Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla kuolemansynti

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo

maanantai 20.02.2017 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume , golf , jenkkirauta , kuolemansynti , volkswagen

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Kaisa Härö

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.

Viimeisenä autoilun kuolemansyntinä on himo. Himo kuivattaa pihanurmikon ja kastelee aidan takana naapurin tilukset. Himo tuhlaa aikaa ja saattaa viedä tilanteisiin, jotka ihminen haluaa myöhemmin haudata mielen syvimpiin onkaloihin. Lankeemus ilmenee arkisesti jokapäiväisenä autojen myynti-ilmoitusten selailuna ja jatkuvana puheena auton vaihtamisesta johonkin muka järkevämpään. Tällaisina järkiperusteina esimerkiksi tehokkaammalle moottorille voivat toimia miellyttävämmät ohitustilanteet tai tilavammalle autolle mahdollisuus matkata suurempi tavarakuorma mukanaan. Ankarimmillaan lankeemus ilmenee hamstraamisena.

Itse uppoan monien muiden tavoin ajoittain tämän synnin pehmeään pumpulimaailmaan haaveilemaan. Himoni toimintana kulminoituu erilaisiin niin kotimaisiin kuin ulkomaisiin myytäviä autoja esitteleviin nettisivuihin, joista olen muka keräämässä tietoa erilaisista autoista ja ehkä pohtimassa tulevaa mielitiettyä. Eräässä nimeltä mainitsemattomalla sivustolla ihmiset saavat itse laittaa autonsa myyntiin, ja omin kätösin väkertää parhaimmaksi näkemällään tyylillä ja tavalla myynti-ilmoituksen valokuvineen ja myyntipuheineen. Tämä tarkoittaa ympäri vuorokauden kestävää hyvin viihdyttävää sirkusta, jossa näytillä on koko autokannan värikäs skaalan värikkäämpine myyjineen. Joskus kirjoitankin hakusanoiksi vain erilaisia kirosanoja ja muita siveettömyyksiä testatakseni, onko joku käyttänyt niitä tehdessään myynti-ilmoitusta. Lähes aina on. Välillä onkin vaikeaa arvioida, olenko tuhlaamassa aikaani kotikutoisen sosiaalipornon äärellä vai muka päivittämässä tilannetta markkinoilla liikkuvista käytetyistä autoista.

Ajoittain kesken pitkien tirkistelyhetkien saatan vaipua syvälle itseeni tuijottaen tyhjyyteen pohtimaan autoilun perustavanlaatuisia kysymyksiä. Keitä olivatkaan alun perin ne ihmiset, jotka kävelivät autokauppaan ja pyysivät myyjältä yhden Volkswagen Golfin lähes kaksisataaheppaisella moottorilla? Auton, joka on kuin nykytaideteos täynnä sisäisiä ristiriitoja – susi lampaan vaatteissa. Mieleni voi hölmistyneenä ja kevyen järkyttyneenä prosessoida, kuinka jenkkiläiset autoinsinöörit aikoinaan onnistuivat kehittämään yli seitsemänlitraisia moottoreita vain 150 hevosvoimalle. Aivan kuin amerikkalaiset olisivat tehneet nämä maantielaivat vastavetona eurooppalaisille pienille, tehokkaille ja bensapiheille autoille. Tällä tavalla amerikkalaisilla olisi tarjota jotain täysin erilaista maailman markkinoille. Kyseessä voi tietenkin olla amerikkalaisten kohdalla myös tavoite vähentää eläintyövoiman käyttöä, inhimillisesti väärinymmärrettynä.  En tietenkään voi kieltää, ettenkö haluaisi kummatkin autot.

