Viimeinen Alfa

Viimeinen Alfa

Jaa sivu Viimeinen Alfa
Suodatettu avainsanalla autoniminen auto

Autonominen auto

perjantai 20.11.2015 Avainsanat: autoniminen auto , itseajava auto , liikenneturvallisuus , robottiauto , Tieliikenne , tulevaisuus

Teksti ja kuva: Arttu Lustig

Yksi pinon päällimmäisistä puheenaiheista viime vuosina on ollut autonomiset autot. Autonomisilla autoilla tarkoitetaan kuskittomia autoja. Auton, jonka voi käskeä ajamaan haluamaansa paikkaan, ja itse voi nautiskella joko maisemista, tietotekniikasta tai parhaimmillaan kanssamatkustajien seurasta. Kehityksellä on kuitenkin pimeä puolensa. Itseohjaava auto ei vain vapauta kuskia matkustajaksi, vaan on kollektiivinen rangaistus kaikille autoilijoille välinpitämättömistä ja huonosti ajetuista kilometreistä. Pelkään myös, ettei autonomisen auton kriteereitä saada täytettyä. Vaikka en ole kovin hyvin perillä näiden autojen tekniikasta, autonomisen auton futuristinen idea on saanut pohtimaan. Käytän autonomisista tai itseohjaavista robottiautoista lyhennettä auto-auto.

Ensimmäiseksi auto-auton perusidea rikkoo sääntöä, joka ainakin omalle kohdalleni on tärkein liikenneturvallisuuden ja turvallisuuden tunteen peruspilareista. Autossa pitää olla kuski. Jos autossa ei ole kuskia, kaikki ovat matkustajia. Liikenneonnettomuudet syntyvät, kun hallinta autoon tai auton ympäristöön menetetään. Tässä tilanteessa kuski muuttuu matkustajaksi, joka on ympäristön tapahtuman armoilla ilman, että itse voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Tämä tila auto-autossa on pysyvä. Auto-auto tuntuukin tällä hetkellä benjihypyltä, kun vaihtoehtoina olisi hissi tai rappuset. Tästä syystä en toistaiseksi voisi istua auto-auton kyytiin ellei auto-auto kulkisi matalalla nopeudella suljetulla radalla.

Toiseksi mietin, miksi meille halutaan tarjota mahdollisuutta irtautua auton hallinnasta. Tätä voidaan katsella jo vähintään vuosikymmeniä sitten lähteneestä trendistä, jossa melkein jokainen auton markkinointiin liittyvä uusi innovaatio kertoo salaviestin autoilijoiden yleisestä huonoudesta toimia kuskeina. Meillä on ABS-jarrut, koska emme osaa ajaa ennakoivasti. Meillä on turvatyynyt, koska turvavöiden käyttäminen on liian ylivoimaista. Moottoreista tehdään vähäpäästöisempiä sekä polttoainetta säästävämpiä, koska taloudellinen ajo arjessa unohtuu. Osa uusimmista autoista osaa jopa lukea nopeusrajoitusmerkin, koska kuski on ilmeisesti liian kiireinen seuratakseen tien reunoja. Jokainen uusi innovaatio näyttää olevan rangaistus huonoista ajotaidoista. Ilmeisesti kokeilu antaa ihmisten ajaa vapaasti tuhansien kilojen metallihäkkiä on ollut epäonnistunut ja idea pitää vetää takaisin.

Joka tapauksessa, jos ja kun on hyväksytty, että kuskittomuus heikkojen ajotaitojemme takia lisää turvallisuutta niin kolmanneksi on kysyttävä, milloin voidaan puhua todellisesta auto-autosta. Näkisin, että ensimmäistä kertaa autoilun historiassa viina ja humaltuminen antavat oikean vastauksen kysymykseen. Jos auto-auto kestää vähintään kolmen varusmiespalvelua suorittavan kurkkusalaatin viikonloppuvapaan kaikkine asiaan kuuluvine kliseineen ilman, että viranomaisilla on lainsäädännöllistä tarvetta puuttua auton matkaan, auto-auto on valmis koko ihmiskunnan käyttöön. Tämän jälkeen perheenäiti voi laittaa auto-autoon lapsen matkaamaan yksi harrastuksiin tai voit matkata omassa rauhassa omalla kulkuvälineellä sairaalaan kesken sairauskohtauksen.

Auto-auton pitää siis olla humalaisen, lapsen sekä sairauskohtauksen kestävä, ennen kuin auto-autoa voi pitää itsenäisenä liikkujana tieliikenteessä. Jos tämä kriteeri ei täyty, autonomisuus on vain yksi lisälaite ja markkinointi-ihmisten sanahelinää siinä kuin penkkien sisään sijoitetut tuulettimet, jolla ei ole merkittävää uutta tarjottavaa autoilulle. Muuten ominaisuus on siis kuin kalareissun yhteydessä vararenkaan taakse piiloutunut innokas lahna, joka lopulta tuottaa vain päänvaivaa ja aiheuttaa keskustelupalstoille tungosta. Auto-auton pitää olla itsenäinen auton sisällä olevien ihmisten, ja miksi ei eläintenkin, toiminnasta.

