Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla nissan

Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista

keskiviikko 19.08.2015 Avainsanat: Ilmastonmuutos , Nissan , saasteet , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Uskoni on loppunut lupaukseen, että saisimme lentäviä autoja allemme. Emme koskaan tule pääsemään nousukiitoon kotipihasta ja lentämään varpusparven rinnalla kohti auringon laskua. Olen vaatimaton mies ja minulle olisi riittänyt vähän lentävä autokin. Sellainen auto, joka olisi ollut vain sen verran ilmassa, etteivät tien epätasaisuudet, mökkitien roudan nostattamat kivet ja jäälohkareet tiellä kiristäisi autoilijan hermoja. Toiveeni olisi ollut vain joitakin kymmeniä senttejä lentokorkeutta, mutta mitkään indikaattorit eivät viittaa siihen suuntaan, että autoni voisi edes tätä vähää pysyä ilmassa. Olen hiukan pettynyt ja surullinen. En enää innoissani selaa eri medioita löytääkseni mainoksia ja uutisartikkeleita markkinoille juuri toimitetuista lentävistä autoista.

Kuten on opetettu, toivoa ei saa menettää. Olenkin siirtänyt kaikki haaveeni tulevaisuuden tieteen ihmeistä koskemaan polttomoottoreita. Olen varma, että tulevaisuudessa pääsemme edelleen nauttimaan tankkaamisesta, moottoriteiden reunoilla monumentaalisesti seisovista huoltamoista sekä pakokaasun tuoksusta pakkaspäivinä. Konepellin alla roihuava tuli ei tule menettämään ajankohtaisuuttaan koskaan. Polttomoottori on voimanlähteiden torakka, joka selviää samoilla leveysasteilla kuin ihminen, ja jonka ympärillä vain maailma muuttuu sen itse säilyttäen paikkansa. Niin kuin eräs autorunoilija kirjoitti: moottorin sielu eli moottori on hyvä.

Polttomoottori on tulevaisuudessa pieni ja kevyt. Moottori tulee olemaan ehkä hiukan painavampi ja kookkaampi kuin nykyiset akut. Tämän ansiosta moottori on helppo päivittää uuteen joko samanlaiseen tai hiukan parempaan versioon. Moottorin voi vaihtaa yksi ihminen, eikä varamoottoria ole epätavallista pitää mukana.

Nykyisenä ihanteena on, että moottori kestäisi mahdollisimman pitkään. Tulevaisuuden polttomoottorin tarkoitus ei ole kestää, vaan moottorin kuuluukin hajota. Moottorin elinikä on muutaman vuoden tai joitakin kymmeniä tuhansia kilometrejä, jonka jälkeen käytetty moottori palautetaan kierrätettäväksi. Moottoriin liittyvät huollot jäävät kokonaan pois. Moottoriin ei tarvitse tai edes voi vaihtaa öljyjä tai hihnoja. Moottori vaihdetaan aina kokonaisuutena. Tulevaisuudessa ei siis nähdä lentävää autoa, vaan turhautuneen kotimekaanikon lennättämä moottori.

Tulevaisuuden polttomoottori on varaosa muiden varaosien joukossa, jonka voi tilata postimyynnin kautta. Uuden moottorin hinta on noin kymmenesosa nykyisten moottorien hinnasta. Intohimoisimmat harrastajat omistavatkin erilaisia moottoreita eri tarkoituksiin. Pitkille matkoille tai talvikaudelle voi olla oma moottori, joka on suunniteltu toimimaan optimaalisesti tietyissä olosuhteissa.

Tulevaisuudentoivoni ei ole täysin vailla totuuden pohjaa tai perustu harmittomalle haaveilulle, kun auto on juuri esitellyt itsestään inhimillistä puoltaan. Nissan on kehittänyt 40 kilon ja 400 hevosvoiman moottorin. Lyhyen matematiikan pohjalta tein laskelman, että neljäsosa tästä moottorista olisi 10 kiloa ja 100 hevosvoimaa, mikä riittäisi helposti tavalliselle autonomistajalle. Kun tämän 10 kilon päälle laitetaan letkut, piuhat sekä muu tarvittava ja vaikeasti ymmärrettävä tekniikka kuvauksellisen paketin sisään, voi käsissä olla edellä kuvaamani tulevaisuuden polttomoottori. 

Näen, että polttomoottori on myös eettinen valinta niin nyt kuin tulevaisuudessa. Polttomoottori eettisesti saastuttaa ihmisen omaa elinympäristöä eikä sähkömoottorin tavoin siirrä energianvalmistamisesta aiheutuneita ympäristötuhoja kauaksi autoilijan omasta elinympäristöstä. Tulevaisuudessa yleisesti trendinä on paikallissaastuttaminen ja huomion kiinnittäminen siihen, ettei ympäristön tuhoaminen siirtyisi kauas omasta elinympäristöstä. Helposti kierrätettävä polttomoottori on tällöin oikea valinta ympäristötietoiselle ihmiselle.

 

Video mainitusta Nissanin moottorista

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (3)
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!