Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle

maanantai 25.09.2017 Avainsanat: liikenneturvallisuus , Tieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Juhlien jälkeen en jaksanut kuunnella enää musiikkia ajellessani takaisin kotiin. Korvani olivat altistuneet usean tunnin ajan äänekkäälle musiikille sekä kovaääniselle keskustelulle. Pimeitä teitä yksin ajellessani kohti kotia täysi hiljaisuus ei kuitenkaan ollut vaihtoehto, koska hiljaisuus saisi tuntemaan itseni yksinäiseksi. Halusin matkaseuraa vaikkakin jostain radiotaajuuksien takaa sellaisilta ihmisiltä, joka eivät välttämättä tienneet olemassaolostani tai matkastani kohti kodin lämpöä. Yleisradion pelkästään puheeseen keskittynyt radiokanava tuntui täydelliseltä vastaukselta yöllisen yksinäisyyden karkottamiseen.

Kymmenien kilometrien pimeiden reittien kyntämisen jälkeen pääni hiljalleen pehmeni. Vainoharhaisuus otti ajatukseni kolkkoon syleilyynsä ja radiosta kantautuva keskustelu sai uuden merkityksen. Liian monen kahvikupillisen hapattamat aivoni olivat varmat, että Yleisradio yritti suistaa ojaan niin minut kuin muutkin autoilijoita, jotka kehtasivat matkata viikonloppuyön pikkutunneilla ilman tekijänoikeuskorvausten alaisuuteen kuuluvaa ohjelmasisältöä.

Radio-ohjelman sisältönä oli nimittäin suomalaisten yritysten kaupankäyntiongelmat ulkomailla. Radio-ohjelma ei ollut suoralähetys tai pikauusinta kuluvalta viikolta, vaan nauhoite oli jostain 1990-luvun alkupuoliskolta. Tohtorishenkilö kertoi akateemisella kuivuudella ja fakkiuntuneella hartaudella, miltä asiat näyttivät tutkijan kammiosta tiirailtuna. Jokainen sana oli kuin tyrmäystippa, joka ääniaaltoja hyväksikäyttäen kulki korvakäytävän kautta suoraan käpyrauhaseen erittämään maksimaallisen määrän melatoniinia ja tätä kautta heikensi roimasti ajosuoritusta.

Tietenkin joku voisi väittää, että ohjelma on tarkoitettu niille, joilla on vaikeuksia saada unta ja kaipaavat sisältököyhää puhetta edistääkseen nukahtamista. Tämä olisi täysin kurantti argumentti jonain toisena viikonpäivänä, mutta kukaan ei ole huolissaan nukahtamisestaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Yleisradiolla ei ollut mitään hyväntahtoista ajatusta lähettää sellaista ohjelmasisältöä sellaiseen kellonaikaan sellaisena viikonpäivänä. Täysin edesvastuutonta toimintaa nostaa tällä tavalla onnettomuusriskiä autoilijoiden keskuudessa.

Radiossa olisi vähintään pitänyt olla äänessä koomikot ja muut huumori-ihmiset kaskuttelemassa keskenään. Matka tällöin sujuisi hekotellen mutkasta mutkaan, kunnes kotiparkki asettuisi auton alle.

Kaikki järkevät ihmiset tietävät, että tehokkainta palvelus yölliselle liikenneturvallisuudelle olisi, että radiosta tulisi radioteatterin toteuttamana kylmäveristä kauhua. Kauhun pitäisi olla sellaisilla tavoilla toteutettu, ettei autoilija uskaltaisi nukahtaa vielä edes omassa sängyssään. Radioteatterin äänitykset olisivat vuodenaikaan sopivia sekä teemaltaan autoiluun liittyviä. Valoisina kesäöinä aiheina olisivat ufot ja sähköviat autossa. Pimeän aikaan aaveet ja eksyminen navigaattorin sekoamisen takia. Hiukan kilinöitä ja kolinoita ääniefekteinä aivan kuin autoon olisi tullut jokin vika sekoitettuina ilmoituksiin autoiluun liittyvien maksujen korotuksista. Tällainen saisi kovahermoisimmankin autoilijan valpastumaan ja valuttelemaan kylmän hien mukana kaiken melatoniinin paitansa kaulukseen.

Pääsin kuitenkin turvallisesti kotiin suistumatta tieltä. Matkalla laskelmieni mukaan oli tullut vastaan seitsemän autoa ja yksi ajoi hetken perässäni sekä tien yli juoksi kettu. En väitä, että näkkärin rapasakka tutkija olisi ollut täysin turha tai matka olisi ollut pelkkää kärsimystä. Olin nimittäin sänkyyn rojahtaessani nyt tietoinen, kuinka mahdollisesti toimisin, jos sattuisin aikakoneella joutumaan keskelle 1990-luvun alun ulkomaankaupankäyntiä.

Bensa loppui

tiistai 05.09.2017 Avainsanat: autohuolto , Griffin , poliisi , Saab 9-5 , Tieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Kävi vanhanaikaisesti. Olin laiminlyönyt polttoainehuoltoa pahemman kerran. Laskelmieni mukaan olin laiminlyönyt polttoaineenhuollon peräti neljän peräkkäisen ajon aikana. Rikoskumppanina polttoainemittari oli ollut tässä itsepetoksessa antaumuksella mukana. Itse asiassa niin antaumuksella, että lähtiessäni kotipihasta, polttoainemääräksi mittari valehteli neljäsosaa tankillista ja kahdensadan kilometrin etumatkaa tankkauspisteelle. Olin jo siis syvällä uskonasioiden piirissä, koska faktaa oli, että kojelaudassa sijaitseva polttoaineen vähyydestä ilmoittava valomerkki oli hakenut huomiota jo kolmen päivän ajan.