Syntisimmillään himo johtaa hamstraamiseen, johon langennut ei suostu luopumaan yhdestäkään omistamastaan autosta ja on valmis ottamaan kontolleen lisää, jos vain auto on tarjolla ilmaiseksi tai hyvin halpaan hintaan. Kaikki autot kelpaavat kunnosta riippumatta. Syrjäseutujen varjoisista ja puunpeittämistä kolkista löytyy apokalyptisia näkyjä, joissa satunnaisten silmien ulottumattomiin on pienelle alueelle koottu kymmeniä autoja eri vuosikymmeniltä. Joskus hamstraajalta tila on loppunut kesken ja autoja on jouduttu varastoimaan jopa päällekkäin. Edes rahalla ei ole voimaa hamstrauksen edessä. Kun infernosta jonkun innokkaan silmään osuu kaivattu klassikko, ostotarjouksesta kieltäydytään, koska autoa voi mahdollisesti myöhemmin tarvita varaosiksi tai muuhun vastaavaan käyttöön. Totuus on, ettei autoon ole edes koskettu vuosikausiin, eikä hamstraaja olisi edes muistanut auton olemassaoloa ennen ostotarjousta. Näitä synnin sikiämiä on Suomessa ilmeisesti satojatuhansia taivasalla odottamassa lipsahtamista perikuntien syliin aiheuttamaan päänsärkyä ja unettomia öitä.

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily

keskiviikko 18.01.2017 Avainsanat: kuolemansynti , laki , liikennevalvonta , poliisi , rikkaiden ylinopeussakot , Tieliikenne

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.

Kuudes kuolemansynti on mässäily, joka hienoisen savuiselta aromiltaan on vain herrojen herkkua. Suuressa maailmassa arabipohattojen jälkikasvu lennättää matkarahtina mantereelta toiselle tilaustyönä kullattuja Ferrareita, Maserateja ja Lamborghineja, jotta lomakohteessa olisi se tuttu ja turvallinen kulkupeli kotopuolesta. Vanhalla mantereella taas Boxteri-Porschet ja S Coupe-Mersut mätänevät lehtikasojen alle jonnekin kartanon pihan nurkkaan, koska vanhan auton eteen ei ole järkevää tuhlata aikaa. Aika on rahaa eivätkä vanhat urheiluautot ole ajantuhlaamisen arvoisia.

Suomessa asiat ovat toisin. Suomen erityislaatuisena puolena on aina ollut, ettei täällä maailman mittakaavassa ole rikkaita ihmisiä. Suomessa kaikki onkin hyvin suhteellista. Naapurin tontille ei tässä suhteessa kannata kurkata, vaan tämä synti pitää toteuttaa oman maan sisällä omilla erikoisilla järjestelyillä. Rikkaidenkin, siis Suomi-rikkaiden, pitää voida myös langeta näyttävään tuhlaukseen. Hätä on kotikutoiset keinot keksinyt nykypäiville.

Ongelma autojen suhteen nykypäivänä vain on, ettei kotoisilla rikkailla ole hyviä mahdollisuuksia mässäillä autoillaan. Syynä voivat olla edellä mainitut taloudelliset seikat, mutta myös pitkä talvi verottaa mahdollisuuksia. Suurimpana syynä kuitenkin on maailmanlaajuisen tietoverkon avautuminen koko väestölle ja kaiken autoon liittyvän tiedon valuminen jokaisen uteliaan saatavaksi. Varakkaat eivät päässeet herättelemään kateutta köyhemmissään ihmeellisillä ja harvinaisilla autoillaan, koska köyhemmät ovat jo ehtineet nähdä hienot autot videoilta ja artikkeleista. Rikkaan italialainen mestariteos saattaa ennemminkin herättää tervettä uteliaisuutta ja komeat äänet pakosarjasta saattavat saada kevyet aplodit. Ihmiset omalla tavallaan vain nauttivat, kun arvokas ja kaunis urheiluauto astuu katukuvaan. Kateudeton köyhä on kuitenkin rikkaan lankeemuksen este, kun loistoauto kadulla on vain näyttelykappale autonörteille. Hinnaltaan duunarin kymmenien vuosien palkkaa vastaavaa autoa ei nimittäin ole ostettu kadunmiesten iloksi, vaan auton tarkoitus olisi pitänyt olla vallan ja voiman osoitus ympäröivälle maailmalle eikä kollektiivisesti jaettu ilo ja huvi.

Onneksi meillä on ollut lähes sata vuotta vanha varaventtiili tällaisia suuria yhteiskunnallisia murroksia varten. Päiväsakkojärjestelmä eli sakotus tulojen mukaan antaa mahdollisuuden langeta pehmeästi mässäilyn syntiin autollaan, kun auto itsessään ei enää siihen riitä. Työläisen muutaman vuoden ansioita vastaavan määrän päiväsakkoja ylinopeudesta saatuaan varakas henkilö voi nimittäin ottaa yhteyttä Iltapäivälehteen ja kertoa saavutuksestaan ja ehkä ohi mennen mainita kulkupelin merkin ja mallin.

