Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella heinäkuu

Liikaa unta Jaguarissa

keskiviikko 27.07.2016 Avainsanat: Jaguar , nainen ratissa , Naiset

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Tyttäreni ja mummuni kanssa päätimme tehdä pienen retken sukumme mökille. Kippasimme tyttäreni kanssa mummelin kotoaan kyytiin ja huristelimme kohti kesälaidunta muistellen vanhoja sekä arvioiden tulevia ja meneviä säätiloja. Aamupäivästä saapuessamme lähimökkien yhteiskäytössä olevalle pysäköintialueelle huomasimme jotain poikkeuksellista. Tavallisesti asiallisten mökkeilyautojen sijaan pysäköintialueella oli metsän armoilla uudehko Jaguar. Kenellä täällä päin on muka kertynyt massia päälle hienon Jaguarin verran, kun vuosikymmeniä mökeille oli saavuttu autoilla, joilla ei ole tarvinnut varoa oksia tai tienpintaan nousseita kiviä? Pikaisella kurkkauksella näytti, että kesäistä metsää heijastelevan lähes virheettömän Jaguarin maalipinnan takaa sisätilat olivat ahdettu täyteen vaaleaa nahkaa ja puupaneelia.

Olin hämmentynyt tästä vuosikymmenien autoharmoniaa rikkovasta näystä. Asetuttuamme aloillemme ja pientä purtavaa nautittuamme päätin käydä katsastamassa uudemman kerran tätä poikkeuksellista ilmestystä. Olihan myös mahdollisuus ottaa metsän suojissa kunnon katseet tuoreen Jaguarin sisätiloista välittämättä siitä, kertyisikö innostuksen kiihdyttämästä hengityksestä hiukan höyryä auton laseihin.

Saapuessani aikoinaan lihasvoimin keskelle hakkuuaukeaa kyhätylle pysäköintialueelle näin, että auton ympärille oli kertynyt housut, laukku, kumisaappaat sekä viinipönkkä. Astelin varovaisin askelin kohti ohuiden puiden, suurten kivien sekä villin heinikon keskellä oleskelevaa tumman vihreää Jaguaria. Ketään ei näkynyt tai kuulunut, vaikka ihmisen jälki näkyikin vahvasti auton ympärillä. Vain tuuli humisi puiden oksissa ja järvi liplatti kauempana. Auton viereen saavuttuani huomasin, että takapenkillä oli ihminen käpertyneenä. Säikähdin näkemääni ja poistuin rauhallisin mutta ripein askelin takaisin mökille. Kerroin tyttärelleni, että nyt hänelle olisi varattuna erikoistehtävä pysäköintialueella.

Vein tyttäreni pysäköintialueelle ja pyysin häntä katsomaan kunnolla Jaguarin takapenkille ja tulemaan takaisin, kun annan kädellä merkin. Jäin itse seisomaan mökille vievän polun päähän tarkkaillen tilannetta. Tytär teki työtä käskettyä ja huidoin kädelläni merkiksi häntä tulemaan takaisin. Tytär kertoi, että takapenkillä ilmeisesti nukkui nuori mies.

Noin tunnin välein kävin polun päässä katsastamassa, oliko tilanne muuttunut.  Jokaisella kurkkauskerralla Jaguar sekä huolettomasti levitetyt tavarat olivat edelleen koskemattomina paikoillaan. Päivän kääntyessä jo iltaan mummostani tuli levoton, koska koskaan ennen mökin parkkipaikalla uudessa Jaguarissa ei ollut kukaan nukkunut. Itseäni tilanne ei juurikaan vaivannut, mutta halusin antaa mummolleni mielenrauhan ja päätin rohkeasti mennä jututtamaan nukkujaa. Toisekseen pohdin, että auton sisällä ihmisellä saattoi olla jokin hätänäkin.

