Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu kuukaudella tammikuu

Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos

perjantai 20.01.2017 Avainsanat: Anne Berner , laki , liikennekaari , Rahoitus , Tieliikenne , tulevaisuus

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö / Arttu Lustig

Ministeri Anne Bernerin liikenneverkon kehittämisajatusten taustalla täytyy olla jotain uskomattoman ihmeellistä. Helsingin Sanomien mukaan Berner lupasi, että uudistuksen aiheuttama muutos on suurempi kuin auton keksiminen[1]. Tämä lupaus on jotain mieltä räjäyttävää. Tunnustan kuitenkin heti alkuun, etten ole penaalin terävin kynä, mutta toisaalta en varmaan tylsinkään. Olen yrittänyt ottaa selvää, mitä tämä voisi tarkoittaa. Ongelmanani rajallisen ymmärryksen lisäksi on rajallinen aika, joka estää kaiken asiaan liittyvien seikkojen laajamittaisen tiedon omaksumisen. Uskon kuitenkin, että nykyisillä tiedoillani osaan arvata, mitä koko suuren kohun aiheuttamassa hankkeessa on oikeasti takana.

Mitä autoa suurempi muutos voisi tarkoittaa? Ensin pitää pohtia mitä auto yhteiskunnassa on tarkoittanut ennen ja nyt. Ennen autoa liikkuminen tavalliselle ihmisellä tapahtui pelkällä joko omalla tai eläimen lihasvoimalla. Liikkuminen nykyautoon verrattuna oli hidasta. Nyt vaatimattoman sadan kilometrin matkan taittamiseen meni ennalta arvaamattomasti aikaa, mutta matkaan kannatti varata tuntien sijaan päiviä. Matkaa vaikeuttivat, elleivät jopa estäneet vallitseva vuodenaika ja säätila. Matkaan piti mukaan ottaa myös varusteita ja ruokaa, jotta päivien matkasta selviäisi ilman ulkopuolista apua. Matkalla saattoi myös altistua lukemattomiin vaaroihin ilman, että apua olisi lähimaillakaan tarjolla. Tästä on tietenkin poissuljettu joukkoliikenneyhteydet kuten autoa ennen toimineet höyryjuna ja -laiva.

Viimeisen viiden- tai kuudenkymmenen vuoden aikana matkaaminen on saanut auton ansiosta scifimäisiä ulottuvuuksia vanhaan verrattuna, ihan jokaista kansalaista koskien. Nyt saman sadan kilometrin matkaaminen lasketaan tunneissa. Tämä lukema olisi jo järisyttävä verraten muutoksen nopeuteen. Matka-ajan lyhentymisen lisäksi auto on saanut meidät irtaantumaan myös vuodenaikojen ja sään vaikutuksesta matkaamiseen. Kovinkaan pakkanen ei estä sadan kilometrin matkaamista, vaan matka taittuu 20 asteen lämpötilassa auton sisällä. Sade ei myöskään kastele vaatteita eikä aurinkokaan paahda ilmastoinnin puskiessa viileää ilmaan sisätiloihin. Lisäksi monesti unohtuu, että autolla pääsee matkaamaan paikasta toiseen nopeammin kuin yksikään eläin koskaan aikaisemmin maapallon historiassa. Lisäksi autolla pystyy ottamaan vastaa törmäyksiä, jotka ovat totaalisen luonnottomia. Äärimmäisenä esimerkkinä on formula-auto, jolla voi törmätä seinään satojen kilometrien tuntivahdilla, ja kuski jatkaa välittömästi normaalia elämäänsä suihkun ja housujen vaihtamisen jälkeen. Tavalliselle autoilijallekin mukana kulkevalla viestintävälineellä saadaan nopeasti apua tarvittaessa paikalle. Tietenkin autoillessa voi sattua kaikenlaista eivätkä asiat etene ihanteellisesti, mutta autolla matkatessa on normina laajojen etäisyyksien tavoittaminen säiden vaikuttamatta kuskiin ja matkustajiin.

Ihanteellisissa lämpötiloissa ja kuivissa olosuhteissa jokainen ihminen Suomessa on pystynyt siis matkaamaan jo vuosikymmenien ajan. Tällä on ollut valtava vaikutus koko yhteiskuntaan niin hyvässä kuin pahassa. Nyt Bernerillä on jotain vielä mullistavampaa luvassa, kunhan vain hiukan yhtiöitetään. Tämä on vain henkilökohtainen arvaus, mutta veikkaan teleportaatiota. Ministeri Bernerillä on tarjota teleportaatio. Teleportaation on pakko olla syy uusiin järjestelyihin. Kohta pääsemme matkaamaan paikasta paikkaan nappia painamalla, mutta asiaa pidetään vielä hetken salassa. Maksan mielelläni autoilusta sen 500€ vuodessa lisää, jotta teleportaatio on kohta mahdollista.

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily

keskiviikko 18.01.2017 Avainsanat: kuolemansynti , laki , liikennevalvonta , poliisi , rikkaiden ylinopeussakot , Tieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.

