”sinä ajat” -valo-opasteet. Sinä ajat -opaste ei ole liikenneviraston epäonnistunut kampanja ikään kuin herätellä autoilija siihen todellisuuteen, että hänen käsissään tosiaan on liikuteltavana toistatuhatta kiloa painava metallista ja muovista koottu hökötys, vaan nämä sinä ajat -opasteet kertovat autoilijan nopeuden. Nopeuden ollessa alle nopeusrajoituksen opaste palkitsee autoilijan hymynaamalla. Nopeuden ollessa yli nopeusrajoituksen opas rankaisee autoilijaa surunaamalla. Autoilijan ajaessa tarkalleen nopeusrajoituksen mukaan autoilija jää kokonaan ilman elektronista tarraa.

Voi olla, että syntiin langenneet liikennesuunnittelijat kuvittelevat, että koulujen ympärillä ajelevat autoillaan koululaiset. Asia ei kuitenkaan ole näin, koska harvoilla ympärillä olevien koulujen oppilailla on ajokortti. Lähinnä osalta lukion viimeisiä vuosia viettäviltä löytyy ajokortti, mutta monilla heistäkin lappu on mukana lähinnä todistamassa täysi-ikäisyyttä. Pahoin pelkään myös, että lukiolaisiin tällaiset elektroniset tarrat eivät tehoa. Ensimmäisten luokkien jälkeen tarrojen ja leimojen tehokkuus taitaa ihmisille inspiraation lähteenä loppua.

Asian voi ratkaista laiskottelematta, synnittä, ja halvemmalla. Kouluja ennen pystytetään tienposkeen selkeä nopeusrajoitusmerkki luvulla 40 ja alle teksti: ”koululaisia”. Tällä tavoin liikennesuunnittelijat ilmaisevat luottamuksen autoilijaa kohtaan. Jos luottamus autoilijaa kohtaan on menetetty ja taustalla löytyy tietotekniikkakansan innokkuus elektroniikkaa ja rahan keruuta kohtaan, niin sinä ajat -merkin kohdalle voisi pystyttää rehellisen nopeudenvalvontakameran. Elektroninen pönttö opettaisi ratin takana vaeltavaa orgaanista pönttöä ylinopeuden turmiollisuudesta salaman nopeudella. Kenen mieli voisi pahoittua ylinopeussakosta, jonka olisi laiskotellut koulun vierestä? Nyt tässä syntiin langenneessa välikausitakissa meillä on koulujen lähellä vain mittauspiste, josta voi tarkistaa kuinka paljon nopeusmittari mahdollisesti näyttää väärin.

Onni onnettomuudessa on, että näiden koulujen sisällä annetaan lapsille maailmanluokan opetusta, joka saa lapset toimimaan koulun ulkopuolella niin, etteivät herkästi jää auton alle. Opetuksen sanoma on taas sitä luokkaa, että autoilijaan pitää suhtautua kuin liikkuvaan robottiin, joka ei pysty tunnistamaan ympäristöään eikä säätelemään käyttäytymistään. Autot ovatkin nykyajan villieläimiä urbaanille liikkujalle. Syntiinlankeemuksen seurauksena on saavuttu infernaaliseen tilanteeseen, jossa taajama-alueella suojellaan autoilijoita jalankulkijoilta materiavahinkojen välttämiseksi.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (8)
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!