Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla nainen ratissa

Liikaa unta Jaguarissa

keskiviikko 27.07.2016 Avainsanat: Jaguar , nainen ratissa , Naiset

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Tyttäreni ja mummuni kanssa päätimme tehdä pienen retken sukumme mökille. Kippasimme tyttäreni kanssa mummelin kotoaan kyytiin ja huristelimme kohti kesälaidunta muistellen vanhoja sekä arvioiden tulevia ja meneviä säätiloja. Aamupäivästä saapuessamme lähimökkien yhteiskäytössä olevalle pysäköintialueelle huomasimme jotain poikkeuksellista. Tavallisesti asiallisten mökkeilyautojen sijaan pysäköintialueella oli metsän armoilla uudehko Jaguar. Kenellä täällä päin on muka kertynyt massia päälle hienon Jaguarin verran, kun vuosikymmeniä mökeille oli saavuttu autoilla, joilla ei ole tarvinnut varoa oksia tai tienpintaan nousseita kiviä? Pikaisella kurkkauksella näytti, että kesäistä metsää heijastelevan lähes virheettömän Jaguarin maalipinnan takaa sisätilat olivat ahdettu täyteen vaaleaa nahkaa ja puupaneelia.

Olin hämmentynyt tästä vuosikymmenien autoharmoniaa rikkovasta näystä. Asetuttuamme aloillemme ja pientä purtavaa nautittuamme päätin käydä katsastamassa uudemman kerran tätä poikkeuksellista ilmestystä. Olihan myös mahdollisuus ottaa metsän suojissa kunnon katseet tuoreen Jaguarin sisätiloista välittämättä siitä, kertyisikö innostuksen kiihdyttämästä hengityksestä hiukan höyryä auton laseihin.

Saapuessani aikoinaan lihasvoimin keskelle hakkuuaukeaa kyhätylle pysäköintialueelle näin, että auton ympärille oli kertynyt housut, laukku, kumisaappaat sekä viinipönkkä. Astelin varovaisin askelin kohti ohuiden puiden, suurten kivien sekä villin heinikon keskellä oleskelevaa tumman vihreää Jaguaria. Ketään ei näkynyt tai kuulunut, vaikka ihmisen jälki näkyikin vahvasti auton ympärillä. Vain tuuli humisi puiden oksissa ja järvi liplatti kauempana. Auton viereen saavuttuani huomasin, että takapenkillä oli ihminen käpertyneenä. Säikähdin näkemääni ja poistuin rauhallisin mutta ripein askelin takaisin mökille. Kerroin tyttärelleni, että nyt hänelle olisi varattuna erikoistehtävä pysäköintialueella.

Vein tyttäreni pysäköintialueelle ja pyysin häntä katsomaan kunnolla Jaguarin takapenkille ja tulemaan takaisin, kun annan kädellä merkin. Jäin itse seisomaan mökille vievän polun päähän tarkkaillen tilannetta. Tytär teki työtä käskettyä ja huidoin kädelläni merkiksi häntä tulemaan takaisin. Tytär kertoi, että takapenkillä ilmeisesti nukkui nuori mies.

Noin tunnin välein kävin polun päässä katsastamassa, oliko tilanne muuttunut.  Jokaisella kurkkauskerralla Jaguar sekä huolettomasti levitetyt tavarat olivat edelleen koskemattomina paikoillaan. Päivän kääntyessä jo iltaan mummostani tuli levoton, koska koskaan ennen mökin parkkipaikalla uudessa Jaguarissa ei ollut kukaan nukkunut. Itseäni tilanne ei juurikaan vaivannut, mutta halusin antaa mummolleni mielenrauhan ja päätin rohkeasti mennä jututtamaan nukkujaa. Toisekseen pohdin, että auton sisällä ihmisellä saattoi olla jokin hätänäkin.