Kaasupolkimen hengettömyyden ja voimakkaiden katkonaisten moottorin nykäisyjen jälkeen katselin bussipusäkillä autoni vieressä, kuinka oikealla puolella oli mäntyjä ja vasemmalla puolella kuusia. Saab omalta osaltaan loi tunnelmaa värittämällä pilvisen harmaata säätä sykäyttelemällä jokaista vilkkua samanaikaisesti. Bussipysäkille luomani metsädiskon keskellä pohdin, että nyt on varmaankin yhteisvastuullisestikin ajateltuna lupa nauttia yksi savuke samalla, kun mietin, miten saan spontaanit bileet katkaistua.

Ennen savukkeen palamista loppuun tuntematon pakettiauto saattoi itsensä parkkiin samalle bussipysäkille. Nuorehko mies kysyi, että tarvitsinko apua. Vastasin, että en tarvinnut. Totuus oli, etten vain tuoreeltaan tiennyt autoni oikkuiluiden syytä, joten en tiennyt minkälaista apua tarvitsisin ottaa vastaan.

Pakettiauton poistuttua polvistuin auton keulan edessä kuin rukoillakseni ihmettä. Suuntasin katseeni auton alle, mutta mitään vuotoja ei onnekseni ollut havaittavissa. En myöskään muistanut huomanneeni, että auto olisi päästänyt erityisen voimakkaita savumerkkejä ilmaan ennen pakottavaa tarvetta keskeyttää ajo. Tein pieniä laskelmia ja totesin, että polttoaineensyöttöön oli varmaankin tullut katkos.

Koska kyseessä oli työmatka, tosin töistä jo kotiin päin, päätin soittaa pomolle, koska tilanne tuntui jollain tavalla töihin liittyvältä. Pomon puhelin kuitenkin oli pomokiireiden takia varattu. Ennen uutta soittoyritystä päätin polttaa ajankuluksi vielä toisenkin savukkeen. Vasta muutaman henkosen jälkeen Volkswagen Polo pysäytti itsensä tien nurkalle. Autosta nousi nainen. Nainenkin tarjosi apua. Tällä kertaa otin avun vastaan, koska tiesin, ettei tilanne ratkeaisi tienpientareella seisoskelemalla savuke suussa. Nainen oli muutenkin ajamassa polttoainetankkien ja pomon toimiston suuntaan, joten lähdin naisen matkaan.

Matkalla nainen kertoi, ettei aluksi meinannut pysähtyä, koska aina ennen tarjotessaan apua samalla tienpätkällä pulassa olevalle, oli jo apu jo tulossa. Tämä selvästi harmitti naista hiukan. Utelin naiselta, että näkeekö tällä tiellä useinkin autoja hätävilkuttelemassa. Naisen mukaan talvella näky ei ollut epätavallinen. Ymmärsin, vaikka en ollutkaan samaan näkyyn törmännyt kuin kerran. Kutsunkin tietä leikkisästi jääradaksi, koska talvisin tie hautaa itsensä lisäksi jäävaipan alle pääkaupunkiseutulaisten kinastelut kitka- ja nastarenkaista.

Kiitin naista tuhannesti kyydistä ja ilmoitin olevani yhden velkaa.

Marssin suoraan pomon toimistoon. Ilmoitin heti ovensuussa tomerasti bensiinin loppuneen autostani. Pomo kurtisti kulmiaan paperipinojen takaa ja piti lyhyen hiljaisuuden julistukselleni. Huokaisun saattelemana pomo tiedusteli, olinko siis kyytiä vailla. Vastasin myöntävästi. Pomo antoi tunnin armon aikaa, jonka jälkeen saisin häneltä kyydin takaisin Saabilleni. Tämä kävi pirtaan, koska olisi mukavasti aikaa noutaa huoltoasemalta muutama litra bensiiniä.

Kävellessäni pieni mutta täysinäinen bensakanisteri hyppysissäni kauppalan läpi poliisi kaarsi eteeni. Toinen poliiseista oli hyvin kiinnostunut kanisterin sisällöstä, matkastani sekä sen tarkoituksesta. Kerroin häiriöstä Saabini polttoaineensyötössä, johon juuri ostamani korjaussarja oli kanisterin sisällä. Poliisi sanoi uskovansa selitykseni, mutta kuitenkin ystävällisesti kysyi, saisivatko he tarjota kyydin takaisin Saabille. Otin tarjouksen ilomielin vastaan.

Poliisi otti kanisterini huomaansa etupenkille ja itse istahdin maijan vaatimattomaan takatilaa. Koska matkaa oli tovin verran, päätin välittömästi soittaa pomolle uudesta käänteestä. Kerroin, että en tarvinnutkaan enää kyytiä, koska olin poliisin matkassa. Vannon, että kuulin pelkästään puhelimen välityksellä kulmien kurtistuvan ja kallon luiden hiukan naksahtelevan. Hiukan kiihtyneellä äänellä pomo pyysi tarkempaa tilannepäivitystä. Kerroin poliisin siis tarjonneen kyydin takaisin Saabille. Selitys kelpasi pomolle.

Poliisi seurasi pienen välimatkan päästä tankkaustani, mutta ennen kuin edes ehdin kääntää avain virtalukossa, poliisiauto vilahti ohitseni kadoten mutkan taakse.

Seuraavana päivänä sain pomolta lyhyen sähköpostiviestin, jossa pyydettiin tästä eteenpäin pitämään hallintoon yhteyttä työajan ulkopuolella vain sähköpostin välityksellä sekä tapaamisiin varaamaan ajan etukäteen.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (12)
marraskuu (1)
Tesla Cybertruck näyttää mahtavalta!
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!