Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla nopeudenvalvontakamera

Saab romuttamolle - hyvästi Saab

maanantai 25.06.2018 Avainsanat: Griffin , nopeudenvalvontakamera , Romuttamo , Saab 9-5

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Laitoin nettiin ilmoituksen, että myydään vaihdelaatikkovikainen Saab Griffin hinnalla millä hyvänsä. Ilmoitus ei tuottanut ainutkaan yhteydenottoa. Kaksijakoisesti olin tyytyväinen, mutta myös surullinen. Saabini ei kelpaisi enää kenellekään ja tämä tarkoittaisi yhden uljaan ratsun loppua. Toisaalta taas olin tyytyväinen, koska nettikaupankäynti on nykypäivän sen luontoista, että yksinkertaisen ja rehellisen kaupankäynnin tekeminen on melkein mahdotonta. Nyt pääsisin helpolla viemällä auton suoraan romuttamolle. Ei tarvitsisi miettiä vastauksia mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin, odotella uutta yhteydenottoa ”varmalta” ostajalta tai menettää hermoja ja luottoa koko ihmiskuntaan ohareiden takia.

Pummasin kaverilta kyydin autoliikkeen lähelle. Saab tönötti usvaisena ja koskemattomana autoliikkeen pihassa, jonne olin sen jättänyt viikonloppuna ostaessani Mersun. Ajoin suorinta tietä kotiin tyhjentämään autoa. Autosta sain saaliiksi kahdet juhlakengät, kaksi ja puoli paria hanskoja, erilaisia auton puhdistusaineita, sekalaisia autoiluun liittyviä kuitteja ja asiakirjoja, kaksi muovikassillista roskaa, c-kasetteja sekä yhdet poronsarvet.

Saabin putsauksen jälkeen päätin, että en ajakaan suoraan romuttamolle, koska bensamittari näytti, että vielä olisi neljännestankillista polttoainetta. Lähdin kaartelemaan Saabin kanssa tutut paikat kuin viimeiseksi hyvästelyksi. Laitoin taustalle Whitesnake-yhtyettä soimaan. Griffinissä oli loistavat äänentoistolaitteet. Kahdeksankymmentäluvun kuumimman milfin, David Coverdalen sanat ja lauluääni koskettivat ja lohduttivat nyt erityisesti Saabin viimeisillä metreillä.

Muistelin ajellessani niitä kaikkia ihmisiä, jotka olivat istuneet valkoisilla nahkapenkeillä kanssani matkalla kuka muistaa minnekin ja mistä syystä.  Muistin elävästi kuinka eräänä kirpeänä alkusyksyn päivänä istuin pelkääjänpaikalla, ja jobbari esitteli autoa enkä arvannut mitä olisi käsillä ja mitä tulisin auton kanssa kokemaan. Auton tuntui kokoavan voimakkaita sävyjä ja tunnelmia yhteisen 50 000 kilometrin ajalta, jonka jaoimme niin vahvoina kuin heikkoinakin hetkinä. Joskus auto oli täynnä tavaraa, ihmisiä ja musiikkia, kun taas joskus auto kumahteli yksinäisyyttä ja hiljaisuutta. Kerran ajoin leveä hymy kasvoillani vastarakastuneena maailma täynnä mahdollisuuksia, kun taas myöhemmin sydän murtuneena keskityin ajaessani vain siihen, mitä edessä näkyi. Kohta näistä hetkistä jääneet jäljet ja hajut haudattaisiin metallipuristimen myötä ikuisesti piiloon.

Halusin vielä tehdä jotain erityistä Saabin kanssa. Viimeisestä matkasta pitäisi saada jokin muisto, josta voisi nauttia vielä tulevaisuudessakin. Päätin, että otatan kaverikuvan. Lähdin ajamaan pienen kaupunkimme ulkopuolelle. Halusin tervehtiä Saabin kanssa kameratolppaa ja saada välähtävän suudelman muistoksi viimeisestä ajelusta. Laskin, että kaverikuvalle tulisi hintaa ehkä 160€, jos ajaisin juuri oikeaa nopeutta.

