Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla katsastus

Kuinka ostat edullisen auton

maanantai 29.04.2019 Avainsanat: Autokauppa , Autokorjaamo , Autokuume , Katsastus , Varaosat

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Näin kovimman autokuume kauden aikaan joillakin saattaa nousta mieleen ajatus, että miksi ei hankkisikin oikeasti huoletonta autoa. Sellaista autoa, joka on hampaaton lompakkoa ja pankkitiliä vastaan. Välitön edullisuus olisi auton ainoa kriteeri. Miten ostetaan oikeasti edullinen auto? Tähän on kuitenkin olemassa Esson baarissa pöydän alta toiselle liikkunut salainen kaava, jolla autoilun saa pidettyä valtiovaltaa halveksivan halpana. Halpaa ei ole edelleenkään, mutta edullisempaa kuin muilla, joten tavoite ja henkinen niskaote muista on saavutettu.

Salaisuus on siinä, että ostaa juuri katsastetun auton noin 500 euron hintaan. Suomalaisessa vaihtoautoissa 500 on maaginen luku, jonka alapuolella myydään usein autoja vain korjattavaksi. Laajin puolen tonnin valikoimasta löytyy sellaisista merkeistä kuin Opel, Nissan tai Mazda. On hyvä ottaa huomioon, että autosta pitää löytyä lailliset ja autoon sopivat renkaat niin kesäksi kuin talveksi. Tuoreet öljyt koneessa ja tuore akku ovat ehdottomasti bonuksia.

Voin luvata, että autonpolttoaineen kulutus on hyvin maltillista ja melkein kilpailukykyistä uusimpien hybridiautojen kanssa, koska tämän hintaluokan autot ovat 90-luvulta pienellä moottorilla ja kevyellä korilla. Auton keveys johtuu siitä, ettei autossa ole esimerkiksi painoa lisäävää tekniikkaa turvallisuuteen tai ajo-ominaisuuksiin liittyen. Autossa ei ole mitään ylimääräistä ellei kuski sitä itse autoon kanna.

Valmistaudu siihen, ettet tule korjaamaan mitään itse ellei vika estä ajoa. Kohtele kuin museoesinettä. Yksi korjaamolasku tuhoaa auton edullisuuden. Auto on mennyt katsastuksesta läpi, joten kaikki pitäisi olla täysin kunnossa. Polttimon voi vaihtaa itse. Jos kuitenkin ilmenee sellainen korjausta vaativa vika tai osan kuluminen, että ammattilaisen apu on tarpeen, valmistaudu myymään auto heti puoleen hintaan. Tällaisissa kaupoissa yritä pitää vuodenajasta riippuen toiset renkaat itselläsi ja myydä ne jälkeen päin.

Verot ja vakuutukset ovat näissä autoissa edullisimmasta päästä. Auto, jossa ei ole mitään eikä kuluta mitään, ei tällöin omaa niitä tilastollisia ominaisuuksia, joista valtiovalta pääsisi ottamaan omansa.

Tällaisella autolla lähtiessä viettämään tiellistä elämää on hyvä olla tekemättä suurempaa tunnesidettä ajokkiin. Auton on tarkoitus kestää melkein seuraavaan katsastukseen asti. Noin kuukausi ennen katsastusta auto laitetaan myyntiin, koska katsastus on aina riski. Katsastusmiehen vaatimuksen saattavat korjauksineen ja uusinta katsastuksineen nostaa laskua sietämättömän korkeaksi verrattuna siihen, mitä autosta on alun perin maksettu.

Auto myydään, saadaan muutama satanen tai jopa päästään omilleen ja ostetaan samanhintainen kottero kuluttamaan farkkujen takataskuja.