Saavuttuani Jaguarin viereen huomasin, ettei takapenkillä nukkunut nuori mies vaan nuori nainen. Koska toisten autoon ei saa koskea, päätin ottaa koirilta oppimani herätystekniikan käyttöön. Tuijotin intensiivisesti ja herkeämättä ikkunan läpi kohti nukkuvaa naista. Noin minuutin kestäneen voimakkaan katselemisen jälkeen nainen virkosi ja katseli unenpöpperössä takaisin tekemättä elettäkään. Heilautin kättäni tervehdykseksi ja nainen avasi oven. Ennen kuin ehdin sanoa sanaakaan, nainen tivasi vihaisena, miksi hiippailin keskellä korpea. Vastasin kipakasti naiselle, että tuo oli minun kysymykseni. Kerroin, että meillä on mökki aivan vieressä ja siellä mummoni on hyvin hermostunut, kun parkkipaikalla nukutaan hienossa autossa tuntikaupalla. Nainen kertoi, että heillä on myös mökki lähistöllä. Tilanne rauhoittui. Kysyin, oliko kaikki hyvin. Naisen mukaan kaikki oli hyvin. Sanoin, että minun puolestani parkkipaikalla saa nukkua autossaan, jos siltä tuntuu, mutta tulin vain varmistamaan kaiken olevan kunnossa. Nainen ei vastannut mitään, käänsi vain katseensa muualle. Sanoin palaavani takaisin mökille ja toivotin hyviä unia.

Hiukan myöhemmin palasin pysäköintialueelle. Jaguar sekä pysäköintialueelle levitetyt tavarat olivat kadonneet. Ehkä nainen lähti etsimään rauhallisempaa unisijaa. Ihmettelin myöhemmin tyttärelleni, mistä oli päätellyt autossa nukkuneen ihmisen olleen mies. Tyttäreni mukaan nuorilla miehillä on joskus pitkät hiukset. Kysyin, eikö naisilla ole useammin pitkät hiukset. Tyttäreni mukaan niin on myös nuorilla miehillä. Ehkä tyttärelläni oli haisu kokonaisuuteen. Keskellä metsää nukkuminen autossa on todennäköisemmin pitkähiuksisten nuorten miesten puuhaa.

Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus

perjantai 12.02.2016 Avainsanat: nainen ratissa , Naiset , Tieliikenne

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Jenni Rossi & Arttu Lustig

Valtakunnallinen autobloggaajien kokoontuminen läheni loppuaan. Vihdoin oli saavutettu toivomani tilanne, jossa naisseuraa ei enää ollut pöydässä ja pääsisin miesten kesken keskustelemaan naisautoilijoista. Kasvavissa määrin sisälläni oli noussut ajatus ja tunne, että naiset olisivat autoilijoina parempia kuin miehet. Olin aikaisemmin kirjoittanut blogiini naisten paremmuudesta autonomistajina, mutta en osannut pukea sanoiksi, miksi ajattelin naisten olevan myös parempia kuskeja. Nyt kun hetki oli oikea, halusin kysyä, oliko bloggarikollegoilla, Akilla ja Mikolla, syntynyt samansuuntaisia ajatuksia ja olisiko heillä mielipidettä naisautoilijoiden paremmuudesta.

Hetken avattuani ajatuksistani kumpikin nyökytteli hiljaa merkkinä myötämielisyydestä ajatuksilleni. Aki aloitti selvittämisen lakonisena kuin vastatakseen kymmenettä kertaa samaan kysymykseen. Akin mukaan koko vyyhti pitää aukaista miehisistä lähtökohdista. Miesten autoilu on täysin levällään. Autossa ollaan kuin kotona verhot kiinni, mutta samalla ruokitaan kilpailuviettiä ympäristössä, jonka valtteina ovat pidättyväisyys ja rauhallisuus. Ajattele, jos ihminen marketissa tekisi ostokset puolittain juosten yrittäen saavuttaa seuraavaa näköpiiriin osuvaa ostoskärryjä ohjaten. Repertuaariin kuuluisivat myös kovat kiihdytykset aina pienimmänkin tilaisuuden tullen. Tällainen henkilö joutuisi ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ostospaikkaa marketin henkilökunnan pyynnöstä. Toisaalta taas miehille alinopeus on syntiä, joka tukkii tiet ja aiheuttaa ruuhkia, mutta taas ylinopeus on laitonta ja aiheuttaa vaaratilanteita. Olemme miehinä ajaneet itse itsemme tilanteeseen, jossa voittaminen on lähtökohtaisesti mahdotonta.

Mikko valisti, että naiset suhtautuvat autoiluun hyvin eri lailla ja pelaavat liikenteessä hyvin eri tavalla kuin miehet. Naisten valttikorttina ja päämääränä on vuorovaikutus. Autoilu on naisille keskustelua ja yhdessäoloa muiden autoilijoiden kanssa. Autoilu ei ole vain liikennemerkkien tottelemista, vaan myös viestintää muiden autoilijoiden kanssa. Auto ei siis ole pelkästään keino päästä paikkoihin, vaan yhtä lailla kommunikoinnin väline. Vähän samaan tapaan kuin kännykkä. Tietenkin erotuksella, että autolla kommunikoidaan valomerkein muiden tiellä liikkujien kanssa. Joskus erityisissä tilanteissa avuksi tulevat kielimuurit ylittävät käsimerkit tai harvinaisimmillaan auton ikkunasta pilkistävät kuljettajan kasvot kertomaan näkökantansa autojen sijoitteluun liikenneväylällä.

