Me tykkäämme sinusta!
Tykkäätkö sinä jo meistä?
lauantai 15.04.2017 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume , Katsastus , Rahoitus , Saab 9-5
Teksti ja kuva: Arttu Lustig
Kevät on kuuminta autokaupan aikaa. Myyntipalstat pullistelevat keväisin erilaista tarjontaa kesän rientoihin. Monen tekee mieli päästä eroon raskaan talven jälkeen ajokistaan ennen kesää ja rientää kohti kesäisiä karkeloita uudella ja raikkaalla menopelillä. Tämä on aikaa, jolloin myös jobbarit aktivoituvat. Tilanne yksittäisten autonmyyjien kohdalla saattaa olla yhtä epätoivoinen kuin deittipalstalla, jossa kymmentä sinkkumiestä kohti on vain yksi nainen, kun hätäpäissään uuden auton ostaneille on jäänyt vanha auto käsiin, eivätkä tarjonta ja kysyntä kohtaa. Tämä on jobbareiden temmellyskenttää ja kulta-aikaa. Haluan nyt selvittää jobbarin tai jobbauksen konseptin.
Pohjimmiltaan jobbari on kuin kuka tahansa kauppamies, joka myy kalliimmalla kuin on ostanut. Tällä tavalla jobbari tavoittelee hiukan leveämpää elantoa. Jobbari ei ilkeyttään tai pahuuttaan osta halvalla ja myy kalliilla autoa, vaan inhimillisesti tavoittelee parempaa elämänlaatua, kuten hyvin moni muukin meistä.
Jobbarin tärkeimpiä ja ensimmäisiä tunnusmerkkejä ovat hyvin nopea yhteydenotto myynti-ilmoituksen jättämisen jälkeen. Jobbari tarjoaa nopeaa kauppaa käteisellä. Jobbari ei punnitse auton taloudellisuutta, huippunopeutta tai sisustan kangasmateriaaleja. Jobbarille on vain tärkeää saada hyvät kaupat nopeasti lukkoon, jotta myyjä ei ehtisi tulla toisiin ajatuksiin. Tärkeää on myös, ettei kilpaileva jobbari ehdi viedä muutamien satasien voittomahdollisuutta nokan edestä.
Käteiseen liittyvät lausahdukset ovat näiden ostotarjousten yhteydessä hiukan erehdyttävä sananparsia, jotka eivät tarkoita juuri mitään. Alkuperää on vaikea arvioi, mutta käteinen kliseenä elää edelleen jobbareiden ja muidenkin ostajien suussa. Käteismaksu tarkoittaa, että tavaran vaihtaessa omistajaa ostaja ei jää velkaa myyjälle. Käteismaksu voisi myös tarkoittaa, että ostaja ei ole tarjoamassa vaihdossa ruohonleikkuria, mopoa, polttopuita tai muutakaan irtaimistoa, vaan vaihdonvälineenä on pelkästään rahaa, jolla suoritetaan maksu kokonaisuudessaan samalla, kun tavara vaihtaa omistajaa. Käteisen ei siis välttämättä tarvitse olla seteleitä tai kolikoita, vaan verkkopankissa voi tehdä myös käteismaksun. Uskoisin kuitenkin, että jobbareiden tarjouksessa käteinen tarkoittaa lähes poikkeuksetta juuri kahisevaa ja kilisevää.
Jobbarin ottaessa yhteyttä antaen melkein häpäisyltä kuulostavan ostotarjouksen suosittelen pohtimaan tilannetta rauhallisesti menettämättä hermoja. Voi kysyä itseltäsi, haluatko olla mestarimyyjä ja ehkä muutaman viikon odottamisen ja useiden renkaanpotkijoiden katselemisen jälkeen saada pari satasta enemmän vai päästä autosta eroon mahdollisesti jo samana päivänä huomattavasti alhaisemmalla hinnalla mitä toivoit. Kumpikin ovat hyviä vaihtoehtoja riippuen tilanteesta.
Jobbarin ostajana siis tunnistaa salaman nopeista ostotarjouksista ilman suurempia kyselyjä ja harkintoja. Myyjänä jobbari on hiukan hankalampi tunnistaa. Ensiveikkauksella jobbarin voisi tunnistaa hiukan ylihintaisesta vanhemmasta autosta, mutta tosiasiassa yksityiset myynti-ilmoitukset ovat täynnä ylihintaisia ruttuhelmoja. Jobbari eroaa innokkaista sunnuntaimyyjistä siinä, että jobbarilla on aikaa odottaa, että autolle löytyy ostaja. Jobbarilla ei ole tulenpalava kiire päästä autosta eroon uuden jo nököttäessä pihalla eikä jobbari lankea alhaisiin tarjouksiin. Samalla tavalla kuin jobbari vaanii hyvää ostomahdollisuutta, jobbari vaanii myös oikeanlaista ostajaehdokasta. Jobbarille ei ole ongelma sivuuttaa renkaanpotkijat.
