Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella heinäkuu

Ystäväni Check Engine

maanantai 27.07.2015 Avainsanat: Autokorjaamo , Jobbari , Katsastus , Saab 9-5 , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Ostaessani Saabini jobbari lupasi Check Engine –valon syttyvän satunnaisesti. Myyjän lupaus on pitänyt paikkaansa ja ilmeisesti olen saanut hiukan ylimääräistäkin valoa kaupanpäällisiksi uutena asiakkaana. Saabillani on nyt takana 10 tuhatta kilometriä lähes keskeytyksetöntä moottorinvikavalon loistoa.

Vuosituhannen vaihteen Saabini edustaa uusinta autoteknologiaa, jota omistuksessani on koskaan ollut. Edellisessä autossani, 90-luvun 700-sarjan Volvossa, oli myös ajotietokone, joka tallensi muistiinsa havaitsemansa viat. Ajotietokoneen näyttönä toimi konepellin alle piilotettu punainen led-valo. Kyllä, yksi led-valo. Valo kertoo vilkahduksilla joko kaiken olevan kunnossa tai jonkin olevan vialla. Luonnollisesti kokeilin Internetistä lukemieni ohjeiden mukaan Volvoni tietokonetta nähdäkseni oman tulokseni. Led-valo vilkkui kiivaasti ja minä seurasin valo-show’ta suu auki jähmettyneenä. Tulkitsin tiedon niin, että yli 20 vuoden ja puolen miljoonan kilometrin jälkeen ei auton omistajana pidä itseään häiritä pienellä punaisella led-valolla.

Tekstin lopussa on video, josta löytyy videomateriaalia vastaavasta alkukantaisesta ajotietokoneesta antamassa tuloksia omistajalleen.

Purkauduin elämäntapasaabistin tyttärelle moottorinvikavalon sinnikkyydestä. Sain lohdutukseksi vastauksen, että valo on Saabin tyypillinen ominaisuus, joka pitää vain katsastuksen ajaksi sammuttaa pois päältä. Isot pojat Jyväskylässä taas valistivat, että moottorinvikavalo ja sen myötä saadut vikakoodit ovat ruotsalaisella hilpeydellä tehty suuntaa-antaviksi, joista on mahdollista päätellä missä vika mahdollisesti piilottelee. Tämä tieto oli pieni helpotus, koska rajuimmastakin vikakoodimyrskystä voisi nousta optimistinen ajatus väärinymmärryksestä. Pelkoni tosin on, että merkkivalon polttimo kuluu loppuun liian innokkaan käytön takia. En usko, että vikavaloa on suunniteltu jatkuvaan käyttöön.

Modernista ajotietokoneesta innostuneena tilasin itselleni Kiinasta oman OBD –lukijan. Tämä laite kiinnitetään autoon ja lukija lähettää langattomasti kaikki ajotietokoneeseen tallennetut tiedot kännykkääni paljastaen myös ne salat, jotka valmistaja on halunnut suoda vain autokorjaamojen asiantuntijoiden silmille. Onnekseni OBD –lukija ei toiminut autossani. En tiedä oliko ongelma kiinalaisessa rihkamassa vai olisiko minun pitänyt olla uskomatta kaikkea, mitä Internetissä luvataan yhteensopivuudesta. Joka tapauksessa, olisin nopeasti ajanut itseni tilanteeseen, jossa pakonomaisesti tarkastaisin jokaisen laitteen antaman luvun oikeellisuuden Internetistä. Olisin ollut kuin heikkoitsetuntoinen mies rakastellessaan uutta tyttöystäväänsä kysellen jatkuvasti, että onko tämä nyt hyvä? Menetin pienen määrän rahaa, mutta säästi runsaasti aikaa ja hermoja.

Hiljalleen olen ystävystynyt Check Engine –valon kanssa. Pidän valon mystisestä luonteesta. Olen yrittänyt saada moottorivikavalon sammumaan lopullisesti, mutta aina valo syttyy uudelleen. Vaihdoin raikasilmasuodattimen, korjautin pakoputkesta reiän, putsasin liittimiä ja jopa ostin uuden bensatankin korkin. Mikään näistä ei ole auttanut. Edellisellä kerralla, kun valo syttyi taas uudelleen, tunsin sisälläni pientä tyydytystä. Olin tyytyväinen Check Engine –valon paluusta, koska seikkailu ei olisikaan vielä ohi. Minulla olisi syy edelleen tutkia ja hienovaraisesti korjata autoani. Uskon tuotteen täyteen potentiaaliin enkä anna yhden merkkivalon estää ajoani. Valo on vain lupa jatkaa harrastustani auton kanssa.

Nahkapenkkistä autoa ei tosin voi korjata kerrostalon pihassa toisin kuin edellistä autoani. Enää ohikulkevat miehet eivät tule tarjoamaan tieto-taitoaan, vaan ihmettelevät, kuinka noin hienossa Saabissa voi olla mitään vikaan. Sain huomata tämän jo ensimmäisten viikkojen aikana, kun tarkastelin öljyn määrää ja laatua öljytikun päästä. Naapuruston miesten mielenrauhaa varjellen vien autoni maaseudun suojiin, jossa minulle luvattu paikka tarkastella ja huoltaa autoani tarpeitteni mukaan. Siellä voi jakaa huomiota autolleni ilman, että asutuskeskuksen kiivastempoinen ja ennakkoluuloinen elämä pääsee häiritsemään harrasta hetkeä.