Iltapäivälehden sivuilla varakas muka vaikeroi surkeana karua kohtaloaan omistaa suuri omaisuus juuri Suomessa: on verotusta ja kateutta eikä ylinopeuttakaan voi ajaa ilman rangaistuksentuntua. Myötätuntoa Suomi-rikas ei kai juuri keneltäkään saa, mutta tuohtumusta kylläkin, mikä onkin koko näytelmän idea. Tuohtumuksen tahallinen aiheuttaminen on tämän syntiinlankeemuksen kova ydin. Varakas pääsee sakkojen varjolla herkuttelemaan kasvoillaan lehden sivuille tulot ja auto esillä. Näin menestymisellä saadaan aikaan kaivattua tuohtumusta ja kateutta. Työläinen voi verrata kalpeana omaa ylinopeussakkoa varakkaan sakkoon. Rikas mies tietää kuinka monessa paikassa tätä tehdään ja on hiljaa tyytyväinen sakkoonsa.

Maailmalla saatetaan ehkä ihmetellä suomalaista sakotusjärjestelmää, mutta täällä Impivaarassa tarvitsemme sitä pitääksemme korttitaloamme pystyssä. Rikas pääsee esittelemään lehteen rahojaan ja omaisuutensa suuri sakko tekosyynä, kadunmies pääsee samanaikaisesti vähän kadehtimaan ja olemaan vahingoniloinen herroille, ja valtion pohjaton kirstukin saa hiukan lisätäytettä. Kaikki voittavat hiukan omaperäisellä tavalla ja elämä hymyilee syntiinlankeemuksesta huolimatta.

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus

maanantai 17.10.2016 Avainsanat: Autokauppa , Bemari , BMW , Fiat , kuolemansynti , liikenneraivo , Tieliikenne

Kuva ja teksti: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.

Toinen autoilun kuolemansynti uppoaa lämpimän veitsen tapaan kuumaan voihin, kun bemarikuskit sulattavat ympäriltään kateuden eltaantunutta rasvaa. BMW-kuskit autoilijaryhmänä saa kateuden synnin heräämään täyteen kukkaansa. Muutkin arkiautoilijat Mersuineen ja Audeineen ovat samalle pallille pyrkineet, mutta Bemari on tässä suhteessa ehdoton kuningas kylväessään runsaalla kouralla kateutta ympärilleen. Bemarikuski ilmiönä ja käsitteenä on vuosien saatossa luonut oman lähes myyttisen autoilijaryhmänsä, jonka luonteenpiirteisiin kuuluvat mm. röyhkeys, ylimielisyys ja piittaamattomuus yhteisistä säännöistä. On vaikeaa arvioida mistä ja milloin kateus BMW-kuskeja kohtaan sai alkunsa. Syntysija löytyy varmaankin siitä samasta muinaisesta Esson baarin pöydästä, jonka historiallisissa kokoontumisissa päätettiin lopullisina totuuksina myös automaattivaihteiston mahdottomuudesta talviolosuhteissa sekä Alfa Romeon jatkuvista korjaustarpeista.

Eikä ole sattumaa, että BMW on päätynyt nykyiseen asemaansa. Bemari on niin teknisesti kuin muotoilultaan aivan kansanautojen kirkkainta kärkeä vuosikymmenestä toiseen, ja tästä syystä auto viettääkin muutaman ylimääräisen hetken katsojan verkkokalvoilla. On vain kateuden syntiin langenneen harhakuvitelmaa, että Bemarit alituisesti sikailisivat liikenteen seassa. Todellisuudessa kukaan ei vain ole kiinnostunut kirjaamaan tilastomerkintää hiirenharmaiden Skodien tai Peugeotien pienistä ylinopeuksista tai perässä roikkumisesta ennen ohitustilannetta. Pieni punainen Fiat jostain 1990-luvulta onkin vain vitsikäs ohittaja ja kevyttä tyytyväisyyttä voi tuntea harvoin kohdattavan Maseratin ohittaessa.

