Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella toukokuu

Näin vältät ylinopeuden

maanantai 22.05.2017 Avainsanat: Anne Berner , liikenneturvallisuus , liikennevalvonta , nopeudenvalvontakamera , poliisi , Tieliikenne , Tieliikennelaki

Teksti ja kuvat: Arttu Lustig

Äskettäin ilmitulleen esityksen mukaan moottoritiellä saisi tulevaisuudessa sakot nopeuden ylitettyä nopeusrajoituksen yhdellä kilometritunnilla. Kyseessä olisi siis ylinopeudelle nollatoleranssi. Liikenneministeri Berner tosin ehti samalla viikolla kumoamaan ehdotuksen eikä pienestä ylinopeudesta ainakaan toistaiseksi tulla sakottamaan. Ehdotus kuitenkin nostatti esille lähes ikiaikaisen ongelman: auton ajaminen nopeusrajoituksen mukaan. Tämä näytti monille olevan ylitsepääsemätön haaste, mutta allekirjoittaneella on halpa ja tehokas ratkaisu tähän ongelmaan.

Suurimpana ongelmana nopeusrajoituksen toteutumisessa ihmisten mukaan on, että auton nopeutta on vain mahdoton säätää nopeusrajoituksen mukaisesti. Kulkuneuvon nopeus nimittäin hyvin helposti humpsahtaa nopeusrajoituksen yli ilman, että autoilija voi tilanteelle mitään. Joiden arkiautoilijoiden mukaan nopeuden pitäminen nopeusrajoituksen mukaisena vaatisi jatkuvaa nopeusmittarin tarkkailua. Tämä heidän mukaansa häiritsisi keskittymistä itse ajamiseen ja tätä myötä on vain turvallisempaa antaa auton nopeuden ylittää nopeusrajoituksen vaatima luku. Kaikkien onneksi kuitenkin niin että kulkuneuvon nopeus ylittää kuljettajan mukaan vain hiukan vallitsevan nopeusrajoituksen sääolosuhteet huomioon ottaen. Taajama-alueella auto kulkee siis hiukan yli sallitun taajamanopeuden ja moottoritiellä hiukan yli moottoritien nopeuksien. Onneksemme ongelmana ei ole, että auto liikkuisi aina yli moottoritienopeuksien vallitsevasta nopeusrajoituksesta välittämättä.

Viimeisen Alfan innovaatiohautomossa on kuitenkin löytynyt tehokas ratkaisu tähän ongelmaan. Ratkaisu jopa pieniin ylinopeuksiin löytyi käytännön elämästä. Ajaessani taajama-alueella autoletkassa, autoletkan seassa oli yksi poliisiauto. Koko autoletkalla oli mittarini mukaan ihailtavan tarkasti nopeus juuri nopeusrajoituksen mukainen. Tosin pieniä alituksia syntyi muutaman kerran. Tätä efektiä ei ole tapahtunut poliisin ollessa näkymättömissä, vaan autoilijoiden nopeudet samalla tieosuudella ovat olleet yli sallitun nopeuden.

Tämä tilanteen saattamiseen vallitsevaksi tarvitaankin tulostin, yksi A4-arkki, sakset ja sinitarraa tai läpinäkyvää teippiä. Kirjoituksen alla on kuva poliisiauton keulasta, joka tulostetaan paperiarkille. Tulostettu kuva leikataan siististi irti paperista. Tulostettu ja leikattu kuvat poliisiauton keulasta viedään autoon. Siististi leikattu tuloste poliisiauton keulasta kiinnitetään joko sinitarralla tai läpinäkyvällä teipillä ohjaamon sisällä sijaitsevaan taustapeiliin. Näin poliisin maagisesti nopeutta säätävä vaikutus saadaan autoon jatkuvaksi eikä nopeusrajoitus tule ylitetyksi koskaan. Auto kulkee mitä turvallisimmin ja sakkovapaasti tästä eteenpäin.

Innovaatiohautomossa ehdotettiin myös, että tuulilasiin voisi samalla tekniikalla kiinnittää kuvan nopeusvalvontakamerasta. Toimikunta kuitenkin hylkäsi esityksen, koska nopeusvalvontakameran kuva saattaisi aiheuttaa jatkuvia äkillisiä jarrutuksia ja tätä myöten auton pumppaavaa etenemistä riippuen mihin kohtaan autoilijan silmä kullakin hetkellä osuu ajaessa.

Toimikunnan mietinnön mukaan uusin innovaatio kiinnittää poliisiauton kuva taustapeiliin voi olla jopa sakkoa tehokkaampi säätämään auton nopeuden tarkasti nopeusrajoituksen mukaiseksi. Lisätutkimuksia ja -selvityksiä tosin vielä kaivataan ennen kuin innovaatio voidaan ottaa laajempaan käyttöön ja teolliseen tuotantoon. Toistaiseksi keksintöä saa käyttää ilman lisenssimaksuja oman harkinnan mukaan.

Tämän innovaation ansiosta nopeus pysyy aina sellaisten toleranssien sisällä ilman, että autoilija joutuisi vahtaamaan nopeutta jatkuvasti liikennettä vaarantaen. Autoilija voi kulkea tämän innovaation ansiosta tien päällä hiukan pienempi stressi ohimoillaan.

