Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella elokuu

Mummo kolhi autoani parkkipaikalla

maanantai 31.08.2015 Avainsanat: Griffin , nainen ratissa , Naiset , Saab 9-5 , Tieliikenne

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Olen vielä muutamankin päivän jälkeen niin raivoissani, että tapahtuneesta on vaikeaa kirjoittaa. Tapahtumat etenivät jotenkin näin. Olin lauantaipäivänä autoilemassa pienen kaupunkimme pieneen keskustaan lyhyeen työtehtävään. Pysäköin autoni tien vieressä olevalle parkkipaikalle. Sammutin autoni moottorin, minkä jälkeen kuulin kuinka viereisen auton ovi osuu omaani. Kylmän rauhallisesti siirrän katseeni viereiseen autoon ja jään jännityksellä seuraamaan tilanteen kehittymistä. Viereisessä autossa istuu mummo ja mummon auton ovi on auki nojaten autoni kylkeen. Kehittelen terävämpää katsetta mummoa kohti yrittäen viestittää, että auton ovien kanssa pitäisi olla tarkkana parkkipaikoilla. Näen kuinka mummo nousee autostaan ja mummon auton ovi osuu vielä kerran autoni kylkilistaan.

 

Autossani tästä hetkestä lähtien ei enää ollut autoilun maailmaa analyyttisesti seuraavaa autobloggaria, vaan jäljelle oli jäänyt tilanne: mies vastaan mummo. Nousin salamannopeasti autostani ja kävelin mummon luokse. Kysyin mummolta suoraan ja kipakasti, että mitä hän luulee tekevänsä. Mummo penäsi lisäselvitystä kysymykseeni. Kerroin mummolle, että hän oli juuri osunut useasti autonsa ovella autoni kylkeen. Mummo vastasi, että kyllä vähän voi osua toiseen autoon. Ääneni otti haltuun korkeampaa oktaavialaa, kun vastasin, että ei voi osua toisen autoon koskaan. Mummo valisti, että uudet autot ovat niin hyvää ja paksua peltiä, että niihin voi vähän osua. Jäin sanattomaksi ja kävelin pois tilanteesta.

 

Mummo olisi voinut olla pahoillaan, että huolimattomuuttaan osui ovellansa autooni. Olisin ymmärtänyt ja kertonut, ettei mummon tarvitse murehtia tapahtuneesta. Mummo olisi voinut myös haukkua ajotaitoni ala-arvoisiksi, koska pysäköin autoni niin lähelle toista autoa, ettei autostaan pääse pois kuin pelkääjän paikan puolelta eikä hänen lonkkansa kestä autossa ryömimistä. Olisin ottanut kritiikin ajotaidoistani tyynesti vastaan, koska tiedän olevani keskivertoa huonompi kuljettaja, ja ollut pahoillani aiheuttamastani vaivasta sekä luvannut olla seuraavalla kerralla tarkkaavaisempi pysäköidessäni autoa.

 

Liikenneturvallisuuden yksi kulmakivistä on, ettei auto osu toiseen autoon missään tilanteessa. Liikenteessä on paljon muitakin prioriteetteja, kuten autolla ei osuta ihmiseen tai eläimeen koskaan millään nopeudella. Toiseen autoon osumattomuus on tärkeä liikenneturvallisuuden kulmakivi, koska liian rajulla osumalla saatat saada auton sisällä olevan ihmisen osumaan omaan autoonsa vahingollisesti. Mummoa ei kulmakivi kiinnostanut, vaikka pysäköidyn auton ovea avatessa on käsillä harvinainen tilanne, jossa ihminen voi tietoisesti päättää osuuko autollansa toiseen autoon.

 

Mutta mitä ihminen voi tehdä tällaisessa tilanteessa, kun vastassa on mummo? Mummojen edessä ihminen on täysin aseeton. Ei mummolle voi kiroilla tai pilkata. Ei mummolle voi huutaa niin kauan, että mummo itkee. Kyseessä oli kuitenkin julkinen paikka ja mummon pilkkaajan ja itkettäjän maine on taas niin suuri kolhu, ettei yhteenkään auton kylkeen saa sen vertaista mahtumaan. Mummoille liikenteessä ei voi muuta kuin antaa tilaa ja anteeksi.

