Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla mopo

Rattiterapia

lauantai 11.03.2017 Avainsanat: liikennevalvonta , mopo , Mopoauto , mopoilu , poliisi , Tieliikenne , Tieliikennelaki , tulevaisuus

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Julkituodussa uudessa lakiesityksessä vanhat rikesakot poistuvat ja tilalle tulevat liikennevirhemaksut. Näiden uusien virhemaksujen seasta löytyy yksi huutava vääryys, joka koskee mopoilijoita. Päämäärättömästi mopoilevaa uhkaa 40€ liikennevirhemaksu. Päämäärättömästi ajeleminen on yksi moottoriajoneuvolla kulkevan ihmisen henkireikä. Päämäärättömästi ajelua voi kutsua myös toisella nimellä: rattiterapia.

Tavallisesti päämäärättömällä ajolla terapoidaan itseään iltaisin, kun elämäntilanne syystä tai toisesta tuntuu tukalalta. Viikonpäivällä ei ole kai väliä, mutta veikkaan, että sunnuntai on tälle toiminalle tavallisin päivä, kun tulevan viikon haasteet syöksyvät mieleen yhtenä suurena ja sekavana klönttinä. Asunnon sisällä kattovalaistuksen kelmeässä valossa seinät tuntuvat kaatuvat päälle ja tätä romahduksen vaaraa paetaan ratin taakse. Moottorin käynnistyttyä ja matkan alettua autoilijan sisään syntyy heikko tunne siitä, että olisi tekemässä asioiden eteen jotain. Ajo etenee vallattomasti ja rauhallisesti niin, että hiukan ennen risteystä tehdään pikainen päätös uudesta suunnasta tai sitten vain ajetaan tutuksi tullut rauhoittava lenkki.

Maisemien rullatessa ikkunoiden toisella puolen radio soi hiljaa taustalla kuin muistutuksena: vielä pyritään olemaan ainakin löyhänä osana yhteiskuntaa. Jossain vaiheessa saattaa yksinäisen ajelun keskellä syntyä kaipuu ihmisten pariin, jolloin suunnaksi otetaan tuttu huoltoasema. Huoltoaseman kahviossa kahvi seuralaisena voi aistia, että muutama muukin on mahdollisesti ottamassa pientä levähdystaukoa rattiterapiasta. Enimmäkseen katse hamuaa ikkunan läpi tyhjyyttä kuin löytääkseen vastauksen jostain äärettömästä. Toisinaan katseet äkillisesti kohtaavat kaltaisensa kanssa, mutta katseet erkanevat kuin säikähtäen sinne mistä tulivatkin. Kummallekin tulee kuitenkin tunne, ettei tilanteen kanssa olla yksin.

Huoltamon pihalla ajatuksetkin siintävät jo takaisin kohti kodin lämpimiä ja turvallisia nurkkia. Paluumatkalla radioon on tullut lisää äänenvoimakkuutta viihdyttämään hiukan kohollaan olevaa tunnelmaa. Kotona kaikki on kuitenkin ennallaan, mutta valaistus ei ole enää niin kelmeä ja seinätkin pysyvät ryhdikkäämmin paikallaan pienen ajelun jälkeen. Asioiden eteen oli siis tehty jotain pientä ja maagista ratin takana, eivätkä seuraavan viikon möröt enää laukkaa villisti puhdistettujen ajatusten seassa.

Autolla tämä edellä kuvattu rattiterapia olisi siis tulevaisuudessakin ilmaista, mutta mopolla nuorelle miehelle samasta toiminnasta annetaan maksullinen opetus. Nuoren harjoitellessa oman vaatimattoman arjen puristuksessa isojen ihmisten selviytymiskeinoja tuloksena on siis sakko, korjaan virhemaksu. Miksi yhteiskuntamme pitäisi olla näin julma ajatuksiaan ja mieltään puhdistavaa nuorukaista kohtaan? Miksi ei vain voitaisi antaa ikään katsomatta ihmisen punnita ajatuksiaan rauhassa moottoriajoneuvonsa kyydissä?

Virhemaksu millään kulkuvälineellä tehdystä päämäärättömästä ajosta on kuin saisi maksun, koska ei ollut tarpeeksi hyväntuulisen oloinen julkisella paikalla. Poliisi antaisi sakon mutruhuulelle samalla kehottaen hiukan hymyilemään, jottei kadun yleisilme pilaantuisi ja voitaisiin saada yleinen mielenrauha ulkomaiden ajattelusta Suomea ja suomalaisia kohtaan. Virhemaksuun peitelty terapiapalkkio mopoilijoille olisi vain yksinkertaisesti ja ehdottomasti väärin. Vaadin tasa-arvoa tässä suhteessa kaikille moottoriajoneuvoille. Pitää saada ajella rauhassa ilman päämäärää.

