Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla häkkinen

Minä, F1 ja Räikkösen visio

tiistai 23.06.2015 Avainsanat: Bottas , Formulat , Häkkinen , Räikkönen , viimeinen alfa

Teksti: Arttu Lustig

Kuva: Arttu Lustig / Maija Härö

Faniutumiseni formuloita kohtaan alkoi ollessani jo alakouluikäinen. Eräänä sunnuntaisena aamuna heräsin ja avasin huoneeni television F1-kisan ollessa käynnissä. Olin siltä istumalta myyty autourheilun kuninkuusluokalle. Seurasin kuin hypnotisoituna Mika Häkkisen ajamista ja tunsin kuinka Häkkisen ajamisessa oli kyse jostain elämää suuremmasta. Mika Häkkisen joviaali luonne ja punavalkoinen kilpuri iskostivat pienen pojan mieleen ajatuksen: Häkkinen ja Formula 1 olivat asioita, joista olisi parempi pysyä ajan tasalla. Muutaman vuoden jouduin odottamaan vääjäämätöntä, kunnes lopulta pääsin tuulettamaan Mika Häkkisen ensimmäistä mestaruutta Matti Kyllösen huudon päälle.

Häkkinen meni ja Räikkönen tuli. Räikkönen on luonteeltaan Häkkisen vastakohta: introvertti ja analyyttinen, kun taas Häkkinen nollasi tilanteet huumorilla. Tosin muistan kisan, jossa Häkkisen huumori loppui epäonnistumisen jälkeen ja Häkkinen itki radan ulkopuolisessa puskassa. Se oli hyvin koskettava hetki. Räikkösessä ilmenee täydellisesti huippu-urheilun pyhä kolminaisuus, jossa laji, lahjakkuus ja visio kohtaavat saumattomasti. Byrokratia-Suomessa, virallisessa Suomessa Räikköselle ei annettaisi suurempaa jakoa. Paperilla hän olisi kerran luokalleen jäänyt espoolaismies, joka on keskeyttänyt ammatillisen koulutuksen. Elämän sisältönä olisivat vaihtelevat työttömyysjaksot sekä työllistyminen erilaisiin hanttihommiin. Ferrarin kyytiin voisi päästä vain televisiosarjojen, elokuvien ja silmät kiinni haaveilun kautta.

Ilmeisesti osana Räikkösen visiota on keskittyä vain olennaiseen välittämättä tuon taivaallista siitä, mitä ympärillä muuten tapahtuu. Räikkönen on puritaani, jota ympärillä olevat houkutukset eivät hämää. Tämä on tehnyt Räikkösestä F1-sarjan vastarannan kiisken. Muodollisuudet hoidetaan muodollisesti, muuten ajetaan ja tehdään työtä auton eteen. Räikkönen on myös mies, joka pystyy ottamaan iskun tai pari vastaan, ja jatkamaan siitä mihin jäi. Olen Räikkösen kanssa samaa ikäluokkaa ja samalta seudulta. Ymmärrän hänen visionsa. Koskaan ei luovuteta, koskaan ei olla tyytyväisiä eikä koskaan valiteta. Tällä asenteella on monta miestä niin nostettu kuin kaadettukin.

Vaikka Räikkönen on legenda ja suurten tarinoiden kirjoittaja, on hän laskeva tähti ja kehäraakki. Valtteri Bottas on moderni kilpa-ajaja. Bottas, Räikkösen ja Häkkisen tapaan, sementoi nopeasti itsensä autourheilun eliittiin. Ulkomaiset toimittajat ovat jo pohtineet hänen olevan tuleva maailmanmestari. Itse en ole vielä osannut ottaa Bottasta omakseni. Bottas on liian tuore. Bottas on myös simulaattorimies. Nuoruudessani simulaattorit olivat pikseleitä täynnä ja koneet jumittivat sekä latasivat koko ajan. Siitä traumasta on vaikea päästä yli. Tämän takia minun on vielä toistaiseksi vaikea luottaa mieheen, joka pystyy nojautumaan luontaisesti sekä teknologiaan että ajamiseen.

Haluaisin osallistua Formula 1 –kisaan. En tieteenkään kuskina. Ei kukaan jääkiekkofanikaan olisi niin hölmö, että edes haaveilisi pelaavansa maailmanmestaruusfinaalissa. Haluaisin olla selostamossa. Olen monesti antanut tilanteista tarkempia ja osuvampia analyyseja kuin itse selostajat (jopa muiden kuin itseni mielestä). Mielelläni jakaisin viisauttani suuremmallekin yleisölle. Ongelmana tietenkin on, että olen oppinut lähes kaiken formuloista näiltä selostajilta, joiden paikalle haluaisin istua. Vielä suurempi ongelma on käyttäytymiseni kisaa seuratessa. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän kisojen seuraamiseen ovat tulleet olennaisesti mukaan kovaääniset ähkäisyt sekä eläimelliset kiljahdukset. Tarvitsisin oman napin, jolla tuottaja voisi kontrolloida ääneni pääsyä lähetykseen. Tosin pelkään, ettei ilmeestäni voi nähdä onko suustani tulossa eläimellinen kiljahdus vai veitsenterävä analyysi. Myös tämän takia on parempi, että jätän selostukseni kotoisan kisakatsomon riesaksi.

 

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (7)
kesäkuu (1)
Koiranluu - Motonet-asento
toukokuu (1)
Autopesu - komea poika
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!