Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella maaliskuu

Vakionopeudensäädintä etsimässä

keskiviikko 23.03.2016 Avainsanat: poliisi , Saab 9-5 , Tieliikenne , vakionopeudensäädin

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Saabini vakionopeudensäädin ei ole koskaan toiminut. Kohdallani tämän lisävarusteen puuttuminen ei ole haitannut, koska en pidä vakionopeudensäätimestä. Olen yhden kerran kokeillut sitä eräässä toisessa autossa. Kokemus oli kuitenkin epämiellyttävä. Pieni pala auton hallittavuudesta katosi, kun vieras voima veti autoa eteenpäin. Muutenkin, mitä yhdellä toimestaan vapautuneella jalalla voisi ajon aikana tehdä? Vakionopeudensäädin tuntui siis hiukan pelottavalta, mutta myös täysin tarpeettomalta.

Myöhään perjantai-iltana mieleeni palautui Saabini toimimaton vakionopeudensäädin. Etsin internetistä uudemman kerran ratkaisua toimimattomuuteen, koska tulevaisuudessa mahdolliselle ostajaehdokkaalle olisi yksi puute vähemmän selitettävänä. Internetissä huomasin, että monilla muillakin Saab-heimolaisilla oli sama ongelma. Ongelman ytimenä pidettiin sähköhäiriötä. Eteeni sattui video, jossa näytettiin miten Saabin vakionopeudensäädintä käytetään. Videon perusteella olin käyttänyt lisävarustetta aina väärin. Ensimmäiseksi piti painaa yhdestä katkaisimesta, jotta vakionopeudensäädin aktivoituisi. Tämän jälkeen säädin otettiin toisesta napista käyttöön. Olin aina painanut vain toista nappia.

Lähdin oitis kokeilemaan oppimaani käytännössä, koska oli perjantai-ilta ja saisin rauhassa hiljaisessa ajankohdassa harjoitella lisävarusteen käyttöä. Pidemmällä suoralla sain huomata, että oppini eivät tehonneet Saabiini. Yritin saada vakionopeudensäädintä toimimaan eri valoyhdistelmillä samalla, kun taistelin lisävarusteen katkaisimia vastaan, koska kyseessä voisi olla vain pitkän käyttämättömyyden jähmeyttä yhdistettynä kevyeen sähköhäiriöön. Mikään ei tuntunut auttavan, vaan auton nopeus laski joka kerta tavanomaisesti päästettyäni jalan kaasulta.

Juuri kun oli luovuttamassa, näin taustapeilistä kuinka takana olevassa pakettiautossa välähti sinisiä ja punaisia valoja. Tajusin, miltä ajamiseni on täytynyt näyttää. Nopeuteni oli heitellyt voimakkaasti, kun olin vuoroin painanut kaasua ja nostanut jalan kaasulta testatakseni lisävarusteen kytkeytymistä päälle. Samalla olin raivokkaasti painanut ratin takana sijaitsevan viiksen katkaisimia ja kokeillut läpi eri valoyhdistelmät. Tällä yhdistelmällä auto ei ole voinut kulkea huomiota herättämättä suoraan ja tasaisesti, ohjesäännön mukaisesti. Tätä olin tehnyt muutaman kilometrin matkalla kuka tietää kuinka monta kertaa. Silmäni metsästi tienlaidasta bussipysäkkiä, jossa voisin viranomaiselle selvittää, että kyseessä ei ollut päihtyneen käyttäytyminen, vaan internetistä saadun äkillisen inspiraation tulos perjantai-illassa.

Pysäköin autoni bussipysäkille ja valomyrsky seurasi perässäni. Sammutin auton ja hiljaisuuden laskeuduttua jäin sydän rinnassa jyskyttäen odottamaan poliisikuulustelua. Roteva ja teräväkatseinen poliisi ilmestyi ikkunaruudun taakse. Kehoni oli jännityksestä jäykkänä, kun ikkuna hiljalleen laskeutui alas kevättalven pimeydessä. Poliisi pyysi rauhallisella äänellä saada nähdä ajokorttini. Antaessani ajokorttia selitin, ettei tämä ole sitä miltä ulkoa päin saattoi vaikuttaa. Selitykseni joutuivat ottamaan aikalisän, kun virkavallan edustaja kaivoi alkometrin esille. Puhalsin pitkään ja hartaasti. Suuni vapauduttua muovipillistä kerroin nähneeni netissä videon, josta uskoin vihdoin oppineeni käyttämään Saabin vakionopeudensäädintä. Poliisin katseesta oli terävyys kadonnut ja tilalle saapunut syvä epäusko. Jatkoin, että olin nyt kokeilemassa oppimaani. Koska kyse on kuitenkin Saabin sielunelämästä, ei mikään välttämättä ole kovin yksinkertaista. Lauseen loputtua poliisin kasvoilla oli jo leveä hymy. Bassovoittoiselle äänellä poliisi tiedusteli, toimiko nopeudensäädin. Vastasin, että näin poliisin pysäyttämänä ja alkometriin puhallettuani täytyy varmastikin todeta, että ei toimi tai henkiset kykyni eivät riitä sen käyttämiseen. Poliisi toivotti hyvää illan jatkoa ja jäin viilentyneeseen autoon odottamaan sykkeen tasaantumista.