Onni ei ollut tällä kertaa myötä ja kamera ei välähtänyt. Kameratolpan kohdalla oli ruuhkaa niin edessä kuin takanakin eikä tarvittavaa nopeutta ollut mahdollista saavuttaa mittauspisteelle. Polttoainekin oli lopussa kaiken rälläämisen jälkeen. Päätin, että nyt olisi aika pyyhkiä Saab pois Trafin tilastoista ja käänsin kokan kohti romuttamoa.

Romuttamolla tunnelma oli seesteinen. Kysyin, mihin kohtaan ahdasta pihaa saisin Saabin jättää, kun autolla ei voisi peruuttaa. Saabille osoitettiin paikka. Romuttamolla ei oltu huolissaan Saabin liikkeistä, koska tästä eteenpäin autoa siirtelisi trukki voimakkailla pihdeillä. Romutustodistuksen täyttämisen yhteydessä henkilöllisyyteni ja omistussuhteeni Saabiin tutkittiin hyvin tarkasti.

Romuttamon pihassa vielä taputin Saabin peräluukkua muutaman kerran ja kiitin ääneen. Tämä oli ollut kokonaisuudessaan erityisen hyvä yhteinen matka.

Näin vältät ylinopeuden

maanantai 22.05.2017 Avainsanat: Anne Berner , liikenneturvallisuus , liikennevalvonta , nopeudenvalvontakamera , poliisi , Tieliikenne , Tieliikennelaki

Teksti ja kuvat: Arttu Lustig

Äskettäin ilmitulleen esityksen mukaan moottoritiellä saisi tulevaisuudessa sakot nopeuden ylitettyä nopeusrajoituksen yhdellä kilometritunnilla. Kyseessä olisi siis ylinopeudelle nollatoleranssi. Liikenneministeri Berner tosin ehti samalla viikolla kumoamaan ehdotuksen eikä pienestä ylinopeudesta ainakaan toistaiseksi tulla sakottamaan. Ehdotus kuitenkin nostatti esille lähes ikiaikaisen ongelman: auton ajaminen nopeusrajoituksen mukaan. Tämä näytti monille olevan ylitsepääsemätön haaste, mutta allekirjoittaneella on halpa ja tehokas ratkaisu tähän ongelmaan.

Suurimpana ongelmana nopeusrajoituksen toteutumisessa ihmisten mukaan on, että auton nopeutta on vain mahdoton säätää nopeusrajoituksen mukaisesti. Kulkuneuvon nopeus nimittäin hyvin helposti humpsahtaa nopeusrajoituksen yli ilman, että autoilija voi tilanteelle mitään. Joiden arkiautoilijoiden mukaan nopeuden pitäminen nopeusrajoituksen mukaisena vaatisi jatkuvaa nopeusmittarin tarkkailua. Tämä heidän mukaansa häiritsisi keskittymistä itse ajamiseen ja tätä myötä on vain turvallisempaa antaa auton nopeuden ylittää nopeusrajoituksen vaatima luku. Kaikkien onneksi kuitenkin niin että kulkuneuvon nopeus ylittää kuljettajan mukaan vain hiukan vallitsevan nopeusrajoituksen sääolosuhteet huomioon ottaen. Taajama-alueella auto kulkee siis hiukan yli sallitun taajamanopeuden ja moottoritiellä hiukan yli moottoritien nopeuksien. Onneksemme ongelmana ei ole, että auto liikkuisi aina yli moottoritienopeuksien vallitsevasta nopeusrajoituksesta välittämättä.

Viimeisen Alfan innovaatiohautomossa on kuitenkin löytynyt tehokas ratkaisu tähän ongelmaan. Ratkaisu jopa pieniin ylinopeuksiin löytyi käytännön elämästä. Ajaessani taajama-alueella autoletkassa, autoletkan seassa oli yksi poliisiauto. Koko autoletkalla oli mittarini mukaan ihailtavan tarkasti nopeus juuri nopeusrajoituksen mukainen. Tosin pieniä alituksia syntyi muutaman kerran. Tätä efektiä ei ole tapahtunut poliisin ollessa näkymättömissä, vaan autoilijoiden nopeudet samalla tieosuudella ovat olleet yli sallitun nopeuden.