Aki selvensi, ettei liikenteessä ajaminen vaadi erityisiä ajotaitoja. Kaikki liikenneväylät ovat suunniteltu niin, että henkilöautolla on mahdollisimman helppo kulkea. Hyvin vaatimattomilla ajotaidoilla pärjää liikenteessä, ja autoilun haasteet syntyvät vuorovaikutuksesta muiden autoilijoiden kanssa. Koska naisten vuorovaikutustaidot ovat yleisestikin paremmat kuin miesten, ovat naiset parempia kuskeja kuin miehet.

Vaikka Mikko oli lähdön merkiksi laittamassa takkiaan päälle, halusin tiedustella vielä häneltä kantaa vanhaan kliseeseen, jossa perustellaan miesten olevan parempia kuskeja, koska kaikki menestyneimmät autourheilijat ovat miehiä. Mikko vastasi, ettei kai sentään itselleen voi ottaa kunniaa vain sen takia, että jollakin toisella pakkasella myös vähän kutistuu.

Matkatessani kohti kotiani läpi räntäsateisen Keski-Suomen Akin ja Mikon sanat kaikuivat mielessäni. Puheissa oli perää. Ehkä lopulta sain rauhan mieleni päälle sukupuolten taistelussa maanteillä. Muistelin kehä ykkösellä huomiota herättävästi seikkaillutta autoa. Auto vaihtoi kaistaa kuin arpaonneaan testaten. Nopeus vaihteli pienistä pyrähdyksistä yllättäviin jarrutuksiin. Liikevaloissa selvisi, että kuskina toimi vanhempi nainen. Vaikka nainen autoineen oli haaste turvaväli-ihanteelle, vuorovaikutuksesta muiden autoilijoiden kanssa pidettiin tiukasti huolta runsaasti vilkkua käyttäen eikä omaperäinen ajotyyli lopulta ollut kuin ihmettelyn aiheeksi muulle liikenteelle.

Käy ihmeessä kurkkaamassa myös Mikon ja Akin autoblogeja:

http://www.nelivetoa.fi/

http://autovouhotus.fi/mikon-autoblogi/

 

 

Mummo kolhi autoani parkkipaikalla

maanantai 31.08.2015 Avainsanat: Griffin , nainen ratissa , Naiset , Saab 9-5 , Tieliikenne

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Olen vielä muutamankin päivän jälkeen niin raivoissani, että tapahtuneesta on vaikeaa kirjoittaa. Tapahtumat etenivät jotenkin näin. Olin lauantaipäivänä autoilemassa pienen kaupunkimme pieneen keskustaan lyhyeen työtehtävään. Pysäköin autoni tien vieressä olevalle parkkipaikalle. Sammutin autoni moottorin, minkä jälkeen kuulin kuinka viereisen auton ovi osuu omaani. Kylmän rauhallisesti siirrän katseeni viereiseen autoon ja jään jännityksellä seuraamaan tilanteen kehittymistä. Viereisessä autossa istuu mummo ja mummon auton ovi on auki nojaten autoni kylkeen. Kehittelen terävämpää katsetta mummoa kohti yrittäen viestittää, että auton ovien kanssa pitäisi olla tarkkana parkkipaikoilla. Näen kuinka mummo nousee autostaan ja mummon auton ovi osuu vielä kerran autoni kylkilistaan.

 

Autossani tästä hetkestä lähtien ei enää ollut autoilun maailmaa analyyttisesti seuraavaa autobloggaria, vaan jäljelle oli jäänyt tilanne: mies vastaan mummo. Nousin salamannopeasti autostani ja kävelin mummon luokse. Kysyin mummolta suoraan ja kipakasti, että mitä hän luulee tekevänsä. Mummo penäsi lisäselvitystä kysymykseeni. Kerroin mummolle, että hän oli juuri osunut useasti autonsa ovella autoni kylkeen. Mummo vastasi, että kyllä vähän voi osua toiseen autoon. Ääneni otti haltuun korkeampaa oktaavialaa, kun vastasin, että ei voi osua toisen autoon koskaan. Mummo valisti, että uudet autot ovat niin hyvää ja paksua peltiä, että niihin voi vähän osua. Jäin sanattomaksi ja kävelin pois tilanteesta.