BMW:n arjen loistokkuus herättääkin kateuden synnin, jonka pohjana on lopulta yksinkertaisesti tyytymättömyys omaan autovalintaan. Mikä muu kuin tyytymättömyys voisi äkkinäisesti puhaltaa hyvän ajotunnelma pois ratin ja penkin välistä? Maisemaan lipuva Bemari ei saatakaan hetkellisesti pelkästään muistuttaa heikosta valinnasta oman auton suhteen, vaan kaikista huonoista valinnoista elämässä. BMW tien päällä on kateelliselle kuin se ärsyttävä tyyppi, joka jaksaa kerrata siitä mitä teit humalassa eräänä huhtikuun lauantaina noin kymmenen vuotta sitten.

Syntisten ajatusten pilviverhossa on pieni reikä, josta bemarikuskin päälle paistaa armon valo. Kitkerien ja katkerien kateuden sanojen ja ajatusten seasta ei löydy lauseita, joissa bemarikuskia moitittaisiin huonoksi ja taitamattomaksi kuskiksi. Bemarikuskin ajovirheet katsotaan aina röyhkeyden ja ylimielisyyden tahallisiksi tuotoksi, mutta ei koskaan kuskin ajotaidon puutteiden, keskittymisen herpaantumisen, huolimattomuuden tai onnettomien yhteensattumien summaksi. Vihreiden kasvojen takaa löytyy siis salattu viesti, jossa kateellinen lopulta pitää bemarikuskia ihmisenä, joka hyvän auton valinnan lisäksi myös taitaa auton hallinnan.

Autoilijoiden sekaan siinnyttä syntiä voi täten käyttää myös hyödyksi. Jos pidät itseäsi taidoiltasi vaatimattomana kuskina, joka on häiriöksi muulle liikenteelle tai muuten olet auton ratin takana jatkuvasti huolissasi muiden mietteistä autoiluasi kohtaan, niin rohkaisen ostamaan oman Bemarin. Bemari on ratkaisu autoilun aiheuttamaan stressiin. Jos Bemarisi ei ole asettanut parkkiruudun tiukkoihin raameihin, muut ajattelevat, että bemarikuski on laittanut autonsa röyhkeästi sikaparkkiin. Jos Bemareinesi aiheutat jarruvalojen välkehdintää liittyessäsi liikenteen sekaan, muut ajattelevat, että bemarikuski ylimielisesti kuvittelee olevansa tieliikenteessä etuoikeutettu. Vastaavat tilanteet esimerkiksi Nissan Micralla katsotaan olevan yksinomaan kuljettajan syytä, mutta Bemarilla nämä esimerkkitilanteet ovat kaikkien bemarikuskien asenneongelman syytä. Bemarilla kaikki virheet liikenteessä jaetaan yhteisvastuullisesti kaikkien bemarikuskien kesken. Voit Bemarin ratissa olla rauhassa oma heikkoajotaitoinen itsesi ja kerryttää virheesi bemarikuskien yhteiseen pottiin. Bemarin omistajan ei tarvitse huolehtia tuntemattoman tulevan henkilökohtaisesti moittimaan ajotaitoja, vaan närkästynyt ottaa yhteyttä lähimpään omaan bemarikuskiinsa purkaakseen mielipahansa sekä kertoakseen uudesta tilastomerkinnästään.

Zen-Bemari – vihreyttä ja mielenrauhaa autoilun tyrskyissä.

Allekirjoittaneella ei ole eikä ole ollut Bemaria, mutta Saabeineni pystyn samaistumaan.

Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys

keskiviikko 05.10.2016 Avainsanat: Autokuume , Katsastus , kuolemansynti , Tieliikenne , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Syntiä ja paheellisuutta ei pääse edes oman auton suojissa karkuun, vaan antaessa synnille kahvan se voi viedä koko oven. Seitsemän kuoleman syntiä: ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo, ovat aina valmiina saattamaan kiusalliseen tilanteeseen, rikkomaan auton tai pilaamaan ajonautinnon kokonaan.