 

Videolla 90-luvun Volvon ajotietoneen näyttö ja käyttöliittymä

Huoltokirja on valhe

keskiviikko 08.07.2015 Avainsanat: Autokauppa , Huoltokirja

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Käytettyä autoa myytäessä ja ostaessa huoltokirjaa pidetään yhtenä merkittävimmistä myyntivalteista ja todistuskappaleista, mitä käytetyn auton historiaan ja kuntoon tulee. Tarkasti ja huolellisesti täytettyä huoltokirjaa pidetään synonyymina hyväkuntoiselle ja luetettavalle autolle. Jos huoltokirjan yhteydessä löytyvät todisteena myös kuitit teetetyistä huolloista sekä uusituista osista, niin käsillä on myyntivalttikortti, jolla myyntitapahtuman voi helposti viedä tilanteeseen, jossa kaupat saadaan lyötyä lukkoon kumpaakin osapuolta miellyttävällä tavalla.

Kriittisemmin tarkasteltuna huoltokirja on vain puoli totuutta auton kunnosta. Huoltokirja kertoo vain ne huollot, jotka on tehty. Huoltokirja ei kerro niistä kaikista huolloista, jotka on laiminlyöty omistajan pihiyden, laiskuuden tai tietämättömyyden takia. Huoltokirja kertoo vain ne hetket, jolloin auto on ollut hyvissä käsissä. Huoltokirja muistuttaakin enemmän perhealbumia kuin tieteellistä todistuskappaletta. Huoltokirjaan on tallennettu auton historiasta vain hyvät hetket, mutta huoltokirjasta ei näy kuinka autoa on seisotettu ulkona taivasalla koko kouluvuoden ajan.

Huoltokirjan ongelmana on myös, että suuri määrä merkintöjä voi olla yhtä hälyttävä merkki kuin olematon määrä merkintöjä. Suuri määrä huoltoja voi tarkoittaa, että auto on maanantaikappale, joka ei ole elinkaarensa aikana nähnyt ehjää ja ongelmatonta päivää. Pieni kilometrimääräkin on päässyt syntymään, koska auto on ollut enemmän huollossa kuin ajossa. Pelkillä öljynvaihdoilla etenevä huoltokirja taas saattaa yhtä hyvin kertoa autosta joka on loistava yksilö, tai sitten autosta, jonka omistaja on keskittynyt pelkästään ajamiseen kantamatta huolta auton tulevaisuudesta.

Vähäistä määrää omistajia pidetään myös hyvänä merkkinä autohistoriasta. Runsas määrä omistajia voi olla merkki, että auto on kiertopalkinto, jossa jokainen uusi omistaja yrittänyt saada niskalenkin niskuroivasta autosta, mutta kuitenkin lopulta luovuttaen mahdottoman tehtävän edessä. Vähäinen määrä autonomistajia taas antaa mahdollisuuden, että yksi harvoista omistajista on purkanut vuosien ajan kaikki turhautumisensa aggressiivisesti autoonsa. Jokapäiväisessä ajossa kierroslukumittari on jatkuvasti viety punaiselle alueelle, vaihteita on vaihdettu käyttämättä kytkintä ja suurin osa jarrutuksista on jättänyt tienpintaan mustan merkin. Huoltokirja ei kerro kuljettajan tavasta kohdella autoaan tien päällä.

En väitä, että huoltokirja olisi täysin tarpeeton, mutta suurta painoarvoa en itse ne sille anna. Huoltokirjaa tarvitaan omistajalle muistin työkaluksi. Harvalla autonomistajalla on niin terävä muisti, että pystyisi muistamaan näyttikö mittari edellisen öljynvaihdon kohdalla 156 007 vai 152 294 kilometrin summaa.

Huoltokirja myynti- ja ostohetkellä on hyvä keskustelun aihe, jolla kaupankäyntiä saadaan vietyä eteenpäin, mutta mitään takeita tulevasta huoltokirja ei anna. Omasta autostani ei löydy huoltokirjaa. Tämä ei ole muuntanut suhtautumistani autooni. Huollan autoani mahdollisuuksien mukaan joskus akuutin tarpeen syntyessä, joskus ennaltaehkäisevästi. Tiedän, että seuraava autoni omistajaehdokas tulee nostamaan huoltokirjattomuuden hintaa laskevaksi seikaksi, mutta se olkoon sen ajan murhe. Jos huoltokirjan tyhjät sivut tulevat kaupankäynnille ylivoimaiseksi esteeksi, huoltokirjan voi myös teetättää pientä korvausta vastaan, näin olen kuullut. Joka tapauksessa, huoltokirja täytettynä kertoo auton kunnosta yhtä paljon kuin ajokortin omistaminen ajotaidosta.

Sinulle joka olet jo suuntamassa Internetin hakupalvelimille tarkastamaan huolellisesti täytettyjen huoltokirjojen hintoja ja saatavuutta, kaupanteon jouduttaminen väärennetyllä huoltokirjalla saattaa johtaa epämiellyttäviin keskusteluhetkiin viranomaisten kanssa.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (9)
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!