Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella lokakuu

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus

maanantai 17.10.2016 Avainsanat: Autokauppa , Bemari , BMW , Fiat , kuolemansynti , liikenneraivo , Tieliikenne

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.

Toinen autoilun kuolemansynti uppoaa lämpimän veitsen tapaan kuumaan voihin, kun bemarikuskit sulattavat ympäriltään kateuden eltaantunutta rasvaa. BMW-kuskit autoilijaryhmänä saa kateuden synnin heräämään täyteen kukkaansa. Muutkin arkiautoilijat Mersuineen ja Audeineen ovat samalle pallille pyrkineet, mutta Bemari on tässä suhteessa ehdoton kuningas kylväessään runsaalla kouralla kateutta ympärilleen. Bemarikuski ilmiönä ja käsitteenä on vuosien saatossa luonut oman lähes myyttisen autoilijaryhmänsä, jonka luonteenpiirteisiin kuuluvat mm. röyhkeys, ylimielisyys ja piittaamattomuus yhteisistä säännöistä. On vaikeaa arvioida mistä ja milloin kateus BMW-kuskeja kohtaan sai alkunsa. Syntysija löytyy varmaankin siitä samasta muinaisesta Esson baarin pöydästä, jonka historiallisissa kokoontumisissa päätettiin lopullisina totuuksina myös automaattivaihteiston mahdottomuudesta talviolosuhteissa sekä Alfa Romeon jatkuvista korjaustarpeista.

Eikä ole sattumaa, että BMW on päätynyt nykyiseen asemaansa. Bemari on niin teknisesti kuin muotoilultaan aivan kansanautojen kirkkainta kärkeä vuosikymmenestä toiseen, ja tästä syystä auto viettääkin muutaman ylimääräisen hetken katsojan verkkokalvoilla. On vain kateuden syntiin langenneen harhakuvitelmaa, että Bemarit alituisesti sikailisivat liikenteen seassa. Todellisuudessa kukaan ei vain ole kiinnostunut kirjaamaan tilastomerkintää hiirenharmaiden Skodien tai Peugeotien pienistä ylinopeuksista tai perässä roikkumisesta ennen ohitustilannetta. Pieni punainen Fiat jostain 1990-luvulta onkin vain vitsikäs ohittaja ja kevyttä tyytyväisyyttä voi tuntea harvoin kohdattavan Maseratin ohittaessa.

BMW:n arjen loistokkuus herättääkin kateuden synnin, jonka pohjana on lopulta yksinkertaisesti tyytymättömyys omaan autovalintaan. Mikä muu kuin tyytymättömyys voisi äkkinäisesti puhaltaa hyvän ajotunnelma pois ratin ja penkin välistä? Maisemaan lipuva Bemari ei saatakaan hetkellisesti pelkästään muistuttaa heikosta valinnasta oman auton suhteen, vaan kaikista huonoista valinnoista elämässä. BMW tien päällä on kateelliselle kuin se ärsyttävä tyyppi, joka jaksaa kerrata siitä mitä teit humalassa eräänä huhtikuun lauantaina noin kymmenen vuotta sitten.

Syntisten ajatusten pilviverhossa on pieni reikä, josta bemarikuskin päälle paistaa armon valo. Kitkerien ja katkerien kateuden sanojen ja ajatusten seasta ei löydy lauseita, joissa bemarikuskia moitittaisiin huonoksi ja taitamattomaksi kuskiksi. Bemarikuskin ajovirheet katsotaan aina röyhkeyden ja ylimielisyyden tahallisiksi tuotoksi, mutta ei koskaan kuskin ajotaidon puutteiden, keskittymisen herpaantumisen, huolimattomuuden tai onnettomien yhteensattumien summaksi. Vihreiden kasvojen takaa löytyy siis salattu viesti, jossa kateellinen lopulta pitää bemarikuskia ihmisenä, joka hyvän auton valinnan lisäksi myös taitaa auton hallinnan.

Autoilijoiden sekaan siinnyttä syntiä voi täten käyttää myös hyödyksi. Jos pidät itseäsi taidoiltasi vaatimattomana kuskina, joka on häiriöksi muulle liikenteelle tai muuten olet auton ratin takana jatkuvasti huolissasi muiden mietteistä autoiluasi kohtaan, niin rohkaisen ostamaan oman Bemarin. Bemari on ratkaisu autoilun aiheuttamaan stressiin. Jos Bemarisi ei ole asettanut parkkiruudun tiukkoihin raameihin, muut ajattelevat, että bemarikuski on laittanut autonsa röyhkeästi sikaparkkiin. Jos Bemareinesi aiheutat jarruvalojen välkehdintää liittyessäsi liikenteen sekaan, muut ajattelevat, että bemarikuski ylimielisesti kuvittelee olevansa tieliikenteessä etuoikeutettu. Vastaavat tilanteet esimerkiksi Nissan Micralla katsotaan olevan yksinomaan kuljettajan syytä, mutta Bemarilla nämä esimerkkitilanteet ovat kaikkien bemarikuskien asenneongelman syytä. Bemarilla kaikki virheet liikenteessä jaetaan yhteisvastuullisesti kaikkien bemarikuskien kesken. Voit Bemarin ratissa olla rauhassa oma heikkoajotaitoinen itsesi ja kerryttää virheesi bemarikuskien yhteiseen pottiin. Bemarin omistajan ei tarvitse huolehtia tuntemattoman tulevan henkilökohtaisesti moittimaan ajotaitoja, vaan närkästynyt ottaa yhteyttä lähimpään omaan bemarikuskiinsa purkaakseen mielipahansa sekä kertoakseen uudesta tilastomerkinnästään.