Mitä tällainen edullisin kokonaisuus maksaa vuodessa? Vakuutukset ja verot ovat 500€ ylöspäin pyöristettynä. Katsastuksesta ja huolloista ei tarvinnut huolehtia, koska autoon koko omistajuutesi aikana yksikään ammattilainen ei tule koskemaan. Ajellessasi noin tuhat kilometriä kuukaudessa hintaa kaikkine kuluineen ajeluille tulee päälle 200€ kuukaudessa. Suurin osa summasta on pelkästään polttoainekuluja, joten kuukausihinta on helposti kontrolloitavissa. Tämän halvemmalla et voi aloittaa autoilua. Vuosi vuodelta ajaminen halpenee vakuutusbonusten ja mahdollisten onnistuneiden autokauppojen ansiosta.

Syvien vesien Saab

maanantai 21.05.2018 Avainsanat: Autokorjaamo , Griffin , Katsastus , Saab 9-5

Teksi ja kuva: Arttu Lustig

Maailma näyttää hyvin erilaiselta, kun autolla ei voi peruuttaa. Pakittomasta Saabista oli tullut nopeasti hyvin filosofinen Saab. Syvien vesien Saab, jossa diipit kelat poimuilivat tyyneyden ja tyrskyjen ulapoilla. Peruuttamaton Saab aukaisi kolmannen silmän ammoisen auki nähden liikenteen täysin uudessa valossa. Helkamalainen Saab syötti kuljettajansa mieleen dataa olevaisen perimmäisestä olemuksesta.

Alkushokin aiheuttama raivo hiljalleen muuttui miedoksi mielenrauhaksi. Oli pakko totuttautua ajatukseen, että käsillä saattaisi olla Saabin viimeiset päivät liikenteessä. Saab olisi omalta osaltaan toteuttamassa Helsingin herrojen toivetta nuoremmasta autokannasta.

Jokainen matka oli nyt harkittava tarkkaan ja perinpohjaisesti, koska takaisin päin ei ollut menemistä. Koko tiestö oli miellettävä niin kuin yhtään umpikujaa ei olisi olemassa. Umpikujalliset reitit piti vain pyyhkiä pois mielen tiekartalta. Edessä olisi pelkästään esteetöntä suoraa tietä. Oli elettävä suuressa hippiunelmassa elämä täynnä yhtä loputonta roadtrippiä. Jokainen ajomatka olisi oltava yksi suuri liikenneympyrä.

Matkaaminen Saabilla todellisuudessa muistutti enemmän kiikkumista yläköysiradalla monien metrien korkeudessa. Mikään tilanne liikenteessä ei ollut enää normaali ja jokainen uusi liike pelotti. Taaksepäin ei olisi menemistä ilman ulkopuolista apua, joten jokainen risteys tai pysähtyminen tuntui vaaranpaikalta. Saab kyllä toteutti auton syvintä funktiota eli matkaa eteenpäin, mutta mahdollisuus kumittaa edellinen liike muodostui yhtä olennaiseksi osaksi autoilua.

Muutaman päivän seikkailtuani suorilla teillä otin lopulta puhelimen kauniiseen käteen ja tilasin ajan huoltamolle. Internetistä selasin itselleni hetken mielenrauhaa erilaisilta kotimaisilta ja ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Ehkä automaattivaihteisto olisikin kunnossa ja vain vaihdekepin sähköisessä anturissa olisi vikaa. Ehkä voisin jopa itse kätevästi ostaa rikkoutuneen osan ja vaihtaa sen kotipihassa. Ehkä koko proseduuri olisi sellainen puolen tunnin juttu ja sitten taas Saab rallattelisi pitkin teitä kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Huoltamon mekaanikko antoi sydämenmurskaavan tuomion: koko automaattivaihteisto pitäisi vaihtaa. Saab mekaanikon mukaan kyllä periaatteessa peruutti, mutta vaihteiston kyky välittää voimaa peruutusvaihde päällä moottorin ja renkaiden välillä oli niin heikko, että auto ei käytännössä liikkunut. Tämä taas tarkoittaisi auton omistajalle eli allekirjoittaneelle noin muutaman tuhannen euron laskua, jos mieltäisi samalla autolla jatkaa matkaansa. Kun tähän vielä ynnättäisi katsastusmiehen vaatimat korjaukset, hintalappu lähentelisi kolmea tuhatta euroa. Summa olisi kai noin tuplat, mikä auton arvo on.

