Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla pyyhkijänsulat

Kaksi muistoa Alfa Romeosta

keskiviikko 23.12.2015 Avainsanat: Alfa Romeo 156 , Kolari , liikenneturvallisuus , pyyhkijänsulat , Tieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu LustigJaan kaksi tarinaa joiden tapahtumat ajoittuvat vuosia ennen autoblogiani - ajalta jolloin omistin ensimmäistä vuotta Alfa Romeo 156:n.

Häiriö Lauri Törhösen hampurilaishetkessä

Matkasin Keski-Suomesta kohti Etelä-Suomea. Tavakseni oli tullut pysähtyä Lahden ABC:llä, koska matkan raskaampi ja tylsempi osuus oli takana ja melkein koko loppumatkan saisin tykittää Alfa Romeollani pitkin moottoritietä. Ennen ilottelua halusin hiukan vetää happea ja nauttia kupin kahvia.

Ajaessani huoltoaseman parkkipaikalla näin siellä tönöttävän jumalaisen kauniin Alfa Romeo 156:n ja onnekseni silmäherkun vieressä oli tyhjä parkkiruutu. Luonnollisesti laitoin oman vastaavani viereen. Nousin autostani ja välittömästi annoin katseeni tuoreen Alfa Romeon -omistajan silmilläni vaellella pitkin vieraan Alfan virheetöntä pintaa. Tuulilasin läpi katsoessani sain vastakatseen vanhemmalta hampurilaista syövältä mieheltä. Pelkäsin, että kaltaiseni retaleen epämääräinen liikehdintä auton ympärillä olisi säikäyttänyt vanhemman miehen. Kävelin kuskin luokse selvittääkseni tapahtuneen. Kuski aukaisi oven kysyvä ilme kasvoillaan. Ilmoitin olevani pahoillani juuri aiheuttamastani häiriöstä, mutta hänen Alfa Romeo 156:nsa oli vain niin upeannäköinen, että otin vapauden muutamaan ylimääräiseen katseeseen.

Mies ymmärsi tilanteen eikä ollut pahastunut tapahtuneesta. Mies tarinoi, ettei tämä 156 ollut hänen ensimmäinen yksilönsä tätä sorttia. Mies muisteli edellistä Alfaansa, jossa oli ollut valkoiset nahkapenkit ja madallussarja, mutta josta oli joutunut valitettavasti luopumaan. Miehen tarinoidessa pääsin tekemään vertailua täysin varustellun ja ulkoilmojen Karpon inspiroiman sisustan välillä. Miehen mukaan 156 on paras auto ajaa. Hampurilaisen loputtua mies isällisesti ohjeisti pitämään siimat tiukalla.

Mies vaikutti tutulta, ja olin varma, että hänen kasvonsa olivat tulleet tutuksi median välityksellä. Pitkien internetissä vietettyjen hetkien jälkeen löysin tiedon siitä, kenen kanssa olin jutellut ABC:n parkkipaikalla. Mies oli ollut elokuvaohjaaja Lauri Törhönen. Lauri Törhöselle tai hyvin paljon Lauri Törhöstä muistuttavalle miehelle haluan lähettää terveiset, että siimoja on pidetty niin tiukalla, että sormenpäät sinertävät. Valehtelen. Yritin tehdä blogiini siiman avulla hienon kuvan leijuvista tuulilasinsulista, mutta epäonnistuin, joten päädyin leikittämään kissaa siimalla.

Kolari ilman seurauksia

Autoilu-urani aikana olen ajanut yhden oikean kolarin. Muissa tapauksissa olen vain tahattomasti siirrellyt autollani erilaista irtaimistoa tai pysäköinyt autoni seinän avustuksella. Alfa Romeolla ajoin kolarin, josta ei kuitenkaan jäänyt viranomaismerkintöjä.

Tapahtumat saivat alkunsa erään hyvin lumirikkaan ajanjakson jälkeen, kun olin ajamassa marketin parkkipaikalta liikenteen sekaan. Marketin parkkipaikalla juhlistettiin aitoa suomalaista talvea suurilla lumikasoilta. Hitaalla vauhdilla kolmiota silmällä pitäen kurkin lumikasojen välistä liikennevirtaa, josta huonoksi onnekseni tuli auto. Painoin jarrun pohjaan, mutta nastarenkailla liukkaaksi hiottu risteys halusi matkani jatkuvan. Vastustajan auto yritti turhaan väistää kitkatonta kulkuani. Osuin suoraan eturenkaaseen. Autot sammutettiin keskelle risteystä ja kuljettajat nousivat autoistaan. Huusin vastustajan autossa kuskina toimineelle naiselle, että ajetaan autot parkkipaikalle ja ihmetellään tapahtunutta muuta liikennettä häiritsemättä.

Hiukan syrjemmällä parkkipaikan rauhassa tarkastelimme tapahtunutta lisää. Alfastani oli irronnut rekisterikilpi sekä puskuri oli naarmuuntunut. Naisen autossa ei ollut jälkeäkään tapahtuneesta. Olimme lievästi sanottuna ihmeissämme näkymästä. Kerroin naiselle, että risteys oli ollut liukas sekä lumikasa oli pahasti näköesteenä, mutta kolarin syyllinen olen pelkästään minä. Kysyin naiselta, haluaako hän soittaa poliisin paikalle, vaikka hänen autossaan ei osumasta jälkeä näykään. Nainen kieltäytyi tarjouksesta. Ehdotin, että annan nimeni ja yhteystietoni, jos mieli muuttuu myöhemmin. Nainen kieltäytyi tästäkin. En voinut naista pakottaa, joten jatkoimme matkaa omiin suuntiimme.

