Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.

keskiviikko 12.09.2018 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Lopulta on päästy paikan päälle katsomaan myytävänä olevaa autoa. Muutama lyhyt muistilapun kaltainen tekstiviesti on lähetetty ja puhelimessa on keskusteltu myytävästä autosta, autoista yleensä, säästä ja polttoaineen hinnoista.

Myyjä kohdatessa tervehtimisen yhteydessä kätellään kevyt hymy huulilla silmiin katsoa tunnelman keventämiseksi ja luottamuksen rakentamiseksi. Hyvänä merkkinä on, jos myyjä tekee samoin samanaikaisesti.

Myytävänä oleva auto näyttäytyy aina houkuttelevana, mutta myös hiukan epäilyttävältä. Tässä vaiheessa on erityisen tärkeää muistuttaa itselleen mieleen, ettei auto ole vielä oma, vaan täysivaltaisesti myyjän omaisuutta. Auto on samalla tavalla tuntematon auto kuin mikä tahansa auto vaikka marketin parkkipaikalla. Tärkeää on pitää käytöstavoista kiinni, vaikka silmään pistäisi mahdollinen myyjältä mainitsematon hintaan vaikuttava vika. Autoon ei saa koskea ilman lupaa. Renkaanpotkija pilkkasanana ei tule tyhjästä. Potkisitko satunnaisten autojen renkaita marketin parkkipaikalla? Renkaiden potkimiseenkin pitää pyytää lupa. Samalla tavalla pitää kysyä lupaa saada avata auton ovi ja tutkia auton sisätiloja tai helmojen kovuuden tarkistamiseen puristelemalla.

Vaikka auto olisikin autokaupan omistuksessa ja täten auto tuntuisi olevan vapaammin tavoitettavissa, ei autoon voi tässäkään tapauksessa kajota. Auto on edelleen yksityisessä omistuksessa. Tilannetta voisi verrata samaan kuin marketissa avaisi tuotteen pakkauksen uteliaisuuttaan. Myyjä pitää pyytää paikalle esittelemään autoa ja myyjä antaa luvan lähempään tutkailuun.

Ennen koeajoa myyjän kanssa sovitaan, että kumpi ajaa. Ihanteellisimmillaan niin myyvä kuin ostava osapuoli myyntitilanteessa ajaa autoa. Myyjä ajaessaan esittelee autoa ja sen historiaa samalla, kun ostaja hiukan rentoutuu ja tarkkailee autoa matkustajan näkökulmasta. Ostajan ajaessa ostajaa pääsee kyselemään auton yksityiskohdista ja tutustumaan auton erityispiirteisiin.

Jos koeajolla ei ole tapahtunut tai löytynyt mitään katastrofaalista ja käyttäytymistavoista on pidetty kiinni, voi olla mahdollisuus vielä pieneen hintaneuvotteluun ellei ennen koeajoa hintaa ole lyöty lopullisesti lukkoon. Myyjä kuin myyjä taipuu hinnan kanssa hiukan, kun ostajana on asiallinen tapaus.

Ostokrapula on tavallinen jälkitauti käytetyn auton ostamisen jälkeen. Tauti iskee joskus jo samana päivänä tai viikon sisällä ostotapahtumasta. Auto käyttäytyy, tuntuu ja kuulostaa täysin erilaiselta kuin kaikki edelliset autot. Koeajolla on jäänyt moni asia tarkistamatta tai jännittävän tilanteen takia huomaamatta. Pahimmassa ostokrapulassa saattaa syntyä tunne, että olet juuri tullut huijatuksi autokaupassa ja pihassasi seisoo loputtomasti rahauhrauksia vaativa Moolok, jonka luotettavuus on samaa luokkaa kuin poliitikkojen puheet vaalien alla.

Taudin ollessa pahimmillaan on hyvä muistuttaa itselleen, että käytetty auto on täynnä kuluneita osia, joita on tarkoituskin vaihtaa ajoittain. Näin auto on alun perin suunniteltukin. Viimeisin katsastusraportti voi antaa vihjeitä seuraavista vaihdettavista osista. Autokaupasta ostetun auton moottorin tai vaihteiston yllättävä hajoaminen muutamien ensimmäisten kuukausien aikana on aihe ottaa myyjään yhteyttä. Yksityiseltä henkilöltä ostaessa olet todennäköisesti omillasi ellei kyseessä ole selvästi viasta, jonka myyjä on tiennyt ja jättänyt kertomatta. Tällöin kyseessä voi olla jopa petos. Jarruremontin tai iskunvaimentimien uusimisen yhteydessä voi pohtia, onko merkitystä, tapahtuuko osien vaihtaminen hiukan auton ostamisen jälkeen vai vuoden päästä. Tavallisesti ostokrapula katoaa muutaman viikon aikana pois ja autoon voi hiljalleen orientoitua realistisesti. Tämän ajan jälkeen voi olla aika pohtia, onko enää aihetta olla myyjään yhteydessä.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (6)
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!