Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla rättisitikka

Ensi kesän autoilun trendit

perjantai 21.02.2020 Avainsanat: 2cv , akku , Autokauppa , Autokorjaamo , Autokuume , citroen , Fiat , laki , parkkipaikka , pyyhkijänsulat , rättisitikka

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Olematon talvi on jo saanut ajatukseni kohti tulevaa kesää. Vain hetkellisiksi jäivät tänä talvena nauttiminen ruuduttomista parkkipaikoista, jännittäminen akun pakkaskestävyydestä tai taistelut umpeen jäätynyttä tuulilasia vastaan. 

Kevään renkaiden vaihto sytyttää monien sisällä liekehtivän autokuumeen, mutta myös saa pohtimaan minkälainen autoilukesä onkaan edessä. Hieno ja ikimuistoinen autoilukesä ei välttämättä tarkoita, että alla pitäisi eri auto kuin talven päävihollinen. Auto voi pysyä samanakin, mutta viereen hankkia toisenkin auton. Toisaalta trendikkäänä voi pysyä samalla tutulla ja turvallisella autolla.

Kesän trendit voi jakaa kolmeen kategoriaan: pitkäaikaiset ja monia kesiä vakiona pysyneet trendit, ajankohtaiset trendit sekä yllättävät ja nuorekkaat trendit.

Pitkäaikaiset trendit - museoautot

Kevään puhjetessa kukoistukseensa tallien nurkista teiden estradeille ilmestyvät yksitellen vanhat jo museoikää nauttivat autot. Kestosuosikkeja ovat sellaiset klassikot kuin rättisitikka, kupla ja miksei myös punaisena helottava Fiat 600. Autoilu näillä klassikoilla on aina leikkisää ja vapaamielistä. Pitkälle tai kiireellä ei matkata, mutta tarkoitus onkin vain nauttia tunnelmasta ja tuoda ympärillä oleville ihmisille hyvää mieltä.

Osa näistä autoista on itse kunnostettuja talven aikana, osa annettu ammattilaisten työstettäväksi ja osa ostettu suoraan ehostettuina.

Ajankohtaiset trendit - EcuRun

Erilaiset polttoaineavusteiset ja täysin sähköistetyt autot ovat lyöneet itsensä läpi suomalaisessa liikennekulttuurissa. Enää hybridimallia ei tarvitse piilotella, sähköautoa kalliina harrastuksena tai avustavana välineenä liikkuessaan julkisilla kulkuvälineillä. Tämä tulee vuosi vuodelta muuttamaan autoilijoiden keskinäistä vertailua auton suorituskyvystä. Ennen suorituskykyä vertailtiin hevosvoimien, kiihtyvyyden ja huippunopeuksien välillä. Nyt suorituskyky liitetään energiatehokkuuteen ja auton kantaman mukaan. Ensi kesän trendinä onkin energiapiheydellä nokittelut.

Tämän trendin pioneerina on ollut Autoliiton järjestämä EcoRun, jossa kilpaillaan kaasupoljinta vältellen siitä, kuka kuluttaa vähiten polttoainetta. Autoblogaaja POLOinen on ollut hyvin aktiivinen polkemaan kulutuslukemia ja hyvin avoin kertomaan kokemuksistaan.

Uusin trendi - parkkisakot

Ne ajat, jolloin ihmisiin pystyi tekemään vaikutuksen hienolla urheiluautolla, ovat ohi. Hienon urheiluauton omistaminen saattaa, varsinkin miehestä tehdä hiukan yksinkertaisen vaikutelman. Urheiluauton omistaminen ei ole myöskään nykypäivänä erityinen saavutus eikä anna kuvaa rohkeasta ja hiukan röyhkeästä persoonallisuudesta. Erilaisia autoja on runsaasti saatavilla edullisestikin eikä lainan saaminen autoa varten ole kovinkaan hankalaa.

Kysymys kuuluukin, miten nuori menestyvä mies voi esitellä tyylikkäästi ja vaivihkaa runsaita kassavirtojaan ja yrittää houkutella sopivia morsiusehdokkaita luokseen. Vastaus on, että kesän uusin pullistelun väline tulee olemaan vaatimattomasti väpättävät parkkisakot tuulilasinpyyhkimissä. Hoteinta hottia on siis yli 20 vuotta vanha kiesi, jonka tuulilasinpyyhkimet ovat koristeltu pysäköintivirhemaksuilla. Tämä huoleton ilmestys tulee näyttelemään isoa roolia ensi kesän parkkiruuduilla. Illan hämärtyessä voi kuullakin tokauksen: ”beibe, noita vielä lisää hansikaslokerossa ja kaikki on jo maksettu”.

