Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla re85

Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa

maanantai 10.07.2017 Avainsanat: autohuolto , etanolibensiini , RE85 , Saab 9-5 , saasteet , viinabensa

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Kaikki alkoi raivoavasta Hitleristä, joka videolla purki mielipahaansa ympärillä oleviin ihmisiin huutamalla ja viskomalla kyniä. Hitleriä tekstityksen mukaan harmitti Jämsän huoltoasemien kyvyttömyys tarjota etanolia autojen polttoaineeksi. Tämä puute sotki Hitlerin seurueen matkasuunnitelmia hyvin pahasti ja oli Hitlerin syvän harmituksen aiheuttaja.

Video Hitlerin vaikeroinnista tuli puheeksi sukulaismiehen kanssa sen jälkeen, kun olimme ensin pohtineet vanhanajan kuorma-autojen synkronoimattomia vaihteistoja sekä keskustelleet yleismaailmallisesti Saabeista, jollaisen kumpikin kohdallaan omistaa. Sukulaismies kommentoi, että moni jämsäläinen saabisti on ostanut jo uudet työhanskat odotellessaan viinapumppua ilmestyvän jollekin paikalliselle bensa-asemalle. Mieleinen polttoainejärjestelmän muunnossarja etanolibensalle on myös jo valikoitu ja hanskat pitäisi päästä likaamaan, mutta RE85-merkki puuttuu täysin jämsäläisten bensapumppujen varresta. Jämsä on muutenkin jäänyt etanolitankkauspisteiden paitsioon. Lähimmälle viinapumpulle on niin Tampereen kuin Jyväskylänkin suuntaan mentäessä viisikymmentä kilometriä. Tämä on kohtuuton tankkausmatka, vaikka mukana olisi kanistereita avuksi.

Itsekin olen kovasti kiinnostunut etanolista polttoaineena, mutta juuri minun Saabin kuusisylinteristä moottoria on hiukan hankalampi muuttaa etanolilla toimivaksi. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Etanolibensiini olisi ympäristöystävällisempää kuin autoni nyt käyttämä polttoaine ja täten vähentäisi autoni aiheuttamia päästöjä. Etanolibensiini olisi tämän lisäksi edullisempaa litrahinnaltaan, mutta kulutus tosin nousisi. Säästöä kuitenkin povataan tulevan pitkällä aikavälillä.  Vaikka autoni moottorin saisikin muunnettua etanolilla käyväksi ja Jämsästä löytyisi tankkauspiste, olen liian pihi säästääkseni rahaa. Moottorin muuntaminen etanolille myönteiseksi itsetehtynäkin maksaisi varmaankin satoja euroja.

Tulimme sukulaismiehen kanssa syvien mietintöjen jälkeen tulokseen, että Jämsän tipattomuudessa on pakko olla kyse rahasta. Etanolibensan myyminen saattaa olla liian riskialtista bisneksen kannalta. Uudet laitteet maksaisivat bensa-asemalle isoja summia eikä harvinaisemmalla polttoainelaadulla näitä kuluja mahdollisesti saataisi katettua. Kahvin hintaakaan ei voi myöskään loputtomasti nostaa paikkaamaan tappioita.

Lupasin kuitenkin sukulaismiehelle ottaa selvää, miksi Jämsästä ei saa viinaa, vaikka Jämsä on Saabeja täynnä.

Soitin St1-pääkonttorin puhelinvaihteeseen ja puheluni ohjattiin asiasta tietävälle henkilölle. Huomasin heti puhelun alussa, että henkilö puhelimen toisessa päässä puhuu suuresta kokonaisuudesta sanoilla, joita en ymmärrä. Pyysinkin hetken kuunneltuani saada vastausta kansankielellä. Vastaus oli, että kyse ei ole rahasta. Jos kyse olisi pelkästä rahallisesta panostuksesta kiinni, olisi ainakin Jämsän Shellillä Saabeihin valuteltu putkia pitkin retanoolipolttoainetta jo pitkät ajat. Suurimpana pullonkaulana on lupaprosessi, joka on erityisen vaativa, pitkäkestoinen ja riskialtiskin. Kyse on myös säiliökapasiteetista, jota pitäisi lisätä tai sitten yhdestä polttoainelaadusta luopua. Bensa-asema ei voi muutella säiliökapasiteettia omin päin tarpeidensa tai asiakastoiveiden mukaan, vaan tähänkin tarvitaan anoa erikseen uusi lupa. Kapasiteettimuutokset yleensä tapahtuvat, kun vanhaa jakeluasemaa joudutaan uudistamaan. Jämsään kuitenkin on ilmeisesti tulossa RE85-polttoainetta heti kun on mahdollista, eli kun lupaprosessi on saatu onnistuneesti päätökseen ja bensa-asemalle tehdään jakeluaseman päivitys ja säiliökapasiteettia on lisätty. Etanolibensasta saa siis herätellä Jämsässä toiveita vasta, kun näkee jakeluasemalla tehtävän remonttia.

Puhelun sanoma oli omalla oudolla tavallaan hyvä uutinen jämsäläisille. Meitä ei ole unohdettu ja toive etanolibensastakin varmasti toteutuu aikanaan. Jäin kuitenkin pohtimaan, että onko tilanne nyt kuitenkin niin, että vaivalla hankitut työhanskat ovat jääneet likaamatta, koska lupaprosessi osaltaan hidastaa kehitystä, jolla vanhat bensiinikäyttöiset autot saataisiin päästöjen kannalta päivitettyä ympäristöystävällisemmiksi? Jäävätkö asennuskaljat korkkaamatta, koska olemme saavuttaneet pisteen, jossa pilkuntarkka innokkuus suojella luontoa estää ihmisiä tekemästä luontoystävällisempiä ratkaisuja?

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (7)
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!