 

Mummo olisi voinut olla pahoillaan, että huolimattomuuttaan osui ovellansa autooni. Olisin ymmärtänyt ja kertonut, ettei mummon tarvitse murehtia tapahtuneesta. Mummo olisi voinut myös haukkua ajotaitoni ala-arvoisiksi, koska pysäköin autoni niin lähelle toista autoa, ettei autostaan pääse pois kuin pelkääjän paikan puolelta eikä hänen lonkkansa kestä autossa ryömimistä. Olisin ottanut kritiikin ajotaidoistani tyynesti vastaan, koska tiedän olevani keskivertoa huonompi kuljettaja, ja ollut pahoillani aiheuttamastani vaivasta sekä luvannut olla seuraavalla kerralla tarkkaavaisempi pysäköidessäni autoa.

 

Liikenneturvallisuuden yksi kulmakivistä on, ettei auto osu toiseen autoon missään tilanteessa. Liikenteessä on paljon muitakin prioriteetteja, kuten autolla ei osuta ihmiseen tai eläimeen koskaan millään nopeudella. Toiseen autoon osumattomuus on tärkeä liikenneturvallisuuden kulmakivi, koska liian rajulla osumalla saatat saada auton sisällä olevan ihmisen osumaan omaan autoonsa vahingollisesti. Mummoa ei kulmakivi kiinnostanut, vaikka pysäköidyn auton ovea avatessa on käsillä harvinainen tilanne, jossa ihminen voi tietoisesti päättää osuuko autollansa toiseen autoon.

 

Mutta mitä ihminen voi tehdä tällaisessa tilanteessa, kun vastassa on mummo? Mummojen edessä ihminen on täysin aseeton. Ei mummolle voi kiroilla tai pilkata. Ei mummolle voi huutaa niin kauan, että mummo itkee. Kyseessä oli kuitenkin julkinen paikka ja mummon pilkkaajan ja itkettäjän maine on taas niin suuri kolhu, ettei yhteenkään auton kylkeen saa sen vertaista mahtumaan. Mummoille liikenteessä ei voi muuta kuin antaa tilaa ja anteeksi.

 

Pahinta kaikessa oli, etten jälkeenpäin löytänyt autoni kyljestä todisteista tapahtuneesta. Mummo voitti. Saabini kylki oli edelleen yhtä ajan haalistama ja likainen kuin ennenkin ilman uutta kunniamerkkiä nähdystä elämästä. Mummo oli oikeassa. Ilmeisesti iän tuoman kokemuksen turvin mummo aukoi autonsa ovea edistyksellisesti tietoisena autojen kylkien laadukkuudesta. Ehkä pitäisi olla vain imarreltu, että mummo kutsui autoani uudeksi.

Naisautoilijat

maanantai 13.04.2015 Avainsanat: Autokauppa , nainen ratissa , Naiset , viimeinen alfa

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Saabissani on automaattivaihteisto. Naiseni pääsi kokeilemaan ensimmäistä kertaa elämässään autoa automaattivaihteistolla. Se oli hänestä epämiellyttävä kokemus. Kysyin syytä. Naiseni mukaan manuaalivaihteistolla kuskin pitää tehdä jatkuvasti jotain sen eteen, että auto liikkuu. Kuljettajalla on autoon jatkuva kontrolli. Automaattivaihteistolla taas auto on liikkeessä koko ajan, ellei paina jarrua. Kuskin suurimpana tehtävänä on tällöin pysäyttää auto. Naiseni ei halunnut ajaa automaatilla uudestaan, jos ei olisi välttämätöntä. Vastavuoroisesti ajoin naiseni autolla muutaman kuukauden automaattiajeluiden jälkeen. Kone huusi ja sammutin auton parkkipaikalla nostamalla jalan pois kaasulta. En muista tehneeni samaa sitten autokoulun ajokokeen.

Naiset ovat parempia autoilijoita kuin miehet. Tähän tulokseen olen tullut. Naiset pystyvät autojen suhteen suorituksiin, joihin miehet kykenevät vasta lähentyessään eläkeikää. On turha laskea miesten eduksi, että autourheilu on täynnä miehiä. Kilpa-autojen ja kilpakuskien kanssa sinulla tai minulla autoinemme ei ole mitään yhteistä. Autot voivat muistuttaa autojamme ja kuskeilta löytyä sama kromosomipari kuin sinulta ja minulta, mutta siihen loppuvat kaikki yhteiset tekijät.