Tietoa blogista

Tervetuloa virtuaaliseen Esson baarin pöytään kuuntelemaan jännittäviä tarinoita ja outoja teorioita.

Blogin sisällysluettelo löytyy blogin tiedoista.

Yhteydenotot, ihailijaposti, väärät puhelinnumerot sekä osoitukset omasta paremmuudestaan bloggaajaa kohtaan osoitteeseen:

viimeinenalfa@gmail.com

Arkistot
2019 (5)
huhtikuu (1)
Kuinka ostat edullisen auton
maaliskuu (1)
Neljä syytä olla käyttämättä turvavyötä
helmikuu (1)
Käytetty sähköauto - kauppakassi
tammikuu (2)
Ajokortti on turha
Ajoin kolarin - vakuutusyhtiö
2018 (15)
joulukuu (1)
Ajoin kolarin - vähän
marraskuu (1)
Jarrupalat
lokakuu (1)
Kesäromanssin loppu - auto telkkarilla
syyskuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 2.
elokuu (1)
Ostajan etikettiopas - kuinka ostat auton kuin aatelinen osa 1.
heinäkuu (1)
Esittelyssä Mercedes-Benz E230 - Pelto-Väyrynen
kesäkuu (2)
Saab romuttamolle - hyvästi Saab
Haulikkohäät - ostin Mersun
toukokuu (1)
Syvien vesien Saab
huhtikuu (2)
JMK Ralliradio osa 3 - Ei pakkia
JMK Ralliradio osa 2 -rallireportteri Alfa
maaliskuu (2)
JMK Ralliradio osa 1 - Viimeinen Alfa radioshow
Katsastus - hylätty
helmikuu (1)
Urban Survivor
tammikuu (1)
Valohippa
2017 (18)
joulukuu (1)
Avaimet takakonttiin
marraskuu (1)
Tule katsastus kultainen
lokakuu (1)
Hirvet
syyskuu (2)
Kritiikkiä ja ehdotuksia Yleisradiolle
Bensa loppui
elokuu (1)
Koeajossa exän Rättäri
heinäkuu (2)
Formula 1 ja herrojen metkut Ferrarilla
Tipaton Jämsä - miksi bensa-asemalta ei löydy etanolibensaa
kesäkuu (1)
Liftari
toukokuu (2)
Näin vältät ylinopeuden
Maailma ilman suojateitä
huhtikuu (2)
Kuinka kohdata jobbari
Rakkauden renkaanvaihto
maaliskuu (2)
Rattiterapia
Raaka Diili
helmikuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - himo
tammikuu (2)
Ministeri Berner ja lähivuosien suuri muutos
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - mässäily
2016 (20)
joulukuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ahneus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - laiskuus
marraskuu (1)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - viha
lokakuu (2)
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - kateus
Seitsemän autoilun kuolemansyntiä - ylpeys
syyskuu (1)
Moposokeus
elokuu (1)
Jäähyväiset Fiat Multiplalle
heinäkuu (2)
Liikaa unta Jaguarissa
Auton korjaamisen raskassarja
kesäkuu (3)
Poliisi alinopeudesta
Kuskina kesäyössä
Tuotearvio: kolme suomalaista tieuutuutta
toukokuu (1)
Wickholmin Volvolla
huhtikuu (2)
Pikkusisko ei halua autoa
Kehäteiden kamerat
maaliskuu (2)
Vakionopeudensäädintä etsimässä
Parhaat vinkit katsastukseen
helmikuu (2)
Skoda Felician ohittaminen
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
tammikuu (1)
Rattiraivo: Calibra vs. 9-5 Griffin
2015 (41)
joulukuu (2)
Kaksi muistoa Alfa Romeosta
Pyyhkijänsulkia ostamassa
marraskuu (3)
Suomi-auton korruptio
Autonominen auto
Koeajossa: musta jää
lokakuu (3)
Jäteöljyä luonnossa
Heijastinliivimies
Vilkun lasi rikki huollon jälkeen
syyskuu (2)
Vedellä toimiva auto
Aja hiljaa
elokuu (3)
Mummo kolhi autoani parkkipaikalla
Lopetin haaveilemisen lentävistä autoista
Kitkarenkaat kesällä
heinäkuu (2)
Ystäväni Check Engine
Huoltokirja on valhe
kesäkuu (3)
Salaisuuksia ja tuoksuja
Minä, F1 ja Räikkösen visio
Nelipyörä (kevyt)
toukokuu (3)
Koeajossa: Johannan Lada
Kolari
Papa Swag
huhtikuu (20)
Miehuuskoe
Naisautoilijat
5 autoa jotka jokaisen autoilijan pitäisi kokea kerran elämässään
Katsastus
Navigaattori
Biltema
Tupakointi
Varashälytin
Jobbari
Lottovoitto
Reikä
Volvo-kuiskaaja vs. ajokoira
Kauhugalleria
Vielä kerran Alfa
Zen ja autoilu
Mestarin luona
Paronin hautajaiset
Lippulaiva
Paroni
Viimeinen Alfa
2014 (1)
syyskuu (1)
Romanssi

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!