Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla suomiauto

Suomi-auton korruptio

maanantai 30.11.2015 Avainsanat: Autokauppa , Autokorjaamo , Katsastus , suomiauto , suomi-auto , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Autokeskustelun sivuhuomautuksena pomoni mainitsi, että Saabilla on maine isänmaallisena autona. Jäin jälkeen päin miettimään tätä lausahdusta. En pystynyt löytämään Saabistani kotimaisuutta tai juurikaan tarttumapintaa Suomeen. Saabini oli suunniteltu ja koottu ruotsissa amerikkalaisen autokonsernin käskystä ja monet osat olivat lainattu saksalaisesta automerkistä. Ennen ostopäätöstä tiesin nämä seikat tulevasta kumppanistani ja ostopäätökseeni vaikuttivatkin pelkästään auton ominaisuudet, saatavuus sekä komea ulkonäkö.

Jäin tutkimaan aihetta tarkemmin. Laadultaan Esson baarissa kahvikupin tukemien faktojen seasta löysin johtolankoja, jotka veivät Kekkosen ja Koiviston presidenttikausien Suomeen ja Uudenkaupungin autotehtaaseen. Muutama vanhempi romantikko ja jäärä edelleen toistelikin, että Suomi-autolla tarkoitetaan ainoastaan Uudenkaupungin autotehtaassa valmistettuja autoja. Näihin automerkkeihin kuuluivat mm. Saab ja hiljalleen maanteidemme maisemasta katoava Talbot. Kaikki muut autot ovat tuontiautoja eikä ensirekisteröinti Suomessa nosta auton kotimaisuusastetta. Logiikassa on oma jykevä peränsä. Juonko nyt Suomi-mukista Suomi-kahvia kirjoittaen Suomi-näppäimistöllä Suomi-tietokoneen Suomi-näytölle suomeksi tekstiä, jos kaikki käyttämäni hyödykkeet kerta ovat ensiostettu Suomesta? Vastaus on vahva kyllä, mutta tällaisella kerskunnalla ei lauseelle saa lisäarvoa.

Kekkosen ja Koiviston presidenttiyden jälkeen ajat muuttuivat. Katsastusasemilla ei enää autoilijan tarvinnut tulla palvelemaan katsastajaa, Keskinen kertoi ostavansa sieltä mistä halvimmalla sai ja käytettyjen autojen maahantuonti yksityishenkilöille helpottui huomattavasti. Suomi-auto ilmiönä eli uutta nousukautta. Suomi-auto käsitteenä imi magneettina itseensä runsaan joukon autoja eikä enää oltu tarkkoina valmistusmaasta. Suomi-autoksi pääsi, jos vain auto oli ensirekisteröity Suomessa. Uudenkaupungin tuotokset sulautuivat tähän kirjavaan joukkoon.

Tällä oli tarkoituksena. Suomi-autoa käsitteenä tarvittiin työkaluksi uudella tavalla kasvavan tuontiautomäärän edessä. Suomi-autolla saatiin erotettua puhtaasti Suomessa ajetut autot autoista, joilla oli ajettu ulkomailla. Monille tuli tärkeäksi, että auto on alkujaan virallisesti Suomeen maahantuotu. Eräs autokorjaamon mekaanikko valistikin allekirjoittanutta, että tuontiautoihin voi olla joskus haastavaa löytää varaosia. Tämä varmasti pitää paikkaansa automalleissa, joita ei virallisesti ole koskaan maahantuotu Suomeen. Jos autoa ei ole maahantuotu Suomeen, ei varaosiakaan ole tuotu Suomeen. Tuontiautoon liittyi siis pelko, että ongelmatilanteessa ratkaisua ei löytyisi yhtä kätevästi kuin Suomi-autoon. Ulkomaiden autoilukulttuurista ei myöskään voinut olla varma, joten tuttu talvet suolassa säilötty ja tiukkojen katsastusseulojen läpi selvinnyt auto olisi varma ratkaisu.

Saabini isänmaallinen maine siis liittyi aikaan, jolloin suomalaista työtä ja ammattitaitoa tuettiin ostamalla Suomessa valmistettu auto, joka todennäköisimmin olisi Saab . Tällaista auto kutsuttiin omana aikanaan Suomi-autoksi. Nykypäivänä Suomi-auto liittyy kuluttajansuojaan. Kuluttajansuojalautakunnan päätöksen mukaan myyjän pitää selkeästi ilmoittaa, jos kyseessä on tuontiauto. Moni myyjä haluaakin myyntipuheissaan korostaa auton olevan Suomi-auto eli Suomessa ensirekisteröity auto, vaikka jo vuosittain pelkästään ensirekisteröityjen autojen määrä on moninkertainen tuontiautojen määrään. Suomi-auto käsitteenä harvinaisesta herkusta tukemassa kansakunnan hyvinvointia muuntui ajamaan kuluttajan henkilökohtaisia intressejä autojen valtavirrassa. Tämä suurempi tarina on saanut tarttumapintaa Saabiini, joka todellisuudessa on vain yksi lukemattomista tuontiautoista maassamme.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (11)
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!