 

Pahinta kaikessa oli, etten jälkeenpäin löytänyt autoni kyljestä todisteista tapahtuneesta. Mummo voitti. Saabini kylki oli edelleen yhtä ajan haalistama ja likainen kuin ennenkin ilman uutta kunniamerkkiä nähdystä elämästä. Mummo oli oikeassa. Ilmeisesti iän tuoman kokemuksen turvin mummo aukoi autonsa ovea edistyksellisesti tietoisena autojen kylkien laadukkuudesta. Ehkä pitäisi olla vain imarreltu, että mummo kutsui autoani uudeksi.

Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista

keskiviikko 19.08.2015 Avainsanat: Ilmastonmuutos , Nissan , saasteet , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Uskoni on loppunut lupaukseen, että saisimme lentäviä autoja allemme. Emme koskaan tule pääsemään nousukiitoon kotipihasta ja lentämään varpusparven rinnalla kohti auringon laskua. Olen vaatimaton mies ja minulle olisi riittänyt vähän lentävä autokin. Sellainen auto, joka olisi ollut vain sen verran ilmassa, etteivät tien epätasaisuudet, mökkitien roudan nostattamat kivet ja jäälohkareet tiellä kiristäisi autoilijan hermoja. Toiveeni olisi ollut vain joitakin kymmeniä senttejä lentokorkeutta, mutta mitkään indikaattorit eivät viittaa siihen suuntaan, että autoni voisi edes tätä vähää pysyä ilmassa. Olen hiukan pettynyt ja surullinen. En enää innoissani selaa eri medioita löytääkseni mainoksia ja uutisartikkeleita markkinoille juuri toimitetuista lentävistä autoista.

Kuten on opetettu, toivoa ei saa menettää. Olenkin siirtänyt kaikki haaveeni tulevaisuuden tieteen ihmeistä koskemaan polttomoottoreita. Olen varma, että tulevaisuudessa pääsemme edelleen nauttimaan tankkaamisesta, moottoriteiden reunoilla monumentaalisesti seisovista huoltamoista sekä pakokaasun tuoksusta pakkaspäivinä. Konepellin alla roihuava tuli ei tule menettämään ajankohtaisuuttaan koskaan. Polttomoottori on voimanlähteiden torakka, joka selviää samoilla leveysasteilla kuin ihminen, ja jonka ympärillä vain maailma muuttuu sen itse säilyttäen paikkansa. Niin kuin eräs autorunoilija kirjoitti: moottorin sielu eli moottori on hyvä.

Polttomoottori on tulevaisuudessa pieni ja kevyt. Moottori tulee olemaan ehkä hiukan painavampi ja kookkaampi kuin nykyiset akut. Tämän ansiosta moottori on helppo päivittää uuteen joko samanlaiseen tai hiukan parempaan versioon. Moottorin voi vaihtaa yksi ihminen, eikä varamoottoria ole epätavallista pitää mukana.

Nykyisenä ihanteena on, että moottori kestäisi mahdollisimman pitkään. Tulevaisuuden polttomoottorin tarkoitus ei ole kestää, vaan moottorin kuuluukin hajota. Moottorin elinikä on muutaman vuoden tai joitakin kymmeniä tuhansia kilometrejä, jonka jälkeen käytetty moottori palautetaan kierrätettäväksi. Moottoriin liittyvät huollot jäävät kokonaan pois. Moottoriin ei tarvitse tai edes voi vaihtaa öljyjä tai hihnoja. Moottori vaihdetaan aina kokonaisuutena. Tulevaisuudessa ei siis nähdä lentävää autoa, vaan turhautuneen kotimekaanikon lennättämä moottori.

Tulevaisuuden polttomoottori on varaosa muiden varaosien joukossa, jonka voi tilata postimyynnin kautta. Uuden moottorin hinta on noin kymmenesosa nykyisten moottorien hinnasta. Intohimoisimmat harrastajat omistavatkin erilaisia moottoreita eri tarkoituksiin. Pitkille matkoille tai talvikaudelle voi olla oma moottori, joka on suunniteltu toimimaan optimaalisesti tietyissä olosuhteissa.