Kuudes kuolemansynti on mässäily, joka hienoisen savuiselta aromiltaan on vain herrojen herkkua. Suuressa maailmassa arabipohattojen jälkikasvu lennättää matkarahtina mantereelta toiselle tilaustyönä kullattuja Ferrareita, Maserateja ja Lamborghineja, jotta lomakohteessa olisi se tuttu ja turvallinen kulkupeli kotopuolesta. Vanhalla mantereella taas Boxteri-Porschet ja S Coupe-Mersut mätänevät lehtikasojen alle jonnekin kartanon pihan nurkkaan, koska vanhan auton eteen ei ole järkevää tuhlata aikaa. Aika on rahaa eivätkä vanhat urheiluautot ole ajantuhlaamisen arvoisia.

Suomessa asiat ovat toisin. Suomen erityislaatuisena puolena on aina ollut, ettei täällä maailman mittakaavassa ole rikkaita ihmisiä. Suomessa kaikki onkin hyvin suhteellista. Naapurin tontille ei tässä suhteessa kannata kurkata, vaan tämä synti pitää toteuttaa oman maan sisällä omilla erikoisilla järjestelyillä. Rikkaidenkin, siis Suomi-rikkaiden, pitää voida myös langeta näyttävään tuhlaukseen. Hätä on kotikutoiset keinot keksinyt nykypäiville.

Ongelma autojen suhteen nykypäivänä vain on, ettei kotoisilla rikkailla ole hyviä mahdollisuuksia mässäillä autoillaan. Syynä voivat olla edellä mainitut taloudelliset seikat, mutta myös pitkä talvi verottaa mahdollisuuksia. Suurimpana syynä kuitenkin on maailmanlaajuisen tietoverkon avautuminen koko väestölle ja kaiken autoon liittyvän tiedon valuminen jokaisen uteliaan saatavaksi. Varakkaat eivät päässeet herättelemään kateutta köyhemmissään ihmeellisillä ja harvinaisilla autoillaan, koska köyhemmät ovat jo ehtineet nähdä hienot autot videoilta ja artikkeleista. Rikkaan italialainen mestariteos saattaa ennemminkin herättää tervettä uteliaisuutta ja komeat äänet pakosarjasta saattavat saada kevyet aplodit. Ihmiset omalla tavallaan vain nauttivat, kun arvokas ja kaunis urheiluauto astuu katukuvaan. Kateudeton köyhä on kuitenkin rikkaan lankeemuksen este, kun loistoauto kadulla on vain näyttelykappale autonörteille. Hinnaltaan duunarin kymmenien vuosien palkkaa vastaavaa autoa ei nimittäin ole ostettu kadunmiesten iloksi, vaan auton tarkoitus olisi pitänyt olla vallan ja voiman osoitus ympäröivälle maailmalle eikä kollektiivisesti jaettu ilo ja huvi.

Onneksi meillä on ollut lähes sata vuotta vanha varaventtiili tällaisia suuria yhteiskunnallisia murroksia varten. Päiväsakkojärjestelmä eli sakotus tulojen mukaan antaa mahdollisuuden langeta pehmeästi mässäilyn syntiin autollaan, kun auto itsessään ei enää siihen riitä. Työläisen muutaman vuoden ansioita vastaavan määrän päiväsakkoja ylinopeudesta saatuaan varakas henkilö voi nimittäin ottaa yhteyttä Iltapäivälehteen ja kertoa saavutuksestaan ja ehkä ohi mennen mainita kulkupelin merkin ja mallin.

Iltapäivälehden sivuilla varakas muka vaikeroi surkeana karua kohtaloaan omistaa suuri omaisuus juuri Suomessa: on verotusta ja kateutta eikä ylinopeuttakaan voi ajaa ilman rangaistuksentuntua. Myötätuntoa Suomi-rikas ei kai juuri keneltäkään saa, mutta tuohtumusta kylläkin, mikä onkin koko näytelmän idea. Tuohtumuksen tahallinen aiheuttaminen on tämän syntiinlankeemuksen kova ydin. Varakas pääsee sakkojen varjolla herkuttelemaan kasvoillaan lehden sivuille tulot ja auto esillä. Näin menestymisellä saadaan aikaan kaivattua tuohtumusta ja kateutta. Työläinen voi verrata kalpeana omaa ylinopeussakkoa varakkaan sakkoon. Rikas mies tietää kuinka monessa paikassa tätä tehdään ja on hiljaa tyytyväinen sakkoonsa.

Maailmalla saatetaan ehkä ihmetellä suomalaista sakotusjärjestelmää, mutta täällä Impivaarassa tarvitsemme sitä pitääksemme korttitaloamme pystyssä. Rikas pääsee esittelemään lehteen rahojaan ja omaisuutensa suuri sakko tekosyynä, kadunmies pääsee samanaikaisesti vähän kadehtimaan ja olemaan vahingoniloinen herroille, ja valtion pohjaton kirstukin saa hiukan lisätäytettä. Kaikki voittavat hiukan omaperäisellä tavalla ja elämä hymyilee syntiinlankeemuksesta huolimatta.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (12)
marraskuu (1)
Tesla Cybertruck näyttää mahtavalta!
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!