Tämä tilanteen saattamiseen vallitsevaksi tarvitaankin tulostin, yksi A4-arkki, sakset ja sinitarraa tai läpinäkyvää teippiä. Kirjoituksen alla on kuva poliisiauton keulasta, joka tulostetaan paperiarkille. Tulostettu kuva leikataan siististi irti paperista. Tulostettu ja leikattu kuvat poliisiauton keulasta viedään autoon. Siististi leikattu tuloste poliisiauton keulasta kiinnitetään joko sinitarralla tai läpinäkyvällä teipillä ohjaamon sisällä sijaitsevaan taustapeiliin. Näin poliisin maagisesti nopeutta säätävä vaikutus saadaan autoon jatkuvaksi eikä nopeusrajoitus tule ylitetyksi koskaan. Auto kulkee mitä turvallisimmin ja sakkovapaasti tästä eteenpäin.

Innovaatiohautomossa ehdotettiin myös, että tuulilasiin voisi samalla tekniikalla kiinnittää kuvan nopeusvalvontakamerasta. Toimikunta kuitenkin hylkäsi esityksen, koska nopeusvalvontakameran kuva saattaisi aiheuttaa jatkuvia äkillisiä jarrutuksia ja tätä myöten auton pumppaavaa etenemistä riippuen mihin kohtaan autoilijan silmä kullakin hetkellä osuu ajaessa.

Toimikunnan mietinnön mukaan uusin innovaatio kiinnittää poliisiauton kuva taustapeiliin voi olla jopa sakkoa tehokkaampi säätämään auton nopeuden tarkasti nopeusrajoituksen mukaiseksi. Lisätutkimuksia ja -selvityksiä tosin vielä kaivataan ennen kuin innovaatio voidaan ottaa laajempaan käyttöön ja teolliseen tuotantoon. Toistaiseksi keksintöä saa käyttää ilman lisenssimaksuja oman harkinnan mukaan.

Tämän innovaation ansiosta nopeus pysyy aina sellaisten toleranssien sisällä ilman, että autoilija joutuisi vahtaamaan nopeutta jatkuvasti liikennettä vaarantaen. Autoilija voi kulkea tämän innovaation ansiosta tien päällä hiukan pienempi stressi ohimoillaan.

Kehäteiden kamerat

torstai 07.04.2016 Avainsanat: kehä I , kehä III , liikenneturvallisuus , liikennevalvonta , nopeudenvalvontakamera , ohittaminen , poliisi , ruuhkat , Tieliikenne

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Kehä I ja III avokätisesti asennetut nopeusvalvontakamerat ovat jo tovin aiheuttaneet kalabaliikkia puolesta ja vastaan. Toiset näkevät, että Suomen ruuhkaisimmille teille asennetut kamerat pahimmillaan aiheuttava alueellisesti sekä yksilöllisesti merkittäviä tappiota. Toiset taas näkevät, että ongelmat ovat kiinni vain yksilöissä. Nopeusvalvontakamerat ovat ongelma vain heille, joiden pitää purkaa stressiään ja huonoa arjenhallintaa ajamalla riskirajoilla työmatkoillaan. Heidät saadaan nyt kuriin, vaikkakin sillä uhalla, että kaahareiden pitää käsitellä tunteitaan ja huolimattomuuttaan jollain muulla tavalla kuin autoa ilmaisukeinona käyttäen.

Allekirjoittaneella oli mahdollisuus koeponnistaa molemmat kehätiet kameroineen. Kokemus oli erikoinen. Tulevan kameran pystyi aistimaan ympäröivästä liikenteestä ennen kuin kameraa astui maisemaan. Ympäröivästä liikennevirrasta tuli hetkessä seestynyt ja rauhallinen. Kameran väistyessä taka-alalle normaali kehätieralli palasi uomiinsa. Saman efektin pystyy näkemään lähes jokaisen koulun käytävällä. Lapset ilakoivat kaikella antaumuksellaan ja tuoreella energiallaan, kunnes rehtori ilmestyy näköpiiriin. Liikkeet jähmettyvät, juoksu muuttuu kävelyksi, säännöt palautuvat mieliin kirkkaina ja selkeinä, Taneli antaa Mikolle pipon takaisin ja osalla jopa ryhti hiukan paranee. Rehtorin poistuttua paikalta vanhat strategiat ja säännöt tulevat takaisin voimaan.