Tulevaisuudentoivoni ei ole täysin vailla totuuden pohjaa tai perustu harmittomalle haaveilulle, kun auto on juuri esitellyt itsestään inhimillistä puoltaan. Nissan on kehittänyt 40 kilon ja 400 hevosvoiman moottorin. Lyhyen matematiikan pohjalta tein laskelman, että neljäsosa tästä moottorista olisi 10 kiloa ja 100 hevosvoimaa, mikä riittäisi helposti tavalliselle autonomistajalle. Kun tämän 10 kilon päälle laitetaan letkut, piuhat sekä muu tarvittava ja vaikeasti ymmärrettävä tekniikka kuvauksellisen paketin sisään, voi käsissä olla edellä kuvaamani tulevaisuuden polttomoottori. 

Näen, että polttomoottori on myös eettinen valinta niin nyt kuin tulevaisuudessa. Polttomoottori eettisesti saastuttaa ihmisen omaa elinympäristöä eikä sähkömoottorin tavoin siirrä energianvalmistamisesta aiheutuneita ympäristötuhoja kauaksi autoilijan omasta elinympäristöstä. Tulevaisuudessa yleisesti trendinä on paikallissaastuttaminen ja huomion kiinnittäminen siihen, ettei ympäristön tuhoaminen siirtyisi kauas omasta elinympäristöstä. Helposti kierrätettävä polttomoottori on tällöin oikea valinta ympäristötietoiselle ihmiselle.

 

Video mainitusta Nissanin moottorista

Kitkarenkaat kesällä

torstai 06.08.2015 Avainsanat: kitkarenkaat , nastarenkaat , viimeinen alfa

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Suomessa jatkuvana keskustelunaiheena autoverotuksen ja nopeusrajoitusten lisäksi ovat kitkarenkaat. Kitkarenkaat laitetaan vastakkain oikeiden talvirenkaiden, siis nastarenkaiden, kanssa, ja renkaiden välille pyritään tekemään paremmuuseroja. Joidenkin mielestä kitkarenkaat ovat kokonaisuutena paremmat, koska asfaltti kuluu kitkarenkailla vähemmän eikä nastoja lennä kanssa-autoilijoiden maalipintoihin ja tuulilaseihin. Nastarenkaiden puolestapuhujat taas painottavat nastarenkaiden turvallisuutta kaikissa talviolosuhteissa, sekä huomauttavat, etteivät nastat aiheuta arvonalennusta kanssa-autoilijoille.

Kolmas ryhmä, johon itsekin kuuluin yhden kesän, ovat autoilijat, jotka eivät vaihda kitkarenkaita edes kesäksi pois, vaan ajavat samoilla renkailla vuodenajasta toiseen. Tässä vaiheessa haluan muistuttaa, etteivät kitkarenkaat ole laittomat talvirengaspakon ulkopuolella. Suomalainen lainsäädäntö on siunannut niin kitkarenkaat kuin nastattomat nastarenkaatkin tieliikennekelpoisiksi myös kesällä.

Itselläni päätös pitää kitkarenkaat kesän läpi oli taloudellisen järkeilyn tulos. Ennen kitkarenkaita autossani kesärenkaina olivat toimineet nastattomat nastarenkaat. Uusien kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet olivat huomattavasti paremmat kuin vanhoissa nastattomissa nastarenkaissa. Auto tuntui kääntyvän ja jopa kiihtyvän paremmin kitkarenkailla. Seuraavana kesänä en halunnut palata takaisin heikompaan ajettavuuteen. Toisaalta mieltäni painoi fakta, että ostaessani uudet kesärenkaat auton renkaiden yhteisarvo olisi korkeampi kuin itse auton arvo. Tämä olisi taas rikos järkeä vastaan.

Ajossa kitkarenkaat olivat lähes äänettömät ja tunnottomat, mikä mielialan mukaan saattoi olla joko myönteinen tai negatiivinen ominaisuus. Risteyksestä ripeästi kääntyessä renkaat tekivät poikkeuksen. Liian innokas kääntyminen sai renkaat viheltämään elokuvallisesti. Renkaiden elokuvallinen ääntely oli vitsikästä muutamalla ensimmäisellä kerralla, mutta nopeasti ääntely aiheutti kevyttä häpeäntunnetta. Opin nopeasti suoriutumaan risteyksistä ilman äänimerkkiä.