Meidän tehtävämme autolla on ajella siellä täällä ja tulla turvallisesti kotiin nukkumaan. On koko autourheilun pilkkaamista väittää miehiä naisia luontaisesti paremmiksi kuskeiksi, koska valtaosa kilpa-ajajista on miehiä. Kilpa-ajaminen on jotain muuta kuin meidän väsynyt ajamisemme väsyneillä autoillamme. Kilpa-ajaminen vaatii pitkäjännitteistä harjoittelua sekä omistautumista asialle samalla tavalla kuin soittimen ammattimainen hallitseminen. Meidän köröttelymme, satunnainen auton tekniikan ronkkimisemme sekä Esson baarista tietona omaksutut juorumme autoista eivät ole verrannollisia millään tasolla siihen, minkä eteen kilpa-ajat tekevät taukoamatta töitä vuodesta toiseen. Kuskeina olemme kuin lähipubin karaokelaulaja. Joku voi pitää laulamista miellyttävänä, mutta uutta uraa ei sen takia kannata suunnitella.

Totuus on, ettei miesten ja naisten väliltä edes voida arvioida paremmuuseroja liikennetaidossa. Tieliikenne on suuri maailmanlaajuinen kaaos, jossa Utsjoella tehty ratkaisu risteyksessä vaikuttaa lopulta tokiolaisen lasitaiteilijan ajoaikaan kodin ja hammaslääkäriaseman välillä – perhosefekti pätee asfaltillakin. Kukaan ei ole taitava kuski tiellä. Ajotaitoja voidaan vertailla vain autokilpailuissa, joissa olosuhteet ovat kontrolloituja. Tieliikenteessä ei ole kontrollia, vaikka eri viranomaistahot yrittävätkin sen eteen tehdä kaikkensa. Tästä johtuen liikenteessä on lopulta kyse vain tuurista, joka ei armahda kuskin sukupuolta. Jokainen yksilönä rakentaa oman onnensa liikenteessä.

Olen keskustellut useiden naisten kanssa autoista. Kuulen aina saman mieltäni järkyttävän tarinan. Naiselle ei ole mitään omistaa sama auto yli viisi vuotta. Keskustelin työpaikallani erään naisen kanssa autoista. Nainen kertoi, että hänen tekisi mieli ostaa uusi auto. Kysyin kauanko hän oli omistanut nykyisen autonsa. Kymmenen vuotta, oli vastaus. Toinen naispuolinen työkaverini osti auton uutena, ajoi sillä puoli miljoonaa kilometriä, ja tämän jälkeen osti uuden auton. En tunne yhtään miestä, joka olisi pystynyt samaan auton kanssa. Naisten kyky omistaa auto on jotain, jota miesmieleni ei voi käsittää. Naisten kyky pysyä samassa autossa on ylivoimaista miehiin verrattuna. Tämän takia naiset ovat miehiä parempia autoilijoita.

Olen udellut naiseltanikin usein eikö hän haluaisi vaihtaa autoa. Minulla olisi moniakin sopivia ehdokkaita netistä valittuna. Kieltävän vastauksen perusteluna on ollut, että seuraava auto voisi olla huonompi. Huonompi tässä tapauksessa tarkoittaa, että seuraavassa autossa olisi enemmän vikoja. Naiseni auto on nähnyt minulla neljä autoa. Kun itse olen ollut pulassa auton kanssa, olen ajanut naiseni autolla. Koskaan ei tilanne ole ollut toisinpäin. Minun täytyy kunnioittaa naiseni tapaa hoitaa autonsa, koska jotain hän tekee paljon paremmin autonsa eteen kuin minä yhdenkään autoni eteen olen koskaan tehnyt.

Naiseni on kuitenkin tyytyväinen, että autossani on automaattivaihteisto. Kyydissäni on hänen mukaansa vihdoin miellyttävä istua. Mielestäni kyydissäni on aina ollut miellyttävä istua. Olen saanut kunnian kyyditä uudella autollani jopa naiseni ystäviä, mitä pidän saavutuksena. Näin ei aina ole ollut. Ehkä joku onnekas päivä pääsen vielä kyyditsemään naiseni äitiä, ihmistä, joka opetti minulle kuinka autoon vaihdetaan renkaat.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (7)
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!