Keskusteluyhteyteen jobbarin kanssa päästyään jobbari on hyvä tarinaniskijä. Oman Saabini edellinen omistaja oli sairastunut vakavasti ja tarvitsi toisenlaista autoa. Saabini piti tulla jobbarille edustusautoksi, mutta remontin takia jobbarin piti luoda hiukan lisää rahaa myydessään Saab. Lähes varmasti täyttä paskapuhetta, mutta myyntihetkeen sopivaa turinaa. Sivullinen olisi voinut nauraakin jutuille, mutta autokuumeinen käsittää kaiken kuulemansa totena myönteisessä valossa.
Mitä tehdä tapauksessa, jossa huomaat mahdollisesti olevasi jobbarin asiakkaana? Suosittelen vain ostamaan auton, jos tarjottu moottoriajoneuvo tuntuu omalta. Jobbarin etuna satunnaismyyjään on, että jobbari puunaa auton, korjaa pikkuviat pois sekä katsastaa auton tutulla katsastajalla. Se on ihan hyvä diili, vaikka helposti voikin kauppojen jälkeen katsoa maksaneensa käytettyyn autoon arvokkaan pikkuhuollon. Miellyttävä oma auto on kuitenkin aina käyttöarvoltaan enemmän kuin myyntiarvoltaan.
Jobbaria pidetään paheellisena osana suomalaista autokauppaa. Näen kuitenkin, että jobbari on olennainen osa suomalaista autonvaihtorumbaa eikä jobbaruudessa ole mitään syntistä. Jobbarit ovat olemassa vain ja ainoastaan, koska jobbareille on tarvetta. Jos ihminen haluaa päästä nopeasti eroon vanhasta autostaan, jobbari on vastaus tähän tarpeeseen. Autoliikkeethän eivät välttämättä ota vanhoja rutkuja vastaan edes vaihdossa, mutta jobbari voi kyllä haluta kokeilla onneaan autollasi. Jobbarit ovatkin eräänlaisia uhkapelureita. Jobbari tulee vain kokeneella silmällä heittämään noppaa autollasi, eikä siinä ole mitään henkilökohtaista.
tiistai 04.04.2017 Avainsanat: autohuolto , kitkarenkaat , liikenneturvallisuus , nastarenkaat , Saab 9-5 , talvi , Tieliikenne , Tieliikennelaki
Teksti ja kuva: Arttu Lustig
Renkaidenvaihtosesongin iskiessä päälle haluan tarjota näkökulmaa, joka vuodenaikojen vaihtuessa usein jää huomioimatta liittyen omatoimiseen renkaiden vaihtoon. Omatoiminen renkaidenvaihto ei pelkästään säästä rahaa ja aikaa, vaan antaa mahdollisuuksia syventää ihmissuhteita ja tehdä kontakteja mielenkiintoisiin ihmisiin. Renkaiden vaihdon voi nimittäin antaa huomionosoituksena kuten mikä tahansa muunkin lahjan.
Yksinkertaisimmillaan tällaisen lahjan on helpointa antaa sinkkumieheltä sinkkunaiselle. Jos vapaa mies omistaa auton, pyytää vain sydäntään miellyttävän naishenkilön kaartamaan pihaan kesärenkaineen samalla, kun itse on vaihtamassa renkaat lainkirjaa mukaileviksi. Miehiseltä tuntuvan toiminnan yhteydessä saa naiseen helposti intiimin, rennon ja välittömän keskusteluyhteyden. Katsekontaktista ja keskustelunaiheista ei tarvitse kantaa huolta, kun tilanne pakottaa huomion työvälineisiin ja keskustelu luontevasti pyöriin naisen auton ympärillä.
Jos ei omista autoa, mutta haluaa kuitenkin antaa erityisesti sydäntä lähellä olevalle autoilevalle naiselle renkaiden vaihdon lahjaksi ja tätä myötä osoittamaan huomiota ja omaa miehisyyttä, suosittelen kaupasta ostamaan tukevan tunkin, kättä miellyttävän rengasavaimen sekä päälle sopivat asialliset renkaanvaihtovaatteet. Selityksenä autoton mies voi luovia, että tottunut vaihtamaan äidilleen, siskolleen, tädille tai mummolleen renkaat ja siksi omistaa välineet.