 

Luonnollisena perinteenä autoilukesään kuuluu roadtripit, joissa tarkoituksena on vain matkata autolla ilman suurempaa päämäärää. Kulkijat nauttivat vain kesäisistä maisemista ja eri paikkakuntien tunnelmista ohikiitävistä nähtävyyksistä. Matkaan voi kuulua telttailua grillauksineen tai aikaisin aamulla aloitettu reissu voi päättyä samana päivänä omaan sänkyyn.

Koeajossa exän Rättäri

torstai 10.08.2017 Avainsanat: 2cv , citroen , Naiset , rättisitikka , rättäri

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Lopulta exä antoi Rättärinsä lainaan koeajolle, vaikkakin pitkin hampain ja huolellisten neuvottelujen jälkeen. Lupasin hyvitykseksi tankata parilla kympillä. Exä saatteeksi taas lupasi olla vastaamatta seurauksista, jos onnistuisin tärvelemään auton. Vakuuttelin, että ei tarvinnut olla huolissaan, koska tiedän mitä olen tekemässä

Olihan muutenkin pakko koeajaa Rättäri, koska olin jo aikaisemmin kutsunut Rättäreitä automaailman muumimukeiksi, joiden hintaa ja ihmisten innostusta niitä kohtaan oli allekirjoittaneen vaikea ymmärtää. Ei kuitenkaan mitään Rättäreitä tai edes muumimukeja vastaan. Kauniita esineitä ovat molemmat. Mitäpä nainen ei muutenkaan uhraisi kauneuden eteen? Exän tapauksessa uhrattavana kauneuden alttarille olivat moottorin tehot sekä ajo-ominaisuudet.

Rättäri olikin juuri niin hirveä ajettavuudeltaan kuin muistin. Ensimmäisenä kauhistuksena oli lottokone, joka kantoi myös nimeä vaihdekeppi. Ilmeisesti sateenvarjon varresta kyhätty vaihdekeppi ei antanut mitään vihiä, mikä vaihde oli päällä. Pienen pätkä ajettuani olin pakotettu pysähtymään bussipysäkille tarkastaakseni kännykän avulla, miten tällaisen auton vaihteet vaihdetaan. Laskin samalla katon alas, jotta pääsisin nauttimaan kauniista kesäpäivästä.

Pienen harjoittelun jälkeen auto kulkikin jo jouhevasti eteenpäin ja maistelinkin ajo-ominaisuuksia. Tuulen vihmoessa korviin jousitus ja vietereillä tuetut penkit antoivat vaikutelman kuin olisin matkannut hetekalla merellä suurissa mainingeissa. Tämä oli ranskalaisten maajussien idea mukavuudesta toisen maailmansodan jälkeen. Mukavuus kaikessa käytöllisyydessään heille tosin tarkoitti, etteivät munat takapenkillä pääse hajoamaan kuljetuksessa  olivat ajo-olosuhteet sitten minkälaiset tahansa.

En saanut kiihdytettyä kahden sylinterin speedoa kahdeksaan kymppiin mitenkään, vaikka konepellin alta ohjaamoon kantautuvat moottorin äänet olisivat antaneet vihiä pikaisistakin maisemanvaihdoista. Pohdin pidellessäni tallaa pohjassa, että pärjäisikö Rättäiri mopoautolle kiihdytyskisassa 0-40 km/h.

Rättäri vaikeista ajo-ominaisuuksistaan huolimatta herätti ihmisissä huomiota positiivisella tavalla. Ajaessani pienen kaupunkimme keskustassa, jotkut ihmiset vilkuttelivat ja toiset vain katsoivat pitkään hymy huulilla. Vilkuttelin, näytin peace-merkkiä sekä nostin peukaloa pystyyn huomionosoituksina takaisin. Nyt hidas ja keinahteleva vauhti oli sittenkin paras nopeus, koska tunsin itseni miltein kuninkaalliseksi ohjattaessa Rättisitikkaan auringon paahteessa nahkatakkia vasten.