Saavuttuani Jaguarin viereen huomasin, ettei takapenkillä nukkunut nuori mies vaan nuori nainen. Koska toisten autoon ei saa koskea, päätin ottaa koirilta oppimani herätystekniikan käyttöön. Tuijotin intensiivisesti ja herkeämättä ikkunan läpi kohti nukkuvaa naista. Noin minuutin kestäneen voimakkaan katselemisen jälkeen nainen virkosi ja katseli unenpöpperössä takaisin tekemättä elettäkään. Heilautin kättäni tervehdykseksi ja nainen avasi oven. Ennen kuin ehdin sanoa sanaakaan, nainen tivasi vihaisena, miksi hiippailin keskellä korpea. Vastasin kipakasti naiselle, että tuo oli minun kysymykseni. Kerroin, että meillä on mökki aivan vieressä ja siellä mummoni on hyvin hermostunut, kun parkkipaikalla nukutaan hienossa autossa tuntikaupalla. Nainen kertoi, että heillä on myös mökki lähistöllä. Tilanne rauhoittui. Kysyin, oliko kaikki hyvin. Naisen mukaan kaikki oli hyvin. Sanoin, että minun puolestani parkkipaikalla saa nukkua autossaan, jos siltä tuntuu, mutta tulin vain varmistamaan kaiken olevan kunnossa. Nainen ei vastannut mitään, käänsi vain katseensa muualle. Sanoin palaavani takaisin mökille ja toivotin hyviä unia.

Hiukan myöhemmin palasin pysäköintialueelle. Jaguar sekä pysäköintialueelle levitetyt tavarat olivat kadonneet. Ehkä nainen lähti etsimään rauhallisempaa unisijaa. Ihmettelin myöhemmin tyttärelleni, mistä oli päätellyt autossa nukkuneen ihmisen olleen mies. Tyttäreni mukaan nuorilla miehillä on joskus pitkät hiukset. Kysyin, eikö naisilla ole useammin pitkät hiukset. Tyttäreni mukaan niin on myös nuorilla miehillä. Ehkä tyttärelläni oli haisu kokonaisuuteen. Keskellä metsää nukkuminen autossa on todennäköisemmin pitkähiuksisten nuorten miesten puuhaa.

Auton korjaamisen raskassarja

keskiviikko 13.07.2016 Avainsanat: autohuolto , Autokauppa , Autokuume

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Vain parkkipaikalla erotellaan tosiremontoijat huoltamoiden kahvipöytiin kuuluvista suupalteista. Parkkipaikka näet näyttää keneltä löytyy niin luovuutta kuin paineensietokykyä tyydyttäessään autonsa huomionkipeyttä uusien varaosien avulla. Luovuutta tarvitaan sovellettaessa yllättävissä tilanteissa rajallista määrää kulahtaneita työkaluja sellaisiin tarkoituksiin, joihin työkaluvalmistaja ei olisi työkalua kehitellessään osannut villeimmissäkään visioissaan kuvata. Paineensietokykyä taas testataan ruosteisilla pulteilla ja muttereilla, vaihtelevilla sääolosuhteilla sekä satunnaisesti paikalle eksyneiden miesten katseilla ja kommenteilla.

Pääsin todistamaan tämä korjaamisen raskaimman sarjan, kerrostaloparkkipaikkakorjaamisen, huippuottelua, kun nyt tuntemattomaksi jäävä mies naapurustosta näytti, kuinka auto kesytetään parkkipaikalla ilman säänsuojaa ja laajaa työkaluvalikoimaa. Kyseessä oli järjestetty ottelu Citroen Picasson kanssa. Korjaustilanne ei tässä tapauksessa syntynyt yllättäen akuuttiin tarpeeseen, vaan tilanteeseen oli varauduttu etukäteen analysoimalla autoa myyneen yksityisen tahon antamia tietoja. Vastus ja otteluareena olivat kovia, mutta niin oli nähtävästi ottelijakin.

Muutama sananen vastustajasta. Vuosituhannen vaihteen rapeaksi ajetulla Picassolla oli hintaa 150 euroa ja auto oli haettu noin 50 kilometrin päästä. Ajoaikaa seuraavaan katsastukseen oli vielä runsaasti, mutta asevelihinnan salaisuutena oli vaihteisto. Vaihteista toimivat vain kaksi ensimäistä vaihdetta. Jotta peli ei olisi liian helppoa, kumpikin toimiva vaihde hyppäsi ajossa pois paikoiltaan. Autoa ei raukkamaisesti haettu trailerilla tai hinaamalla, vaan puupalikan avulla toinen vaihde saatiin pysymään paikoillaan koko 50 kilometrin matkan aina kerrostalon parkkipaikalle asti. Yhteishintaa vaihteiston korjaamiseen tarvittaville varaosille tuli 60 euroa, joten auto tuli pikaisella päässälaskulla maksamaan 210 euroa.