Kun korjauskustannukset ylittävät reilusti auton arvon, on autosta luovuttava. Autoni oli nyt vain liian sairas jatkaakseen matkaansa eikä myöskään olisi tietoa, mitä muita vanhuuden aiheuttamia lisävikoja odottaisi lähitulevaisuudessa. Olisi vedettävä töpseli seinästä tuhlaamatta omaisuuttaan haaveeseen, joka epätodennäköisesti tulisi toteutumaan.

Katsastus - hylätty

keskiviikko 07.03.2018 Avainsanat: Katsastus , Saab 9-5 , talvi

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Tuli taas se aika vuodesta, kun auto pääsi jokavuotiseen kuntokartoitukseen eli katsastukseen. Korkeakoulutettu autoalan ammattilainen ohjeisti muodollista korvausta vastaan siitä, mitä autolle pitäisi tehdä, jotta kulkineella olisi taas turvallista ajaa seuraavan vuoden ajan.

Ajaessani katsastuskonttorille mieleni teki läpileikkauksen kuluneeseen vuoteen autoni kanssa. Oli reissuja, oli pieni korjaamokäynti ja oli muutama vaatimaton kolahduskin käynyt. Kolahdukset tosin olivat kevyttä lumipenkan siirtelyä omassa pihassa. Mitään ulkoisia muutoksia ei ole autooni näistä aurauksista jäänyt. Pääosin vuodesta on jäänyt mieleen, että autoa en ollut huoltanut muuten kuin vaihtamalla öljyt ja lisäämällä tuulilasinpesunestettä.

Katsastuskonttorilla annoin avaimet henkilökunnalle ja jäin kahvi kädessä katsomaan, kun autoni ajettiin pois silmistäni. Odotushetki veti hyvin nöyräksi. Katsastuskonttorilla jokainen auto ja autoilija on tasavertainen. Lada voi saada puhtaat paperit, kun taas Bentley voi joutua ajokieltoon. Katsastus ei katso auton merkkiä tai mallia. Kaikki ukot ja akat istuimme samoilla penkeillä, samat kahvit käsissä jännittäen tuomiota.

Saabin katsastus tuntui kestävän epäilyttävän pitkään. Pelkäsin, että Saab olisi tehnyt viimeisen tempun ja päättänyt päättää tiellisen taipaleensa katsastajan käsiin. Omalla tavallaan nautin ajatuksesta, koska katsastajan käsiin lopullisesti hajoaminen olisi autolle ikimuistoinen tapa poistua Trafin tilastomerkinnöistä. Pitkä odotus lopulta palkittiin. Huojentuneena näin, kuinka Saab kurvasi takaisin katsastuskonttorin parkkipaikalle.

Katsastusmies tuli mietteliään näköisenä tykö. Sain hampurilaispalautteen. Ensimmäisenä autoani kommentoitiin, ettei autolle aivan ajokieltoa tullut. Omalla optimistisella tavallaan tämä oli hyvä uutinen, mutta äänensävyssä oli tuomiokellojen klangia. Katsastajan naamasta kuitenkin näki, ettei kommentti ollut alustus huumorihetkelle, jossa leikkisästi negatiivissävytteisen lauseen jälkeen tulisi yllättävä ylistystuokio aivan loistavan Saab-yksilön omistajalle. Sisälläni paniikin poikanen yritti päästää itseään ulos punana naamallani.

Jähmetyin tuijottamaan katsurin kädessä olevaa asiakirjanippua. Tuomio oli julma. Luettelo kaikista niistä synneistä ja vääryyksistä, joihin olin syyllistynyt huolimattomuuttani tai puhtaasta välinpitämättömyydestä, tuntui kohtuuttoman pitkältä. Toinen etuvalo ei toiminut, yhdessä renkaassa oli liian vähän nastoja, takapyörien pyörimissuunta oli väärä, raidetangonpää sökönä ja jousi poikki. Edes nippusiteellä kiinnitetty peräkoukun pistokekaan ei kelvannut. Olin pulassa, vaikka tunnemylleröksessä hiukan lohdutti, että nyt sain loogisen selityksen sille, miksi tämä talvi tuntui hiukan edellisiä talvia haastavammalta ajaa.