Ihmisten iloinen vastaanotto sai hermostuneisuuden epämukavuudesta, tai kauniimmin sanottuna vanhanaikaisuudesta vaihtumaan leveään hymyyn ja itsevarmuuteen. Päätin, että nyt voisi olla aika ottaa vanhan liiton autosta vanhan liiton kuvan. Rättäri kaipasi kaveriksi kuvaan tyrkkyä beibeä niukoissa vaatteissa nojaillen elämänjanoisesti konepeltiä vasten. En kuitenkaan viitsinyt lähteä uimarannoille etsimään bikiniin sonnustautunutta täti-ihmistä, vaan halusin hyvänmaun rajoissa katsastaa, jos kadulta löytyisi sopiva malli.

Lämpimänä päivänä etsintä oli kevyttä. Silmääni osui melkein heti tsirbula seisoskelemassa napakoru vilkkuen juuri vapaan parkkipaikan vieressä. Huitaisin Rättärin puolihuolimattomasti parkkiin ja huusin, että hei bööna haluaisiko neiti saada pienen mallintyön. Olisi hiekkatietä, latoa ja olkea suunpielessä roikkumassa. Nainen naurahti ja vilkutti takaisin. Naurahduksen lomassa seinustan pankkiautomaatilta kääntyi mies naisen luokse. Mies katsoi terävästi kohti ja kysyi naiselta jotain, josta en moottorin pörinän takaa saanut selvää. Mies oli jättiläismäinen. Olisin voinut käyttää ilmestystä kiipeilytelineenä ilman, että mies olisi ollut moksiskaan toimistani.

Pakokauhu valtasi mieleni. Runttasin sateenvarjonpäätä pakille. Vaihdelaatikko ja moottori rääkyivät kilpaa kuin harakka ja varis kesäaamuna eikä auto liikahtanutkaan. Runttasin vaihdetta silmään uudestaan ja uudestaan samalla, kun sivusilmällä näin jätin kävelevän hitaasti kohti. Mielessäni pyöri rukouksen ja täysin uusien kirosanojen kakofoninen sinfonia, kun vaihdekeppi pyöri tärisevässä kädessäni.

Mies lopulta nojasi kevyesti Rättäriä vasten ja lopetin yrittämisen. Enää ei kannattanut yrittää, koska mies varmaankin jaksaisi pitää kippoa paikallaan, vaikka peruutusvaihde lopulta löytyisikin. Mies nojautui kohti ja sanoi pehmeällä äänellä, ettei pidä ränklätä vaihteita, koska ne saattaa särkyä. Jätti kertoi joskus omistaneen myös Rättisitikan ja neuvoi, että pakin saa päälle, kun vain rauhallisesti kääntää nupin sojottamaan vasemmalle ja jämäkästi työntää varren pohjaan. Tein työtä käskystä. Vaihde asettui paikoilleen, nostin varovasti kytkintä ja auto työnsi itseään taaksepäin.

Ajoin suorinta tietä takaisin exälle. Exä ihmetteli, miksi tulin niin nopeasti takaisin ja kysyi, kuinka koeajo oli sujunut ja oliko auto kunnossa. Kerroin kaiken olevan hyvin eikä paljon kokeneelta automieheltä mene koeajossa pitkään. Muodollisesti kehuin vielä säätä sekä autoa ja valehtelin tankanneeni kympillä kiitokseksi.

Kuvan Rättäri ei liity tapaukseen sattuneesta syystä. Sille joka ensimmäisenä tunnistaa tämän televisiostakin tutun auton, saa palkinnoksi reippaudesta ja nokkeluudesta Autotie-tarran.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2020 (3)
helmikuu (1)
Ensi kesän autoilun trendit
tammikuu (2)
Alinopeusmerkki
Alinopeusmerkki
2019 (16)
joulukuu (4)
Bensan verotus
Veronkorotukset kaikkien hyväksi
Veronkorotukset kaikkien hyväksi
Veronkorotukset kaikkien hyväksi
marraskuu (1)
Tesla Cybertruck näyttää mahtavalta!
lokakuu (1)
Eläköön rallienglanti!
syyskuu (1)
Tuomiopäivä - hopeareunus katsastuksessa
elokuu (1)
Ei kenenkään beibe - parkkipaikka ilman sääntöjä
heinäkuu (1)
Koiranluu - Tämä ei ole sen arvoista
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!