Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla höyrymoottori

Vedellä toimiva auto

torstai 24.09.2015 Avainsanat: höyrymoottori , Ilmastonmuutos , Tieliikenne , tulevaisuus

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Ensimmäinen suurempi pettymykseni autoihin syntyi ollessani alle kouluikäinen. Televisiossa oli mainostettu vedellä toimivaa autoa, jonka kohderyhmään pienenä poikana kuuluin. Huomasin läheisen kaupan leluosastolla myytävän tätä kyseistä vedellä toimivaa autoa. Olin innoissani, koska olin kyllästynyt jo omistamiini autoihin, ja nyt olisi mahdollisuus saada jotain uutta kokoelmaani. Vedellä toimiva auto oli hyvin hintava verrattuna edellisiin autoihini, ja vaatikin erityisiä neuvotteluja rahoituspäällikön kanssa, jotta tekniikan suurin ihme päätyisi käyttööni.

 

Pitkällisten neuvottelujen tuloksena sain vedellä toimivan auton haltuuni kaupan leluvalikoimasta. Nopeasti huomasin, ettei auto ollut sitä mitä televisiossa oli markkinoitu. Suuresti mainostettu vedellä toimiva auto ei toiminut vedellä, vaan kalliilla yhdeksän voltin patterilla. Jouduin käymään uuden neuvottelukierroksen saadakseni auton liikkeelle. Neuvottelut olivat vaikeat, koska edellisissä neuvotteluissa olin jo luvannut olla kiltti, maistamaan kasviksia ja olla pyytämättä mitään enää koskaan. Olin tullut huijatuksi ja saanut vaikeiden neuvottelujen kautta sähköauton, jossa oli vesisäiliö, jolla ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä energian tuottamisen kanssa.

 

Urbaanin legendan mukaan amerikkalainen mies olisi kehittänyt vedellä toimivan auton. Öljy-yhtiöiden ihmiset eivät tämänkaltaisesta kehityksestä pitäneet, vaan lahjoivat miehen hiljaiseksi sekä varastivat patentin. Hyvä, tämä oli oikein tehty, koska tavallisten auto-onnettomuuksien rinnalle olisi tullut hukkumiskuolemat tankkauksen yhteydessä. Ihminen, mitä todennäköisimmin mies, olisi löydetty kuolleena autonsa vierestä, ja ruumiinavauksessa miehen todettaisiin hukkuneen. Joku toinen yrittäisi tankata autonsa ajamalla auton suorinta tietä järveen. Tämä olisi voinut olla tragedia koko autoteollisuudelle, jos ohjekirjasta olisi unohtunut maininta, ettei autoa saa tankata upottamalla. Tietenkin joukostamme löytyisivät kesälomien valopäät, jotka kuvittelisivat keksineensä autostansa ikiliikkujan, ja yrittäisivät ajaa autolla järven pohjaa pitkin ilman polttoainekorkkia. Tällaiset kuolemantapaukset olisivat suomalaisessa yhteiskunnassa juhannuksen aikaan erityisen hankalia. Iltapäivälehtien ja tilastokeskuksen olisi mahdotonta päättää kuuluisivatko nämä onnettomuuden liikenneonnettomuuksiin vai hukkumiskuolemiin. Tästä olenkin päätellyt, että öljy-yhtiöiden ihmiset lopulta ajattelivat vain kaikkien parasta. Kun autoon tankataan rehellisesti paloherkkää myrkkyä, ei kukaan hetken mielijohteesta yritä mitään liian omaperäistä ratkaisua joko kavereiden tai pitkällisen yksinäisyyden innoittamana.

 

Vaikka tapaus lapsuudestani kaihertaa hiukan mieltäni edelleen, en kanna kaunaa, koska lopulta kyse oli vain valmistautumisesta tulevaksi autonomistajaksi. Leluyhtiön tuote- sekä markkinointiosastot olivat antaneet tärkeän oppitunnin autojen mielikuvamainonnasta myydessä minulle sähköauton vedellä toimivana autona. Olin vain pieni poika enkä pystynyt ymmärtämään tiedonhakutaitojen ja yleissivistyksen puutteista johtuen, ettei mikään auto pystynyt toimimaan pelkällä vedellä. Tuotekehittely ei ollut silloin, niin kuin ei vielä nytkään, tasolla, jolla voimantuottaminen nojaisi täysin veden polttamiseen.

 

Tietoisku:

 

Ainoa oikea vedellä toimiva auto on höyrymoottorilla varustettu auto. Höyrymoottoreita autoihin kehitetään edelleen. Ford oli 1970-luvulla toiveikas höyrymoottorin suhteen, koska höyrymoottori ei ollut tarkka polttoaineesta, vaan polttoaineena voitiin käyttää kaikkea palavaa. Polttoaineeseen huolettomasti suhtauva moottori olisi antanut etulyöntiaseman öljynkriisin aikaan. Volkswagen kehitti 1990-luvulla höyrymoottorin vaihtoehdoksi Skodaan. Moottorin luvut olivat vaikuttavat: 220 hv ja 500 Nm, ja moottori oli täydessä käyttövalmiudessaan puolessa minuutissa. Volkswagen kuitenkin hylkäsi höyrymoottorin, koska kuluttajamarkkinat eivät olleet valmiit vanhan moottorin uudelleenpaluuseen.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (7)
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!