Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella helmikuu

Skoda Felician ohittaminen

maanantai 15.02.2016 Avainsanat: Alfa Romeo 156 , ferrari , ohittaminen , skoda , Tieliikenne

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Google Earth

Ei ensimmäisessä autossani, Skoda Felicia Combissa, ollut mitään vikaa, mutta kuvaavaa on, että ainoa todiste yhteisistä hetkistämme löytyy vain Google Earthin kuvista. Skoda Felician olemusta voisikin kutsua täydelliseksi mitättömyydeksi. Ei tullut koskaan mieleen mennä samaan kuvaan Felician kanssa. Toisaalta jälkiviisaana suunnittelijoita voi kiittää suorituksesta, jonka tuloksena on ollut takuulla unholaan jäävä auto, varma epäklassikko. Uskon, että harva Felician entinen omistajakaan muistaa omistaneensa tällaista zombi Skodaa.

Autossa ei ollut yksinkertaisesti mitään mihin tarttua. Ohjaus, tilat, kulutus tai mikä vain olivat puhdasta keskikastia. Omani oli tosin maalattu myrkyn vihreäksi. Auto oli vain ruma, vaikkakaan ei paha, mutta vaikea katsoa. Skodan myrkyn vihreää väriä olisi voinut kutsua myös käsitteillä nalkutus tai lievä ylipaino. Kuluttaja olisi kuvauksesta ymmärtänyt, ettei väri ole vaarallinen, mutta sillä ei myöskään ole mahdollista saavuttaa suurempia huomionosoituksia.

Kuten varmasti joku saattaa arvata puheeni sävystä, olin saanut Skodan lahjaksi. Ei lahja-autoa ole väriin katsominen, huoltoaseman serviettiin kahvin tahrana kirjoitettuna. Olin kiitollinen autosta ja oli hienoa saada vihdoin auto täysin omaan käyttöön ja omalle vastuulle. Tilaisuuden tullessa vaihdoin Skodan Alfa Romeoon.

Huomasin nopeasti eron Skodan ja Alfa Romeon välillä liikenteessä. Huomattavin ero ei ollut tehokkuudessa, ohjattavuudessa tai polttoaineenkulutuksessa. Ensimmäisen kuukauden jälkeen kiinnitin huomiota siihen, että Alfa Romeoni kyydissä tulin ohitetuksi hyvin paljon harvemmin kuin Skodaa ohjastaessa. Vakuutan kuitenkin, että ajoni on aina ollut yhtä kiireetöntä taivaanrannan maalailua huolimatta käsiini luovutetusta ajokista. Vedenpitävää todistusaineistoa huomiolleni ei kuitenkaan ole olemassa, mutta keittiöpsykologian turvin muutos ohitusmäärässä on hyvin looginen ja ymmärrettävä. Skoda oli vain niin rumanvärinen, että sen ilmentymä piti saada kutistettua taustapeiliin mahdollisimman nopeasti.

Alfan ja Skodan eroista inspiroituneena olen haaveillut pitkään joku kesä vuokraavani näyttävän punaisen Ferrarin yhdeksi päiväksi. Tämä tietenkin vain siinä tapauksessa, että kenelle vain vuokrataan autotaideteollisuuden kauneinta kärkeä. Haluan ajella Ferrarilla erilaisilla teillä kevyttä alinopeutta, ja nähdä, kuinka moni autoilija kehtaa rotiskollaan ohittaa punaisen paarman. Uskon, että Ferrari keräisi taakseen mahtavan jonon eri ikäisiä ja laatuista ajoneuvoja, kun hämmentyneet autoilijat eivät tietäisi, miten suhtautua alinopeutta ajavaan Ferrariin. Tiedän, että maanteillä on liikkeellä myös rohkeita kuskeja, joilla pokeri riittää jopa Ferrarin ohittamiseen. Syynä ei ole kiire tai näyttämisenhalu, vaan ylitsepääsemätön uteliaisuus nähdä, kuka ohjastaa Ferraria. Kun katseeni kohtaisi ohittajan kanssa, muodostaisin kasvoilleni kysyvän, mutta vihaisen ilmeen kuin kertoakseni virheestä kohti uteliasta silmäparia. En luonnollisestikaan estäisi ohitusta ylivoimaisella autolla, vaan päästäisin jalan kaasulta vimmainen ilme kasvoillani ja antaisin uskalikon ohittaa omassa rauhassaan. Tämän paremmin en voisi kuvitella käyttäväni rahojani kauniiseen kesäpäivään.

Ei ohittaminen muutenkaan koskaan ole ollut kohdallani ongelma. Moottoritiellä olen pystynyt ajamaan kymmeniä kilometrejä rekan perässä ilman, että omaatuntoani on kolkuttanut yhtään. Se on ollut aikaa hyvälle musiikille sekä mahdollisuus tehdä uusia ennätyksiä polttoaineenkulutuksessa. AC/DC ja litroja valmistajan lupaamaa pienempi polttoaineenkulutus saa tuntemaan itsensä erityiseksi yksilöksi, jonka kaltaista ei samalta tienpätkältä varmasti löydy.

Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus

perjantai 12.02.2016 Avainsanat: nainen ratissa , Naiset , Tieliikenne

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Jenni Rossi & Arttu Lustig

Valtakunnallinen autobloggaajien kokoontuminen läheni loppuaan. Vihdoin oli saavutettu toivomani tilanne, jossa naisseuraa ei enää ollut pöydässä ja pääsisin miesten kesken keskustelemaan naisautoilijoista. Kasvavissa määrin sisälläni oli noussut ajatus ja tunne, että naiset olisivat autoilijoina parempia kuin miehet. Olin aikaisemmin kirjoittanut blogiini naisten paremmuudesta autonomistajina, mutta en osannut pukea sanoiksi, miksi ajattelin naisten olevan myös parempia kuskeja. Nyt kun hetki oli oikea, halusin kysyä, oliko bloggarikollegoilla, Akilla ja Mikolla, syntynyt samansuuntaisia ajatuksia ja olisiko heillä mielipidettä naisautoilijoiden paremmuudesta.

Hetken avattuani ajatuksistani kumpikin nyökytteli hiljaa merkkinä myötämielisyydestä ajatuksilleni. Aki aloitti selvittämisen lakonisena kuin vastatakseen kymmenettä kertaa samaan kysymykseen. Akin mukaan koko vyyhti pitää aukaista miehisistä lähtökohdista. Miesten autoilu on täysin levällään. Autossa ollaan kuin kotona verhot kiinni, mutta samalla ruokitaan kilpailuviettiä ympäristössä, jonka valtteina ovat pidättyväisyys ja rauhallisuus. Ajattele, jos ihminen marketissa tekisi ostokset puolittain juosten yrittäen saavuttaa seuraavaa näköpiiriin osuvaa ostoskärryjä ohjaten. Repertuaariin kuuluisivat myös kovat kiihdytykset aina pienimmänkin tilaisuuden tullen. Tällainen henkilö joutuisi ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ostospaikkaa marketin henkilökunnan pyynnöstä. Toisaalta taas miehille alinopeus on syntiä, joka tukkii tiet ja aiheuttaa ruuhkia, mutta taas ylinopeus on laitonta ja aiheuttaa vaaratilanteita. Olemme miehinä ajaneet itse itsemme tilanteeseen, jossa voittaminen on lähtökohtaisesti mahdotonta.

Mikko valisti, että naiset suhtautuvat autoiluun hyvin eri lailla ja pelaavat liikenteessä hyvin eri tavalla kuin miehet. Naisten valttikorttina ja päämääränä on vuorovaikutus. Autoilu on naisille keskustelua ja yhdessäoloa muiden autoilijoiden kanssa. Autoilu ei ole vain liikennemerkkien tottelemista, vaan myös viestintää muiden autoilijoiden kanssa. Auto ei siis ole pelkästään keino päästä paikkoihin, vaan yhtä lailla kommunikoinnin väline. Vähän samaan tapaan kuin kännykkä. Tietenkin erotuksella, että autolla kommunikoidaan valomerkein muiden tiellä liikkujien kanssa. Joskus erityisissä tilanteissa avuksi tulevat kielimuurit ylittävät käsimerkit tai harvinaisimmillaan auton ikkunasta pilkistävät kuljettajan kasvot kertomaan näkökantansa autojen sijoitteluun liikenneväylällä.

Aki selvensi, ettei liikenteessä ajaminen vaadi erityisiä ajotaitoja. Kaikki liikenneväylät ovat suunniteltu niin, että henkilöautolla on mahdollisimman helppo kulkea. Hyvin vaatimattomilla ajotaidoilla pärjää liikenteessä, ja autoilun haasteet syntyvät vuorovaikutuksesta muiden autoilijoiden kanssa. Koska naisten vuorovaikutustaidot ovat yleisestikin paremmat kuin miesten, ovat naiset parempia kuskeja kuin miehet.

Vaikka Mikko oli lähdön merkiksi laittamassa takkiaan päälle, halusin tiedustella vielä häneltä kantaa vanhaan kliseeseen, jossa perustellaan miesten olevan parempia kuskeja, koska kaikki menestyneimmät autourheilijat ovat miehiä. Mikko vastasi, ettei kai sentään itselleen voi ottaa kunniaa vain sen takia, että jollakin toisella pakkasella myös vähän kutistuu.

Matkatessani kohti kotiani läpi räntäsateisen Keski-Suomen Akin ja Mikon sanat kaikuivat mielessäni. Puheissa oli perää. Ehkä lopulta sain rauhan mieleni päälle sukupuolten taistelussa maanteillä. Muistelin kehä ykkösellä huomiota herättävästi seikkaillutta autoa. Auto vaihtoi kaistaa kuin arpaonneaan testaten. Nopeus vaihteli pienistä pyrähdyksistä yllättäviin jarrutuksiin. Liikevaloissa selvisi, että kuskina toimi vanhempi nainen. Vaikka nainen autoineen oli haaste turvaväli-ihanteelle, vuorovaikutuksesta muiden autoilijoiden kanssa pidettiin tiukasti huolta runsaasti vilkkua käyttäen eikä omaperäinen ajotyyli lopulta ollut kuin ihmettelyn aiheeksi muulle liikenteelle.

Käy ihmeessä kurkkaamassa myös Mikon ja Akin autoblogeja:

http://www.nelivetoa.fi/

http://autovouhotus.fi/mikon-autoblogi/

 

 

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (2)
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!