Osa autoilijoista kokee, ettei ylinopeus ole koskaan ollut ongelma kehäteillä. Vikkeläliikkeinen ajo voi olla nimittäin päinvastoin hyödyksi koko yhteiskunnalle, koska vauhdikkaasti liikkuvat autot vähentävät ruuhkia. Tällä perusteella ylinopeudella voi saada aikaan yhteiskunnalle merkittäviä säästöjä, koska tie tarvitsee tällöin vähemmän kaistoja. Esson baarin havaintojen mukaan ylinopeudet eivät myöskään aiheuta kehätiellä kolareita, vaan peräänajot. Peräänajothan tapahtuvat vain, jos kuski on väärin arvioinut edellä ajavan matkat suhteessa omaan nopeuteensa. Ylinopeudella ei välttämättä ole mitään tekemistä tämän virhearvion kanssa. Millainen kolari sitten lasketaan ylinopeuden aiheuttamaksi? Ehkä sitten sellainen, jossa lentonäytöksen jälkeen hetken katkotaan käden paksuisia puita kuin tulitikkuja.

Osa autoilijoista on hyvin tyytyväisiä kameroista, koska oikeus ja kohtuus tapahtuu turhanpäiväisille ohittelijoille. Vihdoin voisi tulla onni ja auvo, kun ohi ei pröystäillä luksusautoilla. Kehätie on matkaamista varten, ei yhden henkilön julkinen autonäyttely.

Suurimpana ongelmana kuitenkin nähdään olevan autoilijat, jotka tahdostaan riippumatta painavat jarrua aina nopeudenvalvontakameran kohdalla. Kamera varmaankin mielletään virkavallan edustajaksi ja heitä ja heidän työtä kunnioittaen on hyvä alentaa hetkeksi matkanopeutta. Jarrun koskettelu kameran kunniaksi aiheuttaa koko liikennevirtaan haitariliikkeen, jonka laahaava ja epävireinen sointi häiritsee suoraviivaisen työmatkalaisen herkkää liikennetajua.

En tiedä mikä lopulta on totuus hyödyistä ja haitoista, koska täältä maalta on aivan liian helppo kommentoida ruuhka-Suomen vaivoja. Täällä ruuhka työmatkalla tarkoittaa risteyksessä neljää autoa sekä jalankulkijaa suojatiellä. Nopeudenvalvontakamerat eivät aiheuta myöskään päänvaivaa, koska kaikille on hyvin selvillä, missä näistä on kamera ja mitkä tolpat ovat tyhjiä. Kyläyhdistyksen kaksi innokkainta aktiivia ehdottikin, että tyhjästä nopeudenvalvontakamerasta otettaisiin keväällä toinen linssi pois, jotta uuttukyyhky voisi tehdä pesän kerrankin tukevaan pönttöön. Poliisi voisi puhdistaa pöntön, kun seuraavan kerran tulee puolen vuoden päästä taas käymään kylillä.

Kuva ei varsinaisesti liity kokemaani tilanteeseen. Harrastan nopeusvalvontakameroiden kuvaamista ja kuva on omista kokoelmistani. Kuva on otettu kehätiellä pyhäaamuna, jolloin ilman omantunnontuskia pystyi painamaan kameran kohdalla jarrua kuvausta varten. Ympärillä ei ollut mainittavaa liikennevirtaa, jota harrastaminen olisi häirinnyt. Jos sinulta löytyy harvinaista kuvamateriaalia nopeudenvalvontakameroista, lähetä kuva tai kuvat osoitteeseen viimeinenalfa@gmail.com

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (2)
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!