Kummassakin edellä mainitussa sinkkumiehen tapauksessa kannattaa harjoitella jonkun tuttavan autoon renkaidenvaihtoa etukäteen, jos renkaiden vaihdosta ei ole kokemusta tai kokemus hyvin vähäistä. Hyviä vinkkejä ja ohjeita voi löytää netin videopalveluista sekä keskustelufoorumeilta. Tositilanteessa tulisikin välttää tahattomia koomisia juonenkäänteitä, esimerkiksi tilannetta, jossa nainen itse joutuu vaihtamaan autonsa renkaat loppuun kyllästyttyään miehen sähellykseen, ähkimisiin, kyykyssä pään raapimiseen ja heikkoihin selityksiin. Tämä siitä huolimatta, että yllättävät tilanteet osaamattomuuden johdosta olisivatkin mahdollisesti vuosikymmeniä jaettuja ikimuistoisia tarinoita. Naisen muistiin jää ikuinen merkintä tilanteesta, mikä ei ole miehelle eduksi, vaikka kömpelöstä työsuorituksesta huolimatta tulevaisuus jaettaisiinkin yhdessä.
Renkaidenvaihdon hyödyn korkein taso saavutetaan, kun jo naisen kanssa pariutunut mies saa puhuttua itsensä vaihtamaan anopille renkaat. Välittömänä hyötynä on luonnollisesti runsas kestitys työsuorituksen yhteydessä, mutta todellinen palkkapäivä miehelle odottaa toisissa tiloissa naisensa kanssa. Lisäksi miehen on helpompi sovittaa omavalintaisia menoja muutamien tulevien viikkojen aikana, ja ehkä joku mielipidekin yhteisissä keskusteluissa saattaa osua oikeaan vaimonkin mielestä.
Koska elämme tasa-arvoista aikaa, nainenkin voi vaihtaa miehelle autoon renkaat. Sinkkunaiselle suosittelen pientä valkoista valhetta autoalan opiskeluista tai vanhojen taitojen terästämisestä, jotta miehen mahdollisine vanhoillisine ajatusmalleineen olisi helpompi antaa auto naisen huomaan. Mieheen suoritus tekee varmasti suuren vaikutuksen. Kavereille saatetaan kuitenkin valehdella renkaat vaihdetun itse tai ylimalkaisesti mainitaan vaihdatetun renkaat kiireiden takia. Suhteen mahdollisesti syvennyttyä tätä pientä salaisuutta nainen voi käyttää myöhemmin vallanvälineenä varsinkin, jos mies on kavereilleen muunnellut totuutta. Palanen toista totuutta toisaalta on, että yksikään mies ei helposti uskoisi sinkkukaverinsa suusta tarinaa, jossa ihana nainen tuli käymään ja välttämättä halusi vaihtaa autoon renkaat. Miehen on tällaisen lahjan saaneena parempi olla vain hiljaa tyytyväinen.
Suurin ja mysteerisin alue renkaiden vaihdosta löytyy avioparista, jossa nainen vaihtaa miehensä auton renkaat. Edes irrationaalisella ajattelulla villeimmissä rönsyissä on vaikeaa arvioida tämän tempauksen lopputulemaa. Suosittelen kuitenkin, että nainen asettelee miehensä toiseen käteen kupillisen kahvia ja toiseen käteen voileivän päällystettynä niin kasvi- kuin eläinkunnan tuotteilla, jotta miehelle kiusaus vallata työmaa minimoituisi. Todennäköisesti kuitenkin kuppi kuumaa ja herkkuleipä hylätään niille sijoilleen kesken gastronomisen nautiskelun miehen kuvitellessa vallalla olevan akuutti hätätilanne. Pyydänkin nyt arvon naiset, että joku testaisi skenaariota ja raportoisi tuloksista viikko renkaiden vaihdon jälkeen.
Kevään ja syksyn lain määräämät sesongit renkaidenvaihtoon luovat ihmisten välille mahdollisuuden viettää uutta ystävänpäivää, jossa kukkien, makeisten ja korttien sijaan toista ihmistä hellitään vaihtamalla vuodenaikaan sopivat kumitassut. Rohkenen myös veikata, että tässä on miehelle aidoin tapa tehdä naiseen vaikutus autoiluun liittyen, kun monien suusta on kerta kuultu, että urheiluautot tai Saab eivät herkästi tehoa.
Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.
Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.
Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:
viimeinenalfa@gmail.com