Katsastaja asianmukaisen hampurilaispalautteen päätteeksi kehui, että jarrut olivat hyvät. Päästötkin menivät läpi pienen kutittelun jälkeen. Katsurin sanat eivät tuoneet valoa synkkyyteen. Olisin vaihtanut korjauskehotus- ja hylkylistan jarruremonttiin ja moottorin säätöön. Kuukauden sain armonaikaa oikaista vääryydet kuntoon.

Tule katsastus kultainen

torstai 30.11.2017 Avainsanat: autohuolto , Katsastus , liikenneturvallisuus , tulevaisuus

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Ensi vuoden toukokuussa autojen katsastus muuttuu ja katsastustuotteeseen tulee monia uusia retrohenkisiä muutoksia. Kaikki päivitykset katsastukseen ovat parannuksia jo nykyiseen tuotteeseen. Mitään täysin uusia ominaisuuksia tuotteeseen ei ole tulossa. Yksi kohutuimmista päivityksistä on tehdä autosta tieliikennekelvoton toimimattoman rekisterikilven valon takia. Katsastustoimintaa valvovalle Liikenteen turvallisuusvirastolle on myös tulevaisuudessa mahdollisuus kehittää ja päivittää katsastusta ilman ulkopuolista konsultaatiota.

Pidän tästä uudistuksesta. Isot pojat ovat vetistelleet jo vuosia vanhoja hyviä aikoja, jolloin katsastus oli katsastus eikä mikään asiakaspalveluelämys. Itse olen monesti epäillyt vanhojen tarinoiden paikkaansa pitävyyttä ja legendaarisuutta, mutta nyt päivitetyssä mallissa tunnen, että pääsen mahdollisesti maistamaan tätä vanhan ajan herkkua.

Pientä haisua asiasta oletan itselläni olevan. Pikkupoikana tykkäsin käydä soitinliikkeissä pällistelemässä soittimia ja niihin liittyviä tarvikkeita muutama kolikko tasku. Käden osuessa ripaan otettiin syvä henkäys ja kerättiin rohkeutta, koska kaikista muista kaupoista poiketen olit menossa palvelemaan myyjää. Myyjä saattoikin olla hyvin hankala ja ilkeä palveltava. Näitä myyjäpalvelukokemuksia edelleen puramme tuttujen ja tuntemattomien kanssa.

Toivonkin, että uudet tiukennukset eivät jää vain paperille listaksi uusista hylkäysmahdollisuuksista, vaan myös tulevat myös osaksi katsastuskonttorin henkilökunnan asennetta, jotta päivitys tuotteeseen olisi kokonaisvaltainen. Ihanteena allekirjoittaneelle olisi, että asiakkaalle tehdään heti kättelyssä selväksi, että jo korjauskehotuksen saava ajoneuvo on omistajaltaan henkilökohtainen loukkaus katsastajaa kohtaan. Tällä tavalla saadaan asiakkaan selkä suoraksi odottaessaan tuomiota.

Laajempaa kokonaisuutta katsoessa on fiksua, että katsastus ei palveluna muutu ohjeistavaan ja valistavaan suuntaan, koska suomalaisella autokulttuurilla on suurempi missio. Suomessa ei ole vielä Euroopan vanhin autokanta, mutta tämä tavoite ei ole täysin saavuttamattomissa. Tiukennukset ja kaoottisuus katsastuksessa on yksi tehokas työkalu pitää vanhempi autokanta hyvässä kunnossa. Suomalainen käsityötaito autojen korjaamiseen pysyy myös väkevästi yllä, kun autoilija tutkii ja varmistelee autonsa jokaisen kolkan ennen kuin uskaltaa viedä kulkineensa tarkimpaan syyniin. Autoilijalla pysyy housut jalassa ja katsastus mielessä mahdollisesti jo tuoreen leimankin jälkeen.