Zen-Bemari – vihreyttä ja mielenrauhaa autoilun tyrskyissä.

Allekirjoittaneella ei ole eikä ole ollut Bemaria, mutta Saabeineni pystyn samaistumaan.

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys

keskiviikko 05.10.2016 Avainsanat: Autokuume , Katsastus , kuolemansynti , Tieliikenne , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.



Ensimmäisen autoilun kuolemansynnin ympärille kietoutuvat vahvasti teeskentely ja turhamaisuus, kun netin ilmoituspalstalta löydettyä ikäloppua vaikkakin katsastettua nuoren miehen ensiautoa työstetään kotikutoisesti uuteen uskoon. En tarkoita tällä, että autoon asennettaisiin uudet kevytmetallivanteet, vaan jokaiseen auton näkyvään paikkaan jätetään oma persoonallinen puumerkki. Auto ulkopintaa uudistetaan maalaamalla ja kuvioteippauksilla sekä asentamalla uudenlaisia puskureita. Lisäksi lisätään valoja ja spoileri sekä ikkunoita tummennetaan. Sisätiloista saattaa löytyä tuuhean hajukuusiryteikön lisäksi led-valoköysi tunnelmoimassa pitkin jalkatilojen reunoja, vaaleanpunainen karvainen ratinpäällys on pehmentämässä ajo-otetta ja seeprakuvioiset penkinsuojukset mahdollisesti kertomassa salaisesta haaveesta nahkaverhoilua kohtaan. Takaikkunaan on asennettu tarra humoristisella tekstillä viihdyttämään ohikulkijoita. Istuinosasto on voitu korvata kokonaan sellaisilla istuimilla, jotta kuljettajan makumieltymysten mukaisesti vain kaverit ja pienipyllyiset naiset voivat istua kyydissä mukavasti.

Turhamaisuutta voidaan vielä korostaa madaltamalla maavaraa luomaan harha auton urheilullisista ominaisuuksista sekä asentamalla takakontin säilytystilan omiva bassokaiutin. Jos bassokaiuttimen luomat ääniaallot eivät penetroidu tarpeeksi kauas taajaman äänimaisemaan, niin ulkoista äänimaailmaa voidaan tehostaa vielä äänekkäämmällä pakoputkella. Autosta luodaan siis jotain sellaista, mitä kulkine ei ole eikä tule koskaan edustamaan. 

Karkeimmillaan synnin lopputulemana äänekäs hökötys muistuttaa epäonnistunutta näyteikkunan joulukoristelua. Synnin turmiollisuus ja lankeemus eivät kuitenkaan löydy katsastusasemalta, kun autoalan ammattilainen tarkastellee aikaansaannosta eikä edes hetkistä, kun luovuuden lähdettä esitellään julkisesti ilta-ajeluilla, vaan myyntihetkestä. Ennemmin tai myöhemmin nimittäin tulee eteen auton myyntihetki, jolloin ostajalle pitäisi vakuuttaa täysin uudistetun auton olevan pyyntihinnan tai ylipäätään minkään hinnan arvoinen. Auton ulkoiseen tehostamiseen on nimittäin saattanut kulua moninkertainen määrä rahaa auton arvoon verrattuna. Tämä ei välttämättä olisi ongelma tai edes uutta autoilun maailmassa, ellei osa rahallisista panoksista omien persoonallisten visioiden toteuttamiseen olisi ajanut autoa sellaiseen valoon muiden autoilijoiden silmissä, että ihminen mieluummin haluaisi korvauksen auton vastaanottamisesta.

Koska maailma on mustavalkoinen, tälläkin synnillä on oma valoisa puolensa enkä tarkoita pelkästään varaosaliikkeiden myynnin kasvua. Nuorten miesten syntinen riitti luoda autostaan mekaaninen riikinkukko saattaa helpottaa nuoren miehen pariutumista, ja jos ei helpota niin ei ainakaan ole esteenä. Lukemattomat naiset ovat nimittäin kertoneet olleensa vähintään kerran elämässään tällaisen tuning-tyylisen auton kyydissä. Nuoren miehen kaikenlainen niin rahallinen, ajallinen kuin luova panos saattavatkin tavoittaa jollain tasolla haluttua vastinetta, vaikka myöhemmin joutuisikin sulkemaan silmänsä taloudellisten tai imagollisten tappioiden edessä. 

Ensiauton aiheuttaman ylitsevuotavan ylpeyden inspiroima autonmuuntelu antaa lopulta kahdenlaisia opetuksia tuoreelle autoilijalle: joko oppii korjaamaan ja kunnostamaan autoa tai oppii pysymään siitä visusti erossa.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (10)
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!