Häntäkoipien välissä ajoin takaisin kotiini ja pohdin, pitäisikö lisävaruste vain unohtaa vai käydä korjauttamassa se Saab-asiantuntijalla hinnasta välittämättä. Mihin tarvitsen edes säädintä? Vakionopeudensäädin muuttaa kuskin vain ratilliseksi matkustajaksi. Tällainen ei sovi tyyliini. Kenen tarvitsee lepuuttaa jalkaa suoran pätkällä silläkin uhalla, että polttoaineenkulutus nousee? Suomen maanteillä on kuitenkin vastassa parin kilometrin välein vähintään kuorma-auto ylämäessä tai sitten joku nokkela vääntää risteyksestä eteen niin että abseista pyyhitään jarrupöly pois. Vakionopeudensäädin on pelkkä yksi rivi lisävarustelistalla ja loppupään käyttäjän vikalistalla. En pidä mahdottomana ajatusta, että edellinen tyylitietoinen Saabisti on ohjelmoinut koko hökötyksen pois. Hyvä, ettei toimi.

Parhaat vinkit katsastukseen

torstai 10.03.2016 Avainsanat: Katsastus , Naiset , viimeinen alfa

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Taas on se aika vuodesta, jolloin Saabini pääsee vuosittaiseen kuntotarkastukseen valtion suuresta armollisuudesta. Vuoden varrella olenkin pitänyt korvani höröllään kerätäkseni muiden parhaimpia vinkkejä ja poppakonsteja siitä, kuinka voi avittaa autonsa hyväksytyksi katsastuksesta ilman, että autolleen tarvitsisi tehdä mitään. Haluankin nyt jakaa kaikki keräämäni tiedot.

On aika, jolloin monet kertovat autonsa menneen läpi katsastuksesta, vaikka autonomistajalla olisi ollut sisässään tunne, ettei ajokulkine täyttäisikään kaikki valtion säätämiä laatuvaatimuksia. Tämä maaginen ajankohta on perjantai-iltapäivä. Useasta eri lähteestä olen kuullut, että perjantain iltapäivässä olisi kovimmankin katsurin pehmeä kohta, jolloin kaikki autot ovat tieliikennekelpoisia. Maalaisjärjellä ja yleisesti ihmisyyttä vasten peilaten tässä väitteessä voi olla perääkin.  Katsuri, niin kuin kaikki muutkin työtätekevät ihmiset, haluavat lähteä viikonlopun viettoon hyvillä mielin. Mikään ei loisi parempaa starttia viikonlopulle kuin ympärillä on joukko ihmisiä, joiden autot ovat juuri menneen katsastuksesta läpi. Itselläni ei ole kokemusta auton katsastamisesta perjantai-iltapäivällä, mutta moni tuntemistani autoilijoista on viime vuosina aktiivisesti suosinut perjantai-iltapäivää.

Lähin katsastusasema hylkää herkemmin kuin kaukainen katsastusasema. Olen saanut muutaman suosituksen hyvästä katsastusasemasta, jossa auto katsastetaan reilusti asiakas huomioon ottaen.  Tämä vain 50 kilometrin päässä sijaitseva katsastusasema on useamman henkilön mukaan varma veto viedä auto valtion hyväksyttäväksi varsinkin, kun katsastuksen hinta on sen verran edullisempi, että polttoainekulut tulevat juuri ja juuri tasan, jos muistaa ajaa taloudellisesti.

Naiset saavat autonsa helpommin läpi katsastuksesta kuin miehet. Tämän väitteen olen kuullut useammalta kuin yhdeltä naiselta. Väite ei ole siis miesten katkeraa valitusta hylätyn katsastuksen jälkeen, vaan naisten itsensä kertoma väite. Eräskin nainen erityisesti tehosti naisellisuuttaan tarkoitukseen sopivilla vaatteilla ja meikeillä, jotta auton mahdollisuuden täyttää valtion asettamat laatukriteerit täyttyisivät todennäköisemmin. Kirsikkana kakun päälle kuuluu, että raskaana oleva nainen saa kaikista helpoiten auton läpi katsastuksesta, koska siunatussa tilassa ihminen tarvitsee autoa kaikista eniten.

Yhteenvetona voisi ajatella, että tilausta voisi olla miehille suunnatulle applikaatiolle tai tekstiviestipalvelulle, joka puoli vuotta ennen katsastusta antaa miehelle muistutuksen, että nainen on viimeistään siitettävä, jotta katsastuksen aikaan naisen olemus olisi katsastukseen suosiollinen. Katsastusajan osuessa kohdalle mies lähettäisi viehkeisiin vaatteisiin puetun raskaana olevan naisensa polttoainekulut huomioon ottaen mahdollisimman kauaksi katsastamaan autoa samalla, kun itse jäisi viettämään perjantai-iltapäivää rauhallisin mielin lukien autoiluaiheisia blogeja.

Tämän tietopaketin jälkeen vain jäi mietityttämään voisiko vastaavista seitinohuista tornihuhuista saada kuun asennon tai radiossa matkalla katsastukseen soineen kappaleen sävellajin vaikutuksesta auton kuntoon katsastuksessa. Haluaisin myös tietää puolikuun tai viimeisessä kertosäkeessä ilmenevän modulaation negatiivisesta tai positiivisesta vaikutuksesta läpimenomahdollisuuksiin.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (6)
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!