Moposokeus

maanantai 12.09.2016 Avainsanat: mopo , mopoilu , skootteri , Tieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

En muista, mitkä olivat syy- ja seuraussuhteet, kun eräänä kesänä käytettävissäni oli aito moposkootteri. En aikaisemmin ollut osannut haaveilla kyseisen elämysmatkakoneen kokopäiväisestä hallitsemisesta, mutta pienten pyörähdysten jälkeen koin rakkautta ensiajolla. Moottoripyörät eivät koskaan ole kiehtoneet, johtuen suurimmaksi osaksi ajokorttini vaatimattomasta B- ja C-kirjainyhdistelmästä sekä liian suuresta luvusta syntymävuoden kohdalla, mutta mopo kaikki luovine parkkeerausmahdollisuuksineen oli heti alkuun jo toinen juttu. Kevyesti liian hidas kulkine avoimella kypärällä antoi mahdollisuuden nauttia ympäröivästä maalaismaisemasta ja kamera olisi oiva tekosyy antaa variaattorin luoda juohevaa ajoa niin soraisia kuin päällystettyjäkin tienpintoja pitkin. Se kesä lihotti laihaa paikallistuntemustani huomattavasti, kun uteliaisuuttani hurruuttelin sokkona ympäröivän maaseudun sokkeloista soratieverkostoa. Skootterin pienet pyörät eivät olleet ihanteelliset soratielle, mutta taajama oli pelottava paikka liikkua suojanani vain poskipäitä puristava kypärä sekä sormet liipaisinherkkinä jarrukahvan päällä.

Ensimmäisten päivien aikana sain nimittäin kokea pienen kulttuurishokin liu'utellessani taajama-alueella näpsäkällä menopelillä autojen seassa. Tuntui, että räväkän skootterin kyydissä olin risteyksissä autojen maalitauluna. Lähes poikkeuksetta osuessani kolmion takaa tulevan auton kanssa lähelle origoa jouduin väistämään autoilijaa. Ensimmäisten kertojen kohdalla kimpaannuin tästä törkeydestä. Painoin tööttiä, ajoin tarkoituksella hyvin lähelle autoa sekä huidoin kädellä voimakkaasti kuin karrikoiden kimpaantunutta italialaista merkiksi autoilijan virheestä. Toimenpiteeni eivät kuitenkaan tuottaneet tulosta ja paikallinen ajokulttuuri pysyi samana. Jouduin itse nöyrtymään ajatukseen, että auton näkyessä risteyksessä hiljennän vauhtia ja valmistaudun väistämään autoa. Tämä ei sinänsä ollut ongelma, koska skootteri ei kuitenkaan kulkenut kovaa, mutta olisin halunnut pitää kaikkien muiden tapaan jouhevaa ajorytmiä yllä.

En usko, että autoilijat ylimielisyyttään tai vahingoittamistarkoituksessa tunkivat järjestelmällisesti keulaansa eteeni liikkuessani skootterilla. Uskoakseni mopoilijan kumoon ajaminen pilaa autoilijan tunnelman moneksi päiväksi. Mielipahan lisäksi välittömästi joutuu keskeyttämään ajon, odottamaan virkavaltaa paikalle, täyttämään blanketteja sekä keksimään tuttaville miten syyttää mopoilijaa kolarista, vaikka itse on täräyttänyt kaksipyöräistä vasten kolmion takaa. Mopon kaataminen vauhdista tuottaa siis aivan liikaa vaivaa jo teorian tasolla, kun tavoitteena on laittaa auto liikkeelle ja päästä sukkelaan kohteeseen ilman suurempia mielenliikutuksia tai yllättäviä tilanteita. Skoottereineni minun on täytynyt siis olla autoilijalle vain täysin huomaamaton kuin hauki kaislikossa.

Samaisen kesän lopulla lukemattomien valokuvausretkien jälkeen mopon moottori irtisanoi yhteistyösopimuksensa muutamaa kilometriä ennen kotiani. Jouduin työntämään mopon koko taajamakeskuksen läpi. Nöyryyttävä kokemus varsinkin, kun hermoja raastavalla hetkellä pienkonekorjaajan suulas poika kovaan ääneen kyseli skootterin vaillinaisesta kunnosta. Kielsin kaksipyöräisessä olevan mitään vialla. Myöhemmin menin pienkonekorjaamoon utelemaan ratkaisuja moottorin henkiinherättämiseen. Ratkaisuksi tarjottiin uutta mopoa. Sitä ei tullut, ja laakeri on kai vieläkin skootterin moottorissa jumissa jossain navetassa, jonne menopeli sijoitettiin odottamaan suurta kunnostusinspiraatiota.

Kokemani ajokulttuurishokin jälkeen tarkkailin vuosia erityisesti mopoja ympärilläni liikkuessani autolla. Erityishuomioni mopoille näiden vuosien aikana on tuottanut tulosta huonon omantunnon verran, kun useampaan kertaan olen tajunnut mopon väistäneen minua, vaikka itselläni on ollut väistämisvelvollisuus. Erään kerran mopoilija ajoi viereeni ja näytti keskisormea. Olin todennäköisesti ansainnut sormen. Ehkä mopoilijoiden kypärät pitäisi varustaa pienellä vilkkuvalolla, jotta liikennesääntöjen toteutuminen optimoituisi hiukan ja keskisormet pysyisivät ohjaustangolla. Vakuutusyhtiöt voisivat antaa pienen alennuksen satasen vakuutusmaksusta, jos mopoineen ajelisi vilkku päässä.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (5)
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!