Faktahan olisi, että jos vanhempia autoja katsastettaisiin harvemmin tai leväperäisemmin, nämä rakkineet mätänesivät sijoilleen alta aikayksikön eikä katsastuksesta tarvitsisi edes huolehtia, koska ruosteläjää ei saisi edes hinaamalla konttorille.

Toivon, että uudet tiukennukset eivät siis jää tähän. Olisi myös harmillista, jos nämä katsastukseen liittyvät innovaatiot leviäisivät sellaisten kilpailijamaiden kuin Latvialle tai Romanialle. Latvia ja Romania ovat onnistuneet pitämään autokantansa Suomea vanhempana, mutta eroa ei ole mahdotonta kuroa kiinni. Kuuba tietenkin painii aivan omassa sarjassa eikä Kuuban lukuja ole mahdollista saada kiinni.

Hiukan siis vanhan ajan Kekkosen ja Alvar Aallon henkeä niin saadaan autot pidettyä tymäkässä kunnossa kilpailijamaita kohti kirien ja autoilu miehekkäänä ja mutkattomana.

Kuinka kohdata jobbari

lauantai 15.04.2017 Avainsanat: Autokauppa , Autokuume , Katsastus , Rahoitus , Saab 9-5

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Kevät on kuuminta autokaupan aikaa. Myyntipalstat pullistelevat keväisin erilaista tarjontaa kesän rientoihin. Monen tekee mieli päästä eroon raskaan talven jälkeen ajokistaan ennen kesää ja rientää kohti kesäisiä karkeloita uudella ja raikkaalla menopelillä. Tämä on aikaa, jolloin myös jobbarit aktivoituvat. Tilanne yksittäisten autonmyyjien kohdalla saattaa olla yhtä epätoivoinen kuin deittipalstalla, jossa kymmentä sinkkumiestä kohti on vain yksi nainen, kun hätäpäissään uuden auton ostaneille on jäänyt vanha auto käsiin, eivätkä tarjonta ja kysyntä kohtaa. Tämä on jobbareiden temmellyskenttää ja kulta-aikaa. Haluan nyt selvittää jobbarin tai jobbauksen konseptin.

Pohjimmiltaan jobbari on kuin kuka tahansa kauppamies, joka myy kalliimmalla kuin on ostanut. Tällä tavalla jobbari tavoittelee hiukan leveämpää elantoa. Jobbari ei ilkeyttään tai pahuuttaan osta halvalla ja myy kalliilla autoa, vaan inhimillisesti tavoittelee parempaa elämänlaatua, kuten hyvin moni muukin meistä.

Jobbarin tärkeimpiä ja ensimmäisiä tunnusmerkkejä ovat hyvin nopea yhteydenotto myynti-ilmoituksen jättämisen jälkeen. Jobbari tarjoaa nopeaa kauppaa käteisellä. Jobbari ei punnitse auton taloudellisuutta, huippunopeutta tai sisustan kangasmateriaaleja. Jobbarille on vain tärkeää saada hyvät kaupat nopeasti lukkoon, jotta myyjä ei ehtisi tulla toisiin ajatuksiin. Tärkeää on myös, ettei kilpaileva jobbari ehdi viedä muutamien satasien voittomahdollisuutta nokan edestä.

Käteiseen liittyvät lausahdukset ovat näiden ostotarjousten yhteydessä hiukan erehdyttävä sananparsia, jotka eivät tarkoita juuri mitään. Alkuperää on vaikea arvioi, mutta käteinen kliseenä elää edelleen jobbareiden ja muidenkin ostajien suussa. Käteismaksu tarkoittaa, että tavaran vaihtaessa omistajaa ostaja ei jää velkaa myyjälle. Käteismaksu voisi myös tarkoittaa, että ostaja ei ole tarjoamassa vaihdossa ruohonleikkuria, mopoa, polttopuita tai muutakaan irtaimistoa, vaan vaihdonvälineenä on pelkästään rahaa, jolla suoritetaan maksu kokonaisuudessaan samalla, kun tavara vaihtaa omistajaa. Käteisen ei siis välttämättä tarvitse olla seteleitä tai kolikoita, vaan verkkopankissa voi tehdä myös käteismaksun. Uskoisin kuitenkin, että jobbareiden tarjouksessa käteinen tarkoittaa lähes poikkeuksetta juuri kahisevaa ja kilisevää.