Ensimmäisen autoilun kuolemansynnin ympärille kietoutuvat vahvasti teeskentely ja turhamaisuus, kun netin ilmoituspalstalta löydettyä ikäloppua vaikkakin katsastettua nuoren miehen ensiautoa työstetään kotikutoisesti uuteen uskoon. En tarkoita tällä, että autoon asennettaisiin uudet kevytmetallivanteet, vaan jokaiseen auton näkyvään paikkaan jätetään oma persoonallinen puumerkki. Auto ulkopintaa uudistetaan maalaamalla ja kuvioteippauksilla sekä asentamalla uudenlaisia puskureita. Lisäksi lisätään valoja ja spoileri sekä ikkunoita tummennetaan. Sisätiloista saattaa löytyä tuuhean hajukuusiryteikön lisäksi led-valoköysi tunnelmoimassa pitkin jalkatilojen reunoja, vaaleanpunainen karvainen ratinpäällys on pehmentämässä ajo-otetta ja seeprakuvioiset penkinsuojukset mahdollisesti kertomassa salaisesta haaveesta nahkaverhoilua kohtaan. Takaikkunaan on asennettu tarra humoristisella tekstillä viihdyttämään ohikulkijoita. Istuinosasto on voitu korvata kokonaan sellaisilla istuimilla, jotta kuljettajan makumieltymysten mukaisesti vain kaverit ja pienipyllyiset naiset voivat istua kyydissä mukavasti.

Turhamaisuutta voidaan vielä korostaa madaltamalla maavaraa luomaan harha auton urheilullisista ominaisuuksista sekä asentamalla takakontin säilytystilan omiva bassokaiutin. Jos bassokaiuttimen luomat ääniaallot eivät penetroidu tarpeeksi kauas taajaman äänimaisemaan, niin ulkoista äänimaailmaa voidaan tehostaa vielä äänekkäämmällä pakoputkella. Autosta luodaan siis jotain sellaista, mitä kulkine ei ole eikä tule koskaan edustamaan. 

Karkeimmillaan synnin lopputulemana äänekäs hökötys muistuttaa epäonnistunutta näyteikkunan joulukoristelua. Synnin turmiollisuus ja lankeemus eivät kuitenkaan löydy katsastusasemalta, kun autoalan ammattilainen tarkastellee aikaansaannosta eikä edes hetkistä, kun luovuuden lähdettä esitellään julkisesti ilta-ajeluilla, vaan myyntihetkestä. Ennemmin tai myöhemmin nimittäin tulee eteen auton myyntihetki, jolloin ostajalle pitäisi vakuuttaa täysin uudistetun auton olevan pyyntihinnan tai ylipäätään minkään hinnan arvoinen. Auton ulkoiseen tehostamiseen on nimittäin saattanut kulua moninkertainen määrä rahaa auton arvoon verrattuna. Tämä ei välttämättä olisi ongelma tai edes uutta autoilun maailmassa, ellei osa rahallisista panoksista omien persoonallisten visioiden toteuttamiseen olisi ajanut autoa sellaiseen valoon muiden autoilijoiden silmissä, että ihminen mieluummin haluaisi korvauksen auton vastaanottamisesta.

Koska maailma on mustavalkoinen, tälläkin synnillä on oma valoisa puolensa enkä tarkoita pelkästään varaosaliikkeiden myynnin kasvua. Nuorten miesten syntinen riitti luoda autostaan mekaaninen riikinkukko saattaa helpottaa nuoren miehen pariutumista, ja jos ei helpota niin ei ainakaan ole esteenä. Lukemattomat naiset ovat nimittäin kertoneet olleensa vähintään kerran elämässään tällaisen tuning-tyylisen auton kyydissä. Nuoren miehen kaikenlainen niin rahallinen, ajallinen kuin luova panos saattavatkin tavoittaa jollain tasolla haluttua vastinetta, vaikka myöhemmin joutuisikin sulkemaan silmänsä taloudellisten tai imagollisten tappioiden edessä. 

Ensiauton aiheuttaman ylitsevuotavan ylpeyden inspiroima autonmuuntelu antaa lopulta kahdenlaisia opetuksia tuoreelle autoilijalle: joko oppii korjaamaan ja kunnostamaan autoa tai oppii pysymään siitä visusti erossa.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (3)
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!