Tiedän, että monille vastaavan tilanteen edes ajatteleminen silittäisi vastakarvaan järkinystyröitä. Haluan kuitenkin kysyä näin: haluatko mieluummin ostaa auton halvalla ja korjata sen kulkupeliksi itsellesi vai viedä nykyisen autosi kytkinremonttiin korjaamolle. Tietenkin jokainen meistä on tasa-arvoinen ja jokaisen auton kilometrimittarin eteen voidaan laittaa paperilippunen mielenrauhan turvaamiseksi, mutta kumman tarinan kytkimestä kertoisit mieluummin saunaillassa kavereillesi?

Lukijan kuva (Jeppe Airaksinen)

Pitkä tovin katselin syvällä kunnioituksella vierestä, kun Picassoa parsittiin takaisiin elävien kirjoihin kerrostalon parkkipaikalla. Auto seisoi ilman eturenkaita kahden pienen pukin päällä kuin olisi valmiina liitämään seuraavaan seikkailuun. Puuttuvat eturenkaat olivat sijoitettuna auton alle turvallisuussyistä, jos roudan hapertama asfaltti sattuisikin pettämään tukien alta. Muutama muukin mies tuli tarkkailemaan viereeni tilannetta, mutta poistuivat omiin kiireisiinsä vedoten.

Seuratessani ottelua Picassoa vastaan en voinut olla ajattelematta, että nyt kerrankin edessäni on mies, jonka laisia yhteiskuntamme tarvitsee lisää. Tämän miehen sisällä oli voimaa ja rohkeutta, jota yksikään kuntosali, personal trainer, proteiinijuoma tai kamppailulaji ei koska tule tarjoamaan ihmiselle. Tämä mies on sellainen, jollainen jokainen mies syvällä sisimmässään haluaa olla, mutta vain harva enää pystyy. Pankkitilin saldo ja ympäröivän yhteiskunnan vaatimukset ovat sulattaneet pallit ja pudottaneet pallon käsistä lähes tavoittamattomiin tällä elämän alueella. Kyky haastaa itsensä ja antautua tällaiseen seikkailuun lähiympäristössä ovat kadonneet jonnekin avokonttorien sokkeloihin, ilmaisjakelulehtien mainoksiin ja valkoiseksi valehdeltuun kiireeseen.

Lukijan kuva (Ahonen Joonatan) MotorClips Productions

Kysyin korjaajalta hänen noustessaan auton alta huollon valmistuttua, kuinka paljon tällainen Picasso ajokuntoisena ja katsastettuna maksaisi, jos sellaisen itselleen haluaisi saada. Arviona oli, että jotain tuhannen euron luokkaa. Utelinkin, että onko tarkoituksena tehdä pieni tili jobbarityylisesti, kun auto on nyt valmis. Sain kieltävän vastauksen sekä vastakysymyksen, että miksi juuri kunnostettu auto pitäisi myydä. Ja tottahan se on, ei ehjästä autosta pidä luopua.

Vaikka olenkin suuri parkkipaikkakorjaamisen ystävä ja sitä silloin tällöin hetkellisesti lähestynkin, ymmärsin, että parkkipaikkakorjaamiseni on ollut hyvin harrastelijamaista, koska kanttini ei kestä puolta tuntia pidempää huoltoa tai edes kevyttä vesisadetta. Näkemäni ja kokemani jälkeen rohkaistuin ja asetin itselleni uusia tavoitteita omaehtoisen autohuollon suhteen. Seuraavat öljyt vaihdan itse Saabiini niiden valkoisten viivojen välissä, josta olen taloyhtiölle maksanut. Tämä ei siis sen takia, että säästäisin rahaa, vaan näyttääkseni, että pallo pysyy käsissäni.


Lukijan kuva (Jemina Malin)

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (11)
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!