Maailma ilman suojateitä

perjantai 05.05.2017 Avainsanat: alinopeus , jalankulkijat , liikenneturvallisuus

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Eräs ulkopaikkakuntalainen työkaveri ihmetteli, miksi Jämsässä taajama-alueella ajetaan lähes aina reilusti alle nopeusrajoituksen. Taajama-alueella ihmiset jatkuvasti ajelevat kolmea kymppiä. Tämä ärsytti suunnattomasti työkaveriani. Hän jatkoi, että kun yhdestä köröttelijästä pääsee eroon, on seuraava hetken kuluttua taas edessä. Ulkopaikkakuntalaisen mielestä tapa oli erityisen mieltä raastavaa varsinkin töistä lähtiessä ja pohtikin, että Jämsässä on pakko olla käynnissä loputon pappojen sunnuntaiajelu. Vastasin, että jämsäläisessä autoilukulttuurissa voi olla hyvinkin tätä pappojen pohdiskelevaa ja ympäristöä tutkailevaa ajoa, mutta paikalliseen autokulttuuriin liittyy toinen erikoinen piirre, jota ulkopaikkakuntalaisen voi olla hankalaa äkkiseltään huomata. Jämsässä on nimittäin totuttu siihen, että jalankulkija voi puikahtaa tien yli aina halutessaan välittämättä onko tiehen merkattu suojatietä tai onko edes tulossa autoa. Tätä ei paikallisessa autoilukulttuurissa katsota pahalla eikä jalankulkijoille siitä äänimerkkiä soiteta.

Jalankulkijoiden vapaasta liikkuvuudesta johtuen Jämsässä autoilijan pitää olla taajama-alueella jatkuvasti varpaillaan jalankulkijoiden suhteen. Nopeuden pitää laskea alhaiseksi, tarkkaavaisuus suunnataan enemmän tien reunoilla kuin horisonttiin tai edellä ajavan auton takalasiin liimatuissa tarrateksteissä. Oikeaa jalkaa on hyvä pitää alituisesti valmiina painamaan jarrua, jos silmään osuu yksikin jalankulkija. Toinen syy Jämsän keskustan verkkaiseen autokulttuuriin ei löydy myöskään hämäläisyydestä, vaan muutamasta tasa-arvoisesta risteyksestä, jotka valpastavat autoilijan tarkkaavaisuutta asteen lisää. Tasa-arvoisten risteyksien kauneutenahan onkin, että niiden liikennetilanteen pystyy täysin ymmärtämään vasta ollessasi risteyksen keskellä, joten niihin on hyvä tulla hitaasti ihmettelemään.

Kerroin pitäväni tästä tyylistä kovasti. Autoilijat antavat herkästi tilaa jalankulkijoiden lisäksi myös muille autoilijoille, vaikka olisivatkin lainvoimaisesti etuoikeutettuja autollaan. Varsinkin Jämsän keskustassa on tästä syystä hyvin ystävällismielinen tunnelma liikkuessa niin jalan kuin autolla. Autoillessa liikennekulttuurin tunnelma on seesteinen ja hiukan pysähtynyt ihmisten hissutellessa autoillaan liikenneympyrästä toiseen. 

Innostuin viisastelemaan, että rapakon takana autojen tullessa kaduille viime vuosisadan alussa, kolarin sattuessa autolla ei ollut erityissuojelua, vaan auto oli esine siinä missä muutkin. Auton osuessa jalankulkijaan kyseessä saattoi olla pahoinpitely tai jopa tappo, jos heikompi osapuoli sattui menehtymään auton osumasta. Ehkä Jämsässä on ollut autoilun alkuaikoina tiukka ja takakireä vallesmanni, joka on ottanut ahnaasti haltuun suuren maailman tavat kohdella autoilijoita liikenneonnettomuuksissa. Vallesmanni on katsonut, että jalankulkijan pieni töytäisy voitiin rinnastaa voimakkaaseen iskuun astalolla. Ehkä vallesmannin haamu elää vieläkin Jämsän kaduilla ja siksi autoillaan hyvin hissukseen jalankulkijoita peläten. Jämsässä saattaa pienen papparallin sijaan olla menossa vain liikennekäyttäytymisen historic-ajot.

Suosittelin suurelta kirkolta asti matkaavaa työkaveriani vetämään aina henkeä hiukan ennen kuin saapuu ajokkinsa kanssa keskeisen Suomen San Franciscoon. Autoilun tavat ja tyylit voivat poiketa kiireisien katujen ja väriä vaihtavien pylväiden kaupungin tyyleistä, mutta ei kuitenkaan ihmisten ilkeydestä tai matalamielisyydestä johtuen, vaan jostain sellaisesta, jota ei kuviin pysty tallentamaan. Kehotinkin suhtautumaan paikkakuntaan kuin teillä ei olisi ainuttakaan suojatietä. Tämän jälkeen pitäisi autoilun maistua siinä kuin muuallakin.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (3)
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!