Kovat helteet eivät olleet kitkarenkaille parkkipaikkaystävälliset. Autoni seisoi parkkipaikalla ilman ajoa helteisen viikonlopun yli. Lähtiessäni liikkeelle parkkiruutuun oli renkaiden kohdalla jäänyt musta läiskä. Kova helle ja suora auringonpaiste olivat tulkintani mukaan sulattaneet ohuen kerroksen rengasta parkkiruutuuni. Yritin jälkeenpäin etsiä renkaista sulanutta kohtaa, mutta en sellaisia löytänyt. Ajo-ominaisuudetkaan eivät muuttuneet sulamisonnettomuuden johdosta.

Jotkut väittävät, että kitkarenkaat olisivat vaaralliset kesällä. En saanut vaarantunnetta kitkarenkaista kertaakaan. Tähän voi olla osaksi syynä, että olin opetellut ajamaan kyseistä autoa nastattomilla nastarenkailla. Kitkarenkaat olivat niiden jälkeen ylellistä ajettavaa. Kitkarenkaallinen auto pysyi joka säässä ja tilanteessa haluamallani kaistalla sekä pysähtyi vaadittuun kohtaan. Tämä voi tosin johtua tavastani ajaa suurilla turvaväleillä ja alhaisilla nopeuksilla piittaamatta tulenko ohitetuksi.

Kesärenkaat kesällä ovat parhaat. Näin haluan uskoa, koska muuten autoilun maailmassa on liian suuri virhe. Kitkarenkailla vanha autonrassu selviytyi kesän ilman suurempia takaiskuja. Kitkarenkaiden suurimpana etuna on, että talvi ei pääse yllättämään, koska talvirenkaat ovat koko kesän odottaneet talventuloa valmiiksi asennettuina. Karskein mies tietenkin asentaa autoonsa kesän kynnyksellä kalleimmat nastarenkaat, nyppii nastat pois ja pyyhkii ihmettelevän naapurin otsahien ystävällisesti hihaansa.

Jotta kirjoitus ei olisi liian vakava, haluan vielä kertoa tamperelaisen vitsin käpykakun ostamisesta. Pankkiiri ja hänen rouvansa olivat viettäneet kaupungilla lauantaipäivää ostoksilla. Auton nokan kiitäessä jo kohti pariskunnan kotia rouva muisti, että heidän tilavaan kotiinsa oli tulossa vieraita kylään juomaan kahvia. Heidän muuten kattavasta ruokavalikoimastaan puuttui ihmisten kovasti suosima käpykakku, jota rouva ehdottomasti halusi tarjota vieraille. Rouva pyysi ystävällisesti pankkiirimiestään ohjaamaan auton Kaiharin automarketille, josta voisi noutaa kahvihetken iloksi käpykakun. Matkan suunta muuttuikin kohti markettia. Pankkiiri kaarsi juurihuolletun ja pestyn autonsa automarketin oven eteen, jotta rouvan kävelymatka olisi mahdollisimman lyhyt hienoissa nahkakengissä. Rouvan tehdessä ostosta mies etsisi autolleen parkkipaikan sopivan matkan päästä marketin ovesta. Astuessaan automarketin ovesta sisään rouva huomasi olonsa huonontuneen. Mahassa kiersivät päivän mittaan nautitut vaikeasti mahalaukussa sulavat ruuat. Maha hiukan turposi ja uusi kesämekkokin tuntui tiukalta. Rouva päätti ostaa käpykakun erityisellä ripeydellä, jottei hyvin kiusallinen, vaikkakin täysin luonnollinen, suolen toiminta aiheuttaisi häpeällistä hetkeä muuten hyvin sujuneeseen päivään. Tukalasta olosta huolimatta rouva sai ostettua käpykakun huomiota herättämättä. Ulko-ovella rouva näki tutun auton ja kiiruhtaen meni autoon istumaan. Auton turvassa rouva tunnusti pankkiirimiehelleen, että oli erehtyä autosta, mutta samanlaisessa autossa olikin kitkarenkaat ja osasi välttää erehdyksen nämä huomattuaan.

 

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (6)
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!