Muutaman vuoden jälkeen kolari palasi mieleeni. Kolarissa oli jotain outoa. Törmäsin repsikan puoleiseen eturenkaaseen, mutta laitoimme autot parkkiin samansuuntaisesti. Tämä yhtälö tarkoitti, että olimme naisen kanssa tarkastelleet naisen autosta väärää kylkeä. Olen pahoillani nainen.

Pyyhkijänsulkia ostamassa

keskiviikko 16.12.2015 Avainsanat: Autokorjaamo , Ilmastonmuutos , Koeajo , Kolari , liikenneturvallisuus , pyyhkijänsulat , Saab 9-5 , Tieliikenne , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Oli lumimyrskyinen lauantaipäivä. Ajoin omassa rauhassani, kunnes yllättäen edellä ajava punainen Saab laittoi vilkun oikealle ja hiljensi voimakkaasti nopeuttaan. Painoin jarrun niin pohjaan kuin sain ja käänsin rattia oikealle. Kummankin, oman mustan ja vastustajan punaisen, Saabin onneksi yhteentörmäys vältettiin täpärästi. Tilanteen lauettua kirosin punaisen Saabin kuljettajineen syvälle suolan kyllästämään sohjoon, koska hän ei osannut ryhmittäytyä muuta liikennettä vaarantamatta.

Rauhoituttuani kysyin itseltäni: kuule autobloggari, mitä juuri tapahtui ja mikä oli oma osuutesi rimaa hipoen vältettyyn peräänajoon.

Totuudenmukaisesti on sanottava, että tilanteeseen johtaneet tapahtumat saivat oikeastaan alkunsa jo edeltävällä viikolla. Olen ottanut tavaksi toivottaa tulevan talven tervetulleeksi öljynvaihdolla ja uusilla pyyhkijänsulilla. Rituaalin esivalmistelut suoritin paikallisessa sekatavarakaupassa, josta sain kaikki tarvitsemani: moottoriöljyn, öljynsuodattimen sekä pyyhkijänsulat. Öljyt vaihtoi autokorjaamon henkilökunta renkaidenvaihdon yhteydessä. Pyyhkijänsulat vaihdoin itse. Haluan huoltaa autoa mahdollisimman paljon itse, koska saan itseni tällä tavalla tuntemaan oloni miehekkääksi.

Uusissa pyyhkijänsulissa oli vakava ongelma. Valmistajan pakkauksen mukaan laittamat adapterit olivat hiukan liian pieniä tuulilasinpyyhkimiini. Pyyhkijänsulka pysyi mallikkaasti paikallaan tuulilasinpyyhkimen ikkunaan vasten työntävästä voimasta, mutta ensimmäisellä ajelulla uusilla pyyhkijänsulilla huomasin, että muutaman pyyhkäisyn jälkeen pyyhkijänsulka ei kyennyt putsaamaan tuulilasia tavoitteiden mukaisesti. Tarkka luku oli viisi. Viisi kertaa pyyhkijänsulka kirkasti näkymän, mutta viiden jälkeen pyyhkijänsulat olivat hyödyttömiä ja jouduin pysäyttämään auton työntääkseni pyyhkijänsulan takaisin paikalleen. Optimistisena ajattelin, että tämä on ekologinen mahdollisuus: tuulilasinpyyhkimiä sekä lasinpesunestettä käytetään vain tarvittaessa eikä tylsän ajomatkan viihdykkeeksi.

Ekologisuuden eteen tuli ensimmäinen lumimyrsky. Jouduin ajattelemaan omaa selviytymistäni luonnon kanssa, sen sijaan, että pohtisin luonnon selviytymistä autoiluni kanssa. Suuntasin oikeaan autoille suunnattuun varaosamyymälään, jossa marmori tuoksuisi ja myyjät teitittelisivät astuessani automatisoidusta ovesta sisään. Sieltä löytyisi pyyhkijänsulka, joka ei herättäisi herkkiä ajatuksia luonnosta ja ihmisen tulevaisuudesta maapallolla.

Marmoriunelmastani löytyi asiallisia pyyhkijänsulkia vähintään kolminkertaiseen hintaan verrattuna sekatavarakaupan pyyhkijänsulkiin. Pyyhkijänsulkavalikoiman vieressä oli pieni muovinen laatikko täynnä pyyhkijänsulkien adaptereita. Pienen etsinnän jälkeen löysin adapterin, joka kävisi sekatavarakaupasta ostettuun pyyhkijänsulkaan paremmin kuin alkuperäinen. Olin ekonominen ja ekologinen ottaessani yhden pyyhkijänsulan sekä yhden adapterin. Adapterin myyjä antoi ilmaiseksi kaupantekijäisiksi.

Asensin pyyhkijänsulat varaosamyymälän pihassa kovassa lumisateessa. Ymmärsin pääseväni samanaikaisesti koeajamaan marmorin priimaa ja sekatavarakaupan bulkkia pitkin tuulilasiani. Heti liikenteen sekaan sotkeuduttuani tarkkailin priiman ja bulkin keskinäistä taistelua tuulilasin kirkkaudesta, kunnes punainen Saab oli liian lähellä ja painoin jarrun pohjaan kääntäen rattia oikealle.

Vastaus on, että tämä juuri tapahtui ja olin ominut kaikki osuudet tilanteesta itselleni. Punaisen Saabin ryhmittäytymisestä en voi edes antaa kommenttia, koska en seurannut sen ajoa.

Nyt vihdoin ymmärrän, miksi valmistajat varoittavat sekoittamasta kahden valmistajan tuotetta keskenään.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (7)
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!