Jobbarin ottaessa yhteyttä antaen melkein häpäisyltä kuulostavan ostotarjouksen suosittelen pohtimaan tilannetta rauhallisesti menettämättä hermoja. Voi kysyä itseltäsi, haluatko olla mestarimyyjä ja ehkä muutaman viikon odottamisen ja useiden renkaanpotkijoiden katselemisen jälkeen saada pari satasta enemmän vai päästä autosta eroon mahdollisesti jo samana päivänä huomattavasti alhaisemmalla hinnalla mitä toivoit. Kumpikin ovat hyviä vaihtoehtoja riippuen tilanteesta.

Jobbarin ostajana siis tunnistaa salaman nopeista ostotarjouksista ilman suurempia kyselyjä ja harkintoja. Myyjänä jobbari on hiukan hankalampi tunnistaa. Ensiveikkauksella jobbarin voisi tunnistaa hiukan ylihintaisesta vanhemmasta autosta, mutta tosiasiassa yksityiset myynti-ilmoitukset ovat täynnä ylihintaisia ruttuhelmoja. Jobbari eroaa innokkaista sunnuntaimyyjistä siinä, että jobbarilla on aikaa odottaa, että autolle löytyy ostaja. Jobbarilla ei ole tulenpalava kiire päästä autosta eroon uuden jo nököttäessä pihalla eikä jobbari lankea alhaisiin tarjouksiin. Samalla tavalla kuin jobbari vaanii hyvää ostomahdollisuutta, jobbari vaanii myös oikeanlaista ostajaehdokasta. Jobbarille ei ole ongelma sivuuttaa renkaanpotkijat.

Keskusteluyhteyteen jobbarin kanssa päästyään jobbari on hyvä tarinaniskijä. Oman Saabini edellinen omistaja oli sairastunut vakavasti ja tarvitsi toisenlaista autoa. Saabini piti tulla jobbarille edustusautoksi, mutta remontin takia jobbarin piti luoda hiukan lisää rahaa myydessään Saab. Lähes varmasti täyttä paskapuhetta, mutta myyntihetkeen sopivaa turinaa. Sivullinen olisi voinut nauraakin jutuille, mutta autokuumeinen käsittää kaiken kuulemansa totena myönteisessä valossa.

Mitä tehdä tapauksessa, jossa huomaat mahdollisesti olevasi jobbarin asiakkaana? Suosittelen vain ostamaan auton, jos tarjottu moottoriajoneuvo tuntuu omalta. Jobbarin etuna satunnaismyyjään on, että jobbari puunaa auton, korjaa pikkuviat pois sekä katsastaa auton tutulla katsastajalla. Se on ihan hyvä diili, vaikka helposti voikin kauppojen jälkeen katsoa maksaneensa käytettyyn autoon arvokkaan pikkuhuollon. Miellyttävä oma auto on kuitenkin aina käyttöarvoltaan enemmän kuin myyntiarvoltaan.

Jobbaria pidetään paheellisena osana suomalaista autokauppaa. Näen kuitenkin, että jobbari on olennainen osa suomalaista autonvaihtorumbaa eikä jobbaruudessa ole mitään syntistä. Jobbarit ovat olemassa vain ja ainoastaan, koska jobbareille on tarvetta. Jos ihminen haluaa päästä nopeasti eroon vanhasta autostaan, jobbari on vastaus tähän tarpeeseen. Autoliikkeethän eivät välttämättä ota vanhoja rutkuja vastaan edes vaihdossa, mutta jobbari voi kyllä haluta kokeilla onneaan autollasi. Jobbarit ovatkin eräänlaisia uhkapelureita. Jobbari tulee vain kokeneella silmällä heittämään noppaa autollasi, eikä siinä ole mitään henkilökohtaista.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (5)
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!